Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 194 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

WOODEX Ltd. is a company manufacturing wooden pallets.
The company occupies an area of 12 133 m2 plus 2 (two) lots with total area of 5,28 decares. The total built-up area is 3 613 m2, including the production hall which is 2 989 m2, and auxiliary premises (tools sharpening premises / grinder room, administration, room for domestic use) with area 624 m2.
Due to the economic crisis in the last 4-5 years and the reduced consumption of wood pallets, lots of the small /craft/ producers reduced or ceased their activity. Thus WOODEX Ltd. got the chance to undertake a great part of the orders in the region which necessitated new investments. Our aim is to increase the competitiveness of the company in order to position it strongly on the market. We are convinced that by launching new products and increasing the efficiency we shall succeed to secure the jobs and to establish the company as a leading producer of pallets in North-East Bulgaria. All this motivates us to participate in the present project under procedure “Energy Efficiency in Small and Medium Sized Enterprises”.     
The essence of the project is buying new machines and equipment which shall increase the energy efficiency. As a result the production costs shall decrease, the implementation and development of environmentally friendly production shall be supported, the stability and the competitiveness of the company shall increase.   
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Придобиване на ново производствено оборудване, необходимо за изпълнението на мярка Смяна на енергоносител метан и електроенергия с топлинна енергия, добита от изгарянето на отпадъчна дървесина от производствения процес (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на котел, работещ с отпадна дървесина - 1 бр.): Котелът, които възнамеряваме да закупим при одобрение на настоящият проект, ще се използва изцяло за покриване собствените нужди на предприятието. Той ще осигури замяна на досегашните енергоносители (метан и ел.енергия) при производството на топлинна енергия необходима за постоянна работа на сушилните. Отпадната дървесина ще се раздробява (рециклира) и ще се използва като енергиен източник (референтно гориво) - дървесен чипс, които ще се изгаря в котел за топла вода. Произведената топла вода ще се използва само за собствени нужди на „УДЕКС“ ЕООД и ще замени енергията получавана от изгарянето на метан за нагряването на въздуха на едната съществуваща сушилна камера и ел. енергията за нагряването на въздуха във втората съществуваща сушилна камера Влагането на отпадната дървесина (дървесен чипс) за производство на топлина при сегашни съпоставими цени на метан, ел.енергия и газьол ще доведе до съществени икономии при натоварване на пълна мощност на котела. Преминаването на биогориво от собствена отпадна дървесина (рециклирана) ще намали значително разходи за сушене на дървесината. Като се вземе предвид заложеното значително увеличение на количествата изсушена дървесина, както и изискването час от нея да е с изходна влажност 8% - 12%, а не както до сега, при процеса на термична обработка и сушене на палети, само до 22% – 24%, това определено ще доведе до снижаване на производствените разходи, намаляване на себестойността на продукцията и повишаване на нейната конкурентоспособност. Ще се постигне и опазване на околната среда в унисон със световната тенденция за икономия на използвани фосилни горива и ел.енергия. Икономията на емисии CO2 ще е в резултат на намалянето на разхода на нафта за транспортиране на отпадна дървесина, както и от отпадането на метан и ел. енергия ползвани като енергоносител за нагряване на сушилните. Към настоящият момент разполагаме с 2 броя сушилни и сме в процес на закупуване на нова 200 м3 сушилня. На по – късен етап възнамеряваме да закупим поне още една сушилня, основно за дълготрайно сушене на дървесина с изходна влажност на материала до 8% – 10 %. Тази дървесина ще е необходима суровина за въвежданото ново производство на рамки за картини, ламперия, дюшеме и други елементи. Така общият обем на сушилните камери ще достигне около 400 – 500 м3. Ако този обем на сушилните камери продължи да се захранва на метан и ел.енергия, то разходите в енергийно и финансово изражение ще са много по – високи в сравнение с въвежданото биогориво от рециклирана дървесина – дървесен чипс. С реализирането на проекта и закупуване на котел фирмата ще изпълни дейността препоръчана в енергийният одит, а именно смяната на енергоносител метан и електроенергия с топлинна енергия, добита от изгарянето на рециклирана отпадна дървесина от производствения процес. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Доставка на актива и подписване на приемо – предавателен протокол – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4.Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 179 800.00 168 200.00
Придобиване на ново производствено оборудване, необходимо за изпълнението на мярка Подмяна на технологично оборудване (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на компресор – 1 бр.) : Фирма „УДЕКС“ ЕООД в момента изпълнява проект по процедура „Подобряване на производствения капацитет в МСП”, с чиято помощ ще закупи нови машини и оборудване, а именно: нова поточна линия за хидравлично коване на палети с нестандартни размери; машина за производство (рязане) на блокчета; автоматизирана стифираща машина, високопрецизна четиристранно рендосваща и профилираща машина с 5 глави; машина за изработване (прорязване) на канали и машина за производство (коване) на дървени „крака“ /„ски“. С изпълнението на настоящият проект фирмата ще закупи и машина за полуавтоматично коване на палети за еднократна (краткотрайна) употреба. Всички тези машини работят с компресиран въздух. Наличните два компресора, с които разполага предприятието са амортизирани, освен това капацитета им не е достатъчен за да покрие нуждите на гореизброените нови машини. Именно това обуславя необходимостта от нов енергоефективен и по производителен компресор, които ще подсигури работата на машините и ще гарантира качество на производствените процеси. Компресорът ще осигурява нужните обем и степен на компресия на подавания въздух към наличните и нововъведените машини и ще способства за по – висока прецизност, ефективност и икономия на ел. енергия. Освен това новият енергоикономичен компресор окомплектован с 1000 литров ресивър ще захранва машините ритмичното и с еднакъв, като степен на налягане, сгъстен въздух. Със закупуване на новият компресор „УДЕКС“ ЕООД ще изпълни освен препоръчената в енергийният одит мярка – „Подмяна на технологично оборудване“, а така също и дейността по проекта - Придобиване на ново производствено оборудване. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Доставка на актива и подписване на приемо – предавателен протокол – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4.Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 46 000.00 38 000.00
Придобиване на ново производствено оборудване, необходимо за изпълнението на мярка Подмяна на технологично оборудване (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на електрокар – 1 бр.) : По – високият обем на производство през последната 1 – 2 години и очакваното увеличение през следващите изисква допълнителна подемно – транспортна техника, която ще се използва само за нуждите на предприятието и конкретно вътре в производствените халета на фабриката. Целият вътрешен транспорт на заготвените елементи, предвижването на готовата продукция (палети и скари) за зареждане на сушилните, нейното изваждане и складиране, а впоследствие и товарене на камионите, понастоящем се осъществява с два мотокара. И двата са закупени като нови, но след дългата им употреба вече са силно амортизирани и дават доста по – висок разход на гориво и моторно масло, отколкото в началото. Поради увеличаващият се обем на производство и честата поява на аварии при мотокарите се опитваме да подпомагаме, предимно товарната дейност на готовата продукция, с наличния челен товарач MANITOU 735. Той обаче е с по – големи габарити, по – ниско маневрен и със собствено тегло, което не позволява неговото ползване в производственото хале, тъй като бетонната плочата няма такава товароустойчивост. Освен това, той също е с висок разход на гориво, защото е на много моточаса. Предвид на гореописаните аргументи, и най – вече като следствие на препоръката в енергийният одит, възнамеряваме, при реализация на настоящият проект, да заменим един от двата мотокара с нов електрокар имащ товароподемност от 3 тона. Вторият мотокар ще остане в резерв, като ще се използва само за товаро - разтоварна дейност извън производствените халета. Така ще се избегне и неприятното замърсяване на въздуха във вътрешно фабричното пространство с изгорели газове. Със закупуването на електрокар ще спестим изцяло разхода на нафта и ще намалим себестойността на товароподемните разходи. Освен това, след осъществени инвестиции, сме затворили максимално производствените халета, с цел постигане на по – благоприятни температура за работа през студените месеци на годината. Практиката показва, че ползването, особено през зимата, на мотокарите увеличава значително замърсяването с димни газове на работните помещения. Това означава, че търсенето на възможност за повишаване на температурата в производственото хале, чрез затваряне с ролетни врати, трябва обезателно да се съчетае със закупуване на електрокар, който да не замърсява въздуха в затворените работни помещение. „УДЕКС“ ЕООД така или иначе се нуждае от допълнителна подемно – транспортна техника (виличен повдигач) и това трябва да бъде именно електрокар, а не мотокар. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Доставка на актива и подписване на приемо – предавателен протокол – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4.Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 60 000.00 59 900.00
Придобиване на ново производствено оборудване, необходимо за изпълнението на мярка Промяна на технологично оборудване – замяна на ръчно коване на палети с пистолети с машина за полуавтоматично коване (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на Машина за полуавтоматично коване на палети – 1 бр.) : В досегашната си практика фирма „УДЕКС“ ЕООД произвежда основно два вида палети и скари: а) За многократна употреба, към които основно се отнасят EPAL палети или така наречените ЕВРО палети с различни размери и конфигурации, както и други подобни; б) Палетите и скарите с различни размери и конфигурации за еднократна употреба, които до момента се произвеждат ръчно. Ръчното производство е трудоемко и нископроизводително и то изисква: а) предварително изготвяне на калъпи за всеки вид палет или скара, който се полагат върху метални маси; б) ръчно зареждане на съответните блокчета, гредички и дъски; в) ръчно коване с пистолети; г) след заковаването им от едната страна те се обръщат (отново ръчно) и се зарежда друга страна с дъски; д) коват се отново ръчно с пистолети; ж) след пълното им сковаване двама работника ги взимат и стифират в купчини (стифове); На двете метални маси за коване се работи с 6 – 7 ръчни пистолета, обслужвани от 6 – 7 работника. Процесът освен бавен и трудоемък е и енергоемък. Производителността на ден достига средно около 200 – 210 броя палети и скари на маса или около 400 – 420 броя общо. Това разделено на 6 – 7 работника означава дневна производителност за един работник в рамките на 60 – 70 броя палети или скари за еднократна употреба. Този вид палети и скари са търсени, защото са по – ефтини и наличието на добър пазар ни насочи към търсене на машина, която да осигурява по – висока производителност, по – добро качество (при машинното коване гвоздеите се забиват на точно определеното място и с точно определена сила), по – малко заети за производството на готова продукция работници и икономия на ел.енергия. Производителността на този вид машина е около 80 – 90 броя на час или около 600 – 700 броя на смяна при 1 – 2 ма работника. Това на практика означава близо 10 пъти по – голяма производителност и два пъти по – малко разход на ел.енергия за производство на сгъстен въздух, захранващ пистолета за коване. Със закупуването на машина за полуавтоматично коване на палети „УДЕКС“ ЕООД ще изпълни препоръчаната мярка в енергийният одит – „Промяна на технологично оборудване“ – замяна на ръчно коване на палети с пистолети с машина за полуавтоматично коване, а от там и дейността - придобиване на ново производствено оборудване. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Доставка на актива и подписване на приемо – предавателен протокол – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4.Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 83 650.00 83 500.00
Придобиване на ново производствено оборудване, необходимо за изпълнението на мярка Оползотворяване на отпадна топлина – (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на оборудване за оползотворяване на отпадна топлина от компресор – 1 бр.) : Оползотворяването на отпадна топлина предоставя възможност за намаляване на потреблението на ел.енергия, а също и за отопление. Излишък от топлина, които се произвежда при работата с компресора остава неоползотворена. По принцип огромният потенциал на използване на излишъка от топлина трябва да се оценява не само в повишената ефективност, но също така и в контекста на намаляване на въглеродните емисии, ресурсната ефективност на електрозахранването и потенциал за значително намаляване на потреблението на първична енергия. Предвид на това ръководството на фирмата взе решение да изпълни препоръчаната мярка в одитния доклад и включи към настоящият проект такъв вид инвестиция, а именно закупуване на оборудване за оползотворяване на отпадна топлина при работа на компресора. Точиларното е помещението, където се помещават машините за точене на дискове, ленти и други работни инструменти. Там непрекъснато има по 1 или 2 - ма работника. Към настоящият момент то се отопля с 2 калорифера. След въвеждането в експлоатация на новия компресор, които ще бъде монтиран / инсталиран на външната стена на точиларното помещение, ще беде закупено специално оборудване, чието предназначение е оползотворяване на отпадна топлина. С неговото въвеждането в експлоатация, т.е. с изпълнение на дейността - „Придобиване на ново производствено оборудване“ ще се постигне оползотворяване на отпадната топлина от компресора. Тази топлина ще се прихваща със специално оборудване и отвежда до помещението и ще се оползотворява за отопление през студените месеци, заменяйки досега ползваните калорифери. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Доставка на актива и подписване на приемо – предавателен протокол – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4.Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 3 500.00 3 450.00
Придобиване на ново производствено оборудване, необходимо за изпълнението на мярка Въвеждане на система за мониторинг и контрол на енергопотреблението – (дейността ще бъде извършена чрез закупуване на система за мониторинг на енергийните потоци – 1 бр.) : В предприятието на „УДЕКС“ ЕООД няма система за контрол и мониторинг на енергопотреблението. Това се осъществява само чрез заплащане на текущите сметки за ел.ток, метан, нафта и вода. Отсъствието на такава система е предпоставка за повишен разход на енергопотребление. Предвид на това, възползвайки се от ОП Конкурентоспособност, а именно чрез осъществяването на проекта ще бъде изпълнена настоящата дейност, която е следствие на препоръката на енергийният одит. Ще бъде въведена такава система във фирмата, посредством която ще се извършва мониторинг и контрол на потреблението на енергия. Тя ще отчита прецизно изразходваната енергия влагана за производство на единица продукция. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Доставка на актива и подписване на приемо – предавателен протокол – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4.Инсталиране, тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 9 600.00 9 500.00
Консултански услуги за въвеждане на енергиен мениджмънт в предприятието – (като част от дейността ще бъде извършени следните услуги: въвеждане на стандарт ISO 50001) : За изпълнение на дейността ще бъдат извършена следната услуга - въвеждане на стандарт ISO 50001. Консултанските услуги са необходими за предоставяне на експертна подкрепа за привеждане в съответствие на действащите системи с принципите на стандарта. Въвеждането на Стандарт ISO 50001 ще помогне на „УДЕКС“ ЕООД чрез систематично управление на енергията: - да подобрят енергийните характеристики, включително енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията; - да намалят енергийните разходи. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Консултация, внедряване и сертификация – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4. Тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 4 000.00 3 900.00
Консултански услуги за сертифициране на енергиен мениджмънт в предприятието – (като част от дейността ще бъде извършени следните услуги: сертифициране на предприятието по стандарт ISO 50001) : За изпълнение на дейността ще бъде извършене следната услуга - сертифициране на предприятието по Система за управление на енергията по ISO 50001. Сертифицирането на фирма „УДЕКС“ ЕООД по стандарт ISO 50001 ще доведе чрез систематичното управление на енергията: - да се постигне подобряване на енергийните характеристики, включително енергийната ефективност, използването и потреблението на енергията; - да намалят енергийните разходи. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 1-ви до 5-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – от 6-ти до 8-ми месец вкл.; 3.Консултация, внедряване и сертификация – от 9-ти до 12-ти месец вкл.; 4. Тестване и пускане в експлоатация - 13 -ти месец вкл. 5.Подписване на финален приемо – предавателен протокол - 14 -ти месец вкл.; 4 000.00 3 700.00
Публичност и визуализация : След изпълнението на всички дейности по проекта ще се пристъпи към изпълнение на мерките за информиране и публичност – на всяка една машина и оборудване ще бъде поставени стикери, а на входа на предприятието ще се постави информационна табела. Тази дейност ще бъде реализирана при спазване на „Единния наръчник на бенефециента за прилагане на правилата за информация и комуникация“. Стъпки за реализация: 1.Избор на изпълнител – от 12-ти месец вкл.; 2.Сключване на договор – 13 - ти месец вкл.; 3.Изработка на стикерите и табелата и тяхното поставяне – 14-ти месец вкл.; 200.00 190.00
Извършване на енергиен одит : През последните няколко години с внедряването на нови машини и оборудване в предприятието започна да се повишава и потреблението на електроенергия, метан, нафта и вода. Внедряването на мерки повишаващи енергийната ефективност без финансова помощ на оперативна програма е непостижимо за малките и средни фирми. През 2016 година (в много подходящ момент) бе обявена процедура „Енергийна ефективност за малките и средните предприятия“ и ръководството на „УДЕКС“ ЕООД взе решение да кандидатства. Най – важната задача за нас бе да се извърши енергиен одит, за да се констатира какви инвестиции ще са необходими на фирмата за да може да повиши енергийната си ефективност и конкурентоспособност, да намали разходите за ел. енергия, метан, нафта и др. Този вид дейност е извършена предварително преди входиране на проекта по програмата. Процедурата по възлагане на изпълнението е проведена. Избран е правоспособен одитор, включен в регистъра на енергийните одитори. Стъпки за реализация, които са извършени са следните: 1.Избор на изпълнител; 2.Сключване на договор; 3.Извършване на енергиен одит; 4.Предаване на енергийният одит и подписване на финален приемо – предавателен протокол.; 7 000.00 7 000.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).