№1: Създаване на съвместни програми с български висши училища: В рамките на дейността ще бъдат създадени 15 съвместни програми на СУ с други български висши училища в 3 области - педагогически, природоматематически и технически науки:
1) Педагогически науки
Планирани са 10 нови съвместни магистърски програми (МП) с български висши училища в две професионални направления (ПН) - 1.2. Педагогика и 1.3. Педагогика на обучението по…
В ПН 1.2. Педагогика ще бъдат разработени 3 съвместни МП в актуални за съвременното образование приложно-педагогически области: Приобщаващо образование, Жестов език и билингвистично образование и Дизайн за дигитално учене.
Съвместните програми по ПН 1.3. са 7 и са насочени към подготовката на учители по математика и информатика; профилирано обучение по информатика и ИТ; гражданско образование; история и география: музика; визуални изкуства; физическо възпитание.
Програмите ще бъдат съобразени с Постановлението за изменение и допълнение на Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител" и заложения в нея компетентностен подход. Те ще се реализират между университетските звена на СУ, акредитирани по ПН 1.2 и 1.3 и аналогични звена в университетите-партньори: Великотърновски университет (ВТУ), Шуменски университет (ШУ), Тракийски университет (ТрУ), Югозападен университет в Благоевград (ЮЗУ) и Университетът “Проф. Д-р Асен Златаров” - Бургас (УАЗ-Бургас). Всички партниращи си висши училища имат дългогодишен опит в подготовка и продължаваща квалификация на педагогически кадри.
2) В областта на природоматематическите науки ще бъдат създадени 4 нови съвместни програми (3 магистърски и 1 бакалавърска):
- МП на английски език „Медицинска физика“ в ПН4.1 съвместно между СУ и Пловдивски университет (ПУ). Чрез нея ще се утвърдят регионални центрове в обучението в това направление в София и в Пловдив и ще се интензифицира подготовката на квалифицирани медицински физици, което е нормативно регулирана професия, изискваща изключително висока и специфична компетентност.
- МП “Интелигентна аналитика” в ПН4.2 с участието на СУ и ПУ. Курсовете от магистратурата адресират необходимостта от добре обучени специалисти с експертни познания за аналитична работа в нарастващия брой добре оборудвани аналитични лаборатории за контрол, мониторинг и регулация.
- МП на английски език "Химия за бъдещето" в ПН4.2 с участници от СУ и УАЗ-Бургас. Курсовете в магистратурата ще формират компетенции у студентите в областта на съвременните методи за получаване, изследване, дизайн и приложения на химични системи, процеси и материали.
- Бакалавърска програма „Анализ на данни“ в ПН4.5 – съвместно между СУ и Технически университет – София, които имат дългогодишни традиции в подготовка на студенти по математика. Създаването на тази съвместна бакалавърска програма би позволило да се привлекат студенти към една специалност на настоящето и бъдещето с все по-широко приложение в различни сфери на бизнеса и управлението.
3) Технически науки
- МП „Индустриални и фармацевтични биотехнологии“ в ПН 5.11. с участници от СУ, ХТМУ и ПУ. Разработване и въвеждане на съвместна програма в областта на съвременните Биотехнологии, чиито подразделения като Индустриални биотехнологии, Фармацевтичните биотехнологии, Генно и клетъчно инженерство, Екологични биотехнологии и Растителни биотехнологии ще спомогне за обмен на знания и ноу-хау и ще доведе съвместно повишаване на нивото както по отношение на преподавателския капацитет, така и по отношение на реализацията на завършилите студенти от професионално направление 5.11 Биотехнологии.
За учебните планове в области по т. 2) и 3) ще бъдат разработени програми за “хоризонтални” курсове, насочени към компетентностния профил за трансформиране на академичните знания в иновации в бизнеса.
Основна цел на дейността ще бъде повишаването на рейтинга на всички партньори по професионални направление чрез обмен на опит и добри практики и надграждане на експертиза от участници с различен профил и рейтингов показател. |
178 515.00
|
306 010.06
|
№2: Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми за обучение на чужд език с асоциираните партньори: В рамките на тази дейност е планирано създаването на две магистърски програми, съвместно с чуждестранни висши училища, привлечени като асоциирани партньори в кандидатстването:
1) Магистърска програма “Дизайн за дигитално учене” (Design for Digital Learning) на английски език.
Тя ще бъде разработена в партньорство между Софийски университет, представен от Центъра за електронно обучение и Факултета по педагогика (ФП) от една страна и от чуждестранните партньори - Dublin City University (Ирландия), Universitat Oberta Catalunya (Испания); H2 Learning (изследователска организация от Ирландия.
Университетът Oberta Catalunya е дистанционен университет, с който Центърът за електронно обучение към ФП има изградено устойчиво сътрудничество в рамките на програма Хоризонт 2020. Съвместната им дейност обхваща създаване на онлайн платформа за идентификация на студентите и установяване на авторство в контекста на електронното оценяване. Партньорът Oberta Catalunya ще се включи в създаването на програмата по Дизайн на електронно обучение (Design for digital learning) в областта на подходите към дизайна и провеждането на електронното дистанционно обучение и оценяване.
Ключов експерт от страна на асоциирания партньор Dublin City University (DCU) е професор Марк Браун. Той е директор на Националния институт по дигитално учене в Ирландия. Приносът на DCU в създаването на новата програма ще бъде в областта на иновативните подходи към дизайна на електронно обучение и по-конкретно прилагането на подходи като ACAD (Activity Centered Analysis and design) и Arena Blended Connected (ABC) Curriculum design.
H2 Learning Digital Hub е изследователска и образователна организация в Дъблин, Ирландия. Нейната дейност е свързана с подпомагане на учителите от средното образование за интегриране на дигиталните технологии в обучението. Приносът на H2Learning към разработване на магистърската програма ще бъде в разработването на специализираните учебни дисциплини, насочени към формиране на дигитални компетенции на педагозите-предметници в контекста на електронното обучение. Програмата ще бъде разработена във формат за дистанционно обучение и внедрена като такава в рамките на проекта.
Програмата ще бъде предложена на чуждестранни и български студенти-педагози и учители за придобиване на квалификация в областта на дизайна и приложението на електронно дистанционно обучение.
2) Магистърска програма „Дигитални компетентности в чуждоезиковото обучение" ще бъде разработена на английски език съвместно с Университета в Трнава, Словакия, асоцииран партньор в настоящия проект. От българска страна по нея ще работят експерти от Софийски университет (СУ), Югозападен университет (ЮЗУ) и Шуменски университет (ШУ). Основна цел пред програмата ще бъде да даде отговор на актуалните образователни тенденции в подготовката на бъдещите педагози при изграждането на европейско пространство за висше образование.
Програмата е насочена към потребностите на бъдещите учители в системата на средното образование и ще бъде свързана с тяхната подготовка за придобиване на учителска правоспособност или по-висока квалификация като преподаватели по чужд език. Специално внимание ще бъде отделено на придобиването на нови, дигитални компетентности за работа с електронни ресурси. |
55 950.00
|
3 047.38
|
№3: Разработване и внедряване на програми с дигитално съдържание, включително за дистанционно обучение: В обхвата на дейността е предвидено:
1) Да бъдат трансформирани в дистанционни програми за обучение (съгласно изискванията на за държавните изисквания за организиране на дистанционната форма на обучение във висшите училища и критериите на Националната агенция за оценяване и акредитация /НАОА/ за акредитация на учебни програми в дистанционна форма на обучение /ДФО/) 8 от съвместните програми с български университети, разработени в дейност №1, и двете програми, разработени съвместно с асоциирани партньори в дейност №2. По-конкретно това са:
В ПН 1.2. Педагогика програмите:
- Дизайн за дигитално учене,
- Приобщаващо образование,
- Жестов език и билингвистично образование;
- Design for digital learning.
В ПН 1.3. Педагогика на обучението по ... програмите:
- Обучението по гражданско и интеркултурно образование в средното училище,
- Иновации и мултидисциплинарност в задължителната подготовка по математика, компютърно моделиране и информационни технологии,
- Технологии за обучение в профилирана подготовка по Информационни технологии,
- Педагогика на обучението по география и история,
- Музикална педагогика – ръководство на фолклорна формация;
- Дигитални компетентности в чуждоезиковото обучение.
В процеса на разработване на тези програми в дистанционна форма на обучение съгласно критериите на НАОА, съвместните екипи на партньорите ще бъдат методически подпомогнати от Центъра за дистанционно обучение на Софийския университет.
Освен процеса на трансформиране, дейността ще включва и подготовката и процедурата по академично одобрение на тези програми в университетите, които ще кандидатстват за акредитирането им в дистанционна форма на обучение.
Дигитално съдържание за програмите ще бъде разработено в дейност №4, а самото внедряване ще бъде реализирано в дейност №5.
2) Да бъде подготвена организационно и технологично академичната екосистема за внедряване на програми с дигитално съдържание, които в рамките на проект Модерн-А ще бъдат дигитализирани без трансформиране в дистанционни съгласно критериите на НАОА.
Подготовката на академичната екосистема включва изготвяне на детайлен план за внедряването: структуриране на програмите и курсовете в облачната среда, политики за достъп, процедури за регистриране, график за провеждане и други организационни и технологични елементи от процеса.
В този компонент попадат и петте съвместни програми, разработени в професионални направления 4.1.,4.2, 4.5 и 5.11, а именно:
- МП Медицинска физика (на английски език);
- МП Интелигентна аналитика;
- МП Химия на бъдещето (на английски език);
- БП Анализ на данни;
- МП Индустриални и фармацевтични биотехнологии.
За тези програми ще бъде разработено дигитално съдържание в дейност №4. Те ще бъдат внедрени при изпълнението на дейност №5. Подготовката им в настоящата дейност (№3) не включва трансформирането в програми за дистанционно обучение, съгласно изискванията на Наредбата за държавните изисквания за организиране на дистанционната форма на обучение във висшите училища и критериите на НАОА за акредитация на учебни програми в дистанционна форма на обучение. |
53 820.00
|
0.00
|
№4: Създаване на дигитално образователно съдържание: Дейността предвижда създаване на електронно учебно съдържание в съвместни програми по професионални направления, планирани за разработване в рамките на дейност №1, както следва:
- ПН1.2. МП1 Дизайн за дигитално учене
- ПН1.2. МП2 Design for Digital Learning
- ПН1.2. МП3 Приобщаващо образование - разработване на дигитално съдържание
- ПН1.2. МП4 Жестов език и билингвистично образование
- ПН1.3. МП1 Обучението по гражданско и интеркултурно образование в средното училище
- ПН1.3. МП3 Педагогика на обучението по география и история
- ПН1.3. МП5 Технологии за обучение в профилирана подготовка по Информационни технологии
- ПН1.3. МП6 Иновации и мултидисциплинарност в задължителната подготовка по математика, компютърно моделиране и информационни технологии
- ПН1.3. МП7 Музикална педагогика – ръководство на фолклорна формация
- ПН1.3. МП8 Дигитални компетентности в чуждоезиковото обучение
- ПН4.1. МП Медицинска физика (на англ. език)
- ПН4.2. МП1 Интелигентна аналитика
- ПН4.2. МП2 Химия за бъдещето
- ПН4.5. БП Анализ на данни
- ПН5.11. МП Индустриални и фармацевтични биотехнологии
Предложената дейност надгражда опита на преподавателите в партниращите университети, натрупан при създаване на съдържание за присъствена форма на обучение. Така например, проведено през 2019 г. изследване в Софийски университет показа, че близо 80% от преподавателите са използвали в процеса на обучение собствени електронни ресурси, а 68% използват адаптирани ресурси. Само 2.3% не използват такива.
Процесът на подготовка включва:
- работни екипи по учебни дисциплини от съвместните програми за създаване на дигитално съдържание;
- избор на теми от учебното съдържание за дигитализация;
- подбор на ресурси и форми на представяне, свързани с темите;
- разпределяне на задачи между участниците в екипите;
- структуриране и дигитализиране на съдържание и ресурси;
- контрол на качеството на изпълнение.
Проверката на качеството ще вземе предвид разработените от Центъра за дистанционно обучение на СУ и утвърдени от Академичния съвет “Стандарти за качество на електронните учебни ресурси”.
Приоритети при създаването на дигитално съдържание ще бъдат:
- интерактивност на ресурсите;
- използване на мултимедийни решения;
- адаптиране за самостоятелно учене в онлайн среда. |
207 910.00
|
4 270.23
|
№5: Внедряване на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в образователния процес: Дейността предвижда внедряване в облачна среда на създадените съвместни програми, разработени в рамките на проект Модерн-А. Тя ще позволи пълноценно включване в процеса на обучение за всички студенти от различни висши училища-партньори, записани в съвместните програми и ще им осигури връзка с по-широк кръг преподаватели, притежаващи експертиза в съответната област. Облачната среда ще даде достъп до споделено съдържание по съвместни програми както следва:
- На всички студенти от съвместните програми по професионални направления 1.2 (педагогика) и 1.3 (педагогика на обучението по), провеждани съвместно от СУ, ШУ, ТрУ, ВТУ, ЮЗУ, УАЗ-Бургас.
- На всички студенти от съвместната програма по медицинска физика, провеждана от СУ и ПУ в професионално направление 4.1 (физика).
- На всички студенти от магистърските програми по професионално направление 4.2 (химически науки), провеждани съвместно от СУ и ПУ и съответно от СУ, ПУ и Университета “Проф. д-р Асен Златаров”-Бургас.
- На всички студенти от СУ и ТУ от съвместната бакалавърска програма за анализ на данни в професионално направление 4.5 (математика).
- На всички студенти от СУ, ПУ и ХТМУ от съвместната програма по професионално направление 5.11 (биотехнологии).
По отношение на професионални направления 1.2. (Педагогика) и 1.3. (Педагогика на обучението по), внедряването на облачна среда адресира проблема на академичното капсулиране като негативно явление в подготовката на педагогически кадри. Използването на ефективно технологично решение ще позволи синхронизирането на усилията на различни академични звена, въвлечени в тази подготовка. За целта проект Модерн-А предвижда в обхвата на настоящата дейност да бъде създаден Виртуален междуфакултетски и междууниверситетски център, базиран на облачни технологии за подготовка и продължаваща квалификация на педагогически специалисти (учители, педагози и преподаватели). Той ще съхранява и предоставя разработените екипно от преподаватели от СУ и университетите-партньори учебни курсове с дигитални ресурси и дейности в електронна среда, осигуряващи подготовката на бъдещите учители и педагогически специалисти.
Облачната среда със споделени дигитални ресурси предоставя достъп голям набор от курсове, създадени от междууниверситетски екипи в съответствие с Наредбата за държавните изисквания за придобиване на професионална квалификация "учител". Това на практика осигурява мултиплициране на ефекта от изпълнението като позволява споделяне на знание и експертен потенциал към по-малки институции с ограничен ресурс. Подобна практика е важна за повишаване на качеството на обучение в партньорската мрежа.
Облачната среда ще бъде основен инструмент на проекта за:
- споделяне на дигитални ресурси (съдържание), създадени в рамките на дейност №4
- организиране и поддържане на виртуална библиотека;
- взаимодействие между студенти от съвместните програми с преподаватели от партниращите си университети;
- взаимодействие между преподавателите, работещи в екип при внедряване на учебните дисциплини. |
193 090.20
|
160 617.46
|
№6: Осигуряване на софтуер и ИКТ оборудване за нуждите на образователния процес и академичната екосистема: В рамките на тази дейност ще бъде осигурено софтуер и ИКТ оборудване, с които ще се създаде цялостна облачна академична екосистема, където да работят съвместно преподаватели и студенти от всички партниращи си институции, в това число и асоциирани партньори.
За целта на първо място за всеки от кандидата и партньорите в проекта ще бъдат осигурени софтуер и ИКТ оборудване за нуждите на дейности от 1 до 5, отчитайки за всеки от тях:
- необходимостта от ИКТ оборудване на изграждане на споделена академична екосистема;
- участието на всеки от партньорите в типовете дейности по проекта (в частност разработване на дигитални програми и съдържание и внедряването им);
- необходимостта от специфично ИКТ оборудване и софтуер за конкретната дейност (разработване на съдържание/използването в учебния процес);
- необходимостта от определено ИКТ оборудване и софтуер според спецификата на създаваните и внедрявани програми (виртуални лаборатории и други специализирани среди);
- особеностите и изискванията на включените представители на целевите групи.
Архитектурата на облачната академична екосистема ще бъде изградена от Софийския университет и ще бъде споделена с всички партньори по проекта. Високоскоростните връзки, предоставяни от Българската образователна и научна мрежа (http://www.bren.bg/), ще бъдат използвани като базова инфраструктура за пренос на информация при изграждането на облачната среда за партниращите институции. Изградената екосистема ще даде възможност на преподавателите да споделят създадено дигитално съдържание в средата. За представителите на целевите групи академичната екосистема ще изглежда еднотипно, независимо от коя институция се присъединяват към нея. Облачната екосистема ще позволява съвместно преподаване и споделяне на преподаватели, както и цялостна организация на учебния процес в облачното пространство. На основата на всички тези възможности ще бъде изграден междууниверситетски и междуфакултетски виртуален център, базиран на облачни технологии за подготовка и продължаваща квалификация на педагогически специалисти (учители, педагози и преподаватели).
В допълнение, за създаването на дигитално съдържание във всички институции, ангажирани с тази дейност, ще бъдат доставени преносими компютри и специализиран софтуер за разработката на такова съдържание. За внедряването в процеса на обучение на разработените съвместни програми и дигитално съдържание ще бъдат осигурени съвременни технологични условия - видеоконферентни зали за съвместно преподаване в три от партниращите си университети; оборудване на зали с интерактивни дъски в пет от партньорските институции, оборудване за зали с интерактивни маси в три партньорски университета; виртуални лаборатории за обучаемите от целевите групи на три университета, специализиран хардуер и софтуер за практически насочени обучения по конкретни програми. |
1 128 070.00
|
1 066 755.67
|
№7: Обучение на преподаватели: Дейността е насочена е към развитие на чуждоезикови умения, дигитални умения,
умения за прилагане на нови подходи на преподаване (допустими дейности от Група 2.1 съгласно Условията за кандидатстване).
Чуждоезиковите и дигитални компетенции на преподавателя са приоритет за СУ и партньорите. Те са във фокуса на Стратегията за развитие на човешките ресурси в СУ (2016) и в Стратегията за развитие на електронното дистанционно обучение (2014). Акцент е поставен върху повишаването на квалификацията на университетския състав по отношение на знания, умения и компетенции. СУ се ангажира с подготовка, подкрепа и ресурси за персонала в дългосрочен план. В изпълнение на целта е утвърден Правилник за организация на дейностите по повишаване на квалификацията на академичния и административен състав за провеждане на електронно дистанционно обучение.
Проектът Модерн-А дава възможност за развитие на нови компетенции за млади и новопостъпили колеги, както и за надграждане квалификацията на утвърдени преподаватели. Експертите от СУ ще имат възможност да споделят опит с партньорите като повишат потенциала им да повишават квалификацията на преподавателите. Предварително проучване при подготовката на проекта индикира интерес за участие в дейностите по квалификация. Заявките покриват всички допустими форми съгласно условията за кандидатстване:
- интензивни (24 ч.) обучения за преподаватели, които:
а) се нуждаят от специализирано знание за технологични решения в съвместните програми,
б) ще участват специализирано обучение относно новие концепции и подходи за прилагане на компетентностния модел в дигиталното и дистанционно обучение,
в) ще надграждат опит и умения с по-високо ниво на експертиза;
- продължаващи обучения (80/160 ч.): заявки от колеги, които желаят да надградят или натрупат нови умения чрез средно/дългосрочно обучение.
Спецификите във всяка група обучения са:
1. Развитие на чуждоезикови умения
Департаментът за чуждоезиково обучение към СУ и сходните звена в партньорите ще проведат курсове по чужд език (английски, немски и др.) след оценка на потребностите сред преподавателите, които ще работят в съвместните програми.
2. Развитие на дигитални умения и умения за нови подходи при преподаване
Предвидени са 3 групи обучения:
а) специализирани интензивни за използване на технологични решения в съвместните програми;
б) специализирани интензивни за новите концепции и подходи за прилагане на компетентностния модел в дигиталното и дистанционно обучение;
в) интензивни за постигане на високо ниво на експертиза, средно и дългосрочни - за надграждане и формиране на умения.
2.1. За ПН 4.1. Физически науки
Ще бъде проведен набор от специализирани интензивни обучения (група а), насочени към преподавателите, работещи по съвместната програма по ПН 4.1. Курсовете обхващат използването на технологии за преподаването на Медицинска физика. Примерните теми са “Технологии за осигуряване на качеството в радиотерапията”, “Технологии за осигуряване на качеството в образната диагностика” и др.
2.2. За ПН 4.5 Математика
Предвидени са интензивни обучения (група а) за формиране на дигитални умения в областта на високопроизводителни изчисления и работа със статистически софтуер, свързани с новите програми. Примерни теми: Технологии за анализ на голям обем данни, Изкуствен интелект - технологии и приложения и др.
2.3. За всички професионални направления, включени в проекта
І. Интензивни курсове (24 часа), насочени към прилагане на компетентностния модел (група б) с теми:
- Проектиране на компетентностно ориентирано обучение в системи за електронно обучение;
- Реализиране на компетентностно ориентирано обучение в системи за електронно обучение.
Двата курса ще използват експертизата на БСК и обучители от СУ.
ІІ. Интензивни (група в), средносрочни и дългосрочни курсове, насочени към дизайн на електронни и дистанционни курсове и дигитално съдържание. |
510 000.00
|
355 044.00
|
№8: Осъществяване на специализации в чужди висши училища и научни организации: Дейността предвижда краткосрочни специализации в асоциирани партньори - висши училища и научни организации (допустима дейност №2.2. съгласно Условията за кандидатстване).
Специализациите в чуждестранните университети и научни организации ще се реализират на база на предварително идентифицирани и съгласувани от страна на СУ и българските партниращи университети научни направления.
Изборът на конкретните научни направления е резултат от устойчиво двустранно сътрудничеството с европейските партньори, съвместна дейност в рамките на предходни или действащи европейски проекти по програмите Еразъм+, Хоризонт 2020, участие в съвместни научни мрежи и др.
Мрежата на асоциирани партньори-домакини за специализации по професионални направления включва:
- Aristotle University - Thessaloniki - в направления 1.3, 4.1 и 4.2
- Complutense University of Madrid - в направления 1.2 и 1.3
- Dublin City University - в направление 1.2
- École nationale supérieure d'ingénieurs de Caen - в направление 4.2
- H2 Learning - в направление 1.2
- Institute for Educational Technology - в направление 1.3
- Kaunas Technical University - в направление 4.1
- KUL Poland - в направление 5.11
- Open Universiteit - в направление 1.3
- Saarland University - в направление 4.5
- Riga Technical University - в направление 4.1
- Trnava university - в направление 1.3
- TU Darmstadt - в направление 4.1
- Universita di Pisa - в направление 4.5
- Universita di Trieste - в направление 4.1
- Universitat Oberta Catalunya - в направление 1.2
- University of Alicante - в направление 4.2
- University of Arts Bucharest - в направление 1.3
- University of Bucharest - в направление 1.3
- University of Kоnstanca - в направление 1.3
- University of Lincoln, UK - в направление 4.1
- University of Zagreb - в направление 1.3
- VDU Kaunas - в направления 1.3 и 5.11
Във рамките на установените договорености с асоциираните партньори, при подбора на участниците за специализация в конкретен чуждестранен университет, на първо място ще бъде отчетено съответствието на професионалното направление, в което работи преподавателят или научната област, в която развива дейност. С приоритет ще бъдат младите преподаватели на възраст до 34 г. Предимство ще имат кандидати, които участват в специализация по проекта за първи път. При равни други условия, готовността за участие в споделено преподаване ще се яви определящ критерий за избор на участниците в краткосрочни специализации. За всички кандидати във всички направления критерий за участие в специализацията ще е равнището им на владеене на чужд език да е не по-малко от В2 според Европейската езикова рамка.
Краткосрочни специализации в асоциираните партньори ще бъдат насочени към:
- Въвеждане на иновативни методи на преподаване;
- Придобиване и усъвършенстване на дидактически знания и умения;
- Придобиване и усъвършенстване на чуждоезикови умения, включително професионална терминология;
- Придобиване и усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии.
Изброените теми ще бъдат поставени в контекста на конкретните професионални направления, в които ще се проведат специализациите.
При реализиране на преподавателската дейност в рамките на мобилността за краткосрочните специализации (двуседмични, едномесечни или двумесечни) всеки преподавател ще преподава минимум 4 часа седмично.
Краткосрочните специализации ще бъдат удостоверени от чуждестранните асоциирани партньори с документ по образец, уточнен между изпращащата и приемащата страна. Документът, подписан от приемащата страна, ще удостоверява успешно приключила специализация, нейната тема, името на участника, целта на дейността, както и началната и крайната дата на специализацията. |
1 241 535.00
|
946 404.43
|
№9: Споделяне на преподаватели между български ВУ: В рамките на тази дейност (допустима дейност 2.3. съгласно Условията за кандидатстване) ще се включат преподаватели от Софийския университет и партниращите български университети, които успешно са преминали краткосрочната специализация в чуждестранен асоцииран партньор.
Споделянето на преподаватели е предвидено в 12 съвместно разработени магистърски и бакалавърски програми (МП/БП) по професионални направления:
ПН 1.2. Педагогика
- МП1 Дизайн за дигитално учене
- МП3 Приобщаващо образование
- МП4 Жестов език и билингвистично образование
ПН 1.3. Педагогика на обучението по:
- МП3 Педагогика на обучението по география и история
- МП5 Технологии за обучение в профилирана подготовка по Информационни технологии
- МП6 Иновации и мултидисциплинарност в задължителната подготовка по математика, компютърно моделиране и информационни технологии
- МП8 Дигитални компетентности в чуждоезиковото обучение
ПН 4.1. Физически науки
- МП Медицинска физика (на англ. език)
ПН 4.2. Химически науки
- МП1 Интелигентна аналитика
- МП2 Химия за бъдещето
ПН 4.5. Математика
БП Анализ на данни
ПН 5.11. Биотехнологии
МП Индустриални и фармацевтични биотехнологии
Споделянето на преподаватели ще се базира на допълващи се компетенции, с които разполагат университетите, разработващи съвместни програми.
Преподавателите, участващи в споделянето, ще бъдат определени още в процеса на създаване на съвместните програми. “Споделеният” преподавател ще координира с колеги от партниращия университет подготовката на учебната програма по дисциплината, която ще води впоследствие. Той ще отговаря и за разработката на дигиталното съдържание за съответната дисциплина.
Водещи критерии при избора на споделени преподаватели:
- участие в краткосрочна специализация в асоцииран партньор;
- високо ниво на компетентност в областта на конкретната дисциплина;
- опит на преподавателя в провеждането на сходни дисциплини;
- умения на преподавателя за:
-- използване на ИКТ в преподаването;
-- използване на съвременни подходи в процеса на преподаване;
-- прилагане на компетентностния модел в контекста на предметната област;
-- свързване на преподаваното съдържание в максимална степен с очакванията към студентите от пазара на труда.
Споделянето на преподаватели в голямата си част ще се реализира посредством дистанционно преподаване в облачна академична екосистема (създадена в Дейност №6), до която всеки преподавател и студент от партниращите университети ще имат достъп с потребителско име и парола.
За създаване на условия за съвместното преподаване, в облачната онлайн среда за всяка съвместна програма ще бъдат обособени общи пространства за провежданите в програмата дисциплини. За всички дисциплини, които ще се водят от синхронно от споделен преподавател, създадените курсове ще са общи. |
68 035.00
|
0.00
|
№10: Студентски клубове за развитие на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност: Дейността предвижда създаване на студентски клубове и провеждане на допълнителни обучения в подкрепа на кариерната реализация на студентите чрез развиване на предприемачески, презентационни умения и дигитална креативност. Създаването на студентските клубове има за цел да подпомогне подготовката на студентите за успешна професионална реализация и да улесни трансфера между теория и практика. Студентските клубове ще допълват обучението на студентите с практически умения и ключови компетентности. Потребността от допълнително обучение в сферата на дигиталната компетентност, предприемачеството и презентационните умения се определя от една страна от глобалните тенденции на пазара на труда, свързани с появата на нови професии и изискванията на работодателите завършващите студенти да притежават развити социални умения. От тях се очаква да могат да аргументират идеи, да бъдат предприемчиви и инициативни, да общуват завладяващо със своята аудитория, да водят преговори и да използват дигитални технологии в своята работа. Анализът на резултатите от Рейтинговата система на висшите училища показва потенциал за развитие на дейности между висшето образование и бизнеса точно в тази посока.
От друга страна, необходимостта от допълнително обучение за формиране на умения на студентите се потвърждава и на национално равнище - от данните за Европейския индекс за уменията за 2020 г. Те показват, че България е сред страните с най-слабо развити образователни системи от гледна точка на формиране на умения съобразно очакванията на пазара на труда – на 26 място от 31 участващи държави. Ниски са резултатите на страната ни специално по отношение на активирането на умения. Това означава, че младите хора, които завършват различните образователни степени, не са достатъчно успешни в прехода от образователната институция към пазара на труда, не успяват да реализират наученото и да са активни на работното си място.
Допълнителни обучения на тема „Умения за успешно кариерно развитие“ ще формират у студентите умения, свързани с развитие на креативно мислене, комуникация, презентиране, разрешаване на проблеми, ръководене на проекти в дигитална среда. Те са структурирани в следните тематични области:
- предприемачески умения
- презентационни умения
- дигитална креативност
Обученията „Умения за успешно кариерно развитие“ ще се провеждат в студентските клубове на СУ, ПУ и УАЗ-Бургас. Съдържанието им ще се обвърже с представяне на най-новите технологични тенденции и професии на бъдещето. Предвиждат се срещи с предприемачи, които да бъдат вдъхновяващи примери и ролеви модели за студентите. По този начин студентските клубове ще функционират като своеобразен бизнес-инкубатор и среда за практическо учене, обмен на идеи, консултиране с професионалисти и експериментиране.
Допълнителните обучения в студентските клубове ще използват натрупания опит на съществуващите кариерни центрове в съответните висши училища. В продължение на много години в Софийския университет има утвърдена традиция връзките с бизнеса да се опосредяват от Кариерния център на университета. Подобна е и дейността на кариерните центрове, които действат в някои от факултетите. В УАЗ-Бургас функционира Кариерен център, а в Пловдивския университет - Университетски център за кариерно развитие. Кариерните центрове на включените висши училища имат полезни практики за провеждане на обучения, практически семинари и други форми в подкрепа на развитието на умения за управление на кариерата на студентите. Това е добра основа за допълващите обучения чрез студентските клубове по проекта, които ще надградят постигнатото и ще го фокусират повече върху презентационни умения, дигитална креативност и предприемачество. |
12 720.00
|
10 620.00
|
№11: Мобилност на учени и студенти: Дейността обхваща:
- Мобилност за обучение
- Мобилност за научно-изследователска дейност и/или преподаване
- Входяща мобилност на чужди преподаватели
(Допустими дейности 3.5 А, 3.5.Б и 3.6. съгласно Условията за кандидатстване).
Мобилностите, както за обучение на студенти и докторанти, така и за обучение, преподаване и научноизследователска дейност на постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени, се изпълняват в научни направления, в които е налице традиция на партньорство с европейски висши училища и научни организации, изградена в предходни или действащи инициативи по програмите Еразъм+, Хоризонт 2020 и др.
Мобилностите по проекта изграждат широка партньорска мрежа, която покрива множество страни-членки на ЕС. Нейният обхват е следният:
- Мобилности за обучение на студенти и докторанти в партниращи университети в 10 страни.
- Мобилности за обучение, преподаване и научноизследователска дейност на постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи - в 24 организации от 14 държави.
- Входящи мобилности за преподаване от 11 европейски университета и научни организации.
При подбора на участниците в мобилност, въз основа на договореното с асоциираните партньори, на първо място ще бъде отчетено съответствието на професионалното направление, в което учи или работи кандидатът или научната област, в която развива дейност. Предимство ще имат лица, които участват в мобилности по проекта за първи път. За мобилностите на студенти с цел обучение, предимство ще имат студенти от създадените съвместни програми.
Значение при подбора за изходяща мобилност за научноизследователска дейност ще има и заявеното намерение за подготовка и публикуване на минимум една публикация в специализирано научно издание (индексирано в Web of Science/Scopus), в резултат от работата по време на мобилността. С приоритет ще бъдат кандидатите на възраст до 34 г.
За всички кандидати критерий ще бъде и равнището им на владеене на чужд език да е не по-малко от В2 според Европейската езикова рамка.
1) Мобилност за обучение на студенти и докторанти ще се проведат в асоциирани партньори по страни, университети и професионални направления (ПН) както следва:
- Полша/СУ, ХТМУ-ПН 5.11
- Литва/СУ-ПН 5.11
- Германия/СУ, ТрУ-ПН 1.2
- Румъния /ШУ-ПН 1.3
- Латвия и Литва/ПУ-ПН4.1
- Испания и Франция/СУ, ПУ-ПН 4.2
- Гърция/СУ-ПН 4.2
- Италия/СУ, ТУ-ПН 4.5
- Германия/СУ-ПН 4.5
2) Мобилност за обучение, преподаване и научноизследователска дейност на постдокторанти, специализанти, млади учени, изследователи и учени ще да включва една или повече от следните дейности: обучение и обмяна на опит; преподаване;изпълнение на научноизследователски задачи. Ще бъде реализирана в следните асоциирани партньори по ПН:
- Aristotle University/ПН 1.3, 4.1, 4.2
- Complutense University-ПН 1.2, 1.3
- Dublin City University/ПН 1.2
- École nationale supérieure d'ingénieurs de Caen/ПН 4.2
- H2 Learning/ПН 1.2
- Institute for Educational Technology/ПН 1.3
- KTU/ПН 4.1
- KUL/ПН 5.11
- Open Universiteit/ПН 1.3
- Saarland University/в ПН 4.5
- Riga Technical University/ПН 4.1
- Trnava university/ПН 1.3
- TU Darmstadt/ПН 4.1
- Universita di Pisa/ПН 4.5
- Universita di Trieste/в ПН 4.1
- Universitat Oberta Catalunya/ПН 1.2
- University of Alicante/ПН 4.2
- University of Arts Bucharest/ПН 1.3
- University of Bucharest/ПН 1.3
- University of Kоnstanca/ПН 1.3
- University of Lincoln/ПН 4.1
- University of Zagreb/ПН 1.3
- VDU Kaunas/ПН 1.3 и 5.11
3) Входяща мобилност за преподаване с преподаватели от:
- Open Universiteit/ПН1.3
- Institute for Educational Technology/ПН 1.3
- Trnava university/ПН 1.3
- KUL/ПН 5.11
- University of Alicante/ПН4.2
- Aristotle University/ПН4.2, 1.3
- Dublin City University, H2, Universitat Oberta Catalunya/ПН1.2
- University of Madrid/ПН 1.2, 1.3
- Riga Technical University/ПН 4.1
- University of Lincoln/ПН 4.1
- Университетите от Румъния и Германия/ПН 1.2, 1.3
- Университет NOVA – Лисабон, Португалия/ПН 1.3 |
893 851.00
|
799 154.89
|