Introducing the principles of the good governance and improving the administration's efficiency are among the main objectives of each government. Normally policies are implemented through laws, because it is the most effective approach of ensuring sustainability of the policies. In Bulgarian administrative practice no other approach is commonly used for the implementation of policies. For this reason an obligation to assess the impact of regulations has been introduced into Normative Acts Law. The impact assessment as a tool provides greater transparency of the legislative process, sustainability of the policies and regulations. The stable legislation saves costs for business and citizens in one hand, and for policy makers in the other.
The project will make possible carrying out ex-ante impact assessments of bills and ex-post impact assessment of laws or codes. Along with this the project will also result in a stronger administrative capacity for carrying out impact assessments and better policies.
Activities
Activity
Contracted Amount
Reported Amount
Извършване на оценкa на въздействието на нормативни актове и даване на становища: С промените в Закона за нормативните актове (ДВ бр. 34 от 2016 г.) се въведе задължение за извършване на оценка на
въздействието /ОВ/ на нормативните актове. ОВ е предварителна и последваща, като предварителната от своя страна се дели на частична и цялостна.
Частична оценка на въздействието се извършва на всеки проект на закон, кодекс или подзаконов нормативен акт на
Министерския съвет. Цялостна оценка на въздействието се извършва на нови закони и кодекси, на проекти на нормативни актове, за които частичната ОВ е показала, че може да се очакват значителни последици и по преценка на съставителя на проекта. В ЗНА е въведена и последващата ОВ като инструмент за проверка на резултатите от прилагането на нормативните актове. За регламентиране на правилата, етапите и минималното съдържание на ОВ е приета Наредба за обхвата и методологията за извършване на оценка на въздействието (ПМС № 301 от 2016 г.).
След влизането в сила на ЗНА администрацията е задължена да извършва ОВ на предложените от нея проекти на нормативни актове. Извършването на частичната ОВ е значително по-лек процес, тъй като не се изисква задължително количествени измерители на въздействията, очаква се качественото описание на въздействията да бъде достатъчно за представяне на потенциалните въздействия. Частичната ОВ се извършва по стандартизиран начин и не предвижда използване на конкретни методи за изчисляване на въздействията. В тази връзка извършването на частичната ОВ е стандартизиран процес, за който администрацията има капацитет.
Извършването на цялостна предварителна и на последваща ОВ обаче, е по-трудоемко, изисква повече време, включително за провеждане на консултации и администрациите не винаги притежават необходимите задълбочени знания и умения за използването на тези специфични методи, тъй като те не са част от ежедневната работа на служителите и те се затрудняват да ги използват.
Предвид твърде малкия опит на администрацията в извършването на цялостни предварителни и последващи ОВ в рамките на дейността ще се насочат усилия към практическото извършване на такива оценки. От една страна ще бъде подпомогната централната администрация в изпълнение на законовото и задължение да извършва ОВ и от друга ще се повиши нейния капацитет. Предвижда се извършването на оценките (цялостни предварителни и последващи) да се извършва на принципа „учене чрез правене“. На експерти от администрацията ще бъде демонстриран процесът по извършване на ОВ с акцент върху използване на методи, провеждане на консултации, събиране и анализиране на данни и др. Опитът от извършване на частични ОВ ще бъде използват като отправна точка в надграждането на уменията на служителите за извършване на цялостна предварителна и последваща ОВ.
Чрез дейността и предвидените реални оценки на въздействието ще бъде подпомогнат пряко процесът по формулирането на подобри и кохерентни политики и по изработване на по-качествени нормативни актове. В рамките на дейността ще се извършат цялостни предварителни и последващи оценки, съобразени с конкретните нужди на администрациите, които по закон са длъжни да извършват такъв вид оценки.
Извършването на ОВ по проекта ще бъде съобразено със ЗНА,
Наредбата за обхвата и методологията за извършване на ОВ,
Ръководството за извършване на ОВ (прието с РМС №540 от 2014 г.) или негови последващи актуализации или по друг начин посочен от администрацията на Министерския съвет.
Оценките, които ще бъдат извършени в рамките на дейността ще бъдат публично достъпни чрез Портала за обществени консултации www.strategy.bg и по този начин ще могат да послужат като модел за други администрации, които след време ще извършват цялостни ОВ.
Дейността ще насърчи и участието на заинтересованите страни, посредством задължението за провеждане на консултации при извършването на цялостна предварителна и на последваща ОВ.
1 120 024.00
1 116 277.48
Анализ на капацитета на администрацията за разработване на политики и за активно участие в приемането на европейско законодателство в контекста на приключилото Българско председателство на Съвета на Европейския съюз 2018 г.: След приключване на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз възникна необходимост от оценка на постигнатите резултати, но също така и на придобития опит и неговото влияние върху административния капацитет на публичната администрация. Целта на дейността е да се определи видът и характерът на натрупания опит и да се откроят сферите, в които са налице промени в капацитета за правене на публични политики в контекста на членството в ЕС.
Чрез изпълнението на дейността ще се събере информация за опита и научените уроци от служителите и експертите, реализирали изпълнението на българската програма на председателството на Съвета на Европейския съюз. Изследването на опита ще е необходим за по-нататъшното развитие на капацитета на българската публична администрация и способностите като държава-членка на ЕС за лансиране и реализация на публични политики на европейско ниво.
Извършването на дейността ще спомогне за подобряване и на учебното съдържание, предлагано от Института по публична администрация на служителите в държавната администрация. В хода на дейността ще бъде проучено доколко адекватни са били проведените от ИПА обучения, предхождащи председателството. На база на това проучване и на резултатите от социологическото изследване ще се направят предложения за актуализиране и допълване на учебното съдържание на ИПА. Допълнително и при идентифицирана необходимост може да се разработи и специализирана програма за държавни служители, участващи в работните групи на органите на ЕС.
23 760.00
38 410.38
Информация и комуникация: Дейността ще осигури популяризиране на проектните дейности, цели и постигнати резултати.
В рамките на дейността се предвижда провеждането на встъпителна пресконференция за 20 участника за запознаване с целите и дейностите по проекта, както и заключително публично събитие за популяризиране на резултатите от изпълнението на проекта за 60 участници.
За популяризиране ролята на ЕС, съфинансиращият фонд (ЕСФ) и Оперативна програма „Добро управление“ ще бъдат изработени следните информационни и рекламни материали:
- плакати – 1 бр.
- рол банер – 1 бр.
- флаш-памети – 100 бр.
Промоционалните материали ще бъдат разпространявани по време на пресконференцията и на заключителното събитие по проекта.
Тяхната изработка ще бъде изцяло съобразена с изискванията, посочени в „Единен наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г.”
12 089.18
0.00
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN