Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 209 TREES
Български

Programme: Renewable Energy, Energy Efficiency, Energy Security

Planning region: All

Description

The target group for the project are children and young adults with severe physical disabilities (with speech impairments and fine motor skills impairments) living in residential social services. Due to the severity of the physical disability, these children are not able to communicate and learn, and because of that they can not develop their potential. The project aims to change that by using eye controlled assistive technologies - advanced high-tech augmentative and alternative communication method that uses eye gaze to access software products for communication, for text-to-speech, for learning, and for cognitive skills development. The method also allows for full computer access. The project will provide opportunities for personal growth, social inclusion and ability for independent living by developing children's communication and learning skills. This will be achieved by the implementation of eye control assistive technologies in residential homes for children with disabilities, by development of a methodological guide and training program, and by educational materials.
During WP1 a methodological guide and a training program with several modules will be designed. The modules are going to be described in detail, covering the suggested pathway for development. It will also include the specific educational activities leading to skills, competence, and knowledge acquisition. In WP2 those educational activities will be implemented in software for people with disabilities as ready to used software applications. WP3 aims at providing the eye control equipment and software for 5 residential homes. In WP4 the program will be used for training of 25 children and young adults with severe physical disabilities. In WP5 the methodological guide and training program will be validated and improved. WP6 includes actions for project visibility and public awareness.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на методика и обучителна програма за развитие на умения за комуникация и учене при деца с физически увреждания чрез технологии за контрол с поглед: В рамките на тази дейност ще бъде разработена обучителна програма за развитие на умения за комуникация и учене от деца и младежи с физически увреждания (които не могат да говорят и не могат да извършват фини движения с ръцете си). Програмата ще е насочена към умения за общуване, ограмотяване, умения и познания за социално включване в ежедневния живот, дигитални умения и компютърна грамотност. Децата и младежите с тежки физически увреждания в много случаи не могат да използват традиционните вербални или невербални методи за общуване. Поради това няма как да общуват, да се обучават и да се развиват. Допълващите и алтернативни способи за комуникация включват методи за комуникация, които подпомагат или заместват писмената или говоримата реч. Те се основат на използването на различни средства, оборудване, стратегии и техники, които се използват от хора със затруднения в говора, езика и комуникацията. Тези методи могат да бъдат нискотехнологични или високотехнологични. Във високотехнологичните методи се включва използването на компютри (настолни, лаптопи и таблети) със специализиран софтуер за подпомагане на комуникацията (чрез използване на символи, изображения, текст), специализиран софтуер за превръщане на символи или текст в синтезирана реч, както и чрез използване на алтернативни методи за достъп до и управление на компютър (чрез поглед с помощта на камери за проследяване на погледа при деца със запазено зрение, чрез суич-бутони при запазена възможност за каквото и да контролирано движение, чрез сензорни екрани при деца със запазени движения на ръцете и т.н.). Съвременните високотехнологични методи за допълваща и алтернативна комуникация предоставят възможност на деца и младежи с физически увреждания да общуват, да се се обучават, да се развиват и да постигнат личностова независимост. Правото на достъп и използването на тези технологии е отразено в Конвенцията за правата на хората с увреждания, както и в българското законодателство ( Наредба за приобщаващо образование). Въпреки това използването им в България е рядко и в повечето случаи неефективно. Най-важната причина за това е, че липсва напълно разработена методика и обучителна програма за децата и младежите с тежки физически увреждания, която да им даде възможност стъпка по стъпка да усвояват необходимите умения и знания. Именно това е една от целите на този проект. Модулите в обучителната програма, която ще бъде разработена в проекта, ще покриват голям диапазон от умения, компетенции и знания с цел обхващане на различни възрастови групи от деца и младежи, както и обхващане на деца и младежи с различно ниво на когнитивно развитие, знания и социални компетенции. Модулите ще обхващат: - ранно когнитивно развитие - внимание, концентрация, разбиране на причина и следствие, разбиране за взаимодействие и контрол, избор - умения за общуване, изразяване на предпочитания и мнения - познания за понятия и думи от различни категории на ежедневието - базова грамотност - писане, математика - компетенции за използване на компютър - компетенции за използване на интернет - умения за самостоятелност и независимост В разработваната методика тези модули ще бъдат описани подробно и детайлно, в последователността, в която е препоръчително да се усвояват. Ще бъдат разработени и описани детайлно конкретните обучителни занимания, с които могат да се усвояват необходимите умения и знания. Етапи: Етап 1.1. Проучване и систематизиране на съвременните тенденции и практики в работата с деца с тежки физически увреждания. Етап 1.2. Създаване на списък от умения, компетенции и знания, които трябва да бъдат усвоени от децата с тежки физически увреждания Етап 1.3. Създаване на инструмент за оценка и проследяване на умения и знания. Етап 1.4. Определяне на обучителните модули и съдържанието им в програмата. Етап 1.5. Разработване на учебни занимания (с необходимото съдържание) за усвояване на компетенциите, заложени в програмата. 26 564.40 24 875.87
Създаване на обучителни материали за приложение на разработената Програмата за развитие на умения за комуникация и учене за деца с тежки физически увреждания: Разработените учебни материали в Програмата за равитие на умения за комуникация и учене ще бъде реализирани под формата на обучителни занимания в някои от съществуващите програмни продукти (софтуер) за алтернативна комуникация. Ще бъдат избрани два софтуера, които: - са доказали ефективността си - са широко използвани в световен мащаб - използват се в България Освен това, тези програмни продукти (софтуер) трябва да отговарят на следните изисквания и да дават възможност за: - комуникация чрез символи (изображения), които се превръщат в синтезирана реч - комуникация чрез текст, който се превръща в синтезирана реч - редакция на съществуващи занимания - създаване на нови обучителни занимания - могат да покрият всички етапи и занимания, които са предвидени в Програмата за развитие на умения за комуникация и учене за деца с тежки физически увреждания Ще бъдат избрани 2 софтуера за реализация на обучителните занимания, за да може разработените занимания да се използват от по-голям брой деца и младежи както по време, така и след приключването на проекта. Така всеки ще може да избира подходящия пакет според специализирания софтуер за комуникация, с който разполага. В избраните софтуери ще бъдат имплементирани разработените учебни занимания като в повечето случаи ще се разработват нови обучителни занимания, които отговарят на тези, заложени в Програма за развитие на умения за комуникация и учене. Ще бъдат разработени минимум 50 нови учебни занимания за развиване на умения за комуникация и учене. За някои от заниманията могат да се използват вече съществуващи такива, които да станат част от разработената програма за обучение след адаптация. Разработените занимания ще са готови за използване от обучаемите. 8 856.00 7 596.43
Технологично осигуряване на обучението на деца и младежи с тежки физически увреждания: Целта на дейността е да се осигурят помагащи технологии за контрол с поглед и комуникация и обучение за ЦНСТ за деца, младежи или възрастни с увреждания, в които не разполагат с подобни системи, но в тях са настанени деца и младежи, които имат затруднения във вербалната и невербалната комуникация поради тежки физически увреждания. Помагащите технологии за контрол с поглед се състоят от следните компоненти: 1. Устройство за проследяване на погледа, което се включва като периферно устройство към компютъра. Тези устройства се включват в USB порт и се поставят под екрана или монитора. Може да се използват както на лаптоп, така и на настолен компютър или таблет. 2. Специализирани софтуер за деца и младежи с тежки физически увреждания. Съвременните софтуери обхващат 5 нива, като се използват едно или няколко от тях според нуждите на обучаемите: Ниво 1. Ранно детско развитие и първоначални когнитивни умения - Специализиран софтуер за ранно детско развитие, който развива умения за работа с поглед и нужните когнитивни способности като внимание, концентрация, контрол и избор. Заниманията са под формата на обучителни игри развиващи описаните когнитивни способности. Ниво 2. Комуникация чрез символи; обучение чрез символи Ниво 3. Комуникация чрез текст; обучение чрез текст - Специализиран софтуер за комуникация, позволяващ комуникация чрез символи, текст и синтезирана реч. Съвременните специализирани софтуери за комуникаци предоставят среда за работа, която: а) съдържа разнообразни приложения и игри; b) позволява комуникация чрез избор на едно или повече изображения, символи или снимки, които се превръщат в синтезирана реч от специализирана програма; c) позволява писане на текстове и комуникация чрез текстове, като написаният текст се превръща в синтезирана реч от специализирана програма; d) позволяват използването на интерактивни обучителни занимания; e) позволява съществуващите занимания да се адаптират; f) позволява да се създават нови занимания. Ниво 4. Управление на компютър; използване на интернет и дистанционна комуникация - Софтуер, който позволява пълен контрол на компютъра чрез поглед. Използва се специализиран софтуер, трансформиращ движенията на погледа в движения на мишката по екрана. По-напредналите потребители могат да изполват всички функции на стандартната мишка –ляв или десен бутон на мишката, двоен клик, скролване и др. Ниво 5. Управление на околната среда - Хардуер и софтуер, позволяващ управление на средата чрез инфрачервени дистанционни устройства (напр. телевизори, климатици). Етапи: Етап 3.1. Събиране на необходимите оферти и спецификации за 5 системи за допълваща и алтернативна комуникация чрез поглед. Етап 3.2. Закупуване на необходимото оборудване - специализирани технологии и софтуер - за 5 системи за допълваща и алтернативна комуникация чрез поглед Ще бъдат използвани 2 типа системи според нуждите на обучаемите в конкретното ЦНСТ: Система 1. За деца и младежи, които са на първоначални нива на развиване на умения за комуникация и/или които имат нужда от позициониране на системата в нестандартни позиции (напр. лежащо положение). Подходяща за Ниво 1 до Ниво 3 (Ниво 1. Ранно детско развитие и първоначални когнитивни умения; Ниво 2. Комуникация чрез символи; обучение чрез символи; Ниво 3. Комуникация чрез текст; обучение чрез текст). Система 2. За деца и младежи, които са на по-високо ниво и/или имат възможност да бъдат обучени на по-високи нива на комуникация и учене. Подходяща за Ниво 1 до Ниво 5 (Ниво 1. Ранно детско развитие и първоначални когнитивни умения; Ниво 2. Комуникация чрез символи; обучение чрез символи; Ниво 3. Комуникация чрез текст; обучение чрез текст; Ниво 4. Управление на компютър; използване на интернет и дистанционна комуникация; Ниво 5. Управление на околната среда). Етап 3.3. Инсталацията и настройката на системите. 37 300.00 35 123.58
Обучение на деца и младежи с тежки физически увреждания чрез помагаща технология за контрол с поглед: В рамките на тази дейност ще се провежда обучението на деца с тежки физически увреждания с разработената програма и създаденитие обучителни материали. Тя ще премине през следните етапи: Eтап 4.1. Определяне на конкретни Центрове за настаняване от семеен тип за деца с увреждания, Център за настаняване от семеен тип за младежи с увреждания; Центрове за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с физически увреждания, в които ще се прилага програмата. Определяне на кокнкретните деца и младежи, с които ще се работи с програмата за умения за комуникация, обучение, самостоятелност. Изборът ще се извърши по няколко критерия: наличие на деца и младежи с физически увреждания; готовност на съответният център да се включи в дейностите по проекта. Етап 4.2. Оценка на уменията, компетенциите и знанията на децата и младежите с тежки физически увреждания В началото на обучението, за всеки от обучаемите ще бъде направена оценка на уменията, компетенциите и знанията с помощта на разработеният инструмент за оценка и проследяване на уменията, компетенциите и знанията (Резултат 1.3 от Дейност 1). Етап 4.3. Планиране на обученията За всяко дете или млаждеж с тежки физически увреждания ще бъдат планирани обучителни занимания и конкретните модули от Програмата за развитие на умения за комуникация и учене, които ще бъдат използвани. Етап 4.4. Обучения на деца и младежи с тежки физически увреждания. Тези обучения ще се провеждат от специалисти (психолози, логопеди, ресурсни учители, социални работници) по разработената Програма за развитие на умения за комуникация и обучение. С всеки от обучаемите ще се провеждат обучения минимум 2 пъти седмично. Целта на обученията е развиване на: - основни когнитивни умения - внимание, концентрация, избор, контрол - умения за комуникация - умения за комуникация чрез симвори - умения за комуникация чрез текст - умения за управление на компютър - умения за използване на интернет и дистанционна комуникация - умение за управление на средата За всеки обучаем ще бъде използвана част от разработената Програма, която най-пълно отговаря на потребностите на обучаемите. В резултат на обучението всеки от обучаемите деца и младежи с тежки физически увреждания ще може да развие уменията си за комуникация, уменията си за обучение и по този начин - ще могат да се включат по-пълноценно в бъдещи обучения, ще са по-самостоятелни, ще могат да развият когнитивните си способности и умения. Напредъка на обучението и оценката на придобитите компетентности ще бъде анализиран в Дейност 5. 39 620.00 27 755.67
Оценка на придобитите компетентност на обучаемите, оценка и усъвършенстване на програмата: Целта на дейността е програмата за развитие на умения за комуникация да бъде апробирана и усъвършенствана по време и след нейното прилагане за обучение на деца и младежи с тежки физически увреждания. Разработената програма ще бъде апробирана в няколко ЦНСТ за деца с увреждания, ЦНСТ за младежи с увреждания, ЦНСТ за пълнолетни с увреждания чрез прилагане й и чрез проследяване на напредъка на обучаемите. Етап 5.1. Проследяване на обученията и обратна връзка. По време на провежданите обучения в рамките на Дейност 4, постоянно ще се събира обратна връзка за използването на програмата чрез форми за отчитане и проследяване на обученията, които ще бъдат попълвани след всяко проведено занимание. Етап 5.2. Оценка на напредъка. Освен това ще се прави периодична оценка на напредъка в обучението - като се сравнява с началната оценка, която е направена за всеки обучаем. Тази оценка ще се прави един път в началото и 3 пъти по време на обучението - през месец 7, 13, 19 от началото на Дейност 5. Етап 5.3. Усъвършенстване на програмата за развитие на умения за комуникация и учене. Въз основа на тях се правят модификации и персонализации на програмата. Тя ще бъде усъвършенствана, като ще бъдат модифицирани съществуващите обучителни модули и занимания. Също така е възможно да бъдат добавяни нови занимания или да отпадат такива, които са се оказали недостатъчно ефективни. Това ще се прави постоянно по време на Дейност 5. Етап 5.4. Персонализиране и разработване на нови обучителни занимания. При нужда, за конкретни обучаеми ще бъдат разработвани нови занимания или ще бъдат персонализирани вече съществуващи занимания. Заниманията ще бъдат разработени във вече използваните софтуери. Етап 5.5. Разработване на окончателен варинт на програма за развитие на умения за комуникация и учене. Програмата ще бъде разработена в окончателен вариант, който ще бъде достъпен за всички, които имат нужда от подобна програма. 21 349.60 30 316.96
Публичност и комуникация: Осигуряването на публичността и видимостта на проекта е една от най-важните задачи в проекта поради неговия иновативен характер. Високотехнологичните средства за допълваща и алтернативна комуникация едва навлизат в България и тяхното популяризиране и запознаване с уникалните им възможности е изключително важно за бързото им навлизане в България. От друга страна, всяка модерна технология трябва да бъде достъпно разяснена и представена на всички заинтересовани страни, като в случая това са на първо място хората с увреждания, но същото така техните семейства, специалистите работещи с тях, както и широката общественост. Във връзка с това, екипът, реализиращ проекта ще вземе предвид всички необходими стъпки, заложени в Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация ‎2014-2020 г. Ще бъдат прилагани добрите практики и правилата за осигуряване на информация и комуникация като материалите, които ще бъдат използвани, ще съдържат лога и други атрибути, свързани с финансиращия орган. Подобна информация ще бъде включвана във всички публични изяви и презентации на представители на фондация „АСИСТ – Помагащи технологии“. Всеки етап на проекта ще бъде отразяван със съответни доклади и видео и други материали, които дават пълна представа за извършваните дейности. При споменаване на каквато и да е информация за проекта, ще бъдат изрично указана финансиращата институция и програма, полученото финансиране по проекта и съответните лога, емблеми и слогани. 2 000.00 141.97

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).