1. Изследванe и анализ на потребностите от дигитални умения по икономически сектори: Бързият темп на технологични иновации изисква настоящата работна сила непрекъснато да актуализира своите умения, за да бъде подготвена за новите роли в секторите, в които работи, и предстои да работи в бъдеще, в резултат на новите технологии. Дигиталните умения варират от такива, които дават възможност за основно социално взаимодействие (комуникативни умения, грамотност, използване на смартфони и т.н.), до умения, които позволяват взаимодействие със системи и услуги (например електронна търговия и услуги за електронно правителство и т.н.), както и до такива умения, които отговарят на нуждите на работодателите и които максимизират пригодността за заетост в конкретен специфичен отрасъл или професия.
Дефиниране на основните понятия за дигитални умения
Дефиницията на дигиталните умения се „разширява“ с течение на времето. Първите дефиниции за компютърна или ИКТ грамотност се фокусират върху технически, оперативни и процедурни знания за използването на компютъра, докато по-късните дефиниции обхващат когнитивни, позитивни, социални и емоционални умения. Появи се интернет грамотност, медийна грамотност и дигитална грамотност. Компютърната грамотност е най-тясната цифрова концепция, подчертаваща техническото използване на компютрите и софтуера, докато интернет грамотността добавя съображенията и способността да функционира успешно в мрежова медийна среда. Дигиталната грамотност е най-широкото понятие и включва основните аспекти на останалите концепции.
Първият аспект, който ще изясним е концептуалната разлика между дигиталните умения, грамотността и компетентностите.
Твърде често тези понятия се използват като синоними, докато те са различни по значение:
• ЕК определя компетентността като „способността да се прилагат знания и умения в различен контекст, като работа, свободно време или учене“.
• Грамотността се отнася до определени компетенции и знания,
• Уменията се отнасят до по-техническите аспекти на тези компетентности и знания.
Съгласно дефиницията на ЕК използвана за формулирането на новата програма Еразъм + (което е последния документ на ЕК в тази област, излязъл на 25.3.2021 г.) "включва уверено, критично и отговорно използване и ангажираност с цифровите технологии за учене, на работното място и за участие в обществото. Тя включва грамотност по отношение на информацията и данните, комуникацията и сътрудничеството, медийната грамотност, създаването на цифрово съдържание (включително програмиране), безопасността (включително цифровото благосъстояние и компетентностите, свързани с киберсигурността), въпроси, свързани с интелектуалната собственост, решаване на проблеми и критично мислене. Уменията включват особността да се изпълнява задача до предварително определено ниво на компетентност". В тази връзка се дефинират 2 нива на умения:
- общи умения: умения, които могат да се използват в голям брой различни професии;
- специфични умения: умения които са насочени към конкретните изисквания за изпълнение на дадената професия.
- пропуски в уменията: недостатъци в уменията на съществуваща работна сила, както на индивидуално ниво, така и като цяло, които пречат на фирмата или сектора да постигнат своите производствени цели;
- недостиг на умения: трудности при наемането на работа, причинени конкретно от недостиг на лица с необходимите умения на достъпния пазар на труд;
- цифрова икономика: обхваща няколко секторни групи - „информационни и комуникационни технологии“, „цифрово съдържание“, „поддържаща инфраструктура (хардуер, софтуер, телекомуникации, мрежи и др.), електронен бизнес (как се осъществява бизнесът, всеки процес, който организацията провежда чрез компютърни мрежи) и -e-търговия (прехвърляне на стоки, например когато книга се продава онлайн) и т.н. (дефинитивният апарат ще бъде допълнен в процеса на работа и съобразно спецификата на съответния отрасъл. Много е важно да има специализирани термини за всяка професия, която ще бъде обект на анализ). |
0.00
|
499 069.86
|
1. Изследванe и анализ на потребностите от дигитални умения по икономически сектори (продължение 1): В предметната област на проекта е въпросът да се дефинират компетенциите които се отнасят към т.нар. общи компетенции, специфични компетенции и съответно да се разработят профили, учебно съдържание и структура, за специфичните.
Основна структура на аналзиите се базира на основните етапи:
- Преглед на необходимите умения: способността да се изпълнява задача до предварително определено ниво на компетентност;
- Дефиниране и демаркиране на общите умения: умения, които могат да се използват в голям брой различни професии;
- Анализ на пропуски в уменията: недостатъци в уменията на съществуваща работна сила, както на индивидуално ниво, така и като цяло, които пречат на фирмата или сектора да постигнат своите производствени цели;
- Формулиране на недостиг на умения: трудности при наемането на работа, причинени конкретно от недостиг на лица с необходимите умения на достъпния пазар на труд;
- Цифрова икономика: обхваща няколко секторни групи - „информационни и комуникационни технологии“, „цифрово съдържание“, „поддържаща инфраструктура (хардуер, софтуер, телекомуникации, мрежи и др.), електронен бизнес (как се осъществява бизнесът, всеки процес, който организацията провежда чрез компютърни мрежи) и -e-търговия (прехвърляне на стоки, например когато книга се продава онлайн) и т.н. (дефинитивният апарат ще бъде допълнен в процеса на работа и съобразно спецификата на съответния отрасъл)
- Развитието и динамиката на обществените процеси налагат и обособяване на отделни тематични ракурси във всяко изследване:
Влиянието на COVID-19 върху изменението на необходимите дигитални умения в секторен и отраслов план;
- Зелената сделка;
- Устойчивост.
Анализите ще са базират на основните хоризонтални принципи на ОП РЧР:
- Равни възможности и недопускане на дискриминация
- Равенство между половете
- Устойчиво развитие |
0.00
|
1 300.00
|
1. Изследванe и анализ на потребностите от дигитални умения по икономически сектори (продължение 2): Описанието се намира в горното поле |
0.00
|
0.00
|
1. Изследванe и анализ на потребностите от дигитални умения по икономически сектори (продължение 3): Описанието се намира в горното поле |
0.00
|
0.00
|
2. Разработване, тестване и валидиране на унифицирани профили за дигитални умения: Стъпвайки на инструментариума, разработен по Компонент 1, партньорите по проекта определят съвместно конкретните професии/длъжности за всяка икономическа дейност, съгласно НКПД 2011. Списъкът се подава към Националния консултативен съвет за съгласуване и избягване на дублирането във всички проекти по Компонент 2.
Провежда се обучение на екипите за приложение на разработените по Компонент 1 изисквания към изготвянето на унифицирани профили на дигиталните умения / компетентности по ключови професии / длъжности.
За всяка одобрена ключова професия / длъжност се разработва унифициран профил на специфичните дигитални умения / компетентности, който се базира на Европейската рамка на компетенциите DigComp2.1. и се извършва по унифициран формат, който включва знания, умения, поведение и ниво на самостоятелност при изпълнение на задълженията в работния процес - https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/eur-scientific-and-technical-research-reports/digcomp-21-digital-competence-framework-citizens-eight-proficiency-levels-and-examples-use
Структура на DigComp2.1 - Европейска рамка за дигитални компетенции
DigComp2.1. предоставя справочен инструмент за насочване на заинтересованите страни (отдели по човешки ресурси, мениджъри и т.н.) да преминат през всички аспекти на дигиталната компетентност (в 5 области на компетентност и 21 компетенции), за да идентифицират и опишат актуална и възможна бъдеща цифрова компетентност, необходима за конкретна работа.
DigComp2.1 съдържа пет области на компетентност:
1. Грамотност за информация и данни,
2. Комуникация и сътрудничество,
3. Създаване на цифрово съдържание,
4. Безопасност,
5. Решаване на проблеми.
Тези 5 области включват общо от 21 компетенции.
2. Определение за Унифициран профил на специфичните дигитални умения/компетентности
DigComp2.1. може да се използва за разработване на унифициран профил на специфичните дигитални умения / компетентности за конкретни професии/длъжности работни места.
Унифициран профил на специфичните дигитални умения / компетентности (дигиталният профил на компетентност) съдържа набор от дигитални компетенции и софтуер, умения и техните нива на владеене, необходими за работата. Профилът може да бъде придружен от набор от съответни учебни резултати, които биха били полезни за проектиране на обучение – учебни програми и изпитни материали.
Това определение трябва да посочва дигиталните знания, умения и нагласи, които професионалистът трябва да притежава, за да изпълнява адекватно задачите, които изискват използването на цифрови инструменти и приложения в дадена категория работа или професия.
Профилът на специфичните дигитални умения/компетентности е част от професионалния профил, включващ съвкупност от :
2.1. Специфични дигитални умения/компетентности
2.2. Професионални умения (технически области на знания и умения) - например за „Техник-технолог производство на млечни продукти“ от практикуващия се изискват знания и умения, свързани с производството на храни, здравето на говедата, знания за ваксини за предотвратяване на болести, икономика и счетоводство, знания за икономически и счетоводни принципи и практики, както и много други области – За професиите от СППОО от ниво 2-5 по НКР професионалните умения са описани в ДОС за придобиване на квалификация по професии.
2.3. Лични умения / компетенции като аналитични умения, умения за планиране, умения за обслужване на клиентите и т.н.
3. Стъпки при прилагането на DigComp 2.1 за създаването на унифицирани профили на специфичните дигитални умения / компетентности по конкретните професии/длъжности за всяка икономическа дейност, съгласно НКПД 2011
Стъпка 1. Описване на всички основни дейности, извършвани в избраната професия/длъжност, отразяваща различни нива на опит и умения и идентифицираща критични задачи от гледна точка на резултатите от работата.
Насоки:
1. Проверка дали има съществуващ разработен профил в друга държава или регион – разработени профили по други програми. |
0.00
|
89 495.47
|
2. Разработване, тестване и валидиране на унифицирани профили за дигитални умения (продължение 1): 2. Идентифициране на участници от организации на работодатели или други субекти - мениджъри и експерти по дигитална компетентност, бизнес експерти, мениджъри на човешки ресурси и други, които ще допринесат за определянето/ допълването на (дигиталния) профил на професията/дейността.
3. Определяне коя от 21-те компетентности на DigComp 2.1. се изисква за конкретната професия/длъжност, на кое ниво и кои резултати от обучението са от значение – връзка между професионалните умения в ДОС за придобиване на квалификация по професии и необходимостта от придобиването на дигитални умения/компетентности, необходими за изпълнение на работните задачи.
4. Идентифициране дали има нужда от допълнителни дигитални умения/ компетенции (които не са посочени в DigComp2.1.), необходими за конкретната професия/длъжност.
Стъпка 2: Съпоставяне на идентифицираните специфични дигитални умения / компетентности с компетентностите и нивата на компетентност на DigComp2.1.
Не всички компетенции, включени в DigComp2.1. задължително следва да присъстват в унифицирания профил на специфичните дигитални умения / компетентности за всяка професия/длъжност, защото дадената професия може да не изисква целия набор от специфични дигитални компетенции. Подгрупа от тях може да е достатъчна за описването на конкретен работен профил на специфичните дигитални умения/компетентности
Стъпка 3: Провеждане на консултации на място (с професионалисти, мениджъри на човешки ресурси, специалисти по професионално обучение и др.), за да се идентифицират работните задачи в детайли и с дескрипторите на компетентност, необходими за технически решения, използвани в избраната работа.
Дескрипторите на DigComp2.1 са написани по начин, даващ възможност да могат да се прилага в различен контекст, но те могат да формират полезна основа за формулиране на спецификации, свързани с конкретната работа. В резултат компетентността на DigComp2.1. може да има различни подробни описания, в зависимост от преобладаващите задачи на различните професии.
Метод: Допълнителни методи за определяне на нуждите от цифрова компетентност в специфични професии могат да бъдат: фокус групи, директни интервюта и онлайн проучвания, като DigComp2.1 винаги се използва като референтен речник от термини и ръководство за работа
Стъпка 4: Проверка на валидността на разработения унифициран профил на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност
1. Обсъждане на проекта на унифицирания профил на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност на работни срещи с участници от сектора – работодатели, лица, заети лица, практикуващи професията и др.
Целта на обсъждането с представители на работодателите и заетите лица е да се постигне съгласие относно актуалното описание на съдържанието на трудовите дейности за дадена професия/специалност, които да изискват определено ниво на владеене на дигитални умения/компетентности.
2. Изпращане на проекта на унифицирания профил на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност до различни фирми (малки, средни, големи) от сектора, разположени в различни населени места и до браншови организации, придружени с онлайн въпросник за обратна връзка, включващ въпроси относно валидността на проекта на профил, за да се постигне представителност на национално ниво относно изискванията за необходимия набор от специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност.
3. Обсъждане и допълване от работния екип на проекта на унифицирания профил на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност на базата на получените предложения. |
0.00
|
0.00
|
2. Разработване, тестване и валидиране на унифицирани профили за дигитални умения (продължение 2): Стъпка 5: На базата на разработените унифицирани профили на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност от даден сектор - класифициране на дигиталните умения/компетентности в две категории и изготвяне на „Каталог на дигиталните умения/компетентности“, съдържащ две групи дигитални умения/компетентности – „Общи дигитални умения/компетентности за сектора“ и „Специфични дигитални умения/ компетентности за конкретната професия/длъжност“.
За сходни сектори, „Общите дигитални умения/ компетентности“ могат да бъдат преносими и да бъдат предпоставка за наемането на лица на длъжности от един сектор в друг, а работодателят да осигури възможности за обучение само за придобиването на „Специфични дигитални умения/ компетентности за конкретната професия/длъжност“.
За открояване на „специфични дигитални умения/ компетентности за конкретната професия/длъжност“ от общите за сектора, може да бъде въведен термина „критични дигитални умения/компетентности“, които имат решаваща роля при изпълнението на трудовите дейности и задачи за дадена професия/длъжност.
Тест за ползотворното използване на резултатите от разработения „Унифициран профил на специфичните дигитални умения/компетентности“ за конкретната професия/длъжност от даден сектор е да се изготви описание на длъжността, базирана на набор от компетенции, включваща и модул „Дигитални умения/ компетентности“, които са необходими за заемане на конкретно работно място.
Унифицирани профили на специфичните дигитални умения/компетентности могат да бъдат разработени за различни професии и за различни категории работни места:
• за широко дефинирани съществуващи професии (напр. Административен работник в публична администрация, служител в кантора, начално училище или учител в детска градина и др.)
• за общи бизнес функции (операции и индустриални услуги, маркетинг и продажби и др.)
• за общи условия на работа (предприемач, виртуален офис служител, консултант за
третия сектор, персонал в службите по заетостта)
•за нови ИТ-интензивни работни места в различни икономически сектори, различни от ИТ специалист профили на работните места (Индустрия 4.0 работни места в производството, нови цифрови работни места в музеите). |
0.00
|
0.00
|
3. Тестване на текущите умения на работната сила по сектори: Въз основа на изискванията към разработване на инструменти за оценка на дигитални умения / компетентности от Компонент 1, координирано с останалите проекти, се разработват и одобряват конкретни инструменти за оценка на специфичните дигитални умения / компетентности (общо 10 за всички проекти).
Прави се подбор на достатъчно представители на работната сила от икономическите дейности, за които са разработени, тествани и валидирани унифицирани профили.
Тестват се текущите специфични дигитални умения на подбраните представители на работната сила, които са с професии / длъжности с валидирани профили. Осигуряването на заети с различни нива на умения ще бъде по-добра основа за картографиране на настоящото състояние.
След приключване на Стъпка 4 от Дейност 2 – „Проверка на валидността на разработения унифициран профил на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност“, следва тестване на текущите умения на работната сила по сектори с разработени за целта инструменти за оценка на дигитални компетенции – която е обект на настоящата Дейност 3.
Текущите специфични дигитални умения на подбраните представители на работната сила, които са с професии / длъжности с валидирани профили се тестват чрез осигуряването на заети с различни нива на умения. За целите на тестването могат да се използват различни видове инструменти, които да дадат надеждна и обективна информация относно текущото състояние на нивото на владеене на дигиталните умения, описани в унифицирания профил за конкретна професия/длъжност.
По отношение на методологията за тестване и оценка могат да се прилагат различни подходи, всеки от които е с различни плюсове и минуси.
Инструментите за оценка на специфични дигитални умения / компетентности, които ще бъдат разработени по проекта са в зависимост от целите и целевите групи - в случая конкретни категории заети лица от различни сектори и нива на професионална квалификация. В рамките на дейността ще бъдат разработени ще бъдат разработени 3 броя инструменти за тестване на текущите дигитални умения на работната сила по сектори. Най-популярните инструменти, които ще бъдат използвани за целите на тестването на текущите дигитални умения са:
1. Въпроси за самооценка, където заетите лица ще бъдат помолени да преценят колко добре изпълняват трудовите си задачи, свързани с прилагането на ИКТ;
2. Тестове или анкети с въпроси за проучване на знанията и умения, даващи информация относно дигиталната компетентност на заетите лица за конкретната професия/длъжност;
3. Практически задачи или казуси, описващи дадена реална ситуация, при която заетите лица, които се тестват, нагледно описват кои дигитални умения ще прилагат за тяхното решаване.
По този начин ще се даде точна картина на нивото на дигиталната компетентност на лицата, които са включени в процедурите за тестване.
Независимо какви инструменти ще бъдат избрани за тестване на съответните дигитални умения/ компетентности, описани във валидираните унифицирани профили за конкретните професии/длъжности от избраните икономически сектори, те следва да са съобразени с DigComp2.1 – с дескриптори на компетентности, резултати от обучението на различни нива на владеене, описани като знания, умения и нагласи, за да дадат надеждна и обективна преценка относно нивото на владеене, празнотите от умения и впоследствие при Дейност 4, избор на конкретна програма за обучение, включваща учебно съдържание, което да осигури придобиването на липсващите дигитални компетентности, за да бъде постигнато по-високо ниво на квалификация на заетите лица в дадена професия/длъжност, осигуряваща и по-висока производителност и конкурентоспособност. |
0.00
|
84 541.44
|
4. Съставяне на учебно съдържание/разработване на програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения: За разработените, тествани и валидирани унифицирани профили по Дейност 2, съдържащи изискванията за изпълнение на задълженията в обхвата на професията / длъжността и тенденциите, установени в анализа на потребностите от специфични дигитални умения по Дейност 1 за всяка икономическа дейност се разработват програми за неформално обучение съгласно DigComp2.1. Степента на подробност следва да бъде съгласувана между всички проекти и одобрена от Националния консултативен съвет.
Към всяка разработена програма за неформално обучение съгласно DigComp2.1. се разработва учебно съдържание за придобиване и развитие на специфични дигитални умения / компетентности. Подчертан акцент се поставя върху установените по време на тестването по Дейност 3 недостатъчни специфични дигитални умения / компетентности. Структурата и препоръчителният обем на учебното съдържание по всяка професия / длъжност е обект на съгласуване между всички проекти и на одобрение от Националния консултативен съвет.
Съставяне на учебно съдържание/разработване на програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения, съобразно изискванията на конкретната длъжност/професия, извън базовите дигитални умения (съгласно DigComp2.1.)
Разработването на програми за неформално обучение следва да съдържат учебно съдържание за придобиване и развитие на специфични дигитални умения/ компетентности, покриващи Областите на компетентност по DigComp2.1:
1. Информация
2. Комуникация
3. Създаване на съдържание
4. Безопасност
5. Решаване на проблеми
Програмите за обучение за всяка от петте области на компетентност следва да съдържат конкретни теми, насочени към усвояване на уменията, идентифицирани в Дейност 2, описани в унифицирания профил на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност.
За улесняване на работните екипи, разработващи програмите за неформално обучение за придобиване и развитие на специфични дигитални умения/ компетентности, програмите следва да се разработят в унифициран темплейт и да съдържат следните реквизити:
І. Общо представяне на програмата за обучение
ІІ. Цели на обучението
ІІІ. Брой часове
ІV. Учебно съдържание – наименование на темите, очакваните резултати от обучението, средства за оценяване, условия за провеждане на оценяването критерии за оценяването
IV. 1. Наименование на темите
Пример 1 Създава цифрово съдържание с ИКТ
Знания - Описва функционалностите на софтуерите за създаване и редакция на цифрово съдържание от различен тип
Умения - Редактира и оформя цифрово съдържание
Компетентности - Демонстрира самостоятелно владеене на ИКТ при създаването на електронно съдържание
IV. 2. Средства за оценяване
IV. 3. Условия за провеждане на оценяването
V. 4. Критерии за оценяването |
0.00
|
334 098.48
|
4. Съставяне на учебно съдържание/разработване на програми за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения (продължение 1): Така предложеният модел за разработване на програмите за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения може да обхваща теми от всички области на компетентност по DigComp 2.1 - Информация, Комуникация, Създаване на съдържание, Безопасност и Решаване на проблеми, така и да включва теми от 1 или повече области на компетентност, в зависимост нуждата от дигитални умения, от унифицирани при разработването на профилите на специфичните дигитални умения/компетентности за конкретната професия/длъжност от даден сектор, разработени по Дейност 2. В зависимост от това кой подход е избран, програмите за обучение ще имат различен брой часове, необходими за покриване на темите за обучение и придобиване на заложените дигитални компетентности. При изработване на програмата за обучение, когато тя включва теми от различните области на компетентност по DigComp 2. , темите могат да се групират в модули – напр. Модул 1 Информация, Модул 2 - Комуникация, Модул 3 - Създаване на съдържание, Модул 4- Безопасност и Модул 5 - Решаване на проблеми.
Този подход дава възможности за прилагане на гъвкавост и адаптивност при прилагане на програмите за обучение за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения в зависимост от конкретните нужди на обучаваните- напр. при лица, които имат определен набор от дигитални умения, могат част от темите да се редуцират, като останат само тези теми, чрез които обучаваният ще придобие само липсващите за конкретната професия/длъжност дигитални умения.
Друго предимство на предложеният модел е, че той дава възможност при възникване за дадена конкретна професия/длъжност на потребност от нови дигитални умения, да се допълват нови теми с учебно съдържание, насочено към придобиването на новите умения.
|
0.00
|
0.00
|
5. Пилотно тестване/адаптиране/припознаване на учебно съдържание за развитие на специфични дигитални умения: Разработените по Дейност 4 и одобрени от Националния консултативен съвет програми и учебно съдържание за неформално обучение за развитие на специфични дигитални умения / компетентности се тестват пилотно сред представители на работната сила с ключови професии / длъжности.
Пилотното тестване цели установяване на съответствието между придобитите и задължителните специфични дигитални умения / компетенции. Резултатите от тестването на лицата води до припознаване на учебното съдържание, или до необходимост от по-нататъшното му адаптиране, за да отговори на задължителните изисквания за упражняване на ключова професия / длъжност.
В Дейност 3 са тествани текущите специфични дигитални умения на подбрани представители на работната сила, които са с професии / длъжности с валидирани профили. Сред целевата група тук ще са и тествани по Дейност 3 лица, резултатите от обучението на които са най-точен показател за пригодността на разработените програми и учебно съдържание. За целите на това тестване е препоръчително да се използват същите видове инструменти, които да дадат надеждна, обективна и сравнима информация относно промяната на нивото на владеене на дигиталните умения, описани в унифицирания профил за конкретна професия/длъжност.
Тестването ще обхване конкретни категории заети лица от различни сектори и нива на професионална квалификация от 17-те икономически дейности. Инструментите за оценка на специфични дигитални умения / компетентности.
Ако се ползват Въпроси за самооценка, заетите лица ще бъдат помолени да преценят колко добре изпълняват трудовите си задачи, свързани с прилагането на ИКТ. Ако вече са попълвали този набор от въпроси, може да се проследи напредъка след обучението. Ако са ново тествани, може да се направи извод за средното ниво на владеене на специфичните дигитални умения / компетентности и да се препоръча съответна част от учебната програма, ако все още не отговаря на изискването за дадената професия;
При използване на Тестове или анкети с въпроси за проучване на знанията и умения, даващи информация относно дигиталната компетентност на заетите лица за конкретната професия/длъжност, ще могат да се анализират резултатите от ползваните програми и учебно съдържание, разработени по Дейност 4.
Ползването на практически задачи или казуси, описващи дадена реална ситуация, при която заетите лица, които се тестват, онагледяват кои дигитални умения прилагат за тяхното решаване. Този подход може да даде точна картина на нивото на дигиталната компетентност на лицата, които са включени в процедурите за тестване.
Инструментите за тестване на съответните дигитални умения/ компетентности, описани във валидираните унифицирани профили за конкретните професии/длъжности от 17-те икономически сектори, следва да са съобразени с дескриптори на компетентности, резултати от обучението на различни нива на владеене, описани като знания, умения и нагласи на DigComp2.1. |
0.00
|
108 923.41
|
6. Разработване и приемане на секторни квалификационни рамки за развитие на дигитални умения: Тръгвайки от анализа на потребностите от специфични дигитални умения по Дейност 1 за всяка икономическа дейност, стъпвайки на разработените, тествани и валидирани унифицирани профили по Дейност 2, съдържащи изискванията за изпълнение на задълженията в обхвата на професията / длъжността и тенденциите, разработените и тествани програми за неформално обучение съгласно DigComp 2.1. се разработват секторни квалификационни рамки за развитие на специфични дигитални умения. СКР се одобряват от Националния консултативен съвет.
Разработване на секторни квалификационни рамки за развитие на специфичните дигитални умения по 17-те сектори ще бъде базирано на резултатите от Дейност 2, т.е. на унифицираните профили за конкретните професии /длъжности, селектирани за съответните сектори. Секторните квалификационни рамки за всички 17 сектори ще бъдат разработени по единна структура, описани по разбираем начин, използващ за идентифицираните дигитални компетентности резултати от ученето, съотнесени към Областите на компетентност по DigComp 2.1.
Целта на секторните квалификационни рамки за включените в проектното предложение сектори е да повиши прозрачността относно набора от дигитални умения и да представи в обобщена картина в систематизиран вид текущото състояние на необходимите специфични дигитални компетентности, които следва да притежават заетите лица по сектори в съответствие с 5-те Области на компетентност по DigComp2.1. - 1 Информация, 2 - Комуникация, 3 - Създаване на съдържание, 4- Безопасност и 5 - Решаване на проблеми. Секторните квалификационни рамки дават възможност да се включат към определени професии и други специфични дигитални умения, които не са обект на DigComp 2.1. Секторните рамки могат да бъдат полезен инструмент за заетите лица, както и за лицата търсещи работа, за да се ориентират относно нивото на техните умения и да подпомагат подобряването на техните умения. За описанието на секторните квалификационни рамки ще бъде използвана таблица, разработена на базата на Концептуалния референтен модел DigComp2.1. Таблицата ще бъде попълнена от работните екипи, които следва да включват релевантна информация от унифицираните дигитални профили за конкретните професии /длъжности от сектора. За конкретния сектор и професии/длъжности в таблицата се включват само тези дигитални компетентности, идентифицирани в унифицирания профил, тоест не е задължително попълването на всички части на таблицата по всички 5 области на компетентност по DigComp 2.1. |
0.00
|
178 736.23
|
7. Разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите: С оглед динамиката на пазара на труда и бързото навлизане и развитие на дигиталните умения във всички иконочически сектори, с Дейност 7. Разработване на методически указания за поддържане и надграждане на дигиталните умения на работещите по сектори за осигуряване на продължаващо обучение с цел по-добра професионална реализация и повишена професионална подготовка на заетите, посредством предоставяне на дигитални умения, необходими за упражняване на професията/длъжността им, се цели да се разработят практически приложими методически указания, предназначени за работните екипи или техните приемници, които след приключване на проектнати дейности, ще имат задача периодично – на 1, 3 или 5 години да правят аргумантирани предложения за допълване на унифицирания профил за конкретната профедсия/длъжност, както и за адапртиране на секторната квалификационна рамка спрямо новите потребности от дигитални умания.
Методическите изисквания за поддържане, надграждане, адаптиране и актуализиране на специфичните дигитални умения / компетенции на работещите по икономически сектор следва да съдържа надежден инструментариум относно бъдещето прогнозиране на специфичните дигитални умения.
Събирането на данни за икономически сектори е от съществено значение за процеса на прогнозиране. В резултат на използването на информация от различни източници, свързани с тенденциите за развитието на дигиталните умения за даден сектор/професия – напр. дългосрочни и средносрочни изследвания на CEDEFOP, ОИСР, Световната банка, МТСП, АЗ и др. престижни международни и национални институции, занимаващи се както с изследвания, така и с мониторинг на въпросите, свързани с обширната тема за уменията, и в частност за дигиталните умения, ще заеме основно място при проектиране, разработване и одобряване на Методическите указания. За постигане на надеждна прогноза на необходимостта от бъдещи умения, един от най-популярните инструменти, който следва да се прилага периодично, са въпросници, свързани с необходимостта от промяна – актуализиране, разширяване, надграждане на вече идентифицираните в Дейност 2 специфични дигитални умения. Идентифицираните на базата на проучванията потребности от нови дигитални умения за дадена професия/длъжност ще бъдат предложени на НАПОО за актуализиране на Държавните образователни стандарти, на МОН за актуализиране на учебни планове, учебни програми и Национални изпитни програми за професиите от Списъка на професиите по чл. 6 от ЗПОО, или на Националната агенция за акредитация. |
0.00
|
32 514.80
|
8. Повишаване осведомеността на работодателите и служителите относно необходимостта от развиването на дигитални умения: Дейностите по проекта се съпътстват от информационна кампания за повишаване на осведомеността на работодателите и работниците и служителите относно тенденциите на развитие на икономиката и необходимостта от придобиване и развиване на специфични дигитални умения / компетентности за запазване на заетостта и за кариерно развитие.
Успешното постигане на заложените цели по проекта до голяма степен зависи от ефективността на дейностите по повишаване осведомеността на работодателите и служителите. Предвидените мерки за предоставяне на достъпна информация по проекта са с цел повишаване осведомеността на работодателите и служителите относно необходимостта от развиването на дигитални умения/компетентност.
Информационният план е съобразен с насоките, зададени от отговорния орган и представлява рамка на дейностите, които предстоят да се извършат с цел да се популяризират целите и приоритетите на проекта, като осигурява координирана комуникационна схема. Основната цел е постигане на оптимална публичност и предоставяне на достъп до информация на всички нива сред работодателите и служителите и максимизаране на тяхната осведоменост относно необходимостта от развиването на дигитални умения. Чрез достъпност и прозрачност да се стимулира осведомеността на обществото и на работодателите и служителите относно конкретните цели и дейности на проекта.
8.1. Провеждане на Национален дискусионен форум; Секторни и Регионални дискусионни форуми, за обсъждане на:
- създадените Модели на социално партньорство и колективно договаряне в процеса технологичните промени и дигитализацията, с участието на партньорите на национално, секторно равнище и на равнище предприятие;
- разработените анализи по Дейност 1 и ангажиментите за действие на партньорите на всички равнища.
- постигнати резултати от изпълнение на дейностите от Проекта.
8.2. Създаване и поддържане на модул „Дигитални умения“ към интернет базираната многомодулна платформа
• Сугестопедия за дигитални умения
• Модул за видео съдържание за свободно ползване от членове на КНСБ и за оторизирано ползване на външни посетители
• Самооценка на дигиталните компетенции
• Модули за on-line обучение по дигиталните компетенции по популярни софтуерни продукти, Базови и Специализирани дигитални компетенции;
• Ресурси, новини;
• Тест, сертифициране. |
0.00
|
0.00
|
9. Развитие на модели на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията: Подходът при изпълнението на дейността е съобразен с приложение на национално равнище на договорености в Европейското Рамково Споразумение по дигитализацията (ЕРС) от 22 юни 2020 г. и обхваща следните задачи:
9.1. Разработване на допълващи Дейност 1 анализи за отделните ИД на тема „Промени в условията и организацията на работа и в работните отношения за заетите”, във връзка с „Промени в работното съдържание и необходимостта от нови специфични дигитални умения”;
9.2. Провеждане на срещи на партньорите в конкретни предприятия;
9.3. Разработване на проект за Национално Споразумение между национално представителните социални партньори за приложение на ЕРС в четирите тематични области;
9.4. Разработване на проекти на Секторни Рамкови Споразумения - модели за партньорство и договаряне в определените приоритетни икономически дейности, за предприемане на съвместни действия, адекватни на сценариите за развитие на технологиите и потребностите от нови специфични умения;
9.5. Разработване на Модел, Методическа рамка за обсъждане от социалните партньори на предизвикателствата на равнище предприятие;
9.6. Създаване и поддържане на модул „Дигитални умения“ към интернет базираната многомодулна платформа;
9.1. Разработване на допълващи анализи, на анализите по Дейност 1, с основни допускания, прогнози – сценарии и начини на действие за отделните ИД, за конкретни предприятия – относно реален или очакван ефект от развитие на технологиите по основната тема „Промени в работното съдържание и необходимостта от нови специфични дигитални умения” и върху: „Промени в условията и организацията на работа и в работните отношение за заетите”
9.1.1. В зависимост от конкретните технологични въведения в отделните ИД/ предприятия, в анализите се вземат предвид и следните въпроси:
- Дигитални умения и осигуряване на конкурентоспособност и на заетост;
- Мобилност на свързване в дигитална работна среда и правото на изключване;
- Изкуственият интелект (AI), алгоритмичното управление и гарантиране на принципа за контрол от страна на човека;
- Променящият се начин на наблюдението и уважение на човешкото достойнство при наблюдение и надзор.
Резултатите се ползват при разработката на Национално и Секторни споразумения и на Модел/и, Методическа рамка за обсъждане от социалните партньори на предизвикателствата на равнище предприятие по Дейност 9.3, 9.4 и 9.5:
9.2. Провеждане на срещи на партньорите в конкретни предприятия, /работодатели и синдикални организации, представители на браншони структури, Централа/ с цел:
- Повишаване на осведомеността и създаване на подходяща база за подкрепа и климат на доверие, за открито обсъждане възможностите и предизвикателствата/ рисковете от дигитализацията, тяхното въздействие на работното място и възможните действия и решения.
- Обсъждане на тенденциите в развитие на технологиите и ефектите в изброените тематични обласи, които пряко ще се отразят върху конкурентоспособността на предприятията и заетоста в тях, с варианти за действие на работниците и служителите и на техните представители, и на работодателите.
- Картографиране на основните предизвикателства и резултатите от тези срещи, които ще се имат предвид при разработване на методическите рамки/модели на партньорство и КТД по Дейност 9.5
9.2.1. Картографиране на технологичните стъпки при реализиране на всички Дейности в отделните ИД- от Дейност 1 до Дейност 7, в конкретни предприятия, както на експертно, така и на организационно-управленско равнище и етапите на консултиране и обсъждане между социалните партньори, които да се имат предвид при разработване на Методическите рамки по Дейност 9.5. |
0.00
|
204 768.57
|
9. Развитие на модели на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията (продължение 1): 9.3. Разработване на проект за Национално Споразумение между национално представителните социални партньори за приложение на ЕРС в четирите тематични области, което създава условия за устойчивост на постигнатото при съвместните дейности, дългосрочно управление на един кръгов процес. Налице са 4 проблемни области за обсъждане и споразумяване:
- необходимите дигитални умения, осигуряващи конкурентоспособност и запазване на работи места;
- начини на свързване и изключване при работа в дигитална среда;
- изкуствен интелект и принципа за контрол от човека;
- защитата на човешкото достойнство при работа в дигитална среда.
9.3.1. Подготвителна аналитична и изследователска дейност – в европейски и национален контекст (практики в ЕС; интегриране на досегашен националния опит);
9.3.2. Разработка на проект на Споразумение.
9.4. Разработване на проекти на Секторни Рамкови Споразумения - модели за партньорство и договаряне в определените приоритетни икономически дейности, за предприемане на съвместни действия, адекватни на сценариите за развитие на технологиите и потребностите от нови специфични умения в секторите:
- съвместно изготвяне на анализи;
- обсъждане на необходими мерки;
- конкретни договорености в отраслови и браншови КТД;
- адаптиране на досегашни практики на партньорство при технологични промени и договаряне на обучение и квалификация на работната сила.
9.4.1. Аналитична и изследователска дейност – европейски и национален контекст - практики на Европейските секторни федерации; досегашен опит на партньорите на секторно ниво;
9.4.2. Разработка на конкретни Сектори споразумения.
9.5. Разработване на Модел, Методическа рамка за обсъждане от социалните партньори на предизвикателствата на равнище предприятие, включващи:
9.5.1. Определяне на периметъра на интервенция. Разработване на критерии за селекция и подбор на конкретни предприятия от 17 ИД, със СО на КНСБ и партньорите.
9.5.2. Действия чрез:
- системите на информиране и консултирана за: създаване на адекватна нагласа и мотивация сред работниците за подкрепа на политиката на работодателя за технологични промени, с цел запазване и повишаване конкурентоспособността на предприятията; с ясни действия на работодателя по осигуряване на условия за обучение и придобиване на нови, специфични дигитални умения от работниците, което гарантира запазване на работните места и доходите, с ангажимент на работодателите да използват отговорно цифровите технологии;
- колективно трудово договаряне: обсъждане на ситуацията и на необходимите мерки; прилагане на медотология за периодично установяване на потребностите от развитие на дигиталните умения; определяне на конкретни предметни области, срокове и необходими ресурси, които задължително да са обект на договаряне в КТД, свързани с дигиталната трансформация и придобиването на нови компетенции, при ясна демаркация на ролите и отговорностите на партньорите в процеса - договаряне на улеснен достъп до качествено и ефективно обучение;
9.5.3. Етапи на взаимодействие на партньорите в процеса:
1/ съвместно проучване – анализ на развитието на технологиите в сектора;
2/ подготовка и съвместно обсъждане/договаряне на Стратегия за дигитална трансформация, определяща цели за предприятието;
3/ съвместно картографиране, редовно оценяване на очаквани промени, рискове на технологичната и конкурентна среда, и потребностите от надграждане на придобити дигитални умения;
4/ обсъждане и предприемане на подходящи мерки: тестване; определяне на приоритети; синхронизиране на фазите на изпълнение; необходими ресурси; съпътстващи подпомагащи мерки; демаркация на ролите и отговорностите;
5/ проследяване на ефекта от обучението, съвместна оценка на ефективността на действията и дискусия за необходимостта от допълнителни анализи, повишаване на осведомеността, подкрепа или действия.
9.6. Създаване и поддържане на модул „Дигитални умения“ към интернет базираната многомодулна платформа; |
0.00
|
0.00
|
9. Развитие на модели на социално партньорство и колективно договаряне в предприятията (продължение 2): Описанието се намира в горното поле |
0.00
|
0.00
|