Активиране на неактивни лица: Едно от основните предизвикателства пред трайната интеграция на лицата от уязвимите групи и в частност на ромите на пазара на труда е липсата на мотивация, ниското доверие в публичните институции, липсата на знания и умения, които да съответстват на актуалните потребности на работодателите. С настоящата дейност се цели да бъдат идентифицирани, достигнати и активирани възможно най-голям брой представители на уязвимите групи. Като резултат се очаква идентифицираните лица да се регистрират в ДБТ, част от тях да въдат включени в обучение и/или субсидирана заетост по проекта, или да започнат работа на първичния пазар, а други да бъдат мотивирани за започване на самостоятелна стопанска дейност и др. За изпълнението на дейността ще бъде прилагана комплексна методика с доказана ефективност. Специално внимание ще бъде обърнато на младежите, които не са в заетост, образование или обучение (NEETs), както и на възрастните без образование и квалификация. Методиката включва пет основни подхода за идентифициране на неактивните лица с фокус към сътрудничеството с неправителствения сектор, местните общности и общинската администрация. за достигане до лицата ще се използват различни канали, включително съвременните информационни и комуникационни технологии, социалните мрежи и др. Ще бъдат разработвани и прилагани индивидуални пътеки за активиране за всяко идентифицирано лице при отчитане на конкретните рискови фактори.
Предвижда се основната част от дейностите по активиране да бъдат проведени на терен сред представителите на уязвимите групи. За целта ще бъде нает външен изпълнител с опит в дейностите по идентифициране, достигане и активиране на неактивни лица, който ще работи в пряк контакт с общината и с Дирекция "Бюро по труда" - Варна, които са териториално поделение на асоциирания партньор Агенция по заетостта. Външният изпълнител ще може да идентифицира и активира по-голям брой лица от тези, които е предвидено да бъдат включени в дейностите за осигуряване на обучение и заетост по настоящия проект. Това ще даде допълнителна добавена стойност в посока разширяване броя на лицата, обхванати от мерки за социално- икономическа интеграция.
От избраният изпълнител ще се очаква да организира и проведе две специализирани трудови борси - една през трети проектен месец преди включването на лица от целевата група в субсидирана заетост и една борса през шести проектен месец. Трудовите борси са ефективен и недостатъчно използван инструмент за директен контакт между работодателите и търсещите работа лица. Те дават добри резултати особено на местно ниво и ще помогнат на общината и нейните партньори в усилията им за осигуряване на устойчива заетост на лицата от целевите групи.
На база на заявените от Община Варна и работодателите - партньори по проекта работни места, ще бъде извършен подбор на представители на целевата група за включване в субсидирана заетост и/или обучение. Предвижда се да бъдат подбрани 82 лица, които да бъдат включени в мотивационно обучение и субсидирана заетост. Предвижда се 80 лица от тях да бъдат включени и в професионално обучение за придобиване на първа и втора степен на професионална квалификация или на част от професия по трета степен на професионална квалификация.
В дейност 4 "Осигуряване на субсидирана заетост" две от подбраните лица, ще бъдат наети на длъжност „Технически сътрудник“ без да са преминали професионално обучение, тъй като при подбора следва да имат подготовка за изпълнение на длъжността. |
25 500.00
|
25 200.00
|
Провеждане на мотивационно обучение: Целта на дейността е да стимулира лицата от целевите групи към активно поведение на пазара на труа и стремеж за повишаване на знанията и уменията им. Мотивационното обучение ще бъде с продължителност най-малко 30 часа и в него ще бъдат включени 82 лица, които са подбрани за включване в субсидирана заетост в рамките на проекта. То ще включва най-малко четири модула:
- усвояване на умения за подготовка на документи за кандидатстване за работа - автобиография, писма, формуляри, въпросници и др.;
- усвояване на умения за ефективно използване на различните източници за информация за свободни работни места;
- мотивиране и усвояване на умения и за представяне пред работодател и проследяване на всяка възможност за работа;
- използване на позитивното влияние на групата - повишаване на активността за търсене на работа, сътрудничество, подпомагане, насърчаване.
Допълнителни модули и теми могат да бъдат включени в съответствие с учебната програма, предложена от изпълнителя. Изпълнението на дейността е предпоставка за успешната реализация на мерките за професионално обучение и последваща субсидирана заетост. |
6 560.00
|
400.00
|
Професионално обучение: Дейностите по предоставяне на професионално обучение имат за цел повишаване на знанията и уменията, и съответно на пригодността за заетост на лицата от уязвимите групи. В рамките на настоящия проект са включение обучения на база заявките на работодателите за свободни работни места с оглед последващо включване в субсидирана заетост по проекта.
В тази група обучения се предвижда да бъдат включени общо 65 лица, като обученията са съобразени с работните места, които ще открият работодателите по проекта - Община Варна и "Авангард БГ" ООД. Ще бъдат проведени следните обучения:
- Професионално обучение за придобиване на първа квалификационна степен по специалност 6220301 "Озеленяване и цветарство" за 24 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 300 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на първа квалификационна степен по специалност 5820801 "Основни и довършителни работи" за 23 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 300 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен по специалност 5420501 "Производство на облекло от текстил" за 5 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 660 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
- Професионално обучение по част от професия по трета квалификационна степен по специалност 8401101 "Спедиция, транспортна и складова логистика" за 13 лица. Обучението ще бъде с минимална продължителност от 600 учебни часа, като задължително ще включва теория и практика съобразно утвърдената от НАПОО учебна програма.
|
57 825.00
|
0.00
|
Осигуряване на субсидирана заетост: Дейността е насочена към насърчаване на заетостта и осигуряване на предпоставки за устойчиво участие на пазара на труда на безработни и неактивни лица от уязвимите групи. За целта се предвижда на 80 лица от тези групи да бъде осигурена субсидирана заетост за период до 12 месеца при работодатели от публичния и частния сектор, които са партньори по проекта.
Община Варна ще наеме общо 49 лица към Общинско предприятие "Управление на проекти и озеленяване" на следните длъжности:
- 24 лица на длъжност "Работник озеленяване" с код по НКПД 92140015;
- 23 лица на длъжност "Общ работник, поддържане на сгради" с код по НКПД 93130003;
- 2 лица на длъжност "Технически сътрудник" с код по НКПД 41102005.
Партньорът по проекта "Геко 16" ООД ще наеме 15 лица на длъжност "Общ работник, строителство на сгради" с код по НКПД 93130001.
Партньорът по проекта "Авангард БГ" ООД ще наеме общо 16 лица на следните работни места:
- 5 работни места на длъжност "Шивач, мъжко/дамско облекло" с код по НКПД 75311003;
- 5 работни места на длъжност "Организатор, експедиция/товоро-разтоварна и спедиторска дейност" с код по НКПД 43212010;
- 6 работни места на длъжност "Склададжия" с код по НКПД 43212014.
За сметка на бюджета на проекта ще бъдат покрити разходите на работодателите за трудова медицина на наетите лица, както и за застраховки "трудова злополука". Работно или униформено облекло за наетите лица ще бъде осигурено от работодателите. Лицата ще бъдат назначавани след извършен подбор и преминаване на мотивационно обучение, а за част от тях и след преминаване на предвиденото по проекта професионално обучение, както следва:
- лицата на длъжност "Технически сътрудник" ще бъдат назначени през четвърти проектен месец за период до 12 месеца;
- лицата на длъжности "Работник озеленяване", "Общ работник, поддържане на сгради" и "Общ работник, строителство на сгради" ще бъдат назначени през шести проектен месец за период до 12 месеца след преминаване на професионално обучение за придобиване на първа квалификационна степен;
- лицата на длъжности "Шивач, мъжко/дамско облекло", "Организатор, експедиция/товоро-разтоварна и спедиторска дейност" и "Склададжия" ще бъдат назначени през осми проектен месец за период до 12 месеца след преминаване на професионално обучение за придобиване на втора квалификационна степен и професионално обучение по част от професия по трета квалификационна степен. |
771 937.56
|
746 485.72
|
Насърчаване на самостоятелната заетост: Интересът към осъществяване на самостоятелна стопанска дейност сред ромите и особено сред младежите от ромски произход, е традиционно висок. Голяма част от хората в тази група виждат в самостоятелната заетост възможност за адекватни доходи, независимост при вземането на решения, по-добро съчетаване на професионалните ангажименти с отговорностите към семейството и личното време. Проведените анкети сред представителите на уязвимите групи в Община Варна показват, че най-голям интерес към самостоятелна стопанска дейност има сред младите хора завършващи средно образование, както и сред неактивните младежи до 29-годишна възраст.
Прави впечатление, че традиционните занаяти, които са "запазена марка" на майсторите-роми от поколения отстъпват по популярност, а интереса на младите хора е насочен приоритетно към развитие на услуги и търговия на дребно, за които има широк кръг потенциални клиенти, както в местната общност, така и извън нея.
Предвижда се дейността да се реализира в няколко компонента:
Компонент 1: Информиране и мотивиране за развитието на самостоятелна стопанска дейност и предприемачество
В рамките на този компонент ще се реализират информационни събития, насочени към идентифициране, информиране и мотивиране на безработни и неактивни лица от уязвимите групи, които имат интерес към започване на собствен бизнес, но често въпреки техния потенциал и добри идеи не могат да ги реализират поради липса на познания и/или погрешни нагласи. Ще се организират отворени публични срещи с експерти, които ще обяснят предимствата на собствения бизнес в България и стъпките за неговото реализиране и ще представят презентации на възможностите за развитието на самостоятелна стопанска дейност. На участниците ще бъдат предоставяни информационни материали. Ще се използват и други комуникационни канали - интернет страници и страници в социалните мрежи за информиране и комуникация със заинтересованите лица.
В резултат на проведените информационни срещи ще бъдат идентифицирани безработни и неактивни лица, с които ще бъдат проведени мотивационни семинари, в рамките на които тези лица ще бъдат обучени как да определят своите предприемачески идеи и цели, и ще бъдат мотивирани за включване в обучение по предприемачество и консултации за стартиране на собствен бизнес.
Компонент 2: Предоставяне на обучения, свързани с развитието на предприемачески, управленски и бизнес знания и умения и разработване на бизнес идеи и бизнес планове за управление на самостоятелна стопанска дейност
Обучението ще бъде с минимална продължителност от 80 часа и трябва да включва задължително четири модула: обща, отраслова, специфична и разширена професионална подготовка. В програмата следва да бъдат включени задължителни елементи по подготовка на бизнес план и модули със специално внимание на задължителните за всеки бизнес познания по отношение на безопасност, работа с договори и подбор на персонал. При успешно завършване на курса на участниците ще бъде издаден сертификат.
Компонент 3: Предоставяне на консултантски услуги за подготовка за самостоятелна стопанска дейност, и дейности за подкрепа. Целта е чрез активни индивидуални консултации да се помогне на всяко лице да разработи своята концепция и стратегия за предприемаческа дейност и да подготви свои конкретни бизнес планове , с които да стартира самостоятелна стопанска дейност след края на дейността. Тази дейност ще надгради резултатите постигнати от проведеното обучение по компонент 2 и ще спомогне на лицата да овладеят напълно и да прилагат на практика формираните в рамките на обучението знания, умения и компетенции. За разлика от обученията, при които лицата са подготвяни в група, по този компонент ще се работи изцяло индивидуално с всяко лице. |
90 000.00
|
88 800.00
|
Предоставяне на интегрирани социално-здравни услуги в общността: Целта на тази дейност е да се подобри достъпа до социални и здравни услуги сред силно уязвимите общности и маргинализираните групи на територията на град Варна. Комплексът от дейности, които ще бъдат изпълнявани са определени на база досегашния опит на общината и Сдружение "Здраве, култура, самочувствие, интегрирано устойчиво развитие", както и на потребностите на целевите групи. Избраният подход включва комбинация от предоставянето на социалната услуга Център за обществена подкрепа, подкрепа в дома за трудно подвижни възрастни хора и хора с увреждания, социално-здравна медиация, дейности за превенция, ранна диагностика и профилактика на заразни и обществено-значими заболявания в маргинализираните групи. Услугата Център за обществена подкрепа ще се предоставя от общината. Партньорът-неправителствена организация ще осъществява голяма част от дейностите на терен с целевите групи и местната общност.
Интегрирането на социалните и здравни услуги ще даде възможност да бъдат адресирани едновременно различни проблеми, с които се сблъскват лицата от уязвимите групи, като по този начин се цели и тяхното по-пълно обхващане. Приоритетно ще се работи с лицата и семействата, които са настанени в социални жилища, изградени по проект BG16RFOP001-1.002-0008-C01 по Оперативна програма "Региони в растеж", но ще бъдат обхванати и възможно най-голям брой лица от местната общност, преимуществено в кварталите с компактно население от ромския етнос. Дейността на Центъра за обществена подкрепа ще бъде насочена към широк кръг потребители на услугата, включително семейства, при които има риск да изоставят децата си за отглеждане в специализирана институция или семейства, които поради някаква причина са изпаднали в криза; деца от общността, жертви на физическо и емоционално насилие и техните семейства или за които родителите не полага грижи; деца, застрашени от отпадане или отпаднали вече от училище и техните семейства; деца с проблеми в поведението и техните семейства; семейства от общността, които търсят съвети и подкрепа при отглеждането и възпитанието на децата си и др. Услугите ще се предоставят от мултидисциплинарен екип, който включва социални работници, психолог, специалист по здравни грижи, медиатори. В рамките на дейностите по настоящия проект, които ще се финансират по ОП НОИР с децата и семействата в риск ще работят и педагози и експерти по образователни дейности с цел превенция на отпадането от образование, подобряване на образователните резултати и др.
Социалните работници, ангажирани в междусекторната услуга ще работят и на терен, включително по домовете с деца и семейства в риск, самотноживеещи възрастни хора и хора с увреждания. Те ще бъдат подпомагани от работата на здравния медиатор и експертите от опит, които ще бъдат част от екипа на партньора-неправителствена организация.
Приоритет към работата на терен ще има и в здравния компонент от интегрираната услуга. Ще се изпълняват набор от дейности за превенция и ранна диагностика на заразни и обществено-значими заболявания посредством:
- информационни кампанни посредством срещи, раздаване на информационни материали, индивидуални консултации с лица в риск;
- скрининг за обществено-значими заболявания, включително тестване за ХИВ/СПИН, диабет и др.;
- беседи с младежи за опасностите от заболявания, предавани по полов път, репродуктивното здраве и отговорното родителство;
- здравна медиация за лицата от уязвимите групи, включително здравно неосигурени и лица, които искат да възстановят здравно- осигурителния си статус;
- консултации със спеицалист по здравни грижи, помощ при приемане на медикаменти, следене на кръвно налягане, поставяне на превръзки и други дейности.
Услугите ще бъдат предоставяни в непосредствена близост до целевите групи в райони с компактно население от ромския етнос в помещения на на Община Варна, както и на терен в местната общност. |
138 982.36
|
104 835.01
|
Развитие на местните общности и преодоляване на негативните стереотипи: Съществуващите негативни стереотипи спрямо етническите малцинства и особено спрямо ромите, много често са пречка пред ефективната интеграция на представителите на тези малцинства в българското общество. Това от една страна води до липса на мотивация за професионално и лично развитие сред тези лица, способства за сегрегация, маргинализация на цели общности и бедност предавана през поколенията. От друга страна Община Варна има сравнително ниска спрямо средната за страната безработица и търсене на работна сила. През последните години се наблюдават някои положителни тенденции, че все по-голям брой млади роми завършват успешно както средно, така и висше образование. Недопустимо е през 21 в. и в условията на демографска криза в страната техния етнос да бъде пречка пред успешната им реализация на пазара на труда и в обществото, като цяло. Община Варна работи от години съвместно с неправителствения сектор, държавните и образователните институции, както и с предствители на местната общност за интеграцията на маргинализираните групи и в частност на ромите. Целта на настоящата дейност е да развие тези дейности и да подпомогне усилията за промяна на нагласите сред работодателите, но и сред всички граждани в посока, че ромите са пълноценна и важна част от нашето общество и допринасят на свой ред за общото благо.
Тази дейност ще способства в значителна степен и за успешната реализация на останалите дейности по проекта. Основните направления, в които ще се реализира са следните:
1. Съдействие за подобряване на комуникацията на местната общност с държавни и общински институции чрез осъществяване на застъпничество. Ще се работи активно в две направления - защита на законните интереси на гражданите от местните общности пред съответните институции, както и запознаването на самите граждани с техните права и задължения. Ще бъде поставен акцент върху осигуряането на съдействие за достъпа на гражданите до образование, здравеопазване, социални и административни услуги. В тази дейност ще бъдат ангажирани едновременно служители на общината и на партньора - неправителствена организация, за постигане на максимално позитивен ефект за целевите групи.
2. Дейности за популяризиране на културната идентичност на ромите чрез организация и провеждане на културни събития, на които широката общественост ще може да се запознае с ромския бит и култура. Варна има богати и дългогодишни традиции в организацията и провеждането на културни и карнавални форуми, включително с международно участие.
3. Организиране на обществени дискусии за реалните проблеми пред интеграцията на ромите с представители на ромската общност, общински съветници, изявени представители на различни сфери от града и общината, неправителствени организации медии и др. Такива дискусии са необходими на местно ниво, тъй като са средство за ангажиране на активната част от гражданското общество и лицата, които могат да бъдат "лидери на промяната" сред широката общественост. Активното взаимодействие с гражданското общество е важно за промяна на нагласите. Общината и нейните партньори са убедени, че представянето на добрите примери на успели наши съграждани - роми, от различни поколения и в различни сфери - бизнес, наука, изкуство и др. в един от най-добрите начини за промяна на нагласите. Ще се стимулира представянето на "добрия пример", който да стигне до възможно най-широк кръг от хора в общината, но и до самите представители на уязвимите групи, включително децата и младежите, които трябва да знаят, че имат всички шансове за успехи в живота. |
50 217.42
|
26 854.08
|