Дейност 1: Управление проекта: Дейността има за цел да осигури ефективно и безпроблемно управление на проекта, което включва съгласуване на общи насоки за управлението, ранно идентифициране на възможни рискове и стратегия за преодоляването им, изготвяне на междинни и крайни отчети и др. Съществен принос за успешното изпълнение на проекта и постигане на заложените цели и индикатори ще има екипът за управление: ръководител на проекта, координатор и финансов експерт. Сформираният екип на проекта има дългогодишен опит в управлението на проекти (включително в големи международни консорциуми), затвърдил е експертизата си в сферата на убежището и миграцията и е достатъчно компетентен, за да предотврати евентуални слабости при изпълнението. Предвидените дейности и времевият график за тяхното изпълнение позволяват реална подготовка и изпълнение на всички дейности от страна на екипа. В зависимост от спецификата на дейностите, екипът ще бъде подпомаган от външни експерти. Те бяха избрани предварително чрез провеждането на прозрачна процедура, при спазването на принципите на публичност и прозрачност, свободна и лоялна конкуренция, равнопоставеност и недопускане на дискриминация. Подборът е осъществен съобразно спецификата на съответните проектни дейности. Екипът за управление ще осигурява постоянен вътрешен контрол (ще бъдат провеждани редовни координационни срещи относно напредъка, планиране на ключови дейности и оценка и контрол на качеството на изпълнение) и ще бъде в непрекъсната комуникация с ангажираните външни експерти, както и с Отговорния управляващ орган. |
50 577.59
|
0.00
|
Дейност 2: Провеждане на изследователска програма за установяване на нагласите на приемащото общество : В рамките на дейността ще бъде разработена и осъществена изследователска програма от социологически проучвания за установяване на нагласите и измерване на потенциала на приемащата общност за интегриране на бежанци в България. Предложената програма ще даде отговор на въпроса в кои социални прослойки от населението и региони на страната е налице най-значим потенциал за подкрепа на мерките за интегрирането на законно пребиваващите граждани на трети държави.
Основен акцент ще бъде поставен върху установяване и анализиране на предизвикателствата и заплахите, свързани с интеграцията на гражданите на трети страни. Ще бъдат целево изследвани страховете на българските граждани, породени от бежанските кризи и несигурността по отношение на приемането на граждани на трети държави в страната, в частност и в контекста на условията за приемане на страната ни в Шенгенското пространство. Ще бъдат разгледани различни елементи на социо-икономическата интеграция на мигрантите, които биха могли да дадат представа за отношението на приемащото общество, като например: жилищно настаняване, работни места, социално подпомагане, медицинска помощ, образование и детска градина, събиране на семейства, хуманитарна помощ и др. Изследването ще обследва доколко правилата, условията и контролът за влизането на мигранти в България имат отношение към нагласите на приемащото общество.
Изследователската програма ще включва:
2.1. Кабинетно проучване (desk research)
Ще бъде направен преглед и анализ на всички релевантни по темата за потенциала на приемащата общност проучвания през последните 10 години.
2.2. Първо национално представително проучване
Ще бъде проведено национално представително проучване сред 2000 души от целевата група от пълнолетни български граждани, чиято цел ще бъде да дефинира групите и прослойките от приемащата общност с най-значим потенциал за подкрепа на интегрирането, както и ще очертае „карта“ на общините и населените места, в които интеграцията би била най-ефективна от гледна точка на нагласите и възможностите на местното население.
Проучването ще включва следните основни елементи: интерес и степен на информираност по темата; информационни дефицити; авторитети, говорители и доверие в тях; базови стереотипи по отношение на мигрантите (поотделно за ГТД със статут на временна и международна закрила); страхове и заплахи; възможности; мотивация за оказване и отказване на подкрепа; материален и експертен потенциал; досегашен опит в предоставянето на подкрепа; готовност за оказване на подкрепа; включване в мрежи за подкрепа; адекватни мерки за стимулиране на потенциала за подкрепа и др.
2.3. Качествено проучване
Ще бъде проведено качествено проучване сред лица, организации и институции, водещи от гледна точка на местното развитие, с цел да бъдат изведени препоръки и анализирани подходи по отношение на интеграционните мерки. Ще бъдат проведени групови дискусии с представители на следните примерни групи от приемащото общество: НПО с благотворителна насоченост и предоставящи социални услуги; ДСП, ДБТ, ОЗД, общинската администрация, МВР; образователни и здравни институции; местни медии или кореспонденти на национални медии; политически, синдикални и духовни лидери и др.
2.4. Второ национално представително проучване
Ще бъде проведено национално проучване сред 1000 души от целевата група от пълнолетни български граждани, което ще проследи прогреса, трендовете в нагласите и промяната на стереотипите, на база на изследваните индикатори в първото национално проучване (2.2.), но с двойно по-малка извадка, тъй като ще отпадне необходимостта от регионална специфика.
Предложената изследователска програма от социологически проучвания ще позволи да бъдат установени както дефицитите и възможностите за оптимизиране, така и положителните аспекти на взаимодействието между законно пребиваващите ГТД и българското общество.
|
70 408.80
|
0.00
|
Дейност 3: Дейности за повишаване на информираността и повишаване на капацитета на заинтересованите страни: В рамките на дейността ще бъдат разработени информационни материали и проведени обучителни дискусии, целящи намаляване на междукултурните различия с оглед улесняване на интеграцията на законно пребиваващи ГТД в страната.
Предвидени са следните поддейности:
3.1. Разработване на наръчник с добри практики и насоки в сферата на миграцията и интеграцията
Ще бъде разработен наръчник, насочен към местните власти, медии, експерти/обучители, който да служи като източник на експертна информация и аналитичен материал, целящ повишаване нивото на знание и толерантност на обществото и улесняване на интеграцията на законно пребиващи ГТД. Наръчникът ще включва аналитична част, проследяваща развитието на миграционната политика от края на 90-те години до момента, както и обстоятелствата и причините за кризата на толерантността, която се наблюдава в обществата в цяла Европа; добри практики от други страни от ЕС; насоки за развитие на миграционната и интеграционна политика, съобразени с местния контекст и др.
Наръчникът ще бъде разпространяван по време на предвидените обучителни дискусии (3.3) и в последствие ще достигне до целеви групи в цялата страна (чрез традиционното партньорство на ЕИ с АБГР)
3.2. Разработване на помагало за преподаватели
Ще бъде разработено помагало за училищни преподаватели, съставено в 2 части:
- теоретична, съдържаща информация за преподаване в междукултурна среда; подходи и добри практики за възпитаване на толерантност у учениците; стратегии за приобщаващо образование, равенство, справедливост, недискриминация и насърчаване на гражданските компетентности; насоки за ефективно включване на деца-бежанци в образователната система и др.
- практическа част с инструкции за игри/тестове/казуси на тема толерантност и недискриминация, които да служат като допълнителни материали за преподаване на темата в час
Помагалото ще бъде разпространено по време на обучителните дискусии (3.3) и чрез СБУ (партньор на ЕИ) ще достигне до преподаватели в страната.
3.3. Провеждане на регионални обучителни дискусии
Ще бъдат проведени 10 регионални обучителни дискусии (с по 20 участници всяка), насочени към различни заинтересовани страни от приемащото общество, имащи активна роля в процеса на интеграция на ГТД. Дискусиите ще се проведат в населени места с концентрация на общности от лица и семейства от трети страни и в зависимост от резултатите от социологическото проучване по Дейност 2. Основната цел на събитията ще бъде по-добра информираност на приемащото общество с оглед повишаване на толерантността и преодоляване на предубежденията и формиране на позитивни нагласи към ГТД.
Част от обучителните дискусии ще бъдат насочени към учители и ще бъдат на теми, свързани с образователната интеграция на законно пребиваващите ГТД и активна работа за формирането и възпитанието на толерантност в младото поколение от ранна възраст. На дискусиите ще бъдат канени и представители на съответните РУО, директори на училища, родители.
Ще бъде представено разработеното помагало (3.2),което ще послужи като основа за тематична дискусия (напр: подготовка на учителите за работа с ученици от уязвими групи; липсата на адаптирани учебни материали; отношения между учениците от различен етнически произход и други предизвикателства в процеса на образователната интеграция).
Останалите обучителни дискусии ще бъдат насочени към местни власти, журналисти, НПО с които да се обсъдят и други теми от обществен интерес, свързани със социалната интеграция на бежанците и добри практики и местни политики за справяне с предизвикателствата, с активното участие на приемащото общество и родителите бежанци.
На събитията ще бъде представен наръчникът (3.1), който ще послужи като основа за дискусия за предизвикателствата и възможностите за развитие на миграционната и интеграционна политика, добри практики от други страни и възможни подходи за улесняване на законната миграция и интеграция в страната.
На всички събития ще бъдат представени и резултатите от Дейност 2.
|
151 823.05
|
0.00
|
Дейност 4: Провеждане на медийна комуникационна кампания : Ще бъде проведена национална медийна комуникационна кампания под надслов „Убежище, миграция и интеграция“ ("УМИ"), включваща тематични месечни рубрики в телевизионни предавания, секция в сайт за обяви за работа, тематични телевизионни и радио клипове, публикации в социалните мрежи и др. Целта е както адресиране на ниското ниво на информираност на приемащото общество относно мигрантите с оглед повишаване на толерантността и преодоляване на предубеждения и формиране на позитивни нагласи към ГТД, така и информиране на ГТД, с цел улесняване на интеграцията им в българското общество. Кампанията ще вземе предвид и резултатите от Д2 и темите, на обучителните дискусии.
Предвидени са поддейности:
4.1. Рубрика „УМИ“ в публицистично предаване на телевизия с национално покритие (като например предаването „Директно“ на TV Bulgaria On AIR)
В рамките на месечна рубрика в публицистично телевизионно предаване ще бъдат реализирани общо 21 епизода на теми, свързани с различни аспекти на интеграцията на мигрантите. За разговори по темата ще бъдат канени: социолози (обществена нагласа към мигрантите, сравнителен анализ на данни от България и други страни от ЕС); представители на образователни институции (интегриране на ученици-мигранти); бюра по труда (икономически сегменти с дефицити на работна ръка, възможни работни позиции, достъпни за мигранти, допълнителна квалификация); юристи (правните аспекти на миграцията, съответствие на правната рамка и т.н.); представители на МВР (регулация и контрол на миграцията, законна миграция и др.); представители на приемащото общество и ГТД (човешките истории - примери на успешно интегрирали се ГТД и затруднения, които са имали, както и на българи, успешно съжителстващи с бежанци)
4.2. Рубрика ("УМИ") в сутрешен блок на телевизия с национално покритие (като например сутрешен блок „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria)
Ще бъде реализирана месечна рубрика в сутрешен блок (общо 21 епизода), която ще представя потенциала на законната миграция за бизнеса в България, добри примери и предизвикателства. В предаванията ще бъдат канени бизнес лидери, които да разкажат за практиката си с наемане на бежанци и мигранти, HR специалисти, юристи, представители на компетентните институции. Ще бъдат дискутирани теми като: възможности за наемане на работа на мигранти в България; HR дефицити, които могат да бъдат запълнени с помощта на ГТД; инструменти за подпомагане трудовата адаптация – социални, квалификационни и др.; източници на информация за свободни работни места за мигранти; изисквания и разрешаване на правни проблеми при наемане на ГТД; легитимност на дипломите; социална отговорност на компаниите, наемащи ГТД и др.
Целта на рубриката е да мотивира бизнеса към проактивно предлагане на работни места за мигранти.
4.3. Секция „Убежище, миграция и интеграция“ в сайт за обяви за работа
Ще бъде създадена специална секция("УМИ") в специализиран портал за обяви за работа (като например www.rabota.bg), в която бизнесът ще има възможност да публикува безплатно обяви за отворени работни места, подходящи за ГТД. При възможност, секцията ще бъде допълнена с правни съвети и информация за квалификационни курсове. Инициативата ще спомогне за улесняване на интеграцията на законно пребиваващи ГТД в България и успешната им реализация на пазара на труда. Тя ще има потенциала да се превърне и в полезен за бизнеса инструмент за наемане на подходящи ГТД (особено висококвалифицирани)
4.4. Разработване и разпространение на телевизионни и радио клипове
Ще бъдат разработени и разпространени 3 тв и 3 радио клипа, съдържащи например: лични истории на успешна интеграция; послания, целящи намаляване езика на омразата и обществените предразсъдъци; информация за историята и културата на България и др. Клиповете ще бъдат излъчвани по телевизии и радио с национално покритие и ще бъдат предоставени за безплатно разпространение и след края на проекта.
Всички рубрики и клипове ще бъдат разпространявани активно и чрез социалните мрежи на ЕИ. |
307 058.44
|
0.00
|
Дейност 5: Видимост, прозрачност и комуникация: Дейностите по видимост, прозрачност и комуникация ще включват използването на традиционни и онлайн медии (национални и местни), социални медии, разпространение на информация чрез партньорски мрежи, чрез предвидените в рамките на проекта обучителни дискусии, информационни, промоционални и аудиовизуални материали, телевизионни рубрики и др.
Основен комуникационен канал за промотирането на целите, дейностите и резултатите от проекта и на финансирането от ЕС ще бъдат ефирът, сайтовете и социалните мрежи на ангажираните телевизии, чрез планираната национална медийна кампания.
ЕИ има изградени контакти и с различни национални и местни медии. Установените и ефективно работещи през годините медийни партньорства, наред с партньорството по проекта, ще спомогнат за качественото и навременно отразяване на всички дейности. Те ще са от важно значение и за разпространението на информация относно целите и приоритетите на ФУМИ. Сред основните медии, с които ЕИ работи традиционно, са: TV Bulgaria ON AIR, Bloomberg TV Bulgaria, БНР, в-к „Сега”, Дневник.bg, MEDIAPOOL, Дарик радио и др. Експертите, ангажирани по проекта, ще дават интервюта при покана относно актуални теми, свързани с темата на проекта и относно предстоящи инициативи. Дейностите ще бъдат популяризирани максимално чрез публикуване на съобщения до медиите и покани за събития, репортажи, интервюта и др. На сайта на ЕИ редовно ще се публикуват новини, свързани с темата и дейностите на проекта. За достигане на по-широк кръг от заинтересовани лица, ще бъдат използвани активно и страниците в социалните мрежи на ЕИ Facebook, Twitter, LinkedIn и Instagram (с над 2500 последователи).
За комуникационните си цели проектът ще разчита и на традиционното партньорство на ЕИ с училища и университети от цялата страна; със СБУ (най-голямата и авторитетна учителска организация в България); с европейски мрежи в България (ЕИ е и приемна организация на 3 центъра от мрежата ЕВРОПА ДИРЕКТНО); с НПО (включително членовете на сдр. „Форум гражданско участие“ в страната) и др.
В рамките на проекта ще бъдат изработени рекламен банер (1 бр.), информационна брошура на проекта (800 бр.) и комплект промоционални материали (напр. чанта, тефтер, химикал – 200 бр.). Предвижда се определянето на хаштаг на проекта, с който ще бъдат отбелязвани и разпространявани всички публикации в социалните мрежи, с цел постигане на по-разпознаваема идентичност на проекта. Ще бъде изработена и поставена на видно за обществеността място информационна табела/плакат с информация за операцията и подкрепата от ФУМИ.
Върху всички печатни, електронни, аудиовизуални, промоционални материали, изработени по проекта, ще бъдат поставени името и логото на финансиращия орган (емблемата на ЕС, неразделно от надписа „съфинансирано от ЕС“), както и всички форми за идентификация, съгласно определените изисквания за визуализация и публичност. Предприетите мерки ще бъдат в съответствие с разпоредбите на чл.50 и Приложение IX от Регламент 2021/1060 и на чл.30 от Регламент 2021/1147 на ЕП и на Съвета. Всяка публикация по проекта ще съдържа текст за ограничение на отговорността, съгласно изискванията.
|
40 377.95
|
0.00
|