Дейности по Специфична цел 3 за подобряване на равния и навременен достъп до качествени и устойчиви услуги на достъпна цена: 1.1. Интегрирани здравно-социални услуги за деца и младежи до завършването на средно образование - включването на тази дейност се обосновава поради специфичността на целевата група, към която е насочена, а имено деца от уязвими и/или малцинствени групи. В повечето случай те се характеризират с лошо и ниско образование, както и нередовност на посещение на детски градини и училища. Това е и една от основните пречки при тях да се крият необходимости от включването на логопед, психолог и социален работник поради трудността за работа с децата и техните родители, а включването на специалисти от ранна детска възраст е от голямо значение за възможностите за работа с деца и подобряване на тяхното състояние.
Тази дейност е насочена именно към децата до ранна детска възраст и включва от една страна малцинствени и уязвими групи, в които се наблюват често скрити потребности от получаването на специализирана подкрепа, както и за деца с установени СОП, за които е необходима по-усилена и честа работа със специалисти.
Включването на дейността ще помогне, от една страна за по-ранна диагностика и откриване на проблеми сред децата, а от друга страна, за по-бързото отстраняване на проблемите, намаляване на различията и подобряване на сближаването на децата, предотвратяване на възможни конфликти сред децата.
Дейността ще бъде изпълнена чрез ангажирането на специалист - логопед, психолог и социален работник, които ще бъдат на разположение на децата и техните родители и да работят с тях безплатно в рамките на осъществяването на дейността.
- Логопед - осигуряване на подкрепа за личностно развитие на децата до 18 год. възраст, нуждаещи се от обща и допълнителна подкрепа чрез провеждане на ефективна превенция, диагностика, терапия и консултация по отношение на комуникативните нарушения на децата. Логопедът е част от процеса на осъзнаване, приемане и подкрепа на индивидуалността на всяко дете и на разнообразието от потребности на всички деца чрез активиране и включване на ресурси, насочени към премахване на пречките пред ученето и научаването и към създаване на възможности за развитие и участие на децата във всички аспекти на живота на общността;
- Психолог - за провеждане на индивидуални консултации на деца от уязвими и/или малцинствени групи до 18 год. възраст. Децата имат проблем да бъдат чути и да бъде зачетен изборът им. Когато нямат друг достъпен „език“ за това, което е в основата на тяхното страдание, децата и юношите го „казват“ чрез актове, които говорят вместо тях - проява на агресия, депресия, чувство за вина, страхове, фобии, затваряне в себе си. Често в малцинствените общности поради ниски доходи, образование или невъзможност да обърнат внимание на децата се наблюдават още от ранна детска възраст формирането на поведенчески модели, които с възрастта стават все по-осезаеми, но и все по-трудно преодолими. Поради тази причина е важно още от ранна възраст да се работи допълнително и усилено с тези деца за да могат да бъдат потърсени решение и предотвратени бъдещи проблеми.
Психолога ще отговаря на потребностите от полагането на специални грижи за психичното здраве на подрастващите деца от посочените групи, формирането на позитивни социални нагласи и ценностни ориентации, превенция на негативни явления и осигуряване на условия за пълноценно взаимодействие между детето и факторите на обкръжаващата го среда в детската градина и училището.
- Социален работник - за работа с деца от рискви и малцинствени групи (в частност ромите). Въпреки че ромите имат същите права и възможности като всеки друг български гражданин, на практика това не винаги се получава. Тревожно е също отчитането на възникналите в последно време конфликти с ромското население и все по-голямото дистанциране на общността и нейното капсоловане, за което най-потърпевши са децата, особено в ранна детска възраст. Ангажирането на специалист социален работник ще ни помогне да премахнем част от негативните бариери и да придобием по-детайлен поглед над децата от общността.
|
98 800.00
|
34 220.90
|
Дейности по специфична цел 3 попадащи в обхвата на единната ставка: 2.1. Предоставяне на превантивни и подкрепящи услуги в общността за деца и младежи до завършването на средно образование, но не повече от 20-годишна възраст.
Към момента децата в общината от уязвими и/или малцинствени групи до 18 год. възраст са 460, но не всички от тях посещават училище, а някой от тях са в предучилищна възраст.
Тази дейност, освен и другите предвидени в проектното предложение, ще ни помогне да предоставим един цялостен комплекс от мерки, с които да насърчим родителите и децата да учасват в образованието, да подобрят своят социален статус и възможности за интеграция. Да намалим различията и да спомогнем за по-лесния им преход и придобиване на умения за бъдеща реализиция и отпадане от образование на тях и техните деца.
2.2. Организиране и провеждане на въвеждащи и надграждащи обучения на служители на доставчиците на социални услуги, във връзка с услугите за ранно детско развитие превенция, ранна интервенция на уврежданията за деца, интегриран подход и комплексност на подкрепата, и др.
Работата с уязвими и/или малцинствени групи е трудна и особена, често срещана с проблеми и рискове. Характеризира се с висока психическа натовареност и необходимост от придобиването на допълнителни умения за работа в стресова среда, управление на конфликти, екип и др. Важно е всички експерти, които са включени в проектното предложение, както и тези, които предоставят текущи услуги за деца, да придобият и входящи умения по отношение на предоставяните за общността услуги, цели, политики за подобряване на квалификацията им по отношение на методи за работа с деца от уязвими и/или малцинствени групи, със СОП , в риск/ комуникация, стрес, конфликти и подобни.
За целта предвиждаме организиране и провеждане на обучения от специалисти от областта:
- 1 въвеждащо обучение за всички служители ангажирани в проекта. Поради специфичността на услугите, които ще предоставят специалистите е необходимо да преминат през задължително въвеждащо обучение, което да им помогне да навлязат бързо в предлаганите от общината социални услуги, изисквания, задължения, регламенти и възможности за работа с деца. Тъй като работата с деца е чувствителна тема за всички е много важно да не се допускат грешки и всички експери да бъдат подходящо подготвени за работа с тях, методи, особености, възможности, проблеми, методи на въздействие и др. за осигуряването на по-добър и ефективен процес в комплекс с всички специалисти по проетка.
Подобряването на уменията на служителите, особено когато работят с деца, включително от уязвими групи, е непрестанен процес, който изисква ежегодно подобряване и придобиване на умения за да могат да бъдат постигнати реални резултати от работата на специалистите и да бъдат подобрявани постиганите резултати. |
39 520.00
|
9 993.81
|
Дейности по Специфична цел 2 за насърчаване на социално-икономическата интеграция на маргинализираните общности като ромите: 3.1.Здравна профилактика и превенция, информираност за здравното обслужване на гражданите и достъпа до здравни грижи. Информираност относно имунизационния календар.
Налице са значителни етно-демографските разлики, които влияят съществено върху самооценката за здравето на българските граждани от ромски произход като те се характеризират с едно от най-младото население, но и с по-висока смъртност. Близо 2/3 от населението от ромски произход в общината са или деца или млади хора, при които дългогодишните здравословни проблеми се срещат относително по-рядко, отколкото при възрастните. От друга страна, поради невъзможността да се осигури навременно и продължително лечение на нуждаещите се, смъртността в ромската група настъпва много по-рано, отколкото при останалото население. Не на последно място, наличието на ваксини от националния имунизационен календар е много ниско, както и сексуалната превенция. Познанията за болестите, както и рисковете от сексуалния живот, включително и ранните бракове, профилактиката са на много ниско ниво. Затвореността на общността и ниското ниво на образование и социална интеграция оказват още по-голяма негативна роля на обществото.
От друга страна, за заложените специалисти от предходните дейности е необходима и подкрепа, както и подготовка на семействата за получаване на тяхната подкрепа, организиране и съдействие при провеждането на занятията.
Поради изброените причини е необходимо да ангажираме и междинно - свързващо звено, което да оказва директна индивидуална подкрепа на семействата, а от друга, да организира и посредничи за всички останали планирани услуги по настощия проект. Това са именно медиаторите, като за целите на проекта предвиждаме ангажирането на 2 лица на 8 часов работен ден, които ще работят непосредствено с целевата група и техните семейства за целия период на проекта.
Те от своя страна ще предостаят информация за:
- предоставяните по проекта услуги и специалисти, ще организират провеждането на занятията и ще подпомагат специалистите;
- ще предоставят информация относно детски градини, училища, имунизационен календар, курсове и обучения, кариерно консултиране и др.;
- ще мотивира децата и семействата за включване в планираните дейности и услуги, предоставяни от общината.
3.2. Мерки за повишаване на здравната култура по отношение превенция на болестите при децата. По отношение на здравните консултации за профилактика и превенция, информираност, както и здравното обслужване и достъп до здравни грижи за превенция на болестите при децата, превенция на ранни бракове и раждания, предвиждаме да организиране на курсове по сексуално здраве и полова зрялост, болести и проблеми от специалист лекар за децата от 10 до 18 години, предвиждаме ангажирането на 1 лице - лекар, което ще бъде ангажирано на 4-ри часа за предоставяне на заложените услуги.
3.3. Програми за превенция в най-уязвимите и маргинализирани общности и подготовка за включване в образователната система, както и предоставяне на допълнителна работа с детски педагог за подобряване на работата на децата от от 3 до 14 год. възраст. За осъществяването на дейността предвиждаме ангажирането на специалист педагог, който да провежда извънкласни занимания с деца под формата на работилници с различна насоченост и за различни възрастови групи. Целта на работилниците е да се подпомогнат допълнително децата от уязвимите и/или малцинствените групи за подобряване на уменията им и по-лесното приобщаване на децата към общността. Ще спомогне за ранно диагностициране на потенциални проблеми или пропуски в развитието на децата, ще спомогне за сближаване на децата, както и за улесняване и подготовка за включването им в образование или наваксване при забавяне в напредъка.
Организираните занимания ще бъдат под формата на игри - работилници с тематика - глина, квилинг, рисуване и др., организиране на игри, заедно с други деца. Тематичната им ориентираност ще спомогне за получаване на различни знания (български език, история, математика и др.). |
83 872.00
|
16 903.66
|
Дейности по специфична цел 2 попадащи в обхвата на единната ставка: Програми за превенция в най-уязвимите и маргинализирани общности и подготовка за включване в образователната система, както и предоставяне на допълнителна работа с детски педагог за подобряване на работата на децата от от 3 до 14 год. възраст.
За осъществяването на предвидената дейност за организиране и провеждане на тематични работилници за деца до 14 год. възраст е необходимо и осигуряването на специализирани материали, с които децата ще работят. От една страна децата са разделени на различни възрастови групи:
-от 3 до 6 год.;
- от 7 до 11 год.;
- от 12 до 14 год.
От друга страна са разделени и тематично според сферата на обучение - математика, история, български език, физика, химия, природа и др.
Предвидено е провеждането на периодични занимания с децата за периода на проекта в различните възрастови групи и тематики, като за тяхното реализиране е необходимо осигуряването и на съответните материали.
Тези материали ще включват организирането на различни занимания като от работа с глина, рисуване до организирането на тематични игри за изучаването на история, математика, провеждането на физични и химични опити, помощни материали за подобряване на уменията по български език и др. |
33 548.80
|
10 456.01
|
Продължение - Дейности по Специфична цел 3 за подобряване на равния и навременен достъп до качествени и устойчиви услуги на достъпна цена: 1.2. Услуги за ранно детско развитие - формиране на родителски умения; семейно консултиране и подкрепа, вкл. и по отношение на здравните аспекти; ранна интервенция за деца с увреждания и затруднения в развитието.
Дейността е от особена важност тъй като цели да има превантивна дейност с един от най-често срещаните проблеми сред уязвимите и/или малцинствените групи, а именно:
- сред общността се наблюдават чести отпадания на децата от училище и от още след начален етап на образование, от една страна поради липса на доходи на семейството, включването на децата като "източник на доходи";
- неграмотност на родителите - липсата на образование в родителите и ранните бракове;
- предоставяне на децата за отглеждане в институции поради липса на родителски умения, ниски доходи и др.
Чрез изпълнението на дейността целим да осигурим цялостна подкрепа за превенция, както и семейно консултиране за формирането на родителски умения в два основни аспекта:
- Предоставяне на специализирана индивидуална медицинска подкрепа от специалист педиатър за подобряване на уменията на родителите за полагане на грижи към децата в ранна детска възраст и подобряване на условията на отглеждане. От една страна това ще даде възможност да се подобри здравето на децата и подобряване на ваксинационния статус на обществото, ще помогне да се избегнат здравословни проблеми или да се открият преждевременно такива и да се улесни тяхното лечение. Ще подпомогне родителите в отглеждането на децата и за създаване на умения за полагане на по-добри грижи на техните деца.
- Ангажиране на специалист психолог за работа с родители или бъдещи такива. Често срещаните ранни бракове сред общността се характеризират и с голям стрес на родителите, котио също са деца. От една страна няма умения да оглеждат деца, а от друга страна липсата на доходи, трудови и социални умения, неблагоприятни условия са и фактор за нежалания за полагане на грижи към децата. Тук е важно да се намеси психолог, който да работи именно с родителите или бъдещите такива, да им помогне с методическа подкрепа, от една страна за техните деца, а от друга, за тях самите и тяхното приобщаване като родители в обществото.
Също така процесът на работа с родителите трябва да обхваща целия период на образование на децата. Участието на семейството в образованието на децата е от решаващо значение за успеха в образованието им. Като се има предвид особено важната роля на семейството и общност, важно е да се повиши информираността на ромските семейства, по отношение на последиците от преждевременното напускане на училище на децата по отношение на личностното им развитие, както и тяхната социална и икономическа интеграция в бъдеще. Особено внимание трябва да бъде обърнато на семействата, чийто деца са отпаднали преждевременно от образование. От друга страна, работата с психолог ще спомогне и за тяхното кариерно развитие и ще спомогне за насочването им към определени възможности.
1.3. Организиране и провеждане на въвеждащи и надграждащи обучения, включително и супервизии на служители на доставчиците на социални услуги, във връзка с услугите за ранно детско развитие превенция, ранна интервенция на уврежданията за деца, интегриран подход и комплексност на подкрепата, и др.
Работата с уязвими и/или малцинствени групи е трудна и особена, често срещана с проблеми и рискове. Характеризира се с висока психическа натовареност и необходимост от придобиването на допълнителни умения за работа в стресова среда, управление на конфликти, екип и др. Важно е всички експерти, които са включени в проектното предложение, както и тези, които предоставят текущи услуги за деца, да придобият и входящи умения по отношение на предоставяните за общността услуги, цели, политики, както и формирането на специфични умения за работа с уязвими и/или малцинствени групи.
Предвиждаме организирането и провеждането на:
- 2 групови супервизии;
- 4 индивидуални супервизии. |
0.00
|
0.00
|