Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 152 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The proposed project is oriented towards promotion of equal opportunities of people with intellectual disabilities (ID). Identification of problems of the children and adults with ID show stigma and and lack of confidence in their abilities. As a result of that comes the low level of employment of the people with ID and their parents. 
The overall goal of the project is to contribute for improved opportunities for social inclusion of children and adults with ID. 
Specific objectives: Change of attitudes towards people with ID and raising awareness of the general public about the challenges they face and their abilities;Development of opportunities for integrated support of people with ID and their families and improvement of their access to employment;Reach partnership and dialogue on local level among among the relevant stakeholders.
Main target groups of the proposed project are children and adults with ID and their families.
Project results will contribute to: increase the number of children with ID who receive social and health services; increase the number of people with ID receiving support; increase the number of people with ID who actively seek employment.
Main project activities:
- Dissemination of information and communication 
- Plan and implementation of a campaign and community initiatives for social inclusion and equal opportunities for people with ID
- Creation of a model for cooperation and partnership on local and regional level among the stakeholders in the process of social inclusion of people with ID and establishment of good practices
- Research of legislation and practices for establishment of of financial planning and property management for persons with ID
- Establishment of centers for consultations and advocacy for people with ID and their families
- Establishment of network of innovative services for people with ID and support for employment
- Promotion of health and access to healthcare
- Local activities for social inclusion
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучване на потребностите и условията за създаване и функциониране на фондове за управление на имуществото на лица с интелектуални затруднения. : Родителите на децата и лицата с интелектуални затруднения посвещават целия си живот на това детето им да има достъп до най-добрите услуги за подкрепа, така че да развие максимално потенциала си, да реализира правата си и да бъде защитено от рискове, които средата поражда. Семействата се изправят пред проблеми, специфични за съответната възраст на тяхното дете. В последните години много от тях намират разрешение, чрез държавната политика за хората с увреждания и мерките за изпълнението и, а именно: чрез създадените услуги в общността за дневна грижа, рехабилитация и социална интеграция, услуги за ранна интервенция и подкрепа на личностното развитие. Благодарение на подобрения в продължителността на живота на хората с увреждания, много от тях сега надживяват своите родители и близки роднини. Въпреки, че това е добре дошла промяна, тя представлява нов проблем. В България все още няма работещо решение за това как имуществените и финансови инереси на лице с интелектуални затруднения, да бъдат гарантирани след смъртта на неговите родители. Човекът с интелектуално затруднение е наследник на своите родители, в редица случаи и единствен наследник. Родителите и близките на хората с интелектуани затруднения срещат трудности при управление на движима и недвижима собственост и вещи на лица с интелектуални затруднения, респективно с тяхното разпореждане. В България има много голям риск хората с интелектуални затрудения да попаднат в резидентна грижа, след смъртта на техните родители. Това би могло да се разреши чрез разработването на механизми за създаване на Доверителен фонд или друга подходяща форма, съобразена с условията и индивидуалните потребностите на всяка лице с ИЗ. Една такава промяна би подобрила значително качеството на живот на хората с интелектуални затруднения у нас. В рамките на дейност 1 от проекта предвиждаме да бъде направено задълбочено проучване на нормативната рамка и идентифицирани добри практики в страните, където такива механизми са успешно въведени и са доказали положителни резултати. Целта на проучването е да бъде събрана и анализирана информация относно съществуващи модели и тяхната приложимост към потребностите на лицата с ИЗ и техните семейства у нас. Проучването ще даде конкретни препоръки за нормативното установяване на регулации по този проблем в Република България. Проучването, анализът и препоръките ще бъдат разпространени като интегриран продукт от проекта в Министерството на труда и социалната политика, Агенцията за социално подпомагане, Министерство на правосъдието, администрацията на Националния Омбудсман и сред други организации и заинтересовани страни, които работят в подкрепа на хора с интелектуални затруднения. Изготвеният материал ще послужи като инструмент за застъпничество, за реализиране на положителна промяна върху статуса на лицата с интелектуални затруднения и техните семейства. 9 696.00 0.00
Създаване на национален мобилен център и шест регионални мобилни центъра „Консултиране и застъпничество“ за деца и лица с интелектуални затруднения и техните семейства и подкрепа за тяхното функциониране: В рамките на проекта ще бъдат създадени 1бр. национален и 6 бр. регионални мобилни центъра за консултиране и застъпничество (РМЦКЗ) за хора с интелектуални затруднения и техните семейства. Националният мобилен център за консултиране и застъпничество (НМЦКЗ) ще има за цел да отговори на потребността от високо квалифицирана експертиза, която ще допълва и надгражда капацитета на функциониращите услуги в общността, по места. Националният център ще бъде и обединяващото звено между регионалните центрове по отношение на методология на работа, аналитичност на информацията, свързана с потребителите на консултативните услуги. В екипа на националния център ще бъдат включени професионалисти с висока степен на експертиза, квалификация и опит в спедните области: социално включване, психология, педиатрия и право, като основно изискване по отношение на опита ще бъде свързано с работата с деца и лица с интелектуални затруднения и техните семейства. Националният мобилен център ще бъде ситуиран в гр.София, но основният ангажимент ще бъде предоставяне на консултации в регионалните центрове и ще предоставя цялостна методическа подкрепа на екипите в страната. РМЦКЗ ще работят на ниво регион за планиране (NUTS II) и ще предоставят подкрепа за децата и лицата с интелектуални затруднения и техните семейства. Регионалните мобилни центрове ще бъдат създадени в градовете - Видин, Велико Търново, Варна, Благоевград, Пловдив и Стара Загора. Основните функции на регионалните центрове ще обхващат направленията - консултирани и застъпничество. Консултиране: - В РМЦКЗ лицата с интелектуални затруднения и техните родители ще могат да получават информация и консултации по въпроси, свързани със социалното включване на конкретния човек (дете или възрастен) с интелектуално затруднение. - Предоставяне на информация и насочване към специалисти на родители, търсещи подкрепа. - В регионалните центрове ще бъдат организирани приемни дни, в които експерти от националния екип (експерт социално включване, психолог, юрист и педиатър) ще предоставят консултации. - Към регионалните центрове ще бъдат привлечени родители - експерти от опит. - Ще бъдат осъществявани консултации за родители и близки на деца и лица с интелектуални затруднения, във връзка с грижите за тях (развитие на умения, обучение, лечение); при ползване на услуги, включително и услуги които спомагат за включване във форми на заетост; - Информиране и консултиране за възможности за заетост на лица с интелектуални затруднения и техните семейства. Застъпничество: - Като второ основно направление в работата на центровете е застъпничество на местно ниво, за да имат хората с интелектуални затруднения и техните семейства по-добър достъп до услуги, включително до пазара на труда. - Важна задача за застъпничество ще бъде подобряване на връзката между услугите на местно ниво в общността, по отношение на конкретния потребител. - Самозастъпничество. В регионите ще бъдат идентифицирани хора с нтелектуални затруднения, които имат желание и възможност да станат активни самозастъпници. Ще им бъде предоставена информация в лесен за четене вариант и ще бъдат подкрепени да станат членове на функциониращата Националната платформа на самозатъпниците към БАЛИЗ. 0.00 0.00
Създаване на национален мобилен център и шест регионални мобилни центъра „Консултиране и застъпничество“ за деца и лица с интелектуални затруднения и техните семейства и подкрепа за тяхното функциониране - продължение на дейност 2.: Дейността е продължение на дейност 2. За осъществяване на дейности 2 и 3 ще бъдат необходими следните видове разходи: 1. Създадени 1 (един) национален мобилен център и 6 (шест) центъра за консултиране и застъпничество за хора и ИЗ и техните семейства * Сформиран екип на НМЦКЗ от национални консултанти - Експерт-социално включване/Ръководител НМЦКЗ човеко/часа - 1120 х 11лв.= 12320,00 - Експерт-психология човеко/часа - 560 х 11лв.= 6160,00 - Експерт-педиатрия човеко/часа - 560 х 11лв.= 6160,00 - Експерт - юрист човеко/часа - 560 х 11лв.= 6160,00 * Сформирани екипи на РМЦКЗ - 6 консултанти "Социално включване" - Консултант "Социално включване" - Северозападен планов регион човеко/месец - 24 х 1045лв.= 25080,00 - Консултант "Социално включване" - Северен централен планов регион човеко/месец - 24 х 1045лв.= 25080,00 - Консултант "Социално включване" - Североизточен планов регион човеко/месец - 24 х 1045лв.= 25080,00 - Консултант "Социално включване" - Югозападен планов регион човеко/месец - 24 х 1045лв.= 25080,00 - Консултант "Социално включване" - Южен централен планов регион човеко/месец - 24 х 1045лв.= 25080,00 - Консултант "Социално включване" - Югоизточен планов регион човеко/месец - 24 х 1045лв.= 25080,00 * Привлечени 6 родители - експерти от опит към всеки регионален център - Експерти от опит - Северозападен планов регион човеко/час-140х 6,45лв.= 903,00 - Експерти от опит - Северен централен планов регион човеко/час-140х 6,45лв.= 903,00 - Експерти от опит - Североизточен планов регион човеко/час-140х 6,45лв.= 903,00 - Експерти от опит - Югозападен планов регион човеко/час-140х 6,45лв.= 903,00 - Експерти от опит - Южен централен планов регион човеко/час-140х 6,45лв.= 903,00 - Експерти от опит - Югоизточен планов регион човеко/час-140х 6,45лв.= 903,00 * Проведено 1 (едно) тридневно въвеждащо обучение за екипите на центровете - Възнаграждения обучители брой 4х900лв.= 3600,00 - Наем - зала, техника, озвучаване на ден 3х340лв.= 1020,00 - Кетъринг кафе-паузи за 12 участника на ден 3х160лв.= 480,00 - Материали за обучението брой 12х 25лв.= 300,00 - Пътни на човек 6х48лв.= 288,00 - Дневни човеко/ден 30х20лв.= 600,00 - Квартирни на човеко/нощ 24х80лв.= 1920,00 * Проведени 24 приемни с националните консултанти - Пътни на човеко/приемна 96х45лв.= 4320,00 - Дневни човеко-ден/приемна 288х20лв.= 5760,00 - Квартирни на човек/приемна 192х70лв.= 13440,00 * Проведени 12 супервизии в регионалните центрове от националните консултанти. - Пътни на човеко/супервизия 48х45лв.= 2160,00 - Дневни човеко-ден/супервизия 144х20лв.= 2880,00 - Квартирни на човек/супервизия 96х70лв.= 6720,00 * Проведени минимум по 4 срещи от екипите на всеки център (общо 12 срещи за представяне на работата) - Пътни на човеко/среща 16х45лв.= 720,00 - Дневни човеко-ден/среща 48х20лв.= 960,00 - Квартирни на човек/среща 32х70лв.= 2240,00 282 702.00 0.00
Създаване на мрежа от иновативни услуги за деца и лица с интелектуални затруднения и техните семейства: В рамките на дейност 4 от проекта в изградените НМЦКЗ и РМЦКЗ ще бъдат развити 2 (две) иновативни услуги, които ще бъдат свързани в мрежа първоначално помежду си, на последващ етап ще бъдат свързани с услуги от този тип в цялата мрежа на БАЛИЗ в страната. РМЦКЗ ще развият услугите: "родител - експерт от опит за социално включване“ и „подкрепено вземане на решение“ за лица с интелектуални затруднения. Услугата „Родител - експерт от опит“ Във всеки от регионалните мобилни центрове ще бъдат привлечени родители на деца и лица с интелектуални затруднения, които са чувствителни и съпричастни към проблемите на хората с интелектуални затруднения и техните близки. Те ще бъдат специално обучени да оказват адекватна помощ и подкрепа на нуждаещи се семейства със сходни проблеми. Родителите – експерти опит, ще бъдат подготвени да изслушат, информират или посъветват, да споделят своите знания и опит в отглеждането и лечението на дете с увреждане. Те могат да помогнат на други семейства за преодоляване трудностите, през които те самите вече са преминали. Родителите-експерти от опит за социално включване, ще имат ролята и на медиатори при работата на РМЦКЗ със семейства на хора с интелектуални затруднения. Родителите - експерти от опит за социално включване могат да участват при разработване на нормативни документи, стратегии и планове на местно и национално ниво. Услугата „Родител - експерт от опит“ ще създаде възможност за хора, които са били извън пазара на труда, да подобрят възможностите си за достъп до заетост и социално включване. В рамките на дейност 3 услугата „Родител - експерт от опит“ ще обхване 6 родителя, по 1 родител-експерт от опит във всеки от изградените 6бр. РМЦКЗ. Услугата „Подкрепено вземане на решение“ (ПВР). Услугата е ориентирана към подкрепа, с която хората, изключени от общността заради наличието на интелектуално затруднение и/или аутистични проблеми, могат да вземат решения. Услугата е изцяло насочена към конкретния човек с интелектуално затруднение и неговото социално включване. Подкрепата се изразява в това човекът да бъде подпомогнат в решенията си за това къде да живее, какво да работи, как да разполага с парите си и др. Работата с отделния човек с интелектуално затруднение включва изграждане на подкрепяща мрежа от хора, които имат доказана връзка на доверие с човека, познават и разбират неговия начин на комуникация и са ангажирани с неговото благосъстояние. Човекът с ИЗ и неговата подкрепяща мрежа, водени от фасилитатор, заедно изготвят личен житейски план. Планът отразява желанията на човека по отношение на място на живот, обучение, работа, дейности в свободното време и др., както и възможности за реализацията им въз основа на способностите, уменията и предпочитанията на всеки потребител. В рамките на пилотна програма, реализирана от БАЛИЗ и партньори, бе разработена система от минимално необходими стъпки, които следва да бъдат предприети с оглед реалното прилагане на подходи за подкрепено вземане на решения спрямо лица с интелектуални затруднения. Всеки един етап на реализация на модела е обезпечен с необходимата документация, с оглед гарантиране спазването на действащото българско законодателство и в интерес на конкретния инидивид и неговите потребности. При реализация на дейност 3 в шестте РМЦКЗ услугата "Подкрепено вземане на решение" ще обхване минимум 30 лица с интелектуални затруднения. 5 248.00 0.00
Планиране и реализиране на кампания и общностна инициатива за социално включване и равни възможности на хората с интелектуални затруднения: В рамките на дейност 5 се планира да бъде осъществен 1бр. национален Фестивал на способностите в гр.София. След като се проведат регионалните фестивали на способностите по дейност 6, ще бъде проведен национален фестивал на способностите в гр.София, който ще допринесе за промяна на нагласите и разбиране на възможностите на хората с интелектуални затруднения. Основен фокус ще бъде поставен върху способностите и правата на децата и лицата с интелектуални затруднения и техните възможности да ги прилагат. Фестивалът на способностите ще бъде провокация към всички, които искат да предизвикат себе си и уменията си да се справят в нетрадиционни ситуации, и то по игрови и забавен начин. Националният фестивал на способностите ще бъде организиран и проведен в края на изпълнението на проекта. По този начин ще послужи и за заключително събитие на проекта, ще даде трибуна за представяне на постиженията и предизвикателствата на екипите през двете години на работа. Първият по рода си такъв фестивал беше проведен в гр.София през октомври 2017 г. Анализът на провеждането му показа, че е посрещнат с голям интерес и постигна целите си, като включи над 1000 преки участници в предизвикателствата и ателиетата. Събитието беше отразено от национални и регионални медии. Превръщането му в постоянна инициатива ще допринесе за утвърждаването на модела и развитието на различни техники за привличане на общността и промотиране на социалното включване и равните възможности на хората с интелектуални затруднения. 5 225.00 0.00
Създаване на модели за сътрудничество и партньорство на местно и регионално ниво между всички заинтересовани страни в процеса на социално включване на хората с ИЗ и утвърждаване на добри практики: Стартирането на изграждане на общностно ниво на модел за местно и регионално развитие, между всички заинтересовани страни ще предостави възможност за промотиране на социалното включване в общността, анализиране на бариерите, изграждане на местно лидерство. Основните цели на процеса са свързани с повишаване на информираността на общностно ниво, развитие на лидерство сред заинтересованите страни, създаване на възможности за участие на децата и лицата с интелектуални затруднения и техните семейства. Като национално представителна организация, която представлява мрежа от сдружения на родители на деца и лица с интелектуални затруднения, специалисти и съмишленици, БАЛИЗ регулярно получава информация и анализира актуалните проблеми и потребности по отношение на общностите, в които работят местните сдружения. За гарантиране на достъп до различни обществени услуги и включване в живота на общността е необходимо привличането и ангажирането на съмишленици от различни сфери, които в качеството си на професионалисти, чрез личните си качества и авторитет да се ангажират с обществена подкрепа за хората с ИЗ. Такива личности биха могли да бъдат юристи, финансисти, работодатели, лекари, журналисти и други, професионално доказали се хора. От своя страна те могат да привличат още съмишленици от професионалния си и личен кръг от контакти. В рамките на проекта в 6 региона на страната, чрез местните сдружения на БАЛИЗ и чрез новосъздадените Регонални мобилни центрове за консултиране и застъпничество ще бъде активизиран местен ресурс за подкрепа на социалното включване на хората с ИЗ в конкретните общности. Дейност 6 предвижда разширяване на партньорската мрежа на местно ниво и привличане на съмишленици, без да се създава формална административна структура. Участието ще бъде доброволно. Очакванията на екипа са, че поради високата си професионална ангажираност, съмишлениците няма да имат възможност за регулярни общи срещи. Планираме те да бъдат включвани при необходимост от конкретна помощ и намеса според тяхната компетентност. Конкретени ефекти от изпълнение на дейността ще бъде разширяването на подкрепящата среда за конкретни деца и лица с ИЗ и техните семейства, популяризиране на правата на хората с интелектуални заруднения и създаване на местно лидерство за социално включване. Този начин на работа не може да се нарече иновативен, сдружения-членове на БАЛИЗ имат известен опит и практика, но не е можем да я наречем системна практика или модел. Изпълнението на дейността и резултатите ще изведат модел, който ще бъде разпространен сред останалите членове от мрежата на БАЛИЗ. Моделът би бил проложим от други организации за други уязвими групи. 6 780.00 0.00
Местни дейности за социално включване: В рамките на дейност 7 се планира да бъдат осъществени 6 бр. регионални фестивали на способностите, съответно по 1бр. във всеки от градовете - Видин, Велико Търново, Варна, Благоевград, Пловдив и Стара Загора. "Фестивал на способностите" е иницатива, която цели да представи хората с различни увреждания и техните права с фокус върху уменията и силните им страни. В Европа, САЩ и Азия тези публични събития са традиция. Чрез настоящия проект Инициативата "Фестивал на способностите" ще цели промотиране на възможностите на хората с интелектуални затруднения по отношение на образование, професионално развитие, трудова заетост, дейности в свободното време, участие и реализиране на правата им като цяло. Това е форма, която дава възможности както за социално включване, така и за повишаване на информираността и привличане на съмишленици, чрез които проектът ще постави основите на традиция и в България. За участие в шестте събития ще бъдат поканени организации и доставчици на услуги от региона. Характерно за събитието е, че то привлича и сериозен медиен интерес. 15 660.00 0.00
Подобряване достъпа до здравеопазване и промоция на здравето: Интелектуалното затруднение не е заболяване, а състояние, до което могат да доведат различни генни или хромозомни мутации, проблеми по време на бременността, усложнения по време на раждането или болести. Децата и лицата с ИЗ развиват определени съпътстващи заболявания, свързани с причините за интелектуалното затруднение. За тях родителите и близките трябва да бъдат добре информирани, за да разпознават рано характерни симптоми и своевременно да осигурят здравна помощ. По отношение на децата и лицата с интелектуални затруднения достъпът до здравеопазване е осигурен чрез националното законодателство и гарантиран чрез здравноосигурителната система. Въпреки много и различни дейности за промяна на наласите, професионалистите от здравната система разглеждат хората с интелектуални затруднения през призмата на медицинския модел. В същото време в здравната система се реализират промени, за които родителите и самите лица с интелектуални затруднения не получават достъпна информация. През 2015 г. Законът за лечебните заведения регламентира центрове за комплексно обслужване и рехабилитация на деца с увреждания, правят се промени по отношение на клиничните пътеки за рехабилитация, за които родителите и близките трябва да получават навременна информация, а това е първата стъпка към подобряване на достъпа до здравеопазване. Работата по подобряване на достъпа до здравеопазване и промоция на здравето ще бъде осъществена на 3 нива: национално, общностно и индивидуално, чрез Националния и Регионалните центрове за консултиране и застъпничество. Хората с интелектуални затруднения често имат и проблеми, свързани с общи и фини двигателни умения. Неучастието в социални дейности и заседналия начин на живот влошават качеството на живот и водят до склонност към наднормено тегло и затлъстяване, хипертония и сърдечно-съдови заболявания. Международните дни, посветени на конкретно заболяване, на задравето или здравословния начин на живот ще бъдат организирани така, че да включат и хората с интелектуални затруднения (деца и лица) във фокуса на внимание. Подходящи за целта са Международният ден на хората със синдром на Даун, Световният ден за повишаване информираността на обществото по проблемите на аутизма, Световния ден на движението за здраве, Международния ден на здравословното хранене, Световният ден на хората с увреждания и др. 26 360.00 0.00
Информиране и комуникация: Дейностите за информация и комуникация ще имат за цел популяризиране на проекта, неговия напредък и резултати сред широки обществени кръгове като отбелязват финансирането от ЕСФ и националния бюджет съгласно правилата за информация и комуникация на Оперативната програма. Популяризирането в началния етап - непосредствено след подписване на договора, от една страна ще привлече семейства на деца и лица с ИЗ и специалисти, които реботят с тях в социалните услуги като потенциални позлватели на консултативните услуги в центъра, от друга страна ще привлече вниманието в средите на професионалната общност и ще подпомогне подбора на регионални консултанти Социално включване, а не на последно място ще бъде предпоставка за добрите работни взаимоотношения между консултантите и ключовите институции на регионално ниво. Посредством добрата информираност в хода на изпълнение на проекта - при популяризиране на организираните събития - приемни в регионалните центрове, фестивалите на способностите, дните за промоция на здравето, ще бъде популяризиран и приноса на ОП "РЧР". Дейности по информиране и публичност се основават на Регламент (ЕС) № 1303/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013г. Всички, предвидени за изпълнение елементи, ще бъдат съобразени с техническите характеристики заложени в Единния наръчник на бенефициента за прилагане правилата за информация и комуникация 2014-2020г., в съответствие с Регламент за изпълнение (ЕС) № 821/2014 на Комисията от 28 юли 2014. 3 884.50 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).