Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 293 TREES
Български

Programme: Local Development, Poverty Reduction and Enhanced Inclusion of Vulnerable Groups

Planning region: All

Description

The aim of the project is to contribute to improving the formulation and implementation of public policies in the field of social services at local and regional level on the territory of Vidin district (including the 11 constituent municipalities) on the basis of independent civil monitoring, feedback, partnership and making recommendations from civil society. Target groups include decentralized state and municipal authorities responsible for social policy, civil organizations (such as of social services users, their families and communities, and NGOs – providers of social services), and the society on the same territory. The aim of the project will be achieved with the following activities: Conducting an information meeting to announce the project and to attract participation; Development of Methodology and instruments for evaluation of the social services policy at the municipal and district level; Expert’s workshop for adoption of the Methodology and its editing and completion (if necessary); Civic monitoring and evaluation of the social services policies in the target area by a research team using the adopted Methodology; Conducting a Round table "Development of Social Services in the Vidin Region" with the participation of representatives of state institutions, municipalities and civil organizations; Publishing and distribution of printed materials - a leaflet with the description of the project and a compendium of its products; Enhance the capacity of the applicant and partner for civic monitoring and advocacy on social services policies as one of the sustainability and multiplication measures. The main products of the project are the Methodology and tools for civil monitoring and assessment of social services policies at municipal and district level and the Report of civil monitoring and evaluation of social services policies in Vidin district, which will be accessible through publications, including online. The duration of the project is 12 months.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготовка и провеждане на информационна среща : Дейността цели: • Информиране на обществеността и целевите групи с планираните дейности по проекта и за начина на участие в тях, привличане на участие; • Превенция на риска от съпротива или индиферентност, които могат да възникнат при осъществяване на граждански контрол върху публична власт; • Ориентиране в текущата ситуация на социалните услуги в областта; • Подпомагане на съставянето на методическо задание. Целеви групи: общиниски ръководства и специалисти, отговарящи за социалните услуги в 11 общини ; граждански организации – доставчици и потребители на социални услуги; Децентрализирани държавни структури (Областна администрация - ОА, Регионална дирекция Социално подпомагане – РДСП, Дирекции Социално подпомагане – ДСП); Обществеността (чрез медиите). Тази дейност допринася за реализирането на специфична цел 4 на проекта, но има и отношение към специфична цел 2. Дейността е важна в логиката на проекта поради факта, че се разчита на доброволно участие от страна на хора и организации, включително на отговорни държавни структури и общини. Осигуряването на тяхната добронамереност и сътрудничество, както и на други заинтересовани страни по отношение на социалните услуги е ключово и влияе на качеството на получените проектни резултати. Нежеланието, особено на административни органи, да предоставят информация и да сътрудничат, когато са обект на граждански мониторинг, е осъзнат риск и не може да бъде пренебрегнат. Срещата трябва да убеди регионалните и местни власти, че нашето намерение е целият процес на оценка на развитието на социалните услуги да премине в сътрудничество, а не в конфронтация с публичната администрация. Тя ще бъде използвана също за ориентация в актуалната ситуация, както и за първоначално включване на целевите групи в генерирането на идеи и сътрудничество. Естествено информационната среща ще включи и медиите, чрез които не само ще се информира обществеността за нашите намерения, а ще се създадат обществени очаквания и от там – натиск за позитивни промени в социалните политики. Тази дейност попада главно в група 4 от Насоките за кандидатстване, защото представлява преди всичко осведомяване – обявяване на намеренията и възможностите за граждански мониторинг и оценка на публични политики. 4 470.90 4 430.77
Изготвяне на методология за граждански мониторинг : Цели на дейността: • Разработване/адаптиране на критерии за оценка на местни и регионални стратегии и политики в сферата на социалните услуги на база на европейски и национални стандарти и добри практики, базирани на резултата; • Създаване на общ механизъм и инструментариум за оценка на база критериите, включително чрез обратна връзка от страна на гражданите – обект на тези политики. Целеви групи: Продуктът на тази дейност е предназначен за целевата група граждански организации и граждани – представляващи потребители на социални услуги, техните семейства и общности. Тази дейност допринася за реализирането на специфична цел 2 на проекта. Идеята ни е да направим оценка на формулирането и изпълнението на стратегии за развитието на социалните услуги по начин, който не дублира държавата в нейните функции за контрол. Известно е, че Агенцията за социално подпомагане чрез своя Инспекторат контролира процеса на предоставяне на социални услуги, Държавната агенция за закрила на детето – спазването на Закона за защита на детето при доставката на услугите за деца и т.н. Без да оспорваме компетенциите на тези институции, ще отправим един различен, граждански поглед върху системата, оценявайки я през мнението преди всичко на нейните потребители, т.е. доколко съществуващите стратегически документи на регионално и местно ниво не само се изпълняват, но са адекватни на нуждите и ги удовлетворяват, постигат повишаване на качеството на живот на хората, за което са планирани и реализирани, което е и смисъла на социалната работа изобщо. Това изисква изработването на методология за мониторинг и оценка, която е различна от съществуващите до момента в тази сфера, защото ще се опита да измери качеството и ефективността. Разработването или адаптирането на критерии, които се ползват в други европейски страни или в сходни области на публичната политика, е важно, защото ще даде обща база за сравнение и ще позволи да се обективизира контролът от страна на гражданското общество. Понеже публичната социална политика в страната се формулира главно на национално ниво, не очакваме съществени специфики и затова критериите могат да са достатъчно универсални за всички общини. На база на тях ще се разработят средствата и механизмите за осъществяване на оценяването на качеството и ефективността на политиките за социалните услуги на ниво община и област, които също да са унифицирани и да дават достатъчно ясен и обективен резултат, който може да служи за надеждна обратна връзка. Само за пример ще кажем, че тези средства и механизми могат да включват: „кабинетно“ проучване – на публично достъпни документи и публикации, официални запитвания, но също и теренна работа: структурирани интервюта със стейкхолдъри, фокус-групи, анкетиране на граждани и граждански организации – потребители на социални услуги и пр. Важно е да подчертаем също така, че поради факта, че някои социални услуги се доставят от държавата на общинско или регионално ниво (напр. услугата „личен асистент“ към Национална програма “Асистенти на хора с увреждания“), ще е невъзможно да се направи „чист“ механизъм за оценяване, който да „отдели“ само приноса на местната и регионална власт. Въпреки това, фокусът на методиката ще бъде точно той, включително и по отношение на условията, които създава за усвояването на националните инструменти и за подпомагане на другите актьори на нейна територия, в това число на гражданските организации, в усилията за развитието на социалните услуги и подобряване на качеството на живот на хората в нужда от такива. Тази дейност се отнася към дейностите по група 2 от Насоките за кандидатстване, защото е свързана с разработване на механизми и инструментариум за граждански мониторинг върху действията, решенията, и политиките по отношение на социалните услуги, в случая провеждани на местно и регионално равнище. 6 300.00 6 300.00
Експертна работна среща за обсъждане на методиката: Срещата цели: - Запознаване с изработената Методика и инструменти за оценка на политиката на социалните услуги на общинско и регионално ниво на ключови специалисти и експерти от сектора на социалните услуги, както и на организации на потребителите на такива услуги; - Оценка на нейната релевантност и приложимост. Подобряване на качеството на продукта на база мнения и предложения; - Развитие на партньорство между публичния и гражданския сектор в името на обща кауза. Целеви групи: експерти от държавни и общински структури, отговорни и предоставящи социални услуги; граждански организации – доставчици и потребители на социални услуги. Тази дейност допринася за реализирането на специфични цели 1 и 2 на проекта. Както вече стана дума, нашата идея е да осъществим целия процес на оценка на политиките за социални услуги в сътрудничество, а не в конфронтация с отговорните институции и преди всичко с местните и регионални власти. Ето защо ще се опитаме да привлечем тези специалисти на всички етапи и да ги запознаваме с напредъка на проекта. Същевременно, с оглед целите му, за участие в работната среща ще бъдат поканени и представители на социалните НПО, функциониращи на същата територия. Работейки съвместно, тези целеви групи ще могат да се опознаят, да създадат контакти, да обсъждат общи проблеми и да намират общи решения. Целта на срещата ще бъде да се приеме от всички заинтересовани страни произведената Методика, което е важно за нейното прилагане на практика. По този начин общините и държавните органи като обект и гражданския сектор като субект на оценителния процес ще бъдат не само по-подготвени, но ще имат участие и „собственост“ върху крайния продукт. Те ще могат да дискутират, критикуват слабости и предлагат нови, по-добри решения, което да усъвършенства Методиката и инструментите за оценка на политиките за социалните услуги така, че тя да отговори в по-добра степен на нуждите и реалните предизвикателства. Тази дейност също се отнася към дейностите по група 2 от Насоките за кандидатстване, защото е продължение на предишната дейност и е свързана със съгласуване и утвърждаване на разработените механизми и инструменти за граждански мониторинг върху действията, решенията, и политиките по отношение на социалните услуги. 8 776.60 8 724.00
Провежане на граждански мониторинг и оценка: Дейността цели: • Да се направи независима оценка на областната и общинските политики в сферата на социалните услуги на територията на област Видин по стандартизирани критерии и се формулират препоръки за усъвършенстване към публичната власт; • Да се идентифицират и опишат добрите практики, ако има такива; • Да се тества разработената Методика и нейната приложимост на практика. Целеви групи: областно и общински ръководства и специалисти, отговарящи за социалните услуги; НПО – на потребители и/или доставчици на социални услуги; специализирани териториални администрации в сферата на социалните услуги; Обществеността (гражданите). Тази дейност допринася за реализирането на специфична цел 3 на проекта. Създадената Методика и инструменти за оценка на политиките за социални услуги ще бъде приложена на практика в 11 общини от целевия район – област Видин. Това значи, че изследователския екип ще използва нейните механизми и инструменти, за да събере необходимата информация и я анализира и оцени от гледна точка на приетите критерии. Дейността ще изисква както „кабинетно“ проучване (на документи, публикации и пр.), така и теренна работа, което предполага различни роли и специализация на участниците в екипа. Очаква се, предвид спецификата на социалните услуги и Европейската рамка за качество на услугите от общ интерес, да бъдат проведени дълбочинни и/или полуструктурирани интервюта с потребители на услуги, техните семейства и други граждани от местната общност, от гледна точка анализ на потребности и удовлетвореност, както и нагласи за ползване на услуги. За всяка община ще бъде извършено оценяване по всички приложими критерии. На базата на тези оценки и на оценка на изпълнението на областната стратегия за социалните услуги, събраната информация ще бъде анализирана и обобщена в доклад, който освен за общините, ще е приложим и за по-високото, регионално ниво. Тук ще се включат и съществуващите добри практики по предоставяне на социални услуги както и модели за мониторинг и оценка, осъществени от доставчика, които има смисъл да бъдат разпространени и утвърдени. Докладът ще завършва с препоръки към публичните власти (ОА - Видин, целевите общини) за подобряване на процеса за формулиране и изпълнение на политиките за социалните услуги, включително и за усъвършенстване провеждането на консултативни процеси и разширяване на гражданското участие. Не на последно място, проучването ще послужи и за тестване на изработената Методика и оценка на нейната приложимост, което ще бъде направено от изследователския екип. Тази дейност се отнася към дейностите по група 2 от Насоките за кандидатстване, защото представлява гражданско участие в проучване и оценка на формулиране, изпълнение и мониторинг на публична политика, в случая по отношение на социалните услуги. 24 500.00 24 071.60
Кръгла маса „Развитие на социалните услуги в област Видин“: Дейността цели: • Да запознае целевите групи с резултатите от проведения граждански мониторинг и идентифицираните добри практики, ако има такива; • Да развива диалога и партньорството между публичния и гражданския сектор в името на обща кауза; • Да популяризира и разпространява резултатите от проекта, както и да планира тяхната устойчивост. Целеви групи: общиниски ръководства и специалисти, отговарящи за социалните услуги; граждански организации – доставчици и потребители на социални услуги; Държавни структури (ОА, РДСП, ДСП); Обществеността (чрез медиите). Тази дейност допринася за реализирането на специфични цели 1, 3 и 4 на проекта. Кръглата маса ще събере представители на целевите групи на територията на област Видин за запознаване с резултатите от оценката на политиките за социални услуги – докладът от изследването ще бъде презентиран и обсъден. Ще бъдат представени добри практики, включително от участниците. Ще се дискутират мерки за преодоляване на констатираните дефицити и проблеми. В тази връзка ще се обсъждат мерки за продължаване на сътрудничеството между двата сектора и надграждане на проектната идея в бъдеще. Освен публичната власт и гражданския сектор, на форума ще бъдат поканени и медиите, за да запознаят обществеността с постигнатото. Дейността причисляваме към група 4 от Насоките за кандидатстваме, защото е свързана с повишаване на обществената осведоменост за резултат от мониторинг и оценка на политики, а също така по същество представлява застъпническо действие - в кръглата маса участват и представители на властта, от които се очаква да изпълняват отправените препоръки. 8 430.90 8 352.00
Публикации: Дейността цели да се популяризира проекта и неговите резултати, както и последните да се мултиплицират и надграждат. Целеви групи: областни и общински ръководства и специалисти, отговарящи за политиките за социални услуги; граждански организации, РДСП/ДСП; на територията на целевия район и извън него; Обществеността. Тази дейност допринася за реализирането на специфични цели 1 и 4 на проекта. Тя включва издаването и разпространяването на две печатни публикации – листовка с описание на проекта и Сборник с материали по проекта – екстракт от методиката и доклада от проведения граждански мониторинг на политиките за социални услуги в целевия район. Съдържанието на сборника може да бъде разширено с примери за добри практики, ако такива бъдат идентифицирани. Целевата аудитория на листовката са преди всичко представителите на целевите групи на територията на областта, които трябва да бъдат информирани за проекта и за начините за участие в него, докато на сборника – както те, така и други специалисти, работещи по проблемите на социалните услуги в публични и граждански структури (извън целевия район на проекта). Дейността причисляваме към група 4 от Насоките за кандидатстваме, защото е свързана с повишаване на обществената осведоменост и насърчаване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики – от една страна се дава информация за оценка, базирана на граждански мониторинг, от друга се предоставят инструменти за извършване на подобни оценки, което е вид насърчаване на други граждански организации да направят същото. 4 320.00 4 320.00
Повишаване на капацитета на кандидата и партньора за граждански мониторинг и застъпничество по отношение на политиките за социални услуги: Целева група: граждански организации (служители на кандидата и партньора) Тази дейност допринася за реализирането на специфична цел 1 на проекта. Макар консорциумът и по-конкретно партньорът - Свободен младежки център, да има предишен опит в подобни дейности по граждански контрол върху публични политики, това винаги е ставало с използването на външна експертиза. Планираме да обучим собствения си екип как се прави мониторинг на публични политики, още повече, че към този момент ще има актуален опит. Ще комбинираме това обучение с обучение в застъпничество, предвид, че не е достатъчно дейността на администрацията само да се наблюдава и оценява, а са нужни и активни действия за нейното подобрение. Обучението ще се проведе извън района, за да има по-голям ефект за сплотяване на екипите. Дейността причисляваме към група 3 от Насоките за кандидатстване и по-конкретно - провеждане на обучения на служителите на кандидата и/или партньора (НПО и/или СИП), свързани с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране, изпълнение и мониторинг на политики и законодателство (изграждане на капацитет). 5 464.50 5 542.84

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).