Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 55 103 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The purpose of the current project proposal is to assist municipalities in implementing their legally assigned commitments in waste management - separate collection of waste at the source, ensuring infrastructure and facilities for waste treatment, introduction of a system of incentives and sanctions for citizens and businesses, wide awareness raising campaign, creation of conditions for determining the fee for household waste based on quantity, etc. 
NAMRB will systematize data on the state of the systems in individual municipalities, examine leading European practices, and analyze the existing situation with a view to identifying the project support needs. 8 sample collection models will be developed (depending on the type of settlement and the type of building development), allowing measurement of the volume and/or quantity of the collected household waste. NAMRB will promote the developed models in order to stimulate their use by municipalities - by holding 14 forums and distributing a targeted manual, as well as via the information channels and institutional events of the organization. 
The implementation of the project aims to assist no less than 70 municipalities that have declared a need of support in improving their waste management systems and organizational structures for waste activities management, as well as to start the smooth transition towards household waste fee determined on the basis of quantity and application of the "polluter pays" principle, and to increase the public awareness of citizens and businesses. Specialized software will be developed to facilitate the processes. On the basis of implemented activities, NAMRB will systematize proposals for amendments in the regulatory framework, as well as sample normative acts at municipal level. The implementation of all project activities will comply with the existing national and European legislation. Project activities will be carried out on the territory of the 6 planning regions.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1: Анализ на състоянието : Дейност 1 има за основна цел създаване на ясна картина за текущото състояние по управление на отпадъците на ниво община с оглед идентифициране на съществуващите дефицити и необходимост от предприемане на корективни действия. В контекста на целите на проекта, дейност 1 се явява подготвителна за изпълнение на основните дейности по разработване на примерни модели и подкрепа на общините за тяхното практическо прилагане - създаването на пълна картина за реалното състояние на дейностите по управление на отпадъците в общините е ключов фактор за разработване на реалистични и съобразени със специфичните условия модели. Чрез нейната реализация ще могат да се направят изводи за етапно постигнатите от всяка община национални цели в сферата на управление на отпадъците и да се набележат посоките за промяна на процесите и организацията на местно ниво - напр. разделно събиране на отпадъците при източника, осигуряване на инфраструктура и съоръжения за тяхното третиране, въвеждане на система от стимули и санкции за гражданите и бизнеса, широка разяснителна кампания, създаване на условия за определяне на таксата за битови отпадъци с водеща основа количество и други. Анализът ще бъде насочен само към битовите отпадъци, за които кметовете на общините имат ангажимент по чл. 19 от ЗУО и ще обхваща както количествени и качествени показатели (количества отпадъци по видове, процент на разделно събраните и рециклирани отпадъци), така и организация (форми за организация на дейностите), кадрово осигуряване на дейността (брой служители, структурни звена, организационна структура) и финансово осигуряване (разходи, начин за определяне размера на такса "Битови отпадъци" и т.н.). Детайлно описание на вида информация, която ще бъде систематизирана и анализирана е представено в приложената Визия на проекта, както и в техническата спецификация на поръчката по ЗОП. Пълният анализ на съществуващата ситуация ще позволи разработването на примерните модели по дейност 2 да бъде съобразено с реалните условия в общините, наличната техника и кадри, организация на дейността и други фактори. В допълнение, ще бъде проучена практиката на 3 държави от Европейския съюз с цел използване на определени подходи или части от тях в процесите на управление на отпадъците в България в частност при преминаване към определяне размера на такса "Битови отпадъци" съгласно основите, посочени в чл. 67, ал. 8 в Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ, публикуван в ДВ, бр. № 88 от 3 ноември 2017 г.). Изпълнението на дейността включва следните етапи: - подготовка на техническа спецификация и документация и обявяване на процедура по ЗОП за избор на външен изпълнител; - събиране на информация от общините / систематизиране на публична информация на ниво община; - систематизиране на обобщена информация за всяка от 265-те общини; - анализ и систематизиране на изводи за степента на постигане на целите, заложени в Националния план за управление на отпадъците за периода 2021-2028 г. - анализ на практиките в не по-малко от 3 други държави от ЕС за прилагане на система за заплащане на услугите по управление на отпадъците в зависимост от техния обем и/или количество. 792 000.00 0.00
Дейност 2: Разработване на примерни модели за управление на отпадъците: Досегашната практика показва, че в рамките на една община съществуват различни по мащаб и вид застрояване населени места и зони, спрямо които е невъзможно да се приложи единен подход за организация на дейностите по управление на отпадъците и определяне размера на такса "Битови отпадъци". Напр. поставянето на индивидуални съдове за отпадъци е приложимо за зони с еднофамилни сгради, но е неприложимо за градски зони с високо строителство. Поради това НСОРБ планира да разработи примерни модели за различните по вид населено място и тип застрояване зони, които общините да могат комбинирано да използват в практиката си. При разработване на моделите ще бъдат използвани данните и информацията от анализите, подготвени в рамките на дейност 1, като ще бъдат доразвити конкретни насоки, мерки и препоръки за подобряване на системата за управление на отпадъците на ниво община. Моделите за събиране на отпадъци ще бъдат разработени в зависимост от типа на населеното място и вида застрояване, като позволяват планиране на дейностите по събиране и транспортиране на отпадъци на ниво община, в зависимост от населението, разпределено според избраните типови зони: 1. Градски зони с високо строителство 2. Градски зони с ниско застрояване и еднофамилни къщи 3. Градски зони със смесено застрояване 4. Централна градска част в големите градове 5. Малки населени места с фамилни къщи 6. Вилни зони 7. Курортни селища 8. Индустриални зони/паркове, ползващи общинска система за управление на отпадъците Дейността ще бъде изпълнена в следните етапи: - Разработване на примерни модели за събиране, позволяващи измерване на обема и/или количеството на събраните битови отпадъци (по типове зони); - Изготвяне на насоки и препоръки за управление на отпадъците в зависимост от констатираните дефицити и основни предизвикателства (от анализа по дейност 1). Те ще са насочени към внедряването на примерните модели и ще включват: мерки и препоръки за предотвратяване образуването на отпадъци, визия и оценка за необходимата техническа инфраструктура, препоръки за определяне на оптимална организационна структура на общинската администрация, ангажирана с дейностите по управление на отпадъците, препоръки за въвеждане и прилагане на системи за финансиране на дейностите с отпадъци в зависимост от техния обем и количество, отчитащи приложимите модели за събиране на отпадъците и т.н. Пълно съдържание на включените в насоките документи е представено във Визията на проекта и техническата спецификация на процедурата по ЗОП. В допълнение към предложените насоки и препоръки ще бъде изготвен и примерен проект на общинска наредба за управление на отпадъците, отчитащ примерните модели за събиране на отпадъците, както и варианти за определяне на размера на ТБО в зависимост от техния обем и/или количество и тип зона. - Представяне и обсъждане с общините на проектите на примерните модели и насоки - в рамките на 6 регионални дискусии по райони за планиране; - Редакция на примерните модели и насоки (отразяване предложенията на общините); - Съгласуване с МОСВ и МФ с оглед гарантиране съответствието с действащите европейски и национални нормативни документи. Разработените в изпълнение на дейността примерни модели, насоки, препоръки и проекти на нормативни актове ще подпомогнат общинските ръководства при вземането на решения, както и ще подкрепят общинските администрации при изпълнение на правомощията им по управление на битовите отпадъци, образувани на тяхна територия, съгласно чл. 19, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО). 1 116 000.00 0.00
Дейност 3: Разработване на специализиран софтуер за планиране и контрол на дейностите с отпадъци и начисляване на такса битови отпадъци: В рамките на дейността се предвижда да бъде разработен софтуерен модел за планиране на услуги за управление на отпадъците, който предоставя прогнози за генерирането и състава на отпадъците, позволява моделиране на различни технически алтернативи за предоставяне на услуги и изчислява пълните разходи на системите за управление на отпадъците. Софтуерът ще позволява изчисляване на такса битови отпадъци за избраната система за управление на отпадъци по категории ползватели за всеки от моделите, изготвени в рамките на дейност 2. Предвижда се софтуера да включва три основни модула със следните функционални характеристики: I. Планиране на системата за управление на отпадъците 1. Изготвяне на прогнози за населението и количествата и състава на образуваните битови отпадъци в общината по определените в дейност 2 зони 2. Формулиране на технически алтернативи за събиране и транспортиране на отпадъците, разделно събиране, сортиране, третиране, оползотворяване и обезвреждане при отчитане на съществуващите системи; 3. Избор на оптимална система за събиране, разделно събиране, сортиране, компостиране, третиране, рециклиране, оползотворяване и обезвреждане на отпадъците. Това предполага формулиране на различни технически и технологични алтернативи за всеки от елементите на системата и определяне на разходите за тяхната реализация. Разглежданите алтернативи трябва да бъдат съобразени със спецификата на региона за планиране, количествата и състава на отпадъците и поставените цели (напр. нормативни изисквания за минимални количества рециклирани отпадъци). Изготвеният софтуер следва да позволява прилагане на моделите изготвени в дейност 2. Изборът на най-подходяща алтернатива се основава на мулти-критериален анализ. 4. Изготвяне на подробни масови баланси на потоците отпадъци за всяка от разглежданите алтернативи 5. Изчисляване на основни показатели за системата за управление на отпадъци, като напр. достигнати нива на рециклиране, население обхванато в системи за събиране, в т.ч. разделно събиране по отделните потоци и т.н. II. Изчисляване на такса битови отпадъци 1. Детайлна оценка на разходите за прилагане на бъдещата система за управление на отпадъците 2. Бюджетиране на бъдещите разходи и приходи за всеки от елементите на системата 3. Определяне размера на таксата за битови отпадъци в зависимост от избрания метод за начисляване и в зависимост от категорията потребители III. Контрол и отчитане на дейностите по управление на отпадъците 1. Отчитане на предоставените услуги от външни изпълнители. 2. Изготвяне на отчети за количествата образувани, събрани, третирани, рециклирани, оползотворени и обезвредени отпадъци. 620 000.00 0.00
Дейност 4: Популяризиране на примерните модели и иницииране използването им от общините: Целта на дейност 4 е разработените в рамките на дейност 2 примерни модели и насоки да достигнат до възможно най-широк кръг представители на общините - кметове, общински съветници, експерти в общинските администрации. След финализирането им в рамките на дейност 2, примерните модели и насоки за тяхното прилагане ще бъдат публикувани на Интернет-страницата на НСОРБ за запознаване и свободно ползване от общините. Те ще бъдат популяризирани чрез тематични публикации в Интернет-страницата и Електронния бюлетин на НСОРБ, който се издава ежеседмично и се изпраща до над 3000 абоната. Ще бъдат организирани общо 8 целеви форума. По един национален форум ще бъде проведен при стартиране на дейността и в заключителния й етап. Целта на първия форум е да запознае общините с разработените модели и да инициира използването им, а в края на дейността по време на втория национален форум ще бъде направено обобщение на постигнатите резултати от прилагането им в общините и ще се обсъдят необходимите мерки за осигуряване на устойчивост и доразвитие. Предвижда се в националните форуми да участват общинските ръководства (кметове на общини и общински съветници), от които се очаква да вземат конкретни решения по системите за управление на отпадъците. По възможност те ще бъдат включени в програмата на най-мащабния общински форум, Годишната среща на местните власти - тридневно събитие, което ежегодно събира над 800 представители на общините. По този начин ще се гарантира широко участие на общинските ръководства. Предвидените 6 регионални форума ще се проведат по райони за планиране при стартиране на дейността. За участие в тях ще бъдат поканени ресорни заместник-кметове и общински експерти по околна среда и по финанси, пред които ще бъдат представени основно практическите насоки за въвеждане на моделите. Текущо, в рамките на срока за изпълнение на дейността, разработените в рамките на дейност 2 примерни модели и насоки ще бъдат представени и по време на други подходящи форуми на НСОРБ като Общо събрание, национална среща на експертите по околна среда, национална среща на финансистите от общините, дискусионни форуми на общинските ръководства, заседания на Управителния съвет и на съответните тематични постоянни комисии и други. В синтезиран вид, примерните модели и насоките за тяхното въвеждане ще бъдат отпечатани и разпространени под формата на тематичен наръчник в тираж от 1000 броя, който НСОРБ ще разпространи сред участниците във форумите (общо 700 участника). Оставащите 300 екземпляра ще бъдат предоставени на общини, които не са имали възможност за участие във форумите или заявяват необходимост от допълнителни екземпляри. Разпространението и популяризирането на примерните модели (чрез наръчник, тематични форуми, други информационни канали на НСРБ) ще бъде достъпно за всички общини и ще им бъде предоставени безвъзмездно. 538 820.00 0.00
Дейност 5: Подкрепа за общините, желаещи да внедрят примерните модели на своя територия: Целта на дейност 5 е да бъде оказана подкрепа на всяка община, желаеща да приложи разработените модели или части от тях на своя територия, като минималния брой подкрепени общини е 70. След популяризирането на моделите и насоките в рамките на дейност 4, до всички общини ще бъде разпространен подробен формуляр за заявка, придружен с описание на предлаганата подкрепа, условията за заявяване на интерес, техническите изисквания към локалните системи за внедряване на специализирания софтуер, организацията по предоставяне на подкрепата. Дейността ще се осъществява по заявка като обхвата й ще се определя въз основа потребностите на заявилата община (за реализация на цялостния модел или само на обособени негови части). НСОРБ ще разработи и предварително ще обяви условията и критериите, при които общините ще могат да се възползват от предлаганата подкрепа. Целта е да се постигне баланс между различни по мащаб (малки, средни, големи), географско положение (планински, равнинни), селищна структура (с малко и с много съставни административни единици), икономически профил (индустриални, земеделски, курортни) общини. Ще се поставят и предварителни условия за необходимото съдействие от страна на общината - предоставяне на данни, осигуряване на техническите възможности за внедряване на софтуера, определяне на отговорни експерти и т.н. Този подход ще позволи разработените модели да се тестват и въведат във възможно повече различни по вид и специфични условия зони, както и ще даде представителност на резултатите и изводите от тяхното прилагане. Условията за заявяване на подкрепата ще бъдат представени на общините още при стартирането на проектните дейности, както и в рамките на предвидените в обхвата на дейност 2 и дейност 4 дискусионни форуми. Текуща актуална информация ще бъде публикувана на Интернет-страницата на НСОРБ, в Електронния бюлетин и останалите информационни канали на Сдружението. НСОРБ ще гарантира равномерното географско разпределение на подпомогнатите общини като при обявяването на процедурата ще бъде регламентирано, че: - в Югозападния район за планиране максималният брой подкрепени общини ще бъде 6 (с оглед ограниченията за финансиране на региони в преход); - за останалите 5 района за планиране - общият брой подкрепени общини е 64, като от всеки район ще бъдат подкрепени не по-малко от 10 общини (или общо 50 броя). Останалите 14 (а при заявено желание и повече общини) ще бъдат определени на база подадените от общините заявки за подкрепа (от общините от 5-те района с изключение на общини от Югозападен район за планиране). За реализация на предлагания подход, последователността на действията ще бъде, както следва: - обявяване на условията, критериите за подбор и събиране на заявки от общините; - извършване на подбор поотделно за всеки район за планиране - подбор на по 10 общини от СЗР, СЦР, СИР, СЗР и ЮЦР и на 6 общини от ЮЗР; - подбор на още 14 общини от от СЗР, СЦР, СИР, СЗР и ЮЦР. 1 638 000.00 0.00
Дейност 6: Систематизиране на предложения за промени в общинската и национална нормативна уредба в сферата на дейностите по управление на отпадъците: Дейността има за цел да обобщи всички направени в хода на изпълнение на проекта изводи и да адресира преодоляването на констатираните дефицити към съответните промени в нормативната уредба. В рамките на дейността външният изпълнител ще систематизира основните изводи, идентифицираните добри практики и слабости - направени при подготовката на анализите, примерните модели и насоките, идентифицирани по време на работата с общините по прилагане на моделите, изразени като предложения при проведените форуми. На тази база ще се конкретизират предложения за необходими промени в националната и общинската нормативна уредба - насоки за промяна и примерни нормативни текстове. Дейността ще се реализира в следните етапи: - Изводи, идентифицирани дефицити и мотиви за необходимостта от съответни нормативни промени; - формулиране на възможни решения (варианти) за преодоляване на дефицитите, формулиране на насоки за промени и разработване на примерни нормативни текстове; - формулиране на предложения за подобряване на организацията и координацията между отделните отговорни институции при съблюдаване на европейските и национални изисквания и поставени цели. Предложенията ще бъдат представени от НСОРБ в рамките на диалога с компетентните държавни институции, както и ще бъдат използвани в трайната дейност на НСОРБ по подобряване на местната нормативна уредба (провеждане на обучения, подготовка на издания, заседания на ресорните постоянни комисии и т.н.). 99 000.00 0.00
Дейност 7: Организация и управление на проекта, видимост, прозрачност и комуникация и подготовка на документации за възлагане на обществени поръчки: Управлението на проекта ще бъде възложено на служители на НСОРБ - ръководител, координатор и счетоводител. Разпределението на отговорностите в екипа за управление е както следва: Ръководител: - Осигурява цялостното управление, координира и контролира реализирането на отделните дейности, заложени в проекта; - Осъществява цялостен мониторинг за изпълнението на задачите по проекта и връзката им със заложените в него цели; - Упражнява контрол върху целесъобразното и законосъобразно изразходване на средствата по проекта; - Носи отговорност направените разходи да бъдат в съответствие с допустимите по проекта, разходи, както и с предварително разработения бюджет - Подготвя технологичен график за изпълнението на проекта. Разпределя задачите между членовете на екипа и следи за навременното им и точно и качествено изпълнение; - приема резултатите от изпълнение на дейностите, възложени на външни изпълнители; - Осъществява комуникацията с УО на ПОС; - Отчита се за дейността по проекта пред изпълнителния директор на НСОРБ и пред Управителния съвет на Сдружението. Координатор: • Пряко подпомага работата на ръководителя на проекта; • Отговоря за оперативната и текуща дейност по изпълнението на проекта; • Следи за спазване на сроковете, съгласно технологичния график на проекта; • Отговаря за съхранение и архивиране на документите по проекта; • Осъществява кореспонденция с изпълнителите и общините; • Организира изпълнението на дейностите, свързани с информация и публичност; • Поддържа контакти с изпълнителите на външни услуги. Счетоводител: - Следи направените разходи да бъдат в съответствие с допустимите по проекта, разходи, както и с предварително разработения бюджет; - Съхранява счетоводните документи и е отговорен за запазването на счетоводната информация; - Подготвя междинни и финален финансови отчети по проекта. При изпълнението на проекта, ще води отделна счетоводна отчетност за нестопанската и стопанската си дейност с цел избягване на субсидирането на стопанската дейност на НСОРБ със средства по процедурата. Всички членове на екипа по управление, чиито възнаграждения ще се финансират в рамките на проекта, няма да извършват и няма да участват в извършваната от Сдружението стопанска дейност. За осигуряване на видимост и публичност на проекта, се предвижда: - изработка и монтаж на информационна табела - на сградата, в която се помещава офиса на НСОРБ; - изработка на рекламни банери - за брандиране на предвидените по проекта дискусионни форуми; - изработка и разпространение на рекламни тениски - брандирани в съответствие с изискванията на Дял IV, глава III „Видимост, прозрачност и комуникация“ на Регламент (ЕС) 2021/1060. НСОРБ ще публикува на своята Интернет-страница и в другите си комуникационни канали (Електронен бюлетин, социални медии) кратко описание на проекта, неговите цели и конкретните дейности. Текущо ще бъде публикувана и информация за етапните резултати от изпълнението на проекта. Текст, подчертаващ подкрепа на ЕС ще бъде включен във всички разработени в рамките на проекта писмени материали (наръчник, материали за участници в дискусионни форуми и т.н.). 192 152.80 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).