Анализ на приложимото законодателство и практики на участие на сдружения на потребителите в обществения живот в България.: Съгласно действащото законодателство е налице регулация на ниво ЕС, която задължава страната ни да гарантира определени стандарти на потребителска защита в общностния пазар. Всички търговци, развиващи дейност на територията на страната са длъжни да изпълняват множество изисквания, като прилагат минимални гаранционни срокове на стоките, които произвеждат, предоставят права за отказ при сключване на договори от разстояние или предоставят задължителна информация на потребителите според вида услуга. В същото време ангажимента на държавата да създаде и приложи самостоятелни политики за поощрение на работата на потребителски сдружения не се изпълнява. Конкретни мерки липсват. В Закона за защита на потребителите в текстовете на чл. 169 – 170а се съдържат основните аспекти на регулация на статута и дейстта на потребителските организации. В отделна наредба са заложени правилата за финансирането им със средства от бюджета, както и критериите, на които трябва да отговаря всяка организация, получаваща публична подкрепа - Наредба № рд-16-1117 от 1 октомври 2010 г. за условията и реда за предоставяне на финансови средства на представителните сдружения на потребителите от държавата.
Впечатление прави, че е налице препокриване на текстове на закона с тези в наредбата, както и изброяването на права на организациите, без от тях да произтичат значителни последици водещи до тяхното практическо овластяване. Например: съгласно чл. 169 т. 3 те могат да получават информация от държавните и общинските органи за проекти на методики за формиране цените на обществените услуги, свързани с топлоснабдяване, електроснабдяване, водоснабдяване и канализация, транспорт, пощенски съобщения и електронни съобщения, но липсва конкретен ангажимент скрепен със санкции, който да обвързва доставчиците на комунални услуги при неизпълнение на това тяхно задължение. Обезателно също така трябва да се допълни, че потребителските организации по никакъв начин не могат да влияят на политиките, които биха могли да доведат до ущърб на интересите на потребителите. Те не могат да бъдат равнопоставен участник и да въздействат с аргументи при вземането на определени решения, които драстично засягат правата на потребителите.
На база на установени предходни контакти и партньорство с Комисията за защита на потребителите, ще бъде изготвен анализ и проучване доколко сдруженията на потребителите са участвали в процедури по извънсъдебно решаване на спорове. За целта ще се използват въпросници и ще се събере информация за активността в тази сфера на територията на цялата страна. Ще бъде потърсена аналогично информация и от водещите съдилища в най- големите областни центрове, за да се направи извод, доколко са активни потребителските сдружения при воденето на дела посредством колективни искове и доколко представителството им намира практическо измерение и застъпническата им роля се осъществява на практика.
В заключителната част на тази дейност ще се направи запитване до Министерството на икономиката с оглед намиране на отговор на въпроса: Как се осъществява контрола относно спазване на изискванията за признаването им за представителни сдружения на потребителите? Ще бъде поискана информация за броя на извършените проверки по места. Ще бъдат търсени какви качествени и количествени критерии са били приложени при контрола дали сдруженията отговарят на изискванията да бъдат признати за представителни сдружения. Ще се изследва как се установяват нарушения в тази връзка, колко и какви по вид са наложените санкции в тази връзка. |
14 419.00
|
15 574.33
|
Изготвяне на препоръки за законодателни и нормативни промени за подобряване на средата за гражданско участие с цел ефективна потребителска защита: Втората дейност на проекта предвижда на база събраните данни и информация от дейност 1, да се изготви пакет от препоръки за законодателни промени. Част от препоръките ще бъде разработената методика за признаване на потребителските организации за представителни. Методиката ще съдържа ясни правила за включване на нови представителни сдружения, които да действат по места. В европейската практика безспорно е установено, че работата по потребителски спорове и застъпничеството са с най-добри резултати, когато има съответни структури на местно ниво. В Германия например няма централизирано лобиране по потребителски въпроси, но във всяка област функционира потребителска организация с отлични резултати. Методиката ще съдържа последователно всички стъпки, по които ще бъде оценявана дейността на сдружението, което ще бъде признавано за представително и ще съдържа конкретни критерии на оценка на новосъздадена потребителска организация на база на експертния потенциал на сдружението и разработените вътрешни правила, и процедури за работа. Високо ще бъде оценявана работата по анализи, изследване и популяризиране на теми от потребителската тематика, участие в инициативи на научната общност, мрежи от други потребителски организации, откъдето да е видно, че се следят всички новости в областта, където сдружението ще е длъжно да осигури защита.
Особено внимание следва да бъде обърнато и върху изготвянето на препоръки, които да доведат до овластяване на представителните потребителски сдружения. Следва националната правна рамка да бъде развита в насока решения и политики, които имат като следствие отражение върху правата на потребителите, да бъдат вземани във всички случаи с участието на представителните им организации. Целта на препоръките ще бъде да се засили гражданското участие в изготвянето на политики за защита на потребителите, превръщането на СГО от зрители в преговарящи. Подкрепата за застъпничеството следва да бъде заявена категорично по законов ред и следва с внимание да бъде направен преглед и селекция в кои закони да бъде препоръчано да се готвят изменения, за да не се стига до неясноти, противоречия и трудности в тълкуването. В тази връзка ще бъдат изготвени предложения за промени в поредица от специални закони, уреждащи правоотношения в секторите енергетика, банкови и финансови услуги, телекомуникации и т.н. С тях еднозначно ще се цели задължителното включване на гражданите във вземането на политически решения. Експертният потенциал на организациите, както и прагматичния диалог по същината на въпросите следва да прекратят наложилата се напоследък практика въпросите за потребители да се ползват за популистки цели, докато в същото време мерки по наболели въпроси да се отлагат с времето и да не се прилагат. |
14 357.00
|
14 357.00
|
Информационна кампания сред широката общественост за популяризиране на ролята на потребителските организации в системата от защита на потребителските права на гражданите.: В рамките на проекта и в подкрепа на останалите 2 дейности ще се проведе широка информационна кампания сред обществеността с цел повишаване осведомеността на гражданите относно механизмите на гражданско участие в процеса на предоставяне на защита на потребителите и възможностите за реформа в тази сфера с цел подобряване ефективността на потребителската защита и качествено популяризиране на политиката за изграждане капацитет на потребителски организации и сдружения. Като добавена стойност на проекта ще се постигне промоция на потребителската защита, засилването на търсенето на представителството, което потребителските организации осигуряват и включването на повече граждани и експерти в такива организации.
Екипът планира да проведе обществено слушане, в което нашата цел ще бъде да поясняваме на граждани от различни обществени групи какво те могат да очакват от потребителските организации. Този форум има за цел да срещне различните гледни точки на целевите групи на проекта. Във фокуса на всяка от тях ще бъдат засегнати теми, свързани с участието на гражданското общество при решаване на потребителски спорове от помирителните комисии към Комисията за защита на потребителите (КЗП), ще бъдат формирани концепции и стратегии за развитието и популяризирането на дейността на потребителските организации и за подобравяне на оценката на обществеността за тях. Тя трябва да бъде запозната с потребността от реорганизация на съществуващия модел на централизирано предоставяне на услуги за потребителска защита, за възможностите за преструктуриране на закона и как това ще се отрази на услугите, които гражданите получават във връзка със защитата на потребителските си права.Вътрешното преструктуриране на системата се очаква да бъде обвързано с корекция на финансирането на представителните потребителски организации. Посланията на кампанията трябва да внушават потребността от реформа в системата от услуги по АР потребителски спорове, ползата от реорганизацията за обществото като цяло, търсенето на баланс между потребността на обществото от качествени услуги по АРС, потребността на отделния потребител на услуги по АРС от бързо и ефикасно решаване на спора, и потребността на органите за АРС към КЗП от по-справедливо разпределение на работата и изискванията спрямо тях. Посланието на кампанията ще бъде: Реформиране на системата за предоставяне на потребителска защита и АРС, чрез набелязване на мерки за модернизирането и, за по-качествени услуги по АРС, за усъвършенстване на достъпа на гражданите до потребителска защита и засиленото участие на гр. общество в ефективно управление на човешките и финансови ресурси в системата от мерки и органи за потребителска защита /КЗП и комисии/.
Кампанията ще включва още публикации в социалните мрежи.
По време на кръглата маса ще бъде промотирана онлайн брошура, която ще съдържа информация за дейността на КЗП и комсиите, както и достъпа до потребителска защита.
В тази дейност и с цел постигане на устойчивост на резултатите екипът предвижда да бъде извършена подготовка на нужната документация за признаване на сдружението като представителна организация на потребителите пред Министерство на икономиката по смисъла на чл. 170а от Закона за защита на потребителя. Подготвеният комплект документи ще бъде депозиран на по-късен етап, когато бъде обявен срок за депозиране на искане за признаване на потребителски организации за представителни. |
3 203.00
|
3 203.00
|