Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 209 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The main goal of the project proposal is: Encouraging citizen participation in the development, implementation and monitoring of policies for the development of leadership competencies of school principals

The specific objectives are the following:
1 (SO 1). Partnership management with citizens and businesses
2 (SO 2). Open and responsible management

The main target groups of the project are:
1. Structures of the state administration, in particular the Ministry of Education and Science
2. NGOs and structures representing school principals 
3. Business
4. General public

The project proposal provides for the implementation of 3 main activities:
1. Carrying out of a study "Development of school principals’ leadership skills – key to quality education".
2. Development of recommendations for the improvement of the legislative base, related to school principals’ leadership competences development and carrying out of an advocacy campaign, based on the recommendations.
3. Holding of a final conference with the participation of the business, civil and public sector for follow-up activities on the application of the results on a macro level.

The implementation of the project will create the necessary conditions to meet the needs for research of the needs for qualification and support in the field of management of school principals for the development of their leadership competencies.

As a result of the project implementation, major points of improvement of the legislative base, related to school principals’ leadership competences will be put forward. Stakeholders from the business, civil and public sector will be engaged in the endorsement of the recommendations and in the proposal of actionable next steps.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Проучване “Развитие на лидерските компетентности на училищните директори - ключ към качествено образование”: Дейността допринася за постигането на специфична цел 1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса". Дейността е в основата на постигане на проектната цел, тъй като ще изследва и проучи предизвикателства и възможности пред развитието на лидерския потенциал и компетентности на училищните директори, произтичащи от политиките и нормативната уредба в сферата и по такъв начин допринася за постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 а). Училищните директори са лидерите, които според проучвания на Световната банка и други авторитетни организации са един от ключовите фактори за качествено образование. Тяхната подготовка, подбор и продължаваща подкрепа към работата и професионалното им развитие са в основата на най-важните процеси за проспериращи училища и училищни общности. От приемането на новия Закон за предучилищно и училищно образование през 2016 г. създадената нормативна уредба в тази сфера не е изследвана целенасочено за конкретни предизвикателства и възможности за подобрения, които подкрепят развитието на лидерски компетентности на директорите. Същевременно динамиката и новите предизвикателства налагат фокус именно върху развитие на компетентни училищни лидери, които могат да управляват процеси, хора, средства и промяна и да развиват училищните общности. Към момента по-скоро политиките наблягат на теоретичната подготовка на директорите, познания на нормативната уредба и добри умения на администратори. Кризата, предизвикана от COVID-19 обаче нагледно ни показа, че ролята на директорите е решаваща и техните умения излизат извън диапазона, заложен от нормативната уредба към момента. Нашето проучване ще изследва доколко нормативната уредба и практиката по прилагането ѝ създават нужните условия за училищните директори да развиват лидерски компетентности и какви са нуждите им от квалификация и подкрепа в областта на управлението. В рамките на проучването ще бъдат реализирани следните две поддейности: Поддейност 1. Проучване и анализ на политики и нормативна уредба, чрез : - Кабинетно проучване на политиките и нормативната уредба, свързана с подбора, подготовката, подкрепата и развитието на компетентности на училищните директори, както и възможностите за развитие на ефективно лидерство чрез продължаваща квалификация - Анализ на възможностите, обученията и наличните инструменти за подкрепа на училищните директори за развитие на ключови лидерски компетентности. Фокус ще бъде поставен върху предлаганите обучения в Информационния регистър на одобрените програми за повишаване на квалификацията на педагогическите специалисти, както и Национална програма “Квалификация” и други съществуващи инструменти и политики Поддейност 2. Теренно проучване на потребностите на училищните директори в държавни и общински училища от квалификация по темата и изследване на случай (Case Study), което да покаже как на практика се реализира „веригата“ на управление в едно училище. Изследването ще послужи за извеждане на препоръки към взимащите политически решения и за иницииране на обществен дебат за промени на нормативната уредба. В допълнение, към резултатите от теренното проучване ще бъдат интегрирани анализа, заключенията и изводите от Поддейност 1, които ще бъдат представени в един общ доклад под формата на онлайн и печатно издание. То ще бъде разпространено сред представителите на целевите групи по проекта и по-специално сред директорите на училища и ще бъде публикувано на страницата на партньорите по проекта и представено по време на заключителната конференция. Целевите групи, към които е насочена дейността са: Структури на държавната администрация, НПО и бизнес, тъй като тези целеви групи имат нужда от целенасочено проучване по темата, чрез което да се идентифицират пропуските и предизвикателствата. Това ще даде основа за конкретни препоръки към политики, които заинтересованите страни ще изготвят в диалог. 34 440.00 34 440.00
Създаване на препоръки и застъпничество за подобряване на нормативната уредба, свързана с развитието на лидерските компетентности на училищните директори: Настоящата дейност допринася за постигането на СЦ2 на проектното предложение "Открито и отговорно управление", тъй като ще предложи механизми и добри практики за подобряване на политиките, свързани с приложението на нормативна уредба по отношение на развитието на лидерските компетентности на училищните директори и политиките за подготовка, подбор и подкрепа на директорите чрез съвместни действия между граждански, публичен и частен сектор. Съответно, изпълнението на дейността допринася за постигане на Цел 2 на процедурата.Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 в). Дейността предвижда взаимодействие между заинтересованите страни в работни групи по обсъждане и изготвяне на предложения и становища към Министерство на образованието и науката и ресорните дирекции. Целта на дейността е да се инициира диалог по темата, който да даде резултат по предложенията, формирани на база на нуждите, резултатите от проучването, идентифицираните проблеми и предложени решения. Целта на препоръките е те да адресират конкретни промени в нормативната уредба и да ангажират заинтересованите страни в диалог за тяхното приложение. Дейността предвижда създаване на препоръки и застъпничество за промени в нормативната уредба, уреждаща подбора, подготовката, подкрепата и отговорностите на училищните директори и развитието на лидерските им компетентности. Препоръките ще бъдат идентифицирани на основата на проведеното проучване в Дейност 1, следователно ще бъдат доказателствено базирани на анализираните факти. Препоръките и самото проучване ще бъдат в основата на последващите дейности в рамките на проекта. За целта, ще бъде сформирана работна група от представители на заинтересованите страни (граждански организации, публични институции, бизнеса, училищните директори, училищните общности) - за формулиране на основните точки от съдържанието на становища с препоръки, изведени на база на резултатите от Дейност 1 и адресирани към отговорната институция - МОН, както и за разработване на компетентностен модел в подкрепа на препоръките. Съответно, планира се провеждането на 3 срещи на работната група и формулирането на 2 основни препоръки към МОН, както и ще бъдат проведени работни срещи с ресорните експерти и политически отговорни лица по препоръките за промяна в политиките. Целева група, към която е насочена дейността: Структури на държавната администрация и по-специално - МОН и ресорните дирекции. Чрез изпълнението на дейността ще бъдат преодоляни описаните проблеми и нужди на целевата група, тъй като те ще получат конкретни механизми, изведени на база проучването и формулирани от страна на гражданските организации. Механизмите ще бъдат конкретно насочени към разрешаването на идентифициран в проучването проблем и базирани на нуждите на целевите групи. Това гарантира, че формулираните предложения водят до доказателствено базирани политики. 14 968.80 14 968.80
Конференция „Ефективно училищно лидерство за качествено образование“: Дейността допринася за постигането на СЦ1 на проектното предложение: "Партньорско управление с гражданите и бизнеса", като активно ангажира заинтересованите страни в диалог и взаимодействие за подобряване на средата за развитие на лидерски компетентности на директорите и последващи съвместни действия по приложение на препоръки и решения за преодоляване на настоящите предизвикателства. Съответно, дейността има пряко отношение към постигане на Цел 1 на процедурата. Същевременно, дейността попада в допустимидейности от Насоките за кандидатстване, т. 13.1 д). Дейността предвижда провеждане на събитие - конференция, на което ще бъдат представени резултатите от проекта и дискутирани със заинтересованите страни. Конференцията е заключително събитие по проекта, което ще ангажира заинтересованите страни с резултатите от проекта, приложение на препоръките и следващи стъпки като постави акцент върху лидерската роля на училищния директор и развитие на необходимите компетентности, които ще го подкрепят в развитието на училището и подобряване качеството на образованието. С оглед на пандемията от COVID-19 и новите формати на провеждане на събития, конференцията ще се проведе в хибриден формат - присъствено и с живо онлайн излъчване. Физическото провеждане ще е в гр. София в рамките на един ден. Предвиждаме минимум 20 присъстващи участници на живо. Онлайн излъчването ще е достъпно за аудитория от цялата страна - минимум 30 участници. Събитието ще включи: - Представяне на резултати от проекта - лектор (key note speaker), който ще представи темата за ролята на училищния директор като лидер и мениджър - Панелна дискусия със заинтересовани страни - Дискусия между заинтересованите страни за приложение на препоръките, мултиплициране на резултатите и следващи съвместни действия. По време на събитието ще разпространяваме активно и продуктите от дейностите - доклад, компетентностен модел и др. Целеви групи, към които е насочена дейността: - Структури на държавната администрация – МОН и РУО - НПО – експертни и граждански организации - Бизнес – отговорни компании с ангажимент към образованието и доставчици на квалификационни обучения за директори - Общественост – образователни експерти, родители, учители, директори Събитието цели да представи резултатите от проекта и да провокира конструктивен диалог между заинтересованите страни, пряко ангажирани с темата, които да обсъдят добри практики за взаимодействие и актуализиране на нормативната уредба по темата. Това адресира и значима част от идентифицираните потребности на целевите групи и създава предпоставки за продължаване на диалога по темата. 5 400.00 5 400.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).