Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 368 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

Social integration is a prerequisite for the successful and sustainable development of Bulgarian society. The integration of the Bulgarian citizens with vulnerable social status, from different ethnic groups is an active two-way process of social inclusion, directed towards overcoming the existing negative socio-economic characteristics and subsequent society prosperity.
 The aim of this project proposal is to create conditions for equal integration of vulnerable people from different ethnic groups in public and economic life, by providing equal opportunities and equal access to opportunities, goods and services, participation in all public spheres and improving quality of life in compliance with the principles of equality and non-discrimination.
The project applies an integrated targeted approach to the citizens of vulnerable groups in the Municipality of Ruse, within the strategy for combating poverty and exclusion - Action Plan of the Municipality. The plan aims to analyze and identify problems and to plan the activities during the implementation of the integration policy -aimed at vulnerable groups living in a similar situation, in this way to achieve social cohesion. The implementation of Municipal policy for integration of marginalized groups is a continuous process, a tool for harmonization of local initiatives and the needs of the citizens of the Municipality, in order to improve the well-being of these groups.
Expected results:
Education - Coverage and retention of children and students in the educational system, ensuring equal access to educational institutions;
Health - Providing access to health services for disadvantaged persons belonging to ethnic minorities.
Employment: Improving the access of vulnerable groups to the labour market and increasing the share of employees among them.
Overcoming negative stereotypes: Positive change of public attitudes to the problems of the most vulnerable groups.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за децата и учениците - Детски работилнички за знания за умения в детските заведения: Според Стратегията за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства (2015-2020), интеграцията и интеркултурните взаимодействия могат да се реализират единствено в етнически смесена образователна среда. Все още е необходимо да бъдат полагани усилия за достигане на заложената в стратегията визия, че „Към 2020 г. Република България е държава, в която образователната система интегрира успешно деца и ученици от етническите малцинства, съхранява и развива етнокултурната им идентичност и спомага за изграждането им като пълноценни граждани и за успешната им личностна, професионална и социална реализация.“ В партньорските детски градини се обучават и възпитават деца от различен етнически произход. Въпреки, че детските градини-партньори не са сегрегирани и се намират в големите квартали на Русе, в тях се обучават деца от различни етноси, както и такива в уязвимо положение. По данни на директорите и педагогическите специалисти, са налице дефицити у децата с майчин език, различен от българския по отношение на научаването и правилното използване на официалния език и последващото им адаптиране към образователните степени в училище. В семейна среда тези деца общуват на майчин език, различен от българския, което допълнително усложнява работата на педагозите. Дейността има за цел да подпомогне адаптацията на децата от детските градини, за които българският език не е майчин за пълноценното им включване в учебния процес чрез допълнителна подготовка по български език, подкрепа от логопед и участие в творчески ателиета заедно с деца от доминиращия етнос. Така по разнообразен и интересен начин децата ще придобият устойчиви знания, навици и умения за ранна социализация. Дейността ще се реализира в четирите детски градини-партньори. Във всяка детска градина ще се създаде „Работилничка за знания и умения“, в която ще се предлагат различни форми на подкрепа за включените в дейността деца: -формиране на групи за допълнително обучение по български език чрез игри; -индивидуална и групова работа с логопед; -творчески ателиета за развиване на креативността и талантите на децата. Дейността се явява форма на допълнително педагогическо взаимодействие и подкрепа, като ще се провежда извън задължителната учебна програма чрез индивидуална и групова работа с децата, игри, драматизации и посредством дидактически материали, помощни учебни средства и помагала. При определяне на децата – участници в дейността са спазени принципите на демаркация и децата, които участват в дейността, не са включени в същите или подобни дейности, финансирани от държавния бюджет и/или от програми и проекти на ЕС. От друга страна, дейностите се изпълняват за първи път в този им вид с тази целева група. Средствата са разпределени по следния начин: Дейност 1: Кандидат: 3199,25 лв.; Партньори: ДГ „Пинокио“: 13207,90 лв.; ДГ „Синчец“: 11507,30 лв.; ДГ „Незабравка“: 11479,90 лв.; ДГ „Русалка“: 11191,90 лв.; Сдружение БРТИМ: 27439,74 лв. 78 025.99 70 224.88
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и ученици, търсещи или получили международна закрила – формиране на доброволчески клуб в ОУ „Олимпи Панов“: Преподаването на конкретното учебно съдържание е само част от работата в училище. Училището е мястото, където учениците могат и трябва да придобият мотивация за учене през целия живот, да открият и развият своите заложби и компетентности, необходими за успешната им личностна и професионална реализация, да научат, разбират и прилагат принципите на устойчивото развитие и демокрацията, да формират толерантност и уважение към етническата, националната, културната, езиковата и религиозната идентичност на всеки. Постигането на тези цели изисква много любов, търпение и целенасочена работа, а един от най-преките пътища в този дълъг процес несъмнено е ангажирането на учениците с доброволчески инициативи. Настоящата дейност е насочена към ученици от пети до седми клас от етническите малцинства и другите, живеещи в сходно на тяхното положение, за които съществува риск от отпадане от училище, обучавани в ОУ „Олимпи Панов“-партньор по проекта. Идеята е те да бъдат запознати с принципите на доброволчеството и да бъдат мотивирани да се включат в първия доброволчески клуб към училището, в рамките на който да подпомагат училищния живот и съучениците си, да израстват като личности и да придобиват и развиват редица меки умения като работа в екип и общуване с различни хора; организационни умения; отдаденост и съпричастност; развиване на социалната и емоционалната интелигентност; разбиране и приемане на разнообразието; позитивизъм и надежда за бъдещето; нагласа за учене и подобряване на образователните резултати и др. В рамките на дейността в ОУ „Олимпи Панов“ ще бъде създаден доброволчески клуб, в който ще участват ученици от пети до седми клас. Клубът ще функционира през две учебни години като участниците с помощта на ръководител сами ще определят каузите и инициативите, които ще подкрепят, както и времето и ресурсите, които ще са им нужни, за да бъдат полезни. Чрез своята дейност, учениците ще бъдат овластени, ще донесат позитивна промяна за себе си, съучениците си и за цялото училище. Като нова извънкласна форма, доброволческият клуб в училището ще обогати палитрата от дейности, насочени към допълнителна работа с ученици от уязвимите групи и ще генерира нови идеи за подкрепа от доброволците към техни съученици, към общността, към деца от детските градини – партньори по проекта, към настанените в социалните жилища. Средствата са разпределени по следния начин: Дейност 2: ОУ „Олимпи Панов“: 5156,05 лв. 5 156.05 5 299.69
Подобряване на образователната среда в партньорските учебни заведения: Изграждането на толерантна, здравословна и сигурна образователна среда, насърчаваща индивидуалното развитие на всяко дете и запазване на неговата уникална културна идентичност; модерните и привлекателни форми на обучение, представящи по разбираем начин учебното съдържание; измеримите образователни резултати; широкото навлизане на нови информационни и комуникационни технологии в учебния процес са мерките, към които българската образователна система се стреми в 21 век. Реализацията на настоящата дейност е предпоставка за пълноценното изпълнение на част от предвидените дейности от проекта с прякото участие на децата, учениците, родителите като организиране на дейността на работилничките за знания и умения, доброволческия клуб, различни тематични мероприятия и събития, работа с родители, кампании и др. В момента в някои от учебните заведения-партньори наличните учебно-технически средства и помагала са нерелевантни на високите цели и задачи, поставени пред образователната ни система. Поради недостатъчен финансов ресурс, учебните заведения не могат системно да закупуват модерни технически средства и релевантни материали за създаване на подкрепяща и интерактивна образователна среда. С цел повишаване качеството на образователния процес и създаване на привлекателна образователна среда, в рамките на дейността ще бъдат закупени учебно-технически средства и материали, подходящи за възрастта на децата и учениците и улесняващи работата на педагогическите специалисти, както следва: 1. Закупуване на канцеларски и офис материали; 2. Закупуване на дидактически материали, учебна литература, учебни пособия и помагала за повишаване на качеството на преподаване (в това число: игри, развиващи логичното мислене, съобразителност и сръчност, въображение и фина моторика на децата в ранна детска възраст; игри за смятане; магнитна пирамида за здравословно хранене; образователни цветни кутии; магнитна азбука, цифри и карти с картинки; пъзели и карти, представящи по забавен начин животни, растения, органи, функции; пътни знаци и ситуации; манипулативни дъски; пъзели; конструктори; магнити; костюми, носии и др.); 3. Закупуване на спортни пособия за подобряване на двигателната култура на децата и учениците и преодоляване на дефицитите на децата със специални потребности; 4. Закупуване на оборудване и обзавеждане за подобряване на средата и онагледяване на учебния процес (лаптопи; мултимедийни проектори; принтери; бели дъски; флипчарт; магнитни дъски; пречистватели на въздух; антибактериални лампи и др.). Средствата са разпределени по следния начин: Дейност 3: Кандидат: 1158,00 лв.; Партньори: ОУ „Олимпи Панов“: 13008,53 лв.; ДГ „Пинокио“: 19270,94 лв.; ДГ „Синчец“: 12810,42 лв.; ДГ „Незабравка“: 19366,26 лв.; ДГ „Русалка“: 11955,14 лв. 77 569.29 76 840.68
Осигуряване на психологическа подкрепа за деца и ученици в неравностойно положение: Дейността цели да осигури психологическа подкрепа чрез индивидуална и групова психологическа работа за нуждаещите се деца и ученици от етническите малцинства и/или тези, търсещи или получили международна закрила (при необходимост) – целева група на проекта. Малкият брой подготвени психолози за работа с деца, работещи образователната система възпрепятства навременната и адекватна психологическа подкрепа на децата в неравностойно положение и често довежда до емоционални дефицити и психологически деформации, които за неукрепналата детска психика са пагубни. От друга страна, родителите често нямат финансова възможност или родителски капацитет, за да оценят и удовлетворят потребностите от специализирана психологическа подкрепа за своите деца. Синдромът на хиперактивност с дефицит на вниманието е сред все по-често срещаните в детска възраст нарушения на невропсихологическото развитие, за което педагогическите специалисти не са подготвени. Най-често се появява към 5-6 година, като засяга до 7 % от децата. Някои симптоми могат да се срещнат още преди 5-годишна възраст. Оставено без специализирана психологическа подкрепа, заболяването се задълбочава в юношеството и в зрялата възраст, като нарушава личностовото развитие и социалното функциониране. Предизвикателствата, които ежедневието предлага на децата в неравностойно положение и тези търсещи и/или получили международна закрила, ги изправят пред редица дилеми, които се отразяват на тяхното психично здраве и психологически устои. Загубата на родител, случаите на злоупотреба, насилие и експлоатация, чувството за безизходица на децата, оставени за отглеждане в страната на произход от родителите си, работещи в чужбина, са основна предпоставка за увреждане на детското физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие и причина за агресия, девиантно поведение и суицидни опити в по-късна възраст. Проектът предоставя възможност да бъдат подкрепени децата за преодоляване на стреса и чувството на обреченост и способства за преодоляване на емоционалните дефицити, изгражда детското емоционално възпитание и социална компетентност. В учебните заведения-партньори по проекта ежемесечно по график ще бъде осигурена квалифицирана психологическа подкрепа. Психолог ще да изследват поведенческите модели на децата в неравностойно положение и при нужда да предоставят психологическа подкрепа на място. За констатираните по-сериозни случаи на нарушения в невропсихологическото развитие, ще се търси консултация с мултидисциплинарен екип и специализирана намеса. Средствата са разпределени по следния начин: Дейност 4: Сдружение БРТИМ: 21000,00 лв. 21 000.00 20 995.38
Насърчаване на участието на родителите в образователния процес: Доказано е, че децата се справят по-добре в детската градина и в училище, по-популярни са сред съучениците си, имат добро емоционално здраве и се развиват като пълноценни личности, когато родителят ги подкрепя и има активна роля в образованието и училищния живот. Това участие показва на детето, че родителят е искрено загрижен и заинтересован от образованието му и че училището е мястото, където то ще получи ценни знания и ще развие взаимоотношения и умения. Понякога, когато родителите не декларират доверието си и не вземат активно участие образователния процес, детето може да загуби желание да учи и посещава училище. Често родителите се оправдават, че нямат време и сили или пък се чувстват неуютно в училище. Други родители изпитват объркване как точно и под каква форма могат да участват в училищния живот на детето си, а някои просто нямат необходимата информация. Не е малка групата на родителите, които не осъзнават дефицита на родителски капацитет и не търсят възможности за изграждането си в този аспект. Те не се възприемат като партньори на образователната система, заявяват претенциите си към нея, без да възпитават релевантна социално-приемлива ценностна система у децата си, дистанцирани са, търсейки оправдание за бездействието си в безработицата и бедността, без да осъзнават нуждата от промяна на нагласите. В най-голяма степен това се отнася за родителите на децата от етническите малцинства. За това е от изключително значение родителите да бъдат мотивирани да подкрепят децата си за ранно активно социално приобщаване и пълноценно включване в образователния процес. Чрез тази дейност се цели промяна в нагласата на родителите към образованието – осъзнаването му като фактор за интеграция и развиване на умения, необходими за изграждане на децата като личности, адекватни на социално-икономическата среда, в която да имат равен шанс да попаднат след получаване на образователна степен според възможностите им. Обръщане на вниманието на родителите към ранната социализация, осъществяваща се още в предучилищното възпитание. Основна цел е подготовката на техните деца в посока насърчаване посещаемостта и задържане на децата в детските учебни заведения. Дейността включва разнообразни форми на подкрепа за родителите както от доминиращия етнос, така и на тези от уязвимите групи и етническите малцинства в партньорските учебни заведения: създаване на родителски клуб в ОУ „Олимпи Панов“, провеждане на пътуваща приемна за родители и „Училище за родители“, обслужващи по график учебните заведения-партньори; организиране и провеждане на изнесени Академии за родители; организиране и провеждане на изнесени двудневни тренинги за родители; организиране и провеждане на родителска конференция; насърчаване на родителите да вземат участие в ателиетата и дейностите на децата и учениците, включени в проекта. Включването на толкова различни подкрепящи дейности за родителите е мотивирано от желанието на партньорите за устойчиви резултати и мултиплицирането им в цялата родителска общност, включително чрез овластяването им за по-значима роля в образователния процес. Формирането на критична маса родители, които са били подкрепени в рамките на дейността ще осигури промяна и у тези, които не са били включени или не са участвали активно. Средствата са разпределени по следния начин: Дейност 5: ОУ „Олимпи Панов“: 3000,00 лв.; Сдружение БРТИМ: 116413,98 лв. 119 413.98 103 508.96
Разясняване на ползите от образователната интеграция и преодоляване на негативните обществени нагласи, основани на етнически произход и културна идентичност: Дейността има за цел да привлече вниманието на родителите, заинтересованите страни и обществеността като цяло към ползите от образователната интеграция, зачитането и приемането на различието, основано на етнически произход и културна идентичност и недопускането на дискриминация в образователна среда чрез поредица публични събития (фестивали, информационни кампании, конференции, семинар, кръгла маса). Защитата от дискриминация е основно право на човека и всяко демократично общество трябва да гарантира равни права на своите граждани. Дискриминацията представлява различно третиране, основано на раса, националност и етнически произход, език, религия и убеждение, пол, възраст, сексуална ориентация, увреждане или други признаци. В редица държави, включително и в България, има закони, които забраняват дискриминацията, но сами по себе си, законите не са достатъчни да защитят личността. За ефективна борба с дискриминацията е важно не само да знаем какво представлява тя, а и защо се проявява, тъй като всеки може да бъде дискриминиран или да дискриминира някого, а в образователна среда това е недопустимо. Винаги, когато ставаме свидетели на смущаващо поведение сред децата и учениците, трябва да мислим за възрастните. Държанието на подрастващите се обуславя от това на родителите и най-близкото обкръжение около тях, те копират поведението на големите и го проектират върху света около себе си. За да са ефективни процесите вътре в образователната система, освен с децата, трябва да работим и с родителите им за разясняване, мотивиране, убеждаване за преодоляване на негативните нагласи и приемане на различните. Дейността е съвкупност от мерки, активности и събития с публичен характер, провеждани с дейното участие на партньорите в проекта: 1.Провеждане на две информационни кампании сред родителите и заинтересованите среди за преодоляване на проявите на език на омразата и насърчаване на толерантно общуване в образователна среда; 2. Изследване на нагласите на родителите към ролята на образователната интеграция за активно социално приобщаване на децата и учениците в неравностойно положение със специален фокус върху етническите малцинства и търсещите или получили международна закрила; 3. Провеждане на публични събития (две конференция, кръгла маса, семинар), на които представители на учебните заведения-партньори, заинтересованите институции и общинска администрация представят добри практики и мерки за интеграция в социалната и образователна сфера пред заинтересованите професионалисти. Събитията имат за цел да популяризират постигнатото по проекта и да популяризиране на политиките на Община Русе, насочени към интеграция и обмяна на добри практики; 4. Провеждане на фестивали с участието на деца и ученици от партньорските учебни заведения – Фестивал „Децата на Русе пеят и танцуват“ (3 пъти в рамките на проекта) и заключителен фестивал на толерантността на открито в центъра на Русе. С богата програма и чрез силата на изкуството и изявата на децата пред публика ще бъдат привлечени техните родители, близки и приятели, както и обществеността, като по този начин посланията на проекта ще достигнат до повече хора. Организираният транспорт в рамките на дейност 6 е необходим за осигуряване на организиране на безопасен и удобен транспорт за децата от учебните заведения-партньори (част от които са с филиали, разположени в отдалечени квартали, вкл. и филиал в с. Басарбово) за участие в публични събития в рамките на дейност 6 (3 фестивала „Децата на Русе пеят и танцуват“ и 1 заключителен фестивал на толерантността на открито в центъра на Русе). Средствата са разпределени по следния начин: Дейност 6: Кандидат: 21600 лв.; Партньори: ОУ „Олимпи Панов“: 32,43 лв.; ДГ „Пинокио“: 173,93 лв.; ДГ „Синчец“: 151,53 лв.; ДГ „Незабравка“: 64,00 лв.; ДГ „Русалка“: 52,59 лв.; Сдружение БРТИМ: 40945,53 лв. 63 020.01 50 219.89

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).