Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 106 TREES
Български

Programme: Local Development, Poverty Reduction and Enhanced Inclusion of Vulnerable Groups

Planning region: All

Description

Strengthening of the administrative capacity and increasing the efficiency of the activities carried out by surveillance and control bodies of the State Agency for Metrological and Technical Surveillance (SAMTS) guarantees the protection of society and environment from dangerous and non-compliant products, incorrect measurements, dangerous for exploitation high-risk equipment and poor quality liquid fuels as well as the safe exploitation of dam walls and related facilities, equal conditions for offering products on the Bulgarian market as part of the Single European Market.
One of the prerequisites for achieving high-performing administration having a high level of employees' competence is increasing of expert potential and the expansion of specialized knowledge and skills of the employees. The project includes 3 main activities related to the organisation and conducting of specialized trainings and activities for transfer of experience and good practices of SAMTS employees as well as information and communication activities. 
Through the implementation of project activities the improvement and extension of professional competence and qualification of the SAMTS specialized administration will be achieved as well as the organization and effectiveness improvement of the activities related to market surveillance, technical inspection and metrological supervision, liquid fuels quality control and control of the technical condition and safe exploitation of dam walls and related facilities. The results achievement will lead to a higher expert level of performance, improvement of the effectiveness of surveillance and control activities and shorter time for taking corresponding measures. 
The implementation of information and communication activities will provide important information to the economic operators about the project and the Operational Program "Good Governance" as well as will promote the SAMTS activities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Организиране, провеждане и участие в специализирани обучения по стандарти за служители на ДАМТН: Едно от основните изисквания, произтичащи от пълноправното членство на България в ЕС е наличието на достатъчен и ефективно функциониращ админ. капацитет на органите, осъществяващи надзорните и контролни дейности в областта на надзора на пазара, техническия и метрологичния надзор, както и контрола на качеството на течните горива.Стандартът БДС EN ISO/IEC 17025 е международна отправна точка, чрез която лабораториите за изпитване и калибриране показват своя капацитет за предоставяне на достоверни резултати.Поради факта, че средата, в която работят лабораториите се е променила от последното публикуване на стандарта, той е преразгледан и в него са внесени значителни промени, като е взета под внимание новата версия на EN ISO 9001:2015, преработен е обхвата, поставен е фокус върху информ. технологии.Дейността на ДАМТН за защита интересите на държавата и потребителите включва и извършването на надзорни проверки на лица, оправомощени за извършване на проверка на СИ, за спазване на задълженията им по чл. 52 от ЗИ и съответствие на функциониращите системи за управление с изискванията на стандарт БДС EN ISO/IEC 17025. Тенденцията е най-честите констатирани несъответствия при тези лица да са по отношение на с-мата за управление. Новата версия на стандарт БДС EN ISO/IEC 17025:2018 заменя съществуващата и затова е от изключ. значение служителите на ДАМТН, чиито ежедневни задължения са свързани с познаване и прилагане на изискванията му да преминат обучение по тази тема.Стандарт БДС EN ISO 19011:2018 е приложим към всички организации, които провеждат вътрешни или външни одити на с-ми за управление или упр. програма за одит.Провеждането на обуч. по горепосочените теми е изкл. важно за повишаване на ефективността на надзорната дейност в ДАМТН.Съгласно чл.34а от ЗТИП, в сферата на дейност на ГД ИДТН попада издаването на лицензии за осъществяване на технически надзор на СПО, като едно от изискванията към кандидатите е да имат СУК, която да отговаря на изискванията на БДС EN ISO/IEC 17020. В тази връзка, провеждането на обуч. за прилагане изискванията на стандарта, разглеждане на практически казуси, свързани с лицензираните лица, осъществяването на контрол и т.н. е от важно значение за служителите на ДАМТН, извършващи такава дейност. Стандарт БДС EN ISO 14731:2019 установява, свързаните с качеството отговорности и задачи, включени в координацията на дейностите свързани със заваряване.Задълбоченото му познаване ще подпомогне извършваната надзорна дейност от ГДИДТН.Тази дейност предвижда провеждане на обучения по следните 4 теми: "Оценяване на съответствието. Изисквания за дейността на различни видове органи, извършващи контрол" БДС EN ISO/IEC 17020:2012 - обуч. 60 служители на ГДИДТН; "Общи изисквания за компетентността на лаборатории за изпитване и калибриране" БДС EN ISO/IEC 17025:2018 - обуч. 60 служители на ГДИДТН; "Общи изисквания за компетентността на лаборатории за изпитване и калибриране БДС EN ISO/IEC 17025:2018 и Указания за извършване на одит на системи за управление БДС EN ISO 19011:2018" - обуч. 20 служители на ГДМН; "Координация на заваряването. Задачи и отговорности" БДС EN ISO 14731:2019 -обуч. 80 служители на ГД ИДТН. С цел повишаване на знанията и удовлетворяване на потребностите от обучение по стандарти на нови служители на ДАМТН, в рамките на настоящата дейност са включени някои обучения по теми, които бяха включени и в проект BG05SFOP001-2.006-0025 с наименование „Повишаване и развитие на професионалната компетентност на надзорните и контролни органи в ДАМТН“, с който ДАМТН участва в конкурентния подбор по обявената Процедура BG05SFOP001-2.006 на ОПДУ. Включената в дейност 1 от настоящия проект целева група служители обаче е напълно различна от определената целева група в горепосочения проект и освен това проектът приключи в края на 2018 г. без да бъде изпълнен, т.е. в рамките на 2-та проекта няма припокриване на служители, което ще може да бъде проследено от присъствените списъци, техническите и финансови документи и др. 84 050.00 70 082.38
Дейност 2. Организиране, провеждане и участие в срещи за предаване на опит и/или добри практики в областта на осъществяване на контрол на язовирните стени и съоръженията към тях, контрол на качеството на течните горива и надзор на пазара: В светлината на нарастващите изисквания по отношение осигуряване на защита на обществото и околната среда от опасни и несъответстващи на съществените изисквания продукти, опасни за използване СПО, неверни измервания и некачествени течни горива, както и за осигуряване на безопасна експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, отговорностите на ДАМТН като държавен надзорен и контролен орган оказват съществена роля за гарантиране защитата на живота и здравето на хората. Надзорната и контролна дейност на ДАМТН е свързана с прилагането на редица законови и подзаконови нормативни актове и се характеризира с прилагането на комбиниран проактивен и реактивен подход. ДАМТН изпълнява дейности, възложени или организирани съвместно с органите на прокуратурата, НАП, МВР, Агенция „Митници“ и др., както и по жалби и сигнали на физически и юридически лица. В рамките на своите законови правомощия и задължения служителите на ДАМТН прилагат административни норми, предприемат последващи мерки, съставят протоколи за задължителни предписания и актове за установяване на административни нарушения, издават наказателни постановления. Наблюдава се тенденция на нарастване броя на обжалваните наказателни постановления, което води до голяма ангажираност на служителите по явяване в различни районни съдилища в страната в качеството им на актосъставители или свидетели на нарушенията. Предвидените дейности по предаване на опит и добри практики ще спомогнат за придобиването на теоретични знания и развиването на практически умения при изготвянето на различни документи, законосъобразното прилагане на нормативната уредба и ще допринесат за усвояването на същността и функционирането на основните разпоредби на ЗАНН в светлината на специалните закони, по които агенцията работи. В предвидените срещи за предаване на опит и добри практики за служители на ГД ККТГ и ГДНП се предвижда да вземат участие и да бъдат проведени съвместно с юристи от специализираната администрация/отдел „ПДОП“ на Д ФА на ДАМТН, с цел повишаване на компетентността, уеднаквяване на процедурите по прилагане на нормативната уредба, даване на указания относно настъпили изменения, вкл. в системата за управление на лабораторията и повишаване ефективността в дейността на ДАМТН . В рамките на своите правомощия, регламентирани от Закона за водите, ДАМТН е отговорна да осъществява ефективен контрол на техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях. Фактът, че ДАМТН е единственият компетентен орган в страната в сферата на тази дейност, определя голямата необходимост от акумулиране и предаване на натрупаните знания и опит в съответната област. Дейност 2 предвижда организиране и провеждане на срещи за предаване на опит и/или добри практики, разпределени в 4 теми: "Предаване на опит и добри практики при осъществяване на контрол от ГД НЯСС на техническото състояние и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, работа с база данни за язовирите в страната и др." - ще участват 73 служители; "Предаване на опит и добри практики във връзка с извършваната контролна дейност от ГД ККТГ по отношение на нормативната уредба и законосъобразното прилагане на административните норми и принципи при производството по издаване на наказателни постановления" -12 служители; "Предаване на опит и добри практики във връзка с извършваната контролна дейност от ГД ККТГ по отношение изготвянето на различни документи при извършването на проверки и последващи действия, документи от нововъведената система за управление на лабораторията" - 45 служители и "Предаване на опит и добри практики при извършване на надзорна дейност от ГД НП за уеднаквяване на подходите и механизмите на работа, извършване на анализ на различни случаи и съдебни решения с цел подобряване организацията на дейността" - ще участват 62 служители. 62 428.56 48 746.20
Дейност 3. Организиране, провеждане и участие в обучение относно надзор на пазара на електронни магазини и платформи и др., осъществяващи онлайн продажби на продукти, попадащи в обхвата на компетенциите на ДАМТН: През последните години се наблюдава бурно развитие на електронната търговия. Все повече българи смело пазаруват по интернет играчки, електрически уреди, домакинска техника, лични предпазни средства и др., привлечени от удобството, бързината и по-ниските цени. Расте броят на търговците и производителите, които се убеждават в необятните възможности на мрежата като канал да достигнат лесно и без много разходи до крайните потребители. Социалните мрежи раждат и нови бизнес модели, които набират скорост - дигиталният бизнес е с огромен потенциал и заради това, че за него няма граници. Законът за електронната търговия задължава всеки електронен търговец да публикува на сайта си идентификационни данни - наименование, БУЛСТАТ, адрес, стационарни телефони, т.е. информация, която би трябвало да осигури безпроблемна връзка с клиентите, както и по-подробна информация за продукта, които се предлага. В малка част от българските сайтове обаче са посочени данни за търговеца, така че потребителят да знае "кой е насреща". Обикновено потребителите разбират от кого точно са купили продукта и какъв е неговият произход чак когато го получат (по товарителницата за пратката). Но дори и това не е сигурно, защото често на документа е посочено физическо лице, а не търговец, т.е. на практика клиентите често пазаруват от анонимни сайтове, което крие големи рискове. В светлината на нарастващите изисквания по отношение осигуряване на защита на обществото и околната среда от опасни и несъответстващи на съществените изисквания продукти и произтичащите предизвикателства от нарастващия процент продукти, които се предлагат на пазара чрез онлайн продажби в електронни магазини и електронни платформи, отговорностите на ДАМТН като държавен надзорен и контролен орган нарастват многократно. Предвид несъвършенствата в нормативната уредба по отношение контрола върху електронната търговия и липсата на утвърдена единна практика в Еверопейския съюз по отношение извършването на дейността по надзор на пазара на продукти, закупени чрез електронна продажба, адекватната реакция на органите по надзора на пазара и навременно предприетите мерки за ограничаване разпространението на несъответстващи на съществените изисквания продукти, предлагани в интернет, са от съществено значение. Това изисква професионално познаване на механизмите на прилагането на Европейското и национално законодателство в областта и изработване на единен подход и прилагане на добри европейски практики по надзор на пазара. За да отговори на новите предизвикателства органът по надзор на пазара в лицето на ДАМТН трябва да разполага с вискоквалифицирана администрация, притежаваща добри умения за работа с IT средства, познаваща нормативните изисквания и съвременните тенденции и практики в областта на електронната търговия. По-високото ниво на практически и теоретични познания ще даде възможност за извършване на задълбочен анализ на механизмите на електронната продажба, установяване на произхода на предлаганите продукти и техните производители, достъп до документите и декларациите за съответствие на продуктите, възможности за проследяване движението на продуктите и предприемане на адекватни мерки за недопускане предлагането на пазара на несъответстващи и опасни за здравето на потребителите продукти. Настоящата дейност ще допринесе за укрепване компетентностите на служителите от ГД "Надзор на пазара" на ДАМТН, ще създаде възможности за проучване и внедряване на добри национални практики, за изследване и заимстване опита на други национални контролни органи като Комисията за защита на потребителите, Агенция "Митници" и т.н., както и за запознаване с въведените добри европейски практики. 37 650.00 34 583.77

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).