Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 089 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The overall objective of the project is to improve the ambient air quality in Montana by reducing PM10 emissions from domestic heating as one of the main sources of air pollution. The specific objective of the project is to replace solid fuel heaters of households with alternative types of heating devices.
The project will be implemented in two stages.
During the first preparatory stage, all the actions necessary to realize the investment will be carried out. There will be an educational campaign among the population, explaining the eligible alternative forms of heating and the conditions for participation in the replacement scheme. A survey of residents' attitudes towards replacing their solid fuel heating devices will be carried out. Environmental, economic and social analyzes will be developed, criteria and mechanisms for prioritization of neighborhoods / zones will be developed for the application of different heating options and contribution to the reduction of PM10 emissions. Through site visits at the premises/households, real technical parameters will be examined to replace the devices. The first stage will conclude with the preparation of a comprehensive vision for the Montana municipality on the approach to be applied for the replacement of solid fuel heating devices.
During the second investment stage, on the basis of the results achieved in the first stage, Montana municipality will conduct procedures for selection of contractors and will carry out the main investment activities for the dismantling of the old heating devices and for the delivery and installation of the new heaters / systems according to the adopted parameters.
The environmental benefits of the project will be expressed in terms of the amount of PM10 emissions saved. The socio-economic benefits of implementing the project relate to improving the health and quality of life of Montana residents and increased public awareness on air quality issues.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготовка на проектно предложение за кандидатстване по процедура № BG16M1OP002-5.003 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“ на ОПОС 2014-2020 г.: Дейност 1 има за цел да подготви проектното предложение на община Монтана за кандидатстване по процедура № BG16M1OP002-5.003 „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“ на ОПОС 2014-2020 г. Дейността стартира след като община Монтана получи покана за участие в посочената процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и публикуване на Насоките за кандидатстване. В изпълнение на дейността са проучени Насоките за кандидатстване и всички изисквания, свързани с кандидатстване по процедурата. Изготвен е анализ на необходимите дейности, за да се отговори на изискванията, и да се постигнат целите и резултатите на проекта, с който ще се кандидатства. Дейностите са структурирани и описани съобразно логическата рамка на проекта. След това са планирани разходите за всяка дейност на базата на информация и данни от сходни поръчки, оферти, интернет проучвания за цени и др. Въз основа на събраните данни е изготвен анализ на остойностяване на дейностите и е изготвено предложение за бюджет на проекта. Предложени са дейностите, които е целесъобразно да бъдат възложени на външен изпълнител и е изготвен план за външно възлагане на тези дейности. Една от задачите в рамките на дейността е и отразяване на коментарите на ЕРГ на ОПОС 2014-2020 г. като част от подготовката на проектното предложение до етапа, в който то е окончателно прието. 27 600.00 27 600.00
Организация и управление на проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществява чрез Екип за управление на проекта (ЕУП), съставено от външни експерти. ЕУП ще се състои от следните експерти: 1. Ръководител на проекта 2. Координатор на проекта 3. Експерт юрист 4. Експерт по финанси 5. Експерт по мониторинг и докладване 6. Експерт по съхранение на документацията 7. Експерт по информация и комуникация 8. Експерт по качество на атмосферния въздух 9. Експерт по качество на атмосферния въздух 10. Експерт по отопление, вентилация и климатизация Професионалната квалификация на членовете на екипа и разпределението на отговорностите между експертите в ЕУП гарантират, че е осигурен капацитет за покриване на всички функции във връзка с управлението и изпълнението на проекта. ЕУП ще изпълнява редица задачи, които условно включват две ключови функции: -- да осъществява контрол върху изпълнението на договорите за обществени поръчки по проекта; и -- да осъществява мониторинг на напредъка и да отчита изпълнението на проекта. Контролът ще обхваща физическото и финансовото изпълнение на всеки договор и ще включва: -- преглед и одобрение на междинните и окончателните доклади по договорите с изпълнители; -- 100% документални проверки на всички документи, представяни от изпълнителите на договорите, и проверка за изпълнение на договорените условия за плащане; -- проверки на място както в офисите на изпълнителите, така и в жилища, в които са подменени отоплителните устройства на твърди горива, с цел да се удостовери, че предявените от изпълнителите разходи съответстват на действително извършена работа; -- провеждане на периодични срещи с избраните изпълнители, при необходимост. Мониторингът на напредъка и отчитането на проекта ще се осъществява чрез приемане и спазване на специфични правила за управление на настоящия проект и изготвяне на периодични справки и технически и финансови доклади. Дейностите по организация и управление на проекта ще се изпълняват от служители на община Монтана, докато бъде избран външен изпълнител по тази дейност 959 117.23 959 117.20
Мерки за информация и публичност: Съгласно Насоките за кандидатстване по настоящата процедура на ОПОС 2014-2020 г. прилагането на мерки за информация и комуникация е задължителна дейност. Община Монтана ще изпълнява дейността по осигуряване на мерки за информация и комуникация в съответствие с изискванията за задължителни мерки и за технически характеристики на материалите и продуктите, посочени в Приложение 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия 2014-2020 г. и в „Насоки за информация и комуникация на проекти, финансирани по Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“. Дейността ще включва следните задачи: 1. Община Монтана ще публикува на интернет страницата си описание на проекта – цели, очаквани резултати, основни дейности, бюджет и информация за финансовия принос на Кохезионния фонд на ЕС и на българската държава чрез ОПОС 2014-2020 г. - веднага след подписване на АДБФП. Относно изискването за поставяне на банер с линк към сайта на оперативната програма, общината изпълнява и други проекти по ОПОС 2014-2020 г. и вече има такъв линк на страницата си. 2. В етапа на изпълнение на проекта кметът на община Монтана ще провежда пресконференции с участие на медии за запознаване на широката общественост с проекта и ползите от него и източниците на финансиране, както и с напредъка по изпълнението му. Предвижда се да се проведат пет пресконференции в периода на физическото изпълнение на проекта. 3. За популяризиране на проекта и информиране на обществеността за финансовия принос на ЕС, община Монтана предвижда да се изготвят следните материали: - банер, който ще се използва при провеждане на публични събития по проекта; - информационни брошури А4, които ще се разпространяват сред населението; - информационен билборд за проекта, който ще бъде монтиран в сградата на община Монтана; - промоционални комплекти, съдържащи химикалка и тефтер, които ще бъдат раздавани на участващите домакинства, журналисти и др.; - информационни табелки и стикери, които ще бъдат залепени/монтирани на закупените в рамките на проекта отоплителни устройства; - плакати формат А3 - които ще бъдат поставени в сградата на общината и на подходящи и широко посещавани публични места. Експертът по информация и комуникация в ЕУП ще има основна отговорност за изпълнение на дейността. Неговите функции ще бъдат да организира пресконференциите, да осигурява материал с актуална информация за проекта за интернет страницата на общината и да осъществява контрол върху дейността на избраните външни изпълнители относно спазване на изискванията за изпълнение на мерки за информация и комуникация. Контролът ще бъде в две насоки: 1) контрол върху избрания изпълнител по ЗОП за изработване на материалите, планирани в рамките на тази дейност, относно спазване на заложените в техническото задание технически и количествени изисквания; 2) контрол върху всички останали външни изпълнители за спазване на задълженията им относно мерките за информация и комуникация, които ще бъдат посочени в договорите с всеки изпълнител. 26 429.40 20 399.40
Подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки за изпълнение на Етап 1 от проекта.: Дейност 4 е насочена към подготовка на изпълнението на етап 1 от проекта чрез изготвяне на документации за възлагане на обществени поръчки. Реализирането на тази дейноств най-ранен период е важно с оглед навременно стартиране на процедурите за възлагане за дейности по изпълнение на Етап 1. Ще бъдат разработени документации за провеждане на процедури и избор на изпълнители за възлагане на следните обществени поръчки: 1.Обществена поръчка за избор на изпълнител на Дейност 2. Организация и управление на проекта 2. Обществена поръчка за избор на изпълнител за изпълнение на Дейност 6. Организиране и провеждане на обучителна кампания за населението на община Монтана 3. Обществена поръчка за избор на изпълнител на Техническа помощ за изпълнение на Етап 1 от проекта, вкл. изпълнение на Дейности 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 и 13. Пакетът с документации ще включва всички необходими документи съобразно изискванията на ЗОП и ППЗОП, вкл. решение за откриване на процедура, технически спецификации, условия за участие, методика за оценка на офертите, образци на документи и указание за подготовката им, проект на договор. При изготвяне на документациите ще се съблюдават и нормативните актове и указанията във връзка с управление на средствата от европейските фондове и специфичните изисквания за изпълнение на ОПОС 2014-2020 г. 19 920.00 19 920.00
Проучване на нагласите на населението, използващо дърва и въглища за отопление, във връзка с планирани мерки за подмяна на стационарни индивидуални и многофамилни домакински горивни устройства на твърдо гориво: Дейност 5 е насочена към проучване на текущото състояние по отношение на използваното отопление. Аспектите на проучването ще включват: нагласи за промяна на използваното отопление на дърва и въглища, при какви условия може да се реализира тази промяна, каква е предпочитаната нова форма за отопление и др. Проучването ще включва само населението, което ползва твърдо гориво за отопление на територията на община Монтана. Лицата, участващи в проучването, ще бъдат включени в обследването на място, което ще се извършва в Дейност 10. Това проучване е избрано поради неговите предимства предвид спецификата и общата рамка на проекта. Силните му страни са: - проучване на условията, при които гражданите биха заменили уредите си – чрез информацията, която ще попълнят във формуляра. - определяне на точния брой домакинства, които имат нагласа да заменят използваните устройства на твърдо гориво с алтернативни, съобразно изискванията на ОПОС – счита се, че лице, което попълни и изпрати формуляр с конкретни данни, има нагласа за участие. Методиката на проучването ще обхваща следните стъпки: Първо, разработване и отпечатване на въпросник за участие в проекта, съдържащ пълен набор от информация, която трябва да бъде попълнена от лицето. Чрез включените въпроси ще се набира информация за вид на използваното твърдо гориво (дърва/въглища), местонахождение, технически параметри на жилището, доходен статус (вкл. получаване на енергийни помощи), брой лица в домакинството, предпочитана алтернативна форма за отопление и др. Второ, разпространение на въпросника – по пощата, в районните администрации, чрез онлайн попълване. Специално ще бъде предоставена възможност за оказване на съдействие на лицата при попълване на въпросника. Трето, предаване на попълнените въпросници за участие в указани срок и места. Четвърто, обработване и анализиране на получените въпросници. Анализът ще позволи насочване на инвестициите както общо, така и по квартали/зони. Въз основа на получената и анализирана информация ще се прецени необходимостта от центриране на разяснителната кампания, вкл. в определени квартали. Данните за брой членове в домакинството ще послужат за установяване на по-големите емитери на замърсители, вкл. по квартали, и енергийната интензивност. Посочените алтернативни форми за отопление ще бъдат анализирани от гледна точка на налични технически възможности, ефективност, финансов разходи и принос към подобряване на КАВ. Пето, изготвяне на доклад с изводи и препоръки от проучването. Резултатите от проучването ще бъдат използвани за изготвяне на механизъм за приоритетно включване на санирани сгради, за извършване на обследване на място, както и за анализа на ситуацията по отношение видовете отопление по райони/квартали и техния принос към замърсяването на въздуха, както и на възможностите на домакинствата в тези райони в кратко-, средно- и дългосрочен план за преминаване към алтернативна форма на отопление и изработване на обща визия за подхода за подмяната на отоплителните устройства. 78 315.80 78 707.38
Организиране и провеждане на обучителна кампания за населението на община Монтана : Дейност 6 е насочена към повишаване на информираност на гражданите относно важността и наличните възможности за подмяната на старите отоплителни устройства. Активното участие на населението е ключова предпоставка за успешното изпълнение на проекта. Поради тази причина обучителната кампания преимуществено ще таргетира потенциалните получатели на безвъзмездни средства за подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво (дърва и въглища), за да се намали замърсяването на атмосферния въздух с ФПЧ10 от битовото отопление. За да обхване по-широка аудитория с различни информационни потребности и познания, обучителната кампания ще включва различни елементи, както следва: - „Информационен“ телефонен номер – в рамките на дейността ще бъде отворен специален телефонен номер, на който интересуващите се граждани могат да получават информация за възможностите и необходимите действия за подмяна на отоплителните си уреди на твърдо гориво. - Образователна брошура – в рамките на дейността ще бъде разработено съдържание на информационна брошура, която ще представя информация за необходимите действия, които желаещите да подменят устройствата си с нови, трябва да предприемат, за да заявят своето желание за участие в проекта. Брошурата ще бъде отпечатана и разпространявана на важни за населението места - магазини, поликлиники, болници, поща, здравни центрове, пенсионерски клубове и др., както и при лични срещи, по време на информационни и образователни събития по проекта и други събития, организирани от общината. - Публикуване на информация на интернет страницата на община Монтана. - Публикуване на информация в регионални печатни издания. - Изработване и излъчване на радиоклип. - Реализиране на образователни срещи с граждани в целевите квартали. Целта на срещите е предоставяне на възможност на гражданите да се запознаят с възможностите, които проектът предоставя, както и с конкретните условия и действия, които желаещите трябва да предприемат, за да получат нова отоплителна инсталация. По време на срещите ще бъдат предоставяни образователни брошури на посетителите. 99 120.00 104 076.00
Изготвяне на анализ на ситуацията по отношение видовете отопление по райони/квартали и техния принос към замърсяването на въздуха, както и на възможностите на домакинствата в тези райони в кратко-, средно- и дългосрочен план за преминаване към алтернативна форма на отопление: Дейност 7 е насочена към представяне на цялостната визия на община Монтана за подхода, по който ще бъдат подменяни отоплителните устройства на твърдо гориво, вкл. приоритизация на райони/квартали и на приложимите мерки (алтернативи на отопление), отчитайки както наличната отоплителна инфраструктура, така и рентабилността на инвестициите (от гледна точка на цена/намалено количество ФПЧ10, но и на прогнозните разходи на домакинство за избрана алтернатива за отоплителен сезон). Всичко това ще бъде съобразено с общите екологични, социално-икономически и географски и климатични характеристики на общината. Изпълнението на дейността ще се базира на информация и резултати от други дейности, като при необходимост ще бъдат набрани нови или осъвремени наличните данни. При започване на дейността ще бъдат набрани готови данни, информация и анализи за видовете отопление по райони/квартали, приноса на отоплението на твърдо гориво към замърсяване на въздуха в общината, техническите възможности за преминаване към алтернативни форми за отопление в тези квартали, от следните източници като: 1) Комплексна програма на община Монтана за намаляване нивата на ФЧП10 и ПАВ в атмосферния въздух за периода 2019-2023 г. и от мониторинговите станции; 2) Анализ на текущото състояние по отношение на видовете отопление по райони/ квартали и приноса на отоплението на твърдо гориво към замърсяването на въздуха в общината, извършван в рамките на Интегриран проект по Програма LIFE, в който община Монтана е асоцииран бенефициент (Столична община е Координиращ бенефициент); 3) „Овергаз мрежи“ АД, Монтана. Дружеството разполага с актуални данни за дължината на газовата инфраструктура и броя обслужвани клиенти; 4) данни за лицата, получаващи енергийни помощи, и др. Ще бъде извършен преглед, анализ и оценка на набраните данни, информация и анализи от гледна точна на изискванията на Насоките за кандидатстване по отношение на допустимите алтернативи за подмяна на отоплителни устройства. В рамките на тази дейност ще бъдат разработени критериите за избор на домакинства, които ще бъдат прилагани от община Монтана. Критериите ще обхващат няколко аспекта: 1) екологичен, напр. принос за намаляване на замърсяването с ФПЧ10 от битовото отопление; 2) икономически, напр. разходи за нови отоплителни устройства, разходи при използване на новите отоплителни устройва, 3) технически, напр. технически параметри на алтернативните уреди за отопление, дали жилището се намира в санирана сграда и т.н. и 4) социални, напр. доходи, дял на разходите за отопление в общите доходи, получаване на социални помощи за отопление. След разработване на критериите ще бъдат разработени тегла, съгласно които те ще бъдат класифицирани с цел постигане на максимален ефект от изпълнението на проекта при прилагане на хоризонталните политики, особено по отношение на равнопоставеност и недопускане на дискриминация. В резултат на всички извършени задачи в рамките на дейността ще бъде оформена визията за подхода, по който ще бъдат подменяни отоплителните устройства на твърдо гориво в община Монтана, вкл. механизъм за администриране на държавни помощи (de minimis) по проекта, в случаите, в които се предоставят средства за подмяна на отоплителни устройства на самостоятелни обекти, които извършват стопанска/икономическа дейност (допустима съгласно Насоките за кандидатстване). 68 526.31 68 868.94
Разработване на механизъм за осигуряване на приоритетност на инвестициите в санирани сгради: Дейността е насочена към разработване на механизъм, който да дава приоритет на санирани сгради при участие в проекта. Изпълнението на тази дейност се налага поради факта, че лошото качество на изолацията в голяма част от жилищния фонд е фактор, който увеличава консумацията на гориво от домашните потребители. В тази връзка, когато се инвестира в многофамилни жилищни сгради, с цел постигане на максимален резултат от проекта, ще се дава приоритет на инвестиции в санирани такива. В община Монтана са санирани многофамилни жилищни и други сгради в рамките на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради, Проект “Красива България“ на ПРООН и др. В тази връзка първата стъпка на дейността ще бъде обобщаване на наличната информация по отношение на многофамилните жилищни сгради от изпълнените досега проекти и мерки. Втората стъпка ще бъде систематизиране и анализ на информация за еднофамилните жилищни сгради, използващи за отопление твърдо гориво. Основният източник на информация ще бъдат междинни и крайни резултати от други дейности в рамките на проекта, а именно: Дейност 5. Проучване на нагласите на населението, използващо дърва и въглища за отопление, във връзка с планирани мерки за подмяна на стационарни индивидуални и многофамилни домакински горивни устройства на твърдо гориво и Дейност 10. Обследване на място чрез посещения в домакинствата и изготвяне на анализи. В Дейност 5 ще се набере количествена информация за броя и локацията на санирани сградите, в които са разположени жилищата на лицата, попълнили въпросниците в проучването, а в Дейност 10 се предвиждат посещения на място в обектите, за които са постъпили въпросници за участие в проекта за подмяна на отоплителните устройства. По време на посещенията ще бъде набирана подробна информация за жилището и сградата, в която то се намира, вкл. саниране. Събраната информация от различните източници ще бъде обобщена и анализирана. Ключов момент в анализ е сравнението на местоположението на санираните страни в районите с най-високо замърсяване на въздуха с фини прахови частици, като тази информация ще бъде визуализирана в картен материал. Като завършващ елемент на дейността ще бъдат разработен механизма за осигуряване на приоритетност на санираните сгради за участие в проекта, като ще бъдат разработени различни критерии и тегла, чрез които да се обхванат различни случаи. 9 789.48 9 838.43
Разработване на механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците: Дейността е насочена към определяне на прогнозния размер на приходите в резултат от предаването за последващо третиране на подменените отоплителни устройства на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците. В рамките на втория етап от изпълнение на проекта – Изпълнение на инвестиционни мерки, дейностите по демонтаж на заменяните отоплителни устройства и по предаване на демонтираните стари отоплителни устройства за последващо третиране по реда на чл. 39, ал. 3 от ЗУО, са задължителни. Очаква се, че при изпълнението на тази дейност ще бъдат генерирани приходи. Механизмът, който ще бъде разработен в рамките на дейността, ще опише процеса по демонтаж, събиране и предаване на последващо третиране на заменените отоплителни устройства. Също така механизмът ще съдържа процедура по отчитане (докладване) на приходите от предаването на старите отоплителни устройства, както и процедура по тяхното изразходване. Основният източник на информация ще бъдат изпълнени дейности в рамките на проекта, а именно: Дейност 5. Проучване на нагласите на населението, използващо дърва и въглища за отопление, във връзка с планирани мерки за подмяна на стационарни индивидуални и многофамилни домакински горивни устройства на твърдо гориво и Дейност 10. Обследване на място чрез посещения в домакинствата и изготвяне на анализи. Този източник на информация за изпълнение на дейността ще бъде допълнен с информация от проучвания на пазара на отпадъците от черни и цветни метали и на пазарните цени на тези отпадъци. Ще се изготви списък на площадките за дейности с отпадъци от черни и цветни метали на територията на община Монтана. Към настоящия момент община Монтана има намерение да възложи на изпълнителите на дейността по демонтаж на устройствата да извършват и предаването за последващо третиране на демонтираните уреди. Ако обаче друг подход се окаже по-ефективен в хода на анализите при изпълнение на дейността, той ще бъде възприет. Община Монтана възнамерява да използва получените приходи от предаването на заменените отоплителни устройства за неикономически дейности, насочени към изпълнение на мерки за подобряване на жизнената среда чрез различни облагородителни мероприятия с екологична насоченост. 9 789.48 9 838.43
Обследване на място чрез посещения в домакинствата и изготвяне на анализи: Обследването на място ще бъде направено във всички места, за които са получени попълнени въпросници за участие в рамките на проучването в Дейност 5. Обследването на място ще бъде проведено съгласно разработени подробни въпросници за набиране на информация, които ще бъдат използвани от експерти, които ще осъществяват посещения на място. По време на посещенията експертите ще набират информация по два начина. Първият е разговори с представители на домакинствата, а вторият е чрез оглед/проверка на жилището/обекта. По време на разговорите представителите на домакинствата ще имат възможност да се информират и за предстоящите действия по подмяна на устройствата, вкл. тяхната отговорностите. Експертите ще извършат проверка на данните, посочени във въпросниците за участие. Огледът/проверката на жилищната сграда ще установи: 1) дали е извършено саниране (покрив, външни стени, вътрешни стени, подове, дограми, прозорци, подмяна на електрическа инсталация, и т.н.; 2) какви са характеристиките на жилищния имот - конструкция, изложение, етажност, вътрешно/външно разположение на жилищния имот в сграда и др. 3) какъв вид отоплителен уред се използва; 4) какъв вид гориво се използва за отопление (дърва или въглища); 5) какви са техническите възможности за изпълнение на заявената алтернатива. Цялата получена информация от обследванията на място ще бъде обработена и обобщена, и ще бъде изготвен аналитичен доклад за прогнозния брой домакинства и алтернативните форми за отопление по видове съгласно допустимите по проекта. 127 263.13 127 899.44
Изготвяне на средни/пределни цени за единица продукт или за отопление на кубичен метър за различните алтернативни форми за отопление: Разработването на средни/пределни цени за единица продукт (подмяна с инсталация на пелети, газифициране и пр.) или за отопление на кубичен метър за различните алтернативни форми на отопление при подмяна на устройство на дърва и въглища, съгл. допустимите дейности по раздел „13.3. Втори етап: Изпълнение на инвестиционни мерки – допустими дейности“ от Насоки за кандидатстване е важна част при последваща процедура за избор на изпълнител в рамките на втория етап. Средни/пределни цени за единица продукт или за отопление на кубичен метър за различните алтернативни форми за отопление ще бъдат изчислени след провеждане на проучване на доставчици на уредите за отопление, които са допустими съгласно Насоките за кандидатстване и са приложими за община Монтана. За същинското изчисление на цените ще бъде разработен модел, като негови основни параметри ще бъдат: 1) информация от проучването на доставчиците; 2) наличния финансов ресурс; 3) брой домакинства, които ще участват; 5) брой отоплителни устройства на твърдо гориво (дърва и въглища), които ще бъдат подменени. Средни/пределни цени за единица продукт или за отопление на кубичен метър ще бъдат разработени са всяка от алтернативни форми за отопление, която ще се прилага в община Монтана. 19 578.96 19 676.86
Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки за изпълнение на Етап 2: Дейност 12 е насочена към подготовка на изпълнението на втория етап – изпълнение на инвестиционни мерки чрез подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки. Реализирането на тази дейност в рамките още на първи етап от изпълнението е своеобразна стратегия за гарантиране на навременно стартиране на процедурите за възлагане за дейности по втория етап. Ще бъдат разработени документации за следните обществени поръчки: 1. За избор на външни изпълнители чрез открита процедура за изпълнение на обществени поръчки за проектиране/доставка/монтаж на нови отоплителни устройства. При изготвянето на документациите ще се използват резултати от предходни дейности - Дейност 7. Изготвяне на анализ на ситуацията по отношение видовете отопление по райони/квартали и техния принос към замърсяването на въздуха, както и на възможностите на домакинствата в тези райони в кратко-, средно- и дългосрочен план за преминаване към алтернативна форма на отопление и Дейност 11. Изготвяне на средни/пределни цени за единица продукт или за отопление на кубичен метър за различните алтернативни форми за отопление Изготвянето на документации за доставка/монтаж/проектиране ще се базира на приетия подход от община Монтана за начин на доставка, като ще бъдат конкретизирани броят и видът на обществените поръчки. На настоящия етап се допуска, че ще бъдат изготвени отделни документации за всеки от алтернативните методи за осигуряване на нови отоплителни устройства – присъединяване към газоразпределителна система, отоплителни устройства на електричество, устройства на пелети, устройства на газ и др. 2. За избор на външни изпълнители чрез открита процедура по чл. 18(1)1 от ЗОП за изпълнение на обществена поръчка с обект услуга и предмет „Демонтаж на отоплителни устройства на твърдо гориво“. Демонтажът на старите отоплителни уреди е задължителна дейност от Етап 2. Изготвянето на документацията за възлагане на обществена поръчка ще се базира на резултатите от предходни дейности, които ще генерират необходими данни за изготвяне на документацията, вкл. технически спецификации и прогнозни стойности на поръчката. Пакетът с документации ще включва всички необходими документи, вкл. решение за откриване на процедура, технически спецификации, условия за участие, методика за оценка на офертите, образци на документи и указание за подготовката им, проект на договор. 29 368.42 29 515.26
Подготовка на предложение за определяне на параметрите за Етап 2 на проекта: Дейност 13 е насочена към изпълнение на изискванията, посочени в Насоките за кандидатстване и ще се базира на резултатите от първия подготвителен етап. Ще бъдат изпълнени следните задачи в посочената логическа последователност, които ще послужат за определяне на параметрите за втория етап от проекта и изготвяне на обосновката и предложението на общината: 1. Ще бъдат изчислени целевите стойности за общото количество намалени емисии ФПЧ10, получени в резултат на изпълнение на проекта. Тази задача има за цел да се изчисли индикаторът за резултат от изпълнение на проекта. Базовата стойност на индикатора за община Монтана вече е посочена в „Указания за изчисление на целевата стойност на индикатора за резултат за втория етап от изпълнението на проект по процедура „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“ по ОПОС 2014-2020 г.“, Приложение № 7 към Насоките за кандидатстване, част „условия за кандидатстване“. Целевата стойност ще бъде изчислена въз основа на изчисленията за подменени отоплителни устройства от всички жилища със съответния вид алтернативен отоплителен метод за всяка година от изпълнението на проекта, като ще се следват насоките в гореспоменатите „Указания...“ 2. Ще бъдат идентифицирани и описани конкретните дейности, като за целта ще бъдат използвани резултатите от първия етап и при описание на съответните дейности ще се реферира към съответния документ, изготвен през първия етап, в който се намират съответните данни и аргументи. Допустимите дейности ще бъдат съобразени с указанията, посочени в Насоки за кандидатстване както по отношение на допустимост/недопустимост на дейностите (т.13), така и по отношение на допустимост/недопустимост на разходите (т. 14). 3. Идентифицираните дейности ще бъдат остойностени с цел разработване на бюджет за Етап 2 на проекта съгласно указанията, посочени в раздел 13.6. Допълнителни изисквания към Насоките за кандидатстване, част „условия за кандидатстване“. Остойностяването ще се извърши за всички идентифицирани дейности, като подходът за остойностяване ще бъде съобразен с всяка конкретна дейност. За дейности, за които е релевантно, като база за остойностяване ще се използва изготвеният през първия етап документ със средни/пределни цени. 4. Въз основа на остойностяването на дейностите ще се изготви бюджет за Етап 2 на проекта, отчитащ всички указания за допустимост на разходите. 5. На сегашния етап се планира дейностите от Етап 2 да бъдат възложени на външни изпълнители. За целта ще бъде изготвен график за възлагане на обществените поръчки. 29 368.42 29 515.26
Демонтаж на стари оборудване/съоръжения/обзавеждане/техника (отоплителни устройства) на твърдо гориво и предаване за последващо третиране на стари оборудване/съоръжения/обзавеждане/техника (отоплителни устройства) на твърдо гориво отоплителни устройства на дърва и въглища: Дейностите по демонтаж на стари отоплителни устройства на твърдо гориво и предаването им за последващо третиране по реда на чл.39, ал.3 от ЗУО обхващат демонтажа, натоварването, транспортирането и последващото предаване на събраните стари отоплителни устройства за последващо третиране по реда на чл.39, ал.3 от ЗУО.Дейностите ще се организират от община Монтана,чрез „Регионално депо за отпадъци–Монтана“ЕООД, като във връзка с изпълнението на дейността няма да бъдат ангажирани финансови средства от бюджета на проекта, както и няма да възникне необходимост от възлагане на дейността на външни изпълнители.„Регионално депо за отпадъци-Монтана” ЕООД („РДО - Монтана” ЕООД) е еднолично дружество с ограничена отговорност по смисъла на чл.113 и сл. от Търговския закон.Еднолично дружество с ограничена отговорност„Регионално депо за отпадъци-Монтана“ ЕООД е юридическо лице, чийто капитал е 100% собственост на Община Монтана.Дружеството има за предмет следните дейности: експлоатация, закриване, поддръжка и следексплоатационни грижи, сепариране и преработка на отпадъци на Регионално депо–Монтана.Дейностите по третиране на отпадъците и контрол по всички компоненти на околната среда се извършват, съгласно Комплексно разрешително, издадено от Министерство на околната среда и водите № 00-КР-00000162-00/ 01.01.2010 г. В допълнение, съгласно Решение №06-ДО-387-03 от 18.08.2021 г. на РИОСВ–Монтана (в сила от 01.09.2021 г.)издадено на основание чл.73, ал.4 във връзка с ал.1, т.3 от Закона за управление на отпадъците, се разрешава приемане на отпадък с код 20 01 40 с наименование „Метали”на площадка №1 на депото -"Център за безвъзмездно предаване на разделно събрани отпадъци от домакинства, в т.ч. едрогабаритни отпадъци и опасни отпадъци от домакинствата в гр.Монтана".Следователно, в рамките на предмета на дейност на „Регионално депо за отпадъци - Монтана” ЕООД, което е юридическо лице със 100% общинско участие са включени дейности по събиране, съхранение и оползотворяване на смесени битови отпадъци, вкл. на отпадък с код 20 01 40 с наименование „Метали”, като дейността която ще бъде извършвана на тази площадка с този код на отпадъка е с код R13 - съхраняване на отпадъци до извършване на която и да е от операциите R1 - R12.Това обстоятелство изключва необходимостта от възлагане на дейностите на външен изпълнител, тъй като е изпълнена хипотезата на чл.14, ал.1, т.5 от Закона за обществените поръчки. Съгласно Договор от 19.08.2021 г.,между „РДО” ЕООД–Монтана и фирма „Метбол” ЕООД (притежаваща Разрешение за дейности по третиране на отпадъци №06-ДО-00000334-01/ 01.03.2021 г.), ще бъдат изкупувани отпадъци с цел последващото им рециклиране (третиране), вкл. отпадъци с код 20 01 40 с наименование „Метали” за дейност с код R12 - Размяна на отпадъците за оползотворяване по който и да е от методите R1 - R11, в т.ч. предаването за крайно рециклиране на металните отпадъци за дейност с код R4. Фирмата притежава и регистрационен документ №06-РД-00000116-01/ 05.05.2020 г. за дейност транспортиране на отпадък с код 20 01 40 и същата ще изпълнява и транспортирането на отпадъка предаден от физическите/юридическите лица. На основание горепосочения договор не се предвижда да се провежда процедура за обществена поръчка, тъй като прогнозната стойност на годишна база, изчислена въз основа на индикативните количества отпадъци и индикативните единични цени е под праговете, регламентирани в чл. 20, ал. 4, т. 3 от Закона за обществените поръчки. Продължението на текста е налично в приложен файл Dopalnitelen_tekst_kam_ pole_ Opisanie_ Deinost_14.docx в секция 14 "Прикачени документи". 0.00 0.00
Закупуване/доставка и монтаж (пускане в експлоатация) на нови обoрудване/съоръжения/обзавеждане/техника (отоплителни устройства на биомаса/газ/ток: През Първи етап от изпълнение на проекта се разработи и възприе Визия за подмяна на старите отоплителни устройства. В съответствие с Визията, дейността включва доставката и монтажа на нови отоплителни устройства за битово отопление и демонтажа и предаването на старите отоплителни уреди, използващи твърдо гориво за последващо рециклиране. Разчетите за прогнозния брой отоплителни уреди отразяват процентното съотношение на предпочитанията на кандидатите, заявени до момента от постъпилите предварителни заявления. Това дялово разпределение на новите уреди, според вида им – на газ, пелети и електричество е определен и посочен в документа, разработен по отношение на Дейност 1 Проучване на нагласите на населението, използващо дърва и въглища за отопление от етап I от изпълнението на проекта.(Общият броя на кандидатите за мерките по Дейност 15 от Втори етап на проекта е 2918 кандидата, 3 695 бр. уреди и 3 994 бр. радиатори, разпределени по видове по следния начин: 1.Кандидати за климатици:1.1.Климатик 12000 BTU (3.5 kW) - 451 дом., 839 бр. уреди;1.2.Климатик 14000 BTU (от 4 kW) 440 дом., 829 бр.уреди;Общо: домакинства 891, уреди 1668 2.Кандидати за отоплителни уреди на пелети: 2.1.Топловъздушна камина на пелети 10 KW- 6 дом., 6 бр.уреди;2.2.Топловъздушна камина на пелети 12 KW- 24 дом., 24бр.уреди;2.3.Камина на пелети с водна риза 12 KW- 215 дом.,215 бр.уреди;2.4.Камина на пелети с водна риза 18 KW- 136 дом., 136 бр. уреди; 2.5.Камина на пелети с водна риза 25 KW-62 дом., 62бр.уреди; 2.6.Пелетен котел 25 KW-220 дом.,220бр. уреди;2.7.Пелетен котел 33 KW-123 дом.,123 бр.уреди;Общо:786 домакинства, 786 бр. уреди и 1512 бр. радиатори към уредите. 3.Кандидати за отоплителни уреди на газ:3.1.Двуконтурен кондензационен котел на природен газ до 24 kW - 519 дом., 519 бр. уреди;3.2.Двуконтурен кондензационен котел на природен газ до 35 kW-722 дом.,722 бр. уреди;Общо: 1241 домакинства, 1241 бр. уреди и 2482 бр. радиатори към уредите.Така посочените данни са налични в документа, разработен за етап I от изпълнението на проекта - Доклад за изпълнение на Дейност№ 2 „Провеждане на анализи и изготвяне на обща визия за подхода за подмяна на отоплителните устройства на твърдо гориво“(Таблица № 30 Прогнозен брой домакинства за Алтернативен сценарий №4 (стр133-136).Броя на кандидатите по подадени заявления към края на първи етап от проекта е 1849. Тези данни са налични на стр. 54 от документа, разработен за изпълнението етап I - Доклад за изпълнение на Дейност№ 6.Общината публикува покана за ФЛ и ЮЛ, към която са приложени формуляр за кандидатстване и придружителни документи (декларации и проекти на договори).Тъй като към приключване на Първи етап от проекта не бяха постъпили достатъчно заявления според финансовия ресурс за дейността,Поканата за кандидатстване ще остане отворена до изчерпване на финансовия ресурс по проекта.Община Монтана разглежда подадените документи, оценява тяхното съответствие с изискванията и извършва класиране на всички кандидати, които отговарят на приложимите изисквания.Класирането се извършва чрез приоритизиране на кандидатите по показатели, съчетаващи екологични и социално-икономически съображения. Общината изготвя класиране на кандидатите по проекта и съставя списъци с одобрени кандидати( физически и юридически лица).При отказ на одобрен за краен получател кандидат, ще се премине към следващия в листа на чакащите или общината ще набере и определи нови крайни получатели. Дейността ще се извършва в имоти на ФЛ и ЮЛ, които са одобрени за участие в проекта съгласно възприетата Визия.Там ще се извършва и монтажа и пускането в експлоатация на устройствата, доставчикът ще направи инструктаж и ще предаде гаранционна карта и съпътстващи уреда документи на крайния получател. За да се удостовери изпълнението на дейностите ще се подпише приемо-предавателен протокол между доставчика и крайния получател в три екземпляра (един за получателя, един за доставчика и един за Общината). Допълнителен текст - представен в приложение. 9 187 927.06 7 877 328.99
Закупуване/доставка и монтаж (пускане в експлоатация) на нови оборудване/съоръжения/обзавеждане/техника (отоплителни устройства на биомаса/газ/ток, във връзка с Решение, прието на Шестнадесетото заседание на Комитета за наблюдение на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ : Дейността се изпълнява през Етап ІІ от проекта, във връзка с Решение на Комитета за наблюдение на ОП „Околна среда 2014-2020 г.” за одобряване на увеличаване на общия размер на безвъзмездната финансова помощ по процедура „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“ на 129 824 051.28 лв., от които сред Кохезионния фонд в размер на 110 350 443.59 лв. и национално съфинансиране в размер на 19 473 607.69 лв. и увеличаване на максималната стойност на проектите по процедура „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“ по приоритетна ос „Подобряване качеството на атмосферния въздух“ на оперативната програма за бенефициентите Смолян, Видин, Монтана и Димитровград, прието на Шестнадесетото за заседание на Комитета на 18.05.2022 г. Във връзка с получено от страна на УО на ОПОС писмо Изх. № 08-00-270/11.03.2022 г. относно възможност за реалокация на средства в рамките на програмата и увеличаване на бюджетите на проектите, финансирани по Процедура № BG16M1OP002-5.003 „Подобряване качеството на атмосферния въздух”, община Монтана извърши преглед на изпълнението на проект Рег. № BG16M1OP002-5.003-0002 с предмет „Подобряване качеството на атмосферния въздух в община Монтана чрез подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво с алтернативни форми на отопление”, финансиран в рамките на АДБФП № Д-34-12/19.03.2019 г. по Приоритетна ос 5 „Въздух” на ОП „Околна среда 2014 - 2020 г.”. В резултат на извършения преглед бе преценено, че е налице потенциал за привличане на допълнителен брой домакинства за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи и респективно необходимост от увеличение на бюджета на проекта. Към датата на приключване на Етап І от проекта (м. май 2021 г.) са подадени общо 2 918 предварителни заявления, като въз основа на горното са направени горепосочените предвиждания, залегнали в Етап ІІ. До края на 2021 г. са набрани общо 3 225 предварителни заявления или с 304 бр. повече от броя на заявленията, въз основа на които са направени прогнозите за Етап ІІ. Горепосоченото, предполага потенциал от увеличение приблизително с 300 бр. на домакинствата/кандидатите, които ще пожелаят подмяна на старите отоплителни уреди на твърдо гориво с екологични алтернативи. Съгласно направените изчисления са налице следните резултати: Брой допълнителни заявления – 300 бр.; Брой допълнителни уреди – 693 бр., разпределени, както следва: Климатици – общо 333 бр., от които: Климатик 12000 BTU (3.5 kW) – 279 бр.; Климатик 14000 BTU (от 4 kW) – 54 бр. Уреди на пелети – 50 бр., от които: Топловъздушна камина на пелети със затворена горивна камера 12 кW – 5 бр.; Камина на пелети с водна риза 12 кW – 9 бр.; Камина на пелети с водна риза 18 кW – 25 бр.; Камина на пелети с водна риза 25 кW – 4 бр.; Пелетен котел 25 кW – 6 бр.; Пелетен котел 33 кW – 1 бр. Уреди на газ – общо 70 бр., от които: Двуконтурен кондензационен котел на природен газ до 24 kW– 67 бр.; Двуконтурен кондензационен котел на природен газ до 24 kW - 3 бр. Стоманени панелни радиатори – общо 240 бр., от които: Стоманен панелен радиатор (500x1200) – 84 бр.; Стоманен панелен радиатор (500x1800) – 156 бр. След окончателното приключване на приема на формуляри на 31.08.2023 г. е установено, че с оглед на драстичното поскъпване на природния газ и твърдите горива през 2022 г. е налице силно занижен интерес на домакинствата за подмяна на старите отоплителни устройства с отоплителни уреди на газ и пелети, което при полагане на дължимата грижа бенефициентът не е могъл да предвиди. Във връзка с горното е извършено преизчисление на количествата отоплителни устройства по Дейност 16, като отпадат прогнозираните отоплителни устройства на пелети и газ и остават само прогнозираните отоплителни устройства на електричество, а именно: • Климатик 12000 BTU (3.5 kW) или еквивалент - 279 бр. • Климатик 14000 BTU (4 kW) или еквивалент – 54 бр. • Брой домакинства, кандидатстващи за климатици – 180 бр. 1 042 303.55 390 247.20

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).