Диагностика и изготвяне на инструменти за стратегическо и оперативно действие за работа в мултикултурна среда на училищата-партньори: Целите на тази дейност са:
- да се оценят постиженията на педагогическите специалисти (ПС)в работата им с учениците, родителите и всички заинтересованите страни,
- да се идентифицират нуждите на партньорите по проекта от подобряване на работата в мултикултурна среда, вкл.да се отрази и необходимостта от образователни медиатори
- да се анализират потребностите от обучение, да се предложи план и програма за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда в партниращите училища
- да се разработят или актуализират инструменти за стратегическо и оперативно действие в мултикултурна среда според идентифицираните нужди.
На база на информацията от предварителното проучване, тази дейност ще включва две под-дейности:
1. Диагностика на ситуацията, чрез която:
- ще се направи оценка на работата на образователната институция и взаимодействието й с всички заинтересовани страни - педагогическите специалисти, учениците, родителите и с децата, представителите на маргинализирани общности, на училищното настоятелство и др.;
- ще се идентифицират нуждите на училищата – партньори за подобряване на работата в мултикултурна среда, от гледна точка на всички заинтересовани страни;
- ще се установят потребностите от обучение и ще се създаде план за провеждане на обучения за работа в мултикултурна среда на целевата група; получените резултати пряко ще се отразят в програмата за обучение на ПС по Дейност 2 и 3 на проекта;
- ще се установи ефективността и приноса на образователните медиатори във функционирането на мултикултурната среда - в училищата, където ги има, както и ще се прдложат стратегии за подобряване на работата им. Там, където няма образователни медиатори, ще се идентифицира нуждата от тях, начините и средствата за обезпечаването им, и ще се предложат подходи за работа с тях.
2. Съвместно разработване на инструменти за устойчиво развитие и ефективен учебен процес в мултикултурна среда. За всяко училище тази поддейност ще включва:
а) изготвяне на инструмент (въпросник) за вътрешна диагностика
б) изготвяне на стратегия и план за действие – на стратегическо и оперативно ниво за всяко училище-партньор на база диагностиката и което включва изграждане на визия, водещи принципи, формулиране на конкретни цели и подробен план за действие, определяне на очаквани конкретни резултати и съответната времева рамка, очаквани рискове и план за преодоляването им, както и индикатори, по които ще се мери успеха на стратегияга . В училищата, в които има изготвени стратегии, те ще бъдат актуализирани и изградени по единен стандарт
в) инструмент за мониторинг и измерване на резултатите за повишаване на съзнателността в процеса на работа в мултикултурна среда
Принципи, които ще се следват при подхода на тази дейност:
- Взаимодействието между директорите и другите взимащи решения педагогически специалисти и външните експерти
- Отчитане на мнението на всички педагогически специалисти, изготвящи инструментите за стратегическо и оперативно действие
- Конкретност и функционалност съобразно нуждите на институцията,
- Максимална опростеност на продуктите от тази дейност .
В процеса на изпълнение на дейността ще се прецизира и точната нужда от обучения на всеки специалист - конкретизиране на съдържанието на всяко обучение по дейност 2 и 3 от проекта. Включването на обучаемите директори и педагогически специалисти от училищата - партньори в проучването, изработването на документите по дейност 1 и в краткосрочните обучения по проекта ще се извършва по демократичен, прозрачен, публичен и недискриминационен начин на база установеновените им нужди и необходимост от придобиване на конкретни знания и умения за тяхната работа, а именно:
- изявено желание за участие и проявен обоснован интерес към конкретни теми
- препоръките на директорите във връзка с потребностите на всеки предложен учител във връзка с трудов стаж и образователна степен
- диагностикатата на потребностите, направена в предварително проучване сред партньорите. |
27 874.00
|
27 808.72
|
Краткосрочни обучения за работа в мултикултурна образователна среда, които завършват с присъждане на квалификационни кредити: Цел на дейността е повишаване капацитета на 204 педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда чрез включване в 3 вида обучения, всяко с присъждане на 2 квалификационни кредита за всеки педагогически специалист след успешно приключване на обучението. Ще бъдат проведени общо 45 обучения, които ще подкрепят цялостно методическата работа и ще повиши качеството на образователния процес, предлаган от целевата група, като отговорят на три предварително идентифицирани нужди:
- недостатъчни знания и умения за работа в мултикултурна среда на младите специалисти;
- затруднения при справяне с трудните емоции в класната стая, стреса и емоционалното прегаряне;
- необходимост от осъвременяване на подхода, целите и методиката на преподаване съгласно изискванията за знания и умения на 21 век за успешна реализация на всяко дете.
В резултат на анкетите и разговорите, предварително проведени с педагогическите специалисти от училищата-партньори, на етап кандидатстване се оформиха 3 обучителни теми, които ще бъдат прецизирани, конкретизирани и детайлно разработени по време на изпълнението на Дейност 1.
Предварително определените тематични области за обучение са съобразени освен с с нуждите, и с опита и стажа на отделните групи обучаеми преподаватели, както следва:
Тема 1 - Изграждане на практически умения за работа в мултикултурна среда
Обучението е предназначено за млади преподаватели с преподавателски стаж до 5 години и ще се фокусира върху мултикултурното образование като характеристика на образователните процеси, постигане на образователна справедливост в класната стая, развитие на личностна готовност за управление на образователни и социални училищни проекти, модели на работа за взаимно опознаване и мултилингвистична сензитивност, добри мотивационни практики и упражнения за изграждане на ефективен учебен процес. Обучението ще преминат общо 42 учители.
Тема 2 - Емоционална устойчивост на преподавателите при работа в мултикултурна среда
Обучението е предназначено за всички преподаватели и ще ги подпомогне в управлението и трансформацията на отрицателните емоции и стреса в училищната среда, в разпознаване на симптомите, които характеризират състоянието на агресия, отхвърляне и стрес и ще предостави практически техники за преодоляване на тези състояния. Програмата ще подпомогне учителите да разчитат вярно богатата емоционална палитра – своята и на децата, какво се крие зад т.нар трудни емоции, как могат да бъдат използвани като посланик и носител на информация за състоянието и нуждите на човека и как могат да се справят с тях. Това обучение ще преминат всички 204 преподаватели.
Тема 3 - Компетентностен модел на преподаване в мултикултурна среда
Обучаемите ще се фокусират върху теоретично и практическо актуализиране на познанията за компетентностно ориентирано образование, за трансформиране на педагогическото взаимодействие от обучение към учене, от знания към умения, от предметноориентирани към компетентностноориентирани подходи във връзка с новата образователна парадигма, в основата на която е практически ориентираното обучение. Това обучение ще преминат 204 преподаватели.
Подборът и включването на обучаемите в краткосрочни обучения по тази дейност е описано в дейност 1. Ръководителят на проекта изготвя и изпраща подробно описание на всички обучения до училищата и заявления за деклариране на желаните обучения, които се изпращат обратно по електронна поща до ръководителят на проекта за изготвяне на списъци. Датите се съгласуват по време на срещите на екипа на проекта с участието на училищата-партньори.
Обученията ще се провеждат в удобни за училищата партньори дни, за да не се ощетява учебния процес в съответното училище. Ще бъдат подбрани обучители с над 7 години опит и съответната квалификация. На всички успешно завършили обученията участници ще бъдат издадени сертификати за придобити 2 квалификационни кредита. |
149 400.00
|
149 732.00
|
Краткосрочни обучения за работа в мултикултурна образователна среда, които не завършват с присъждане на квалификационни кредити: Цел на дейността е повишаване на капацитета на 204 педагогическите специалисти за работа в мултикултурна среда чрез провеждане на 41 обучения без присъждане на квалификационни кредити. Дейността ще подкрепи цялостно методическата работа и ще повиши качеството на образователния процес, предлаган от целевата група чрез трансформиране на учебния процес от едностранно предаване на знания към стимулиране на активно-действеното участие на детето чрез използване на игрови модели в преподаването, преодоляване на ниските резултати и отпадането от училище чрез използане на мотивационни техники и коучинг, изграждане и утвърждаване модела на екипната работа, споделянето на добри практики и прилагането на иновативни методи за решаване на трудни и персистиращи казуси не само в рамките на училището, но и колеги от други училища със сходни проблеми чрез менторство и дизайн мислене.
Ще бъдат подбрани обучители с над 7 години опит и съответната квалификация. На всички успешно завършили обученията участници ще бъдат издадени сертификати за съответното обучение
В резултат на анкетите и разговорите, предварително проведени с училищата-партньори, на етап кандидатстване се оформиха 4 обучителни теми, които ще бъдат прецизирани, конкретизирани и детайлно разработени като обучителни модули и програма по време на изпълнението на Дейност 1. Те са съобразени освен с идентифицираните нужди, и с опита за работа в мултикултурна среда и училищната степен, в която преподават отделните групи обучаеми, както следва:
Тема 1 - Игрови модели за изучаване на български език от деца, чиито майчин език е различен от българския.
Темата е заявена като много важна от 39 преподаватели в начална училищна степен, от 1 до 4 клас, и ще се фокусира върху изграждане и планиране на иновативни методи, разработване и прилагане на игрови модели за преподаване на езика и оценяване на резултатите на учениците, модели на позитивно възпитание и конструктивни подходи за осъществяване на обучение, основаващо се на сътрудничество за постигане на по-добри резултати в мултикултурна среда.
Тема 2 - Мотивационни техники за изграждането и поддържането на вътрешна мотивация при работа в мултикултурна среда
Темата е заявена от 57 педагози от прогимназиален етап, които работят в среда на липса на интерес към учебния процес и безпричинни отсъствия от училище от страна на учениците, и имат нужда от инструменти за мотивация и самомотивация, умения и техники да поддържат интереса на учениците си чрез разнообразни и креативни модели и игри. Обучаемите ще преминат през лична работа за преосмисляне на тяхната роля на обучители и възпитатели, чрез промяна на перспективата и намиране на нова гледни точки и решения към предизвикателствата, пред които са изправени във всекидневбата си работа.
Тема 3 - Коучинг и професионално насочване на застрашени от отпадане ученици в мултикултурна среда
Темата е посочена от 108 преподаватели от гимназиална степен и от професионалните гимназии, които ще придобият коучинг умения, чрез които да изграждат осъзната активност у учениците, да ги подкрепят в откриването на силните си страни и да добият увереност за ресурсите, с които разполагат, както и за формулиране на целите и планиране на резултати. Обучението ще се фокусира и върху умението да съчетават професионалната подготовка с иновативни и креативни методически подходи.
Тема 4 - Създаване и управление на екипи за съвместно решаване на проблеми в мултикултурна среда
Темата е припозната като нужна на всички 204 преподаватели от целевата група, които ще придобият нагласа за взаимна подкрепа, работа в мрежа за взаимодействие и обмяна на опит. Ще бъдат приложени екипни методи за намиране и прилагане на ефективни решения на всекидневни предизвикателства и трудни казуси. Обучението ще използва подходите на менторството и дизайн мисленето за използване на креативен творчески подход при търсенето на идеи и рационалност при анализа и подбора на решения. |
129 334.50
|
155 236.00
|