Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация: (поддейности 1.1., 1.2. 1.3. и 1.4.): Първа стъпка при реализиране на посочената дейност, а именно реинтегрирането на лицата отпаднали от училище, е тяхното идентифициране. Идентифицирането е особено важно за да установим какъв е броя на лицата над 16 годишна възраст, отпаднали от училище и са без начално или основно образование. Това ще ни даде ясна представа за вида на курсовете, които да предвидим в рамките на проекта. Също така с осъществяване на идентифицирането ще можем да предвидим и броя на участниците в курсовете и съответно продължителността и бюджета на проекта. Идентифицирането ще продължи 7 месеца. По време на първите курсове и след приключването им ще е необходимо отново да направим проучване за броя на евентуални курсисти.
Следваща стъпка при реализиране на Дейност 1 ще бъде мотивирането на идентифицираните лица от целевите групи за включването им в курсовете по ограмотяване и в курсовете за придобиване на компетентности от прогимназиален етап. Тази поддейност предполага целенасочено въздействие върху представителите на целевите групи за осъзнаване на необходимостта от усвояването на основни умения от тяхна страна, които са от ключово значение за успешно социално приобщаване и намиране на работа. Мотивирането на възрастни за продължаване на образованието им е не лек процес, но резултата ще е повече от задоволителен. За възрастните ще е от особено значение да приемат идеята, че чрез включването им в различни форми на учене ще компенсират ефекта от преждевременното им напускане на училище.Мотивирането и поддържане интереса на идентифицираните лица за участие в курс по ограмотяване ще продалжи презцелия период от 5 месеца.За участниците в курс по овладяване на компетентности от прогимназиален етап - 3 месеца. Мотивирането на участниците не спира само до включването им в отделните курсове. Наша задача е и да успеем да ги мотивираме да се явят и на изискваните изпити / 4 за курса по ограмотяване; 8 - за 5 и 6 клас; 10 - за 7 клас/ и да ги положат успешно с получаване на удостоверение.
В рамките на проекта предвиждаме и формиране на курсове за придобиване на компетентности в прогимназиален етап – 5,6 и 7 класове. Една от задачите, които си поставяме е да успеем да мотивираме поне част от успешно завършилите основно образование да продължат в по-горна образователна степен. В училището кандидат се реализира професионално образование по определена специалност, от което те биха могли да се възползват за да се реализират на пазара на труда.
Особено важно за реализирането на проекта и неговата устойчивост е популяризирането му. Популяризиране на необходимостта от повишаване и насърчаване на грамотността и степените на образование сред целевите групи и привличане вниманието на обществото към ползите от повишаване на грамотността са важна предпоставка за бъдеща заетост. А в край като нашия, където безработицата е значителна, реализирането на тази дейност би имала положителен ефект върху целевите групи.
В описаната дейност 1 са включени задължителните индикатори:
- И 3213 „Лица над 16 години (включително роми), включени в курсове по ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование по ОП“ - целева стойност 164 бр. и съставните му:
И3213-1. Лица навършили 16 години, регистрирани в Дирекции „Бюро по труда“, включени в курсове по ограмотяване и/или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
И3213-2. Лица навършили 16 години, включени в курсове по ограмотяване.
И3213-3. Лица навършили 16 години, включени в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование.
И3213-4. Лица от 16 до 24 навършени години, включени в курсове за ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. |
12 450.00
|
8 660.00
|
Курсове за ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование за лица, навършили 16 години:
2.1.организиране и провеждане на курсове за ограмотяване;
2.2.организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование;
2.3.оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове.: В рамките на проекта планираме да организираме и проведем курсове за ограмотяване за лица навършили 16 години в училището канддидат В курса ще бъдат включени идентифицираните и мотивирани лица над 16 години(включително роми),съобразно със заложените стойности на задължителния индикатор за изпълнение И 3213.Целта на курса е - придобиване на компетентности от началния етап на основната степен на образование. Курса за ограмотяване ще е продължителност 5 месеца или 600 учебни часа, което се равнява на 300 астрономически часа.Към тях се добавят и 50 астрономически часа за административна работа и самоподготовка.Учебните часове се провеждат в блок от два последователни учебни часа, всеки от които по 30 минути и с обща продължителност на блока 60 минути, с почивка от 15 минути между блоковете. Курсовете се организират в групи от 10 до 15 лица. Изплащат се възнаграждения на обучителите, които са учители от началния етап на основното образование. Обучението ще се извършва по програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, ориентерани към резултатите от обучението, определени от държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка за начален етап.
Планираме да организираме и проведем курсове за придобиване на компетентности от прогимназиален етап съобразно образователната среда в двете училища за лица навършили 16 години. В курса ще бъдат включени идентифицираните и мотивирани лица над 16 години (включително роми),съобразно със заложените стойности на задължителния индикатор за изпълнение И 3213. Целта на курса е - придобиване на компетентности за определен клас от прогимназиалния етап на основната степен на образование. В случая планираме да организираме курсове в 5, 6 и 7 класове. Обучението ще се провежда успоредно в посочените класове. Планираме и приемственност през периода на изпълнение на дейностите по проекта - успешно завършилите 5 клас да продължат обучението си в 6 ит.н. Планираме да имаме три поредни 7 класове, или три поредни целеви групи завършили основно образование. Курсовете за придобиване на компетентности (5-7 клас) ще са с продължителност за един клас 3 месеца или 360 учебни часа, които се равняват на 180 астрономически часа. Към тях се добавят и 50 астрономически часа за административна работа и самоподготовка. Учебните часове се провеждат в блок от два последователни учебни часа, всеки от които по 30 минути и с обща продължителност на блока 60 минути, с почивка от 15 минути между блоковете. Курсовете се организират в групи от 10 до 12 лица от целевата група. Изплащат се възнаграждения на обучителите, които са учители от прогимназиалния етап на основното образование.Обучението ще се извършва по програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, ориентерани към резултатите от обучението, определени от държавния образователен стандарт за общообразователна подготовка за прогимназиален етап.
В рамките на дейност 2 ,с цел оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове, ще проведем и съответните изпити за курсове по ограмотяване на възрастни и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиален етап. В съответствие с Механизма за идентифициране и мотивиране на целевите групи и планирането в проектното предложение, а именно организиране на изпитите ще се съобразим и със специфичения за процедурата индикатор за изпълнение „Лица над 16 години (включително роми), допуснати до явяване на изпит след участие в курс по ограмотяване и/или в курс за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование“. Изпитите ще са организирани в училище, за всяка група/клас, допусннати до изпит, ще бъдат организирани изискваният брой изпити за съответното обучение - 4 изпита за курсовете по ограмотяван; по 8 изпита - за 5 и 6 клас; 10 изпита - за 7 клас. Планираме два последователни курса за ограмотяване и по три курса в 5, 6 и 7 клас. Съответно и броя на изпитите се увеличава пропорционално - 8 за начален етап; по 24 - за 5 и 6 клас; по 30 - за 7 клас. |
242 060.00
|
169 857.50
|
Подпомагане прехода от образование към реализация на пазара на труда – информиране за представяне на подходящи професии като групови/индивидуални дейности за запознаване с професии; диагностика за определяне и консултиране според придобитото по проекта образование за адаптиране на пазара на труда на регионално/местно ниво; посредничество и проследяване при осъществяване на връзката образование. : Дейност 3 е насочена към целевата група след успешно положени изпити за седми клас за преход към по-висока, следваща степен на образование или професионално обучение, и включване на пазара на труда и запазване/подобряване статута на пазара на труда.
Дейността включва:
- индивидуално и групово информиране за представяне на подходящи професии и видовете подготовка за тях в училищното образование, профили, специалности от професии, динамика и потребности на пазара на труда;
- консултиране за участие на пазара на труда, консултиране за осъзнаване на грешки и преодоляването им при избор на образование и професия, консултиране за решаване на вътрешни и външни конфликти, свързани с възможностите за образователна, професионална и личностна реализация;
- диагностика за определяне на професионалните интереси на представителите на целевите групи, нагласи и подобряване на мотивацията след придобиване по проекта на етап/клас, степен от основното образование;
- посредничество и проследяване с оглед подпомагане на лицата от целевата група за самостоятелен и осъзнат избор на образование и/или професия и осъществяване на връзка между училището и пазара на труда включително чрез провеждане на срещи с успешни лица от целевата група от различни професии, интерактивни упражнения, дискусии за планиране след приключване участието в проекта, др. |
880.00
|
0.00
|