Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The goal of the project is to guarantee equal start for the children of the region of Karnobat’s schools by providing extra classes in Bulgarian and art, including the parents in the educational process and overcoming the negative stereotypes about the ethnic minorities. To achieve these goals the project includes activities targeting two groups – children and parents of ethnic minorities. Completing the project will help with the solution of problems such as low achievements in school for the children of Roma and Turkish ethnicity, early school dropout, low level of education and limited opportunities for personal, professional and social realization. The planned activities target improvement of the mastery of Bulgarian language, preservation of expression of unique for each ethnic group traditions, inclusion of the parents in the educational process, psychological support for handling problems in the functioning of families and the children’s growth, improvement of the educational equipment, multicultural bonding and tolerance. The planned number of participants for the entire run of the projects is 592 children and 250 parents. As a result of the activities we expect better school preparedness for children of Roma and Turkish ethnicity, expression of the unique for every ethnic group traditions, bonding and tolerance between the ethnic groups living in Karnobat region.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация, управление и отчитане на проектните дейности: Дейността цели сформирането на екип за реализация и отчитане на проекта, създаване и прилагане на ефективни процедури за управление на дейностите. Дейността включва: 1.1. Сформиране на екип за организация и управление на проекта в състав: Ръководител проект, счетоводител и експерт обществени поръчки. Екипът ще отговаря за цялостната организация, координация и отчитане на дейностите. 1.2. Избор и назначаване на преподаватели от детските градини за допълнителни занимания по български език; Избор и назначаване на специалисти от детските градини и за допълнителни занимания за развиване на културната идентичност на децата от етническите малцинства; Наемане на експертен екип от психолози, работещи с деца и родители. 1.3. Подготовка на работни задания или длъжностни характеристики в зависимост от спецификата на трудово-правните отношения. 1.4. Подписване на договори. 1.5. Изготвяне на детайлизиран времеви график за изпълнението на проекта. 1.6. Изготвяне на тримесечен график за разходване на средствата. 1.7. Провеждане на екипни срещи при необходимост /не по-малко от 12/. 1.8. Подготовка и провеждане на процедури за избор на изпълнители. 1.9. Подготовка на необходимия набор от документи за изпълнението и отчитането на проекта. 35 700.00 30 060.86
Допълнително обучение по български език на деца, за които българският език не е майчин: Дейност 2 цели подпомагане овладяването на българския език от 5 и 6-годишните деца от ромски и турски произход. Дейността ще се реализира през целия период на проекта, стартирайки от третия месец. На територията на Община Карнобат живеят компактни групи ромско население. Град Карнобат и в селата Екзарх Антимово и Кликач са селища със значително съсредоточие на хора с малцинствен произход, самоопределящи се като роми и турци. Около 47% от всички деца, посещаващи детските градини, партньори по проекта са от ромски и турски произход. Посочените две села са с почти 100% население от малцинствен произход, като в с. Кликач са турци, а в Екзарх Антимово - роми, живеещи в затворена и изолирана общност. Всички детски градини, партньори по проекта са със смесен етнически състав. Ограничените възможности за комуникация извън общността, ползването на ромски и турски език в ежедневното общуване в семействата, допринасят за слабото владеене на българския език. Това означава неравностоен старт за учебни постижения в сравнение с техните връстници и е предпоставка за ранно отпадане от училище. Основните форми за реализиране на дейността са допълнителните занимания по български език в рамките на учебната година. Дейността се провежда в 7 детски заведения на територията на Община Карнобат. Общият брой групи за изучаване на българския език през учебната година са 14, по две във всяка детска градина. Всички учебни заведения са партньори по настоящия проект. Заниманията, които се провеждат с децата са с практическа насоченост, с развлекателни и игрови моменти. В допълнителните занимания се включват всички 5-6 г. деца в ЦДГ, а не само децата от етническите малцинства. Това ще позволи общуването между деца на същата възраст от мнозинството, което носи много позитивни емоции и бързо развитие на комуникативните умения. В края на всяка учебна година се провеждат тестове за училищна готовност. Резултатите от тази част на теста, където се замерва владеенето на български език, отчитат усвоените знания и умения на децата да ползват граматически правилен български език. При подготовката на обучителните програми, за структуриране работата на групите, мониторинг на работата на учителите ще бъде ползван Експерт образователни дейности. В рамките на проекта се използват и средствата на театралното изкуство за деца - куклен театър, чрез които се цели обогатяване на речника, впечатленията за света и преживяванията на децата. Обичайната среда на живот на децата от ромски произход е бедна на впечатления и стимули за развитие. Театърът е източник на силно емоционално преживяване, обогатяващо езиковата култура и представите за света. За децата от маргинализираните групи е и мотивиращо средство за учене и постижения. Предвиждат се 2 посещения на куклени театрални постановки. Общият брой деца, които ще посетят постановките е 1332. Реализацията на дейност 2 съдейства за постигане хоризонталния принцип на Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - "Равни възможности и недопускане на дискриминация", чрез преодоляване на една от често срещаните причини за дискриминация - невладеенето на българския език. Дейността допринася и за реализиране на принципа "Равенство между половете" , тъй като децата се включват в нея без значение дали са момчета или момичета. 100 554.00 92 300.87
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата в неравностойно положение: Дейността цели осигуряването на специализирана психологическа помощ за децата, които се намират в ситуация на риск - с обучителни затруднения, застрашени от отпадане от образователната система; с интелектуален дефицит, емоционални и поведенчески проблеми; живеещи в семейства с неглижиране, насилие и злоупотреба, в среда, бедна на стимули за развитие на потенциала им, с недостатъчна грижа и присъствие на родителите в живота и възпитанието на детето. Дейността включва следните форми на подкрепа: 1. Индивидуално психологическо консултиране на деца 2. Индивидуално консултиране на родители за повишаване на родителския капацитет и усвояване на подходи за справяне с проблемно поведение с децата у дома. 3. Диагностика на училищна готовност на 6 г. деца 4. Идентифициране на деца, нуждаещи се от ресурсно подпомагане и изготвяне на становища и оценки за явяване пред ЕКПО. Дейността се възлага на партньора по настоящия проект Сдружение "Равновесие", който има ангажимента да осигури кадровия ресурс и методологията за изпълнението на дейността. 27 726.00 32 354.67
Подобряване на образователната среда в детски учебни заведения в община Карнобат: Образователната среда, в която се обучават децата от детските учебни заведения на територията на община Карнобат се нуждае от обновяване и модернизиране. Общината осигурява материалните условия за нормален образователния процес според нормативните изисквания, но те са недостатъчни за целите на планираните по настоящия проект дейности. Осигуряването на техническо оборудване, материали и консумативи за допълнителните занимания по български език и творчески дейности са необходимо условие за ефективното им провеждане. Всички планирани материали са пряко свързани с планираните дейности на клубовете за творчески занимания и спорт, както и на групите за подобряване владеенето на българския език. 47 110.00 44 210.54
Дейности, насочени към съхраняване и развитие на културната идентичност на децата от етническите малцинства и техните връстници в мултикултурна среда: Разнообразният етнически състав на нацията е предпоставка за колоритната пъстрота и богатство на изкуствата, обичаите, културните традиции. Това разнообразие предполага и развиването на народопсихологически качества като толерантност към различията и междукултурно общуване. Всеки етнос добавя своя уникален колорит към общото национално културно богатство. На територията на община Карнобат живеят представители на български, ромски и турски етнос. Около 47 % от децата, посещаващи детските градини и подготвителни групи в детските градини, партньори по проекта са с ромска и турска етническа принадлежност. Всяко от 7-те учебни заведения, партньори по настоящия проект е място за общуване на деца от поне две етнически групи. Планираните дейности за съхраняване и развиване на културната идентичност са възможност за опознаване на различията и възпитаване в дух на толерантност. Те ще подкрепят изявата на уникалността на всяка етническа група, както и сближаването между тях и усещането за национална общност. Дейността е насочена към изследване, откриване, пресъздаване и представяне на произведения от танцовото, музикално, приложно изкуство и театъра на различните етноси. Дейността включва: 1. Клуб «Танци на народите» - по 1 клуб в 7 детски градини, общо 7 клуба 2. Клуб по приложно изкуство - по 1 клуб в 7 детски градини, общо 7 клуба 3.Театрални клубове «Приказки на народите» - по 1 клуб в 7 детски градини, общо 7 клуба В рамките на проекта общо ще бъдат организирани общо 21 клуба в 7-те учебни заведения, партньори по проекта. За постигане на добри резултати в клубовете по танци е нужен корепетитор. Ще бъде нает музикален педагог, който ще работи във всички градини по 2 часа седмично. Дейността прилага принципа "Устойчиво развитие" чрез социалното включване на деца и семейства от маргинализираните групи и развиване на културната идентичност на малцинствените групи. Дейността подкрепя устойчивото развитие в социален аспект – създаване на равностойни стандарти за качество на живот и задоволяване на основните потребности на всички хора, независимо от техния социален и семеен статус и етнически произход. Планирането и изпълнението на дейностите ще бъде съобразено с разумното управление на природните ресурси, енергийната ефективност и опазването на природната среда. Чрез творческите дейности, включени в проекта ще се осигури развиване на индивидуалния потенциал на всяко дете и по този начин ще се подкрепи бъдещото му пълноценно включване в трудовия и социален живот. Това е в съгласие с хоризонталния принцип "Равни възможности и недопускане на дискриминация". Дейността е съобразена с принципа "Равенство между половете", включвайки деца и родители от двата пола. Критериите за включване в дейността са съобразени с нуждите на целевите групи, такива като мотивиране или изява на способностите, независимо от половата принадлежност. 103 246.00 106 872.96
Насърчаване участието на родителите във възпитателния процес: Дейността цели приобщаването на родителите от целевата група към образователния процес на децата им. Доброто образование не заема приоритетно място в ценностната система на ромите, което е една от причините за ранното отпадане от училище и ниската степен на образованост в тази общност. Считаме, че е необходимо да се направят специални усилия за привличането на родителите към образователния процес и промяна на нагласите им в посока признаване ценността на образованието за успешната социална реализация на децата. Дейността предвижда участието на родителите в допълнителните занимания по интереси в детските градини и ПДГ - театър, приложни дейности, музика и танци, както и специално организирани дейности, целящи подобряването на родителския капацитет и мотивирането на родителите за редовно посещаване на детската градина и ПДГ от техните деца. Очаквания резултат от дейността е постигане на 100% посещаемост на децата, подлежащи на предучилищно обучение. Дейността включва следните поддейности: 1. Участие на родителите в клубовете за допълнителни занимания, развиващи културната идентичност на децата от етническите малцинства; Родителите са на възраст, в която културните традиции на етноса са вече добре усвоени и се прилагат в ежедневния бит. Те са експертите по отношение на уникалните обичаи, изкуства, традиции на отделните общности. Дейността предвижда използването на тази експертност чрез прякото участие на родителите в пресъздаването на автентичните традиции в допълнителните занимания по музика, театър, приложни изкуства и представянето им пред по-широка публика. 2. Две изнесени тридневни обучения за родители, в които ще се включват по 50 родители във всяко. Изнесените обучения са форма за интензивно въздействие и общуване между родителите от различни етнически групи и целят повишаването на родителския капацитет, уменията за общуване с децата в семейството, формирането на нагласи и ценности. Очакван допълнителен резултат от обученията е сближаване и подобрена толерантност между представителите на различните етноси. 4. Индивидуално психологическо консултиране на родители от уязвими семейства, възпрепятстващи децата от редовно посещение на подготвителните групи; Извършва се по заявка от страна на родителите, педагозите или ръководството на учебните заведения. Дейността се осигурява с методическия и кадрови ресурс на Сдружение "Равновесие". Осъществява се от двама психолози- експерти от сдружението. 5. Насърчаване на родителите на децата от 3 до 7 години да участват в общностите събития, подкрепящи образователната интеграция и етническата толерантност. Дейността е съобразена с принципа "Устойчиво развитие" чрез социалното включване на родителите от маргинализираните групи и повишаване качеството им на живот, вкл. функционирането им като родители. Проектът планира психологическа подкрепа за семействата, дейности за мотивиране на родителите да участват в образователния процес, както и да приемат ценността на образованието за успешната социална реализация на децата им. Осигуряването на равен старт в живота на децата от маргинализираните групи и успешната им социализация е гаранция за недопускането на дискриминативно отношение към тях. Това е в съгласие с хоризонталния принцип "Равни възможности и недопускане на дискриминация". Дейността е съобразена с принципа "Равенство между половете", включвайки родители от двата пола. 23 562.00 15 534.00
Утвърждаване на атмосфера на толерантност и междукултурно сближаване между различните етнически групи на територията на община Карнобат: Целите на дейността са утвърждаване на атмосфера на толерантност и междукултурно опознаване в учебните заведения и общността; изява на творческите клубове по проекта; популяризиране сред широката общественост на идеята за междукултурно опознаване и толерантност. Основен проблем на етническите малцинства е изолираността и предразсъдъците от страна на обществото спрямо тях, съществуващата негативната представа за членовете на малцинствата. Рядко се създават възможности за положителна изява на ценностите в културата, историята, изкуството или нравите и бита на етносите. Дейността е отговор на нуждата от позитивна изява на членовете на етническите малцинства, от демонстрация на богатството и многообразието на културите, към които принадлежат. В рамките на дейността ще бъдат организирани ежегодно следните събития на ниво учебно заведение, местна общност и община: 1. Открити практики за споделяне на опит между детските градини, партньори по проекта. 2. Празник на драматизацията на приказки от различни етноси. 3. Дефиле на народни носии, представяни от децата и дегустация на традиционни ястия за различните етноси – «Пренесено през вековете». 4. Изложба на детски рисунки на тема «Заедно е весело». 5. Празник на етносите – заключително събитие на общинско ниво, което ще представи дейността на клубовете пред широката общественост Всяко от тези събития ще даде възможност за изяви на клубовете Музика и Танци, Театър, Приложни изкуства. В събитията ще бъдат въвлечени родителите на децата от целевите групи, както при подготовката, така и при сценичната изява. Очакван резултат от дейността е децата и родителите да опознаят културните, исторически, фолклорни традиции на различните етноси, което да създаде нагласи за сближаване и толерантност. Публичността на събитията предполага включеност на общността като цяло и по този начин промяна на съществуващите нагласи и предразсъдъци. Дейността прилага принципа "Устойчиво развитие" чрез социалното включване на деца и семейства от маргинализираните групи и развиване на културната идентичност на малцинствените групи. Дейността подкрепя устойчивото развитие в социален аспект – създаване на равностойни стандарти за качество на живот и задоволяване на основните потребности на всички хора, независимо от техния социален и семеен статус и етнически произход. Чрез събитията, създаващи атмосфера на толерантност и междукултурно сближаване, включени в проекта ще се осигури изява на индивидуалния потенциал на всяко дете и по този начин ще се подкрепи бъдещото му пълноценно включване в трудовия и социален живот. Това е в съгласие с хоризонталния принцип "Равни възможности и недопускане на дискриминация". Дейността е съобразена с принципа "Равенство между половете", включвайки деца и родители от двата пола. Включването в дейността се определя от талантите и способностите на децата, независимо от половата принадлежност. 15 930.00 6 904.76
Разработване и приемане на общински годишни планове за действие в съответствие с областната стратегия за интегриране на ромите и общински план за действие за периода 2014-2020 г.: Планът за действие на община Карнобат за интегриране на ромите и гражданите, живеещи в сходна на ромите ситуация 2014-2020 г. е резултат от съвместните усилия и партньорство между общината, Дирекция «СП», Дирекция «БТ, училищата и детските градини на територията на общината.Планът е отворен и подлежи на допълнение и актуализиране. Целевата група, за която е предназначен Плана на община Карнобат се състои от 1202 български граждани от ромски произход и други в уязвимо социално-икономическо положение, живеещи в сходна на ромите ситуация. Анализът, направен в плана констатира, че децата от целевата група, които се обучават в начален етап на основно образование, посещават редовно училище, не допускат неизвинени отсъствия и поради факта, че са им осигурени безплатни услуги като транспорт, безплатна храна, безплатни учебници, целодневно обучение. Същите тези деца преминавайки в прогимназиален етап на обучение, започват да отпадат именно поради факта, че тези услуги вече не са достъпни в този обем. Към социално-икономическите причини се добавят и особеностите в културните традиции, които са свързани с ранните бракове. Не на последно място при анализа на причините за отпадането на учениците от ромски произход и тези в уязвимо положение се откроява и група, която отпада поради факта,че семействата са многодетни, с нисък социален статус, който не им позволява да ползват детски градини и това налага по-големите деца-предимно момичета, да останат преждевременно в къщи, за да се грижат за по-малките. Друга група пък напуска преждевременно училище, за да се включи в осигуряването на препитание за семейството, тъй като сезонната работа в общината има сериозен дял в заетостта и се търсят предимно работници с ниска квалификация или без квалификация. Що се отнася до предучилищното образование, в Плана се казва, че детските градини в община Карнобат са 7 - ОДЗ „Вълшебство” с филиал в с. Невестино, ОДЗ „Мир”, ОДЗ „М. Палаузов”- с. Екз. Антимово”, ЦДГ „Славейче”, ЦДГ „Иглика”, ЦДГ „Яна Лъскова” и ЦДГ „Пролет” – с. Кликач. Всички деца от целевата група са обхванати в задължителна предучилищна подготовка. В края на периода на Плана за действие се очаква:  Повишено качество на образование на учениците в уязвимо социално-икономическо положение, които се самоопределят като роми, така и за ученици в сходна ситуация  Повишена здравна и екологична култура на учениците и младите хора в кварталите;  Намалена безработицата сред малцинствата;  Подобряване на жилищните условия на целевата група; Изпълнението на плана е съвместна задача на органите на местната власт, Д„СП", Д „БТ", РУП –Карнобат, училищата, детските градини, „Медицински център-1”, „МБАЛ-Карнобат”, граждански организации и местния бизнес. Финансирането на изпълнението на Програмата ще се осъществява със средства от общинския бюджет, републиканския бюджет и средства от европейски фондове, като за целта със заповед на кмета на общината, ще бъде определен екип за работа и изпълнението на Плана. 0.00 0.00
Информиране и публичност: Дейността цели популяризиране на целите на проекта и на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж”, както и на финансовия принос на Европейския съюз; популяризиране на постигнатите по проекта резултати и формиране на общностна толерантност към различните етноси. Предвидените по проекта дейности за публичност и информиране включват: 1. Провеждане на пресконференция за обявяване началото на проекта 2. Подготовка и разпространение на информационна брошура в тираж 1000 копия, предназначена за родителите и за популяризиране целите на проекта и Оперативната програма и финансовия принос на ЕС; 3. Изготвяне на постоянни информационни табели за детските градини и училища, партньори по проекта; 4. Изработване на тениски, моливи, химикалки, гривни с логото на програмата за децата, участващи в проекта и родителите, участници в обученията. 5. Публикации в местна и регионална преса – 6 броя; 6. Периодични публикации на интернет страниците на кандидата и партньорите на информация за напредъка на проекта. 3 570.00 2 975.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).