Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The project is aimed at creating prerequisites for the realization of results-oriented vocational education and training rather than focused on training objectives. For this purpose State educational standards, curricula and training programs in 20 professions based on "units of learning outcomes" will be developed. It is planned that the training will be organized into "modules", which facilitates the horizontal permeability in the system, creates conditions for organizing short training courses (on "part of the profession") according to the needs of individuals, assists the procedures for validation of skills acquired outside the education system. Within the project it is intended to create innovative web-based software and relevant methodology, supporting the project teams that supervise or develop curricula based on State educational standards and in compliance with the Framework Programmes. 
The involvement of employers' organizations as associates partners aims at identifying the right competencies which must be acquired in VET and which meet the demand of the business for particular categories of employees. 
Clearly defined "learning outcomes" and modular curricula are a prerequisite to attracting more enterprises and companies in the implementation of "dual training" system. The incorporation of new technologies in training and the different organization of the educational process (the modules combine theory and practice) will contribute to better attractiveness and invite more candidates to participate in vocational education and training. In the training organized in modules and developed in units of learning outcomes it is possible to introduce the credit system, which is a step forward in efforts to convince the higher education institutions to recognize the learning outcomes acquired in VET system. 
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на ДОС за придобиване на квалификация по 20 професии чрез въвеждане на „единици резултати от учене“: Разработването на ДОС на базата на «единици резултати от ученето», осигурява: • възможност за организиране на модулно обучение ориентирано за изпълнение на трудовите дейности на конкретни работни места; • предпоставки за усвояване на практически умения; • улеснение при организирането на квалификационни курсове по «част от професия», включващи един и повече модули чрез тяхното обвързване; • предпоставки за валидиране на компетентности придобити извън формалната образователна система; • възможност за по-гъвкави пътеки при придобиването на квалификации от възрастните обучавани; • улеснение при организирането на «дуално обучение», особено в частта «обучение в предприятие». При разработването на ДОС по 20-те професии, определени от ЕОУП и утвърдени от министъра на образованието ДОС следва да се използват утвърдените документи от Управителния съвет (УС) на НАПОО. Включените в ДОС «профили на професиите» трябва да бъдат разработени на базата на «анализ» на професиите след проведени ДАКУМ сесии (интервюта) с лица практикуващи професиите, техни преки ръководители или подчинени – представители на конкретни предприятия. Предприятията трябва да бъдат съгласувани с партньора и асоциираните партньори по проекта. Всеки екип, разработващ проект на ДОС следва да включва: представител на професионална гимназия, представител на висшето образование (ВО) и представител на работодател – всеки един от тях експерт в съответната област на професионалното образование. При наличие на разнообразни специалности във всяка от професиите ще се изисква в екипът да се включи и специалист по съответната специалност. Така сформираните мин. 3-членни екипи ще идентифицират трудовите задачи, изпълнявани от практикуващите професията и необходимите за това професионални знания, умения и компетентности, които е необходимо да бъдат усвоени, диференцирани в «единици резултати от учене» като : • Определят еднаквите ЕРУ за всички професии. • Еднаквите ЕРУ за професионалното направление. • Еднаквите ЕРУ за всички специалности в една професия. • Тежестта на всяка ЕРУ в съответствие с цялата професионална подготовка. ЕОУП, както и външни експерти ще осъществяват контрола на провежданите ДАКУМ сесии и оценка на проектите на ДОС. Проектите ще се разработват поетапно по предварително представени от изпълнителя и утвърден график от ЕОУП. При цялостното разработване на проектите на ДОС те се съобразяват с актуалната нормативна уредба, действаща към момента – Национална квалификационна рамка, изисквания към входящо образователно и квалификационно равнище, изисквания към материалната база, изисквания към преподавателите и нормативната база регламентираща дейности в съответното професионално направление. В дейността се включва анализ на съществуващата нормативна уредба и правила и конкретни предложения за усъвършенстването и във връзка с въвеждане на кредити в система за професионалното обучение, както и предложение за актуализиране на утвърдените документи за разработване на ДОС с помощта на подхода за «единиците резултати от учене». Проектите на ДОС ще се верифицират от експертните комисии към НАПОО. Разработените проекти на ДОС за придобиване на квалификация по професии ще се използват като база за разработване на учебните планове, програми по професии и националните изпитни програми, предвидени за изпълнение в дейност 3. 418 156.00 0.00
Разработване на Методическо ръководство за разработване на модулни учебни пакети за въвеждане на нова учебна документация (учебни планове, учебни програми и Национални изпитни програми), разработена на модулен принцип за 20 пилотни професии от различни професионални направления и с различна степен на професионална квалификация, съответстваща на различни нива на НКР и ЕКР: Разработването на Методическото ръководство за изготвяне на учебни пакети (модулни учебни планове, учебни програми по модулите и Национални изпитни програми) е особено важна стъпка за децентрализиране на системата за професионално образование и обучение. То следва да изпълни две основни задачи: - Да представи методология за разработване на модулни учебни планове, учебни програми и национални изпитни програми по предварително зададена рамка на основата на вече разработени ДОС; - Да гарантира, че всички резултати от ученето (РУ) от ДОС са включени в модулните учебни планове, модулните учебни програми и в националните изпитни програми. Към настоящия момент това е една от основните слабости на системата на ПОО – учебните планове и учебните програми не се разработват на базата на утвърдени ДОС по професии. В много случаи учебният план и програми са разработени преди ДОС по съответната професия да бъде утвърден, а впоследствие не се извършва актуализиране на учебната документация Методическото ръководството следва да е универсално и да служи за разработване на учебната документация по всяка една професия от СППОО – от различни професионални направления, с различни степени на ПК (различни нива по ЕКР и НКР) – както за училищата, така и за ЦПО. То трябва да включва инструкции, практически примери (ДОС – учебен план за образование, учебен план за обучение на възрастни – учебни програми, като рамката за учебния план, учебна програма и национална изпитна програма трябва да се съгласува предварително с експерти от МОН и НАПОО) , както и софтуерен продукт (уеб-базиран) за разработване на учебни планове, учебни програми и национални изпитни програми на базата на ЕРУ в ДОС. Разработения софтуер трябва да служи и за разработване на документация за организиране на обучение по част от професия (за усвояване на отделни единици резултати от учене), а също и при оформяне на плановете за обучение на лица с предишен опит (квалификация), които се признават. Методическото ръководство трябва да бъде уеб-базирано и софтуерът автоматично следва да проверява дали са спазени изискванията към съотношението на уч. часове – теория/практика, задължителна/избираема подготовка и т.н (зададената рамка). Софтуерът трябва да проследи дали всички РУ посочени в ДОС са включени в учебни планове, учебни програми и национални изпитни програми и да има индикация ако това изискване не е спазено. 201 430.00 0.00
Разработване на модулни учебни пакети (учебни планове, програми и Национални изпитни програми) за 20 професии за постигане на резултатите от учене, определени в ДОС: Модулните учебни пакети(учебните планове, учебни програми и национални изпитни програми) трябва да бъдат разработени поетапно след разработване и приемане проекта на съответното ДОС по дейност 1 и при разработването им да се ползва Методическото ръководство за разработване на модулни учебни пакети от дейност 2. Учебни планове ще бъдат разработени, както за дневна форма на обучение, така и за организиране на обучение на лица над 16 г. в курсове. Дейността ще се изпълнява чрез процедура по ЗОП, а като едно основно изискване в техническото задание на изпълнителя ще бъде заложено, че в работните екипи следва да бъдат включени представители на професионални гимназии, висши училища и работодатели, експерти в съответната професионална област. За успешно изпълнение на дейността, изпълнителят следва да проведе обучение на екипите за разработване на учебните пакети за прилагане на Методическото ръководство, като в обученията следва да бъдат включени представители на МОН, НАПОО, асоциираните партньори, образователни експерти. За разработването на учебните пакети ще бъдат прилагани рамките на модулните учебни планове (за ученици и лица над 16 г.), учебна програма и национална изпитна програма, съгласувани с експерти от МОН и НАПОО, което е част от дейност 2. Всички учебни пакети следва да бъдат разработени с помощта на софтуера, разработен по дейност 2, което ще гарантира, че всички ЕРУ от ДОС са включени в модулните учебни пакети (учебните планове, учебни програми и националните изпитни програми). След разработването на учебните пакети и преди окончателното им приемане от ЕОУП те ще бъдат рецензирани от учители (определени от МОН и НАПОО) и представители на социалните партньори, експерти в съответните професионални области и професии. След приемане на учебните планове и програми (и утвърждаването им за училищата от министъра на образованието и науката) ще стартира обучението на ученици в проф. гимназии и на възрастни в ЦПО. 823 760.00 0.00
Провеждане на обучения на учители, преподаватели, експерти, представители на социални партньори и други представители на заинтересованите страни за въвеждане на кредити в професионалното образование и обучение, в контекста на ECVET, включително планиране и организиране на междуинституционални инициативи, дейности и мероприятия за сътрудничество : Във връзка с осигуряване на устойчивост на резултатите от проекта и ползите от развитие и утвърждаване на национална кредитна система в областта на професионалното образование и обучение учители, преподаватели, експерти, представители на социални партньори и други представители на заинтересованите страни следва да бъдат обучени. В обучението ще бъдат включени учители от професионалните гимназии, които ще тестват модулните учебни пакети и такива, независимо от това дали ще провеждат модулно обучение или не. Целта на включване на повече учители от пилотните училища е да не се получава конфронтация в училищните екипи, претоварване на определени учители за сметка на други, нихилизъм по отношение на системата за кредити, и т.н. В обученията следва да бъдат включени учители от професионални гимназии и ЦПО, в които се извършва обучение по професионалните направления от СППОО. Приоритет при обученията ще се оказва на представители на партниращи си ВУ-ПГ- предприятие, които биха започнали държавен прием през следващата година. Обучението насочено към въвеждане на кредити в професионалното образование и обучение ще включва теми за: • разработване на ДОС базирани на ЕРУ, определяне на тежестите на всяка ЕРУ в професията; • разработване на учебни планове, учебни програми и НИП на базата на ДОС; • използване на различни механизми за признаване на резултати от учене придобити в различен контекст; • създаване на партньорства между обучаващи институции (вкл. между ЦПО и училища) и между обучаващи институции и работодатели, сключване на Меморандуми за разбирателство и споразумения за обучение от различен характер с цел обучение на в контекста на ECVET; • планиране и организиране на междуинституционални инициативи, дейности и мероприятия за сътрудничество, насочени към признаване и трансфер на компетенции. 313 440.00 0.00
Провеждане на кръгли маси, работни срещи, национални и регионални обучителни семинари по области с участието на директори и учители от професионални гимназии, преподаватели от ЦПО и други заинтересовани страни за добавената стойност от въвеждането на кредити.: По тази дейност се предвижда организиране на 3 кръгли маси, част от които ще се провеждат паралелно с обученията по дейност 4 (обучение+кръгла маса ). На всяко събитие ще бъдат поканени представители на местните власти, на работодателите и синдикатите от региона, на обучаващи институции (ЦПО, проф. гимназии, проф. колежи и висши училища). Присъствието на висши училища е от особена важност заради възможността професионални компетентности, придобити в проф. гимназии (ECVET) да се признават и от висшите училища (ECTS). Други акценти на тези събития ще бъдат: как ПОО се старае да отговори на потребностите на бизнеса и успява ли, възможността част от обучението да се провежда на работното място (вкл. и популяризиране на дуална форма на обучение), възможността за обучение по част от професия , възможността за регионална мобилност (напр. ученици от обучаващ институция в едно населено място да имат практическо обучение в по-модерно оборудваната работилница на обучаваща институция в друго населено място или в предприятие в друго населено място и др.), как обучаващите институции да отговорят на потребностите на конкретни работодатели от региона (с по-специфично производство, изискващо компетентности, невключени в ДОС), системата за трансфер на кредити в ПО, дуалното и модулно обучение. Ще се представят добри практики на сътрудничество между ПГ – ВУ – бизнес, вкл. и разработените по проекта ДОС и учебни документации. В събитията задължително трябва да се включат представители на обучаващите институции, които ще провеждат обучение по новите учебни планове и програми по 20-те професии. При отчитане на тази дейност следва да се имат предвид дейностите предвидени за изпълнение и финансиране в: Дейност 1: - работни срещи за разработване и обсъждане на ДОС от екипите – 40 бр. ; - работни срещи за обсъждане и приемане на проектите на на ДОС от ЕК и УС – 10 бр. Дейност 2: - кръгли маси за обсъждане на методическото ръководство Ръководство – 2 бр. Дейност 3: - 80 работни срещи за разработване на модулните учебни пакети( 40 за модулните учебни планове и учебните програми и 40 за НИП). 103 314.00 0.00
Организация, управление и вътрешен мониторинг: Дейността се извършва от екипа за организация и управление на проекта (ЕОУП), чиито отговорности включват организация, подпомагане, наблюдение и контрол на всички предвидени в проектното предложение дейности, координиране дейностите предвидени за изпълнение от асоциираните партньори, организиране и провеждане на информационни събития, кампании, обучения и др. Предвижда се членовете на ЕОУП да: - провеждат работни срещи за синхронизиране и организация на изпълнението на предвидените дейности; - установят механизъм за работата на екипа за организация и управление, като структурират Консултативен съвет с участието на асоциираните партньори и НАПОО; - създадат и актуализират необходимите им документи за поддържане на документален и електронен архив, техническо и финансово отчитане, приемат вътрешни правила, разработят бланки за подготвяне и отчитане и др. В тази дейност се предвижда още: -сключване на договори с ЕОУП и с външните изпълнители на дейностите; - избор на 20-те професии, предмет на проекта, съвместно с асоциираните партньори; -осъществяване на избор на външни изпълнители за предвидените външни услуги; - подбор на обучаващи институции, които да започнат обучение по разработените в рамките на проекта учебни планове и учебни програми; В рамките на разходите за организация и управление на проекта ще бъдат осигурени и необходимите канцеларски материали за нуждите на екипа за управление на проекта и за експертния персонал от висшите училища, ангажирани с преките дейности по проекта. Изборът на доставчик на канцеларски материали ще се извърши чрез процедура за възлагане на обществена поръчка, с които МОН има рамкови споразумения. 120 000.00 0.00
Информиране и публичност: Дейностите по информиране и публичност са текущи за целия период на изпълнение на проекта. При реализацията на проекти в сферата на ПОО в периода 2012 – 2015 г. по ОП РЧР е натрупан значителен опит и затова в настоящия етап се предвижда осъществяването на дейности, показали ефективност по отношение достигането на информация до по-голям брой представители на целевата група (ЦГ), както и крайни бенефициенти (обучавани, техните родители, работодатели). При текущото изпълнение се предвижда: - Подготовка и изработване на материали за осигуряване публичност на събития по проекта – банери за публични събития и обучения, брандиране на всички изделия, които изпълнителят на ОП използва в процеса на работа (презентации, указания, ел. инструменти, табели и др.); - Организация на специални събития за популяризиране дейностите по проекта – срещи на Консултативния съвет, една начална пресконференция и една заключителна пресконференция; - Отразяване на дейностите по проекта в национални и регионални печатни и/или електронни медии, социални мрежи и блогове. Подготвяне на рубрика в сайта на МОН и на НАПОО за отразяване на събитията по проекта и за публикуване на продуктите, подготвяне и поддържане на профил в социална мрежа Проследяване на медийното отразяване на проекта. 19 900.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).