Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The project envisages the introduction of home composting in villages in the municipality of Kaloyanovo, through the placement of personal composters for biodegradable domestic waste. The domestic waste that will be covered by the project is code 20 02 01 "Biodegradable garden and park waste" and code 20 01 08 "Biodegradable kitchen and catering waste".
The project envisages on-site composting of the source of biodegradable waste from 400 households in four villages of Kaloyanovo municipality - Kaloyanovo village, Zhitnitsa village, Dalgo pole village and Ruzhevo Konare village.
The project applies good home composting practices in the Arun District, England and the Lipor Inter-Municipal Waste Management Service in Valongo and Vila do Conde municipalities, Portugal.
Based on the positive experience gained from good practices in England and Portugal, the project envisages the purchase of 400 pieces home composters with a capacity of 1000 liters and 400 pcs. branch crushers to be provided for use by households from the four villages that have indicated their willingness to participate in the demonstration project.
The project fully includes activities that are highest in the waste hierarchy - preventing the generation of biodegradable municipal waste through home composting at source.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготовка на обосновка за демонстрационен проект за домашно компостиране : Целта на дейността е да бъде извършено проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на добри практики, изпълнени вече успешно на друго място, реализирани и приключени с постигнати резултати, с цел прилагане и разпространение на нови мерки или управленски подходи в областта на управлението на биоразградимите битови отпадъци по отношение на предотвратяване на образуването на битови отпадъци. Дейността е възложена предварително на външен изпълнител. Обхват на дейността: Извършено е проучване на добри практики в съпоставими за територията на община Калояново населени места и области в Англия, Португалия и Белгия. Добрите практики са добре представени, така че да се оценят постегнатите резултати. Направен е сравнителен анализ за приложимостта на практиките за територията на община Калояново. На базата на идентифицираните добри практики са предложени дейностите в настоящия проект за прилагане на домашно компостиране при източника на биоразградими битови отпадъци. Като резултат от дейността е разработена Обосновка за демонстрационен проект „Изпълнение на демонстрационен проект за домашно компостиране в Община Калояново“, съгласно Приложение № 6 от условията за кандидатстване. Изпълнението на дейността ще включва следните етапи: Етап 1 Възлагане изпълнение на услугата за извършване на проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на добри практики и подготовка на Обосновка за демонстрационен проект на външен изпълнител - в изпълнение на етапа кандидатът е сключил договор с избран изпълнител (1 м) Етап 2 Извършване на проучване, съпоставка и анализ за приложимостта на добри практики и разработване на Обосновка за демонстрационен проект(1 м) - в изпълнение на етапа услугата е извършена от външен изпълнител, при спазване на заложените от кандидата изисквания и срокове. 17 568.00 17 568.00
Изпълнение на демонстрационен проект за домашно компостиране : Целта на тази дейност е да бъде въведено домашно компостиране в населени места от община Калояново, чрез разполагане на персонални компостери за биоразградими битови отпадъци с код 20 02 01 Биоразградими градински и паркови отпадъци и код 20 01 08 Биоразградими отпадъци от кухни и заведения за обществено хранене. Чрез проекта се предвижда компостиране на място при източника на образуване на биоразградимите отпадъци от 400 домакинства в четири населени места на община Калояново – Калояново, Житница, Дълго поле и Ръжево Конаре. Проектът прилага добри практики за домашно компостиране в област Област Арун, Англия и на Служба за междуобщинско управление на отпадъците Липор в общини Валонго и Вила до Конде, Португалия. Ползвайки натрупания положителен опит от добрите практики в Англия и Португалия, по проекта се предвижда закупуване на 400 бр. домашни компостери с обем 1000 литра и 400 бр. дробилки за клони, които ще бъдат предоставени за ползване на домакинства от четирите населени места, които са изявили желание за участие в демонстрационния проект. В имотите на домакинствата се отглеждат сезонни зеленчуци за лична употреба, засадени са малки овощни градини или единични плодни и по-рядко декоративни дървета, често се срещат асми или малки по площ лозови насаждения, обособени са цветни градини с различна големина и вид на цветната растителност, създадени са и се поддържат терени с тревна растителност. Всички тези насаждения създават големи количества биораградими отпадъци особено през сезоните пролет и есен. Допълнително количество биоразградими отпадъци се получават и от редовното почистване на градините от плевели, които също могат да бъдат компостирани. Чрез закупеното оборудване по проекта ще се създадат оптимални условия за производство на компост с необходимото качество. Предвидените дробилки ще дават възможност на хората, участващи в проекта да раздробят клоните, получени при подкастрянето на овощни дръвчета; лозовите пръчки от подрязването на асмите, по-дебелите стебла на зеленчуците, които се отглеждат в градините. Така в компостерите ще се компостират и тези биоразградими отпадъци, а не основно окосена трева, цветя и листа от дървета, както и кухненски биоразградими отпадъци. По този начин се гарантира, че цялото количество биораградими отпадъци от едно домакинство ще бъде компостирано и ще бъде предотвратено изхвърлянето му в контейнера за ТБО и съответно депонирано на регионалното депо. Съгласно морфологичния анализ на ТБО, образувани на територията на община Калояново, градинските отпадъци за общината представляват 40.4% от общото количество ТБО. Това е почти 50% повече от средните процентни стойности за общини с този брой население. Изчислено спрямо общото количество ТБО, които общината е събрала и депонирала на регионалното депо за 2018 г. – 4 399 т., биоразградимите отпадъци могат да се оценят на 1 777 т. Този висок процент на биоразградими отпадъци неминуемо задължава общинската администрация да вземе спешни мерки и да насочи усилията си към създаване на условия за предотвратяване на тяхното образуване чрез компостиране на място при източника. Изпълнението на дейността включва следните етапи: Етап 1 Възлагане на доставка на външен изпълнител - кандидатът ще подготви и проведе процедура за доставка по ЗОП за доставка на 400 бр. домашни компостери с обем 1000 литра и 400 бр. дробилки за клони и ще сключи договор с избран изпълнител (1 м подготовка; 2-4 м - провеждане на процедура по ЗОП) - в изпълнение на етапа ще бъде избран външен доставчик и ще бъде сключен договор Етап 2 Доставка и предоставяне на компостери и дробилки на домакинствата включени в проекта (5 м) - ще бъдат доставени компостери 1000 л. и дробилки за клони, които ще бъдат раздадени на участващите в проекта домакинства за ползване Етап 3 Компостиране на образуваните биоразградими отпадъци от домакинствата и произвеждане на компост (6-18 м)-ще се извършва реалното компостиране и производство на компост 261 523.20 224 640.00
Организиране и провеждане на кампания за популяризиране на резултатите от проекта: Целта на дейността е повишаване на осведомеността и общественото самосъзнание на гражданите за спазване на йерархията за управление на битовите отпадъци. Прилага се добра практика на Фондация Флако във Фландрия, Белгия, в рамките на която домашното компостиране за домакинствата започва с обучение на участниците. Планирани са следните форми за популяризиране: 1.Организиране и провеждане на уоркшоп на тема „Домашно компостиране”-за представители на 400 домакинства, включени в проекта. Уоркшопът ще се води от квалифицирани лектори, които ще представят домашното компостиране.Ще се излъчват образователни клипчета, ще се правят практически демонстрации.Уоркшопът е директно насочен към повишаване на общественото съзнание за предотвратяване образуването на биоразградими отпадъци от домакинствата. 2.Изработване и отпечатване на наръчник за домашно компостиране Ще се отпечата с тираж 600 бр. Ще се разпространява сред участниците в проекта и сред представители на целевата група. Това е подходящ начин за повишаването на общественото самосъзнание за спазване на йерархията за управление на отпадъците и за участниците в проекта, и за представителите на целевата група. 3.Организиране и провеждане на анкетно проучване Ще се извърши чрез специално разработени въпросници, сред участниците в демонстрационния проект.Резултати ще бъдат анализирани и обобщени в доклад и ще бъдат използвани в процеса на разширяване на домашното компостиране. Форма ще бъде полезна за общинските администрации при по-нататъшното разширяване на системата 4.Създаване на страница и група за демонстрационния проект в социалната мрежа Фейсбук Страницата ще представя информация за домашното компостиране-видеоклиповете,обучителни материали,информация за добри практики.Групата ще свързва домакинствата, участващи в домашното компостиране,които ще споделят практически въпроси,проблеми,опит. Формата ще допринася пряко за повишаване на общественото съзнание за предотвратяване образуването на биоразградими отпадъци от домакинствата 5.Изготвяне на обобщаващ материал за демонстрационния проект Предвижда се статия в местна и/или национална медия (вкл. електронна) с информация за проекта - етапи, участници, дейности, трудности и рискове,ключови моменти,цели и резултати, мнения на преките участници Информацията ще достигне до широк кръг хора от целия регион и от цялата страна, като директна ще допринесе за повишаване на общественото съзнание и спазване йерархията за управление на битовите отпадъци 6.Провеждане на кръгла маса за популяризиране на резултатите от проекта В кръглата маса ще вземат участие общините от Регионалното сдружение за управление на отпадъците Карлово–Карлово, Калояново, Хисаря, Сопот и Брезово.Бенефициентът ще представи постигнатите цели и резултати от проекта и ще сподели натрупания практически опит. Представителите на общинските администрации ще обсъдят възможностите за разширяване обхвата на домашното компостиране и сред останалите общини,ще се планират бъдещи съвместни дейности в сферата. Събитието ще има изключително влияние върху общинските ръководства,които ще добият представа и ще споделят впечатленията си сред жителите на собствените си общини. Изпълнението на дейността включва следните етапи: Етап 1-Възлагане на услуга за организиране и провеждане на кампания за популяризиране на резултатите от проекта на външен изпълнител - кандидатът ще подготви и проведе процедура за доставка по ЗОП за услугата и ще сключи договор с избран изпълнител (1-2 м подготовка и провеждане на процедура по ЗОП) - в изпълнение на етапа ще бъде избран външен изпълнител и ще бъде сключен договор Етап 2-Провеждане на мероприятията от кампанията-(3-6 м -уоркшоп; 3м-наръчник; 15-18м-анкетно проучване;3-18м.-страница и група във Фейсбук;15м-обобщаващ материал;17м-кръгла маса)-в изпълнение на етапа ще бъдат организирани и проведени формите за популяризиране на демонстрационния проект 63 600.00 23 760.00
Организация и управление на проекта и Информация и комуникация: Организацията и управлението на проекта е съвкупност от взаимосвързани дейности, насочени към постигането на поставените цели и резултати, предприети от определена отправна точка, в рамките на определено време и с конкретни ресурси, отчитайки влиянието на вътрешната и външна среда на проекта. Важна характеристика в управлението на проекта е, че това не е рутинна дейност и решаване на определен конкретен проблем, а използването на различни управленски техники и методи и организацията на различни по вид ресурси. Включване на тази дейност в проекта, цели прозрачно му управление и изпълнение, чрез прилагане на ефективни методи на мониторинг, контрол, верификация, разплащане, осчетоводяване на разходите, администриране и докладване за нередности. Организацията и управлението на проекта е от изключително значение за постигане на поставените цели. Дейностите по него трябва да бъдат планирани и проектирани, така че да се осигури максимална сигурност за качественото му изпълнение. За изпълнението на дейността ще бъде сформиран екип за организация и управление, който ще е пряко отговорен за качественото му изпълнението, в съответствие с изискванията Управляващия орган на ОПОС. Екипът ще е отговорен за изпълнението на проекта и за неговото отчитане, за комуникацията с УО на ОПОС, в съответствие с длъжностните характеристики/работни задания на неговите членове. Екипът ще се състои от следните длъжности: Ръководител на проекта, Координатор, Счетоводител и Технически сътрудник. Част от екипа на проекта, вкл. ръководителят на проекта ще бъдат служители на бенефициента. В рамките на дейността ще се изпълняват и мерки за информация и публичност, които са задължителни за осигуряване на максимална информираност и пълна публичност на проекта. По този начин се създава прозрачност при реализацията на проекта и се информира на обществеността за приноса на ЕФРР за изпълнение на целите на проекта и респективно на целите на ОПОС. Изпълнението на дейността ще бъде съгласно изискванията на „Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация" 2014-2020 За да се осигури максимална публичност по проекта са предвидени следните дейности: - изработване на 1 бр. постоянна обяснителна табела за запознаване на обществеността с проекта - изработване и разпространение на 3 000 информационни листовки за запознаване на обществеността с проекта и проектните дейности, цели, резултати - изработване на 2 бр. банери - за информация за проекта по време на публичните събития - изработване на 1000 информационни стикера, които ще се поставят върху закупеното оборудване по проекта и ще показват източника за финансиране; - изработване на 150 тефтера, 150 химикала, 50 флаш памети, 50 чаши, 50 бутилки за вода за многократно ползване, които ще се раздават на обществеността с цел популяризиране на приноса на ЕФРР и ОПОС за финансиране на дейностите по проекта; - публикуване на подробна информация за проекта на интернет страницата на кандидата и периодично публикуване на актуална информация за отделните етапи от неговото изпълнение. Изпълнението на дейността включва следните етапи: Етап 1 - сформиране на екип - 1м. Етап 2 - работа на екипа по организация и управление на проекта - 1-18 м. Етап 3 - изпълнение на дейности за информация и публичност 47 976.77 37 235.52

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).