Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 107 TREES
Български

Programme: Renewable Energy, Energy Efficiency, Energy Security

Planning region: All

Description

The candidate is Kindergarten Chuchuliga – Ruse. Partners of the project – Ruse Municipality and Foundation “Sustainable Society”. Target group of the project are 60 children, disadvantaged and from ethnic minorities from the Kindergarten. The general objective of the project is providing conditions for sustainable educational integration and socialisation of disadvantaged children and from marginalised groups, 3-6 years old in Ruse. The specific objectives are: 1. Creating conditions for sustainable educational integration through providing modern interactive didactical base in the Kindergarten; 2. Educational and cultural integration of 60 children from Kindergarten - disadvantaged and from marginalised groups, 3-6 years old. 3. Forming parental capacity for supporting the development and integration of disadvantaged children and children from ethnic minorities in the community as a risk prevention of dropping out of the educational system and social isolation. The main activities for influencing the target group, aimed at achieving the specific objectives and sustainability of the project results include:  improving the educational environment – providing modern interactive didactical base in Kindergarten for working in multicultural environment; preparing 60 children from the Kindergarten for future inclusion in the educational process – individual work with children, disadvantaged and from marginalised groups, support of children in preschool age for equal start in first grade; social inclusion of the children from the target group through multicultural training; increasing the parental capacity by including the parents in the project activities for integration of the children in the community. The indicator for product is 22 children from ethnic minorities (including Roma), participating in the project, and the indicator for result – 18 of them to be integrated into the educational system.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация и управление на проекта: Цел на дейността е да осигури подходящи условия за ефективно изпълнение на проекта, в съответствие с планираните проектни цели и за устойчивост на постигнатите резултати. За постигане на тази цел Кандидатът и партньорите считат, че отговорностите за управление и изпълнение на проекта, както и за разпространение и надграждане на проектните резултати, следва да бъдат споделени. По тази причина в екипа за управление на проекта Кандидатът и партньорите – Община Русе и Фондация «Устойчиво общество» имат свои представители. Този подход ще осигури ефикасни партньорски взаимодействия при изпълнение на поетите от партньорите ангажименти за изпълнението на проекта. Дейността ще бъде изпълнена от екип по проекта, включващ: ръководител на проекта, счетоводител на проекта, администратор на проекта, асистент на проекта и експерт по ЗОП. Администраторът на проекта ще бъде нает по проекта външен експерт с релевантен опит, тъй като организацията-кандидат няма самостоятелен опит като водеща организация в изпълнението на проекти с европейско съфинансиране. В екипа по проекта на длъжността «асистент на проекта» ще бъде включен експерт с релевантен опит от Община Русе-партньор по проекта, а експертът по ЗОП е представител на партньора Фондация «Устойчиво общество». Партньорските взаимоотношения са основани още в периода за подготовка на проектното предложение. Те включват активно взаимодействие на партньорските организации при определяне на ангажиментите по изпълнение на проектните дейности, подготовката на проектното предложение и на партньорското споразумение. Дейността включва извършването на действия по организация на изпълнението, подготовка за прилагане на тръжни процедури за възлагане на външни изпълнители по реда и условията на ЗОП; текущ вътрешен мониторинг и контрол на изпълнението на проекта, междинно и финално отчитане на проекта пред УО. За постигане на тази цел ще бъдат извършени поетапно следните действия: - Осигуряване на Решение на Общинския съвет-Русе за приемане на партньорското споразумение – в периода след оценката на проекта и преди сключване на договора с УО, според условията, регламентирани от Насоките за кандидатстване; - Разработване на правила за работа на екипа по проекта и сключване договори с членовете на екипа по проекта – І проектен месец; - Подготовка за прилагане на ЗОП за избор на изпълнители на доставки на стоки и услуги І проектен месец; - Прилагане на вътрешен мониторинг и контрол по изпълнението на проекта, в съответствие с проектните цели, измерими с планираните индикатори – І – ХVІІІ проектен месец; - Отчитане /междинно и финално/ на изпълнението на проекта пред УО. 29 540.50 27 132.62
Подобряване на образователната среда – осигуряване на съвременна интерактивна дидактическа база в ЦДГ „Чучулига”-Русе: Цел дейността – осигуряване на съвременна интерактивна и дидактическа база в ЦДГ „Чучулига”-Русе като условие за постигане на проектните цели и устойчивост на постигнатите проектни резултати. Интерактивният образователен процес предлага разнообразие от методи и средства, които превръщат децата от пасивни наблюдатели и консуматори в активни партньори и творци на собственото си знание. Интерактивната образователна среда като алтернатива на традиционното обучение изисква нова организация на пространството – от подредбата на мебелите, използвани от децата, за целите на индивидуалната и груповата работа до възможността за излагане на детско творчество, табла и тематични листове за отразяване на позиции и мнения, постери и обобщения от колективни дейности. Интерактивните методи формират партньорски взаимоотношения и диалогов вид комуникация между децата, между тях и учителя, особено подходящи за целите на настоящия проект. Използването на интерактивни форми, методи и средства спомага за преодоляване на бариерите в общуването, стимулира мисленето, генерирането и обменянето на идеи в общността. Интеракцията спомага за изясняване на различните гледни точки, за толерантност в общуването като средство за приобщаване на всички деца в общността – формиране на умения за изслушване, възприемане, обсъждане различно виждане, мнение или отношение. Интерактивната комуникация в детската градина означава създаване на динамична среда, включваща съвременни технически средства и променящо се пространство в зависимост от предпочитанията на децата и педагогическите задачи, поставени пред тях. Във връзка с изграждането на съвременна интерактивна дидактическа среда Кандидатът предвижда закупуването на технически средства, дидактични игри, нагледни средства, спортни пособия и обзавеждане, които ще обслужват основните проектни дейности, насочени към постигане на планираните цели. Дейността ще бъде извършена чрез възлагане на външни изпълнители, избрани по реда и условията на ЗОП - І-ІІ проектен месец. 20 128.00 76 366.40
Подготовка на 60 деца от ЦДГ „Чучулига” за бъдещо включване в образователния процес чрез групова и индивидуална работа и подкрепа на децата в предучилищна възраст: Цел на дейността е да подпомогне 60 деца от целевата група на проекта в ЦДГ «Чучулига»-Русе да получат равен шанс за успешна интеграция в образователната система, социална и личностна реализация чрез: прилагане на разнообразни методи и форми на работа за преодоляване на констатираните ограничения и дефицити, засилване на мотивацията им за участие в образователния процес при постъпване в първи клас. С изпълнение на дейността ще бъдат ангажирани 9 външни експерти, наети по проекта – 3 старши експерти образователни дейности /социален педагог, педагог-ерготерапевт, педагог-арт-терапевт/, 5 учители – обучители по български език; и експерт-психолог. Социалният педагог ще направи социална оценка на потребностите на всички деца от целевата група, на базата на която ще започне групова и индивидуална работа с тях и родителите им, съобразена с констатираните потребности и нужди. Учителят-арт терапевт ще работи с децата от етническите малцинства, за да улесни със средствата на арт терапията преодоляването на техните ограничения, повишаване на самочувствието им чрез стимулиране на творчески постижения, улесняващи приемането им в общността като равнопоставени. На територията на творческата интерпретация децата ще обогатят активния си речник и езикови умения за общуване на български език. Учителят–ерготерапевт ще работи върху интегритета на децата от целевата група чрез организиране групови спортно-занимателни игри за тях. Целта на ерготерапевтичната интервенция е да осигури активно включване на децата в общността, което ще подобри тяхното самочувствие и възможности за равноправна интеграция. Предвид основния за целевата група проблем, в частност на децата от етническите малцинства, които представляват 36,6% от общата й съвкупност, четирима учители – специалисти по български език ще работят за преодоляване на изоставането им от общото ниво на техните връстници в групите на детската градина На децата от целевата група, за които българският език не е майчин и изпитват трудности при неговото овладяване и ползване, ще бъде предложено допълнително обучение по български език. Анализът на проблемите с равноправната интеграция в системата на образованието доказва, че те се натрупват още в ранна детска възраст и за преодоляването им е необходимо да се обърне внимание на обучението в детските градини- да се акцентира върху овладяването на българския език, социализацията и интеркултурното образование, защото недостатъчното познаване и ползване на официалния за българската образователна система език отчуждава децата от ценностите на образованието, обрича ги на маргинализация и отпадане от системата на образованието. Предучилищната подготовка на 6-годишните /13,53% от целевата група/ до постъпването им в училище има за цел да осигури на всяко дете равен старт при започване на училище. Този период е особено значим за децата, чиито майчин език е различен от българския. Практическото овладяване на българския език ще допринесе за бъдещата им мотивация за учене. По тази причина допълнителните занимания по български език, осигурени от проектната дейност, целят тези деца да достигнат равнище на владеене на езика, съизмеримо с това на връстниците им, съгласно ДОИ. По преценка на учителите, които работят с тях в детската градина, 37 деца от целевата група се нуждаят от психологическа помощ, поради рисковете на семейната среда, в която се отглеждат. Проектът предвижда да бъде оказана такава професионална помощ от експерта-психолог на тях и родителите им. Продължителността на тази основна проектна дейност е 16 месеца. Тя ще се извърши по предварително разработен седмичен график, съобразен с дневния режим на ЦДГ „Чучулига”. 73 987.20 69 489.70
Приобщаване на различните - – интеграция чрез интеркултурно обучение на децата от целевата група децата: Основна цел е приобщаването на целевата група към общността чрез представяне на културните традиции на малцинствата като част от националното културно богатство. Дейността се базира на културната интеграция като процес на междукултурно опознаване и сближаване чрез фолклорните традиции и празничната обредност - подходящи за възрастовия диапазон на целевата група. На децата ще бъде дадена възможност да открият общото и различното в празничните обреди на различните етноси и общността, за да приемат различието като многообразие. Така ще бъдат преодолени негативните стереотипи и предразсъдъци спрямо ромското и турското етническо малцинство, към които принадлежи 36,6 % от целевата група. Децата ще бъдат активен презентатор на културните ценности на етноса, към който принадлежат, което ще повиши самооценката и самочувствието им, ще провокира уважението на общността към различните. Груповите и индивидуални изяви ще стимулират таланта и чувството им за принадлежност към тяхното етническо малцинство - част от общността. Съвместната подготовка на празничните прояви ще положи началото на успешно партньорство между семейството и педагозите от детската градина в името на успешното интегриране на децата с малцинствен етнически произход в общността. Организирането на фолклорните празници ще надгражда музикални умения, ще формира познания за автентичния фолклор на различните етноси. В процеса на изпълнението на дейността децата-билингви ще подобрят уменията си да контактуват на български език, ще обогатят активния си речников запас. Дейността предвижда да бъдат пресъздадени следните фолклорни празници: Коледа/Сурваки - подготовката включва характерни за българския фолклор обреди за Бъдни вечер, Коледа и Нова година - коледуване и сурвакане. В празника ще участват 30 деца от целевата група и 20 деца от детската градина. Подготовката ще се осъществи от 4 учители, подпомогнати от родители. Тържеството ще се проведе в занималня на детската градина. Банго Васил /ромската Нова година/– пресъздаване на празничните ритуали приготвяне на обща трапеза, подаръци, сурвакарчета-полазници, наричания, легенди, разучаване на танц. Подготовката ще се извърши от 4 педагози, подпомогнати от родители на деца от ромската общност. Ще участват 15 деца от целевата група и 15 деца от детската градина 4-5 годишни. Великденски празници – ще бъдат пресъздадени обичаи, свързани с пролетния цикъл празници – Цветница, Лазаровден и Великден – изработване на венци, събиране на яйца, боядисване и чукане с яйца. Празникът ще бъде организиран от 4 учители, подпомогнати от родители на деца от целевата група, с участието на 25 деца от целевата група и 25 деца от детската градина, ще се проведе в двора на детската градина. Ерделез /Гергьовден – за празника ще бъде подготвено изпълнението на български и ромски празнични обреди и танци. При честването му ще се открои общото и различното в празничните ритуали на ромското малцинство и общността. С подготовката ще бъдат ангажирани 4 педагози, подпомогнати от родители. Ще участват 20 деца от целевата група и 30 от детската градина на възраст 4-6 години. Програмата ще бъде изнесена в двора на детската градина пред деца и родители от детската градина. Рамазан Байрам / Шекер Байрам – децата ще представят характерните за празника обреди - приготвяне на сладки и празнична трапеза, ходене на гости. Подготовката ще се извърши от 4 учители, подпомогнати от родители на деца от турското етническо малцинство. Ще участват 20 деца от целевата група и 20 - от детската градина. Празникът ще се проведе в занималня на детската градина. Тържествен заключителен концерт за Международния ден на детето - Ще бъдат представени песни и танци от деца от целевата група и от детската градина. В подготовката и организирането на празника ще участват 4 учители. Тържествената проява ще се проведе пред местната общественост в зала, предоставена от партньора Община Русе. 37 375.00 10 210.50
Интегриране в общността на децата от целевата група чрез творчество и спорт : Цел - постигане на интегритет между различните по етнически произход, социален статус и образователни потребности деца от целевата група и общността им чрез творчество и спорт - уникални средства за социална промяна, насочена към развитие на индивида и общността. Дейността повишава уменията за общуване на български език, формира чувство за национална принадлежност. Ще бъдат създадени 4 творчески ателиета и спортен клуб. Ателие „ Измислици-премислици“ - включва 12 деца от 3-4 г. от целевата група, ръководени от учител. Те ще работят върху литературни творби по интерактивен начин чрез драматизации, работа с кукли. Ателието дава възможности за творческа интерпретация, усвояване на правоговор, дикция, интонация. Сценичните изяви ще насърчат интегритета на участниците. Финална проява: Драматизация на класическа детска приказка пред 40 деца от ЦДГ „Чучулига”. Ателие „Арт-творилница“ включва 12 деца от целевата група на 4-5 г., ръководени от учител. Заниманията ще повлияят позитивно развитието на децата, ще понижат проявите на тревожност, ще заличат и различията между тях. Детските творби ще участват в общински, национални и международни конкурси и изложби, което ще повиши самочувствието на децата. Финална проява: Изложба от творби на участниците в детската градина. Ателие „ Родолюбци“ включва 12 деца от целевата група на 5-6 г., ръководени учител. Ателието залага на интерактивни методи за формиране на национално самосъзнание - презентации на историята, културните и природни забележителности на Русе и България; работа с детски енциклопедии; прожекции на научно-популярни филми, виртуални разходки из уникалната природа на България, културно-исторически обекти. Финална изява: Състезание „Обичам България” пред 70 деца, родители и местна общественост в зала, осигурена от Община Русе. Клуб „Спортисти-туристи“ включва 12 деца на 4-6 г., с които ще работи учител за стимулиране на физическото развитие и социализирането им чрез индивидуални и групови спортни занимания и екологично възпитание. Заниманията със спорт и туризъм ще повишат двигателната активност на децата като превенция на рисково поведение. Ще се дискутират теми за превенция на насилието, вредните зависимости и дискриминацията. Включен е модул за формиране на екологосъобразно поведение. Планирани са 2 екскурзии до Природен парк „Русенски Лом“ за 60-те деца от целевата група и техни родители, където ще бъдат организирани наблюдения на природни феномени, еко-игри и почистване на района. 40 деца от целевата група ще дискутират проблеми на опазването на околната среда със специалист от РИОСВ-Русе. За участниците в клуба и родителите им ще бъде организирана разходка с корабче по р. Дунав. За интеграция чрез масови спортни прояви са включени 80 деца от целевата група, общността и родители в щафетни състезания. В двора на детската градина ще се проведе състезание по тенис за 20 деца от целевата група и 30 от детската градина. Модул за безопасност на движението ще обогати познанията и уменията на децата за ориентиране в пътна ситуация. Ще се проведат игри по безопасност на движението за 80 деца от целевата група и общността. Заключителна проява - спортен детски празник за всички деца от детската градина. Ателие ”Млад предприемач“ ще развива инициативност и предприемачески дух като ключови умения у 12 деца на възраст 4 - 6 г., ръководени от учител. Те ще получат икономически познания, съобразени с възрастта им, ще усвоят речеви етикет и социални норми на поведение. Чрез дидактични игри ще се развива комбинативно мислене, предприемчивост, приложни математически умения и умения за работа с ИКТ - тъчскрийн маса, лаптоп и интерактивна дъска за изработване на реклама, презентации. Интерактивната дидактична база ще развива умения за вземане на решения, социални умения за взаимопомощ и работа в екип. Заключителна проява - участие на децата от целевата група и 100 деца от общността в състезание „Стани богат“ пред местната общественост в зала, осигурена от Община Русе. 99 141.79 43 464.56
Приобщаване на 60 родители кьм процеса за устойчивото интегриране на децата от целевата група в общността: Цел на дейността - формиране на родителски капацитет за подкрепа на работата с деца в неравностойно положение и от маргинализирани групи като превенция на рисковете от образователна, социална дезинтеграция и дискриминация. Тя обхваща 60 родители на децата от целевата група и ще се извърши от 4 експерти от Фондация «Устойчиво общество» с опит в методологията за изпълнение на дейността. Констатираните дефицити в развитието на децата, изоставането им от общото равнище на връстниците им, са свързани с липсата на достатъчен родителски капацитет за подкрепа на децата. Семейството и детската градина не трябва да се противопоставят или да се схващат като взаимнозаменяеми. Те са равнопоставени и взаимодопълващи се фактори за балансирано личностно развитие и успешна адаптация на детето в социалната и образователна среда. Изпълнението на дейността ще бъде постигнато чрез: -Организиране на 4 семинара за родителите на децата от целевата група за подобряване на родителските умения за ранна грижа - превенция на последствията от социалното неглижиране и за повишаване компетенциите им за подкрепа при подготовката за училище, - превенция за тяхното отпадане. В І и ІІ-я семинар (участват 5 групи родители по 3-дни, ІV проектен месец) те ще бъдат запознати с европейския опит за адаптиране на семейства от различни етноси и социални групи към ролята и отговорностите им в образователния процес. Ще бъдат споделени добри практики и модели на работа с децата, основаващи се на координирани действия на семейството и педагозите за преодоляване на дискриминационни обществени нагласи. Ще бъдат очертани реалните сфери на сътрудничество за успешното развитие на детето (режим, занимания, отношение към успехи, проблеми, конфликти, дискриминационни прояви). Семинарът ще мотивира родителите за изграждане на отношения с педагозите, основани на доверие и взаимодействие в името на детето. Ще бъдат дискутирани теми за равенството между половете, предвид факта, че жените от етническите малцинства са в необлагодетелствано положение. Отговорност на родителите е традиционният за някои етнически общности модел /ромска, турска/ да не бъде налаган на детето в семейната среда, за да бъде възпитавано като гражданин на ЕС, за когото равното третиране на половете е ценност – условие за интегрирането му в общността. Третият и четвъртият семинар /5 групи по 2-дни, ХІV проектен месец/ са надграждащи, с практическа насоченост. Ще бъдат апробирани методи и подходи за работа с деца в риск и от различен етнически произход, за включване на родителите в процеса на оценка на потребностите на децата и в търсенето на решения за преодоляване на техните ограничения. - Създаване на инструментариум за подпомагане на родителите, необходим за възпитанието на децата в семейна среда и за активизиране на комуникацията "родител-учител" - условие за образователна интеграция. Ще бъдат създадени 2 помагала от експерти на фондацията, предназначени за родителите на деца от етнически общности и на деца в неравностойно положение с изцяло практическа насоченост. Помагалата ще фокусират проблеми в общуването "родители-деца” и подходите, които родителите следва да прилагат като партньори на педагозите в процеса на образователната интеграция на децата. Помагалата ще акцентират на връзката „родител-учител” - ще предложат подходи за постигане на сътрудничество и комуникация за изграждане на доверие в името на детето. Включване на родителите в изпълнение на проектни дейности за интеграция чрез интеркултурно обучение, творчество и спорт. Родителите на децата от етнически малцинства ще се включат в представянето на различните етнокултури чрез фолклорни празници и обичаи, като ефективно съдействат за преодоляване на негативни обществени нагласи на етническа основа. Те ще бъдат ангажирани и в разнообразни форми за постигане на интегритет на децата в общността чрез спорт, творчество и екологично възпитание. 32 952.00 39 154.89
Информиране и публичност – представяне и разпространение на проектните резултати: Цел на дейността е да осигури устойчивост на проектните резултати чрез информиране на местната общност и заинтересованите страни за проектните цели, постигнати резултати, за подкрепата от ЕС. Информирането на зантересованите страни ще направи възможно надграждането и мултплицирането на постигнатите резултати по проекта. Дейността обхваща целия период на изпълнение, в което участват всички партньори по проекта. Значимостта на ролята на Община Русе за постигане на целта на дейността произтича от иманентната й същност – орган на местна изпълнителна власт, отговорен за прилагане на политики, вкл. за интегриране на децата в неравностойно положение в общността, приобщаването им към ценностите на образованието за за пълноценна реализация в личностен и социален план. В този смисъл Община Русе е заинтересована от разпространение на успешни модели за образователна интеграция, тъй като те практически изпълняват политиката й в проектната област. Тя разполага със специфични средства за разпространение на резултатите, тъй като всички местни и териториални структури на органите за управление на образованието, социалната политика, и младежта /МОН, МТСП, ММС/, прилагащи секторни политики, са в нейния периметър на взаимодействие по проблемите на образователната интеграция. Тя ще представи опита по проекта и пред останалите 7 общини от област Русе. Приносът на проекта ще бъде отчетен и по отношение Приоритет 1. Образование и Приоритет 4.2. Социално включване на Плана за действие /2015 – 2017 г./ на Община Русе в изпълнение на областната стратегия за интеграция на ромите /2013-2020/. Община Русе ще предостави свои ресурси за осигуряване на публичност на проекта, като предостави подходящи условия за представяне на проектни събития пред русенската общественост – фолклорен празник, тържествено честване на Международния ден на детето, състезание «Обичам България» и състезание „Стани богат“. Ролята на Кандидата и партньора Фондация «Устойчиво общество» е свързана с разпространение на проектните резултати сред местната общественост, в професионалните среди на педагозите и НПО, работещи с деца в неравностойно положение и от малцинствен етнически произход на територията на община Русе. Мотивацията на целевата група и родителите на децата в нея също ще се извърши чрез средства за информиране и публичност – преди стартиране на проекта е предвидена родителска среща с родителите на децата от целевата група, за да бъдат запознати с целите и съдържанието на проекта. Такава информация ще получат и родителите на всички деца от детската градина, както и децата-връстници на участниците в проекта от целевата група, защото проектните дейности за образователна и социална интеграция са насочени не само към потребностите на целевата група, но и към общността, в което те трябва да се интегрират. 2 906.00 2 551.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).