Организация и управление на проекта: Дейността има за цел да осигури ефективно и безпроблемно управление на проекта, което включва съгласуване на общи насоки за управлението, ранно идентифициране на възможни рискове и стратегия за преодоляването им, изготвяне на междинни и крайни отчети и др. Съществен принос за успешното изпълнение на проекта и постигане на заложените цели и индикатори ще има екипът за управление: ръководител на проекта, координатор и финансов експерт. Сформираният екип на проекта има дългогодишен опит в управлението на проекти (включително в големи международни консорциуми) и е достатъчно компетентен, за да предотврати евентуални слабости при изпълнението. Екипът ще осигурява постоянен вътрешен контрол и ще бъде в непрекъсната комуникация помежду си, с партньорите и с ангажираните външни експерти и подизпълнители. |
30 767.35
|
50 973.38
|
Опит и практика в някои страни на дестинация и произход –модели/ примери от Република Гърция, Кралство Нидерландия, Република Хърватия и Република Ирак.: 2.1. Преглед на съществуващи добри практики и трудности в страни на дестинация – опитът на Република Гърция, Кралство Нидерландия, Република Хърватия.
Изборът трите страни на дестинация е съобразен с необходимостта да се разгледа и анализира опитът и политиката на връщане в различни страни членки на ЕС с различно географско положение. Гърция, която е разположена на първа линия и изправена пред сериозен миграционен натиск след кризата 2015 година, Хърватия, нова страна членка на ЕС разположена в централна Европа, страна на дестинация, но и транзитна страна и Холандия, традиционна страна на дестинация с дългогодишен опит в политиката на връщане, разположена в Западна Европа. Ще бъдат проучени, анализирани и сравнени действащите механизми в областта на връщането и прилагането на Плана на ЕС в тези страни. Ще се разгледат опита, избрани казуси, допуснати грешки и добри практики свързани с партньорства и/или липса на такива с държавите на произход и съседни страни. Ще бъдат анализирани трудностите, пред които са изправени институциите в отделните държави при осъществяване на процедурите по връщане и ще се разработят предложения за подобряване на цялостния механизъм по планиране и изпълнение на своевременното връщане на ГТС по хуманен начин.
Ще бъдат изготвени информационни и презентационни материали, както и казуси от опита на трите страни, които да послужат като добра начална стъпка за обсъждане с българските институции.
2.2. Анализ на практиките в Република Ирак като основна страна на произход по отношение на трайния характер на обратното приемане.
Ще бъде осъществено проучване на институционалната рамка и механизмите, чрез които Република Ирак осъществява обратното приемане на принудително върнатите лица в динамично променящите се вътрешнополитически, икономически, военни, хуманитарни и санитарно-здравни условия в страната. Анализът ще се фокусира и върху действителното обратно приемане на мигрантите в родните им места в Ирак и доколко то има траен характер, както и върху мерките, които Ирак предприема за повишаване на информираността на местно ниво за последствията от нелегалната миграция, принудителните мерки и експулсирането. Чрез детайлен преглед на задълженията и ефективността на отговорните иракски институции, на национално и местно ниво ще се изяснят съществуващите предизвикателства пред обратното приемане и ще бъдат формулирани препоръки за подобряване на взаимодействието между Ирак като основна страна на произход и България като държава-член на ЕС в области като идентификация на самоличността на незаконно пребиваващите, набавяне на документи за пътуване, връщане и обратно приемане. Проучването ще предостави и примери за ефективно взаимодействие между Ирак и страните, към които е насочен основният поток мигранти и в които има голяма иракска диаспора като Швеция и Германия.
Процесът по изготвянето на доклада ще включва и дистанционни срещи/интервюта с представители на тези институции на национално и местно ниво. Надграждайки опита си в осъществяване на сходни проекти, екипът на Европейския институт ще се допита и до солидната си мрежа от контакти с организации и експерти в Ирак, с цел придобиване на допълнителна информация, включително за политико-икономическия контекст в страната и конкретни примери, на които да се базират анализът и препоръките в окончателния доклад. Проведени дистанционни консултации с иракски представители за подобрено сътрудничество в областта на връщането и обратното приемане.Проучването ще бъде обобщено в доклад, съдържащ анализ на ситуацията и препоръки, и ще бъде предоставен на заинтересованите страни в България и Ирак, работещи в сферите на миграцията, вътрешните работи, дипломацията и двустранното сътрудничество. Този ще бъде преведен на английски и арабски език и издаден на твърд носител.
На база докладите от Дейности 2.1 и 2.2. ще бъдат разработени обучителни материали за включване в семинарите, предвидени в Дейност 4 и в дистанционния модул от Дейност 5.
|
93 135.75
|
121 661.43
|
Преглед и анализ на политиката на връщане. Политика на връщане в новите условия.: 3.1. Ефективна защита на правата при връщане.
Ефективна защита на правата на връщаните лица през целия процес на връщане и спазване на международните стандарти в областта на правата на човека е от основно значение за правилното провеждане на принудителното връщане. Съгласно Национална стратегия в областта на миграцията, убежището и интеграцията за 2015-2020 г., се обръща специално внимание на уязвимите групи и изграждането на капацитет в съответствие с основните приоритети на Р България, определени в нея.
От значение е да се подчертае, че мерките за принудително връщане трябва да се изпълняват в пълно съответствие с първичното право на ЕС, включително Хартата на основните права на ЕС, и с правото на ЕС в областта на миграцията. За тази цел Директивата относно връщането вече съдържа солиден набор от норми, включително възможността за ефективни правни средства за обжалване на решенията за връщане, зачитането на целостта на семейството и на принципа на висшия интерес на детето и специалните потребности на уязвимите лица. В нея се предвиждат също и гаранции за защита на правата на подлежащите на връщане лица, които дават възможност връщането да се извърши по хуманен и пропорционален начин, със специална помощ за уязвимите лица.
Ще бъде направен преглед-анализ на прилагането на тези изисквания в политиката на връщане в България, включително и на база препоръките от реализираните проекти за мониторинг на извеждането и формулирани съвети към отговорните институции за подобряване през целият процес.
3.2.Анализ и разработка на политиката на връщане в новите условия
Докато в изминалите месеци COVID-19 доведе до най-големите операции на репатриране на граждани в собствените им страни, пандемията предизвика застой във връщането на граждани на трети страни без право на престой в страните членки на ЕС. Същевременно, след постепенното отваряне на границите на държавите от Съюза, вътрешното движение на мигрантите от страна в страна се очаква да продължи. Всичко това поставя под въпрос препоръката на ЕК от юни 2018 за по-ефективна политика на връщане.
Как COVID-19 в краткосрочен, средносрочен и дългосрочен план ще въздейства върху формата и политиката за връщане и върху сътрудничеството между държавите членки, от една страна, и между тях и страните на произход, се превръща в предизвикателство пред експертите, политиците и международните институции.
За България като външна граница на ЕС е от значение не само да следи, но и активно да участва в диалога и управлението на политиката на връщане.
Сътрудничеството с държавите на произход ще представлява още по-голямо предизвикателство в идващите месеци и години, и успехите в това сътрудничество ще са в основата и на ефективния процес по връщане.
Ще бъде направен обстоен преглед на политиката на връщане на страните от ЕС преди настъпването на пандемията (свързана с COVID-19). Ще се очертаят тенденциите в началото на 2020 година. Мерките на повечето страни членки бяха насочени към активизиране на сътрудничеството със страните на произход. Започна дебатът относно засиления контрол на външните граници на Съюза. Същевременно, в резултат на избухването на пандемията, повечето държави членки в ЕС затвориха временно границите си. Така се стигна до застой в политиката на връщане и издаване на разпоредби в някои от държавите, с които се прекрати временно разглеждането на молбите за убежище на ГТС.
Очаква се в скоро време ЕК да представи новата си миграционна стратегия, която отново ще постави акцент върху засилване контрола на външните граници на Съюза и по ефективната политика на връщане.
Какви ще бъдат реакциите и политиките на отделните страни членки, както и общите решения на ЕК, свързани с политиката на връщане в новите условия, ще бъде в основата на анализа, който партньор 1 ще изготвят в рамките на тази дейност.
На база докладите от Дейности 3.1 и 3.2. ще бъдат разработени обучителни материали за включване в семинарите, предвидени в Дейност 4 и в дистанционния модул от Дейност 5. |
43 614.44
|
43 865.04
|
Обучения на служители: Ще бъдат проведени 5 еднодневни обучителни семинара с представители на ГД „Гранична полиция”, Дирекция „Миграция” на МВР Дирекция „Миграция” към ДАНС и Съвета за миграция и интеграция, с екипите на различни граници. Събитията ще се проведат в Свиленград, Бургас, и три събития в София, за представяне и обсъждане на анализираните различни практики по дейности 2 и 3. Във всяко обучение ще участват най-малко 30 участника. Целта на тези обучения е ефективен обмен на опит и различни практики с други представители на държави-членки. В тази връзка, като ключови лектори ще участват експертите-партньори по проекта с опит от други страни от ЕС и международни организации, които ще представят дългогодишния опит на проучените страни на дестинация – Гърция , Холандия и Хърватия, в прилагането на мерките, препоръчани в Плана на ЕС за оптимизиране на системите за връщане:
Подобряване на координацията между всички служби и органи, участващи в процеса на връщане;
Отстраняване на недостатъците чрез скъсяване на сроковете за обжалване, системното издаване на решения за връщане без срок на валидност;
Комбиниране на решенията за прекратяване на законния престой с издаването на решение за връщане, за да се избегне двойната работа;
Преодоляване на злоупотребите със системата, за да забави изпълнението на решението за връщане;
Предотвратяване на укриването чрез задържането на лицата, получили решение за връщане; Повишаване на ефективността на процедурите и решенията за връщане, прилагането на ефективна защита на правата на връщаните лица през целия процес на връщане и анализа и препоръките за политиката на връщане в новите условия. |
75 099.56
|
70 929.06
|
Разработване на курс за дистанционно обучение по актуални въпроси на връщането на граждани на трети страни.: Курсът ще има за цел да осигури необходимите професионални знания, умения и компетенции на полицейските служители за упражняване на правомощия, свързани с връщането на гражданите на трети държави. Курсът ще бъде разработен и представен за дистанционна форма на обучение, с възможност разработените материали да бъдат ползвани и в присъствена форма. Изборът на формат на курса е продиктуван от новите реалности в образователната среда и възможността дистанционното обучение да осигури по-голям потенциален кръг от адресати, които да участват в него. Осигуряването на достъпността на курса за полицейските служители е свързано с безвъзмездното му предоставяне на Академията на МВР, за включване в каталога на курсовете за професионално обучение на служителите от МВР. Също така, материалите за присъствено обучение ще бъдат предоставени на основните структури на МВР, за провеждане на професионална подготовка, чрез включването им в календара за професионално обучение по месторабота по чл. 27, ал. 3 от Наредба № 8121з-433/2017 г. за професионалното обучени на служителите от МВР.
Курсът ще има модулна структура, като всеки модул ще съдържа лекционен материал, презентация, видео лекция, допълнителни материали, казуси и тестове за проверка на знанията.
|
55 064.29
|
53 456.82
|
Публичност: Дейностите по информация и публичност ще включват използването на традиционни и онлайн медии (национални и регионални), социални медии, информационни събития, разпространение на информация чрез партньорски мрежи/структури и специализирани организации, информационни и рекламни материали и др.
Европейският институт има изградени контакти с различни местни и национални медии, интернет медии, вестници, радиостанции, телевизии. Изградените и ефективно работещи през годините медийни партньорства ще спомогнат за качеството и навременно отразяване на всички дейности по проекта. Те ще са от важно значение и за разпространението на информация относно целите и приоритетите на ФУМИ. Сред основните медии, с които Европейският институт работи традиционно, са: България Он Еър, „Bloomberg TV Bulgaria“, в-к „Сега”,, Дневник.bg, MEDIAPOOL, БНТ, Българското национално радио (БНР), регионалните станции на Дарик радио и др. Експертите, ангажирани по проекта, ще дават интервюта при покана относно актуални теми, свързани с националната политика в сферата на миграцията, връщането и относно предстоящи инициативи по проекта. Дейностите ще бъдат популяризирани в максимална степен чрез публикуване на съобщения до медиите и покани за събития, репортажи, интервюта и други журналистически форми.
За осъществяване на комуникационните дейности по проекта ще бъдат използвани и електронни канали за предоставяне на информация. На сайтовете, поддържани от Европейския институт, редовно ще се публикуват новини, свързани с темата и дейностите на проекта. За достигане на по-широк кръг от заинтересовани лица, ще бъдат използвани активно и страниците в социалните медии на Европейския институт (Фейсбук страниците на Европейския институт към настоящия момент имат повече от 8000 потребители). Ще се разпространява и информация за приоритетите на националната политика в областта на миграцията и по-специално мерките в плана на ЕС в областта на връщането. Ще бъдат споделяни и новини, свързани с политиката на ЕС в сферата на правосъдието и вътрешните работи.
В рамките на проекта ще бъдат изработени: рекламен банер на проекта (1 бр.); комплект промоционални материали (включващ например: чанта, химикал и тефтер) (200 бр.) и информационна брошура (200 бр.).
Върху всички печатни, електронни и рекламни материали, изработени по проекта, ще бъдат поставени името и логото на финансиращия орган, както и всички форми за идентификация, съгласно определените изисквания за визуализация и публичност(и съгласно чл. 2 от Делегиран регламент (ЕС) № 1048/2014 и Регламент за изпълнение (ЕС) № 1049/2014 на Комисията). Върху материалите ще бъде посочено, че дейността е съфинансирана от ФУМИ. Всяка публикация по проекта, под каквато и да е форма и в каквото и да е средство за осведомяване, в това число и интернет, ще съдържа текст за ограничение на отговорността (disclaimer), съгласно изискванията.
|
12 815.85
|
12 643.10
|