Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 065 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The creation of mechanisms and conditions for active inclusion of vulnerable groups in the economic and social life of the municipality of Shoumen, characterized by a mixed population of different ethnic groups, is a key prerequisite for preventing the multiplication of the model of social exclusion. The concentration of representatives of vulnerable groups in isolated neighborhoods and areas leads to social exclusion, deterioration of housing and sanitation, problems with the construction and maintenance of infrastructure, difficulties in providing educational, health and social services, the presence of permanent unemployment.
The integrated measures and activities implemented within the project are aimed at improving the quality of life of the target groups, achieving a higher degree of compliance with their interests and needs, intersectoral cooperation, better coordination, efficiency and sustainability of results.
The overall goal is to increase the quality of life, social inclusion and poverty reduction, lasting integration of the representatives of vulnerable groups through the implementation of measures and the implementation of an integrated approach on the territory of the municipality.
Expected results and activities: supporting the integration of the labor market of vulnerable groups and creating 60 jobs; ensuring access to education and training for all members of vulnerable groups, including Roma; improved access to social and health services; development of local communities and overcoming the negative stereotypes existing in the society; educational integration of children and students from ethnic minorities.
TG: People from vulnerable groups, Roma, people at risk and social discrimination, People living in areas (rural and isolated areas) in which there is a concentration of problems at risk of poverty, social exclusion and marginalization, children, students and young people from ethnic groups minorities and /or vulnerable groups/, parents.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подобряване на образователната среда в ДГ "Светулка" , в която се обучават интегрирано деца от етническите малцинства : Дейността има за цел да допълни и приобщи децата от уязвимите групи към системата на предучилищното образование чрез интересни за тях дейности, които да формират допълнителни знания по български традиции и традиции на етносите, развиват атр умения и умения за учене и опознаване на историята и култрата на родното място. Дейността включва работа по интереси в група с цел образователна интеграция: 1. 1.Работилница „Шевица“ – децата с помощта на преподавателя ще придобият умения да бродират, шият, тъчат елементи от традиционните етно костюми; преплитат прежда, конци или въженца, за изработване на етно колани; Целите на клуба включват развиване на моториката на детето и разучаване, овладяване на умения за използване на традиционни елементи от българските шевици и традиционни занаяти като тъкане, преплитане и везане. 1.2. Арт работилница „От сърце – с две ръце“ –тя е особено подходяща за включване на децата със СОП, както и децата с майчин език, различен от българския език. В тази работилница децата ще развиват изобразителните си умения включително: - рисуване върху традиционни и нетрадиционни материали (пр. текстил, стъкло, керамика и др.), като разучава различни изобразителни техники, традиционно представени в различните етноси; - изработване и украса с етно мотиви на глинен съд; - откриване и прилагане символиката на цветовете в различните етноси върху различни предмети; - самостоятелно изработване на багрила от природни материали. 1.3. Работилница „Пътешественици във времето“ - основните задачи на едно дете в тази работилница ще бъдат: - проучване и опознаване на своя град чрез обекти, които са свързани с историята му, но не са включени в туристическите маршрути; - посещаване на интересни места в рамките на града съвместно с родителите на децата и снимане на малко известни интересни места;организиране на изложба; - изработване на електронна книжка със снимките и научените факти за обектите и ще подготви и изработи образователен ресурс - комплект карти за игра „Погледни, познай, разкажи“ със снимките и научените факти за обектите. 1.4.Работилница „Готварство“ – тук ще се: - работи с тесто като вид пластичен материал; проучва традиционни обредни хлябове в етнически представените групи в детската градина; учи самостоятелно да приготвя храна като сандвич, пица, супа, ядене, десерт; събира рецепти от кухнята на различни етноси и с тях ще бъде издадена готварска книга; 1.5. Работилница „Музика и танц“ – музиката като универсално средство за комуникация и общност може да даде възможност на деца от различен етнос да участват в музикално-танцувални продукти. Също така тази работилница е много подходяща за деца със СОП. В този клуб участниците ще имат възможността да разучават движения от различни танци като културна характеристика и отличителен елемент на етноса, както и да разучават песни от различни етноси. Те ще изучават звученето на различни музикални инструменти, характерни за употреба в различните етноси и ще участват в годишна продукция на участниците в работилницата (пр. концерт или театрална форма). 1.6. Клуб „Първи стъпки в IT“ – тук детето ще: - овладява начални умения за работа с електронни устройства и ресурси, както и с роботизирани и програмируеми играчки; - изработва електронни ресурси, електронни книжки и пъзели, чрез които ще може да учи, играе и да се забавлява; - се обучава на правила за безопасно използване на интернет и ще развива умения за НЕТИКЕТ и да изработва обекти чрез 3D принтиране; Част от клубовете ще бъдат снабдени с дидактически материали: прежда, пайети, дъска за бродиране, бои, шаблони за рисуване, музикални инструменти и др., а тези, които се нуждаят от допълнителни средства за функциониране ще бъдат оборудвани с интерактивна дъска, проектор, хладилник, готварски уреди и др. ЦГ по горе-изброените клубове по интереси са деца, които за пръв път участват в такъв тип дейности. Участниците в трите клуба са общо 60 на брой, като едно дете участва само в един клуб. 55 044.78 50 418.84
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства в Шесто основно училище "Еньо Марковски": Дейността има за цел да приобщи децата от уязвимите групи, вкл. и деца със СОП към училищното образование чрез интересни за тях дейности, които да формират допълнителни знания по български, традиции, култура, социално-емоционално общуване, преодоляване на трудностите в развитието на когнитивните процеси, социално приобщаване и др. Дейността включва работа по интереси в група с цел образователна интеграция: 2. 1. Клуб „Играя и зная 1“ с ученици от I-V клас и 2.2. Клуб „Играя и зная 2“ с ученици от V-VII клас Клубове 2.1. и 2.2. има за цел запазване и развитие на българската образователна традиция, хуманизъм и толерантност, както и съхраняване на културното многообразие и приобщаване чрез българския език. В него учениците въз основа на индивидуалния подход ще овладяват знания по език, който ще намали риска от отпадането им. Чрез използването на иновативни и ефективни педагогически практики на специалните педагози ще се повишат техните знанията и умения за учене. Целите, които се поставят са: - Предоставяне адекватна допълнителна подкрепа на всеки ученик - Формиране на позитивна страна. - Постигане ранно идентифициране на рисковите фактори. - Ориентиране към интереса и мотивацията на ученик - Равен достъп до качествено образование. 2.3.. Клуб „Весело езиче“ Общуването между учениците представители на уязвимите групи и такива, които не са ще спомогне за стимулиране развитието на социални умения и слухови възприятия, обогатяване на активният и пасивният речник чрез говорене, слушане, четене, писане или движение. Подпомагане формирането на пасивен и активен речник и насърчава участниците да говорят за своето ежедневие и живот у дома; разпознаване на последователност от действия; развитие на логическо мислене и умението да се правят умозаключения; умения за разказване, въображаема игра. Подпомагането на свободното говорене и разказване на истории, подпомагане на вербализирането на чувствата и съпричастността; игра за свободно сортиране и подреждане, орална моторика, контрол на издишната струя; развиване на графомоториката и др. са част от целите за постигане, които се поставят с изпълнението на този клуб. 2.4. Клуб „Подай ръка" Цели: - Изграждане на баланс между двете основни форми на интеграция – академичната и социалната интеграция; - Приспособяване на учениците с СОП към масовия клас; - Готовност за взаимодействие с ресурсен учител,слухово – речеви рехабилитатор, масовия учител, родител; - Създаване на умения за комуникация и сътрудничество с родителите на децата с СОП; - Адаптиране на средата в масовото училище към особеностите на слухово увредените ученици; - Формиране на слухово поведение при децата с увреден слух; - Оказване на методическа подкрепа на родителите на деца с СОП. 2.5. Клуб „Пъстър свят“ Основната работа в клуба ще бъде насочена към преодоляване на трудностите в развитието на когнитивните процеси. Цели: - Повишаване нивото на когнитивните и емоционалните процеси, двигателните и сензорните функции на учениците със специални образователни потребности; - Създаването на оптимални условия за запознаване на детето с обекти, неговите свойства, качества, признаци; да даде правилната многостранна представа за заобикалящата действителност, допринасяйки за оптимизиране на психическото развитие на детето и по-ефективна социализация в обществото; - Повишаване на мотивацията на учениците за учене; - Създаване на възможности за проектно-базирано об.; ЦГ на дейността са изцяло деца представители на уязвимите групи - 45 деца с етническа принадлежност и 5 деца българи. Повечето от представителите на ЦГ са със специфични образователни потребности или увреждания, деца срещащи различни затруднения в обучението си, поради сензорни увреждания (нарушено зрение или увреден слух); физически увреждания; умствена изостаналост; езикови-говорни нарушения; специфични обучителни трудности; емоционални или поведенчески; нарушения на общуването и комуникацията; хронични заболявания и др. 59 394.23 55 235.54
Насърчаване на родителите за участие в образователния процес: В Шесто основно училище "Еньо Марковски" гр. Шумен, над 90 % от учениците са представители на уязвимите групи, като голяма част от обучаващите се ученици са и със специални образователни потребности (СОП). В тази връзка работата с родители и насърчаването на участието им в образователния процес е от първостепенно значение и се прави непрекъснато. Тази дейност е също така важна и за настоящия проект, тъй като родителите са подкрепата на нашите ученици и ако се цели постигане на успех с тях, то неминуемо трябва да се работи и с техните родители. Дейността има за цел да приобщи родителите на деца от уязвимите групи към училищното образование чрез интересни за тях дейности, които да формират социално приобщаване, съпричастност към образователния процес на техните деца и съпричастност към процеса на образователна интеграция. Дейността ще се изпълнява с Родителски клуб по интереси "Да успеем заедно". В него ще се приложи подход, който е комплекс от начини, които признават способността и компетенциите на семействата; засилва техните връзки с поддържащите мрежи; уважава техните права да вземат решения. Целта е семействата да са основни ,,агенти” на промяната в техните деца. Ролята на клуба е да подпомагат семейните нагласи, цели и дейности, така, че семействата да могат да подкрепят по-добре децата си; да се съдейства на родителите в стремежа им за промяна в начините, по които родителите и всички членове на семейството се адаптират към потребности на децата и учениците в ежедневието. Съвместно с родителите се създава училищна среда с цел децата и учениците да имат оптималното качество на живот, както чрез терапия, рехабилитация, превенция на други проблеми, така и чрез възможност за изява на творчество и креативност. Предоставя се информация за ресурси, която е лесно да се обясни и се помага на родителя да разбере какво се случва, за да знае той какво може да направи. Педагогически специалисти - родители работят съвместно и обменят знания. Децата могат да бъдат стимулирани да се променят, да се учат, да постигат успехи и да осъществят своите мечти, само, ако училището се превърне в място, където всяка група – учениците, родителите, учителите и ръководството могат да разчитат на разбиране и подкрепа помежду си. Основната роля на клуба ще бъде да привлича родителите и да повиши техния интереси и ангажираност към училищния живот на своите деца. Чрез оказването на професионална помощ сред родителите ще се постигне: - намаляване на ранното отпадане на деца и ученици от училището; - оказване на помощ за продължаване на образованието след 7-ми клас; - подпомагане за професионалното ориентиране на учениците за постигане на успешна кариера в бъдеще; - повишаване на образователната култура; - насърчаване на редовните посещения; - интегриране на деца и ученици със СОП. Родителския клуб "Да успеем заедно" ще бъдат оборудвани с интерактивен дисплей и ламинатор и канцеларски материали като фолио за ламинатор и копирна хартия, чрез които ще се създава иновативна училищна среда в град Шумен. 4 439.97 3 417.72
Подобряване на образователната среда в ДГ "Камбанка" , в която се обучават интегрирано деца от етническите малцинства и насърчаване участието на родителите в образователния процес: Дейността има за цел да допълни и приобщи децата от уязвимите групи към системата на предучилищното образование чрез интересни за тях дейности, които да формират допълнителни знания по български традиции и традиции на етносите, също така да развиват умения за учене и опознаване на историята и култрата на родното село. Дейността включва работа по интереси в група с цел образователна интеграция чрез клуб "Танцувам с мама" и "Дигитално образование за родители и деца" (ДОРД). 4.1.Клуб „Танцувам заедно с мама“ Клубът има за цел преодоляване на културните бариери в общуването, както и формиране на култура за равнопоставеност на ромските жени. Създаването на условия за равен достъп на ромската общност до обществения културен живот и съхранение и развитие на ромската традиционна култура са други основни цели на клуба. В клуба ще се осъществяват и дейности за развитие на любителското изкуство между майка и дете като предпоставка за включване в живота на село Друмево. 4.2. Клуб "Дигитално образование за родители и деца" (ДОРД) Клубът има за цел да насърчи участието на родителите заедно с децата си в образователния процес. Прилагането на разнообразни форми и програми за работа с ромски деца и представянето им пред родители е един успешен модел, който ще се опитаме да изградим за пръв път в Детска градина "Камбанка". Приобщаването и приемането на родителите към образователния процес и засилване на участието им в живота на детската градина, подобряването на родителската грижа и защитата правата на децата са част от дейностите и резултатите, които ще се изпълнят. Дейностите, които ще се изпълняват наред с включването на родителите в образователния процес, ще бъдат предимно дигитални, т. е. ще се използват устройства като лаптоп и мултимедиен проектор за работа с децата. Като резултат от двете клубни поддейности се предвиждат и общи образователни занимания в инегрирана градска среда чрез организиране и провеждане на екскурзия. 4.3. Провеждане на образователна екскурзия по предварително изготвена образователна програма от Детска градина "Камбанка". Вземайки под внимание възрастта на децата, екскурзията ще бъде еднодневна до град Варна. Предвижда се да се посетят Делфинариумът и Зоологическата градина. Идеята е на децата да бъде показана една друга среда, различна от училищната, която не е включена в клубните дейности. Целта е да се подтикне интересът им към природата и животните и децата да излязат от своята ежедневна обкръжаваща среда. За реализирането на дейностите в Клуб „Танцувам заедно с мама“, той ще бъде снабден с учебни пособия - ромски костюми за танци и музикални инструменти, които ще допринесът за интерпретирането на песни и танци, които са необходими за извършванет на дейностите в клуба. Закупуването на костюми и музикални инструменти ще допринесе и за обогатяването на културата на децата за ромския етнос. За успешното изграждане на Клуб "ДОРД", той ще бъде обезпечен с лаптоп и мултимедиен проектор. Оборудването и обзавеждането са пряко обвързани с дейността на клуба за работа с деца от детската градина и техните родители. 22 938.88 16 278.55
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства в Обединено училище "Христо Ботев" с. Друмево и насърчаване на родителите им за участие в образователния процес: Дейността има за цел да приобщи децата от уязвимите групи от всички възрасти към училищното образование чрез интересни за тях дейности, които да формират допълнителни знания по български, традиции, култура, социално-емоционално общуване и образователна интеграция. От друга страна в Обединено училище "Христо Ботев" с. Друмево, голяма част от учениците са представители на уязвимите групи и в тази връзка работата с родители и насърчаването на участието им в образователния процес е от първостепенно значение. Тази дейност е важна за настоящия проект и е включена, т.като родителите са подкрепата на нашите ученици и ако се цели постигане на успех с тях, то неминуемо трябва да се работи и с техните родители. 5.1. Клуб „Изкуство и култура на етносите” Клубът се създава с цел съхранение и запазване традициите на представените етноси в училището, възпитание в дух на толерантност и зачитане на културната идентичност на различните. Има много деца, които са с изразени музикални, театрални, арт и други способности, които трябва да се стимулират, за да могат да развиват тези си умения. За някои от тях дори това е основа за професионална ориентация, ранно кариерно ориентиране и избор на подходяща специалност за продължаващо образование. Всички ние като общество осъзнаваме, че танците, песните, обичаите, занаятите са характерни за малцинствените групи в района и затова реализирането на такъв клуб, ще доведе до положителни резултати и образователна интеграция. Някои от дейности, които ще бъдат заложени в програмата на клуба са: 1. Проучване и записване на бита, поминъка и начина на живот на малцинствените групи в района. 2. Възстановки на обичаи. 3.Занаяти в района - проучване, демонстрация, представяне (музикантство, кошничарство, метличарство, ножарство и други). 4. Разучаване на песни и танци. 5. Организиране на публични изяви. 6. Организиране на 2 еднодневни образователни екскурзии с дестинация Котел и Русе цел черпене на знания и умения по занаяти и изкуства. 5.2. Клуб „Активни родители” Целта на този клуб е работа с родители от различен етнически произход за разясняване ползите от образователната интеграция и насърчаване тяхното участие в образователния процес и "активизирането" им да участват пряко в училищния живот. В рамките на клуба се предвиждат: 1. Организиране на съвместни мероприятия – спортни събития, празници, открити уроци, дни на отворени врати, 2. Мотивиране на родителите за подкрепа на техните ученици за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование. 3. Осъществяване на партньорство между "родители и учители" в дейностите по кариерното ориентиране и избора на професия на децата им. 4. Подобряване на материално – техническата база и образователната среда в училището, където се обучават интегрирано ученици от малцинствата чрез изграждане на "Интерактивна занималня", закупуване и инсталиране на образователен софтуер по учебни предмети и подреждане на библиотечен кът за търсене, намиране на информация и активно учене. Чрез "Интерактивната занималня" родители и ученици ще придобият необходимите дигитални умения, ще се създаде мотивация за учене и интерес към учебния процес по увлекателен начин, както в родителите, така и в техните деца. За да подкрепят децата си родителите трябва да са осъзнали и да са се докоснали до учебната среда. Клубовете ще бъдат обезпечени с учебни материали, необходими за изпълнението на дейностите: - костюми на различни професии - готвач, химик, доктор, полицай, строител - за реализиране на Празника на професиите; - музикални инструменти (йоника, тарамбука, дайре, китара и др.), туники за танци и костюми на различни етноси; - спортни пособия - спортни екипи, медали, купи и др. за провеждане на спортни празници; - образователни книги; - за изучаването на занаяти, клубовете ще бъдат оборудвани с образователен софтуер, озвучителна техника и занаятчийски предмети - секач, ренде, длето, пила за дърво, менгеме, трион. 31 181.44 29 401.70
Подобряване на образователната среда в ДГ "Мадарски конник" , в която се обучават интегрирано деца от етническите малцинства: Равноправно интегриране на децата от етнически произход в детската градина е свързано с комплексното формиране на широкоспектърни знания и умения още в най-ранна детска възраст. В тази насока ще се работи в рамките на проекта и с деца, представители на уязвимите групи от ДГ "Мадарски конник". Дейността ще се изпълнява в клуб "Традиции,приложни изкуства и спорт", където с 12 деца от 3 до 7 годишна възраст ще се работи в посока съхраняване и развиване културната идентичност на децата, ще се проучват и съхранят бит и традиции на етносите, песенен и танцов фолклор, приложно изкуство, ще се включват различни спортни игри и занимания. Очаквани ефекти от изпълнението на дейността са: 1) подпомагане на езиковото развитие; 2) осъществяване на плавен преход към обучение в първи клас; 2) развитие на творческия потенциал на децата и развитие на компетентности и умения в областта на изкуствата; 3) стимулиране на развитието на личностните качества, социалните и творческите умения; 4) съобразяване с индивидуалните потребности на детето. В рамките на дейността ще бъде насърчено и общуването на деца от различни етноси чрез организиране на съвестна екскурзия по дестинация Варна, посещение на Аквариум и Зоологическа градина. Целта на екскурзията е да Клуб "Традиции и съвременност" ще бъде обезпечен с костюми с цел по-добро запознаване с културата на етносите, материали за изобразително и приложно изкуство - бои, цветни моливи, четки за рисуване, перфоратори, ножици и др и музикален комплект. За отпразнуването на спортни събития, клубът ще бъде снабден със спортни екипи и маратонки. Оборудването за клуба ще включва модулна маса, лаптоп и мултифункционално устройство. 9 781.99 9 138.04
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства в Основно училище "Панайот Волов" : Дейността цели да даде възможност на учениците от уявимите групи да подобрят знанията си български език и да получат подкрепа за личностното им развитие и превенция застрашаване от отпадане от училище. Способите и средствата на театралното изкуство, традициите и обичаите, арт изкуството, честване на общи празници и обшуването на деца от различни етноси чрез организиране на съвестни образователни екскурзии по дестинация извън населеното място са инструментите, с които ще се постигне заложената цел. В дейността е засегната също глобалната тема „Театралното и приложно изкуство- ръка за ръка , за работа в добра образователна среда”, която присъства като водеща в програмата за работа с учениците. Дейността ще се реализира чрез сформирането и работата в 3 клуба, както са описани по-долу: 7.1. „ С песни, танци и забавление, учим и работим с удовлетворение” В него учениците ще имат възможност за разучаване на танци, хора, песни от различни етнически области на България и от други държави. Чрез танцуването да се развиват умения за работа в екип, преодоляване на етническите различия,ритмичност, усет за синхрон. 7.2. Клуб ” В градината на разнообразния приказен свят, обичаите и традициите” Чрез запознаване на децата, с различни видове приказки, с произведенията на български и чуждестранни автори, драматизации на приказки, представяне на обичаи, традиции и празници на етносите , срещи с местни актьори, посещения на театрални постановки, е възможност за подобряване работата по български език, умения за работа в екип. Запознаването с традициите и обичаите на различните етноси, изграждане на естетически мерки и вкус, зараждане на творческото начало. стимулиране у децата са бъдещи перспективи и цели, които си поставяме. Вярата, че невъзможното става възможно, доброто побеждава злото, че сме еднакви в различието, по пътя на играта в многообразния приказен свят ще събуждат творческите търсения на децата, желанието им за непосредствена изяви. 7.3. Клуб „Ръкоделница” Тук ще се развиват творческите способности на учениците от уязвимите групи, като отново ще се връщаме към глобалната тема за изкуството и ученето на български език чрез играта чрез приказките и разказите. Всички 30 участници в дейността в рамките на 2 учебни години ще имат възможност да посетят 3 образователни екскурзии, които ще обогатят техните знания, ще ги адаптират и социализират към външната среда, ще ги срещнат с деца и представители на други етноси, което ще допринесе за тяхната интеграция. Екскурзиите са 2 еднодневни с по 30 участници с дестинации Варна и Котел-Жеравна и една двудневна екскурзия за 30 участници с дестинация Габроро-Етъра-Велико Търново. Клубовете ще бъдат оборудвани със специфични учебни материали, необходими за изпълнението на дейностите им: - носии за танци; - театрални костюми и материали за куклен театър; - комплекти за изобразително и приложно изкуство - пастели, бои, четки, шаблони, хартия и др.; - оборудване: маси, етажерки, лаптоп, мултифункционално устройство, интерактивна дъска, видеопроектор, озвучителна апаратура - касетофон, караоке колона с микрофони. 41 450.49 37 807.88
Подкрепа на учениците от етническите малцинства за продължаване образованието в гимназиален етап и за успешно завършване на средно образование: Средата на живот, традициите на ромския етнос за ранни бракове, бедността, липсата все още на съзнание у родителите, че децата им трябва да се образоват, за да не бъдат социално изключени, водят до трудно променящата се тенденция в община Шумен, ромските деца да не продължават обучението си след основно образование в гимназиална степен, въпреки създадените условия и наличието на модерна образователна инфраструктура за това. Такава подходяща образователна среда е създадена в Обединено училище „Христо Ботев“, с. Друмево, партньор по проекта, както и във всички средни училища на територията на общината. Много често въпросът не е толкова в преодоляването на дефицити на знания у ромските деца, колкото да се намери подкрепяща среда. Необходима е дългосрочна работа и предприемане на мерки в тази насока. Затова настоящата дейност има за цел да подпкрепи ученици от 7 клас, представители на етническите малцинства и техните родители за продължаване образованието в гимназиален етап и успешно завършване на средно образование. В рамките на професионалното образование и обучение учениците придобиват професионална квалификация и получават възможности за реализация на пазара на труда. Подкрепата на ученици от етническите малцинства за продължаване образованието в гимназиален етап и за успешното завършване на средно образование е ключова за преодоляване рисковете пред ЦГ от социално изключване и отпадане от пазара на труда. Дейността кореспондира с Приоритетна ос 3 „Образователна среда за активно социално приобщаване“, специфична цел 1: Повишаване броя на успешно интегрираните чрез образователната система деца и ученици от маргинализирани общности, включително роми, както и допринася за изпълнение на общата цел на проектното предложение и спец.2 цел. Дейността ще се осъществи за първи път на територията на община Шумен и се предвижда да се провежда с по 20 деца от 7 клас и техните родители в рамките на 2 учебни години 2021/2022 и 2022/2023 или общо 40 деца от етническите малцинства. Имайки предвид, че ще се работи с ученици и техни родители и че се цели персонална трансформация на нагласи, мислене, вътрешна мотивация, дейността е предвидена за дългосрочно изпълнение, също така проследяване на индивидуалните резултати на учениците записали се в средно образование, като постигнат положителен резултат от дейността. Като индикатор за успех ще се отчита всяко едно записало се дете в гимназиален етап, както и повишената му личностна мотивация да завърши средно образование. Дейността също така предвижда и продължаваща подкрепа под формата на индивидуално менторство с успешно записалите се в гимназиален етап ученици и техните родители с цел превенция отпадането им в първата година на обучение и подкрепа за преодоляване на трудности. Дейността е свързана с работа във две направления: 8.1. Работа с ученици от 7 клас за формиране на умения за планиране и управление на кариерата и подготовка за преход към средно образование. 8.2. Паралелна работа с техните родители за осъзнаване необходимостта децата им да продължат образованието си в гимназиален етап. Работа в посока мотивация за родителска подкрепа на своите деца. Задачите, които са предизвикателство за изпълнение от учениците и техните родители в рамките на дейността са: 1)Придобиване на знания за характера и динамиката на пазара на труда;Разширена информация за професиите и възможностите за реализация; 2)Усъвършенстване на уменията за самоанализ и обективна самооценка; Ефективно набюдение и самоанализ; 3) Развитие на социални умения и личностни качества 4)Изграждане на умения за кариерно планиране; Получаване на професионална подкрепа за очертаване на личен професионален план за развитие; 5)Разбиране на значението на личната инициатива при планиране и преход към продължаване на образованието и разбиране, че промяната винаги е възможна 34 941.72 23 265.72
Лятна школа за допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства : Дейността е свързана с провеждане на допълнителни занимания със застрашени от отпадане ученици на възраст от 7-18 г. Целта е учениците да усъвършенстват знанията си в конкретна област или да получат нови такива по атрактивен за тях начин в неформална среда и сред природата чрез иновативни методи. Дейността е част от Направление II „Подобряване достъпа до образование“, т. 2 като допринася за осигуряване на допълнителни обучения на ученици в неформална среда и опознаване на различните етноси, с оглед на преодоляване на негативните нагласи към етническите малцинства, както и повишаване на интереса им към образователния процес и осъзнаване на важната роля на образованието за бъдещата им социална и професионална реализация. Дейността предвижда организиране и провеждане на Лятна школа за ученици, която дава възможност на младежите за пръв път да напуснат населеното място, в което живеят, да получат подкрепа и допълнителна мотивация с цел превенция на ранното отпадане от образователната система. Дейността има интеграционен характер, тъй като чрез участието си, учениците ще осъзнаят факта, че няма етнически бариери за развитие на човешкия потенциал и че разнообразието на култури и етноси е богатство за обществото. Темите, които ще се обсъждат на школата, са избрани по предварително направено проучване сред училищата – партньори по настоящия проект. В едно от тях след завършване на средно образование, учениците излизат с първа степен на готвач, поради което е избрана и тема с кулинарна тематика Другите теми, които ще се включат, са със забавен и занимателен характер, за да демонстрират на учениците, че образованието не е задължително да е скучно и безинтересно. Лятната школа ще представи лекционната част от обхванатите теми по атрактивен начин чрез практически упражнения. Ще се използват методи като: ** задаване на ефективни въпроси - чиято цел е увличане на учениците в процеса на правилно разбиране на информацията, което да им помогне да откриват и разбират ползите от образование. ** кейс-стъди - при който на учениците ще се даде възможност те сами да търсят и анализират информация по дадена тема, достигайки до конкретни изводи. ** работилница - инструмент, в който материалът не се предава директно към учениците, а се извлича от самите ученици, като по този начин те се въвличат по-силно и активно в процеса на учене. ** ролеви игри и симулации - дава се възможност на учениците да се наблюдават отстрани в дадена ситуация, която е сходна с тяхната работа и сами да направят изводи за това как се справят и кои области от тяхното представяне имат нужда от подобрения. ** модерирана групова дискусия - начин, при който водещ (експерт) и участници откриват какви са различните нагласи спрямо даден проблем - етнически и културен. ** решаване на казуси -позволява използването на по-конкретни и свързани с реалността подходи към някои от темите, дискутирани в лятната школа. Програмата на летната школа включва: * Първи ден - опознавателен; * Втори ден - език и общуване; * Трети ден - спорт, физическа активност, професионална реализация; *Четвърти ден - всичко е музика; *Пети и шести ден - гастрономия - страст, хоби, професия *Седми ден - завършващ - включва дискусии чрез разходки из местната природа, лагерен огън. 11 992.00 11 992.00
Осигуряване на подходяща образователна среда за включване на учениците от ромски произход от обособените по етнически признак училища чрез поетапен прием в училища извън ромските квартали: Целта на дейността е да бъде подпомогнат процеса на задържане в училище на учениците от етнически малцинства на територията на община Шумен, чрез прилагане на специфични методи и подходи за образователна интеграция- психологическо консултиране. Дейността създава предпоставки за предотвратяване отпадането от образователната система на ученици от етническите малцинства, поради наличието на изоставане и образователни дефицити в усвояването на учебния материал по основните учебни дисциплини. Децата, израснали в относително затворена или изолирана етническа общност до постъпването си в училище са общували предимно на майчиния си език. При постъпване в първи клас много от тях се оказват в неравностойно положение, спрямо своите връстници. Налага им се да усвояват съвършено ново за тях учебно съдържание на слабо познат език. Този неравен старт на обучение допринася в голяма степен за изоставането в усвояването на нови знания по основните предмети и в следващите години на обучение. Те започват да проявяват несигурност, неувереност и понижено самочувствие. Обикновено това довежда до нежелание за учене, озлобление към знаещите и самоизолация от българската общност в училище. Затова предвиждаме психологическо косултиране на деца, застрашени от отпадане. Дейността ще се изпълнява от един психолог, който ще работи с децата с установени дефицити и нужда от психологическо подпомагане от училищата партньори по проекта. Той ще бъде пряко ангажиран с оказването на психологическа помощ, провеждане на индивидуални консултации. Психологът ще работи индивидуално с ученици, които имат поведенчески проблеми и/или не посещават редовно часовете – избягали, закъснели и др. При индивидуалната консултация ще се оказва подкрепа на децата за опознаване на техните силни и слаби страни, способности и интереси, за усвояване на положителни поведенчески модели и умения за комуникация с връстници и възрастни. На базата на това, ще бъде оказвана реална подкрепа на децата от целевата група, за придобиване на увереност и сигурност при изявите си в учебните часове и общуването с връстници от различен етнически произход. След изследване на основните проблеми на учениците, включени в тази дейност по преценка на психолога могат да бъдат бъдат формирани групи за подкрепа и споделяне. Този метод на работа е особено подходящ за работа с децата, при които има дефицит в уменията за себеизразяване, себеутвърждаване и общуване с връстници, който дефицит може да доведе до отхвърляне и социална изолация. За всяка индивидуална психологическа среща и групово занимание, наетият по проекта психолог ще изготвя доклад. Тъй като дейността е значима за работата на училищата в община Шумен, ще бъде изготвен доклад за постигнатите резултати , който ще бъде предоставен на асоциирания партньор РУО на МОН. Дейността кореспондира на Приоритет „Образование”, от Плана за интеграция, както и попада в обхвата на мерките за въздействие подкрепяни от НОИР за осигуряване на психологическа подкрепа на децата и учениците от етническите малцинства и търсещи или получили международна закрила. Дейността е съотвествие и на специфична цел 2 на проекта. 30 240.00 21 529.09

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).