Дейност 1. Изготвяне на единни стандарти и методология за дигитализиране на музейно, библиотечно и аудиовизуално съдържание.: - Единни стандарти за дигитализация.
Определяне на обща рамка от стандарти, отразяващи спецификите на съдържанието за дигитализация и съответните дейности и оборудване за: музеи, галерии, библиотеки, Българска национална филмотека, Българско национално радио, Българска национална телевизия и Българска телеграфна агенция. Тази дейност ще се извърши след проучване на съществуващата национална и европейска нормативна рамка в областта, проучване на добрите практики и критериите за съвместимост на дигитализираното съдържание в тази сфера в ЕС и по света. За документите от Националния архивен фонд на хартиен носител ще се използва утвърдената от председателя на Държавна агенция „Архиви” методика за дигитализация .
- Единна методология за провеждане на координирана дигитализация.
По проекта се предвижда изготвяне на единна методология, която да определи следното:
- критериите и подхода за определяне кои институции ще бъдат координатори на дигитализационния процес на национално ниво;
- критериите и подхода за определяне кои съществуващи центрове за дигитализация в музейната и библиотечната мрежа ще бъдат доразвити по проекта, както и какъв район ще обслужват в ролята на координатори на дигитализационния процес на регионално ниво. В този процес ще се следват принципите за недублиране на усилия и инвестиране в апаратура, като се направи анализ на съществуващите центрове за дигитализация, създавани в рамките на усилията на центрове за върхови постижения като Наследство.БГ, UNITE и е-инфраструктурата CLADA.bg;
- критериите и подхода за приоритизиране на съдържанието, което да бъде дигитализирано в музеите, библиотеките, БНФ, БНР, БНТ, БТА и ДАА;
- критериите за извършване на вътрешен одит на наличното дигитално съдържание (на ниво дигитални сбирки), както и на наличната дигитализационна техника в музеи, библиотеки, БНФ, БНР, БНТ и БТА на ниво сбирки. Ще бъде отделено внимание и на е инфраструктурите като CLADA-bg и центровете за върхови постижения Наследство.БГ и UNITE;
- целевите групи, които ще са естествени потребители на различен тип дигитално съдържание – техните нужди и предпочитания ще бъдат проучени като се приложат подходи, основани на приноса на гражданите (Participatory approaches), вкл. чрез съвместно създаване (Co-creation) на типични сценарии и провеждане на серия от целеви групи с участието на представители на различните групи. В тази процес ще се използват методиките на създаване на бизнес модели за иновации и инструментариума на Europeana за определяне на областите на принос ;
- сбирки, които могат да се доразвият в духа на съвременната дигитална трансформация (методи от областта на големите данни за търсене в дигитално съдържание и визуализация);
- Ще бъдат дефинирани основните целеви групи и най-подходящите форми за ползване на дигиталното съдържание според специфичните нужди за всяка група според съвременните практики за поддържане на интересите на различни общности и групи, разнообразието на съдържание и равните права на достъп.
|
63 500.00
|
65 308.00
|
Дейност 2: Придобиване на единна платформа за дигитализация и достъп, както и на център за съхранение на дигитализираното съдържание: - Единна електронна платформа за достъп.
Предвижда се по проекта да се придобие електронна платформа за агрегация на дигитализираното съдържание от музеи, библиотеки, БНФ, БНР, БНТ и БТА, като до дигитализираното съдържание ще се предоставя публичен, контролиран и защитен достъп от всяка точка на света за целите на образованието, науката, туризма, заинтересовани институции и други.
Тази електронна платформа ще се управлява централизирано от Министерство на културата, като тя ще има публична и служебна част. Платформата ще бъде инсталирана и ще функционира върху инфраструктурата на Държавния хибриден частен облак (ДХЧО), поддържана от Министерство на електронното управление.
Платформата ще осигурява онлайн достъп до дигитализирано съдържание от музеи, библиотеки, БНФ, БНР, БНТ и БТА, което се намира в публичния домейн, а така също и достъп до защитено от авторско право съдържание чрез заплащане.
Защитен достъп ще се предоставя за служебни цели на държавната администрация и правоохранителните органи с цел управление на дигитализираните обекти, съхранение и опазване на културното наследство.
Изградената по проекта платформа ще предостоставя възможност за връзка с публичната част на Информационната система на държавните архиви (ИСДА) и модула за е-услуги, достъпни чрез административната интернет страница на Държавна агенция „Архиви” .
Платформата следва да бъде интегрирана с хоризонталните системи за електронно управление, в частност системата за еАвтентикация за достъп до защитени ресурси и служебната част, както и системата за еПлащане за достъп до платено съдържание.
Служебната част на платформата следва да предлага възможност за съхранение на необходимите дигитализирани артефакти, организирането им в информационна система, както и потребителски интерфейс за контролиране на достъп, за редакция и управление на метаданните на всеки обект. Метаданните спрямо различните видове медийна информация и културни ценности са определени от Дейност 1 по създаване на единни стандарти, но заданието следва да предвиди тяхно разширение или промяна в бъдеще.
Публичната част на платформата следва да предоставя всички възможности за преглед, галерия, търсене, филтриране, подредба на ценностите по групи, институция и др. критерии, уточнени от заданието. Публичната част следва да предлага платен достъп до определена част от съдържанието. С оглед на интеграция със сайтовете на конкретните институции, платформата следва да позволява зареждане на конкретна колекция от линк (deep linking). Платформата трябва да осигурява поддръжка също на многоезичност на интерфейс и съдържание. Съдържанието ще бъде превеждано автоматично или на следващ етап.
В случай че при изготвяне на техническото задание бъде идентифицирана нужда от интеграция с електронните административни услуги, предоставяни от МК, се предвижда платформата да е интегрирана с единния портал за достъп до електронни административни услуги, поддържан от Министерство на електронното управление, като така ще се предостави възможност за лесно заявяване на електронни услуги.
Предвидено е като допълнителна дейност обучение на служителите на музеите, галериите, библиотеките, БНФ, БНР, БНТ и БТА за работа с платформата.
- Център за съхранение на данни.
За целите на съхранението на дигитализираното по проекта съдържание ще се закупят технологични средства, които да поемат големите масиви от дигитализирано съдържание, за да се надградят възможностите на Държавния хибридно-частен облак,, поддържан от Министерство на електронното управление. включително с нужните нива на сигурност и достъп за граждани и институции.
Центърът за съхранение на данни ще осигури съвременни технологични средства за сигурно и надеждно съхранение на дигитализирана информация, както и достъп до същата с необходимото качество и формат на достъп спрямо конкретното медийно съдържание.
|
13 000 000.00
|
0.00
|
Дейност 3: Технологично обезпечаване на дигитални хъбове: Поддейност 3.1. Обезпечаване с високотехнологични средства, както и осигуряване на висококвалифициран персонал, чрез който да се дигитализират основните обеми от движими културни ценности в музеи и галерии.
Поддейност 3.2. До/оборудване със средства за дигитализация на 28 музейни центрове за дигитализация, разпределени териториално в 28-те области в страната. Тези дигитални хъбове могат да обслужват и други музеи. Чрез дигиталните хъбове ще се гарантира устойчивост на проекта поради факта, че новопридобити културни ценности също ще могат да се дигитализират.
Поддейност 3.3. До/оборудване със средства за дигитализация на 7 библиотечни центъра за дигитализация. Тези дигитални хъбове могат да обслужват и други библиотеки.
Поддейност 3.4. Оборудване със средства за дигитализация на Българската национална филмотека.
- Пълната техническа система се състои от:
Скенер (с опции), който трябва да може да създава 2 типа изходни файла;
Стейшън за въвеждане;
Временно приемащ сървър;
Монитор за звук и видео;
Система за пост-обработка за редактиране, оцветяване, намаляване на шума, стабилизиране и транскодиране;
Записвачка;
Система за прехвърляне;
Оборудване за почистване на лентите; |
11 660 072.40
|
500 000.00
|
Дейност 4: Изграждане на експертен капацитет за дигитализация: Поддейност 4.1. Създаване на Национален експертен консултативен съвет, който проследява изпълнението на дейностите по проекта – съветът ще се състои от експерти от Министерство на културата, Национална библиотека „Св. Св. Кирил и Методий“, Национален исторически музей, представители на регионални библиотеки, регионални музеи, БНФ, БНТ, БНР, БТА, Държавна агенция „Архиви”, Българска библиотечно-информационна асоциация, Сдружение „Български музеи“, академични потребители, специалисти в областта на образованието, както и други заинтересовани страни. Създаване на потребителска консултативна група, включваща представители на различни целеви групи потребители (изследователи, специалисти в областта на образованието, граждани от различни общности, потребители със специални нужди).
Поддейност 4.2. Обучение на музейни специалисти в музейните дигитални хъбове, които ще обслужват и другите музеи в района. Музейните специалисти ще бъдат обучени да въвеждат описателните метаданни в платформата при спазване на Единната методология за координирана дигитализация от Дейност 1, работа с дигитализационна техника и софтуера за обработка на информацията за дигитализираното културно наследство. Предвижда се обучение на 140 специалисти.
Поддейност 4.3. Обучение на служители за дигитализация в библиотечните центрове за дигитализация, които ще обслужват другите библиотеки в района. Служителите ще бъдат обучени как да създават метаданни, дигитална трансформация и използване на големи данни в областта на дигитализираното културно наследство. Предвижда се обучение на 50 специалисти.
Поддейност 4.4. Осигуряване на 21 специалисти и обучение за извършване на процесите по подготовка и тези по дигитализация в Българската национална филмотека. Служителите също така ще бъдат обучени на дигитална трансформация и използване на големи данни в областта на дигитализираното културно наследство. |
1 012 818.18
|
0.00
|
Дейност 5: Дигитализация на музейни, библиотечни и филмотечни фондове: Предвижда се по тази дейност и успоредно с процеса на дигитализация и създаване на ново дигитално съдържание да се осъществи интеграция с вече съществуващото дигитално съдържание, създадено от предходни проекти, което също да бъде достъпно чрез единната платформа, която ще се създаде по Дейност 2.
В допълнение се предвижда да се увеличи количеството и качеството на подаването на дигитално съдържание към Europeana чрез националния агрегатор, както и да се създадат средства за добавяне на съдържание за използване и повторно изследване, подпомагащо изследвания в областта на дигиталната хуманитаристика, към European Open Science Cloud (EOSC). |
16 054 863.08
|
0.00
|
Дейност 6: Осигуряване на безопасна среда за дългосрочно съхранение на колекциите на БНФ: За целите на съхранението на физическите филмови ленти на БНФ е необходимо складовите помещения да разполагат с оборудване за поддържане на оптимални климатични условия за съхранение на ацетатните и нитратните филмови части. Трябва да се закупят средства за преопаковането на лентите в pH-неутрални, проветриви пластмасови контейнери (сертифицирани пластмасови кутии), и да се направи сортиране и отделяне на оригиналите и копията на подходящо място за съхранение. Необходима е климатична система, която да поддържа постоянна относителна влажност под 40%, без директно излагане на светлина, както и въздушна вентилация, за да се предотврати натрупването на прах и да се елиминира киселинността във въздуха. За забавяне на хидролизата и декомпозицията, при което се отделят киселини в хранилищата (оцетен синдром), трябва да се отделят филмите, засегнати от оцетен синдром от останалите и да се отделят филмовите ленти от аудио записите и да се поставят в различни части на складовете. |
406 999.30
|
0.00
|
Дейност 7. Управление и координация на изпълнението на Компоненти 1, 2, 3, 4 и 5 по настоящия проект: За да се осигури успешно изпълнение на проекта и неговите 5 компонента ще се избере изпълнител, който ще осигури екип от различни експерти, който ще отговаря за следното:
- подготовка на документациите за всички обществени поръчки, които следва да бъдат възложени от Министерство на културата по настоящия проект (вкл. изготвяне на технически задания, методологии за оценка, изискващи специализирана експертиза) и изготвяне на подробен график за провеждането им;
- координация между различните участващи организации по изпълнението на различните дейности и поддейности и определяне на правила и ред за комуникация и отчитане;
- координация с представители на възложителя – Министерство на културата – по изпълнението на проекта, за което ще се назначи работна група от Министерство на културата с представители от посочени от Министъра дирекции;
- спазване на времевия график и постигане на индикаторите за резултат и ефект;
- разработване на одитна пътека за контрол и проверка на отчетните документи по изпълнението на различните компоненти:
- детайлно структуриране и разпределение на задачите между членовете на екипа по реализацията на проекта и изготвяне на времеви график за всяка от компонентите;
- ограничаване на рисковете чрез разработване на план за управление на риска;
- осигуряване на добра координация и партньорство между всички участници в управлението на проекта, за което да бъдат подготвени и утвърдени всички необходими документи и процедури, определящи правилата и стъпките за реализирането му;
- въвеждане на подробен план за изпълнението на проекта с адаптиране на плана за действие към реални дати и ясно разпределение на конкретните задачи на всеки член на екипа по управлението на проекта във времето;
- осъществяване на мониторинг върху дейности, възложени на външни изпълнители по всички компоненти на проекта;
- администриране и отчитане по проекта в съответствие с изискванията на договора за финансиране, вкл. навременно подготвяне и подаване чрез ИСУН 2020 на всички изисквани технически и финансови доклади по изпълнението на проекта;
- осигуряване на експерти за цялостно IT управление и постоянна поддръжка на електронната платформа, която ще се изгради по Дейност 2 за времето на изпълнение на проекта;
- навременно докладване до възложителя за всякакви възникнали проблеми, рискове или нередности, свързани с изпълнението на проекта. |
2 940 761.06
|
133 222.79
|
Дейност 8. Оборудване със средства за дигитализация на Българското национално радио: Оборудване със средства за дигитализация на Българското национално радио.
- Наемане на hardware и software за цифровизиране на аналоговите архивни единици, оборудване на кабините за цифровизация на ленти и последващото съхранение на дигитализираното съдържание върху платформата, придобита по Компонент 1. (БНР има закупено оборудване за цифровизиране на ДАТ касети и CD. Основният обем на архива обаче е на лентови носители. БНР не разполага с необходимия брой магнетофони и софтуерен продукт за цифровизирането на наличния архив в ленти за предвидения период за изпълнение на дейностите – 4 години. Затова ще наеме техника от фирмата, от която преди 5 години след проведена проведена процедура по ЗОП закупи техника са цифровизиране от носители ДАТ касети и CD. Наемането на техниката освен, че осигурява съвместимост с наличните вече работни места, дава възможност БНР да се освободи от нея след приключването на процеса по цифровизация на архива си).
- Закупуване на лентова библиотека за създаване на backup за цифрово съхранение на дигитализираните звукови файлове.
Надграждане на експертния капацитет за дигитализация в БНР
- Експерти от БНР ще бъдат обучени да създават метаданните, дигитална трансформация и използване на големи данни в областта на дигитализираното културно наследство.
Дигитализиране на фонда на БНР.
Процесът по дигитализация ще започне с всички ленти, на които са записани заседанията на Народното събрание на България от 1935 година до днес. Някои от лентите в архива са уникати и нямат резервни копия. Предвижда се в рамките на проекта да се цифровизират всички записи на заседанията на Народното събрание.
За осъществяване на процеса по дигитализация на фонда ще е необходим следният експертен капацитет:
- Ръководител/мениджър проект
- Финансово-счетоводен координатор
- Уреждане на авторски и сродни права
- Експерт администриране и управление човешки ресурси
- Екип за подготовка и селекция на звуковите носители за цифровизация - 14 души на непълно работно време
- Екип за цифровизация на ленти – 24 души на непълно работно време
- Екип за цифровизация на ДАТ касети - 4 души на непълно работно време
- Екип за цифровизация на CD - 4 души на непълно работно време
- Екип за проверка на качеството и консолидация - 24 души на непълно работно време
- Финално валидиране на дигиталния носител - екип метаданни - 14 души на непълно работно време
- Екип за база данни и трансфер на ДХЧО - 5 души
- Екип за създаване на backup на цифровизирания архив - 5 души на непълно работно време
- Екип за техническа поддръжка и IT специалисти – 11 души на непълно работно време
Осигуряване на безопасна среда за дългосрочно съхранение на колекциите на БНР.
- Ремонтиране и оборудване на двете сгради на БНР в София и Лентохранилище Боровец, които са предназначение да съхраняват фонда на БНР, за да отговарят на изискванията за опазване на звукозаписни архиви.
- Изграждане на оптична връзка с висок капацитет от Лентохранилището на БНР в Боровец, с цел осигуряване на директна интернет връзка с централата на БНР и новосъздаденото Лентохранилище в София.
|
6 923 552.88
|
1 037 916.11
|
Дейност 9. Оборудване със средства за дигитализация на Българската национална телевизия: - Оборудване със средства за дигитализация на Българската национална телевизия.
Ще се придобие Система за управление на медийно съдържание, чрез която ще се осигури:
- Широколентов достъп до всички потребители в БНТ;
- Достъп до каталога с архива;
- Запис на видео, аудио и снимков материал;
- Качествен контрол;
- Инсталация и пускане в употреба;
За функционирането на системата е необходимо да се изгради ИТ инфраструктура, която да отговаря на изискванията за бърз трансфер и достъп до информация, както и да се придобият работни станции, чрез които служителите, ангажирани с процеса на дигитализация да оперират.
Необходимо е да се осигури и почистваща техника за различните видове носители на аудио и видео информация, използвани в БНТ.
Необходимо е да се осигури технологично оборудване за дигитализиране на аудио и видеосъдържание, съхранявано на различни носители като аудио и видеоленти и др., както и физическото дигитализиране на наличната аудио и видеоинформация.
За оперативно съхранение на дигитализираната информация е необходимо да се осигурят средства за нейното съхранение.
В обхвата на дейността се включва и миграция и трансформация на данни, които съществуват в момента в различни формати и структури.
Физическото дигитализиране на наличната аудио и видеоинформация ще бъде възложено на външен изпълнител по реда на ЗОП;
- Надграждане на експертен капацитет за дигитализация в БНТ:
- Експерти от БНТ ще бъдат обучени да създават метаданните, дигитална трансформация и използване на големи данни в областта на дигитализираното културно наследство.
- Дигитализиране на фонда на БНТ.
• Необходими са 20 специалисти за извършване на дейностите по дигитализация по проекта: запис, опис, почистване и дигитализиране;
• Подготовка и почистване на записите за дигитализация чрез високотехнологични устройства (времето за това ще зависи от състоянието на лентите, броя на етикетите и синхронизацията на звука и образа).
• За целта ще се използва закупено по Дейност 1 оборудване, което ще позволи по-бърз процес при селектирането и подготовката на копията. Почистването ще се извършва чрез използването на автоматични устройства с отделение за влага. Устройството за почистване трябва да се монтира в контролирана среда с вентилация и климатик, тъй като те използват материали като хлоретилен, които са опасни.
• Дигитализация, която включва следните стъпки:
- Възстановяване или подготовка: проверка, поправка и почистване;
- Дигитализиране на изображението и звука;
- Пост-обработка: цветови корекции и транскодиране;
- Дигитално архивиране: запазване на копия на файловете в дигиталния архив и направа на резервни;
- Проверка на качеството.
Важно е темпът на работа на звената за подготовка да съвпада с тази на звената за дигитализиране. Предвид обема за дигитализация, ефективност на процеса ще се постигне с ротация на техници при работата със скенера. Изборът на скенер изцяло предопределя скоростта и качеството на дигитализацията и формата на генерираните дигитални файлове. Системата за пост-обработка може да бъде използвана преди и след съхраняването, в зависимост от нуждата: а) Увеличаване на дигиталното качество или б) Създаване на файлови формати чрез презаписване.
- Осигуряване на безопасна среда за дългосрочно съхранение на колекциите на БНТ.
За целите на съхранението на физическите записи е необходимо складовите помещения да разполагат с оборудване за поддържане на оптимални климатични условия за съхранение на ацетатните и нитратните филмови части. Необходима е климатична система, която да поддържа постоянна относителна влажност под 40%, без директно излагане на светлина, както и въздушна вентилация, за да се предотврати натрупването на прах и да се елиминира киселинността във въздуха. |
9 886 836.53
|
148 633.59
|
Дейност 10. Оборудване с технически средства за дигитализация на специализираните архивни и справочни фондове на БТА: - Оборудване с технически средства за дигитализация на специализираните архивни и справочни фондове на БТА.
Закупуване на оборудване за обособяване на високотехнологични средства и център за дигитализация, както и осигуряване на висококвалифициран персонал, чрез който да се дигитализират специализираните архивни и справочни фондове на БТА и последващото съхранение на дигитализираното съдържание върху платформата, придобита по Компонент 1.
Закупуване на библиотека за цифрово съхранение на файлове.
Обезпечаване с технологични средства за дигитализация на данни и последващото им съхранение и достъп чрез платформата, придобита по Компонент 1.
- Надграждане на експертния капацитет за дигитализация на специализираните архивни и справочни фондове на БТА.
38 експерти от БТА ще бъдат обучени да създават метаданните, дигитална трансформация и използване на големи данни в областта на дигитализираното културно наследство.
- Дигитализация на специализираните архивни и справочни фондове на БТА.
Процесът по дигитализация ще започне с всички бюлетини на БТА от нейното създаване през 1898 г. до 2004 г. включително, които са на хартиен носител.
След приключването на дигитализацията на бюлетините, ще се бъде дигитализиран и тематичния архив на хартия, като успоредно ще се осъществи и дигитализацията на тематичния архив на микрофишовете.
През целия срок на проекта ще се дигитализира и фотоархива.
За осъществяване на процеса по дигитализация специализираните архивни и справочни фондове на БТА ще е необходим следният експертен капацитет:
Основен експертен капацитет (5 години, 12 месеца, 40 часа месечно):
• Ръководител на проекта/супервайзър – 1
• Сътрудници за дигитализация на бюлетини и тематичен архив – 15
• Сътрудници за дигитализация на снимков материал – 15
• IT специалисти – 2
Допълнителен административен капацитет:
• Експерт – авторски права (2 години, 12 месеца, 40 часа месечно) – 1
• Координатор на процеса по дигитализация на архива на БТА (5 години, 12 месеца, 40 часа седмично) – 1
• Финансово-счетоводен координатор (5 години,12 месеца, 40 часа месечно) – 1
• Експерт – реставрация (2 години, 12 месеца, 40 часа месечно) – 1
• Експерт – обществени поръчки (2 години, 12 месеца, 40 часа месечно) – 1
- Осигуряване на безопасна среда за дългосрочно съхранение на специализираните архивни и справочни фондове на БТА.
Климатизиране и оборудване на помещения в сградата на БТА, които са предназначени за създаване на дигитален център и помещения за съхранение на специализираните архивни и справочни фондове на БТА, за да отговарят на изискванията за опазване и пълноценно използване на същия. |
3 943 463.33
|
1 373 269.73
|
Дейност 11. Оборудване с технически средства за дигитализация, реставрация и консервация на архивни документи: Поддейност 1.1. Оборудване с технически средства за дигитализация на архивни документи.
За улесняване и разширяване на възможностите за достъп до националното документално богатство, както и за осигуряване на държавното управление, физическите и юридическите лица с търсената от тях документална информация, е необходимо ускоряване на процеса на дигитализация. За тази цел по проекта ще бъде закупена специализирана техника за дигитализация - два планетарни (букскенера) формат А1 и две работни станции (фотоапарат и подвижна маса). Към настоящия момент е крайно затруднено дигитализирането на голямо-форматни документи, подвързани документи и книги, както и такива със застрашено физическо състояние. Закупуването на горепосочената техника ще гарантира опазването на физическото състояние на оригиналите по време на сканиране и да позволи равномерно изпълнение и увеличение на темпа на процеса по дигитализация в различни структурни звена на ДАА в страната (9 държавни архива).
Поддейност 1.2. Оборудване с технически средства за реставрация и консервация на архивни документи
В пряка връзка с опазването на архивните документи и тяхната поетапна дигитализация са дейностите по реставрация и консервация на националното документално наследство. Преди стартиране на процеса по дигитализация, както и преди предоставяне за архивни документи за използване от потребителите, се проверява тяхното физическото състояние. За гарантиране на постоянното им запазване се извършва обезпрашаване, а съобразно степента на увреждане – консервация или реставрация. Тези действия са необходими поради условията за съхранение на архивните документите в архивохранилищата на държавните архиви, в които се поддържат оптимални условия, съобразно действащите световни стандарти, нива на температура и влажност. За извършване на горепосочените реставрационни дейности по проекта ще бъдат закупупени следните съоръжения, с каквито ДАА не разполага:
1. SPIRABILIA + SANATIZER: почистваща машина, необходима за почистването от прах, мухъл, патогенни вредители и инсекти от архивните документи. Опцията SANATIZER извършва светлинно унищожаване на бактерии. С цел превенция на риска от заразяване на архивните документи, е препоръчително тяхното почистване след постъпване в държавен архив преди предаване в архивохранилище – 2 бр. за лаборатириите в София и ДВИА във В. Търново;
2. Светещ реставрационен плот (маса) за подпомагане работата на реставраторите за максимално и точно прикрепяне на разкъсани части на архивни документи – 7 бр.; в лабораториите в София за нуждите на „Централния държавен архив”, в Държавния военноисторически архив във Велико Търново и в регионалните дирекции в Бургас, Варна, Велико Търново, Монтана и Пловдив.
3. Преса (голяма) - задължителна част от оборудването на лабораториите по „Реставрация и консервация”. По-голямата работна площ на пресата 100 х 70 см. дава възможност да се консолидират и изправят голямоформатни архивни документи – 2бр.; за лабораториите в София и ДВИА във В. Търново;
4. Кутер за реставрация на печати – 1 бр. за лабораторията в София. |
1 303 333.24
|
2 400.00
|
Дейност 12. Дигитализация, реставрация и консервация на архивни документи, съхранявани в държавните архиви: Дигитализацията на архивни документи ще се извърши чрез ИСДА, което ги превръща в дигитално достъпни обекти на културното наследство и подпомага тяхното опазване и популяризиране. Обект на дигитализация по настоящия проект са документи, съхранявани в Централния държавен архив, Държавния военноисторически архив – Велико Търново и в държавните архиви със седалище във всички областни центрове (общо 27 броя), свързани с изграждането и развитието на модерната българска държава, както и документи на обществено значими личности от национално и регионално значение. Базата на Дигиталния архив на ДАА в ИСДА към 31.12.2020 г. включва 120 430 дигитални мастер обекта (дигитализирани архивни документи в тяхната цялост), съдържащи 437 499 дигитални мастер образа (страници от архивни документи) с обем приблизително 23 ТБ, с планиран темп на нарастване 3 ТБ годишно.
Изпълнението на дейността е обвързано с нормативно определеното задължение на държавните архиви да осигуряват публичен достъп до съхраняваните архивни документи, като извършват качествено и в срок информационно обслужване на физически и юридически лица. Това е в пряка връзка и с гарантирането на конституционните права на гражданите за достъп до информация. Поради спецификата на институцията, предоставяните от държавните архиви услуги нямат чисто административен характер. Тяхното изпълнение се извършва в резултат на издирване и справки по съдържанието на архивните документи. Достъпът до предоставяните от ДАА услуги е възможен и онлайн, посредством специално изграден с проектно финансиране за целта модул, достъпен за потребителите посредством административната интернет-страница .
Процесът по дигитализация включва следните дейности: подбор на архивни документи, подготовка на метаданни, сканиране, одобрение след извършен контрол на качеството и публикуване на дигитализирани документи в публичната част на ИСДА. Дейностите ще се извършват от служители на ДАА, които притежават необходимите професионални знания и умения. Дигитализираните по проекта документи ще бъдат публикувани в публичната част на ИСДА, което ще улесни достъпа на заинтересованите страни до тях и ще подпомогне опазването на оригиналите за бъдещите поколения. Платформата по Компонент 1 ще предоставя връзка (линк) към публичната част на ИСДА и към модула с електронните услуги, предоставяни от ДАА.
Със закупената техника ще бъде използвана реставрация и консервация на архивни документи, които подлежат на дигитализация и/или са заявени за ползване от потребители. Дейността ще допринесе за реализация на целите на проекта и ще гарантира неговата устойчивост чрез последващото ежедневно използване на техниката в работния процес. Закупената техника ще допринесе за по-прецизно изпълнение на дейностите по реставрация и консервация.
На документите, които подлежат на дигитализация по проекта, ще бъдат извършен преглед и спрямо тях ще бъдат извършени действия по почистване/обезпаразитяване, укрепване на целостта, реставрация и консервация. На почистване/обезпаразитяване ще бъдат подлагани също новопостъпилите документи за постоянно съхранение. |
2 400.00
|
0.00
|