Спомагателни дейности за подготовка на проектното предложение: Дейност 1 е свързана с експертни анализи и проучвания, извършени преди подаване на проектното предложение.
Дейност 1 "Спомагателни дейности за подготовка на проектното предложение", обхваща следните експертни анализи и проучвания, извършени преди подаване на проектното предложение:
- Предварителен анализ за определяне на обхвата на дейностите в изпълнение на мерки за подобряване на природозащитното състояние на природни местообитания 4070 и 5130 по параметър „Бъдещи перспективи“;
- Събиране и обобщаване на информация за разработване на бюджет и анализ на остойностяването на проектното предложение и разработването им.
Не се предвиждат спомагателни дейности за изпълнение на проекта.
Дейностите за подготовка на документация за възлагане ще се включват в Дейност 4 Организация и управление и информация и комуникация по проекта". Ще се обхванат всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. |
29 700.00
|
29 700.00
|
Изпълнение на противопожарни мерки по параметър "Бъдещи перспективи" за природни местообитания 4070 и 5130: Дейност 2 предвижда противопожарни мерки по параметър "Бъдещи перспективи" за природни местообитания 4070 (BG0000496 Рилски манастир) и 5130 (BG0001011 Осоговска планина).
При планирането на дейностите в изпълнение на противопожарни мерки за природни местообитания 4070 (BG0000496 Рилски манастир) и 5130 (BG0001011 Осоговска планина), проектните партньори ИГБАН и НУЦГИТ се ръководиха от следните идентифицирани потребности:
- Осигуряване на информация относно опасността от възникване на пожари, подходяща за широката общественост (освен че съобщава за опасности, тя следва да насърчава отговорно поведение за превенция и реакция у гражданите);
- Осигуряване на надеждна база данни, подходяща за научни изследвания, насочени към предотвратяване на опасността от пожари;
- Осигуряване на научнообоснована информация от значение за компетентните органи, при категорично разграничаване с дейностите, вменени като задължение на различни държавни структури съгласно приложимото законодателство, вкл. Наредба № 8 от 11.05.2012 г. за условията и реда за защита на горските територии от пожари (в сила от 18.05.2012 г., издадена от министъра на земеделието и храните и министъра на вътрешните работи, обн. ДВ. бр.38 от 18.05.2012 г.);
- Демаркация (с цел избягване на двойно финансиране) с вече изпълнени или изпълняващи се проекти/ действия/ мерки както на териториите обект на проекта, така и в национален мащаб;
- Надграждане, допълняемост, синергия (с цел постигане на цялостен ефект) с вече изпълнени или изпълняващи се проекти/ действия/ мерки както на териториите обект на проекта, така и в национален мащаб.
В отговор на идентифицираните потребности, бяха формулирани следните поддейности:
Поддейност 2.1: Определяне и картографиране на чувствителни територии/местности/локалитети чрез актуализирана методика. Под „чувствителни“ по смисъла на настоящия проект се разбират: Територии, в които пожарите играят роля за възстановяването и поддържането на пожаро-устойчиви и адаптивни екосистеми; Зони от специален интерес за защита и опазване; Частна собственост и инфраструктура; Исторически/културни сайтове част от природното и културно наследство, пътеки, мостове, хижи, тръбопроводи, далекопроводи, ВиК инфраструктура; Държавни земи с конкретни характеристики на земното покритие; Леснозапалими зони; Евакуационни пътища, изградени мрежи.
Етап 2.1.1: При всеки пожар съществуват реални и потенциални загуби, като правилната преценка на „загубите“ е основополагаща за добро управление на риска.
Ще се извърши оценка на риска от пожар, като за целите на проекта ще се актуализира утвърдената методика на Изпълнителна агенция по горите (ИАГ) , с оглед извършването на оценка на прогнозния риск и прилагане на ниво горски подотдел, Защитена зона и Местообитание по Натура 2000. Актуализираната методика ще бъде приложена и в пространствената скала на местообитанията (в оригиналния си вариант методиката е утвърдена за приложение на ниво административна област). Според препоръките на ЕК за изготвяне на единна Европейска информационна система за горски пожари и Програма за опазване на горите от пожари на ИАГ до 2022 г. трябва да се „разработи и внедри система за оценка на риска от горски пожари, като се прегледа и коригира с нови данни, направената през 2016 г. оценка на риска от горски пожари на територията на страната“. Актуализираната методика за оценка на прогнозния риск от възникване на пожар ще включва пространствено рефериран Риск-регистър с факторите за възникване на горски пожари. Определените фактори ще се оценят и ще им се присъединят обективизирани тегла, съобразно степента на риска от възникването им и при попълването им в изготвен модул за оценка, автоматично ще се изчислява прогнозният риск.
Освен за целите на проекта, актуализираната и научно-обоснована методика би била полезна и за ИАГ и МОСВ при въвеждане и утвърждаване на система за оценка, изготвена на база съвременни методи и иновативни подходи.
/Продължава по-долу/ |
1 464 398.22
|
1 442 511.78
|
Изпълнение на мерки за насърчаване на спорадична паша по параметър "Бъдещи перспективи" за природни местообитания 4070 и 5130: Дейност 3 предвижда мерки за насърчаване на спорадична паша по параметър "Бъдещи перспективи" за природни местообитания 4070 (защитена зона BG0000366 Кресна – Илинденци) и 5130 (защитени зони BG0001007 Странджа и BG0000113 Витоша).
В защитена зона BG0000366 Кресна – Илинденци състоянието на местообитание 4070 е оценено като „неблагоприятно-незадоволително“, единствено поради отсъствието на паша (МОСВ, Натура 2000 Lot6_046_4070_BG0000366_specrep.doc).
В ЗЗ BG0001007 Странджа: състоянието е оценено като „неблагоприятно-лошо“ - Пашата на домашни животни в района на местообитанието е преустановена от повече от 4 десетилетия. Цялата площ е в неблагоприятно състояние, при отсъствието на необходимата по-интензивна паша, която не се осъществява и от дивите копитни. Без спешното предприемане на мерки за възстановяване на местообитанието, свързани с освобождаване от горскодървесната растителност и осигуряване на интензивна паша, вероятно в рамките на 1 или 2 десетилетия съобществата на синята хвойна ще загинат и възстановяването на местообитанието в бъдеще ще наложи внасянето на материал от друг флорен район или от съседната популация в Р. Турция. (МОСВ, Натура 2000 Lot6_052_5130_BG0001007_specrep.doc)
В ЗЗ BG0000113 Витоша: Общата оценка на състоянието е „неблагоприятно-незадоволително“ единствено поради отсъствието на паша в находищата му (МОСВ, Натура 2000 Lot6_052_5130_BG0000113_specrep.doc).
Пашата е сред ключовите земеделски практики с основно въздействие върху биологичното разнообразие. Екстензивната паша обикновено е доминиращият фактор за поддържане на полуестествени местообитания. Тя способства за увеличаване на ботаническото разнообразие и свързаната с него фауна (ЕС, 2020). „Стимулирането на пашата“, наред с „въвеждането на противопожарни просеки“ заема трайно място сред непосредствените (краткосрочни) превантивни мерки в подкрепа на дългосрочната адаптация на горите към измененията на климата (MOTIVE). Единствено чрез включването на съображенията за адаптация към климатичните промени в управлението на горите е възможно да се намали дългосрочният климатичен риск (ЕК, 2018).
За разлика от 3-те национални парка, в които чрез мярката за пасторализъм се насърчават животновъди, в останалите защитени зони отдавна отглеждането на животни е изоставено, малките населени места са обезлюдени и това е довело до негативни тенденции за голяма част от природните местообитания, вкл. 4070. Този проблем изисква комплексен подход - насърчаване на завръщането на млади хора в обезлюдени региони, завръщане към традиционен поминък, популяризиране на възможности за развитие на свързани с него услуги.
В тази връзка са планирани кампании за разпространение на послания за популяризиране създаването на екстензивни стопанства и ефекта и ползите от тях, вкл. чрез активно използване на медии. Целевият регион (ЗЗ Кресна – Илинденци) е много подходящ за насърчаване на подобни инициативи предвид реализирани инициативи в миналото, успешно изпълнение проекти по програма „Лайф“, което предполага наличие на критична маса и изградено самосъзнание у населението за подкрепа на подобни инициативи.
Дейността ще се извърши както следва:
Поддейност 3.1 Разработване на визия, послания, дизайн на материали, вкл. предпечатна подготовка и печат на всички необходими материали за провеждане на информационно-насърчителна кампания.
Поддейност 3.2 Провеждане на информационно-насърчителна кампания
Подробна информация е представена в Приложение № 3: Обосновка на проектното предложение – описание на проблеми (заплахи и влияние), дейности, етапи и методи за изпълнение с приложения. |
170 174.52
|
169 084.30
|
Организация и управление и информация и комуникация по проекта : Организацията и управлението на проекта ще се осъществят чрез създаване на екип за управление на проекта. Предвижда се смесен екип за управление със следните позиции: Ръководител на проекта, Експерт мониторинг, Юрист и Финансист. Ще се покрият основните функции, свързани с организация и управление на проекта: подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, мониторинг и докладване, съхранение на документите по проекта, както и функции по координация на дейностите по проекта. В рамките на дейността ще се изготвят заданията и цялата документация за възлагане по реда на ЗОП.
Информацията и комуникацията по проекта ще покрият всички задължителни изисквания във връзка с изпълнение на мерки за информация и комуникация по проекта. Дейностите по информация и комуникация ще отговарят на условията и изискванията по Приложение № 2 „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.“ към Националната комуникационна стратегия (http://www.eufunds.bg/archive/documents/1423147813.pdf), вкл.:
- При всички мерки за информация и комуникация, предприети от бенефициента, изрично ще се указва съфинансирането от фондовете на ЕС на проекта, чрез поставяне на: емблемата на ЕС, упоменаване на фонда или фондовете, които оказват подкрепа на проекта, общото лого за програмен период 2014-2020 г.;
- По време на осъществяването на проекта обществеността ще бъде информирана за получената от фондовете подкрепа, чрез: включване на уеб-сайта на кратко описание на проекта, вкл. цели, резултати, финансова подкрепа от ЕС; поставяне на входа на сградата на бенефициента на плакат с информация за проекта;
- Участниците в проекта ще бъдат информирани за финансирането от ЕС;
- Във всеки документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че ОПОС се осъществява с помощта на ЕФРР и КФ;
Всички описани по-горе дейности ще отговарят на всички технически правила и изисквания.
Предвиждат се и следните допълнителни мерки:
- Създаване и използване на лого и слоган на проекта;
- Популяризиране на проекта в социалните медии (Facebook, Twitter, LinkedIn) с повишено внимание към младежката аудитория;
- Изготвяне на периодични прес-съобщения за масовите медии и периодично публикуване на електронни съобщения за резултатите от проекта на интернет сайтовете на "партньорски" организации, вкл. ДНП, ДПП и т.н.;
- Изработване на промоционален филм за проекта;
- Организация, подготовка и провеждане на конференции (Еднодневна междинна конференция за 50 участника и Еднодневна финална конференция за 50 участника).
Дейностите по организация и управление и информация и комуникация са остойностени и разходите съобразяват указанията и изискванията на Раздел 14 „Категории разходи, допустими за финансиране“ от условията за кандидатстване. Разходите за дейностите по организация и управление и информация и комуникация на проекта ще се възстановяват по чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ (финансиране с единна ставка, определено чрез прилагане на процент към една или няколко определени категории разходи).
Дейностите за подготовка на документация за възлагане ще се включват в Дейност 4 Организация и управление и информация и комуникация по проекта". Ще се обхванат всички допустими мерки, съгласно утвърдена от Ръководителя на УО на ОПОС 2014-2020 г. Актуализирана методология за определяне на размерите на единна ставка за финансиране на дейности за организация и управление на проекти по ОПОС 2014 - 2020 г., съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове. |
149 784.55
|
147 294.77
|