Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 194 TREES
Български

Programme: Renewable Energy, Energy Efficiency, Energy Security

Planning region: All

Description

This project aims to support the Municipality of Plovdiv in its intention to set up a new social enterprise that will have a substantial positive social impact on the lives of disabled people. Thirty-two people with different types of disabilities will be hired full-time and part-time for a period of twelve months. They will be trained to perform different kinds of manufacturing operations related to the production of promotional fabric tote bags and fridge magnets. In addition, various types of interventions are envisioned in order to support the process of social and professional integration of the target group. In order to achieve that, a psychologists and social consultants will be hired to work with the disabled people to improve their motivation, psychological well-being and social skills. Training will be provided to the workers with disabilities in order to enhance their social competence. The social enterprise will be managed by a director and an accountant. Five additional workers from the target group of unemployed and inactive people of working age will be hired to support the manufacturing process. The project also foresees a needs analysis to be performed in order to create a workable marketing strategy. Social media platforms and websites will be used to promote the products of social enterprise.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
ПСИХОЛОГИЧЕСКО ПОДПОМАГАНЕ И МОТИВИРАНЕ НА ЛИЦА ОТ УЯЗВИМИТЕ ГРУПИ ЗА ВКЛЮЧВАНЕ В ЗАЕТОСТ : Излизайки на пазара на труда хората с увреждания се сблъскват с множество социални и психологически бариери, които силно стесняват възможностите им /лични и социални/ за социално включване чрез заетост. Почти две трети от хората с увреждания са демотивирани да работят, не познават своите силни страни, имат ниска професионална и лична самооценка. Това води до апатия и нежелание да се търси активно работа. Решаването на тези проблеми е свързано пряко с адекватната психологическа подкрепа, от която се нуждаят тези хора. Според НСИ около 20 % очакват психологическа помощ, за да се справят с професионалната и личностна изолация. От друга страна, в повечето случай работодателите, които наемат хора с увреждания за свои служители, не са подготвени да им помогнат да се справят чрез услуги /главно социално-психологически/ на самото работно място. Няма подготвени специалисти в предприятията, които да са достъпни за хората с проблеми, когато те имат трудности и търсят помощ в процеса на професионално включване. В настоящия проект предвиждаме назначаване на двама психолози за подкрепа и мотивиране на лицата от целевата група. Работата на психолозите ще помогне на наетите по проекта хора с увреждания чрез : - Придобиване и развиване на индивидуалните умения за успешно справяне с работното място и адаптиране към работните условия в предприятието; - Подкрепа на вътрешната мотивация за устойчива заетост , отговорно отношение към работните задачи; - Повишаване на самооценката на включените в дейността представители на целевата група; - Развиване на умения за устойчиво справяне със стреса в работната среда; Участието на психолозите ще започне още в процеса на подбор на лица, които да бъдат наети – самият подбор ще се проведе с помощта на експертите от НАРД. Провеждане на редовни сесии между психолога и наетите лица – чрез тези срещи психолозите ще работят в индивидуални и групови сесии за решаването на различните психологически проблеми и трудности у наетите лица, за изграждането в лицата от целевите групи на позитивно и отговорно отношение към полагането на труд. По време на срещите фокусът на работата ще бъде към мотивиране за започване на работния процес навреме и всеки ден, за отстраняването на препятствия, свързани с екипната дейност с колегите и всички други проблеми, които влияят върху психо-социалното състояние на наетите лица. Сесиите със лицата от целевите групи ще се провеждат по график, според индивидуалните потребности от консултация и подкрепа, така както са залегнали в индивидуалния план за подкрепа, изготвен след подбора. За всяко наето лице от целевите групи ще се поддържа индивидуално досие, с информация за неговия личностен профил и за напредъка и/или трудностите, които среща по време на работния процес в предприятието. Досието ще се попълва от психолозите, социалните консултанти и всички други членове на екипа. В досието ще бъдат отбелязвани и датите на провеждане на индивидуална или групова сесия със лицето. Ще се провеждат редовни работни срещи между психолозите и екипа на социалното предприятие – хората, ангажирани в процеса на работа с наетите лица от целевите групи – директор, социален работник и наставниците на екипа. През първите 6 месеца работни срещи ще се осъществяват най-малко 2 пъти в месеца, а през следващите 6 месеца, най-малко веднъж месечно. Психолозите ще провеждат супервизии на екипа на социалното предприятие веднъж месечно. 0.00 22 212.48
СОЦИАЛНА И ПРОФЕСИОНАЛНА ИНТЕГРАЦИЯ НА ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА УЯЗВИМИТЕ ГРУПИ В СЕКТОРА НА СОЦИАЛНАТА ИКОНОМИКА : Активното участие на хората с увреждания в пазара на труда може да бъде възпрепятствано от редица обстоятелства, които не са свързани пряко със самото увреждане. Установено е, че някои от основните фактори, които намаляват шансa за успешно включване на хората със специални потребности в пазара на труда са: страх от загуба на сигурните доходи от социално подпомагане, липса на достъпна информация относно наличието на свободни работни места, липса на подходящи умения и ниско ниво на образование, липса на достъпен транспорт, проблеми с интеграцията в работната среда и редица други. Социалната и професионална интеграция на хората с увреждания (физически и умствени) е от ключово значение за успешното функциониране на социалното предприятие, както и за неговата устойчивост във времето. Социалните умения за изграждането на позитивни отношения с колегите, както и специфичните умения, свързани с извършване на непосредствената работа са едни от главните условия за успешна реализация на работното място. Потребностите за социална реинтеграция и професионална адаптация са различни в зависимост от вида увреждане. Така например, именно дефицитът на социални умения е основен фактор за проблемната професионална реализация на хората с интелектуални увреждания. Според проучванията редица работодатели се опасяват, че хората с умствени увреждания, например, са неспособни на екипна работа поради липсата на социални умения. От друга страна се смята, че социализацията на хората с физически увреждания е много по-лесна и обикновено те успяват за кратко време успешно да се интегрират в работната среда. Все пак много от тях също имат проблеми със социализацията, поне в първите месеци след включването им в постоянна заетост. Това е така, тъй като много често поради ограниченията налагани от средата, те са преживели дълги периоди на социална изолация. Проблемите на социалната и професионалната интеграция са взаимосвързани и са от ключово значение за трудовата реализация на хората с увреждане, а от там и за успеха на социалното предприятие. Ето защо ние предвиждаме да насърчим процеса на социализация и професионално развитие на наетите по проекта представители на целевата група с помощта на социални консултанти (специалисти социални дейности). Позицията на социалния консултант, наречен още специалист социални дейности, е от ключово значение за проекта, тъй като той заедно с психолога ще участват в разработването на профил на потребностите на представителите от целевата група, наети в социалното предприятие. Наред с профила на потребностите, социалният консултант ще разработи методика и програма за социална интеграция на наетите по проекта лица от целевата група на хората с увреждания. Той ще участва в ежемесечни срещи с директора на социалното предприятие, с психолога и тримата наставници с цел да се проследи социалната и професионална интеграция на представителите на целевата група. Редица изследвания посочват, че работната среда, която стимулира служителите се характеризира с изграждане на взаимоотношения, които преминават през различни житейски контексти и не са строго ограничени само в работно време. Подобни взаимоотношения могат да включват: • Общуване по време на съвместни социални дейности извън работно време – като например излизане на вечеря, посещения на културни събития (кино, театър, концерт); • обмяна на опит и търсене на съвет за теми несвързани с преките служебни задължения. Общуването по теми несвързани с работата създава подкрепяща работна атмосфера за хората от уязвимите групи. Ето защо добрата интеграция в работната среда зависи от създаването на специфични места и периоди от време, през които по-скоро социалните, а не толкова служебните дейности имат приоритет. Целта на нашия проект е да насърчи създаването на подобни социални и времеви контексти, в които да се осъществява социалното взаимодействие между работниците и служителите в социалното предприятие. 0.00 10 507.09
ПРЕДОСТАВЯНЕ НА ОБУЧЕНИЕ ПО КЛЮЧОВИ КОМПЕТЕНТНОСТИ: Хората с увреждания в България се възприемат като еднородна маса от страдащи и безпомощни същества. Обществото като цяло изключва възможността един човек с увреждане да има приятели, да ходи по срещи, да учи, да работи, да се забавлява. Хората с увреждания, особено в процеса на интеграция в обществото са в позиция на затруднения във вербалната и невербалната комуникация. Тези факти предопределят и липсата на устойчиви програми и услуги /образователни и други/,свързани със системното изграждане на умения /граждански и социални/ при хората с увреждания. В учебните заведения ,които посещават до пълнолетието си хората с нарушения липсват програми и специалисти, които да изграждат у тях умения за решаване на проблеми и конфликти в работна среда, умения за сътрудничество и екипност, за себепознаване и себепредставяне и други. Това силно снижава конкурентноспособността на търсещите заетост хора с увреждания и намалява възможностите им да се справят в работната среда, когато са я намерили. За да се насърчи процесът на професионална интеграция на наетите по проекта лица от целевата група предвиждаме НАРД да проведат обучение по ключова компетентност 6: Обществени и граждански компетентности. Обучението ще има следните цели: - Развитие на умения за общуване и работа в професионален екип; - Развитие на различни навици и умения за независим живот; - Подкрепа за формиране на устойчиви трудови навици у наетите лица; - Помагане на лицата да осъзнаят индивидуалните си способности и ресурси , силните си страни и зоните на развитие; - Прилагане на индивидуални и групови трудови- терапевтични и интеграционни програми за хората от целевите групи. 0.00 2 304.20
ОСИГУРЯВАНЕ НА НАСТАВНИК ОТ РАБОТОДАТЕЛЯ ЗА НОВОНАЕТИ ЛИЦА: Наставничеството на хората със специални потребности изисква разработване и прилагане на индивидуални подходи за работа в зависимост от различните видове увреждания. Наставниците трябва да познават добре ограниченията, свързани с конкретното увреждане на съответния представител на целевата група и да съобразят своите изисквания с тези ограничения. Осигуряването на наставник за новонаетите лица, който да работи заедно с тях, ще предостави възможност за индивидуална работа с лицата от целевата група. Това е важно, тъй като хората с интелектуални увреждания имат редица специфични потребности, които изискват допълнителна работа с тях с цел приспособяването им към изискванията на работната среда. Така например, при случаи на аутизъм е необходимо да се обърне внимание на затрудненията, които изпитват аутистите в области като социализацията и изграждането на навици. Ето защо, при хората страдащи от аутизъм или други сходни проблеми е наложително наставникът да работи с тях, съобразявайки се с дефицита на социална интелигентност и ограниченията в способността за комуникация. Тук ролята на наставника е много важна, тъй като той ще работи в тясно взаимодействие със социалния консултант, като целта ще бъде изграждането на набор от социални умения, необходими за справянето с непосредствените професионални задачи, а и също за цялостната трудова интеграция. Наставникът ще има за цел да помогне на наетите по проекта хора с увреждания да усвоят основни технически умения за конкретните позиции. Той ще има възможност да опознае пряко хората, назначени в рамките на проекта, и да намери подход за работа, който да е най-добре съобразен с техните специфични потребности. Назначените наставници ще бъдат отговорни за професионалното обучение на заетите лица от целевата група и ще съблюдават ежедневно тяхната непосредствена работа. Фактът, че наставникът ще работи рамо до рамо с представителите на целевата група като с колеги ще премахне бариерите в общуването между тях. Наставниците ще съветват ръководството на социалното предприятие по какъв начин да се адаптира производствения процес към конкретните възможности на наетите по проекта лица от целевата група. Тъй като наставниците ще работят ежедневно в непосредствен контакт с представителите на целевата група, те следва да познават техните конкретни потребности. Ето защо при назначаването на представители на целевата група на хората с увреждания, наставниците ще участват както в подбора, така и в тяхната адаптация към трудовия процес. Наставниците ще имат ежеседмични оперативни срещи с психолога, специалиста социални дейности и управителя на социалното предприятие с цел редовен мониторинг върху процеса на професионална интеграция на наетите лица от целевата група. Наставникът ще бъде медиатор между хората със специални потребности и социалния консултант и ръководството на социалното предприятие. Добрата координация между наставниците, социалния консултант и мениджмънта е от ключово значение за създаването на добронамерен климат на работното място. Наставниците ще могат например да определят в какъв интервал точно да се провеждат работните почивки. Те ще бъдат на първа линия при решаване на евентуално възникнали конфликти на работното място. 0.00 4 322.51
ОБОРУДВАНЕ НА НОВОСЪЗДАДЕНИТЕ РАБОТНИ МЕСТА: За нуждите и правилното функциониране на социалното предприятие ще бъде извършен ремонт за преустройване и обособяване на работните места съобразно психофизиологическите характеристики на хората с увреждания. Ще бъде използвано общо помещение с площ 120 м2, в което със специални прегради ще бъдат обособени три отделни работни помещения според вида на производството. Съзнателно ще бъдат създадени определени помещения, а не отделни стаи – с цел работниците да не се чувстват изолирани, а да се създаде приятна работна обстановка, като в същото време те ще бъдат подкрепяни и обучавани от наставниците. Подът на помещението ще бъде обновен с нова настилка – теракот, тъй като в момента подът е стар и захабен. Поддръжката на теракота ще бъде практична и удобна за целите на предприятието. В трите помещения ще бъдат закупени и поставени: оборудване, работни маси и столове, климатични инсталации, ел. инсталации с допълнително осветление. За ремонта на общото помещение ще бъде закупено и поставено: теракот; ел. инсталация и осветление; преградни стени от PVC; климатици – 2 бр.; пердета /щори/ за прозорците. В трите помещения ще бъдат разположени така наречените „Ателиета“, за оборудването на които ще бъде закупено и поставено следното: Ателие „Сувенири“: ролер за платки от глина; работни маси – 5 бр.; столове – 5 бр. Ателие „Шев и кройка“: маса за разкрояване – 2 бр.; столове – 5 бр. Ателие „Щамповане“: широкоформатен принтер – 1 бр.; режещ плотер – 1 бр.; термо преса – 1 бр.; компютърна система – 1 бр.; маси – 3 бр.; столове – 5 бр. 0.00 0.00
ПОДКРЕПА ЗА ОСИГУРЯВАНЕ НА ЗАЕТОСТ ЗА ЦЕЛЕВАТА ГРУПА НА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ И АКТИВНИ/НЕЗАЕТИ ЛИЦА ЗА ПЕРИОД ДО 12 МЕСЕЦА – ЗАДЪЛЖИТЕЛНА ДЕЙНОСТ : Включването в заетост на хората със специални потребности има важна роля за намаляване на социалното напрежение на местно и национално ниво, а също и за директното подпомагане на представителите на целевата група и техните семейства в опита им да напуснат порочния кръг на социалната изолация и финансовата зависимост от социално подпомагане. Възможностите за социализация и професионална реализация на хората със специални потребности се различават значително в зависимост от вида и степента на тяхното увреждане. Ето защо, професионалните позиции на хората с увреждания трябва да бъдат съобразени с индивидуалните ограничения свързани с увреждането. Една специфична група са хората с интелектуални затруднения, на които е особено трудно да се приспособят към работната среда и да намерят устойчива заетост. Изследванията през последните години позволяват изграждането на нови подходи за тяхната социализация и професионална интеграция. Посочва се, че успешните практики за професионалната интеграция на хората с интелектуални увреждания се свързва с предоставяне на канали за подкрепа чрез колеги, наставници, социални работници, които да са част от всекидневната среда на лицата от целевата група. Друг подход, който е особено полезен при изграждането на среда благоприятна за професионалната интеграция на хората с интелектуални увреждания е т.нар. екологичен подход, който отчита необходимостта от съчетаване на индивидуалните интереси и възможности на лицата от целевата група с потребностите и изискванията на работодателите. В редица изследвания се отбелязва също така фактът, че разнообразието на трудовите задължения и избягването от монотонността на средата са от особено значение за ангажиране на вниманието по време на работа при хората с интелектуални увреждания. Професионалната интеграция на хората с физически увреждания също има своите специфики и е свързана преди всичко с осигуряването на достъпна среда и съобразяването на техните професионални ангажименти с тяхното конкретно здравословно състояние и тип увреждане. Важна е и работата по тяхното психологическо мотивиране. Здравословното състояние на някои хора с физически увреждания позволява те да бъдат наети и на пълен работен ден, като това може да бъде допълнителен стимул за тяхната по-пълноценна интеграция в работна среда. В рамките на нашия проект процесът на подбор и наемане на хората със специални потребности ще бъде съобразен със спецификите на техните конкретни увреждания. Те ще бъдат назначени на такива позиции, които първо, ще им помогнат да преодолеят ограниченията, свързани с дадения тип увреждане, и второ, ще ги стимулират да разкрият по-пълно своя потенциал. Така например, пред вид факта, че хората с интелектуални затруднения имат проблеми с продължителната концентрация върху една и съща монотонна дейност, те биха могли да се включат в орнаментацията на рекламните магнити за хладилник. Работата по орнаментирането на рекламните магнити за хладилник е разнообразна и творческа и това ще е особено подходящо за трудова адаптация на хората с интелектуални затруднения. От друга страна, производството на текстилни рекламни торбички – ушиване и щамповане – би могла да бъде по-подходяща за хора с физически увреждания като увреждания на долните крайници, слухови увреждания, или на хора с леки интелектуални затруднения. Работата в социалното предприятие ще помогне на лицата със специални потребности да натрупат трудов опит в реална работна среда. Разбира се, социалното предприятие е в голяма степен една защитена среда, но там хората с увреждания ще имат възможност да придобият професионални и социални умения, които да им бъдат от полза в бъдеще, за да се включат в пазара на труда при други работодатели от реалния сектор. 0.00 134 783.71
ПРОУЧВАНЕ НА ТЪРСЕНЕТО И ВЪЗМОЖНОСТИТЕ ЗА ПАЗАРНА РЕАЛИЗАЦИЯ НА ИЗРАБОТВАНИТЕ СТОКИ И ПРЕДОСТАВЯНИТЕ УСЛУГИ. : Проектът предвижда създаването на ново социално предприятие, което ще се фокусира върху производството на рекламни материали и по-конкретно на рекламни изделия от текстил като щамповани текстилни торбички, както и на рекламни керамични магнити за хладилник. Успехът на подобно социално предприятие е тясно свързан с доброто проучване на пазара и възможностите за пазарна реализация на изработените стоки. В тази връзка е изключително важно да се изготви подробен маркетингов и продажбен план за реализацията на продуктите на социалното предприятие. В маркетинговия план ще бъде направен преглед на състоянието на пазара, както на стоки на социалната икономика, така и на конкурентни стоки и продукти. Ще бъде направена оценка на качеството на продукта и на производствения капацитет. Ще бъде калкулирана себестойността и определена пазарна цена , като и ще бъде изготвен календар и канали за продажба. Регулярно ще се прави оценка на постигнатите продажби и ще бъдат взимани мерки за оптимизирани резултатите. Планът ще помогне да се разбере кой ще купува продуктите, произведени от социалното предприятие, ще формулира начините за достигане до целевите клиенти и др. 0.00 10 921.93
СОЦИАЛЕН МАРКЕТИНГ И ПОПУЛЯРИЗИРАНЕ НА СОЦИАЛНАТА ИКОНОМИКА И СОЦИАЛНОТО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО: Целта на тази дейност е да се допринесе за по-добра среда за развитие на субектите на социалната икономика, както и за повишаване на разпознаваемостта на социалните предприятия. Тези усилия ще насърчат и различните социалните иновации в полза на хората с увреждания. Социалното предприемачество в България е в пилотна фаза и популяризирането на успехите на отделните социални предприятия ще допринесат за повишаването на заетостта и жизнения стандарт на различни уязвими групи от населението в страната. Използването на социални мрежи за популяризиране на каузата на социалното предприемачество, както и като канали за маркетиране на произведената продукция ще допринесе за успешната пазарна реализация на новосъздаденото от община Пловдив социално предприятие. Социалните мрежи предоставят възможност за създаване на съвместно споделено съдържание от много и различни заинтересовани страни. Популяризирането на продуктите на социалното предприятие в социалните мрежи може да стане и с участието на самите представители на целевата група на хората с увреждания и на техните семейства. По този начин създаването на споделено онлайн съдържание за общата кауза на социалното предприемачество ще допринесе за подобряване на мотивацията и самооценката на участващите в проекта представители на заинтересованите страни – хората с увреждания, техните семейства, обучители, наставници, ръководители, социални работници, терапевти и др. 0.00 1 889.44
ФУНКЦИОНИРАНЕ НА НОВОСЪЗДАДЕНОТО ОБЩИНСКО СОЦИАЛНО ПРЕДПРИЯТИЕ: Създаването на едно работещо, ефективно и устойчиво социално предприятие за хора с увреждания на територията на Община Пловдив ще играе ролята на катализатор за социалната интеграция на включените в проекта лица. След края на проекта предприятието ще продължи да функционира като общинско социално предприятие, в което ще продължат да работят на трудов договор новоназначените представители на целевата група на хората с увреждания. Предвижда се след приключване на проекта социалното предприятие да се превърне в база за обучение и социализация на хората с увреждания от цялата община. Те ще имат възможност да усвояват нови професионални умения в областта керамичното и текстилното производство. Тези професионални умения са търсени на пазара на труда, което означава, че наетите лица биха могли да намерят работа и в други предприятия от сектора. Предприятието ще произвежда рекламни и промоционални материали, а именно керамични сувенири (магнити за хладилник) и текстилни промоционални торбички. Тези артикули имат сравнително добра пазарна реализация, особено по време на празници, културни и фестивални събития, които често се организират в Пловдив. Освен това, произвежданите артикули ще бъдат маркетирани като продукция на предприятие за хора със специални потребности, като чрез тяхното закупуване клиентите ще могат да покажат своята съпричастност към каузата на социалната интеграция на хората с увреждания. Очакваме производствения процес в социалното предприятие да включва следните етапи: Етапи на изработване на сувенирите – магнити за хладилник: - Разстилане на глината с ролер машината - Изрязване с шампа, шаблон и т.н. - Изсъхване на отделните сувенири - Ръчно оцветяване - Изсъхване на боята - Лакиране и изсъхване - Залепване на магнити и изсъхване - Пакетиране Етапи на изработване на торбички: - Разкрояване на памучен плат - Проектиране на щампа на компютъра – спец. програма - Принтиране на широкоформатен принтер - Изрязване на режещ плотер - Залепване с термо-преса на едната страна на разкроената торбичка, изсъхване - Ушиване на торбичките – съединяване на елементите - Ръчно рисуване върху част от торбичките - Пакетиране Необходимите за производствената дейност разходи за оборудване са заложени в съответната част на настоящата апликационна форма. Там сме обосновали също така необходимите разходи за извършване на ремонт и приспособяване на работните места. Създаването на социалното предприятие ще се координира от неговия екип, който ще включва само двама души - един директор и един счетоводител. Екипът на социалното предприятие е сведен до минимум с цел да се намалят административните разходи. Производствената дейност на социалното предприятие ще бъде подпомогната от помощния персонал. Той ще се състои от 5 души, които ще бъдат назначени на позициите "машинен оператор шиене" (код по НКПД: 8153-2004), "машинен оператор, щамповане на текстил" (код по НКПД: 7322-2026) и "машинен оператор, производство на керамика и порцелан" (код по НКПД: 8181-1016). Работата на помощния персонал е от изключително важно значение както за функционирането на социалното предприятие, така и за трудовата реализация на назначените в него хора с увреждания. Част от наставниците, които ще подпомагат новоназначените лица от целевата група, ще бъдат избрани измежду помощния персонал. 0.00 49 810.94

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).