Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 355 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The project proposal is being performed together by the Foundation "Institute for Sustainable Development of Law" and “For Our Children” Foundation. Its main purpose is to contribute the increase of civil participation in the process of embodiment and monitoring the implementation of early childhood policies and legislation. As a result of the implementation of the project activities, it is expected that an analysis will be developed for the purposes of improvement of the civil participation in the processes of formulation and implementation of early childhood policies and legislation (Action 1); to evaluate the existing legislation, to formulate proposals to modify the legal framework and to make recommendations on the improving civil participation in policy and law-making processes (Action 2); to develop a civil monitoring toolkit on state actions, policies and legislation in the field of early childhood development and to conduct an empirical study (Action 3), and to initiate joint actions between civil society and civil society actors and the state administration through holding 1 Workshop - a seminar to reveal new perspectives and to upgrade the qualification of administration officials and defined target groups and one round table (Action 4 and Action 5).
As a result of the implementation of the project activities, the policies and the legislative process in the field of early child development are expected to be more influenced by the representatives of the civil society.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1: Разработване на анализ, свързан с подобряване на гражданското участие в процесите на формулиране и изпълнение на политики и законодателство за ранно детско развитие: По тази дейност се предвижда изготвяне на анализ на съществуващата нормативна рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми. Препоръка на Съвета на ЕК за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст като правен инструмент представлява израз на ангажимента на държавите членки за прилагане на мерките, набелязани в текста, и дава по-солидна политическа основа за промени.Препоръката е насочена и към родители, институции и организации, включително социални партньори и организации на гражданското общество Рамката за качество има за цел не само да определи минимални стандарти, но и да насърчи държавите членки да предоставят висококачествени услуги. Тя е инструмент за управление, чиято цел е да даде насоки за разработването и поддържането на системи за образование и грижи в ранна детска възраст, основани на добри практики в държавите — членки на ЕС. Дефинирани са 5 области за прилагане на рамката: достъпност, работна сила, учебна програма, мониторинг и оценка, управление и финансиране. В България съществува хоризонтално взаимодействие между трите ключови сектора - здравен, образователен и социален. Извършването на дейностите се осъществява в детски ясли, детски градини и предоставяни социални услуги в общността. Това обуславя необходимостта от анализ за съответствие не само с европейските норми, но и за отстраняване на противоречия в секторното законодателство. Обект на анализ ще бъдат: 1. Нормативна рамка в сферата на здравеопазването: -Законът за здравето -Законът за лечебните заведения -Медицинският стандарт „Педиатрия“ -Наредба №15 от 2005 г. за имунизациите в България 2. Нормативна рамка в сферата на образованието: -Закон за предучилищното и училищното образование - Ранното детско развитие е регламентирано в ЗПУО в Раздел III, чл. 5 и чл. 6 -Държавния образователен стандарт за предучилищно образование - Наредба № 10 от 19.12.2017 г. -Държавният образователен стандарт за приобщаващо образование - Наредба за приобщаващото образование от 2016 г. -Наредба № 8 от 11.08.2016 г. за информацията и документите за системата на предучилищното и училищното образование -Наредба за финансирането на институциите в системата на предучилищното и училищното образование -Стратегията за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015-2020) -Националната стратегия за насърчаване и повишаване на грамотността (2014-2020) -Националната стратегия за учене през целия живот (2014-2020) 3. Нормативна рамка в социалната сфера -Законът за закрила на детето -Законът за социално подпомагане -Законът за семейни помощи за деца -Закона за защита от домашно насилие -Наредбата за критериите и стандартите за социални услуги за деца -Националната стратегия за детето -Националната стратегия „Визия за деинституционализация на децата в Р България“ -Националната стратегия за намаляване на бедността и насърчаване на социалното включване За изготвянето на доклада ще бъдат проведени следната поредица от правни действия: 1. Изследване на действащата нормативна уредба в контекста на Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. 2. Съпоставяне на отделните нормативни актове и извличане на детайлната уредба на предмета, подлежащ на изследване; установяване на празноти в законодателството, неефективно прилагане на определени правни режими, както и липсата на правна уредба за определени въпроси, свързани с предмета на изследване. 3. Правен анализ на действащото законодателство в сферата на изследване. 4. Изготвяне на доклад, в който да бъдат обективирани констатациите, изводите и обобщенията от извършения правен анализ Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Тази дейност попада в група 1 от дефинираните в Насоките. 41 000.00 44 226.00
Дейност 2. Изготвяне на оценка на действащото българско законодателство, формулиране на предложения за изменение на нормативната уредба и отправяне на препоръки, към държавната администрация: Основната цел на дейността е посветена на подобряването на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие. Участващите организации считат за най-уместно това да се се случи, чрез осигуряването на външна експертиза, която да бъде ангажирана с установяването на празноти в законодателството, неефективно прилагане на определен правен режим, както и липсата на правна уредба за определени въпроси. В този смисъл с изпълнението на дейността ще бъде възможно да бъдат открити слабости на сега действащата нормативната уредба в областта на ранното детско развитие – които се дължат на различни фактори – нови потребности и изисквания на целевите групи, недостатъчно добре формирана актуалната нормативна уредба, нереализирани възможности за нейното усъвършенстване и др.. Подобряването на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие ще бъде възможно, тъй като препоръките, които ще бъдат изготвени и отправени след това ще позволят на отговорните за провеждането на политики в областта на ранното детско развитие институции да инициират действия, които да доведат до усъвършенстване на на нормативната уредба в областта на ранното детско развитие. Предвижда се елемент на изготвената оценка да е документ, в който на основата на обективираните констатации, изводи и обобщения от извършения правен анализ, да бъдат формулирани препоръки до админиситрацията и предложения за изменение на нормативната уредба в съответствие с разпоредбите на Препоръката на Съвета на ЕС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст. Стратегическата част на документа включва формулирани препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството съгласно силата на нормативните актове в тяхната йерархия. Изготвянето на доклада с оценка, отправянето на препоръки до администрацията и предложения за изменение на нормативната уредба включва извършването на следните последователни действия: 1. Запознаване с анализа на действащото законодателство в контекста на „Препоръка на Съвета на EС за висококачествени системи за образование и грижи в ранна детска възраст“. 2. Оценка на необходимостта от изменение и допълнение на текстовете в действащите нормативни актове в контекста на Препоръката на Съвета на ЕС; 3. Формулиране на предложения за изменение и допълнение на нормативната уредба съобразно анализираната проблематика. 4. Изготвяне на стратегическата част на документа с формулирани препоръки към държавната администрация за нуждата от промени в изследваните области на законодателството съгласно силата на нормативните актове и тяхната йерархия. 5. Изготвяне на предложение за нормативни текстове. Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Тази дейност попада в група 1 от дефинираните в Насоките. 23 000.00 24 818.40
Дейност 3: Разработване на механизми, инструментариум и методика за граждански мониторинг върху действията и политиките, провеждани от държавата в областта на ранното детско развитие и осъществяване на граждански мониторинг чрез провеждане на изследване за практическото им приложение в детски заведения от различен тип.: Дейността предвижда провеждане на изследване чрез предварително разработен инструментариум за проверка на практика на съответствието с въведените политики и стандарти за качество. За реализирането й се предвижда разработване на практически инструментариум (програма и методика, извършване на изследване, набиране на първична информация, обработка на информацията, огласяване на данните от анализите, както и на окончателните резултати) за изследване в областта на ранното детско развитие с цел разкриване и анализиране на детерминантите на процесите и явленията, разкриване и анализ на съществуващи взаимовръзки. Чрез създадената методика и използване на емпиричните методи на наблюдение и документален метод се предвижда теренно проучване в детски ясли и детски градини. Наблюдението се провежда с цел регистрация на първична информация относно целенасоченото възприятие на определени явления и процеси от обективната действителност в реално време и пространство в съответствие с програмата на изследването. Чрез извършване на предвиденото изследване по изготвената в резултата на изпълнение на тази дейност конкретна методика се постига целта за извършване на мониторинг на съществуващите и действащи политики и стандарти. Като обект на проучване са набелязани 20 детски заведения в 5 населени места – в гр. София и гр. Пловдив, два по-малки общински центъра и две селски общини. Заложеният обем предвижда изследването да обхване по 3 бр. детски ясли и детски градини в София и Пловдив и по 1 бр. от двата вида заведения в по-малките общински центрове и в селските общини. Подборката включва обекти от различни квартали с различен социален статус с цел по-голяма представителност на проучването. Предвижда се включване в изследването на частни детски заведения, както с цел обхващане на целева група "Бизнес", така и като база за съпоставяне на изпълнението на политики и нормативи. Проведените проучвания в реална среда ще позволят формулирането на изводи за необходимостта от промяна на стандартите, регулаторната база и нормативната рамка. В резултат от изследването екипът от експерти, ангажирани с него, генерира доклад за фактическото състояние и препоръки за хармонизиране на националната нормативна база с европейските рамки и насоки. Заложено е докладът да бъде публикуван онлайн, което го прави публично достъпен. Целевите групи, които тази дейност дефинира, са обществеността, структури на държавната администрация, общини, НПО, бизнес и професионалистите, ангажирани в системата на детските ясли и детските градини. Различните структури на държавната администрация имат интерес от хармонизация на законодателството, както на национално, така и та европейско ниво. Обектът на проекта изисква хоризонтално взаимодействие и междуведомствен подход за увеличаване на капацитета на администрацията за формулиране и изпълнение на политики, подкрепен със съответното финансиране. Проблем за администрацията е липсата на обща регулаторна рамка, позволяваща изпълнение на функции без ясно разделяне на периметъра на въздействие. В прерогативите на общините е създаването и поддържането на детски заведения и предоставянето на социални услуги в общността. В България съществуват множество НПО, чийто фокус са правата и защитата на детските интереси, личностното развитие и извършване на дейности за обществено осъзнаване на факта, че децата са капитал за функциониране на модерно и развито гражданско общество. Специалистите, работещи в детски заведения и социални услуги, имат интерес от издигане на професионалния авторитет на лицата, заети в сферата на образованието и грижите в ранна детска възраст и достойно заплащане. С повишаване на качеството и чрез установяване на професионални стандарти и нормативи всички целеви групи могат да удовлетворят нуждите си и да генерират ползи. Тази дейност попада в група 2 от дефинираните в Насоките. 10 741.98 12 034.07
Дейност 4 Осъществяване на съвместни дейности между НПО, администрациите и СИП за реализация на публични политики и законодателство в областта на ранното детско развитие, законодателство и управление, чрез провеждане на уърк шоп : Под образование и грижи в ранна детска възраст в Препоръката се разбира всяка регулирана мярка, чрез която се предоставят образование и грижи за деца от раждането до задължителната възраст за започване на начално училище, независимо от обстановката, финансирането, работното време или съдържанието на програмата, като се включват дневните грижи в център или в семейна среда; услугите по предоставяне на грижи, които са субсидирани с публични или частни средства; детската градина и предучилищното образование. Извършването на дейностите в тази област в България се осъществява в детски ясли, детски градини, социални услуги в общността. Детските ясли са организационно обособени структури към системата на МЗ, в които медицински и други специалисти осъществяват отглеждане, възпитание и обучение на деца от тримесечна до тригодишна възраст. Детските ясли се създават с цел подпомагане на семействата при отглеждане на деца до тригодишна възраст и за осигуряване на тяхното нормално физическо и психическо развитие. Яслени групи могат да се откриват и в целодневни и седмични детски градини, като организацията на работа в тях не се различава от тази на постоянните ясли. Детската градина е институция в системата на предучилищното и училищното образование, в която се отглеждат, възпитават, социализират и обучават деца от 2- 3 годишна възраст до постъпването им в I-ви клас. В детските градини работят помощник-възпитатели, чиято основна роля е да подпомагат възпитателите, работещи пряко с децата и семействата. Те обикновено притежават по-ниска квалификация от възпитателите и няма никакви изисквания за тяхната професионална подготовка. Една рамка за качество може да бъде ефективна съставна част от доброто управление в образованието и грижите в ранна детска възраст. По мнение на експерти и според неотдавнашен преглед на политиките, държавите, които разработват и прилагат рамки за качество, имат по- всеобхватен и по-последователен подход към реформите. Тясната връзка с трудовите, здравните и социалните политики несъмнено би била предимство, тъй като може да допринесе за по-ефективното преразпределение на ресурсите чрез насочване на допълнителни средства към групи и квартали в неравностойно положение. В този контекст проектното предложение предвижда провеждане на уъркшоп - семинар за разкриване на нови перспективи и надграждане квалификацията на служители на администрацията и дефинираните целеви групи. Въз основа на резултатите от Дейност 1 и Дейност 2 и изготвените доклади участниците в семинара ще се запознаят с направените констатации, предложенията за промяна в политиките, насоките за повишаване на качеството и препоръките за промяна в действащото законодателство Целеви групи: Експерти от МОН, МЗ и АСП; представители на общини (засилва се ролята на общините в предоставянето и управлението на социални услуги); представители на предоставящите социални услуги; представители на учителските синдикати. Тази дейност попада в група 3 от дефинираните в Насоките - Съвместни действия между администрации, НПО и СИП за реализация на публични политики и законодателство. 2 899.20 3 742.85
Дейност 5 Провеждане на кръгла маса : Основната цел на дейността е да повишаване на обществената осведоменост и насърчаване координацията между неправителствения сектор, бизнеса, други представители на гражданското общество и държавната администрация в процесите на реализацията на публични политики, законодателство и управление. Дейността предвижда провеждане на кръгла маса, на които да бъдат обсъдени направените по Дейност 1 и Дейност 2 анализи и оценки и резултатите от изследвания чрез изработения инструментариум за мониторинг по Дейност 3. Участието на НПО в процеса на формиране на политики и на вземане на решения, е условие за открито, отговорно и ефективно управление. Гражданите следва да разпознават в провежданите политики и вземаните решения реализирането на собствените си интереси, да съществуват механизми, чрез които тези интереси да бъдат поставени в центъра на политическия процес и решения формите на включване на гражданите и НПО при формирането на публични политики и приемането на закони. В европейската рамка за качество на образованието фокусът се измества от количество - с цел подобряване на баланса между професионалния и личния живот към качество - насърчаване на образователните успехи и социалното приобщаване чрез предоставяне на качествени услуги. Това налага както разработване на нови политики, така и активно участие на гражданското общество при формулирането им. На кръглата маса се предвижда провеждане на дискусии по представянето на резултатите от изготвения анализ на нормативната рамка за ранно детско развитие в България в контекста на европейските норми. В края на мероприятието ще бъдат дискутирани представените предложения за изменения на нормативни актове. Дейността е насочена към проблемите на следните целеви групи - общественост, административни структури на изпълнителната власт, държавни органи, създадени с нормативен акт, бизнес, НПО. Отговорностите на партньорите за изпълнение на дейността са разделени както следва: Фондация "Институт за устойчиво развитие на правото" осигурява логистиката за провеждане на мероприятието. Фондация "За нашите деца" поема ангажимент за командироването на чужди служители за участие в кръглата маса. Тази дейност попада в група 4 от дефинираните в Насоките за кандидатстване. 3 960.00 3 830.98

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).