Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The municipality of Lovech is an eligible beneficiary during the 2021-2027 program period under the "Air" Priority to improve the improvement of the atmospheric air (AC) by reducing the excessive levels of fine dust particles (and PM10) under the "Environment 2021-2027" Program ". The purpose of the measurements is to contribute to the improvement of the improvement of the atmospheric air (AQM), by reducing the excessive levels of fine dust particles (FPC10) on the territory of the municipalities with violated AQM according to this indicator in the period 2017-2021. The focus of the project proposal is on solid fuel domestic heating, through investments, with the aim of replacing solid fuel stoves/boilers with alternative heating sources, especially for the reduction of harmful emissions and from there improves the improvement of atmospheric air, which leads to a significant positive effect on human health.
The project proposal is in accordance with the measures laid down in the current municipal program for the improvement and improvement of atmospheric air in the municipality of Lovech for the period 2022-2026. To reduce emissions from domestic heating, the action plan for the program includes short-term and long-term measures (technical measures short-term measure 3 and long-term measure 5) for the gradual replacement of old and inefficient stationary individual and multi-family solid fuel combustion devices with new ones and environmentally friendly alternatives meeting the requirements of the Ecodesign Regulation. For the mentioned measures in the program, financing is foreseen with the funds of the Municipality of Lovech and funds from European funds and other international and national financial structures. The activities envisaged in the project proposal include supporting activities, core activities and organization, management and visibility activities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейности за подготовка на проектното предложение: Дейността по подготовка на проектното предложение, в съответствие с публикуваните насоки за кандидатстване и с Програмата за качество на атмосферния въздух на Община Ловеч (https://www.lovech.bg/bg/programi/programa-za-upravlenie-i-podobryavane-na-kachestvoto-na-atmosferniya-vazduh-v-obshtina-lovech-za-perioda-2022-2026-g) и включва изпълнението на следните поддейности: Поддейност 1.1 Проучване на нагласите на населението на общината, което обхваща само членове на домакинства, отопляващи се на твърдо гориво (социологическо изследване). Поддейност 1.2 Извършване на пазарно проучване за единица продукт за алтернативните екологосъобразни топлоуреди за целите на остойностяването на проекта В изпълнение на дейността е разработено пазарно проучване, като документите от провеждането му и цените за екологосъобразните топлоуреди и фотоволтаичните системи за собствено потребление са приложени към проектното предложение. Поддейност 1.3 Разработване на доклад за приоритизиране на райони/квартали и на приложимите мерки С разработването на доклада се приоритизира финансирането за подмяна на топлоуредите на твърдо гориво, в съответствие с идентифицираните „локални горещи точки“ (квартали/райони с концентрация на домакинства, отопляващи се на дърва или въглища) в актуалната Общинска програма за КАВ, и насочване на инвестициите в местата с най-голяма концентрация на домакинства, използващи твърди горива за отопление. Поддейност 1.4 Разработване на Механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства В изпълнение е разработен Механизъм, отчитащ приходи от предаването на заменените отоплителни устройства на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците (ЗУО). В Механизма се описват всички необходими действия и последователност във връзка с демонтажа и предаването на заменените отоплителни уреди на твърдо гориво, като се идентифицира прогнозния размер на приходите и дейностите за които могат да бъдат разходвани получените приходи от общината. Предвижда се инвестиране на приходите в зелени мерки съгласно програма за КАВ на община Ловеч, които не представляват икономическа дейност и не генерират приходи. Поддейност 1.5 Разработване на критерии за приоритизиране на кандидатите (крайните получатели на помощта), в случай че интереса е по-висок от наличния ресурс Общата цел на дейността е да се изготви механизъм, по който ще се прилага критерий за приоритетност на кандидатите. Поддейност 1.6 Разработване на механизъм за подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с екологични алтернативи Целта на дейността е да се изготви цялостен механизъм, който община Ловеч ще приложи при подмяната на отоплителните устройства на твърдо гориво с алтернативни форми на отопление Поддейност 1.7 Изготвяне на комуникационен план Разработен е комуникационен план за изпълнение на дейност „Комуникационни кампании на местно ниво“ за популяризиране възможностите за подмяна на уредите на дърва и въглища с екологични алтернативи, насочени приоритетно към целева група „граждани, използващи твърдо гориво за отопление, живеещи на територията на община Ловеч". Поддейност 1.8 Изготвяне на анализ на остойностяването на дейностите по проектното предложение С оглед определяне на реалистичността на предвидените разходи е реализирана поддейността. Целта на дейността е в пряка връзка с изпълнение на инвестиционните мерки. Поддейност 1.9 Определяне на целевите стойности на индикаторите по процедурата В поддейност 1.9 са изчислени целевите стойности по всички приложими индикатори за изпълнение и за резултата, като изчисленията са придружени с обяснителна записка. Дейностите за изчисляване на целевата стойност на индикаторите по процедурата са в съответствие с Приложение № 7 „Указания за изчисление на целевата стойност на индикаторите от изпълнението на проект по процедура „За по-чист въздух!“ по ПОС 2021-2027 г. 296 508.00 296 508.00
Комуникационни кампании на местно ниво: Целта на дейността е да се информират жителите на общината, относно ползите от подмяна на стационарните индивидуални и многофамилни отоплителни уреди и съоръжения на твърдо гориво с екологични алтернативи, както и влиянието на същите върху подобряване на екологичната обстановка на територията на Общината, в частност – на КАВ. Чрез реализацията на кампанията се цели не само въздействие върху масовите обществени нагласи по посочената тема, но и достигане до целеви потребители, в качеството им на ползватели на проектните активи. В изпълнение на Дейност 2 ще бъдат подготвени и проведени ком. кампании на местно ниво за популяризиране възможностите за подмяна на топлоуредите на дърва и/или въглища с екологични алтернативи. Дейността ще бъде съобразена с изготвения комуникационен план, разработен в рамките на подготвителните дейности. Предвижда се кампаниите да включват информация за рисковете за здравето, причинени от замърсяването на въздуха, възможностите за безвъзмездна подмяна на топлоуредите на твърдо гориво с екологични алтернативи, условията за кандидатстване и ангажиментите, произтичащи от това, определената приоритетност и др. Като подходящи начини за провеждане на ком. кампании са идентифицирани провеждане на информационни срещи с целевите групи, изготвяне и разпространяване на информационни материали, публикации и излъчвания в местни електронни, печатни медии и други, в съответствие със спецификите на общината и изготвения комуникационен план. Община Ловеч ще провежда комуникационните кампании на местно ниво, които не припокриват мерките от задължителната дейност „Видимост, прозрачност и комуникация“. За да се постигне макс. ефективност в изпълнението на ком. кампании са предвидени: - Провеждане на начална, междинна и финална пресконференция при стартиране на ком. кампания, по време и преди приключване на кампанията, както и провеждане на пресконференции, при стартиране на информационната кампания, в малките населени места. С това се цели провокиране на интерес, запознаване с проблематиката и стимулиране на активността на целевата група да кандидатства за подмяна на старите топлоуреди на твърдо гориво, в последствие сключване на договори за подмяна на уредите. - Провеждане на периодични брифинги пред местни медии с цел представяне на информация относно напредъка по изпълнение на дейностите по проекта – важни срокове за подаване на заявленията (покани за участие в проекта), брой подадени заявления за участие, брой сключени договори за подмяна на топлоуредите, брой и вид на подменените отоплителни устройства; - Провеждане на информационни дни и поредица от срещи с представители на целевите групи – в общинския център и в малките населени места. - Изработване, отпечатване и разпространение на плакати, ролбанери, брошури, поставяне на инф. пана и билбордове, които ще спомагат провеждането на инф. събития в рамките на ком. кампании и насърчават активността на целевата група. Те ще съдържат информация за проекта - възможностите за безвъзмездна подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи, условията за включване, както и ползите за населението от подмяната на топлоуредите. Плакатите ще информират за деня, мястото и часа за провеждане на информационните събития. - Реклама в местни електронни и интернет базирани медии; - Кампании и публикации в социалните медии и групи, свързани с община/област Ловеч - Публикуване в печатни и ел. медии, на добри примери от успешно реализирани мерки за подмяна на топлоуреди. - Изработване и разпространение на рекламни материали с логото на ПОС 2021-2027 г, по време на инф. събития. Координацията и контролът на изпълнението на сключения договор са ангажимент на ЕУП. Дейността на избрания изпълнител ще бъде контролирана посредством: - Одобрение на доклади и ключови резултати - Подписване на ППП за приемане на работата по отделните дейности - Проверка на място на изпълнителя - Периодични работни срещи - Постоянни контакти и комуникация за напредъка 393 490.00 0.00
Техническа подкрепа за: набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи, посещения на място по домовете, подписване на договори между общината бенефициент и гражданите, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи.: В изпълнение на дейността се цели създаване на организация и процедури за набиране на заявления от представители на целевата група за подмяна на топлоуреди, оказване на съдействие на потенциалните крайни получатели на помощта за попълване и подаване на изискуемите документи. В рамките на този процес се предвижда домакинствата да получат компетентна консултация за избора на най-подходящ топлоуред. Изпълнението на поддейността цели набиране на максимален брой окомплектовани заявления за кратък период, при осигуряване на публичност и прозрачност в процеса на набиране на заявления, класиране на подалите заявления, уведомяването им и подписването на договори между общината бенефициент и гражданите, крайни получатели на помощта, за подмяна на топлоуреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. В обхвата на поддейността се предвижда да попадат изготвяне на правила и процедури за набиране на заявления от целевата група и предприемане на необходимите стъпки за сключване на договор за подмяна на топлоуред на твърдо гориво със собственика на жилищния обект, провеждане на консултации на гражданите и подпомагане на попълване на изискуемите документи. Подходящи методи за това са организирането на срещи с етажна собственост, отопляващи се на твърдо гориво, посещения по домовете на заявилите интерес граждани, разкриване на телефонна линия, специализирани гишета на достъпни места и др. В обхвата на тази поддейност попадат и проверката за липса на двойно финансиране и конфликт на интереси, класиране по приоритетност на подалите заявления граждани, в случай на недостиг на финансов ресурс заради висок интерес от страна на гражданите кандидати и организация по сключване на договори, включително изменение на сключени вече договори. 1 145 340.70 0.00
Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво: Дейностите по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране следва да бъдат изпълнявани по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО. Демонтираните отоплителни устройства ще бъдат предавани за последващо третиране на лица, извършващи дейности с отпадъци от черни и цветни метали с битов характер. Отчетените приходи от предаването на отпадъци от черни и цветни метали няма да бъдат използвани от община Ловеч за извършване на икономическа дейност. Предвижда се те да бъдат използвани за зелени мерки в съответствие с действащата КАВ програма на общината. Изпълнението на дейностите по Демонтаж и предоставяне за рециклиране на високоемисионни печки и котли, работещи с твърдо гориво ще предхождат изпълнението на дейностите по доставка и монтаж на новите отоплителни устройства в имотите на крайните получатели. В обхвата на Дейност 4 е предвидено да влизат следните дейности: 1) Демонтаж на стари отоплителни устройства на дърва/въглища и прилежащите им елементи в жилищните имоти на лица, сключили договор с Община Ловеч за подмяна на тези устройства, посочени от Възложителя в изричен списък; 2) Обезопасяване и превеждане в състояние за транспорт на демонтираните стари отоплителни устройства и прилежащите им елементи. 3) Пренасяне (изнасяне) на отоплителното/отоплителните устройство/устройства и прилежащите им елементи до външния вход на сградата, в която се намира домакинството 4) Натоварване и транспортиране на демонтираните отоплителни устройства и прилежащите им елементи до площадка притежаваща необходимите документи за предварително третиране и временно съхраняване с цел последващото им предоставяне за рециклиране. 5) Разтоварване на демонтираните стари отоплителни устройства и прилежащите им елементи на площадката за третиране на отпадъците. 6) Претегляне на кантар на доставените демонтирани отоплителни устройства и прилежащите им елементи, идентификация на отпадъка, издаване на Удостоверение за приемане на отоплителните устройства на площадка за третиране на отпадъка, ведно с кантарни бележки, съдържащи вида и количеството на приетия отпадък и издаване на документ за изкупната стойност на отпадъка към момента на приемане на отпадъка. Завеждане на отпадъка в отчетните книги с цел последващото му третиране за рециклиране. 7) Превеждане на изкупната стойност на формирания отпадък от старите отоплителни устройства по банкова сметка на възложителя. В рамките на дейността прогнозно ще бъдат демонтирани следните видове и брой уреди: Печки/камина за отопление на дърва/ въглища - топловъздушна в жилището - 2 534 бр.; Камина на дърва и/или въглища с водна риза - 405 бр, Котел на дърва и/или въглища – 69 бр., като ще бъдат обхвани индикативен брой домакинства - 2 397 бр. 262 705.00 0.00
Доставка, монтаж и гаранционна поддръжка на екологосъобразните уреди/системи за отопление: Дейност 5 предвижда подмяна на печки и котли, работещи с твърдо гориво, с друг вид отоплителни устройства: а) използващи единствено електричество (с изключение на електросъпротивителни отоплителни устройства и системи); б) на пелети или друг вид дървесна биомаса, в зависимост от заявените предпочитания на крайните получатели на помощта; в) свързване/повторно свързване към топлопреносна мрежа Допустими са дейности по изграждане на вътрешна отоплителна инсталация до „замазка/мазилка“. Новите устройства следва да отговарят на специфичните технически параметри, заложени в европейското и национално законодателство: Закон за техническите изисквания към продуктите, транспониращ Директива 2009/125/ЕО за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продукти, свързани с енергопотреблението (Директива 2009/125/ЕО), в регламентите, приети съгласно чл. 15 от посочената директива, както и в Наредбата за допълнителните мерки, свързани с прилагането на регламенти, приети съгласно чл. 15 от Директива 2009/125/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 21 октомври 2009 г. за създаване на рамка за определяне на изискванията за екодизайн към продуктите, свързани с енергопотреблението и др. приложими. Изпълнението на дейността включва следните дейности, в зависимост от избраните алтернативни отоплителни устройства: - доставка на отоплителните устройства до мястото на монтажа им на адресите на крайните получатели, посочени от Възложителя; - доставка на стоманени панелни радиатори до мястото на монтажа им на адресите на крайните получатели, посочени от Възложителя; - монтаж/инсталация на доставените отоплителни устройства; - монтаж на доставените панелни радиатори; - провеждане на обучение на домакинствата/крайните получатели за използването, поддръжката и почистването на устройствата/инсталациите, за да бъдат последните в изправност - предоставяне на крайния получател на писмени инструкции за експлоатация и поддръжка на монтираното отоплително устройство; - годишен технически преглед на отоплителните устройства след първия отоплителен сезон, считано от датата на приемо-предавателен протокол за извършена доставка и монтаж по време на гаранционния срок - гаранционно обслужване на доставените отоплителни устройства в предложения гаранционен срок (минимум 2 години) – отстраняване на несъответствия недостатъци/дефекти/повреди) на доставените уреди в гаранционния срок. В рамките на дейността прогнозно ще бъдат доставени: Климатик 9000 BTU (2.6 kW) - 1400; Климатик 12000 BTU (3.4 kW) – 3095 бр.; Климатик 15000 BTU (4.3 kW)- 680 бр.; Климатик 18000 BTU (5.2 Kw) – 345 бр.; Климатик 24000 BTU (6.9 kW) – 50 бр.; Термопомпа сплит система въздух-вода - 6 kW - 160 бр.; Термопомпа сплит система въздух-вода - 9 kW - 11бр.;Термопомпа сплит система въздух-вода - 12 kW - 85 бр.; Термопомпа сплит система въздух-вода - 16 kW - 28 бр.; Топловъздушна камина на пелети 6 KW – 274 бр.; Топловъздушна камина на пелети 8 KW - 44 бр.; Топловъздушна камина на пелети 10 KW - 24 бр.; Топловъздушна камина на пелети 12 KW - 3 бр.; Камина на пелети с водна риза 12 KW - 41 бр.; Камина на пелети с водна риза 18 KW - 24 бр.; Камина на пелети с водна риза 25 KW - 9 бр.; Пелетен котел 25 KW - 40 бр.;Пелетен котел 30 KW - 28 бр.; Стоманен панелен радиатор (500x1200) - 720 бр.; Стоманен панелен радиатор (500x1800) - 720 бр. 23 348 955.00 0.00
Доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление: Дейността по доставка, монтаж, гаранционна поддръжка и застраховка на фотоволтаични системи за собствено потребление е допустима само за домакинства, които получават помощи за отопление през отоплителния сезон, при условие че избраната отоплителна алтернатива е термопомпа „Въздух-въздух“, домакинството притежава самостоятелен жилищен обект (еднофамилна жилищна сграда), имащ електромер и партиден номер, жилището е основно за кандидата краен получател на помощта и не е свързано с топлопреносната мрежа. Дейността включва доставка и монтаж върху покривни конструкции на еднофамилни жилищни сгради и гаранционна поддръжка на фотоволтаични системи за собствено потребление с максимално допустима мощност – 4 kW, с допълване на енергия от мрежата; батерии и устройства, непозволяващи връщане на електричество в мрежата, както и застраховане на новите активи. Дейността включва и изготвяне на проект за изграждане и монтаж на фотоволтаична система върху покривна конструкция, както и преценка за устойчивостта на външни фактори, включително климатични рискове, и безопасността на съоръжението. Предвидено е задължително застраховането на всяка пусната в експлоатация фотоволтаичната система за периода от минимум 3 (три) години от датата на въвеждане в експлоатация срещу кражби, умишлени действия на трети лица, пожар и други природни бедствия (вкл. буря, градушка, проливен дъжд, наводнение, тежест при естествено натрупване на сняг и лед, падащи дървета, клони и други външни обекти вследствие буря или градушка) и други относими рискове. Прогнозен брой фотоволтаични системи за доставка и монтаж – 17 бр., със средна допустима мощност 2,6875 kW. Точната мощност и брой на фотоволтаичните системи ще бъде определен при реалното получаване на заявления за подмяна на топлоуреди, включващи и желание за монтиране на фотоволтаични системи на допустимите по тази мярка домакинства, параметрите на жилищата и изготвените проекти 272 303.37 0.00
Организация, управление и видимост : Дейност по организация и управление и дейност видимост, прозрачност и комуникация. Община Ловеч е пряко отговорна за управлението на проекта и осигуряване качественото изпълнение на заложените дейности. Предвидени са достатъчно механизми за взаимодействие между членовете на ЕУП при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, както и за мониторинг на напредъка по проекта и предприемането на корективни мерки, при необходимост. Организация и управление на проекта ще се осъществява от Екип за управление на проекта (ЕУП), съставен от външни експерти. ЕУП ще се състои от: 1.Ръководител на проекта; 2.Координатор на проекта; 3.Експерт мониторинг и докладване; 4.Експерт качество на атмосферния въздух; 5.Експерт Финансист; 6.Експерт видимост, прозрачност и комуникация; 7.Техн.сътрудник. Структурата за управление на проекта цели осигуряване на гаранция за постигане на високо качество и удовлетвореност от резултатите, като и недопускане на смесване и припокриване на функциите и задачите между отделните членове на екипа. Екипа ще следи за качественото и ефективно изпълнение на дейностите и последователността им, за постигане на ефективна координация и комуникация с всички участници в проектния процес, за осигуряване на прозрачност в управлението на проекта, отчетност и мониторинг върху изпълнението му. В рамките на своите компетенции и задължения експертите ще участват при изпълнение на следните дейности: Координация, мониторинг и контрол по изпълнение на договорите с външните изпълнители;Подготовка и съгласуване на документация и кореспонденция;Проверка и актуализиране на дейностите по проекта, съгласуване изменението на работния график с УО на ПОС 2021-2027 г;Поддържане на адекватна одитна пътека за всички извършени плащания;Верифициране на разходите, вкл. цялостно наблюдение и контрол върху финансовия и физическия напредък по проекта за потвърждаване на приемливостта на разходите.;Преди всяко плащане, извършване на 100% документална проверка и проверка на мястото на изпълнение на проектните дейности за удостоверяване извършването на заявените за плащане дейности;Изготвяне на искания за плащания, съдържащи финансов и технически отчет към УО;При необходимост извършване на доп. проверки на място на изпълнителите;Комуникация със заинтересованите страни по проекта и изискване от изпълнителните на отделните дейности данни и информация, необходими за осъществяване на правомощията си. Екипът ще бъде сформиран през 1-ви месец от скл. на ДБФП и ще осъществява дейност през целия проектен период. Информация за задачи и изисквания за необходима квалификация и отговорности на членовете на ЕУП са представени в допълнителен файл, в секция Прикачени документи „т.14. Доп. информация за ЕУП към Дейност 7_rev_03.2024“ Предвидените дейностите за видимост, прозрачност и комуникация отговарят на условията и изискванията, описани в Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/1060. В изпълнение на дейността се предвиждат: 1.Организиране и провеждане на пресконференции – нач. и заключ. 2.Създаване и поддържане на подстраница на проекта в интернет страницата на общината. Страницата ще съдържа кратко описание на проекта, информация за целите и предвидените дейности при изпълнението на проекта, източника на финансиране и др. 3.Изготвяне и публикуване на информация за проекта /кратко описание, източник на финансиране, цели и резултати/ на сайтове в интернет издания, които публикуват регионални новини и в соц.мрежи. 4.Изработване и поставяне на постоянна обяснителна табела Координацията и контролът на изпълнението на сключения договор са ангажимент на ЕУП на бенефициента. Дейностите на избрания изпълнител ще бъде контролирана посредством: -Одобрение на доклади и ключови резултати-Подписване на протоколи за приемане на работата по отделните дейности-Проверка на място на изпълнителя-Периодични работни срещи-Постоянни контакти и комуникация за напредъка 514 386.04 4 447.62

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).