Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 368 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

This project aims to support the integration of children from ethnic minorities by increasing their motivation and participation in cultural and educational activities, creation of favourable learning environment, artistic performances, communication with other children, group sessions, work with parents, additional Bulgarian language lessons and other activities that implement the integration process. These activities are directly applied to the target group - children from ethnic minorities, and these activities will support the process of sustainable and long-term integration. 
The results of the project will be:
Improved educational environment for children from ethnic groups
Improved knowledge of Bulgarian language whose mother tongue is different
Preservation of cultural identity of minority groups
Increased number of children attending kindergartens
Increased capacity of parents on issues about integration and early education of their children.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
СФОРМИРАНЕ НА ЕКИП ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТА И УПРАВЛЕНИЕ НА ПРОЕКТА: Общата задача на екипа е да направлява, координира и контролира изпълнението на общите цели на проекта. Район „Източен“ на Община Пловдив предвижда да сформира екип от 6 души, всеки от които ще носи отговорност за извършването на определен тип дейности. Екипът по управление ще осъществява непрекъснат мониторинг и контрол върху напредъка на проекта. Ще бъдат отчетени законосъобразност, целесъобразност, изпълнение в срок и в съответствие постигане на целите на проекта (мониторинг и оценка на протоколи, финансови и технически отчети, работа на учителите, анализ на данни и др.). Подборът на екипа ще бъде напълно прозрачен и няма да се налагат ограничения по отношение на пол, образователен ценз, социална, етническа и религиозна принадлежност или какъвто и да е друг ограничаващ кандидатите признак. Административният екип по проекта ще се състои от Ръководител, координатор1, координатор2, счетоводител, юрист и технически сътрудник. Разпределението на отговорностите между тях гарантира доброто ръководство на проекта и постигане на заложените резултати. 1. Ръководителят на проекта ще отговаря за организацията, ръководството и контрола върху цялостното изпълнение на проекта и ще: - контролира изпълнение на дейностите, съобразно времевия график; - следи за финансовото управление на проекта; - следи за правилното разходване на средствата; - отговаря за популяризиране на резултатите от проекта; - координира изготвянето на междинни и заключителен технически доклади и финансови отчети; 2. Координатор1 и Координатор2 ще отговарят за осъществяването на координацията на проектните дейности и постигането целите на проекта, като ще: - организират и координират започването на дейностите, съгласно утвърдения план-график; - организират дейностите по транспортиране на децата от целевите групи от и до детските градини-партньори(или други локации), и следят за спазване на законовите разпоредби в тази сфера; - осъществяват организацията и подпомага координацията на дейностите, изпълнявани от детските градини-партньори; - осъществяват взаимодействие между партньорите по проекта; - оказват методическа помощ и контрол по отчитането на индикаторите; - съдействат за организиране на предвидените етнокултурни мероприятия, културни събития и посещения на културно-образователни институции; - участват в изготвянето на междинните и заключителни технически доклади; 3. Счетоводителят ще бъде отговорен за финансовата отчетност на проекта според националното законодателство и изискванията на финансиращата организация, спазването на финансовия график, изготвяне на финансови доклади и друга отчетна документация, като ще: - контролира правилното разходване на средствата в рамките на предвидения бюджет; - създава организация на счетоводния процес, която да осигури навременно и точно осчетоводяване на документите, съставяне на месечните отчети и оборотни ведомости; - изготвя необходимите финансови документи и отчети и ги предоставя за одобрените от УО, в т.ч. искания за средства; - изготвя месечните и тримесечните финансови отчети, годишния счетоводен отчет и оборотните ведомости; - изготвя необходимите анализи по финансовото изпълнение на проекта; - съдейства на одиторни и други проверяващи органи. 4. Юристът ще отговаря за: - административното обслужване на проекта; - подготовката на трудовите договори и изготвянето на документацията за избора на външни изпълнители по дейности, в които това е предвидено; - изготвяне на технически задания по ЗОП. 5. Техническият сътрудник ще бъде отговорен за: - управлението на документацията на проекта, сканиране на документи, организирането на входяща и изходяща кореспонденция; - ще подпомага дейността на ръководителя, координаторите и счетоводителя; - водене на кореспонденция, завеждането и класифицирането й; - организиране периодичните заседания на комисията назначена по проекта, придвижване документи за подпис от съответни отговорни длъжностни лица в администрацията; 45 193.00 41 499.30
ИНФОРМИРАНОСТ И ПУБЛИЧНОСТ: Дейността е с цел да бъдат запознати и информирани всички заинтересовани лица и организации, с проекта, целите, дейностите и услугите, които ще се предоставят. Общността ще бъде запозната с изпълнението на проекта, финансиращата институция, целевите групи,предвидените дейности и крайните резултати. Ще бъдат проведени 2 пресконференции - начална /въвеждаща/ и заключителна пресконференция. По време на началната пресконференция, заинтересованите страни, представителите на различни социални групи, медии и др., ще бъдат запознати с целите на проекта, дейностите, целевите групи и сроковете за изпълнение. На заключителната пресконференция ще бъдат представени отново целите на проекта, дейностите, целевите групи и сроковете за изпълнение, както и резултатите от изпълнението на проекта. Публичността ще се извърши съгласно Единен наръчник на бенефициента за прилагане правилата за информация и комуникация 2014-2020. Екипът за изпълнение на проекта ще разработи информационни материали и табели, съобразно изискванията на Регламент на Комисията (ЕО) №1828/2006, по отношение на публичност на изпълнявания проект. Ще бъдат изработени 8 информационни табели (50 на 70 см) и 10 плаката, които ще бъдат поставени на различни места в града на видно за обществеността място. В хода на изпълнение на проекта ще се спазват всички изисквания на утвърдените правила за информиране и публичност по Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация по проекти в новия програмен период. При всички мерки за информация и комуникация, предприети по време на проекта изрично ще се указва съфинансирането от от фондовете на ЕС чрез поставянето на: - емблемата на ЕС в съответствие с техническите характеристики; - упоменаване на фонда, който оказва подкрепа на проекта; - общото лого за програмен период 2014 - 2020г., в съответствие с графичните изисквания и правилата за визуална идентичност. По време на осъществяването на публичността Район "Източен" ще информира обществеността за получената по настоящата схема подкрепа, като: - включва официалния уеб - сайт на района, като публикуваната информация ще се състои от: кратко описание на проекта, включително неговите цели, дейности и резултати, като се откроява финансовата подкрепа от Европейския съюз. - включва новосъздадена страница в социалните медии, като публикуваната информация ще се състои от: кратко описание на проекта, включително неговите цели, дейности и резултати, като се откроява финансовата подкрепа от Европейския съюз, както и нови събития, снимки и съобщения. - поставя за целите на дейността на дейността 10 плаката с информация за проекта, в който се споменава за финансовата подкрепа от Европейския съюз, на видно за обществеността място, като например входа на сградата. - предоставя на възрастни и деца рекламни материали и под формата на чадъри с логото на проекта, което ще предизвика интерес сред връстниците и родителите им По отношение на дейности, изпълнявани по време на проекта, Район "Източен" ще прилага необходимите комуникационни мерки, за да бъдат участниците в проекта и заинтересованите лица информирани за това финансиране. 4 300.00 4 300.00
НАЕМАНЕ НА ПЕДАГОГИЧЕСКИ И ЕКСПЕРТЕН ПЕРСОНАЛ : За изпълнението на дейностите по проекта ще бъде специално нает педагогически и експертен персонал. Назначаването на компетентен педагогически персонал е от ключово значение за провеждане на допълнителното обучение по български език сред децата от малцинствените квартали на град Пловдив, чийто първи език е различен от българския. Ще бъдат сключени граждански договори с учителите в детските градини, които ще изпълняват дейността си по проекта извън работното време, регламентирано в техния основен трудов договор. Причината да се ангажират преподавателите от детските градини, участващи в проекта, с дейността за допълнително преподаване на български език е, че именно тези специалисти са най-добре запознати с образователните потребности на децата от целевата група, които срещат най-големи трудности с овладяването на български език. Те освен всичко друго имат и необходимата педагогическа подготовка и опит да провеждат допълнителните часове по български език съобразно с индивидуалните потребности на децата. Друг основен двигател на проекта се очаква да бъдат назначените двама медиатора за работа по образователната интеграция на децата от целевата група. На първо място медиаторите ще отговарят за работата с родителите по разясняване на предимствата на ранното включване на децата в образователната система и в частност – ранното записване в целодневните детски градини. Те ще запознават родителите с особеностите на образователната система, както и ще дават разяснения по практически въпроси свързани със записването на децата от етническите малцинства в съответните учебни заведения – като ред и организация на прием на децата, нужни медицински документи за прием, помощ при медицински преглед на децата при личния лекар за постъпване в детско заведение, логистична помощ, и т.н. По проекта ще бъдат наети като външни експерти музикален и театрален педагози, които ще се занимават с вокалната и сценична подготовка на децата за участие в концертите и празненствата, организирани като част от дейността „Празнуваме ЗАЕДНО в район Източен“. Мзикалният педагог ще подпомага културната и образователна интеграция на децата от етническите малцинства чрез включването им в подготовката на представленията, които ще бъдат представени по време на общите празници на район Източен. Театралният педагог ще отговаря за сценичната подготовка на децата. Той ще работи по разучаването на текстовете, които ще бъдат част от представленията, ще режисира техните сценични изяви, ще отговаря за разработването на общата сценография на представленията. Експерт „Изобразително изкуство“ ще се работи с децата по създаването на произведения на изобразителното и приложното изкуство, които да бъдат включени в шестте изложби, които ще бъдат проведени по проекта. Експертът ще работи с децата в рамките на ателиета по изобразително изкуство, които ще се провеждат всяка седмица в самите детски градини. Той ще отговаря за Ролята на педагозите по изкуствата (театрален, музикален и педагог „Изобразителни изкуства) в цялостния комплекс от интеграционни дейности е наистина важна, тъй като именно чрез публичните творчески изяви на децата от малцинствата, първо, ще се повиши ангажираността на техните родители с образователния процес, и второ, ще се работи за преодоляването на някои негативни обществени нагласи спрямо етническите малцинства. Включването на децата в творчески дейности ще повиши също така тяхната мотивация да участват в образователния процес. Ангажираността на родителите към учебния процес също ще се повиши особено след като видят творческия потенциал на техните деца. Двамата медиатори, музикалният и театралният педагог и педагог „Изобразителни изкуства“ ще бъдат наети като външни експерти и с тях ще бъдат сключени граждански договори съгласно съществуващото законодателство. 214 380.00 178 450.29
ДОПЪЛНИТЕЛНО ОБУЧЕНИЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ЗА ДЕЦА ОТ ЕТНИЧЕСКИТЕ МАЛЦИНСТВА, ЧИЙТО МАЙЧИН ЕЗИК Е РАЗЛИЧЕН ОТ БЪЛГАРСКИЯ: Един от най-големите проблеми за образователната интеграция на децата от етническите малцинства е слабото владеене на български език, което води до частична или пълна демотивация и дезинтересираност от учебния процес, формално посещение на учебните занятия и последващо ранно отпадане от училище с всички свързани с това негативни последици за процеса на интеграция на етническите малцинства в България. В тази връзка, допълнителното обучение по български език, което се предвижда да бъде проведено в детските градини, участващи в проекта, си поставя за цел преодоляването на един от големите проблеми произтичащи от сегрегацията на учебните заведения, а именно – слабото владеене на български език от страна на децата от етническите малцинства в град Пловдив. Допълнителната подготовка по български език е от особено значение за един етнически капсулиран квартал като Столипиново, тъй като само при добро овладяване на българския език децата от тази среда ще имат шанс за равен старт при започване на училище. Освен това, доброто владеене на официалния език ще допринесе за повишаване на мотивацията на децата от етническите малцинства за активно участие в учебния процес. Както се посочва и в обосновката на националната програма „С грижа за всеки ученик“, дейностите, свързани с усвояването на български език, трябва да са особено интензивни в периода на предучилищното образование с цел да се постигне такова равнище на владеене на езика, което да бъде съизмеримо с това на останалите деца. Защото, както се посочва в националната програма: „Навременните инвестиции в предучилищното образование са ефективно средство за създаване на основа за по-нататъшно учене и могат да допринесат за превенцията на отпадането от училище“. Дейността по предоставяне на допълнително обучение по български език за деца от етническите малцинства в район Източен на община Пловдив ще има за цел осигуряване на равен достъп до качествено образование и създаване на предпоставки за успешната социализация както на самите деца, така и на техните родители, които ще бъдат въвлечени в образователния процес. Като част от дейността ще бъде организирано провеждането на допълнително обучение от поне 2 учебни часа дневно за деца от етническите малцинства, които срещат трудности при усвояването на български език. Във всяка детска градина ще бъдат създадени групи от деца, които имат нужда от допълнителна подготовка, като всяка група ще включва от 4 до 6 души. Малкият размер на групите има за цел да се създадат предпоставки за индивидуална работа с всяко от децата съобразно с неговите специфични потребности. Преподаването по български език ще се осъществява от учители в детските градини, като дейностите по допълнителната подготовка по български език се бъдат провеждани във времето извън изпълнението на задълженията на учителите по основния трудов договор. Заниманията ще се провеждат в помещения в самите детски градини, като образователната среда ще бъде така избрана, че да улеснява индивидуалната работа с децата съобразно специфичните им образователни потребности. 0.00 0.00
ПОДОБРЯВАНЕ НА ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СРЕДА В ДЕТСКИ ГРАДИНИ В РАЙОН ИЗТОЧЕН НА ОБЩИНА ПЛОВДИВ С ЦЕЛ НАСЪРЧАВАНЕ НА ПРОЦЕСА НА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА ОТ ЕТНИЧЕСКИТЕ МАЛЦИНСТВА: Дейността има за цел да подобри съществуващата образователна среда в детски градини, където се обучават компактни групи деца от малцинствата. Като част от дейността ще бъдат закупени 6 броя интерактивни дъски, както и дидактически материали, за да се улесни ежедневната педагогическа работа в детски градини със значителен процент деца от етническите малцинства. Във всяка детска градина ще бъдат създадени и библиотечни кътове за общи дейности на деца и родители. Подобряването на образователната среда чрез въвеждането на съвременни интерактивни технологии за обучение е от изключително значение за образователната интеграция на децата от етническите малцинства. Въвеждането на съвременни интерактивни методи на обучение увеличава интереса на децата към учебното съдържание и съдейства за активно им участие в обучението. Интерактивната дъска е система, която дава възможност на ученици и учители да пишат и рисуват свободно в реално време, да извършват релации между предметни групи, да моделират езикови модели , да опознават околния свят чрез образни модели, да запаметяват корекциите в материала,. Интерактивните технологии и в частност интерактивните дъски предоставят възможност да се оптимизира предучилищното образование чрез приспособяване на процеса и методите на обучение към индивидуалните потребности на всяко едно дете от нагледност и образност при възприеманото.Тези технологии осигуряват висока степен на активност сред децата. Диференцираното обучение, което е изключително подходящо за децата от етническите малцинства, може да бъде широко прилагано при всяка една дейност с цел да се изградят умения както у деца със затруднения в усвояването на учебния материал, така и у деца, които с постижения над средното ниво. Интерактивната дъска също така е особено ефективен инструмент за обучение на деца, чийто матерен език не е българския. Всяко дете получава възможност да усвоява учебния материал със своя собствен темп, без да има чувството, че изостава. Интерактивната дъска позволява пълното ангажиране на децата в учебния процес, което води до по-добри резултати. Чрез закупуването на интерактивни дъски ще се постигне пълноценно ангажиране на децата и тяхното участие във всички фази на учебния процес. Интерактивната дъска предоставя възможности за визуално обучение и демонстрации, като изследванията показват, че учениците възприемат по-добре учебното съдържание когато то е представено посредством действени интерактивни средства. Чрез използването на интерактивни дъски се постига усъвършенстване на фината моторика, тъй като когато децата „пишат“ върху интерактивната дъска, те подобряват своята координация, подвижността и силата на ръцете, дланите и пръстите. Известно е, че развитието на речта и интелекта са в пряка зависимост от развитието на фината моторика и мисленето на децата, което е нагледно-образно; ето защо „писането“ и работата върху интерактивната дъска е едно добро упражнение в тази насока. Образователните таблети ще улеснят децата в моделиране на думи, звукове и изречения, което ще помогне в интерактивното индивидуално обучение В детските градини, участващи в проекта ще бъдат създадени и библиотечни кътове като за целта бъде закупена детска литература, както и библиотеки с етажерки, килими, пуф фотьойли и възглавници за сядане, масички, за да се създаде една приятна за споделено четене атмосфера. Създаването на кът за четене в детските градини има за цел да изгради у децата усещането за четенето и възприемането като за приятно и релаксиращо занимание. Библиотечните кътове ще приютяват родителите, които поне веднъж месечно ще бъдат канени да участват в колективни четения на детски книжки. Ще се постигне и двоен ефект- родителите ще четат и разказват приказки и те самите ще развиват езика. По проекта ще бъдат закупени и дидактични материали, необходими в непосредствената работа на учителите в детските градини. Целта е с помощта на дидактичните материали да се подобри процесът на възприемане на учебното съдържание. 65 600.00 64 236.53
ПРАЗНУВАМЕ ЗАЕДНО В РАЙОН ИЗТОЧЕН: Дейността има за цел поощряване на взаимното уважение, разбирателството и сътрудничеството между всички деца, независимо от етническата им принадлежност. Чрез организирането на съвместни празници и събития за творческа изява ще се работи с деца и родители от различните етноси за изграждане на етническа толерантност. Всяка година като част от общите празници, организирани от район Източен, детските градини, включени в проекта, ще подготвят три музикални театрални представления. Чрез участието си в общите празници децата от етническите малцинства ще имат възможност да излизат от рамките на етническия квартал и да общуват с други деца от района. Тяхното участието в самата подготовка на музикалните представления ще допринесе за ускоряване на образователната им интеграция. Заучаването на песни и музикални игри ще помогне за по-лесното овладяване на книжовния български език. Ще се подобрят уменията за общуване и ще се улесни социализацията на децата от етническите малцинства. Желанието им да посещават детска градина ще нарасне, като те ще се приспособяват по-лесно към заобикалящата ги среда извън техните домове. Организирането на публичните творчески изяви на децата от малцинствата ще съдейства за преодоляване на предразсъдъците и негативния образ на етническите малцинства в българското публично пространство. Включването на децата в творчески дейности ще повиши също така тяхната мотивация да участват в образователния процес. Ангажираността на родителите към учебния процес също ще се повиши особено след като видят творческия потенциал на своите деца. В детските градини ще се подготвят театрални представления, тъй като театърът играе огромна роля в развитието на децата, като актьори или зрители. Участието в представления пред публика ще има положително въздействие върху самочувствието на децата, тъй като те ще осъзнаят, че има хора, които ги ценят. Важно правило при театралните занимания е да се уважават другите чрез аплаузи, изслушване на детето-актьор. Театърът е в състояние да извади творчеството у детето по начин, по който никой спорт не би могъл. Изложбите на детско творчество ще представят резултати от художествени дейности с децата – графики, апликации и релефни творби, акварели и работи с природни материали с цел да популяризират уменията на децата от маргинализираните групи и да разчупят негативни стереотипи в общественото съзнание. Експозициите с детски рисунки ще съдействат за общуването между деца и родители – родителите ще имат възможност да видят творческия потенциал на своите деца и признанието, което те получават от една по-широка аудитория, а самите деца ще добият повече увереност като видят признанието на една по-широка аудитория. Изложбите ще бъдат мобилни - ще се показват в други градини и публични пространства. Всяка детска градина от участващите в проекта ще организира ателие за художествено майсторство и ще включва периодично родители за работа с децата си. Изложбите ще послужат и за развитие на детската реч - ще бъдат използвани подходящи рисунки за разказ по картина, за сюжетен разказ по две и повече рисунки, като ще се приложи и метода „Картите на Проп”(по името на учения Владимир Яковлевич Проп). Методът е много успешен и се състои в измисляне на история, построена върху серия от сюжетни карти (в случая ще се използват картини сътворени от децата). Този начин на стимулиране на детското словесно творчество ще даде възможност за изява на таланта при фабулиране и е занимателен начин на увлекателно дидактично средство. Всеки следващ разказ се базира на разместване на рисунките и сътворяване на нова история. Дейността ще се провежда в библиотечните кътове, които ще станат привлекателно място за четене на приказки и драматизации с родителите. Идеята на мероприятията извън квартала е една възможност за децата и техните родители да излязат от така наречения „затворен кръг“ ромско семейство – ромска махала – ромско училище. 46 800.00 36 295.18
НАСЪРЧАВАНЕ НА ПРОЦЕСА НА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦАТА ОТ МАЛЦИНСТВЕНИ ГРУПИ ЧРЕЗ УЧАСТИЕ В КУЛТУРНИ И ОБРАЗОВАТЕЛНИ СЪБИТИЯ: Част от културните и образователни събития извън детските градини включват посещения на опера, куклен театър и цирк. В света на децата музиката трябва да присъства от най-ранна възраст, защото е доказано, че играе важна роля за развитието им. Именно поради тази причина ще има организирани посещения на спектакли, на които по желание ще присъстват и родителите. Поради ниския жизнен стандарт и изолиран начин на живот, децата от сегрегираните квартали нямат никакъв допир до подобни мероприятия. В Пловдив с голям интерес и положителен ефект върху детската аудитория се практикува образователната платформа „Госпожа Опера“, подкрепена от Регионалния инспекторат по образование в Пловдив. Чрез спектаклите децата се запознават с оперното и балетното изкуство, също така и с част от музикалните инструменти. Сценичните костюми, обстановката, посрещането на децата от самата Госпожа Опера създават от децата поредица от трайни и незабравими емоции и силно желание за опознаване на изкуството, както и общуване със своите връстници. Спектаклите се възприемат с лекота от детската аудитория, имат непринуден образователен характер и не на последно място, акцентират върху утвърждаването на общочовешките ценности. Децата от етническите квартали, които досега не са имали възможност за посещение на такава културна институция, ще могат да усвоят умения за поведение в културна институция при среща с класическата музика. Посещенията на спектакли също така развива език, като подобрява неговото пасивно възприемане. Процесът на приобщаване на децата към културата на обществото и изграждане на стил на поведение започва от ранна възраст. Кукленият театър е едно от средствата, оказващи изключително въздействие за формиране на усет към красивото в поведението на детето. Театърът е средство за общуване. Той вълнува и радва детето, кара го непринудено да откликва на прекрасното, както в изкуството, така и в живота. Практическото осъзнаване на основните естетически категории чрез кукления театър е предпоставка за формиране на активна жизнена позиция у децата. Посещението на театрална постановка има потенциала да бъде завладяващо и силно емоционално изживяване, което дава възможност и за уникален вид обучение. Театърът може да докосне въображението и да запали артистичен импулс. Театърът е комплексно изкуство, в което присъстват литература, музика, живопис, танц, архитектура, дизайн. Именно поради тази своя специфика, досегът с театралното изкуство помага за духовното израстване на децата, формиране на усет към красивото, обогатява ценностната им система, художествен поглед, образно мислене и въображение. Поради тези причини е важно да се водят децата на театър още от ранна възраст. От друга страна театралните постановки учат децата на важни ценности като ангажираност и отдаденост. Програмите за сценични изкуства предлагат разнообразни възможности за придобиване на нови знания и умения. Чрез тях децата, освен че придобиват познания за света около себе си, се научават в действие кои са те самите и какво могат да правят. Театралната среда дава различен поглед към живота и ценностите на обществото. За по-малките деца кукления театър е възможност да развият фантазията си и да стават съучастници на случващото се на сцената. Децата започват да се припознават с героите и имат възможност да развият своите усещания за добро и лошо. По дейността предвиждаме и посещение от страна на децата и родителите на цирк, гостуващ в гр. Пловдив един път годишно. Посещението на цирк ще допринесе до интеграцията на децата, тъй като те ще имат възможност заедно с родителите си да излязат извън сегрегирания квартал и ще посетят една артистична изява, напълно непозната за тях. Тъй като цената на билетите е недостъпна за финансово затруднените семейства, това ще бъде един шанс за докосване до това изкуство. Посещението на цирк ще остави един незабравим спомен, който ще запази интереса към артистичните изяви и ще сплоти децата независимо от социалния и културния им статус. 90 000.00 31 548.00
НАСЪРЧАВАНЕ НА УЧАСТИЕТО НА РОДИТЕЛИТЕ ОТ МАЛЦИНСТВАТА В ПРОЦЕСА НА ВЪЗПИТАНИЕ И ИНТЕГРАЦИЯ: Семейството и общността са един от основните фактори за социализация в образователните процеси и развитие на личността. Редица проблеми съпътстват семействата от етнически уязвими групи във връзка с достъпа им, интегрирането и постигането на успех в образователната система. Тези проблеми водят до ниско или липсващо образование, невъзможен достъп до пазара на труда, социално неравенство и възприемането им като бедни и ниско образовани хора. Самите те изпитват недоверие към образователната система ( предучилищно и училищно образование), смятат го за чужда територия, непозната за тях; не го припознават като място, където децата им ще се чувстват комфортно и ще придобият знания и умения за обкръжаващия ги свят и живота. Децата с ромски произход и турски произход в квартал „Столипиново” живеят преди всичко в затворена общност и не получават достатъчна подкрепа за развитието на способностите си за езиково и социално общуване и за приобщаване към други етнически общности. Родителите от тези уязвими групи участват рядко както в образователния, така и в културния живот на обществото, те често приемат детската градина като „чужда” институция. В резултат, възпитателите нe получават съдействие от родителите, а родителите изпитват недоверие към детските градини. Това са сериозни предпоставки за недобро овладяване на българския език и ранно отпадане от училище на по-късен етап. За малките деца от затворената ромска общност, които не са посещавали детска градина, трудностите стават по-сериозни и трудно преодолими. Недоброто владеене на български език, липсата на изградени навици и социални умения, новата среда, в която попадат и наложеният нов дневен режим, ги обърква и притеснява. При тях съществува и проблем с общуването с другите деца, понякога сe сблъскват и с предразсъдъците на някои възпитатели и стереотипите на обществото. Родителите, с които ще работят медиаторите са от една страна тези родители от уязвими групи, които имат деца родители, подлежащи на прием в целодневни детски градини/ предучилищни групи в училищата( 3-6г.) и от друга страна – родителите на деца от уязвими групи, които вече посещават детските градини, участващи в проекта. Част от родителите слабо говорят друг език освен майчиния си /ромски или турски/. В повечето случаи те са и финансово затруднени –трудно им е да осигурят таксите за посещение на целодневни детски заведения, както и необходимите медицински изследвания. Необразоваността, социалната изключеност и бедността кара родители те да не приемат детските целодневни градини като място, в което децата им могат да се развият и придобият знания, които ще помогнат за по-нататъшна реализация. Ще бъдат назначени двама медиатори, които ще участват активно в провеждането на обучителни и културни мероприятия – в цикъла от учебно-възпитателни дейности и културни дейности, те ще си опитат да помогнат на възпитателите да спечелят доверието на родителите на децата от целевата група.Те ще бъдат помощници при изготвяне на документи за прием в градините, за провеждане на изследвания на новоприетите при личния лекар и при разрешаване на проблеми и конфликти.Ще съдействат за културната интеграция и ще бъдат основните движещи сили в работата на родителските активи в отделните градини. Медиаторите ще работят приоритетно с родители в неравностойно положение - болни, самотни и безработни родители. По проекта се предвижда да бъде изготвен Наръчник за работа с родители , който ще бъде разработен с помощта на НПО, родители и педагози. Този наръчник ще допринесе за подпомагане на семействата във възпитанието и подготовката на децата за прием в детските градини в Район "Източен"Наръчникът ще подпомага и родители, и професионалистите, работещи на място, да включат ромските семейства в образователните процеси на децата им. 900.00 899.60

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).