Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 535 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The project is presenting an innovative model for a multicultural environment for integration and retaining the pupils from ethnic minorities in school, while including five schools at the territory of Lyaskovets municipality and one school at Strajitsa municipality. 
The project idea is based on mobilization of various resources to support children and parents, providing the needed support, facing the problems of every child.  An innovative element of the project is the establishment of a mobile multi-disciplinary team which will work on a daily basis with the target group of children and parents in all included schools, creation and functioning of ten Creativity Workshops, which will be occupied during the vacations, organizing and conducting events, related with the preservation of traditions and customs, activities for parents, organizing campaigns, outdoor trainings for children and parents. 
The project proposal will be implemented through the following activities:
1. Organization and management of the project for effective implementation – project team. 
2. Establishment and functioning of a mobile multi-disciplinary team of specialists: psychologists, social workers, educational mediators.
3. Establishment and functioning of creativity workshops 
4. Activation and empowerment of the parents.
5.  Campaigns with parents and the local community to support the educational integration multi-ethnical environment.
6.  “Together on a festival” - activities to preserve and strengthen the cultural identity of children and popularization of the roma culture and traditions.  
7. Organizing activities and events to enhance the motivation to continue the education and acquiring  skills for education in a multicultural environment, increasing the language skills, acquiring various social skills for adaptation in a new school environment, informing, consulting and transforming the education in a shared value. 
8. Popularization of the project. 
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Организация и управление на проекта.: Дейност 1 от проекта има за цел да осигури условия за успешна реализация на проекта като се сформира екип за управление на проекта, които да гарантират ефективно управление на проекта и постигане на заложените цели. Екипът за управление ще се състои от трима специалисти, както следва: Ръководител на проекта, технически сътрудник и счетоводител. За членовете на екипа по проекта – служители на бенефициента ще бъдат изготвени длъжностни характеристики и предвидени разходи за възнаграждения, съобразно Методологията за регламентиране на възнагражденията по ОП "НОИР" 2014-2020г. Екипът на проекта ще провежда регулярни срещи за планиране на дейностите по проекта. 29 000.00 0.00
Дейност 2. Създаване и функциониране на мобилен мултидисциплинарен екип от специалисти: психолози, социален работник и образователни медиатори (сътрудник социална работа).: Процесът на интеграция на ромските деца сред българските им връстници в училище е сложен и многообразен. Често за разрешаване на възникналите проблеми училището се нуждае от подкрепата на специалисти – психолог или социален работник, които да работят с децата и семействата им. В малките училища, обаче липсват подобни специалисти, а проблемите натрупали се през годините са много. В момента училищната среда не предлага възможности децата да общуват по пълноценен начин, да споделят това, от което се вълнуват, и това, от което се притесняват. Това в голяма степен се отнася за ромските деца, които понякога се чувстват изолирани и неразбрани сред съучениците си. Необходима е и целенасочена работа за подобряване на социалните умения на деца от различни етноси, а не само заедно да учат и да усвояват информация. Това ще доведе до сближаване помежду им и ще подпомогне процеса за преодоляване на негативни обществени нагласи, основани на етнически произход. Основна цел на настоящата дейност е повишаване качеството на образование в училищата, в които се обучават интегрирано ученици от различни етноси чрез създаване на Мобилен Мултидисциплинарен Екип /ММЕ/ от професионални консултанти - психолог, социален работник и образователен медиатор.Те ще могат да оказват адекватната психологическа подкрепа на учениците и ще предоставят консултации на терен на семействата им. Екипът ще работи по утвърден график в училищата на територията на община Лясковец и в училището в с. Камен, община Стражица, където учениците са над 90% от ромски произход. Дейността е насочена и към подобряване на комуникацията между училището и родителите. Учителите са тези, които трябва да модерират този процес, но често те нямат опит как да работят с родителите от малцинствата. Трудно общуват с тях, родителските срещи често са формални, административни. Включването на образователни медиатори – представители на съответната ромската общност ще подпомогне работата с родителите и ще повиши доверието в училищната институция. 113 684.00 0.00
Дейност 3. Сформиране и функциониране на Творчески занимални.: Редица проблеми съпътстват ромските ученици във връзка с интегрирането им и постигането на успех в образователната система. Тези проблеми водят до ниско образование, социална изолация неравенство и възприемането на ромите като бедни и слабо образовани хора, лишени от ценности. Самите те изпитват недоверие към училището, смятат го за чужда територия, непозната за тях; не го припознават като място, където ще се чувстват комфортно и ще придобият знания и умения за обкръжаващия ги свят и живота. Децата с ромски произход живеят преди всичко в затворена общност и почти никой не обръща внимание на развитието на способностите им за езиково и социално общуване и за приобщаване към други етнически общности. Затова, още през първата им година в училище тези деца постигат много ниски резултати и загубват в ранна възраст мотивация да учат. Недоброто владеене на български език, липсата на изградени навици и социални умения, новата среда, в която попадат и наложеният нов дневен режим, ги обърква и притеснява. При тях съществува и проблем с общуването с другите деца, понякога - с родителите, сблъскват се и с предразсъдъците на някои учители и стереотипите на обществото. При учениците от I до VIIІ клас проблемът е, че не приемат училището като основен приоритет, образованието не е дооценено което е една от причините да отсъстват от учебни занятия. Това води до липса на знания и умения, невъзможност за изграждане на определени компетенции и начин да се реализират на трудовия пазар след това. Децата се чувстват незнаещи, неможещи, не приемащи училищната среда като тяхна. Те не намират приятели сред останалите и постепенно напускат училище. Не по-малко затруднение е интегрирането и социализирането на децата, дошли в училището от друго населено място в трите средищни училища-участници в проекта. Те се сблъскват не само с нова обстановка и учители, но и с нови съученици, с които играят и общуват заедно. Притесненията на част от тези деца рефлектират върху самочувствието им, начина им на събеседване и на учене. Чрез функционирането на Творчески занимални във всяко училище ще се мотивират децата от ромски произход да участват активно в обучението, да променят отношението си към образователния процес, да запълнят свободното време през ваканциите със занимания, които ще развият уменията им в различни области-изкуствата, спорт, култура. 52 500.00 0.00
Дейност 4. Активизиране и овластяване на родителите.: Понастоящем ромските родители участват рядко в образователния процес и възприемат училището като „чужда” институция. В резултат, учителите не получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към училището. Това са сериозни предпоставки за ранно отпадане от училище. Чрез дейността си поставяме като основна цел да превърнем родителите в активен участник и партньор на училището в образователния процес: в усилията за привличане и задържане на ромските деца в класните стаи, повишаване на качеството на образоване и създаването на необходимите предпоставки за успешно продължаване на нашите ученици в подходящи средни училища, както и за последващата им успешна реализация на пазара на труда. Втора важна цел на дейността е да „отвори” училището към родителската общност, така че родителите да участват реално във вземането на важни управленски решения: което ще превърне училището в център на местната общност и ще подготви въвеждането на Обществен съвет според изискванията на Закона за предучилищното и училищното образование. Допълнителна цел е формирането на доверие между родителите от малцинствата и мнозинството чрез ангажирането им в съвместни дейности за образованието на техните деца. Дейността е насочена както към ромските родители/родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. Това е важно условие за превенция на сегрегацията и обособяването на „ромски” училища и паралелки. Изпълнението на дейността ще надгради вече изпълняваните дейности с родители. От 2013 г. в ОУ „П.Р.Славейков” с. Джулюница функционира Родителски клуб, обединяващ български и ромски родители от с. Джулюница и с. Добри дял. Неговата дейност ще бъде разширена, такива клубове ще бъдат създадени и в останалите училища. Дейността ще бъде координира от партньора Център „Амалипе”, който има опит в работата с родители и организирането на родителски клубове в 150 училища. Ще бъдат използвани изцяло местни лица, представители на родителските общности в общината. За изпълнението на дейността на общинско ниво ще бъдат назначени двама образователни медиатори от ромски произход. Те ще бъдат от местните общности, като ще се съобразим с груповото многообразие на ромите в общината и ще назначим медиатори от различни ромски групи. Основните изисквания към тях ще са да имат поне средно образование и да се ползват с доверието на родителите. Те ще бъдат подпомагани методически и ръководени от Регионалния координатор „Общностно развитие” на Център „Амалипе” за Централна Северна България, който ще извършва и посещения на място, за да гарантира качественото изпълнение на дейностите. Образователните медиатори ще бъдат ангажирани на пълен работен ден и ще координират изпълнението на дейностите. 25 960.00 0.00
Дейност 5. Кампании с родители и местна общественост за подкрепа на образованието в етнически смесена среда.: Два важни фактора от средата, в която функционират училищата са ключови за успеха на образователната интеграция и за постигането на целите, които си поставя проекта: ангажимент към работата на съответното училище, както и обществена подкрепа за съвместното обучение на деца от различни етноси. Понастоящем са налични дефицити и по двата фактора в общината: повечето родители не се включват в дейности за развитие на училищата, не осъзнават ползите за всички деца от образователната интеграция, сред някои родители са налице антиромски стереотипи и предразсъдъци. В резултат на това е налице опасност от вторична сегрегация на ОУ „П.Р.Славейков” (т.е. отписване на български деца от училището) и други заплахи. ОУ „П.Р.Славейков” – с. Джулюница вече има натрупан опит по работа с местната общественост за подкрепа на образованието в етнически смесена среда. Партньорът Център „Амалипе” реализира такива дейности в цялата страна. В рамките на проекта натрупаният опит ще бъде доразвит и приложен в цялата община. Основната цел на дейността е повишаване на толерантността и доверието между родителите от различните етноси, осъзнаването на ползите за всички от образователната интеграция и преодоляването на анти-ромските стереотипи. Постигането на тази цел е най-добрата превенция на латентните процеси на вторична сегрегация. Друга цел е активизирането на обществеността за подкрепа на образованието и дейността на училищата. Постигането и ще създаде благоприятна среда за функционирането на всяко едно училище в общината и за устойчив граждански контрол върху качеството на образование. Дейността е насочена както към ромските родители/родителите от етническите малцинства, така и към родителите от мнозинството. В дейността ще участват родители от всички етноси, което е предпоставка за формирането на доверие и толерантност между тях. Дейността ще бъде координира от партньора Център Амалипе, който има богат опит в провеждането на кампании за преодоляване на негативни стереотипи и създаване на подкрепяща обществена среда. Участие ще вземат активисти на Родителските клубове и Училищните настоятелства, образователните медиатори, учители и местни общественици. Ще бъдат привлечени и преподаватели от Великотърновския университет и други интелектуалци. 1 000.00 0.00
Дейност 6. Заедно на празник! - дейности за съхраняване и развиване на културната идентичност на учениците и популяризация на ромската култура и традиции.: Голяма част от идентифицираните проблеми в процеса на интегриране на ромските ученици сред българските им връстници произтича от непознаването на ромската култура, въпреки че обичаите и традициите на различните етноси в България са близки. Целите на дейността са насочени към опознаване на ромските традиции и обичаи от учениците от българския етнос, за да могат да видят в тях много елементи от празничния ритуал на своя етнос, да се опознаят и контактуват в неформална обстановка извън своето училището, като по този начин да преодолеят предразсъдъците си по отношение на ромските си съученици. Учениците заедно ще подготвят и реализират Календар на етнокултурните празници, както и съвместни мероприятия от областите: Изкуство, Екология, Наука и Спорт. Възстановките на характерни за двата етноса празнични обреди и ритуали ще помогнат за взаимното опознаване и зачитане на българските и ромските празници и традиции. Всяко от училищата ще поеме домакинството на три от празниците. Ще се инициира провеждането на ежегоден общински етнофестивал, на който участниците ще представят своите умения да пеят и танцуват, представяйки многообразието на ромската култура. 20 400.00 0.00
Дейност 7. Организиране на дейности и мероприятия за повишаване на мотивацията за продължаване на образованието и придобиване на умения за обучение в различни среди, повишаване на езиковата култура, придобиване на различни умения за адаптиране в новата училищна среда, информиране, консултиране и превръщане на образованието в ценност.: За повишаване капацитета на родителите и придобиване на знания по актуални въпроси от обучението и възпитанието на децата и познания за общуване в мулти-културна среда ще бъдат организирани 8 изнесени обучения на деца и родители в 3 направления: Образователни – за разширяване на познанията на родителите по актуални за тях въпроси, свързани с отглеждането, възпитанието и психо-физическото развитие на децата през различните възрасти, както и мултикултурно образование за произхода и историята на различните етноси в България. Социални – за развитие на социалните и езиковите компетенции на родители и деца от различен етнически произход, възраст, социален статус, както и за придобиване на уменията за работа в екип, чрез интерактивни методи, атрактивни развиващи и опознавателни игри и състезания Екология – туризъм – интерактивни дейности и игри - родители и деца за повишаване на знанията от областта на природознанието, географията, както и създаване на практически умения за оцеляване в природата. Предвидени са дейности с учениците и техните родители, насочени предимно към повишаване мотивацията за продължаване на образованието и придобиване на умения за обучение в различни среди, повишаване на езиковата култура, придобиване на различни умения за адаптиране в училищна среда, информиране, консултиране и превръщане на образованието в ценност. Съвместните дейности на родители от различни етноси са обединени от обща цел- да се научат да познават децата си, да познават техните проблеми и приоритети, да прекарват повече време с тях и заедно да начертаят едно по-добро бъдеще за тях. 65 500.00 0.00
Дейност 8. Информиране и публичност.: Целта на тази дейност е да се предостави информация за хода на проекта, постигнатите резултати и популяризиране на европейските програми и не на последно място привличане на обществен интерес. 2 900.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).