Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The present project aims to improve the quality of air in Vidin Municipality by reducing FDP10 emissions from domestic heating as one of the main sources of air pollution. The specific objectives are analyzes and definition of concrete solutions for the reduction of FDP10; replacement of household solid fuel appliances with alternative types of heating. The project will be implemented in two phases.
In the first phase, all the actions for the preparation of the investments will be carried out. An awareness/training campaign will be organized and conducted among the population on the possible alternative forms of heating and the conditions for the participation of the population in the replacement scheme. A survey of residents' attitudes towards solid fuel heating will be carried out to replace the heaters used by them. Environmental, economic and social analyses, as well as criteria and mechanisms for prioritization of neighborhoods/areas in the populated areas of the municipality,  will be developed for the implementation of different heating options for contributing to the reduction of FDP10 emissions. The sites/households will be studied about the actual technical parameters for replacement with alternative heat sources. The first phase will conclude with a comprehensive vision of the Vidin Municipality for the replacement of solid fuel heating devices.
In the second investment phase, on the basis of the results of the first phase, Vidin Municipality will select contractors as per the requirements of the PPA for the investment activities for dismantling the used heating devices and for the supply and installation of the new heating appliances/systems according to the technical solutions of phase I.
The environmental benefits will be saved FDP10 emissions and improved air quality. Socio-economic benefits will be improved health and quality of life for the population of Vidin Municipality and increased public awareness of the need to improve air quality.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация и управление, информация и комуникация на проекта.: Организацията и управлението на проекта ще се осъществява чрез смесен Екип за управление на проекта (ЕУП), съгласно чл. 55, ал. 1, т. 4 от ЗУСЕСИФ. ЕУП ще се състои от следните експерти: 1. Ръководител на проекта 2. Юрист 2. Счетоводител 3. Координатор 4. Експерт "Отопление, вентилация и климатизация" (външен експерт) 5. Експерт "Мониторинг и докладване" Експерт "ОВК" ще бъде външен за бенефициента, назначен след проведен подбор, по трудово правоотношение, на 4-часов работен ден. Община Видин по длъжностно разписание няма служител с такава квалификация и поради това се налага привличане на външен за общината експерт. Останалите членове на ЕУП ще бъдат служители на Община Видин. ЕУП ще изпълнява задачи, свързани с: - подготовка и провеждане на процедури по ЗОП; - контрол върху изпълнението на договорите за обществени поръчки по проекта; - преглед и одобрение на междинните и окончателните доклади по договорите с изпълнители; - проверки на всички документи, представяни от изпълнителите на договорите и проверка за изпълнение на договорените условия за плащане; - цялостно административно и финансово управление и отчитане на проекта. ЕУП ще бъде назначен със Заповед на Кмета на Община Видин непосредствено след сключване на АДБФП. Като се има предвид продължителността на проекта - 52 месеца и крайния срок за физическото изпълнение на заложените в него дейности (съгласно Насоките за кандидатстване), за начало на проекта се предвижда 02.09.2019 г. Със стартирането на проекта ще бъде дадено начало на провеждане на подбора за избор на Експерт "Отопление, вентилация и климатизация", който ще се включи към ЕУП през третия месец от изпълнението на проекта. Община Видин ще изпълнява дейността по осигуряване на мерки за информация и комуникация в съответствие с изискванията на Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 г. и Насоките за информация и комуникация на проектите, финансирани по ОПОС 2014-2020“. Мерките за информация и комуникация ще включват: 1. Организиране и провеждане на прес-конференция за стартирането на проекта. Отговорна институция - Община Видин 2. Публикуване на официалната интернет страница на Община Видин на информация за проекта – цели, очаквани резултати, основни дейности, бюджет и информация за финансовия принос на Кохезионния фонд на ЕС и на българската държава чрез ОПОС 2014-2020 г. - веднага след подписване на АДБФП. Отговорна институция - Община Видин. 3. Организиране и провеждане на 3 бр. прес-конференции (1 брой в края на І-ви етап от изпълнението на проекта; 1 брой в началото на ІІ-ри етап от изпълнението на проекта и 1 брой закриваща пресконференция) за оповестяване резултатите от реализацията му. Отговорна институция - фирма-изпълнител по проекта. 4. Инсталиране на 3 бр. временни билбордове (по време на изпълнението на проекта) и 1 бр. постоянна информационна табела (при приключването на проекта). Отговорна институция - фирма-изпълнител по проекта. 5. Изготвяне на информационни материали - плакати, банер, брошури, тефтери, химикали. Отговорна институция - фирма-изпълнител по проекта. 6. Координиране съдържанието и оформлението на информационни стикери с изпълнителите на дейностите по доставки и монтаж от втория етап на проекта. На втория етап от изпълнението на проекта община Видин ще вмени задължението за поставяне на информационните стикери на фирмата/те избрани да изпълнят дейността „Подмяна (доставка и монтаж) на стационарни индивидуални и многофамилни домакински горивни уреди на твърдо гориво с алтернативни източници на топлинна енергия съгласно т. 13.3. от насоките за кандидатстване. Основанието за това е, че броя на уредите, външните и вътрешни тела, които ще бъдат монтирани ще бъдат известни в края на първия етап след приключване на дейностите по поръчка „Избор на външен консултант за изпълнение на дейностите от първи етап на проект "Подобряване на качеството на атмосферния въздух в Община Видин". 305 951.59 281 737.16
Проучване и анализ на текущото състояние на използваното отопление и нагласите на населението в Община Видин: В рамките на настоящата дейност ще бъде извършено проучване и анализ на текущото състояние на използваното отопление в Община Видин. Проучването и анализът ще включват: - Проучване и оценка на нагласите на населението за промяна на използването на твърди горива (дърва и въглища) за отопление; - Определяне на условията за преминаване към източници на отопление, различни от твърдите горива; - Идентифициране на предпочитаните алтернативни източници на топлинна енергия и предпочитаната нова форма за отопление и др. Проучването ще обхване населението, което ползва твърдо гориво за отопление на територията на община Видин. Лицата, участващи в проучването, ще бъдат включени в обследване на място, което ще се извършва в Дейност „Разработване на средни/пределни цени за единица продукт при подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво (дърва и въглища)“. Въз основа на проучената и анализирана информация ще се прецени обхвата и обема на разяснителната кампания, вкл. на територията на определени квартали и населени места в общината. Данните за брой членове в домакинството ще послужат за установяване на по-големите емитери на замърсители, вкл. по квартали и енергийната интензивност. Посочените алтернативни форми за отопление ще бъдат анализирани от гледна точка на технически възможности, ефективност, финансов разходи и принос към подобряване на КАВ. Резултатите от проучването ще бъдат използвани за изготвяне на механизъм за приоритетно включване на санирани сгради за извършване на обследване на място, както и за анализа на ситуацията по отношение видовете отопление по квартали/населени места и техния принос към замърсяването на въздуха, както и на възможностите на домакинствата в тези райони в кратко-, средно- и дългосрочен план за преминаване към алтернативна форма на отопление и изработване на обща визия за подхода на Община Видин за подмяната на отоплителните уреди на твърди горива с алтернативни. За изпълнението на тази дейност, външният изпълнител ще изпълни следните дейности: - Проучване чрез анкета на условията, при които населението на община Видин би заменило отоплителните уреди на твърдо гориво с алтернативни; - Определяне на точния брой домакинства на територията на Община Видин, които имат нагласа да заменят използваните отоплителни уреди на твърдо гориво с алтернативни, съобразно изискванията на ОПОС; - Идентифициране на предпочитаните алтернативни източници на топлинна енергия и предпочитаната нова форма за отопление и др. Етапите на проучването и анализа са следните: - Разработване на анкета за събиране на информация, включваща въпроси относно вида на използваното твърдо гориво (дърва/въглища), местонахождение, технически параметри на жилището, средномесечен доход на домакинството (вкл. получаване на енергийни помощи), брой лица в домакинството, предпочитана алтернативна форма за отопление и др.] - Ефективно попълване, събиране и обработване на информацията от анкетата, вкл. чрез посещения на място и открити пунктове в населените места на територията на общината. Допълнително, анкетната карта ще бъде разпространявана в Общинска администрация - Видин, кметствата на населените места и чрез онлайн попълване. - Обработване и анализиране на получените анкети; - Изготвяне на окончателен доклад за текущото състояние на използваното отопление в Община Видин и нагласите на населението за замяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с алтернативни. 97 014.00 97 014.00
Повишаване на информираността на жителите на Община Видин чрез провеждане на разяснителна/обучителна кампания: Настоящата дейност предвижда изпълнението на мерки за повишаване на информираността на жителите на Община Видин за важността и възможността за подмяната на старите отоплителни уреди на твърдо гориво с алтернативни такива. Това ще бъде реализирано чрез провеждане на разяснителна кампания сред населението за подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво (дърва и въглища) с алтернативни с цел намаляване замърсяването на атмосферния въздух с ФПЧ10 от битовото отопление, в т.ч.: - Разкриване на „Автоматична информационна телефонна линия“ за 6 месеца за предоставяне на информация за възможностите и необходимите действия за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво, както и разясняване на важността от това; - Отпечатване и разпространение на 10 000 бр. информационни дипляни с информация за необходимите действия, които желаещите да подменят отоплителните уреди на твърдо гориво с алтернативни трябва да предприемат, за да заявят своето желание за участие в проекта, в т.ч. предимствата на алтернативните отоплителни уреди (екологични, енергийни и здравни ползи); - Публикуване на информация на интернет страницата на община Видин - 1 публикация; - Публикуване на информация в регионални медии - 12 публикации; - Изработване и излъчване на радиоклип - 120 радиоизлъчвания (в рамките на 3 месеца); - Реализиране на 35 информационни срещи с населението на Община Видин във всички населени места от нейната територия (две в гр. Видин и по една във всяко от останалите населени места). 128 877.60 128 877.60
Анализ на видовете отопление и тяхното въздействие върху КАВ и представяне на цялостна визия на Община Видин за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с алтернативни: Тази дейност предвижда: - Анализ на ситуацията по отношение видовете отопление по райони/квартали и техния принос към замърсяването на въздуха, както и на възможностите на домакинствата в тези райони в кратко-, средно- и дългосрочен план за преминаване към алтернативна форма на отопление; - Създаване и представяне пред обществеността и заинтересованите страни на цялостната визия на община Видин за подхода, по който ще бъдат подменяни отоплителните уреди на твърдо гориво, включваща предлаганите възможни технически решения, локализационен анализ по видове отоплителни решения, квартали и населени места. Визията ще представя данни за социално-икономическата ефективност за отделните домакинства съобразно предложените алтернативни технически решения, отчитайки рентабилността на инвестициите от гледна точка на цена/намалено количество ФПЧ10, прогнозните разходи на домакинство за избрана алтернатива за отоплителен сезон. Визията на общината ще отчита общите екологични, социално-икономически, географски и климатични характеристики на територията. - Разработване на механизъм, който да дава приоритет на санирани сгради при участие в проекта, тъй като лошото качество на изолацията и дограмата в голяма част от жилищния фонд увеличава консумацията на енергия от домашните потребители. Целта е инвестициите в санирани многофамилни жилищни сгради да бъде приоритетно, с оглед постигане на максимален резултат от проекта. За разработването на такъв механизъм, ще бъде събрана и обобщена информация за санираните многофамилните жилищни сгради в резултат от изпълнени досега проекти и мерки по различни донорски програми, в т.ч. Националната програма за енергийна ефективност. - Разработването на критерии за подбор на домакинствата, които ще бъдат прилагани от община Видин за включването им в подмяната на отоплителните уреди на твърди горива с алтернативни. Критериите ще бъдат класифицирани в няколко групи: 1) Екологични критерии, напр. принос за намаляване на замърсяването с ФПЧ10 от битовото отопление; 2) Икономически критерии, напр. разход за доставка и монтаж на алтернативни отоплителни уреди; среден разход на отоплителен сезон на домакинство при използване на алтернативните отоплителни уреди; 3) Технически критерии, напр. технически параметри на алтернативните уреди за отопление, в т.ч. енергийна ефективност и консумация на енергия; наличие на изпълнени мерки за енергийна ефективност в сградата/жилището (саниране), като приоритетност ще се дава на санирани многофамилни жилищни сгради; 4) Социални критерии, напр. средномесечен доход на домакинство и дял на разходите за отопление преди и след подмяната на отоплителните уреди; получаване на социални помощи за отопление и др. След разработване на критериите ще бъде определена тяхната относителна тежест в общата крайна оценка, която ще бъде числово определена. Същата ще бъде използвана за създаване на класиране на домакинствата в низходящ ред с цел постигане на максимален ефект от изпълнението на проекта при прилагане на хоризонталните политики на ЕС, в т.ч. гарантиране на равнопоставеност и недопускане на дискриминация. - Разработване на механизъм за предоставяне на отоплителните уреди съгласно т. 13.5. от Насоките за кандидатстване Преди приемането на окончателната визия на Община Видин за подмяна на отоплителните уреди на твърдо гориво с алтернативни, същата ще бъде подложена на обществено обсъждане. Окончателната визия на Община Видин ще бъде официално представена на прес-конференция пред населението и заинтересованите страни, след нейното одобрение. 107 046.00 107 046.00
Разработване на механизъм за определяне на прогнозния размер на приходите в резултат от предаване за последващо третиране на подменените отоплителни уреди: В рамките на настоящата дейност ще бъде разработен механизъм, отчитащ приходите от предаването на заменените отоплителни устройства в рамките на етап 2 от изпълнението на проекта на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците (ЗУО). Механизмът, ще съдържа: - Описание на процеса по демонтаж, събиране и предаване за последващо третиране на заменените отоплителни уреди; - Процедура по отчитане (докладване) на приходите от предаването на старите отоплителни устройства; - Процедура за изразходване на събраните приходи в съответствие с изискването на процедурата, че Бенефициентът няма право да използва тези средства за извършване на икономическа дейност, с цел недопускане предоставянето на държавна помощ по проекта. За изпълнението на тази дейност, външният изпълнител, избран по реда на ЗОП, ще извърши: - Преглед на вече събраната и анализирана информация в рамките на предходните дейности по проекта; - Изготвяне на анализи, оценки, обосновки, изследвания чрез обследване на място при посещения в домакинствата за инвентаризация на използваните уреди на твърдо гориво; - Проучване на пазара на отпадъците от черни и цветни метали и на пазарните цени на тези отпадъци с цел постигане на справедлива пазарна изкупна цена; - Изготвяне на списък на площадките за дейности с отпадъци от черни и цветни метали на територията на община Видин и оценка на прогнозните разходи за транспорт за предаване на старите отоплителни уреди на твърдо гориво; - Изготвяне на финансова прогноза на бъдещите приходи от предаването на заменените отоплителни устройства в рамките на етап 2 от изпълнението на проекта; - Идентифициране на възможни дейности с неикономически характер, които могат да бъдат финансирани чрез събраните приходи. 55 632.00 55 632.00
Разработване на средни/пределни цени за единица продукт при подмяна на отоплителни уреди на твърдо гориво (дърва и въглища): В рамките на тази дейност ще бъдат разработени средни/пределни цени за различните алтернативни форми на отопление при подмяна на устройство на дърва и въглища, съгл. допустимите дейности за втори етап от проекта, в т.ч.: - Средни/пределни цени за единица продукт (подмяна с инсталация на пелети, газифициране, инсталация на уреди, димоотводни системи, инсталиране на климатици и др.); - Средни/пределни цени за отопление на кубичен метър според вида на жилището, размера на жилищната площ и съответното алтернативно техническо решение; - Матрица за определяне на оптимални алтернативни решения за домакинствата на територията на Община Видин. За изпълнението на тази дейност, външният изпълнител, избран по реда на ЗОП, ще разработи модел, съдържащ: 1) Информация за доставчиците на алтернативни отоплителни уреди; 2) Средна цена за единица продукт за всяко от алтернативните технически решения на база пазарни анализни цени; 3) Сравнителна оценъчна характеристика на различните видове алтернативни отоплителни уреди, вкл. оценка на емисите на ФПЧ10 от тях; 4) Определяне на средни/пределни цени за единица продукт (подмяна с инсталация на пелети, газифициране, инсталация на уреди, димоотводни системи, инсталиране на климатици и др.); 5) Определяне на средни/пределни цени за отопление на кубичен метър според вида на жилището, размера на жилищната площ и съответното алтернативно техническо решение; 6) Матрица за определяне на оптимални алтернативни решения на база на комбиниране на средни/пределни цени за единица продукт, средни/пределни цени за отопление на кубичен метър и емисии на ФПЧ10. Целта е, ако при равни други условия две или три алтернативни решения имат сходна обща комбинирана оценка за средни/пределни цени за единица продукт и отопление на кубичен метър, приоритет следва да се дава на решението, което има по-ниски емисии на ФПЧ10. 62 928.00 62 928.00
Подмяна на отоплителни устройства - съпътстваща дейност за проверка на домакинства: Целта на дейността е постигане на разходо-ефективни алтернативни решения по отношение на новите отоплителни устройства (ОУ). По своята същност, тази съпътстваща дейност представлява проверки на място по адресите на Заявления за кандидатстване (ЗК), преминали Етап 1. Проверките са задължителна част от стъпките и процедурите от разработения Механизъм за предоставяне на ОУ. Целта на дейността е чрез проверките: - да се гарантира, че параметрите на избраните нови ОУ не са преоразмерени и отговарят на технич.данни на жилището. Така наличният фин.ресурс ще се използва за подмяната на по-голям брой ОУ, а оттук и постигнатите ефекти ще са по-значими; - да се установи съответствието между посочените технич.данни/информация и действителното положение; - да се установи наличието на технич.възможност за свързване на котел на пелети и съпътстващите го устройства (бункер, шнек и т.н.). - да се установи наличието на технич.възможности за подмяна, т.е.монтаж и въвеждане в експлоатация на нов/и ОУ, за който/които крайният бенефициент кандидатства, отчитайки всички видове алтернативи за отопление, в обхвата на проектното предложение. Проверките ще бъдат направени във всички места, за които са подадени ЗК. За целта на проверките е разработен контролен лист (КЛ). Проверките ще се извършват от експерти, които ще посещават домовете в предварително уговорено време. Те ще правят външен оглед на характеристиките на жил.сграда и вътрешен на дома по различни показатели, посочени в разработения КЛ. Контролите, включени в КЛ за проверките са: - Адресът на сградата съответства на адреса посочен в ЗК; - Сградата попада в обхвата на ,,локална гореща точка”; - Жилището е апартамент, етаж от къща, едноетажна къща, многоетажна къща; - Общата площ на жилището (кв.м) отговаря на информацията от ЗК; - Бр.на помещенията в жилището, които се обитават и отопляват, отговаря на информацията от ЗК; - Площта на помещенията в жилището, които ще се отопляват с новия уред (кв.м), отговаря на информацията от ЗК; - При кандидатстване за инверторен/ни климатик/ци или газов/ви конвектор/и, площта на всяко от помещенията, които ще се отопляват, отговаря на информацията от ЗК; - Височината на таваните отговаря на информацията от ЗК; - Жилището се намира в изцяло санирана, еднофамилна сграда; - Жилището се намира в изцяло санирана, многофамилна сграда; - Жилището има външна топлинна изолация на стените на помещенията, които ще се отопляват с новия ОУ; - Прозорците на жилището имат дограма с добри топлотехнич.х-ки в помещенията, които ще се отопляват с новия ОУ; - Жилището (помещенията за които се кандидатства) се отоплява/т с посоченото/ите от Кандидата ОУ на дърва и/или въглища; - Броят на старите ОУ съответства на посочения в ЗК; - Приблизителното тегло на ОУ на дърва/въглища, с който се отоплява кандидата, отговаря на информацията от ЗК; - Приблизителните размери на ОУ на дърва/въглища, с който се отоплява кандидата, отговаря на информацията от ЗК; - Диаметърът на вентилац.отвор на комина, към който е включен ОУ на дърва/въглища, отговаря на информацията от ЗК; - Има ли изградена водотръбна отоплителна инсталация с радиатори; - В случай, че няма изградена, налице ли е технич.възможност за изграждане на такава, преди монтажа на новия уред; - От проверката на място може да бъде заключено, че е налице технич.възможност за монтаж и въвеждане в експлоатация на новия ОУ, за който/които се кандидатства. - Избраният от кандидата ОУ отговаря на технич.параметри на жилището; Получените данни и документи от проверките ще бъдат обработени и обобщени. Резултатите от проверката ще се въвеждат в онлайн база данни–Блок Б. При констатиране на данни и информация, различни от тези, попълнени в ЗК, за меродавни ще се считат данните въведени в Блок Б. При изпълнението на дейността ще се вземат под внимание изискванията на ЗЛД и прилежащата нормативна рамка. За целта още на етап подаване на ЗК е предвидено кандидата/кандидатите да подпишат Декларации (образец 4 и 4.1). 82 457.74 73 416.00
Доставка, монтаж и гаранционна техническа поддръжка на новите отоплителни устройства, както и демонтаж на подменяните отоплителни устройства: В рамките на тази дейност ще бъдат реализирани следните ключови дейности: - Демонтиране на старите отоплителни уреди на твърдо гориво и предаването им на лица, регистрирани за третиране на отпадъци от черни и цветни метали съгласно Закона за управление на отпадъците (ЗУО) съгласно т. 13.4.1. и т. 13.4.2. от Насоките за кандидатстване; Дейностите по демонтаж, натоварване, транспортиране и разтоварване до склад/терен, определен от община Видин на подменените отоплителни уреди ще се извършват от избрания изпълнител за доставка на алтернативните отоплителни уреди (вариант 2 от разработения „Механизъм за отчитане на приходите от предаване на заменените отоплителни уреди“) Дейностите по предаване за последващо третиране на подменените отоплителни уреди се извършва при изпълнение на определени стъпки и процедури, а именно: • Доставка на подменяните отоплителни уреди до склад за съхранение; • Провеждане на процедура за избор на Изпълнител за изкупуване на доставените на склад подменени отоплителни уреди, предадени за последващо третиране; • Сключване на договор с избрания кандидат за изкупуване на доставените на склад подменени отоплителни уреди, предадени за последващо третиране и изпълнение на процедурата; • Организация на дейностите за изразходване на генерираните приходи от изкупуване на доставените на склад подменени отоплителни уреди за извършване на неикономическа дейност, а именно за облагородителни мероприятия с екологична насоченост; • Изготвяне на отчет за изразходване на събраните приходи от предаване на подменените отоплителни уреди за последващо третиране. - Подмяна (доставка и монтаж) на стационарни индивидуални и многофамилни домакински горивни уреди на твърдо гориво с алтернативни източници на топлинна енергия съгласно т. 13.3. от насоките за кандидатстване, в т.ч. изграждане на вътрешна сградна инсталация, ведно с необходимото проектиране и съгласуване на техническата документация с компетентните институции (ако е необходимо) Фирмата/те изпълняващи дейности по подмяна, доставка и монтаж на новите отоплителни уреди ще имат задължението за поставяне на информационните стикери. Избраният изпълнител на дейностите по информация и комуникация по проекта ще има ангажимента да координира формата, размера, съдържанието и материала на информационните стикери, без да ги произвежда и поставя. Тяхното производство и поставяне ще остане ангажимент на фирмата/те, които монтират новите отоплителни уреди. 14 948 762.53 13 781 801.28

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).