Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Renewable Energy, Energy Efficiency, Energy Security

Planning region: All

Description

As a result of the implementation of the envisaged activities under this project, a positive effect is expected to build on the capacity to implement EE measures and assess their results, to plan and implement more effectively the specific EE and RES policies, increase the interest of end-users of the support for EE and RES measures and raising the level of citizens' awareness, which will help to achieve sustainable energy development. Project target groups are: Enterprises, incl. SMEs; Entities performing energy efficiency auditing activities; Municipal, district administrations; Ministries tied to policies on energy efficiency and mitigation of climate impacts; SEDA; Citizens; Energy managers of obligated entities under the Energy Efficiency Act and companies outside the scope of the Energy Efficiency Act. Activities: Development of Methodological guidelines for conducting energy efficiency audits of enterprises, incl. SMEs; Conducting training seminars of energy consultants from the register under Art. 60 of the Energy Efficiency Act and of representatives of the enterprises including SMEs according to the Methodological guidelines; Organizing and conducting trainings for energy managers in energy efficiency management and BSS EN ISO 0001 in industrial enterprises, incl. SMEs; Development of ESCO contract for provision of energy-efficient services in industrial enterprises incl. SMEs; Organizing and conducting information campaigns to promote the implementation of the ESCO mechanism, the effect and benefits of increasing energy efficiency in industrial enterprises. Market Opportunities for Energy Efficiency and Renewable Energy Sources, as well as the benefits of obtaining energy savings certificates; Integration of existing IT systems in the SEDA on a common platform. Development of new functionalities and upgrade of existing ones incl. building a helpdesk ("Help Desk"); Acquisition of tangible fixed assets necessary for the purposes of the project.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на Методически указания за извършване на обследване за енергийна ефективност на предприятия, вкл. МСП, извършване на оценка за енергийни спестявания с цел придобиване на Удостоверение за енергийни спестявания. : В Закона за енергийна ефективност е предвидено задължение за предприятията, които не са МСП, да извършват задължително обследване за енергийна ефективност веднъж на четири години. В същото време Директива 2012/27/ЕС препоръчва на държавите - членки да предприемат действия за насърчаванне на енергийни одити и в МСП. За повишаване на качеството на енергийните одити и тяхното популяризиране на всички заинтересовани страни, включително МСП, ще бъде изключително полезно разработването на практическо помагало - Методически указания. Това ще повиши нивото на информираност не само на енергийните одитори, чиято дейност е формализирана с Наредба, а и на потребителите на тяхната услуга. Разработване на Методически указания в подкрепа работата на лицата, извършващи обследвания за енергийна ефективност и оценки на енергийни спестявания в предприятия и промишлени системи и отпечатването им на хартиен носител в тираж 1 000 бр. Методическите указания следва да са съобразени с европейското и националното законодателство, както и с най-добрите европейски и световни практики. Те трябва да бъдат с практическа насоченост, да дават реални умения и да съдържат примери, подкрепящи всяка от стъпките в работата на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност и оценка на енергийни спестявания в предприятия и промишлени системи. Методическите указания се разработват съгласно приложената структура и обхват. ВЪВЕДЕНИЕ В този раздел се представя информация за проекта, по който са разработени Методическите указания, целите на този проект и целевата група, към която е адресиран. ЧАСТ I: МЕТОДИЧЕСКИ УКАЗАНИЯ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ОБСЛЕДВАНЕ ЗА ЕНЕРГИЙНА ЕФЕКТИВНОСТ 1. ПРАВНА РАМКА 1.1. ЕВРОПЕЙСКО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО 1.2. НАЦИОНАЛНО ЗАКОНОДАТЕЛСТВО 1.3. ДЕЙСТВАЩ И СТАНДАРТИ 2. СЪБИРАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯ/ДАННИ ЗА ФУНКЦИОНИРАНЕТО НА ПРЕДПРИЯТИЕТО. ОРГАНИЗИРАНЕ НА ИНФОРМАЦИЯТА (БАЗИ ДАННИ). 3. ОБРАБОТКА, АНАЛИЗ НА ДАННИТЕ И ИДЕНТИФИЦИРАНЕ НА ПОТЕНЦИАЛ ЗА ЕНЕРГОСПЕСТЯВАНЕ. РАЗРАБОТВАНЕ НА МЕРКИ ЗА ПОВИШАВАНЕ НА ЕНЕРГИЙНАТА ЕФЕКТИВНОСТ. 4. ПРИМЕРИ 5. ИЗГОТВЯНЕ НА ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ ДОКУМЕНТИ ПРИЛОЖЕНИЯ ЧАСТ II: МЕТОДИЧЕСКИ УКАЗАНИЯ ЗА ИЗВЪРШВАНЕ НА ОЦЕНКА НА ЕНЕРГИЙНИ СПЕСТЯВАНИЯ 1. ПРАВНА РАМКА 2. ИДЕНТИФИЦИРАНЕ НА ВЪВЕДЕНИТЕ МЕРКИ И СЪБИРАНЕ НА ОСНОВНА ИНФОРМАЦИЯ 3. ИЗЧИСЛЕНИЕ НА ЕНЕРГИЙНИТЕ СПЕСТЯВАНИЯ 4. ИЗГОТВЯНЕ НА ПРОТОКОЛ ОТ ОЦЕНКА НА ЕНЕРГИЙНИ СПЕСТЯВАНИЯ 369 600.00 366 000.00
Провеждане на семинарни обучения на енергийни консултанти от регистъра по чл. 60 от ЗЕЕ по разработените методически указания, както и на представители на предприятията, вкл. МСП.: Предвид високата енергийна интензивност на промишлеността в България е от особено важно значение предоставянето на качествени и компетентни консултантски услуги на собствениците на предприятия за реализиране на мерки за енергийна ефективност и повишаване на тяхната конкурентоспособност. За повишаване качеството на тези услуги, предоставяни от консултантите по енергийна ефективност са необходими постоянни усилия за реализиране на принципа "Обучение през целия живот". За реализиране на този прнцип и предвид разработеното по Дейност 1 по проекта практическо помагало - Методически указания за извършване на обследване за енергийна ефективност на предприятия, вкл. МСП, извършване на оценка за енергийни спестявания с цел придобиване на Удостоверение за енергийни спестявания, е необходимо да бъде проведено обучение с неговите основни ползватели. Предвижда се в обучението да участват консултанти от лице по чл. 59, ал. 1 от ЗЕЕ и представители от предприятия, вкл. на МСП, или общо не по-малко от 120 обучавани лица. Актуален списък на вписаните лица от регистъра по чл. 60, ал.1 (ок. 55 вписвания към средата на 2017 г.) е публикуван на интернет страницата на АУЕР, които се явяват потенциални заинтересовани лица и чийто персонал (енергийни консултанти) е субект на обучението. Списък на МСП може да се намери на интернет страницата на ИАНМСП. Преимуществено в обучението да бъдат включени представители големи предприятия и на МСП, осъществяващи производствена дейност, чието годишно потребление на енергия е над 3 GWh (подлежащи на задължително обследване за енергийна ефективност). Техническото изготвяне и изпращане на поканите за участие в обучението ще се извърши от изпълнителя. Обучението следва да бъде проведено от квалифицирани лектори под формата на семинарно обучение. Изисква се да бъдат проведени най-малко 6 семинара като в един семинар трябва да присъстват не повече от 25 обучавани лица. Местата за провеждане на курсовете се определят по предложение на изпълнителя, като се обхващат всички региони за икономическо планиране. Продължителността на курса не може да бъде по-малко от 2 дни. Обучението ще бъде базирано на и предшествано от разработените и издадени в рамките на настоящето проектно предложение методически указания за извършване на обследване за енергийна ефективност на предприятия и ще се извършва по програма, предварително утвърдена от АУЕР. На успешно завършилите курса следва да се издаде сертификат за успешно му завършване. Мястото на провеждане на обучението следва да бъде подходящо оборудвано. На всеки участник в обучението следва да бъдат предоставени всички необходими обучителни материали в подходяща форма като се съблюдават задължителните изисквания за визуализация и публичност. Изпълнителят ще организира настаняването на обучаемите лица, кетъринг по време на кафе паузите, изхранване на обучаемите лица по време на целия им престой, както и пътуването на участниците до и от мястото на обучението. 396 000.00 300 684.00
Организиране и провеждане на обучения на енергийни мениджъри по управление на енергийната ефективност и БДС EN ISO 50001 в промишлени предприятия, вкл. МСП.: За подпомагане и оптимизиране изпълнението на задълженията на предприятията по ЗЕЕ, вкл. МСП, е необходимо активно повишаване на компетентностите по обследване за енергийна ефективност, реализиране на мерки за енергийна ефективност и управление на енергията. Тази дейност трябва да осигури допълнително обучение и повишаване на квалификацията на лицата, отговорни за управлението на енергийната ефективност в промишлени системи (предприятия). Опитът, който има Агенцията от проведените аналогични обучения пез 2015 г. и обратната връзка от предприятията, показа необходимостта от включване в обученията на енерийни мениджъри от малки и средни предприятия, както и на повече от едно лице от предприятие, тъй като екипите на енергийните мениджъри могат да бъдат много големи. Приели сме средна бройка на екип 4 души. Предвижда се в него да участват не по-малко от 600 лица, представители на най-малко 150 предприятия. Преимуществено в обучението да бъдат включени представители на МСП, осъществяващи производствена дейност в секторите добивна и преработваща промишленост. Съставяне на списък на промишлените системи – потенциални заинтересовани лица и техническото изготвяне и изпращане на поканите за участие в обучението ще се извърши от изпълнителя. Обучението следва да бъде проведено от квалифицирани лектори под формата на курс. Изисква се да бъдат проведени най-малко 30 курса, като следва бъдат обучени не по-малко от 600 лица, представители на най-малко 150 предприятия. Местата за провеждане на курсовете се определят по предложение на изпълнителя, като се обхващат всички региони за икономическо планиране. Продължителността на курса не може да бъде по-малко от 3 дни. Обучението ще бъде базирано на разработения наръчник по управление на енергийната ефективност в предприятията, издаден от АУЕР, София 2015 (http://whitecertificates.bg) и ще се извършва по програма, предварително утвърдена от АУЕР, включваща съществуващи европейски стандарти за енергиен мениджмънт и в частност – БДС EN ISO 50 001. На успешно завършилите курса следва да се издаде сертификат за успешно му завършване. Курсът на обучение следва да бъде структуриран в 12 модула, за всеки от които ще бъде изготвен видеоматериал, адаптиран за целите на неприсъственото обучение. Мястото на провеждане на обучението следва да бъде подходящо оборудвано. На всеки участник в обучението следва да бъдат предоставени всички необходими обучителни материали в подходяща форма като се съблюдават задължителните изисквания за визуализация и публичност. Изпълнителят ще организира настаняването на обучаемите лица, кетъринг по време на кафе паузите, изхранване на обучаемите лица по време на целия им престой, както и пътуването на участниците до и от мястото на обучението. 686 400.00 651 000.00
Разработване на примерни договори с гарантиран резултат (ЕСКО договори) за предоставяне на енергийно-ефективни услуги за изпълнението на мерки за повишаване на енергийната ефективност в промишлени предприятия, вкл. МСП. : За все по-ефективното и ефикасно използване на публичните ресурси е необхоимо стимулирането на пазарните принципи за изпълнение на мерки за енергийна ефективност в предприятията. Световно утвърден механизъм за пазарна реализация на дейности по енергийна ефективност са договорите с гарантиран резултат (ЕСКО договори). Към настоящия момент тяхното използване в България все още не е набрало популярност и е необходимо тяхното популяризиране и повишаване на доверието към тях. Особено перспективно е приложението им в промишлеността, което е необходимо да бъде подкрепено. Тази дейност включва извършването на 2 вида анализа и трябва да осигури разработването на минимум 1 брой типов договор, който собствениците на предприятия могат да приложат директно на практика с цел подобряване на енергийните им характеристики, при отчитане на конкретните нужди на предприятието. Обем на дейността: I. Анализ на български и международен опит-рискове, възможности във връзка с ЕСКО договори 1. Възможности за реализиране на проекти за енергийната ефективност чрез ЕСКО договори в промишлени предприятия. 2. Същност на договорите с гарантиран резултат (ЕСКО договори), взаимоотношения на участниците в процеса. 3. Видове договори по обхват, начините на разпределяне на ефекта и др. 4. Общ преглед на успешно прилагане на механизма за финансирането на мерки за енергийна ефективност чрез ЕСКО договори в различни страни. 5. Рискове, свързани с финансирането на енергийна ефективност, чрез ЕСКО и решението им. II. Анализ на възможностите за развитие на услуги за енергийна ефективност чрез ЕСКО договори в България, разработване на бизнес модел за реализация 1. Оценка на възможностите за прилагане на ЕСКО договори в предприятията. 2. Правно регламентиране на договорите с гарантиран резултат за енергийна ефективност в предприятията. Съществуващо положение. 3. Възможности за включване на търговци с енергия в процеса на реализиране на договори с гарантиран резултат в предприятията. 4. Възможни модели за предоставяне на услуги за енергийна ефективност чрез осъществяване на ЕСКО договори в България. 5. Сравнителен анализ на различни модели. 6. Предложение на модели, подходящи за ЕСКО договори в България. III. Изготвяне на примерен договор. IV. Разработване на типов/и договор/и и препоръки за „стандартни клаузи“- варианти според определените бизнес модели/и за прилагане в България (проект на минимално съдържание) 1. Обхват на работата, който специфицира всички енергоспестяващи мерки и услуги в т.ч.: • Обследване за енергийна ефективност – определяне на базова линия за енергийните характеристики, обхвата на мерките за енергийна ефективност, минималните изисквания към тях за гарантиране на ефекта, допустими граници на отклонение при експлоатация, препоръки за мониторинг на ефекта. (ако не е по друг договор) • Индикатори за отчитане на резултата от мерките за енергийна ефективност, начини за тяхното измерване и отчитане, периодичност на мониторинга, методика за нормализиране. • Механизъм за разпределяне на ефекта от мерките, размер на вноските и начин на тяхното определяне. • Обхват и съдържание на проекта; • Срокове за изпълнение; • Гаранционни условия и организация на поддръжката, отговорности на страните; • Условия и срокове за прехвърляне на собствеността на вложените ДМА и ДНА. • Дата на започване на плащанията от спестяванията, срок и прекратяване; 2. Специфициране на всички срокове и условия за инвеститора/заемодателя, които трябва да бъдат изплащани от реализираните спестявания, в т.ч.: 3. Определяне на метод за решаване на спорове по всички въпроси, свързани с проектирането, изпълнението на договорените мерки и определянето на резултатите от тях. 4. Форс-мажорни обстоятелства и решаването им, случаи на нарушения и мерки за поправяне на грешки, застраховки, обезщетения, право на прехвърляне. 5. Определяне на задължителният минимален обхват и възможния разширен обхват на типовите договори. 533 900.00 450 000.00
Организиране и провеждане на информационни кампании за популяризиране на прилагането на ЕСКО механизма , ефекта и ползите за отделните потребители и за икономиката на страната като цяло от повишаване на енергийната ефективност в промишлените предприятия. : За все по-ефективното и ефикасно използване на публичните ресурси е необхоимо стимулирането на пазарните принципи за изпълнение на мерки за енергийна ефективност в предприятията. Световно утвърден механизъм за пазарна реализация на дейности по енергийна ефективност са договорите с гарантиран резултат (ЕСКО договори). Към настоящия момент тяхното използване в България все още не е набрало популярност и е необходимо тяхното популяризиране и повишаване на доверието към тях. Особено перспективно е приложението им в промишлеността, което е необходимо да бъде подкрепено. Тази дейност предвижда провеждане на информационни кампании за популяризиране прилагането на ЕСКО механизма, ефекта и ползите за отделните потребители и за икономиката на страната, като цяло от повишаване на енергийната ефективност, чрез организиране и провеждане на конференции, радио и телевизионна реклама с цел популяризиране на предвидените възможности за пазарно реализиране на мерки по енергийна ефективност и използване на енергията от ВИ, както и за ползите от придобиване на удостоверения за енергийни спестявания. Предвижда се: 1. Организиране на конференции /информационни кампании с цел популяризиране прилагането на ЕСКО механизма, информиране за ползите от придобиване на удостоверения за енергийни спестявания. Място на провеждане: град от всеки един РИП. - наем на зала и оборудване, вкл. озвучаване; - аранжиране на залата, вкл. поставяне на обозначителна табела; - регистрация на участниците; - кетъринг; - кафе-пауза; - разпращане на покани за участие. 2. Разработване и издаване на информационни брошури. 3. Радио реклама, включително закупуване на рекламно време 4. ТВ реклама, включително закупуване на рекламно време 5. Изработване на интернет банер, включително закупуване на рекламно пространство и разпространение в електронни и социални медии с информация за "Информационни кампании за популяризиране на прилагането на ЕСКО механизма , ефекта и ползите за отделните потребители и за икономиката на страната като цяло от повишаване на енергийната ефективност в промишлените предприятия". 6. Изработване на информационна табела (преместваема), включително дизайн, за "Информационни кампании за популяризиране на прилагането на ЕСКО механизма , ефекта и ползите за отделните потребители и за икономиката на страната като цяло от повишаване на енергийната ефективност в промишлените предприятия". 235 400.00 234 840.00
Интегриране на съществуващи информационни системи в АУЕР в една обща платформа. Разработване на нови функционалности и надграждане на съществуващи, вкл. изграждане на помощен контактен център („Хелп Деск“) .: Повишаването на капацитета на АУЕР и подобряване на предоставяните услуги, вкл. електронни, е наложено от необходимостта за прилагане на интегриран подход в областта на енергийната ефективност и енергията от възобновяеми източници. Това е напълно в съответствие с държавната политика и националните стратегически документи и планове за ЕЕ, ЕВИ и електронно управление при намаляване на административната тежест. Дейността предвижда: - Интегриране на съществуващите информационни системи за предоставяне на електронни услуги чрез изграждане на “единна интегрирана среда” с общи мета-данни, единен обектен модел, цялостен модел за сигурност, администриране, портална интеграция, общ механизъм за изпълнение на заявки - Увеличаване обхвата и оптимизиране на предоставяните от АУЕР електронни услуги в областта на повишаване енергийната ефективност на потребителите и производство на енергия от възобновяеми източници чрез създаване на нови функционалности; Реализиране на следните нови електронни административни услуги: • Издаване на Удостоверение за енергийни спестявания; • Прехвърляне на Удостоверение за енергийни спестявания. Оптимизиране на съществуващи електронни административни услуги: • Издаване и/или прехвърляне на гаранции за произход на произведена енергия от възобновяеми източници • Издаване на Удостоверение за вписване в публичния регистър на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради; • Издаване на Удостоверение за вписване в публичния регистър на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност на промишлени системи; • Издаване на Удостоверение за вписване на промени в публичния регистър на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради; • Издаване на Удостоверение за вписване на промени в публичния регистър на лицата, извършващи обследване за енергийна ефективност на промишлени системи. Оптимизиране на подаване на документи по електроннен път: • Декларация за притежание на отоплителни инсталации с водогрейни котли • Декларация за притежание на климатични инсталации. • Доклад от проверка на отоплителни инсталации с водогрейни котли • Доклад от проверка на климатични инсталации • Декларация за годишно потребление на енергия на предприятия,промишлени системи и системи за външно изкуствено осветление; • Декларация за продадените количества енергия/горива към крайни потребители; • Информация от търговците с енергия; • Информация от търговците с природен газ; • Годишни отчети за изпълнението на плановете по чл.12 от ЗЕЕ и за управлението на енергийната ефективност в сгради и промишлени системи по чл.36 от ЗЕЕ. • Подаване по електронен път на документи от обследване за енергийна ефективност на предприятия, промишлени системи и системи за външно изкуствено осветление; • Подаване по електронен път на декларация за прилагане на система за управление на енергията или на околната среда; • Подаване по електронен път информация за изпълнението на дългосрочни и краткосрочни програми за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници и биогорива - Подобряване на вътрешната организация на всички процеси чрез изграждане на администрираща система, която да организира потоците данни; - Обмен на данни с външни системи в изпълнение на изискванията на Закона за електронното управление и подзаконовите актове към него; - Разработване и внедряване на контактен център за помощ(Хелп Деск); • Помощният контактен център ще осигурява обслужване на потребителите на електронните услуги на АУЕР, както и консултации на евентуални потребители, а също така, възстановяване при необходимост на функциите на системите на АУЕР за предоставяне на електронни услуги в областта на енергийната ефективност и производството на енергия от възобновяеми източници, като минимизира влиянието върху реалните потребителски операции в тези системи. 1 582 400.00 1 581 600.00
Придобиване на дълготрайни материални активи:Система за гласова поща;: Придобиване на дълготрайни материални активи: Система за гласова поща към съществуваща телефонна централа на АУЕР, необходима за реализиране на пълните функционалности на контактен център за помощ(Хелп Деск) в съответствие с одобреното от ДАЕУ техническо задание за дейност 6 по проекта; 4 500.00 3 586.00
Консултантски услуги за подготовка/ разработване на документация за предвидените по проекта обществени поръчки и консултации в процеса на изпълнението на дейностите по договорите за възлагане на обществени поръчки.: За реализиране на дейностите от 1-6 е необходимо да бъде избран изпълнител, при спазване нормативните изисквания на ЗОП. Това обстоятелство изисква изготвяне на законосъобразна документация за провеждане на съответните процедури. 1. Изготвяне на документации за участие в обществени поръчки в определения в чл. 31 от ЗОП обхват и съдържание за организиране и провеждане на 6 (шест) броя обществени поръчки по реда на ЗОП за избор на изпълнители на дейности от 1 до 6 вкл. в рамките на проект: „Повишаване на информираността и капацитета на българските предприятия за реализиране на дейности и мерки по енергийна ефективност и създаване на бизнес модел за подпомагане на схемата за задължения за енергийни спестявания и свързаните с нея дейности“, при спазване на изискванията на българското законодателство и на указанията на Управляващия орган на Оперативна програма „ИНОВАЦИИ И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ“ 2014-2020. 2. Отразяване на забележки по изготвените документации за участие в обществените поръчки, направени от страна на Възложителя, Управляващия орган на Оперативна програма „ИНОВАЦИИ И КОНКУРЕНТОСПОСОБНОСТ“ 2014-2020 и/или Агенцията по обществени поръчки в приложимите случаи. 3. Изготвяне и предоставяне на разяснения в законоустановения срок във връзка с постъпили при Възложителя искания за разяснения относно конкретна документация при провеждането на съответната обществена поръчка. 4. Изготвяне на решение за промяна в обявление/и или документация на обществена поръчка; 5. Изготвяне на решение за прекратяване на процедура за възлагане на обществена поръчка при наличие на предвидените в ЗОП хипотези. 6. Предоставяне на Възложителя на становище в случай на обжалване на решението за откриване на процедурата, с което се одобрява обявлението и документацията за участие, и/или решението за промяна, и/или решението за определяне на изпълнител/прекратяване на процедурата, от страна на заинтересованите лица пред Комисия за защита на конкуренцията (КЗК), съответно Върховния административен съд (ВАС), вкл. осъществяване на процесуално представителство пред КЗК и ВАС във връзка с обжалване на решения на Възложителя в хода на провежданите процедури за възлагане на обществени поръчки. 7. Осигуряване, за своя сметка, участието на експерти, избрани от списъка на външни експерти, вписани в регистъра на Агенция за обществени поръчки, в комисиите за разглеждане и класиране на офертите, подадени за участие в процедурите за възлагане на обществените поръчки. 8. Оказване на експертна помощ на Възложителя при изготвяне на коментари, становища и бележки до Управляващия орган във връзка с евентуално налагане на финансови корекции от негова страна. 36 000.00 27 720.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).