Дейност № 1: Провеждане на проучвания за оценка на състоянието на популацията на вида.: Според Червена книга на България, БАН/МОСВ, 2015 год., популацията в България се отнася към номинантния подвид Alectoris graeca graeca (Meisner, 1804) и е уникална в световен мащаб, поради наличието на зона на хибридизация с Al. chukar. Зоната е дълга 40 km и преминава през българската част от ареала. В България видът е със статус - застрашен вид EN [A-1-c], ЗБР-II; В международен: Включен е в Приложение II на Директивата за дивите птици.
В миналото пролетният запас е възлизал на около 20 000 птици. Сега има различни оценки на числеността в страната, които варират между 600 и 3000 гнездещи двойки. В всички случаи в целия ареал числеността намалява. При разработването на проектното предложение бе направен подробен анализ на наличната информация за състоянието на популацията на вида у нас, наричано по-долу Анализ, който е приложен към проекта. Бе установено, че не са налични данни за съвременното състояние на популацията. В посочените в Насоките за кандидатстване сайтове не са налични докладите за вида. В информационните масиви на ИАОС и МОСВ е налична информация от Заповедите за обявяване на ЗЗ по директивата за птиците. При зададено разширено търсене от системата, данните са малко противоречиви (виж Анализ), но след преглед на Заповедите за обявяване на зоните е видно, че вида фигурира като предмет на опазване в 25 Защитени зони с обща площ 1 117 464.31 ха. (Анализ) Това очертава доста широк ареал на разпространение, но данните за наличието на вида и числеността му в тези територии не са известни. Данните на НЛРС "СЛРБ" събрани на база пролетните таксации по сдружения за площите стопанисвани от тях се водят отделно за тракийски и планински кеклик от 2017 год. и са приложени към Анализа, но не могат да бъдат приети за научно достоверни. Същото важи за Информационната система на ИАГ, където данните за общо за "кеклик".
Всичко казано дотук налага следните изводи:
1. В информационните системи на МОСВ, ИАОС и др. публични източници липсват данни за съвременното състояние на популацията на вида.
2. Данните от проучването (Анализ) при подготовката на проекта доказват, макар и косвено, че популацията на вида критично намалява.
3. Големи площи от Натура 2000 зони по директивата за птиците са включили вида като предмет на опазване, но за наличието му в тези зони няма никакви данни.
4. Не е възможно да се разработи документ за действие за вида без съвременни данни за състоянието на популацията му на национално ниво и конкретно в ЗЗ по Натура 2000.
Това от своя страна налага в настоящият проект да бъдат предвидени предварителни проучвания, които да обхващат както камерални данни и налична информация, данни от институции набиращи подобна информация, така и данни от теренни проучвания. От своя страна провеждането на теренни проучвания следва да бъде подчинено на съвременните начини за набиране и валидиране на подобна информация. Това включва сериозна камерална обработка, както на наличната информация, така и събиране на анкетна информация от ловни сдружения, арендатори на ловни площи, горски предприятия и поделения на горското стопанство, администрации на защитени територии, РИОСВ и МОСВ, ИБЕИ - БОЦ и др. Преди провеждането на теренните проучвания (мониторинг и оценка) е необходимо разработване на съвременна методология за теренни проучвания и картиране на местообитанията. За база следва да се използват готови методики, но те трябва да са адаптирани към етологията, екологията и биологията на вида. На този етап кандидата ще осигури свои представители, членове в съответните ЛРДружества по места в ЗЗ, които ще изпълняват функциите на водачи и осигуряват логистика на проучването. Не на последно място по време и след мониторинга данните от него следва да бъдат контролирани и верифицирани от страна на Възложителя.
Всичко това ще доведе до получаването на актуална, строго научна информация за съвременното състояние на популацията на вида, която ще бъде основната база върху която ще бъде разработен План за действие за вида. |
229 806.00
|
195 004.30
|
Дейност № 2: Разработване, обсъждане и одобрение на План за действие за вида Планински кеклик (Alectoris graeca graeca, Меisner, 1804).: За вида планински кеклик има разработено Задание за разработване на План за действие, което е съгласувано с МОСВ през 2018 год. Всички дейности по разработването на Плана ще са съобразени с изискванията на НАРЕДБА № 5 ОТ 1 АВГУСТ 2003 Г. ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА РАЗРАБОТВАНЕ НА ПЛАНОВЕ ЗА ДЕЙСТВИЕ ЗА РАСТИТЕЛНИ И ЖИВОТИНСКИ ВИДОВЕ издадена от МОСВ и МЗГ и Заданието. В рамките на разработката ще се формулира главна цел на Плана, която е реалистично постижима за плановия период от 10 години. Ще се формулират конкретни второстепенни цели, при изпълнението на които ще се постигне изпълнението на основната цел. Ще се представят биологичните особености и екологични изисквания на вида. Ще се направи оценка на разпространението, състоянието и тенденциите на популацията на вида, както и на условията в неговите природни местообитания, хронологично на база научни изследвания, публикации, мониторинга и оценката от полевата работа в Дейност № 1, както и всички реализирани до момента проекти свързани с проучване, опазване и подпомагане на популацията на планинският кеклик на територията на Р България. След това ще се определят заплахите и лимитиращите фактори и определи степента на влияние на всяка от тях. Ще се анализират най-важните групи заплахи и фактори и тяхното влияние през годините за които съществуват данни. Ще се набележат основните предприети оперативни и управленски решения и ограничения, свързани с опазването на популациите на вида. В следващ раздел ще се набележат необходимите възстановителни, поддържащи и други природозащитни мерки за вида и неговите местообитания групирани в основни категории. Ще се изработи матрица за мониторинг и оценка на Плана в която ще се определят цели, обхват, показатели, периодичност на наблюденията, отговорности за организация, провеждане и финансиране на мониторинга, съхранение и ползване на информацията. В крайна сметка ще се разработи времева рамка и бюджет на Плана за действие. Към Плана ще бъдат оформени съответните приложения съгласно Заданието.
Дейността следва да бъде възложена на екип от опитни специалисти в сферата на разработването на стратегически документи за видове и местообитания, които имат опит и могат да формулират дългосрочни и средносрочни цели на опазване и планират съответните мерки насочени към постигане на целите.
След разработката Плана ще бъда представен на водещи държавни, научни и неправителствени организации за обсъждане и бележки. Тъй като в приложенията на Заданието е предвидено обществено обсъждане, съгласно Наредба № 5 то ще бъде проведено. След внасянето на корекции в Плана след обсъжданията той ще бъда внесен в МОСВ. Съгласно процедурата предвидена в Наредбата кандидатът ще предвиди достатъчно време и ресурс за отразяване на евентуалните забележки от страна на МОСВ и НСБР и ще има готовност за окончателно внасяне на Плана за одобрение в рамките на проекта. |
29 400.00
|
29 400.00
|
Дейност № 3: Организация и управление, мерки за информация и комуникация и подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки.: Възстановяването на разходите по организация и управление, (където се включват и разходите за комуникация и публичност) на проекта ще става при прилагане на хипотезата по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи). Съгласно "Методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г. " за предлагания проект процентът на единната ставка за дейността по организация и управление е 14 (четиринадесет) процента.
Дейността предвижда сформиране на екип за управление на проекта (ЕУП), както и цялостна организация и управление на дейностите по проекта. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от сключване на ДБФП и ще осъществява дейност през целия проектен период – 24 месеца. Членовете на екипа изготвят междинните и окончателният доклад за напредък по проекта, съгласно указаните образци; изготвят исканията за верифициране на разходи и плащания.Членовете на ЕУП ще покриват функциите по подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, изпълнение на мерки за информация и комуникация, разработване на документация за обществени поръчки, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. Предвидени са механизми за взаимодействие между членовете на екипа за управление на проекта при изпълнение на задачите и отчитане на работата, с цел осигуряване на вътрешна оценка и контрол, мониторинг на напредъка и предприемането на корективни мерки, при необходимост. Не са допуснати смесване и припокриване на функциите и задачите между отделните членове в екипа за управление. ЕУП е отговорен за изпълнението на дейностите в сроковете, заложени във всеки договор с конкретен изпълнител, както и за окончателното изпълнение и отчитане на целия проект пред УО на ОПОС съгласно крайния срок, заложен в ДБФП.
ЕУП ще се състои от 4 човека: 1. Ръководител на проекта - служител на кандидата; 2. Координатор „Мониторинг и оценка“ - външен експерт с голям опит в предвидените дейности и нает съгл. ПМС 160/2016 год.; 3. Счетоводител на проекта - служител на кандидата; 4. Юрист на проекта - външен експерт, нает при спазването на ПМС 160/2016 год. - за подготовка на документите за възлагане на обществени поръчки.
Предвидено е външния експерт координиращ дейностите по Мониторинг и оценка на теренните проучвания да има изпълнени предходни минимум 2 сходни проекта в областта на опазване на биологичното разнообразие (вкл. разработване на стратегически или планови документи).
Ролята на мерките за информация и комуникация е да разяснят целта на проекта, ползата му за обществеността и подкрепата на ЕС и фондовете му за осъществяването на проекта. В проектното предложение следва да се предвидят дейности за информация и комуникация, които да обхващат целия период на изпълнение на проекта и да популяризират приноса на фондовете на ЕС и в частност на ОП "Околна среда 2014 - 2020 г.". Тези дейности следва да включват като задължителен минимум приложимите за процедурата мерки и реквизити от Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf) към Националната комуникационна стратегия. Предлаганият проект не надхвърля левовата равностойност на 500 000 евро и не включва дейности по строителство и това е взето предвид при планирането на дейностите по информация и комуникация. |
34 794.00
|
30 229.05
|
Дейност № 4: Спомагателни дейности - подготовка на проектното предложение.: В рамките на дейността бяха осъществени поредица от стъпки за цялостна подготовка на проектното предложение.
При подготовката на проектното предложение основната нужда бе от привличането на външна експертна помощ в различните стъпки свързани с набиране на информация и разработване на планове за действие за видове. Спецификата на дейностите изисква експертна помощ от орнитолози специалисти по вида планински кеклик, експерти по ловно стопанство и биолози. Не на последно място е необходима експертната помощ на други специалности – финансисти, юристи за процедури по ПМС 160/2016 год., ЗООС и ЗЗТ за постигане на съответствие с екологичното законодателство, специалисти по доставки на различно оборудване и др.
За осигуряването на подготовката на проектното предложение бе сключен договор с външен изпълнител.
Дейността беше осъществена през м. януари 2020 год. |
6 000.00
|
6 000.00
|