Спомагателни дейности във връзка с подготовка и изпълнение на проекта: Под-дейност 1.1 включва спомагателни дейности за подготовка на проектното предложение.
Дейността включва извършване на експертни анализи и оценки, необходими за подготовка на проектното предложение, вкл.:
- Планиране на дейностите, необходими за разработване на План за действие за вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) в България, въз основа на първоначален анализ на резултатите от картирането и докладването за вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758), извършено през 2013 г., по чл. 17 от Директива 92/43/ЕИО на Съвета от 21 май 1992 година за опазване на естествените местообитания и на дивата флора и фауна (Директива за хабитатите). След одобряване от Европейската комисия на данните от последното докладване (от 2019 г.), всички нови и/ или променени параметри (в случай че възникнат такива) ще бъдат отразени в хода на изпълнение на проекта. Това ще се извърши от избраните изпълнители за разработване на проекта на Задание и/ или експертите, на които е възложена актуализацията на плана, в зависимост от датата на одобряване на доклада от ЕК;
- Подбор и описание на най-подходящия подход за теренни проучвания на вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758);
- Анализ на обема и сезонния характер на работата на терен и определяне на необходимото оборудване, числеността на екипа за теренна работа, както и графика за изпълнение на проекта.
Под-дейност 1.2 включва спомагателни дейности за изпълнение на проекта. Тя предвижда подробен анализ на наличната информация, вкл.:
- План за действие за кафявата мечка в България от 2008 г.;
- Заданието за разработване на план за вида за следващите 10 години, одобрено от министъра на околната среда и водите;
- Данните от двете докладвания на България по чл. 17 от Директивата за хабитатите;
- Данни от проведени теренни проучвания от Изпълнителната агенция по околна среда;
- Научни публикации за вида;
- Данни и резултати от проекти, включващи дейности за кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) (напр. изпълнени проекти, финансирани от ПУДООС, LIFE+, ИАОС и др.);
- Анализ на налични документи на национално ниво и ниво ЕС, вкл. Национална приоритетна рамка за действие за НАТУРА 2000.
- Други приложими документи като информацията, получена при изпълнение на проектите на Природен фонд от 90-те г. и проекта на БАН за създаване на Червената книга на Република България.
Документацията за възлагане и провеждане на поръчка по реда на Постановление № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обн. ДВ. бр.52 от 08.07.2016 г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.68 от 22.08.2017 г. (ПМС 160/ 2016 г.), ще се разработи в рамките на дейността по организация и управление. Това е приложимо, когато разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. |
20 600.00
|
18 000.00
|
Подготвителни дейности за работа на терен за проучване на вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) в България : В рамките на Дейност 2 ще бъдат избрани най-малко две местообитания на вида, където да бъдат извършени теренни проучвания (във или извън Натура зони, в зависимост от резултатите от анализа). Ще бъдат формирани двата екипа за работа на терен. Всеки екип за картиране на вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) ще се състои от 2 експерти, които ще обхванат всички определени места. Общите изисквания към членовете на екипа са:
1. Да имат университетско образование в съответната или еквивалентна област;
2. Да имат доказан опит в провеждане на научно-изследователска и/ или теренна работа, свързана вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) или други индикаторни гръбначни животни в местообитанията на този вид;
3. Компютърна грамотност и умения за работа с GPS.
За целта на теренните проучвания ще се осигурят:
1. Определителна таблица на размерите на следите на мечката според възрастта и пола;
2. Карти на определените за теренна работа местообитания, с индикации за съществуващите чакала и хранилки за копитния дивеч; Цифрови карти на местообитанията за вграждане в GPS устройства;
3. Полеви формуляр за попълване на данни.
В рамките на Дейност 2 ще бъде закупено необходимото оборудване и консумативи, които включват най-малко:
- Фотокапани;
- GPS устройства;
- Бинокли и очила за нощно виждане;
- Фотоапарати и обективи;
- Лаптопи за първична обработка на постъпващите данни от полевите експерти;
- Индивидуална екипировка – зимни обувки, зимни якета, снегоходки, спрейове;
- Статистически пакети - Sigma Stat, Statistika или др.
Резултатите от изпълнението на настоящия проект са от изключително значение, тъй като те ще бъдат основа за изпълнение на мерки насочени към вида през следващите 10 години, с цел подобряване на природозащитното му състояние. Съответно данните, с които ще се работи следва да бъдат коректни и потвърдени. Всичко гореописано обуславя необходимостта от допълнителни теренни проучвания, чрез реализацията на които да бъдат набрани уточняващи актуални данни, на база на които да могат да се направят коректни заключения. |
34 558.60
|
28 545.00
|
Теренни проучвания на вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) в България : Кафявата мечка (Ursus arctos L.) е с високо консервационно значение в Европа, а популацията в България е измежду няколкото национални популации в ЕС, които наброяват повече от 500 индивида. Тя е застрашен и защитен вид (Спиридонов, Спасов, 2015). Мониторингът на кафявата мечка в България с цел оценка състоянието на вида, започва с подкрепата на проект на Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС) "Разработване на национална система за мониторинг на биологичното разнообразие и защитените зони в България" – PPA03/BG/715 (2004 г.). Регулярният национален мониторинг на вида е планиран в Националния план за действие за кафявата мечка в България (2008 г.). Подобрените методи за мониторинг са официално одобрени от Министерството на околната среда и водите (МОСВ) през 2016 г. Опазването на мечката (както и на другите едри хищници) на Балканите не може да бъде направено без решаване на проблемите между хищника и човека. За да стане това, усилията трябва да са насочени към:
- Превантивни мерки срещу щетите, причинявани от мечката в селското стопанство (защита на пчелини, снабдяване с подходящи кучета за охрана и др.);
- Механизми за компенсиране на щетите;
- Програми за работа с обществеността, изясняващи смисъла на опазването на едрите хищници на местните хора, работниците в горските стопанства и децата в частност.
Повишаването на информираността на хората в мечите хабитати е решаваща стъпка и вероятно един от най-ефективните механизми за опазването на мечката (Wilderness fund, 1998). Овладяването на бракониерството и опазването на хабитатите е възможно само чрез ефективна охрана, създаване и ефективно управление на подходящи защитени територии и „екологични коридори“ между изолираните популации. Сътрудничеството на правителствените институции и неправителствените организации за изпълнението на европейските и националните планове за действие са ключови условия за опазването на мечката.
Мечката у нас е „беглец от цивилизацията“ и обитател на старите гори и глухи места. Основните местообитания в България са старите широколистни гори в средните и високите горски пояси. В по-ниските части (Централен Балкан, Южен Пирин), местообитанията включват и буково-габърови и дъбови гори, предимно по стръмни и скалисти ждрела. Временни местообитания може да бъдат високопланинските открити терени около или над горната граница на гората. Там мечките, привлечени от пашата на добитък или от зреенето на боровинките през лятото и есента, могат да използват за временни убежища храстови формации и обрасли, скалисти долове.
Дейност 3 ще се изпълни в съответствие с биологията на вида. Събирането на данни се разпределя времево по сезони в зависимост от географското положение и надморската височина на териториите за изследване. Теренните проучвания ще бъдат реализирани в най-малко 2 основни местообитания на вида, доколкото мечката е разпространена у нас основно в два района (две географски суб-популации): Рило-Родопския масив и Средна Стара планина, като последното е в една или друга степен изолирано. Допълнителна теренна информация може да бъде събрана от местообитания, където мечката се появява спорадично. Събраната информация от теренната работа ще се използва за уточнения при изчисляване на популацията на кафявата мечка с програмен продукт "Десктоп приложението за статистическа оценка на популацията на кафява мечка в България". Допълнително ще бъде събрана и информация за индикаторни видове, които живеят в основните местообитания на мечката. Тази информация ще се използва при оценка на състоянието на популацията на мечката. |
6 000.00
|
5 253.50
|
Подготовка на проект на План за действие за вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) в България: Подготовката на проект на Плана за действие за вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) ще се извърши при стриктно спазване на Наредба 5/ 2003 г. и на одобреното Задание. Отделните раздели на документа ще включват най-малко:
1. Описание на биологичните особености и екологични изисквания на вида;
2. Оценка на разпространението и състоянието на популациите на вида, както и на условията в неговите природни местообитания;
3. Данни за заплахите и лимитиращите фактори;
4. Възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за вида, включително мерки за опазване извън естествената му среда, ако се налагат такива;
5. Мерки за ограничаване на разпространението или отстраняване на неместен вид в случаите по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Наредба 5/ 2003 г.;
6. Възстановителни или поддържащи мерки за местообитанията на вида - предмет на плана;
7. Мерки за възстановяване на природните местообитания след ограничаване разпространението или отстраняването на неместен вид, в случаите по чл. 2, ал. 1, т. 3 от Наредба 5/ 2003 г.;
8. Мерки за наблюдение и контрол върху изпълнението и ефекта от осъществените дейности;
9. Бюджет и график за реализиране на дейностите.
- Необходимост от теренни и други изследвания и проучвания и техния обхват;
- Изисквания, свързани с възстановителни, поддържащи и др. природозащитни мерки за вида и местообитанията му;
- Изисквания за приоритетни области, в които да се планират конкретни дейности;
- Изисквания, свързани с илюстрациите и приложенията към плана - графики, формати на таблици, картен материал и др.
Ще бъдат използвани най-малко следните източници на информация:
Интернет страницата на Европейската агенция по околна среда:
http://cdr.eionet.europa.eu/bg/eu/art17
Червен списък на IUCN:
https://www.iucnredlist.org/
Интернет страница на Агенцията по околна среда към МОСВ, България:
http://eea.government.bg/
Информационна система за защитените зони от мрежата Натура 2000:
http://natura2000.moew.government.bg/.
Проектът на план ще започне да се разработва, докато текат теренните проучвания по Дейност 3 от проекта, като данните ще се анализират поетапно. |
130 200.00
|
130 877.56
|
Дейности, необходими във връзка със съгласуване на проекта и одобряване на План за действие за вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) в България: В рамките на Дейност 5 подготвеният проект на план за действие ще бъде подложен на процедура по чл. 2, ал. 2 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. В тази връзка се предвижда да бъде внесено в МОСВ уведомление по чл. 10, ал. 1 от същата наредба. Графикът за изпълнение на дейността е планиран така, че преценката да е налична при внасянето на плана за действие за разглеждане от Националния съвет по биологично разнообразие.
За да се гарантира възможно най-високо качество на подготвения документ, същият ще бъде подложен на обществено обсъждане, въпреки че Наредба 5/ 2003 г. не въвежда категорично подобно изискване.
Бенефициентът ще обяви чрез средствата за масово осведомяване най-малко 20 дни предварително датата, часа, мястото и предмета на общественото обсъждане, както и мястото, където проектът е на разположение на заинтересуваните; Писмено ще бъдат уведомени, заинтересуваните централни ведомства, научни и академични институти за обстоятелствата по в същия срок; По време на представянето на проектът на план ще воден протокол за изразените становища, бележки и препоръки; Целесъобразните бележки и препоръки ще бъдат отразени в документа; Ще се изготви мотивирана справка за неотразените бележки и препоръки. Протоколът от общественото обсъждане и справката за неотразените бележки и препоръки ще бъдат приложени към проекта на план.
Ще се работи със заинтересованите страни в рамките на обществените обсъждания на проекта на План за действие за вида кафява мечка (Ursus arctos Linnaeus, 1758) в България, като ще се осигури логистика на срещите, професионални услуги за връзки с обществеността, печатни и видео материали.
Проектът на плана за действие ще бъде внесен (в два екземпляра) в Министерството на околната среда и водите за съгласуване. В случай че проектът на план бъде върнат, бенефициентът ще отстрани констатираните пропуски. При насрочване на дата за разглеждане на проекта на план на Национален съвет по биологичното разнообразие (НСБР) ще бъде осигурено присъствие на представител на бенефициента, който ще представи проекта на план и ще вземе отношение в случай на необходимост по време на обсъжданията. В случай че съветът върне проекта на план за действие с конкретни указания, същият ще бъде преработен от екипа на бенефициента. |
66 280.00
|
64 148.80
|
Организация и управление на проекта: Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Екипът за управление ще се състои от следните лица, с които са сключени договори съгласно Кодекса на труда: Ръководител на проекта и Експерт мониторинг (т.е. вътрешни експерти).
Ще се покрият основните функции, свързани с организация и управление на проекта: подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта.
Разработване на документите за възлагане под прага за провеждане на поръчка по реда на Постановление № 160 от 1 юли 2016 г. за определяне правилата за разглеждане и оценяване на оферти и сключването на договорите в процедурата за избор с публична покана от бенефициенти на безвъзмездна финансова помощ от Европейските структурни и инвестиционни фондове, обн. ДВ. бр.52 от 08.07.2016 г., посл. изм. и доп. ДВ. бр.68 от 22.08.2017 г. (ПМС 160/ 2016 г.) е в рамките на тази дейност, тъй като разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи), дейностите за подготовка на документация за възлагане и провеждане на обществени поръчки се включват в Дейност 6 „Организация и управление на проекта“.
Дейността ще обхваща всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. |
35 000.00
|
34 555.48
|
Информация и комуникация по проекта: Ще се покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия
(http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.:
- При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.;
- По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта;
- Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС;
- Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ;
Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания.
Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. |
1 069.40
|
0.00
|