Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 089 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

High-quality early childhood education and care (ECEC) holds enormous potential for children, families and society as a whole, laying the foundation for the success of future generations. The project will be implemented within the framework of an operation of strategic importance and foresees the development of the potential of preschool children through support for their personal development with a view to more successful social realization. The activities are aimed at: 1) conducting trainings for pedagogical and non-pedagogical specialists, which will significantly contribute to improving the processes of interaction with children, will support the creation of an inclusive environment and increase the effectiveness of teamwork; 2) intensive work (including training) with parents from vulnerable groups, which will affect, on the one hand, the smooth adaptation of the child to the new environment, and, on the other hand, will build a positive attitude in the community to the benefits. of early childhood education and education in general; 3) provision of additional support for the personal development of children with SEN, at risk, with chronic diseases and outstanding gifts; 4) provision of general support for personal development in the form of trainings, interest-based activities, etc. 
The implementation of this project will contribute to the achievement of the quality vision of ECEC: High-quality ECEC in Bulgaria supports well-being and social, emotional, cognitive, mental and physical development of children. It is based on effective partnerships with families and is available and equally accessible for all children from birth to primary school age. Each child in Bulgaria is entitled to high-quality early childhood education and care, which includes preparation for the transition to primary school. 
The activities will build on the measures to implement the European Child Guarantee, as well as the implementation of the National Quality Framework of ECEC.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1. Повишаване квалификацията на ПС, вкл. нови в системата учители, и на експерти от РУО, за осъществяване на ОДПЛР, вкл. социално-емоционалното учене в ДГ, в т.ч. техни яслени групи, и училища с групи за ЗПО, както и обучения на НС, вкл. образователни медиатори и соц. работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. : Повишаване квалификацията на педагогическите специалисти, вкл. нови в системата учители, и експерти от РУО, за осъществяване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие (ОДПЛР), вкл. социално-емоционалното учене в детските градини, в т.ч. техни яслени групи и училища с групи за задължително предучилищно образование (ЗПО), както и обучения на непедагогическия персонал, вкл. образователни медиатори и социални работници за подпомагане на обучението, в съответствие с утвърдени програми за професионалното и кариерното им развитие. Дейността включва обучения на педагогически специалисти (ПС)и на непедагогически специалисти (НС), в т. ч. помощник-възпитатели, образователни медиатори (ОМ), социални работници (СР) и др., които предоставят експертно-методическа помощ по дейностите за личностно развитие, вкл. специалистите от екипите за подкрепа за личностно развитие на децата в съответствие с идентифицираните нужди от подобряване на капацитета им за осигуряване на обща и допълнителна подкрепа за личностно развитие, съобразно индивидуалните потребности на всяко дете. Обученията ще бъдат насочени към повишаване на уменията, компетентностите и квалификацията на персонала в ежедневната пряка работа с децата, като за целта ще бъдат използвани и методите и инструментариумите и др. разработени по процедури BG05M2ОP001-3.005 „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“, BG05M2OP001-3.018 „Подкрепа за приобщаващо образование“. Те ще се провеждат след идентифициране на потребностите от квалификация на ПС и на НС на ниво детска градина/училище, както и в съответствие с годишния квалификационен план по програми за професионалното и кариерното развитие на ПС. Темите за обучение на ПС могат да бъдат насочени към усвояване на умения за работа със следните инструменти: - карта за функционална оценка на индивидуалните потребности на децата и учениците със специални образователни потребности и с хронични заболявания във връзка с прилагането на Международната класификация за функционирането на човека, уврежданията и здравето на деца; - инструмент за идентифициране на маркери на риск при деца и ученици и за определяне на възможности за предоставяне на допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици в риск; - инструмент за откриване на дарбите (в областта на науката, изкуството, спорта) и за определяне на възможности за стимулирането им чрез допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца и ученици; - адаптиране на учебното съдържание по образователни направления за деца със специални образователни направления и хронични заболявания в предучилищна възраст - въвеждаща квалификация за новоназначени ПС; - прилагане на методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ, разработена по проект “Активно приобщаване в системата на предучилищното образование”; - запознаване с Националната рамка за качество на ОГРДВ (в т.ч. и с процеса на самооценка) и нейното прилагане; - наблюдение на процеса на взаимодействие в детската градина и оценка/анализ на резултатите; - осъществяване на ефективно взаимодействие със семейната общност с акцент в периодите на постъпване на детска градина и преди постъпване в училище. При идентифицирана потребност по предложение на детските градини, изпълняващи проектни дейности, може да бъдат проведени и обучения за ПС и за НС и по други теми, които са релевантни на целите на проекта. Провеждането на обученията ще се организира и провежда в съответствие с приложимите нормативни актове, като за: 1) ПС обученията ще са за присъждане на кв. кредити, като обученията за тях ще се извършват само от институции съгласно чл. 43 от Раздел IV „Условия и ред за повишаване квалификацията на учителите, директорите и другите педагогически специалисти“ от Наредба № 15 от 22.07.2019 г. за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и др. НС за присъждане на кв. кредити. Продължава в Начин на изпълнение. 1 882 043.90 0.00
Дейност 2. Интензивна работа с родители на ниво детска градина, в т.ч. техни яслени групи и на ниво училище с групи за задължително предучилищно образование за формиране на положителни нагласи към образованието и за пълноценното им участие в образователния процес.: Дейността цели подобряване уменията на родителите за полагане на грижи за физическото, умственото, нравственото и социалното развитие на детето, за неговото образование и за неговите лични интереси - отговорно родителство. Провеждането на различни форми за интензивна работа с родители на деца от уязвими групи ще допринесе за формирането на положителни нагласи спрямо образователния процес, изграждането на мултикултурна образователна среда и преодоляване на негативните последствия от бедността. Настоящата дейност предвижда планиране и провеждане на различни форми на системна работа в съответствие с идентифицираните потребности, които ще обхванат родители на деца от уязвими групи, както работа с родители от различните общности за формиране на толерантност, приемане на различието и повишаването на социалните компетентности на родителите относно значимостта на образованието за цялостното детско развитие. В рамките на дейността се планира да бъдат осъществявани съвместни дейности и инициативи между родители на деца от уязвими общности и ПС, НС, в т.ч. СО, СР, помощник-учители/ помощник възпитатели и лидерски екипи, които да допринесат за сближаване на общността, както и да насърчат процеса по изграждане на положителни нагласи към образованието в ранна детска възраст. Изпълнението на различни форми за интензивна работа, спрямо специфичните нужди и потребности, ще допринесе за повишаването на доверието към образователните институции. Солидарното партньорство между институции и родителите ще допринесе за осъществяването на по-плавен процес на адаптация на децата при постъпване в детска градина, както и на преход от предучилищно към училищно образование. Равнопоставеността и изграждането на мултикултурна и приобщаваща образователна среда ще бъдат основните стълбове за постигането на високи образователни постижения и изграждане на позитивна и стимулираща образователна среда за всички деца. За допустими участници в дейността ще се считат и настойници/попечители на децата от целевите групи. 19 948 627.60 0.00
Дейност 3. Допълнителна подкрепа за личностно развитие на деца със СОП, в риск, с хронични заболявания и с изявени дарби за трайно приобщаване в предучилищното образование.: Дейността е насочена към работата с децата със СОП, в риск, с хронични заболявания и изявени дарби, и цели: - подобряване на образователната среда; - осъществяване на индивидуална и групова работа за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания; - подготовка за самостоятелен и независим живот и за личностна реализация на деца със СОП, в риск и с хронични заболявания; - прилагане на методики/модели/форми за диференциран подход на обучение и по-лесна проходимост между образователните етапи; - подкрепа за развитие на интересите и способностите на децата с изявени дарби. Допълнителната подкрепа ще се осъществява чрез: осигуряване на пакети за допълнителна подкрепа в съответствие с потребностите на конкретното дете от ПС на ДГ/училището; наемане на допълнителни ПС (психолози, логопеди, ресурсни учители и др.) в ДГ/училището. Предвижда се назначаването на специалисти за допълнителна подкрепа за личностно развитие, като то ще се осъществи въз основа на анализ на нуждите на съответната детска градина и училище с групи за задължително предучилищно образование. Допълнителната подкрепа ще се предоставя чрез План за подкрепа според индивидуалните потребности и включва: работа с дете по конкретен случай; допълнителни занимания за психо-социална рехабилитация, рехабилитация на слуха и говора, зрителна рехабилитация, рехабилитация на комуникативните нарушения и при физически увреждания за постигане на оптимално ниво на самостоятелност и за придобиване и прилагане на умения; осигуряване на специализирана подкрепяща среда, технически средства, специализирано оборудване, специализирани дидактически материали, методики; допълнително обучение за децата със сензорни увреждания; ресурсно подпомагане чрез осигуряване на специалисти като ресурсен учител, психолог, терапевт, логопед и др., специални учебни програми, а за децата с изявени дарби - и осигуряване на специалисти в областта на изкуствата, спорта и др. 43 989 828.41 0.00
Дейност 4. Обща подкрепа за личностно развитие за достъп и трайно приобщаване на деца в предучилищното образование.: Дейността е насочена към превенцията на обучителните затруднения и повишаване на мотивацията за учене с цел намаляване на отпаднали от образование деца и разгръщане на потенциала им за по-успешна социална реализация. Дейността ще предостави: - допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин, вкл. за деца с установени затруднения в резултат на проведен скриниг-тест за повишаване на езиковата култура и познания чрез стимулиране на творческите изяви и повишаване на мотивацията за учене, - участие на деца в занимания по интереси, в т.ч. интеркултурно образование, практически занимания изграждащи зелени умения, като напр. занимания за екологично образование, за формиране на екологична култура, съзнание и поведение и разумно използване на природните ресурси, опазване на природната среда и на екологичното равновесие, спортни занимания и други приложими занимания в съответствие с интересите на децата. Включването на деца в допълнително обучение ще се осъществява чрез диагностичните инструменти, които са част от цялостния пакет на специализираната методика за провеждане на допълнително обучение по БЕЛ. Допълнителното обучение по български език ще е насочено към деца от уязвими групи като: деца, за които българският език не е майчин; деца, които имат обучителни затруднения и които са отсъствали дълго от детска градина, съгласно Наредбата за приобщаващо образование, Наредбата за предучилищното образование и Наредбата за усвояването на българския книжовен език. Допълнителното обучение по български език се провежда по предварително разработен от ръководителя на групата график. В учебно време допълнителното обучение се осъществява в рамките на средно 60 педагогически ситуации за дете, а в неучебно време – като допълнителни форми на педагогическо взаимодействие. В случай че в рамките на педагогическите ситуации в една възрастова група и/или на допълнителните форми на педагогическо взаимодействие през лятото не е постигнат задоволителен напредък, на детето се предлага допълнително обучение и в следващата възрастова група, като се отчита повторно, доколкото стартовото ниво, методиката, областите, в които има пропуски и подкрепящите материали и пособия са различни. Изпълнението на дейността ще включи и апробиране на сътрудничество между ангажирани с ОГРДВ институции, което ще можде да се реализира на ниво община. За реализиране на този процес ще бъдат наети специалисти от социалната, здравната и образователната системи. Начин на изпълнение: Стъпките по сформиране на групите ще се определят от детската градина, като в сформирана група обучението продължава до приключване на един пакет от 10 педагогически ситуации. Разходите за допълнително обучение по български език са планирани съгласно Стандартната таблица, като в бюджета на проекта е заложена индикативна стойност от 22734 деца, на които в рамките на проекта да се предложи допълнително обучение от средно 60 педагогически ситуации (6 пакета). Напредъкът на всяко дете, включено в групата, се проследява и описва от учителя с цел обратна информация към родителя и планиране на следваща работа. Допълнителното обучение по български език за децата от уязвими групи ще се предоставя в съответствие с действащата нормативна уредба. Групите за допълнително обучение ще включват средно пет деца от една детска градина с близки потребности. Продължава в Начин на изпълнение.. 25 831 674.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).