Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 382 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

Undoubtedly, the modernization of universities and higher education in Bulgaria is an important issue, which is related to the place of university education in the EU. On this basis, as a leading university in Bulgaria, UNWE should modify its training curricula in Economics and Management, in a way that allows them to be similar to programs at other European universities. The modernization of these programs should be done in partnership with other leading (at the regional level) universities in Bulgaria - SA-Svishtov, NSA and BSU, so that through cooperation and combination, to be created and implemented in the practice training programs that are up-to-date and close as possible to their Central and Western European analogs.
Establishing the partnership between leading universities in Bulgaria, in cooperation with leading universities from Belgium, France, Spain, Italy, etc., is a guarantee for achieving European quality and transposition of good practices at UNWE and project partners.
Moreover, modernization is based on the digitalization of curricula. For this purpose, the main project activities are the establishment of digital classrooms and laboratories. This will make it possible to share resources, incl. and sharing know-how, between partner universities and / or between students and their university professors and mentors.
Another important project activity is related to the implementation of the European policy for entrepreneurship and innovation of students and academic staff. The opportunity to create open centers to promote the free sharing of ideas and encourage the development of entrepreneurial skills of students and researchers gives an advantage not only in student education, but also the maintenance of alumni with successful students.
All of the above, indisputably, is related to improving the quality of education at UNWE and in Bulgaria in Economics and Management, as well as the quality of research at UNWE and its partners.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
1.1. Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите български висши училища: Разработването и въвеждането на съвместни програми в областта на обучението по ИКОНОМИКА е ключово за повишаване на оценките за качество на университетите, включени в партньорството, и особено , за УНСС. Стандартизацията на обучението по ИКОНОМИКА е необходимо условие, УНСС и партньори, да получат възможността да бъдат пълноправни участници в мрежата от Европейски университети. По този начин, със запазване на индивидуалността на обучението в отделните ВУ в партньорството, се изгражда сходен образователен и компетентностен профил на обучаваните студенти. Това дава възможност не само за постигане на високо качество в рамките на създаваната по проекта мрежа от университети, но и създава потенциал, университетите извън София, да бъдат припознати като университети, предлагащи равностойно на УНСС (водещ университет в направление ИКОНОМИКА за страната) качество на икон. обучение. Нещо повече, разработването и въвеждането на съвместни учебни програми обхваща специалности /програми/ както в ОКС Бакалавър, така и ОКС Магистър. Така, освен постигане на стандартизиране на обучението по ИКОНОМИКА, ще се постигне необходима диверсификация и разнообразяване на ветрилото от бакалавърски и магистърски програми, които са с особен интерес от страна на студенти и работодатели. Това ще направи университетите в партньорството още по-конкурентни на пазара на образователни услуги в страната. В рамките на проекта ще бъдат обхванати специалности, преподавани на български и на английкси език. Тези специалности (в ОКС Бакалавър и ОКС Магистър), които ще се модернизират и ще бъдат преподавани на английски език, представляват специалностите, които могат да бъдат включени в бъдещи мрежи от Европейски университети. Именно кооперирането и комбинирането на български ВУ в тази област може да помогне на учатсващите в проекта партньори да предложат в бъдеще конкурентни на европейските университети специалности. Основните специалности, които ще бъдат включени в разработването и въвеждането на съвместни учебни програми са: 1. Индустриален бизнес и предприемачество (съвм. програма)", ОКС Бакалавър, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 2. специалност "Икономика на туризма (съвм. програма)", ОКС Бакалавър, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 3. специалност "Аграрна икономика (съвм. програма)", ОКС Бакалавър, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 4. специалност "Международни икономически отношения (съвм. програма)", ОКС Бакалавър, съществуваща, съвместно между УНСС и БСУ 5. специалност "Бизнес икономика с преподаване на англ. език (съвм. програма)", ОКС Бакалавър, съществуваща за УНСС, съвместно между УНСС и СА-Свищов 6. специалност "Бизнес анализ на данни със специализиран софтуер (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 7. специалност "Интелигентни информационни системи (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 8. специалност "Управление на продажбите в търговията (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 9. специалност "Стандартизация и финансово-счетоводен анализ в публичния сектор (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 10. специалност "Стратегически маркетинг (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 11.- 12. специалност "Бизнес иновации и мениджмънт /на български и на англ. език/ (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 13. специалност "Екологично предприемачество (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 14. специалност "Иновации и предприемачество в началното и предучилищното образование (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и БСУ 15. специалност "Спортен бизнес (съвм. програма)", ОКС Магистър, нова, съвместно между УНСС и НСА. Продължава в поле "Начин на изпълнение" 271 546.40 67 654.68
1.2. Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми на английски език: Разработването и въвеждането на съвместни програми на английски език в областта на обучението по ИКОНОМИКА е ключово за повишаване на оценките за качество на университетите, включено в партньорството, и особено , за УНСС. Стандартизацията на обучението по ИКОНОМИКА на чужд език е необходимо условие, УНСС и партньори, да получат възможността да бъдат пълноправни участници в мрежата от Европейски университети. Това дава възможност не само за постигане на високо качество в рамките на създаваната по проекта мрежа от университети, но и създава потенциал, българските университети да бъдат припознати извън страната като университети, предлагащи равностойно на водещите европейски университети в направление ИКОНОМИКА качество на икономическото обучение. Нещо повече, разработването и въвеждането на съвместни учебни програми обхваща специалности /програми/ както в ОКС Бакалавър, така и ОКС Магистър. Така, освен постигане на стандартизиране на обучението по ИКОНОМИКА, ще се постигне необходима диверсификация и разнообразяване на ветрилото от бакалавърски и магистърски програми, които са с особен интерес извън рамките на България от страна на чуждестранни студенти и чуждестранни работодатели. Това ще направи университетите в партньорството още по-конкурентни на пазара на образователни услуги не само в страната, но и на европейско равнище. В рамките на проекта ще бъдат обхванати специалности, преподавани на английкси език (в ОКС Бакалавър и ОКС Магистър), които ще се модернизират, и които могат да бъдат включени в бъдещи мрежи от Европейски университети. Именно кооперирането и комбинирането на български ВУ в тази област може да помогне на участващите в проекта партньори да предложат в бъдеще конкурентни на европейските университети специалности. Основните специалности, които ще бъдат включени в разработването и въвеждането на съвместни учебни програми са: 1. специалност "Бизнес икономика с преподаване на англ.език (съвместна програма)", ОКС Бакалавър, съществуваща за УНСС, съвместно между УНСС и СА-Свищов 2. специалност "Бизнес иновации и мениджмънт с преподаване на англ.език (съвместна програма)", ОКС магистър, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов Ключовите акценти на въвежданите нови специалности в ОКС Магистър е, че обучението осигурява развитие на компетенциите на студентите чрез натрупване на знания и умения с акцент върху приложни инструменти, необходими за съвременната бизнес практика. Това е предпоставка, предложените нови съвместни специалности да отговарят на търсенето на кадри с професионално знание и приложни умения в бизнес науките. 42 000.00 174 152.49
1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание: Предлагането на дигиталното образователно съдържание в рамките на съвместните програми /в ОКС Бакалавър и ОКС Магистър/ включва разработва на електронно споделени ресурси /лекции, семинари, упражнения и пр./, които изпълзват не само възможностите на облачните услуги за електронно съхранение на учебни материали, на са свързани с адаптиране на образователните материали за използване в електронна среда. В това направление, дигитализацията на образователните материали е свързано с разработване и въвеждане в учебния процес на дигитални мултимедийни материали, които се основават на използване на различни дигитални решения, вкл. и 3Д дигитални технологии. Разработените дигитални образователни материали следва да се използват в изградението по проекта дигитални класни стаи и дигитални лаборатории /дейност 1.6/. Нещо повече, въвеждането на дигитално образователно съдържание при въвеждането на съвместните учебни програми дава възможност за по-високо качество на включените за модернизирани програми и в същото време позволява много висока степен на обмен на преподаватели между участващите в консорциума университети. Разбира се, не всички съвместни програми могат да бъдат разработени с необходимия обем и обхват на дисциплини/курсове с дигитално образователно съдържание. Това налага да се определят като приоритетни 5-те съвместни бакалавърски специалности, които ще бъдат разработени и като програми с дигитално образователно съдържание: 1. специалност "Индустриален бизнес и предприемачество (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 2. специалност "Икономика на туризма (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 3. специалност "Аграрна икономика (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 4. специалност "Международни икономически отношения (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и БСУ 5. специалност "Бизнес икономика с преподаване на англ. език (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща за УНСС, съвместно между УНСС и СА-Свищов Наред с горните, като част от програмите с дигитално образователно съдържание ще бъдат включени и 2 съвместни магистърски програми: 6. специалност "Интелигентни информационни системи (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 7. специалност "Стратегически маркетинг (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов За посочените 7 специалности дигиталното съдържание следва да обхване между 50% и 75% от учебните курсове/дисциплини, включени в съответната програма. Освен тези специалности, всички други споделени програми ще започнат дигитализацията на образователното съдържание, но обхватът на това дигитално образователно съдържание, разработвано в рамките на проекта, ще бъде между 20% и 40% от учебните курсове/дисциплини. Разбира се, с оглед на постигане на устойчивост на проекта, дигитализацията на образователното съдържание ще продължи да се разширява и след приключване на проекта, като съобразно научените уроци, дигитализацията на образователното съдържание на всички съвместни програми ще бъде извършено в рамките на 3-5 години след приключване на проекта. 76 525.00 86 794.60
1.4. Разработване на дигитално образователно съдържание: Предлагането на дигиталното образователно съдържание в рамките на съвместните програми /в ОКС Бакалавър и ОКС Магистър/ включва разработва на електронно споделени ресурси /лекции, семинари, упражнения и пр./, които изпълзват не само възможностите на облачните услуги за електронно съхранение на учебни материали, на са свързани с адаптиране на образователните материали за използване в електронна среда. В това направление, дигитализацията на образователните материали е свързано с разработване и въвеждане в учебния процес на дигитални мултимедийни материали, които се основават на използване на различни дигитални решения, вкл. и 3Д дигитални технологии. Разработените дигитални образователни материали следна да се използват в изградението по проекта дигитални класни стаи и дигитални лаборатории /дейност 1.6/. Нещо повече, въвеждането на дигитално образователно съдържание при въвеждането на съвместните учебни програми дава възможност за по-високо качество на включените за модернизирани програми и в същото време позволява много висока степен на обмен на преподаватели между участващите в консорциума университети. Разбира се, не всички съвместни програми могат да бъдат разработени с необходимия обем и обхват на дисциплини/курсове с дигитално образователно съдържание. Това налага да се определят като приоритетни 5-те съвместни бакалавърски специалности, които ще бъдат разработени и като програми с дигитално образователно съдържание: 1. специалност "Индустриален бизнес и предприемачество (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 2. специалност "Икономика на туризма (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 3. специалност "Аграрна икономика (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и СА-Свищов 4. специалност "Международни икономически отношения (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща, съвместно между УНСС и БСУ 5. специалност "Бизнес икономика с преподаване на англ. език (съвместна програма)", ОКС „Бакалавър“, съществуваща за УНСС, съвместно между УНСС и СА-Свищов Наред с горните, като част от програмите с дигитално образователно съдържание ще бъдат включени и 2 съвместни магистърски програми: 6. специалност "Интелигентни информационни системи (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 7. специалност "Стратегически маркетинг (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов За посочените 7 специалности дигиталното съдържание следва да обхване между 50% и 75% от учебните курсове/дисциплини, включени в съответната програма. Освен тези специалности, всички други споделени програми ще започнат дигитализацията на образователното съдържание, но обхватът на това дигитално образователно съдържание, разработвано в рамките на проекта, ще бъде между 20% и 40% от учебните курсове/дисциплини. 8. специалност "Бизнес анализ на данни със специализиран софтуер (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 9. специалност "Управление на продажбите в търговията (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 10. специалност "Стандартизация и финансово-счетоводен анализ в публичния сектор (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 11.- 12. специалност "Бизнес иновации и мениджмънт /на български и на англ.език/ (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 13. специалност "Екологично предприемачество (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и СА-Свищов 14. специалност "Иновации и предприемачество в началното и предучилищното образование (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и БСУ 15. специалност "Спортен бизнес (съвместна програма)", ОКС „Магистър“, нова, съвместно между УНСС и НСА Продължава в поле "Начин на изпълнение" 231 425.00 217 475.00
1.5. Изграждане на дигитални класни стаи и дигитални лаборатории: Дейността отговаря на следните идентифицирани потребности и предизвикателства на УНСС и партньорите висши училища по отношение на дигитализацията: • Високо динамична среда на технологични промени в индустриите и нужда от непрекъсната адаптация; • Хибридни модели на образование, вкл. изцяло дигитални; • Повишаване на качеството на образование чрез интерактивни и ангажиращи преподавателски подходи и техники; • Технологизиране и дигитализация на учебния процес за целите на мащабиране на достъпа до висше образование от широк кръг групи, вкл. и такива с ограничено представяне в статистиката на групата, завършили висше образование 30-34 г.; • Равен достъп до информация за всички групи студенти, независимо от мястото и времето, вкл. разширяване на възможностите за интернационализация на образователни услуги; • Намаляване на разходите за издаване, разпространение и съхраняване на учебни материали от различен тип. вкл. учебници, научна литература, шаблони, казуси, тестове, видео материали и др.; • Намаляване на зависимостта от физическа класна стая за преподавателите и студентите; • Създаване на гъвкави процеси на учене през целия живот. Концепцията за интелигентна класна стая и дигитална лаборатория влезе в литературата като система за дистанционно обучение, базирана на Интернет; или като интелигентна среда, издадена с множество от различни видове хардуерни и софтуерни модули. В процеса на ежедневното преподаване преподавателите обикновено се опитват да разберат дали студентите са доволни от лекцията, кой раздел от лекцията е интересен, кои техники и методи на презентация са по-ефективни и атрактивни от останалите. Дейността ще се изпълнява на територията на Р. България, както следва: в изграждането на 9 дигитални класни стаи ще участват кандидатът и партньорите СА „Д. А. Ценов“ и БСУ, а в изграждането на 3 дигитални лаборатории - кандидатът и партньора СА „Д. А. Ценов“. Тези висши училища ще изпълнят дейността в режим „не помощ“ (вж. раздел 11). Осигуряването на оборудване за дигиталните класни стаи и дигиталните лаборатории ще бъде закупено чрез процедури по ЗОП. От една страна дейността е насочена към целевата група на студентите от професионални направления 3.8 „Икономика“, 1.2 „Педагогика“ и 1.3. „Педагогика на обучението по ...“ и отговаря на идентифицираните потребности на тази целева група за засилване предлагането на дигитално образователно съдържание и разширяване въвеждането на електронни ресурси и облачни технологии в обучението. От друга страна, дейността е насочена и към целевите групи на преподавателите и младите преподаватели чрез предлагане на възможности за използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии. Дейността ще допринесе за постигане на индикатора: „Висши училища, участващи в мерки за оптимизация на професионалните направления и на институционалната мрежа“ 780 000.00 772 617.60
1.6. Софтуерни решения за по-добри дигитални умения: Софтуерните решения за повишаване на дигиталните (бизнес) умения включват: 1. Софтуер за бизнес анализи (Business intelligence) Този софтуер ще даде възможност на студентите да се докоснат до технология, която действително се прилага в бизнеса им даде възможност да придобият ценни умения за бъдещите си професии. За икономически студенти ще е полезно да умеят да разчитат значенията на графиките, а за по технологично ориентираните студенти има възможност да научат как да създават конкретните графики и таблици. Софтуер за бизнес разузнаване (Business intelligence) – целта на този софтуер е възможността му да обработва големи данни от всякакъв тип и приоритетно за изготвянето на анализи за бизнеса. Подобен софтуер има огромен потенциал да разшири и модернизира голяма част от учебния материал по дисциплини в областта на финансите, бюджетирането, инвестициите, планирането, управлението на проекти и ресурси, управлението на транспорт и недвижими имоти, човешки ресурси, изграждането и управлението на процеси, информационни системи, счетоводни задачи и др. Целта на въвеждането на подобен софтуер като част от учебните дисциплини ще допринесе за по-високата адаптивност и готовност у студентите за започване на работа след завършване на своето образование и ще съкрати пътя на студентите до реалното им излизане на пазара на труда. В допълнение, бизнес средата и организациите ще получат по-подготвени кадри, обучени на нови и модерни технологии, с широко приложение. Решение от подобен тип следва да притежава интуитивен дизайн, да се интегрира с бази данни и данни от всякакъв тип, да не изисква допълнителен хардуер и допълнителна база данни за функциониране. За успешното интегриране на софтуер от този тип, като част от проекта, следва да бъде заложено разработване на готови анализи за различни сектори (като казуси и примери), вкл. различни типове анализи като: анализ на складови наличности, приходи и печалба, ефективност на служители; най-продавани продукти; слаби продукти; сезонност; силни клиенти; слаби клиенти; печалба по клиент; удовлетвореност на клиентите; Ефикасност на работната ръка; Използваемост; Наличност; Съотношение между действителното и планираното количество скрап и много други, за което следва да бъде ангажиран доставчик, който освен опит в изработването на подобни анализи в сектори като: Банки, Застрахователни дружества, Тежка промишленост, Държавна администрация, лека промишленост, съдебната система, следва да има и доказан опит в обучението за самостоятелно изграждане на подобни анализи. 2. Бизнес софтуер от тип ERP/CRM Необходимо е интегрирането на бизнес софтуерни решения в учебните дисциплини, за да подготвят студентите за бъдещи работни позиции. В това отношение, системи от тип ERP (enterprise resource planning) и CRM (customer relationship management) са критични за въвеждане като елемент на учебни дисциплини като: финанси, счетоводство, финансов контрол, управление на транспорта, бизнес икономика, управление на индустрията, маркетинг, статистика и др. Решението следва да е съвместимо с вече използваните платформи в университета, особено тези, използвани за дигитално обучение. 280 000.00 274 000.80
2.1. Обучение на преподаватели в България: Обучението на преподаватели е свързано с изпълнение на основните дейности по проекта, а резултатите от обучението - с повишаване квалификацията на преподавателите. Обучението е необходимо, за да се търси и постига по-високо качество на дейностите по модернизация на учебните програми, включени в проекта, включително и осигуряване на възможности за специализация на преподавателите в асоциираните партньори. Най-общо, в рамките на проекта е заложено повишаване на квалификацията в 2 направления: * обучение по дигитални технологии: обучението е свързано с използване на ИКТ инструменти за дигитализиране на съдържанието на учебните курсове / дисциплини. Обучението по конкретно е във връзка с използване на придобиваното по проекта оборудване (дейност 1.5), както и във връзка с използване на придобиваните програмни продукти и дигитални / облачни продукти (дейност 1.6). * обучение по чужд език: обучението е свързано с възможността за повишаване на квалификацията на преподавателите / изследователите в асоциираните партньори. Чуждоезиковото обучение ще помогне за усвояване на специализираната терминология на чужд език и ще направи по-пълноценно включване на преподаватели от Българските ВУ в мобилностите за специализация и преподаване в асоциираните партньори. Обученията по проекта ще се организират и провеждат на ниво висше училище, като се използва материално-техническата база на съответното висше училище. По този начин обученията ще бъдат съобразени, както с дейностите по оборудване и инсталиране на ИКТ технологии в полза на дигитализация на модернизираните програми, така и с равнището на владеене на чуждия език от представителите на целевата аудитория - преподавателите. 47 100.00 46 610.00
2.2. Краткосрочни специализации в асоциирани партньори: Краткосрочни специализации в асоциираните партньори са свързани с повишаване качеството на разработваните и модернизирани учебни програми по проекта, както и с повишаване квалификацията на преподавателите, включени в реализацията на дейностите по проекта. Основните резултати, свързани с реализация на краткосрочните специализации на преподавателите са: - Използване на опита на асоциираните партньори при въвеждане на иновативни методи на преподаване, особено методи, свързани с използване на дигитални технологии и основани на принципите на действие на дигиталните класни стай и дигиталните лаборатории. - Затвърждаване и усъвършенстване на придобити чуждоезикови компетентни умения, в т.ч. професионална терминология; - Придобиване/усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии; - Придобиване/усъвършенстване на предприемачески умения; - Развиване на социална и етична отговорност; - Придобиване/усъвършенстване на умения за „проблемно базирано“ преподаване. Краткосрочните специализации ще бъдат организирани като мобилност с цел преподаване на преподаватели от участващите в проекта български висши училища (УНСС, СА-Свищов, НСА и БСУ) в чуждестранен асоцииран партньор. Преподавателската дейност в рамките на мобилността включва 4 часа преподаване седмично. Краткосрочните специализации ще бъдат удостоверени от чуждестранния асоцииран партньор с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключила специализация. Изходящата мобилност на преподаватели може да бъде с продължителност две седмици, един месец или два месеца като продължителността на специализацията ще бъде уточнена с приемаща страна (асоциирания партньор) и ще зависи от организацията на учебния процес и възможността за преподаване на българските преподаватели (от УНСС, СА-Свищов, НСА и БСУ) на чужд език. 1 112 312.00 948 749.90
2.3. Споделяне на преподаватели между българските висши училища: Дейността представлява провеждане на краткосрочни специализации в българските партньори по проекта и е свързана с повишаване качеството на разработваните и модернизирани учебни програми по проекта, както и с повишаване квалификацията на преподавателите, включени в реализацията на дейностите по проекта. Основната цел на изпълнение на тази дейност е мултиплициране на разулататите от успешно проведени краткосрочни специализации в асоциираните партньри в българските висши училища - партньори по проекта. Основните резултати, свързани с реализация споделените преподаватели са: - Мултиплициране на добрия опит на асоциираните партньори при въвеждане на иновативни методи на преподаване, особено методи, свързани с използване на дигитални технологии и основани на принципите на действие на дигиталните класни стай и дигиталните лаборатории. - Въвеждане в практиката на българските партньорски ВУ на придобити в чуждоезикови компетентни умения, в т.ч. професионална терминология; - Мултиплициране на придобити/усъвършенствани дигитални умения, включително свързани с използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии; - Мултиплициране на придобити/усъвършенствани на предприемачески умения; - Развиване на национална социална и етична отговорност; - Мултиплициране на придобити/усъвършенствани умения за „проблемно базирано“ преподаване. Споделянето на преподаватели между българските партньори ще бъде организирано като "вътрешна национална" мобилност с цел преподаване на преподаватели от участващите в проекта български висши училища (УНСС, СА-Свищов, НСА и БСУ), приминали успешно (чрез удостоверение/сертификат) краткосрочна мобилност в чуждестранен асоцииран партньор. Преподавателската дейност в партньорския университе в рамките на тази вътрешна мобилност включва до 4 часа преподаване седмично. Вътрешната мобилност и споделянето на преподаватели може да бъде с продължителност от две седмици до един месец (ако е присъствена) и до един семестър (ако е чрез дигитални ИКТ учебни аудитории и дигитални лаборатории). Вътрешната мобилност ще бъде уточнена с приемаща страна (български ВУ - партньор) и ще зависи от организацията на учебния процес и възможността за преподаване на споделените преподаватели. 119 000.00 126 949.55
3.1. Успешни кариери: Една от най-важните дейности на кариерните центрове на участващите в проекта български висши училища е да си съдействат, още в рамките на университета, за ползотворно информиране, консултиране и бъдещо сътрудничество на младите хора с бизнеса, како и да подпомагат тяхното професионално ориентиране и кариерно развитие. Обхватът на дейностите включва и разработване на проекти, свързани с професионалното ориентиране и кариерното развитие на младите хора. Междууниверситетският център за развитие на кариерата /МЦРК/ на УНСС, Академичния център за кариерно консултиране и връзки с обществеността /АЦККВО/ на СА Студентският център за кариера и развитие на БСУ и Кариерният център към НСА имат изградени десетилетни традиции в организирането на кариерни форуми с активното участие на представители на практиката, на които студентите имат отлични възможности за пряк контакт с водещи работодатели. Натрупаният опит е отправна точка за идентифициране на добри практики. Именно този капацитет дава основание в настоящия проект да бъде предвидено организирането на кариерни борси от участващите в проекта висши училища, със съдействието на КРИБ. От страна на кандидата в дейността ще се включат кариерните консултанти на МЦРК на УНСС, които са сертифицирани по международната програма Global Career Development Facilitator (GCDF). Центърът разполага и с адаптирано компютърно място със специализиран софтуер Jaws for Windows за студенти със зрителни увреждания. Екипите на кариерните центрове на висшите училища ще предоставят своя експертен опит в подпомагане професионалното ориентиране и кариерно консултиране на настоящи студенти; реализирането на партньорства с работодатели и работодателски организации; предоставяне на информация относно свободни стажантски и работни позиции; улесняване на работодателите в процеса на подбор и обучение на бъдещи кадри; организиране на кариерни форуми, практически обучения, семинари и майсторски класове с участие на представители на практиката. Дейността предвижда и изграждане, въвеждане в експлоатация и обучение за използване на Система за проследяване на реализацията на завършилите студенти в първата година след дипломирането (Системата). Тя ще позволи събирането, обобщаването и анализирането на надеждни информация за професионалното развитие на завършилите студенти, ще подпомогне поддържането на контакти с работодателите, ще позволи извършването на оценка на качеството на предлаганото от висшите училища, участващи в проекта, висше образование. Компонентът кариерни борси ще се изпълнява от кандидата и всички партньори висши училища на територията на Р. България в режим „не помощ“ (вж. раздел 11), като възложат организирането на кариерните борси на изпълнител, избран чрез процедури по ЗОП.. Компонентът внедряване (изграждане, въвеждане в експлоатация и обучение за използване) на Системата ще се изпълнява на територията на Р. България. ой ще се реализира от участващите висши училища и КРИБ, както следва: КРИБ ще организира изграждането и въвеждането в експлоатация на Системата чрез използването на собствен персонал. Висшите училища ще реализират обучението за използването на Системата в режим "не помощ" /вж. раздел 11/ чрез възлагането му на изпълнител, избран чрез процедура по ЗОП. Дейността е насочена към целевата група на студентите от ПН 3.8 „Икономика“, 1.2 „Педагогика“ и 1.3. „Педагогика на обучението по ...“. Тя отговаря на идентифицираните потребности на тази целева група от кариерно консултиране, установяване на контакти с бъдещи работодатели, развитие на умения за търсене на работа. Изпълнението на дейността ще обхване и други студенти от участващите висши училища, които не са включени в посочената целева група, като по този начин ще бъде постигнат мултиплициращ ефект. Дейността допринася за изпълнението на индикатора: „Кариерни центрове, които са получили подкрепа за проследяване на реализацията на завършилите в първата година след дипломирането“. 245 000.00 191 832.41
3.2. Информационна свързаност на кариерните центрове: На този етап отделните кариерни центрове на висшите училища, участващи в проекта, изпълняват специфични функции от гледна точка дейността на съответното висше училище, като обменът на информация между тях се случва рядко и в изолирани случаи. Реализацията на дейността по проекта предвижда тези кариерни центрове да бъдат свързани в обща дигитална среда, посредством уеб базирана платформа, която да позволи обмен на информация за позиции за стажове и практически обучения, свободни позиции за постоянна и почасова работа, работа по проекти или конкретни задания, обмен на добри практики и др. Това дава основание да се формулира следната основна цел на описваната дейност от настоящото проектно предложение, а именно: “Като се анализират характеристиките на съществуващите информационни системи и платформи на кариерните центрове на висшите училища – участници в проекта, както и информационните потребности на потребителите на кадри и студентите, да се предложи обща уеб базирана платформа за информационна свързаност (УБПИС) на кариерните центрове. Специфичните цели при реализацията на тази дейност са: 1. Да се изследват и анализират съществуващите софтуерни решения и информационни системи, използвани в кариерните центрове на висшите училища. 2. Да се анализират принципите, техниките и възможните за приложение методики при разработване на уеб базирани системи за кариерно развитие на студенти. 3. Да се създаде концептуален проект на УБПИС на кариерните центрове. 4. Да се извърши детайлно проектиране на всички компоненти (база данни, бизнес логика и потребителски интерфейс) на УБПИС 5. Да се постигне пълна програмна реализация и тестване на всички проектирани компоненти на УБПИС. 6. Да се извърши обучение на потребителите за работа със създадената информационна система. 7.Да се внедри уеб базираното приложение в кариерните центрове на висшите училища, които участват в проекта. Дейността ще се изпълнява на територията на Р. България от кандидата, висшите училища партньори и партньора КРИБ. Партньорът КРИБ ще реализира изграждането и въвеждането в експлоатация на УБПИС чрез със собствен персонал.” Кандидатът и партньорите висши училища ще реализират обучението за използване на УБПИС чрез възлагането му на изпълнител, избран чрез процедура по ЗОП. Кандидатът, партньорите висши училища ще изпълнят дейността в режим „не помощ“ (вж. раздел 11), а КРИБ в режим "de minimis”. Дейността ще обхване целевата група на студентите, обучаващи се в професионални направления 3.8 „Икономика“, 1.2 „Педагогика“ и 1.3. „Педагогика на обучението по ...“. Дейността отговаря на идентифицираните потребности на студентите за развитие на умения за търсене на работа, за установяване на контакти с работодатели, за изработването на проактивен индивидуален подход за успешна професионална реализация. Дейността ще допринесе за изпълнението на индикатора „Висши училища, участващи в изграждането на общи информационни мрежи на кариерните центрове" 104 000.00 80 840.00
3.3. Студентски клубове за развитие на предприемачески умения : Студентските клубове за развитие на предприемаческите умения са отворен тип организация, чрез която участващите ВУ (УНСС, СА-Свищов и БСУ) дават възможност на своите студенти да проверят и да развиват своите предприемачески умения. При създаването на Студентските клубове по предприемачество се използва класическата теория за ЦЕНТРОВЕ ОТ ТЕОРИЯ КЪМ ПРАКТИКА. Основното при използването на трансфера на теоретичните знания към приложни умения е възможността наученото да бъде използвано в практиката, което от своя страна води до изпълнение на основни цели от Стратегията за образование и наука. По този начин преподавателите се превръщат не толкова в „проводници на знания“, колкото в „преподаватели“, създаващи подкрепа на своите обучавани студенти. При това Студентските клубове за развитие на предприемачески умения ще служат като консултативно звено, в което основно задължение на преподавателите е НАСТАВНИЧЕСТВОТО. В допълнение, Студентските клубове за развитие на предприемачески умения следва да бъдат организиран от тип „ОТВОРЕН ВРАТИ“. Този тип организация е в пълно съответствие с тенденциите за споделяне на съвременната споделена социална икономика. Основните предимства на ученето на „отворени врати“ се заключава в следното: o Използват се създаваните социални умения на студентите, които голяма част от времето се работят в социални групи; o Усвояването на трансвесалните умения е много по-ефективно при физически по-активните студенти, които имат възможност да „споделят“ своята физическа и психическа енергия с останалите си колеги. o Премахването на стените, дава възможност за намаляване на агресията и постигане на по-висока степен на емпатия при усвояване на умения за решаване проблеми и управление на екипи. o Този тип усвояване на уменията насърчава използването на разнообразни комуникационни умения; насърчава сътрудничество и колаборацията при работа в екип. Изграждането на подобни Студентски клубове за развитие на предприемачески умения може да бъде направено по една и съща методическа схема във всяко от партниращите ВУ в рамките на проекта. Разходите за изграждане на Студентските клубове по предприемачество ще бъдат за сметка на бюджетите на отделните университети. Проверката на нивото на предприемаческа компетентност ще бъде извършвана чрез изграждане на специална дигитална облачно базирана платформа за тестване на предприемаческите нагласи и умения, вкл.: * самооценка на предприемаческия потенциал; * самооценка на предприемаческите способности; * самооценка на личностните предприемачески качества; * самооценка на личностните предприемачески силни и слаби страни; * самооценка готовността за стартиране на нов предприемачески бизнес; * самооценка на предприемаческата бизнес идея. Като важна част от развитието на предприемаческите умения и функционирането на Студентските клубове по предприемачество е създаване на дигитален инструмент за оценка на предприемаческите умения на студентите. На основата на самооценка на предприемаческите нагласи и умения, могат да се препоръчат обучения по повишаване на предприемаческите компетентности на студентите. Обученията ще бъдат организирани в рамките на отделни модули, основани както от резултата от самооценката на предприемаческите компетенции на студентите, така и на разработена и предложена ПЪТНА КАРТА за развитие на предприемаческите учения на студентите. Общата продължителност на обученията е 40 часа, и ще бъдат удостоверени с документ (удостоверение/сертификат) за преминато обучение за развитие на предприемаческите умения. 9 300.00 9 300.00
3.4. Развитие на меки умения у студентите: Развитието на меки умения сред студентите става чрез организиране на допълнителни обучения с продължителност 40 учебни часа по курсове, които не са включени в учебните планове на студентите, но са изключително важни а техния успех в практиката. Тези обучения могат да бъдат провеждани на място /или дистанционно, вкл. съвместно с представители на Партньорите по проекта. Като част от тези допълнителни обучения могат да се включат: o Управление на времето; o Водене на преговори; o Управление на конфликти; o Управление на интелектуалната собственост; o Писане на есе, мотивационно писмо и пр. o Други, инициирани от студентите обучения за придобиване на меки умения. Като част от развитието на меките умения може да се използва разработен дигитален облачен инструмент за оценка на предприемаческите умения на студентите, от която оценка да се дава представа за типа на необходимите обучения, чрез които могат да се създадат подходящи меки умения в „слаби места“ или да се засиля „силни места“ в „предприемаческия“ профил на студентите. 6 300.00 6 300.00
3.5. Изходяща мобилност за обучение, преподаване и научни изследвания : Изходящата мобилност е свързана с повишаване качеството на разработваните и модернизирани учебни програми по проекта, както и с повишаване квалификацията на студенти, докторанти, постдокторанти и преподавателите, включени в реализацията на дейностите по проекта. Основните резултати, свързани с реализация на изходящата мобилност се диференцират в 2 групи мобилности: А. мобилност на студенти и докторанти - Изходящата мобилност е свързана с тяхното обучение - Изходящата мобилност води до придобиване/усъвършенстване на специализирани и предприемачески умения. Б. мобилност на постдокторанти и на преподавателите: - Придобиване/усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии; - Придобиване/усъвършенстване на предприемачески умения; - Придобиване/усъвършенстване на умения за „проблемно базирано“ преподаване. Изходящите мобилности ще бъдат организирани като мобилност с цел обучение за студенти и докторанти от участващите в проекта български висши училища (УНСС, СА-Свищов, НСА и БСУ) в чуждестранен асоцииран партньор като кредитите, придобити в резултат на проведената мобилност за обучение, ще бъдат признати. Изходящите мобилности ще бъдат организирани като мобилност за обучение или мобилност за изпълнение на научноизследователски задачи на постдокторантите и преподавателите на българските ВУ - партньори по проекта. Изходящата мобилност на студенти, докторанти, постдокторанти и преподаватели ще да бъде удостоверена от чуждестранния асоцииран партньор с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключила мобилност, подписан от приемащата страна. Изходящата мобилност на преподаватели може да бъде с продължителност три месеца, четири месеца или пет месеца (за студентите и докторантите - цял семестър) като продължителността на мобилността ще бъде уточнена с приемаща страна (асоциирания партньор) и ще зависи от организацията на учебния процес и възможността за включване в обучителния и научно изследователския процес (за постдокторанти и преподаватели) на асоциирания партньор. 887 944.00 804 726.90
3.6. Входяща преподавателска мобилност : Дейността предвижда входяща мобилност на чуждестранни преподаватели с цел преподаване на студенти. Входящата мобилност на преподаватели от асоциираните партньори са свързани с повишаване качеството на разработваните и модернизирани учебни програми по проекта. Основните резултати, свързани с реализация на входящите мобилности на преподавателите от асоциираните партньори са: - Внедряване в българските ВУ на опита на асоциираните партньори при въвеждане на иновативни методи на преподаване, особено методи, свързани с използване на дигитални технологии и основани на принципите на действие на дигиталните класни стай и дигиталните лаборатории. - Популяризиране на успешното използване в преподаването на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии; - Популяризиране и внедряване в учебния процес в българските ВУ на умения за „проблемно базирано“ преподаване. Входящите мобилности ще бъдат организирани като мобилност с цел преподаване на преподаватели от чуждестранен асоцииран партньор на студенти от участващите в проекта български висши училища (УНСС, СА-Свищов и БСУ). Преподавателската дейност на преподавателите от асоциираните партньори в рамките на мобилността включва 30 часа преподаване месечно, респективно: 90 часа при 3-месечна мобилност, 120 часа при 4-месечна мобилност и 150 часа - при 5-месечна мобилност. Входящите мобилности ще бъдат удостоверени от българското ВУ - партньор по проекта с документ (удостоверение/сертификат) за успешно приключила мобилност. Входящата мобилност на преподаватели може да бъде с продължителност от 3 - до 5 месеца като продължителността на мобилността ще бъде уточнена с приемаща страна (българския партньор), както и с изпращата страна (асоциирания партньор) и ще зависи от организацията на учебния процес и възможността за преподаване в българските ВУ (УНСС, СА-Свищов и БСУ) на чужд език. 230 526.00 230 154.00
4. Управление на проекта: Управлението на проекта ща бъде извършено на 2 основни равнища: планиране и контрол на изпълнение на дейностите (от 1.1. до 3.6, вкл.) и изпълнение на дейностите (от 1.1 до 3.6, вкл.). Планирането и контрола на дейностите ще се извършва от т.наречения Управляващ комитет (УК), в състава на който ще влизат: Ръководителя на проекта, Администратора по проекта и Координаторите на проекта за съответния партньор (ръководители на проекта за партньора). Дейността на УК е свързана с планиране и контрол на изпълнение на всички дейности, вкл.: • Управление на консорциума, вкл. избор на основни оперативни комитети: Управление на качеството и комуникация; Мобилности; и Модернизация на учебните програми за обученията по дигитални технологии; • Контрол на финансовите потоци и отчитане на необходимата промяна в бюджета на проекта и разпределение на финансирането по портньори • Договорни промени (актуализации на Споразумението за безвъзмездна помощ) • Технически промени: изменение на работата по дейности, актуализации на плана на програмата от дейности • Преглед на напредъка и контрол на резултатите от изпълнението на всяка дейност и на плана на проектната програма като цяло УК се председателства от Ръководител на проект (РП), който осигурява връзка между всички представители на ВУ в проектаучастници и да ръководи УК на техните годишни срещи по проекти. РП осигурява и изпълнението на целите и на резултатите на проекта. РП се подпомага в своята дейност от Координатор по проекта (КП), който подпомага оперативното управление на проекта, вкл. управление на неговото качество и комуникация. КП осиществява контрол върху дейността на отделните оперативни комитети и участва в редовните срещи на техните членове, свързани с изпълнението на конкретните дейности по проекта. Комитетът по Управление на качеството и комуникацията (УКК) се председателства от КП. В него влизат посочени от партньорите - (партньорски) координатори по проекта. УКК ще наблюдава показателите за изпълнение и ще преглежда напредъка и основните етапи, определени в отделните дейности за осигуряване на качеството на изпълнение на проекта. Всички промени в изпълнението на дейностите ще трябва да бъдат съгласувани с УК. УКК ще бъде в тесен контакт с другите два оперативни комитета, за да се следи за качественото изпълнение на мобилностите и модернизацията на учебните програми. В допълнение, УКК ще организира всички дейности по комуникация и популяризиране на дейностите по проекта. Комитетът по мобилностите ще приема основните решения, свързани с мобилност на студенти, докторанти, постдокторанти, преподаватели и изследователи. Той ще приеме основните правила и ще утвърди необходимите документи, чрез които ще се организират, провеждат и отчитат всички входящи, изходящи и вътрешни мобилности по проекта за обучение, преподаване или научноизследователска дейност. Комитетът по Модернизация на учебните програми за обученията по дигитални технологии ще взема решения, свързани с баланс на интересите на отделните партньори при изготвяне на съвместните програми и дигитализирането на съдържанието на тези програми. Той ще приема основните правила за модернизация на съвместните програми, както и ще утвърди необходимите документи, чрез които ще се постигне дигитализацията на съдържанието на дигиталните съвместни програми в рамките на проекта. 0.00 403 815.79

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).