Организация и управление на проекта - сформиране на екип за уточняване и разпределяне на задачите по дейности: Дейността ще започне със сформиране на екип (състоящ се от четирима членове) - ръководител на проект, координатор на проекта, технически сътрудник и счетоводител.
Ръководителят на проекта е отговорната личност за хода и осъществяването на проектните цели и задачи. Ръководи, организира, контролира екипа и отговоря за цялостната дейност по проекта. Анализира текущите отчети и резултати. Контролира и отговаря за правилното водене и съхраняване на документацията. Ще носи отговорност за правилното изразходване на паричните средства. Ще комуникира с партньорите в хода на проекта.
Координаторът на проекта ще координира работата на училището и партньорските организации.Планира и организира извънкласните дейности на клубовете. Изготвя необходимата документация, свързана с тези дейности. Изготвя докладите за дейностите; поддържа връзка с медиите и други заинтересовани страни за популяризиране на проекта.
Техническият сътрудник ще изпълнява технически функции по осигуряване и обслужване работата на екипа. Протоколира дейностите. Води досието на проекта и изработва месечни отчети. Съхранява документацията. Изпълнява и други възложени задачи, свързани с техническото обезпечаване на дейностите. Отговаря и координира кореспонденцията по време на проекта. Осъществява популяризирането на проекта. Обработва и систематизира снимковия материал по проекта, изготвя логото на проекта.
Счетоводителят на проекта ще организира, контролира и отговаря за финансово-счетоводната дейност, извършва икономически анализ, следи за правилното оползотворяване на средствата и своевременното отразяване в счетоводните документи по изпълнение на проекта. Информира периодично екипа за финансовото състояние и изразходването на паричните средства. Изготвя финансови отчети с първични разходооправдателни документи, доказващи дейностите по проекта. Изготвя искания за плащания.
Екипът изготвя технически доклади и финансови отчети, доклади за напредък. След приключване на дейностите по проекта екипът ще изготви окончателно искане за плащане, придружено от съответните документи, съгласно изискванията на финансиращата организация.
Екипът за управление на проекта ще ръководи, контролира и наблюдава процеса по изпълнение на дейностите по проекта, като при констатиране на отклонения от предварително заложените параметри, своевременно ще бъдат предприети коригиращи мерки. Ще бъде разработена Процедура за вътрешен мониторинг и контрол. |
11 950.00
|
11 379.98
|
Информиране и публичност: Визуализацията и популяризацията на дейностите по този проект ще бъдат свързани с децата и техните родители на територията на партниращите си училища, респективно населени места в община Омуртаг.
Всички информационни материали ще съдържат емблемата на Европейски съюз и логото на програмен период 2014-2020 г.
За да информираме участниците и обществеността за ролята на Европейския съюз и държавата, на входа на училището ще бъде поставена информационна табела с информация за проекта, в която се споменава финансовата подкрепа от Европейския съюз. Ще бъдат изготвени печатни информационни материали (брошури, покани, тефтери), промоционални материали (ученически раници, конферентни чанти, химикали, флаш-памет (USB). Изготвяне на рекламно пано. Всички информационни материали ще бъдат атрактивни, езикът ще бъде ясен и разбираем и достъпен.
На интернет страницата на училището ще бъде публикувана подробна информация за одобрения за финансиране проект. Ще бъдат проведени две информационни събития (в началото и в края) за запознаване с дейностите по проекта. При провеждането им ще се наблегне на качеството на организацията (спазване на времевия график, функционалност на услугите и др.) и професионализма, яснотата и продължителността на изказванията. Информиране чрез мрежата на Областен информационен център гр. Търговище и чрез информационен портал - социалната мрежа. На закупеното обзавеждане ще бъдат поставени стикери (лепенки). Във всяко платено излъчване по кабелна телевизия и радиоформата ще се назовават Европейският съюз и съответната програма.
С показване на постиженията пред родители и близки се цели доизграждане на подкрепящата среда, която ще гарантира устойчивост на тенденцията по задържане на учениците в средищното училище и намаляване броя на отпадналите ученици. Ще бъдат преодолени негативните стереотипи и дискриминационните нагласи спрямо различните етноси. |
2 330.80
|
2 330.80
|
Допълнително обучение по български език за ученици, за които българският език не е майчин : Сформиране на клубове "Моливко" във водещата организация и в организацията партньор.
Децата от етнически произход живеят в затворена общност и никой не обръща внимание на развитието на способностите им за езиково и социално общуване и за приобщаване към други етнически общности. Затова още през първата година в училище тези деца постигат ниски резултати и загубват мотивация да учат. Недоброто владеене на българския език, липсата на изградени навици и социални умения, новата среда и наложеният нов дневен режим ги обърква и притеснява. При тях съществува и проблем с общуването с другите деца, сблъскват се със стереотипите на обществото. Част от тях постъпват в училище, без да са посещавали редовно подготвителна група за училище.
Чрез дейността на клубовете ще се създадат условия за социална адаптация и мотивация за посещение на училище от деца билингви. Ще се гарантира тяхното право на равен достъп до качествено образование и овладяване на българския език за тяхната успешна интеграция. За да се осигури равен старт на децата от етническите малцинства и за тяхната по- добра адаптация към училищния живот ще бъдат включени деца от първи клас в тези клубове, които ще работят по програма, изготвена от ръководителите на клубовете и съобразена с учебната програма на МОН. Ще бъдат закупени учебни пособия, учебни тетрадки, помагала и художествена литература, необходими за работата на клубовете. Със закупената художествена литература ще обогатим библиотечния фонд. Усвоените знания от учениците (ниво - овладяване на азбуката и ниво - четивна техника) ще бъдат представени на два етапа на представителни изяви пред учители, родители, партньори. Така чрез тази извънкласна дейност ще бъде създадена благоприятна мултиетническа среда, която да засили самочувствието на учениците да се чувстват равнопоставени и значими и тяхното желание за работа. Интерактивната учебна среда засяга същността на взаимодействието между обучавани и обучаващ. Провокирането на ученическата активност, разчупването на стандартния модел за преподаване, премахване на монотонността и скуката е една от основните задачи пред учителите, не само в работата им с ромските деца. Използването на
интерактивни методи и техники позволява да се разчупи традиционната форма на преподаване, да се активира потенциала на всяко дете, да се поощрява самостоятелното вземане на решение и поемането на отговорност, да има изработени ясни правила и екипност в работата. Чрез игрите ще се разчупи шаблонът, учениците ще се освободят от задръжки, страх и притеснение. Упражненията ще се превърнат в приятно занимание. На Зелено училище - в Цигов чарк в среда, различна от традиционната и водеща до социално включване и сближаване ще бъде създадена атмосфера на взаимно уважение, толерантност и разбирателство. Така ще се улесни адаптацията и социалното взаимодействие чрез разнообразни форми, пречупени през играта, работа с материали, танци и песни. |
20 459.00
|
21 179.90
|
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и осъществяване на допълнителна подготовка по учебни предмети за компенсиране на пропуски при усвояване на учебния материал: Сформиране на клубове „Знайко” във водещата организация и организацията партньор.
Сформирането на клубовете отговаря на идентифицираните нужди на целевия регион. Езикът в семейството на децата е различен от българския. Децата се затрудняват в процеса на общуване и обучение. Ниската грамотност на родителите и съществуващите финансови проблеми в семействата, води до незаинтересованост и често отсъствие на децата. Липсва мотивация за присъствие в детския колектив и участие в учебния процес. Занижени са индивидуалните постижения в обучението им.
Работата в клуба ще спомогне за диференциране на грижата към учениците от етническите малцинства спрямо техните различни потребности за пълноценното им приобщаване в училище. Учениците не приемат училището като основен приоритет, образованието не е дооценено, което води до липса на знания и умения, невъзможност за изграждане на определени компетенции. Учениците се чувстват незнаещи, неможещи, неприемащи училищната среда като тяхна. Затруднено е интегрирането и социализирането на тези ученици. Притесненията им апликират върху самочувствието, начина на събеседване и учене.
Подобряване на успеваемостта на учениците от етническите малцинства в училище чрез използване на възможностите на непреднамереното образование – получените знания, умения и навици от участие в съответните извънкласни образователни модули ще се отразят и върху общата им и специфична образователна подготовка.
Мотивиране на учениците от етническите малцинства за активно участие в образователния процес посредством тяхното участие в интересни образователни дейности, което превръща училището в привлекателно място за обучение.
Образователната интеграция е ключова за интеграцията на етносите, затова клубовете ще направят решителна крачка в тази посока.
Клубовете ще работят по програма, изготвена от техните ръководители и съобразена с учебната програма на МОН за компенсиране на пропуснатите знания по отделните учебни предмети. Ще бъдат закупени учебни пособия, учебни тетрадки, помагала и художествена литература, необходими за работата на клубовете. Със закупената художествена литература ще обогатим библиотечния фонд. В края на обучението ще проведем хепънинг "Можем повече", на който усвоените знания от учениците ще бъдат представени пред учители, родители, партньори. Като награда за работата им през годината, учениците ще вземат участие в "Синьо лято" в гр. Приморско, водещо до изграждане на умения за пълноценен и здравословен начин на живот и за деца, умеещи да работят в екип. "Синьо лято" е алтернатива на застоялия живот пред компютъра, противодействие на липсата на социална и обществена ангажираност и мотивация за изява. Ще съдейства за преодоляване на границите в общуването между децата извън традиционната училищна среда. Така те излизат от затворената общност и създават нови контакти със свои връстници. |
15 648.00
|
14 871.73
|
Съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците от етническите малцинства и техните връстници в интеграционна мултикултурна среда: Заниманията по интереси включват разнообразен набор от достъпни и забавни дейности, които имат за цел да предотвратят преумората, да развиват и обогатяват детското мислене, както и да допринесат за придобиване на полезни нови знания, за интерпретиране и прилагане в практиката на вече затвърдени знания. Преносът на знания на емпирично равнище говори за четене с разбиране, което е основа за овладяването на ключовите компетентности по Европейската референтна рамка. Дейностите по интереси ще се организират с оглед мотивиране на учениците и родителите. Подборът ще се извърши според желанията, интересите и възможностите на анкетираните учениците. Планирането ще бъде направено според потребностите на всяко дете. Така ще се постигне положително въздействие върху мотивацията на децата и ще се улесни постигането на поставените цели. Ще се превърне взаимодействието учител-ученик в партньорство.
Сформирането на клубовете по интереси е атрактивна форма на извънкласна дейност за интеркултурно образование . Чрез работата в тях ще се намалят отсъствията на учениците и ще се разширят възможностите за участие в извънучилищни форми на работа. Клубовете ще извършват дейности, обмислени съобразно потребностите, желанията и заложбите на учениците, проучени предварително чрез проведена анкета. Ще бъде осигурена необходимата материална база, в зависимост от заявените потребности на учениците в сътрудничество с родителите. Клубовете ще работят по програми, изготвени от техните ръководители.
Клуб „Искри край огнището” - занятия с ученици, които ще извършват събирачество и разказване на местен фолклор. Това ще обогати емоционалния им свят и ще формира чувство за национална принадлежност. В клуба за издирване, съхраняване и популяризиране на културата на различните етноси учениците ще проучват и записват от "първа ръка" песни, разкази за празниците, обичаите и традициите.
Дейността на танцов състав „Етноритми” ще включва подготовка на сценично-танцови постановки на танци на различните етноси, защото пресичането на култури сближава и обединява.
За провеждането на занятията на двата клуба ще бъде изградена стая на етносите.
Инициативата "Ден на толерантността" ще бъде проведена под мотото "Различни, но заедно". Тя ще бъде организирана от Община Омуртаг в залата, наета за случая. Ученици от различни етноси, облечени в носии ще посрещнат всички на входа с традиционни ястия от различните кухни. Ще бъдат изработени презентации, а кулминацията ще бъдат танците, в които ще се включат деца от всички етноси.
Учебните екскурзии, за двете клубни форми, посещението на музеи и театри ще обогати светогледа на учениците и ще формира позитивна нагласа към културното многообразие и желание за неговото опознаване. За това ще допринесе и участието в Детския ромски фестивал "Отворено сърце" гр. Велико Търново.
Дейността ще доведе до обновяване и обогатяване на културния живот чрез създаване и развитие на собствен специфичен модел на цялостна култура като главен фактор за изграждане на идентичност, неповторимост и очарование на ОУ с.Зелена морава. Образованието и културата ще си подадат ръка. Ще се привлекат възможно най-много ученици, за да се осмисли тяхното свободно време, да се формира у тях съзнанието, че принадлежат към едно общество, в което всички трябва да живеят и работят заедно. Създаването на ефикасен модел за възпитаване на етническа толерантност, гордост и приятелство, както и привличането и задържането на децата в училище чрез изучаване на фолклора на различните етноси, училището ще стане място за всички. Виждайки част от своите традиции в класната стая, детето ще започне да чувства училището по-малко "чуждо". Децата ще опознаят богатия фолклорен свят на етносите, ще се убедят, че в приказките, преданията и песните на всички етноси се говори за едни и същи неща - правда, любов, щастие. Ще се осъзнае значимостта на общочовешките елементи в традициите и културата на различните етноси. |
30 640.00
|
30 713.32
|
Насърчаване участието на родителите в образователния процес: Проектът е насочен към включване на родителите като съмишленици и партньори при реализиране на съвместни дейности в училище и извън него. Семейната среда е основополагаща за възпитанието на децата още в ранна възраст. Работата в екип с родителите на нашите ученици ще окаже положително влияние върху успешното задържане на учениците в училище и превенция на отпадането им. Включването на родителите в дейностите по проекта ще спомогне за преодоляване на негативизма към училището като място за учене и ще го превърне в предпочитано място за осъществяване на много и разнообразни инициативи. За целта ще бъдат осъществени следните дейности, подбрани след проучване желанията и интересите на родителите. Най-прекият път за преодоляване на дистанцията е участието в съвместни дейности и решаването на общи творчески задачи, за да се изгради ефикасен модел на сътрудничество ученик-родител-учител за постигане на качествено образование.Необходимо е учители и родители да обединят усилия в името на това децата им да получат най-доброто като образование и възпитание. Родителите са факторът, нареждащ се на първо място по значение, последван от усилията на специалистите и личната мотивация на самото дете. Ето защо създаването на успешна комуникация и добро взаимодействие между родители и учители е от изключителна важност и за самите тях, и за учениците. Дейността ще разкрие ефективни пътища за работата с родителите, за да станат активни партньори в училищния живот, да се подобри комуникацията, която е ключова в израстването на детската личност и гарантира ефективен учебно-възпитателен процес.
Успехът на модела се корени в доброто партньорство между всички участници в учебния процес - учители, ученици и родители и тяхната равнопоставеност при вземане на решения и отношения в съвместната работа. Иновативност, доказала своята изключителна полезност, е използването на образователни медиатори и доброволци от ромската общност в работата с родителите и учениците, както и съвместната работа с учителите при възникнали проблемни ситуации.
Дейността ще бъде координирана от партньора Център Амалипе, който има опит в работата с родители. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в общината.
За изпълнението на дейността на общинско ниво ще бъде назначен един образователен медиатор от ромски произход. Основните изисквания към него ще са да има поне средно образование и да се ползва с доверието на родителите. Той ще бъде подпомаган методически и ръководен от Регионалния координатор „Общностно развитие” на Център Амалипе, който ще извършва и посещения на място, за да гарантира качественото изпълнение на дейностите.
Медиаторът ще осъществява връзката в партньорското общуване между учители и родители. Така ще се насърчи партньорството с нови хора и организации за по-добро образование. Училището ще се превърне в защитено място за учениците, независимо от техния етнос, социален статус и икономически възможности. Така включването и на семейството ще доведе до усещане за дом и споделен живот за цялата общност.
Образователният медиатор ще бъде ангажиран на пълен работен ден и ще координира изпълнението на дейностите, описани по-долу. |
43 536.00
|
40 134.17
|