Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The project proposal includes Actualization of the program in order to reduce the levels of fine particulate matter(PM) and reaching the established norms for their content in the air in the municipality of Vratsa, according to Art. 27 of the Clean Air Act (CAA). Vratza Municipality is included in the list of regions(including agglomerations), for assessment and management of air quality, approved by Order № 969 / 21.12.2013 of the Minister of Environment and Water. The Municipality is part of the North/Danube Region. Vratza Municipality is one of the 28 municipalities in Bulgaria with disturbed air quality on indicator PM10,  in which territory is located  monitoring station, the data of which are annually reported to the European Commission, as required by Directive 2008/50 / EC and are subject to criminal proceedings in violation № 2010/2109 for failure of the standard for the content of PM10 with limits  air, which is already in trial. Currently, the municipality has adopted "Program in order to reduce the levels of fine particulate matter up to 10 μm (PM10) and reaching the established standards for content in the air the  Municipality of Vratza 2015-2018" and is acting according it. The program and all planned measures complete in 2018. With the aim to reduce the pollution levels and to reach the established standards for air quality, Vratza Municipality prepares this project proposal for actualization of the Municipality program and planning measures for improvement of the air quality, which to lead to achievement the standards set for air quality. According to Art. 27 of the CAA, the program and the action plan should be an inseparable part of the municipal program for Environmental protection.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготовка на проектното предложение: Изпълнението на тази дейност включва две поддейности: 1.Изготвяне на проектно предложение; 2.Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки за избор на изпълнител за дейностите, включени в проектното предложение и организация и провеждане на тръжните процедури. Изпълнението на поддейност 1. Изготвяне на проектно предложение е възложено на външен изпълнител, с който е сключен директен договор на стойност 29 900,00 лв. и е финансиран от Бенефициента. Дейността е стартирала преди сключване на Договора за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ(ДБФП). Разходите за извършването й са включени като допустими и подлежащи на възстановяване от ОП „Околна среда 2014- 2020г., според Насоките за кандидатстване по настоящата процедура. Дейността включва разработване на проектното предложение за кандидатстване и окомплектоването на разработените документи при спазване изискванията, определени в насоките за кандидатстване на Община Враца по процедура за директно предоставяне на БФП BG16M10P0025.002 „Разработване/Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух“ по Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“ и експертни консултантски услуги. Дейностите по подготовката на проектното предложение са стартирали през м.01.2017 г. и са с продължителност до подаване на проектното предложение. Изпълнението на поддейност 2. Подготовка на документация за възлагане на обществени поръчки за избор на изпълнител за дейностите, включени в проектното предложение и провеждане на тръжните процедури, включва: 2.1. Изготвяне на документация за възлагане на обществена поръчка за избор на изпълнител на Дейност 3: Актуализация на общинската програма за качество на атмосферния въздух. Подготовката на документацията за възлагане на обществената поръчка ще започне веднага след сключване на ДБФП и поръчката ще се обяви във възможно най-кратки срокове, също през първия месец от сключването на ДБФП. Процедурата ще се проведе от бенефициента, като се предвижда срок за приключването й и сключване на договор с избрания изпълнител от 4 месеца. 2.2. Изготвяне на техническа спецификация и договор за директно възлагане по реда на чл.20, ал.4, т.3 от ЗОП, отнасящо се към Дейност 2, за подготовка на документи до РИОСВ за извършване на преценка за необходимост от ЕО и ОС на програмата за качеството на атмосферния въздух и при постановяване на решение от компетентния орган за извършване на ЕО и ОС, изготвяне на Доклад за ЕО и ОС ; 2.3. Изготвяне на техническа спецификация с подробно описание на видовете, параметрите и количествата на предвидените мерки за информация и публичност, както и задължителните елементи за визуализация, които трябва да съдържат и изготвяне на договор за директно възлагане на дейностите по информация и публичност по чл. 20, ал.4, т.3 от ЗОП, отнасящо се към Дейност 5. Документацията за обществената поръчка и договорите за директно възлагане ще бъдат изготвени от юридическия екип на община Враца, подпомагани от ЕУП и ще бъдат в съответствие с изискванията и правилата на Закона за обществените поръчки. Дейностите по 2.2. и 2.3. ще се възложат по реда на чл.20, ал.4, т.3 от ЗОП чрез директно възлагане на обществената поръчка, поради предвидените стойности на дейностите, които попадат в обхвата на този член. Времето за стартиране на поддейност 2 ще бъде през първия месец след сключване на ДБФП. Общата продължителност на поддейност 2. е 4 месеца, като е предвиден и срок за евентуално обжалване на процедурата. За тази поддейност не се предвижда финансов ресурс, тъй като ще се изпълнява от бенефициента на БФП. Контролът по поддейност 2 ще се осъществява от Ръководителя на проекта. 29 900.00 29 900.00
Провеждане на процедура по ЕО и/или ОС по реда на Глава VI от ЗООС и/или по чл. 31 от ЗБР, Наредба за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми и Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони.: Тази дейност се извършва в два етапа: Първи етап - извършване на преценка за необходимост от ЕО и ОС на програмата за качеството на атмосферния въздух състояща се в: I.Преценяване на необходимостта от ЕО - Възложителят на програмата внася писмено искане до компетентния орган по чл. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми на хартиен и електронен носител, което съдържа: 1. информация за възложителя (орган или оправомощено по закон трето лице): име, пълен пощенски адрес, лице за връзка - телефон, факс и адрес за електронна поща, 2. обща информация за предложения план/програма: а) основание за изготвяне на плана/програмата - нормативен или административен акт; б) период на действие и етапи на изпълнение на плана/програмата; в) териториален обхват (национален, регионален, областен, общински, за по-малки територии) с посочване на съответните области и общини; г) засегнати елементи на Националната екологична мрежа (НЕМ); д) основни цели на плана/програмата; е) финансиране на плана/програмата (например държавния и общинския бюджет, международни програми, финансови институции); ж) срокове и етапи на изготвянето на плана или програмата Към искането по т. I. се прилагат: 1. характеристика на плана/програмата относно: а) инвестиционните предложения по приложение № 1 към чл. 92, т. 1 и приложение № 2 към чл. 93, ал. 1, т. 1 и 2 ЗООС и/или други инвестиционни предложения с предполагаемо значително въздействие върху околната среда, спрямо които предлаганият план/програма определя критерии, нормативи и други ръководни условия от значение за бъдещото им разрешаване или одобряване по отношение на местоположение, характер, мащабност и експлоатационни условия; б) мястото на предлагания план/програма в цялостния процес или йерархия на планиране, степен на подробност на предвижданията. 2. обосновка на конкретната необходимост от изготвянето на плана/програмата; 3. информация за планове и програми и инвестиционни предложения, свързани с предложения план/програма, включително и за извършени ЕО или оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС); 4. характеристики на засегнатата територия и на очакваните въздействия върху околната среда и човешкото здраве; 5. карта или друг актуален графичен материал на засегнатата територия и съседните й територии, таблици, схеми, снимки и други - по преценка на възложителя, приложения; 6. нормативни изисквания за провеждане на наблюдение и контрол по време на прилагане на плана или програмата, в т. ч. предложение за мерки за наблюдение и контрол по отношение на околна среда и човешко здраве. 7. задание за изработване на програмата за качество на атмосферния въздух на община Враца. II. Преценяване на необходимостта от ОС- Възложителят уведомява компетентния орган съгласно чл. 10 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони едновременно с уведомяването по чл. 8 от Наредбата за ЕО. Уведомлението се подава на хартиен и електронен носител и съдържа: Данни по приложение 1 част А от същата наредба и данни по приложение 2 част А от същата Наредба. В този първи етап ще се разработят максимално подробно и задълбочено всички документи, така че компетентният орган (РИОСВ) обосновано да приеме решение, дали програмата подлежи на ЕО и ОС. Втори етап - При постановяване на решение от компетентния орган за извършване на ЕО и ОС на Програмата, ще се пристъпи към изготвяне на Доклад за ЕО и ОС, съгласно изискванията на нормативната уредба. Стойността на основната дейност се формира от: 1. Такси заплатени на РИОСВ за преценка за необходимост от ЕО и ОС и при необходимост издаване на Становище за ЕО в размер на 1000 лв. 2. Разходи за подготовка на документите за преценка на необходимостта от ЕО и ОС и изготвяне на Доклад за ЕО и ОС при необходимост в размер на 10 051,44 лв. с ДДС. 11 051.44 1 224.00
Изготвяне на Актуализация на общинската програма за качеството на атмосферния въздух: Тази дейност включва актуализиране на общинската програма за намаляване нивата на замърсителите и за достигане на утвърдените норми за качеството на атмосферния въздух в съответствие с нормативната уредба и по специално с изискванията на Раздел I от Приложение №15 на Наредба №12/15.07.2010 г. за норми за серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици, олово, бензен, въглероден оксид и озон в атмосферния въздух и изискванията на Инструкция за разработване на програми за намаляване на емисиите и достигане на установените норми за вредни вещества, в районите за оценка и управление на качеството на атмосферния въздух, в които е налице превишаване на установените норми. В съответствие с чл.27 от ЗЧАВ, чл.30 на Наредба № 7/03.05.1999г. за оценка и управление на КАВ и заповед № РД-969/21.12.2013 год. на МОСВ, територията на Община Враца е включена в списъка на районите за оценка и управление на КАВ на територията на Република България, като зона/териториална единица в която се констатира замърсяване на атмосферния въздух с фини прахови частици (ФПЧ10). Община Враца е включена в РОУКАВ Северен/Дунавски. Данни за превишаване установените норми на ФПЧ10 за Враца са регистрирани от непрекъснати измервания на станция за имисионен контрол на въздуха–пункт за мониторинг гара Враца на НСМОС. По данни от имисионен контрол на ФПЧ10 са регистрирани превишения на праговата стойност на СДН за ОЧЗ над допустимия бр. за 1 кал. година, определени с Наредба № 12 от 15 юли 2010 г. Актуализация на действащата в момента програма ще се извърши на основание постъпили указания от МОСВ с изх.№ 05-08-6746/13.11.2014 г. и на РИОСВ Враца в писмо изх.№ В-2557/16.12.2014 год. с оглед преразглеждане и оценка на ефективността на заложените в програмата мерки за намаляване нивата на замърсяване с ФПЧ10 и установяване на конкретните причини, поради които не е постигнато предвиденото съответствие с нормите за КАВ. Във връзка с горното ще се разработи програма за показател ФПЧ 10. Съгласно Насоките за кандидатстване по настоящата процедура (т.13.3.) изпълнението на дейността включва: 1. набиране на наличната информация, отнасяща се до процеса на оценка и управление на КАВ; 2. проучване и анализ на пълнотата на наличната информация; 3. при необходимост, набиране и анализ на необходимата допълнителна информация, отнасяща се до оценката и управлението на КАВ; 4. комплексна оценка на КАВ в района за оценка и управление; 5. анализ на причините за превишаване на нормите за КАВ; 6. анализ на вече планираните и/или прилагани мерки за подобряване на КАВ в Община Враца; 7. дисперсионно моделиране на разпространението на замърсяването и приноса на отделните източници на емисии, извършено за базовата година (2017г.), включително анализ на резултатите от моделирането; 8. формулиране на мерки и/или проекти за подобряване на КАВ в краткосрочна, средносрочна и дългосрочна перспектива; 9. прогнозно моделиране на въздействието на мерките върху нивата на замърсителите (ФПЧ10, NOx и други замърсители) за целевата (крайна) година (2023 г ) на програмата, въз основа на разработения сценарий за постигане на нормите; 10. прогнозно моделиране на въздействието на мерките върху нивата на замърсителите (ФПЧ10, NOx и други замърсители) за междинна година (2021 г) 11. определяне и използване на количествени показатели за въздействието на бъдещите мерки върху нивата на замърсителите/намаление на годишните емисии в резултат на приложената мярка (тона/ година); 12. определяне на прогнозни разходи и източници на финансиране за реализация на мерките в плана за действие към програмата; 13. изготвяне на предварителен вариант на програмата за КАВ и съгласуване със РИОСВ Враца, заинтересованите физически и юридически лица и екологични организации или движения; 14. изготвяне на окончателен вариант на програмите за КАВ; Изготвената програма следва да обхваща период от пет години: от 2019-2023 г. За базова година се приема 2017г. 63 103.72 62 400.00
Организация и управление на проекта: Дейностите за ОУ имат за цел установяването на система за добро управление на проекта, както и междинни дейности за гарантиране на успешната му реализация и постигане на заложените цели.Ще бъде избран екип за управление на проекта(ЕУП), чиито членове разполагат с опит и квалификация, отговарящи на нуждите по проекта. Екипът ще бъде сформиран през първия месец от изпълнение на проекта преди стартиране на останалите дейности от проекта и ще функционира през целия проектен период. Ще бъдат организирани и проведени срещи на екипа за управление, за разпределяне на конкретните задачи и отговорности, както и за разработване на актуален и детайлизиран план за изпълнение на проекта. По време на изпълнението на проекта ще бъде провеждан ежемесечен мониторинг, като при констатация на отклонение от предварително планираните параметри, ще се извършва своевременно проучване на причините за него и ще се вземат мерки за отстраняването му. Членовете на ЕУП носят отговорност за запазване поверителността на всички поверително предоставени документи, информация или други материали; Отговарят и контролират воденето на точна и редовна документация и счетоводни отчети, отразяващи изпълнението на договора; Изготвят междинните и окончателният доклад за напредък по проекта; Изготвят исканията за верифициране на разходи и плащания; Осъществяват мониторинг и контрол за изпълнение на всички договори с външни изпълнители, осъществяват координация на договорите, следят за спазване на графика за изпълнение на проектните дейности; Отговарят за цялата документация, която се съхранява; ЕУП създава и поддържа досие, съхранява и архивира документите, като след приключването му, предава официално с приемо-предавателен протокол цялата налична окомплектована документация по проекта на оправомощен служител на общината за архивиране и съхранение, с което ангажиментите на ЕУП. ЕУП е с ясно разделение на функциите, състоящ се от: Ръководител на екипа, Икономист- счетоводител и Координатор. Икономист- счетоводителя покрива функциите по подготовка на документите, необходими за извършване на плащания и за верификация на разходите, както и съхранява документите по проекта. Координатор: мониторинг и докладване и функции по координация на дейностите по проекта. Цели се: Оптимизиране на използването на проектните ресурси; Постигане на ефективна координация и комуникация с изпълнители на дейностите; Осигуряване на прозрачност в управлението на проекта; Осигуряване на добра отчетност и контрол върху изпълнението; Постигането на очакваните резултати и спазването на принципите на добро управление, отчетност и прозрачност. Квалификационните изисквания и задълженията на всеки един от членовете на ЕУП, са подробно описани в т. 9 Екип от настоящия формуляр. За определяне на ЕУП ще бъде издадена Заповед на кмета на община Враца, която ще включва всички длъжности от ЕУП, като се посочва дейността, която ще изпълняват във връзка с проекта, минимална образователно-квалификационна степен за съответната длъжност, и периода на изпълнение, месечния размер и общия размер на възнаграждението, което следва да получи всеки служител и документите, въз основа на които се доказва положения труд от всеки. При изпълнение на възложените задължения, членовете на ЕУП ще спазват европейското и българското законодателство, както и указанията на оперативната програма. Членовете на екипа ще отчитат ежемесечно чрез доклади своята работа пред Ръководителя на екипа. Той ще приема и одобрява свършената работа, и от своя страна ще докладва своята работа пред кмета на общината. Във връзка с изпълнението на настоящия проект ще се прилагат следните правила, процедури и методи на комуникация и докладване: Процедури за верификация, осчетоводяване на извършените разходи, разплащания с изпълнителите и подготовка на искания за средства на ниво проект; Процедурите за мониторинг (проверки на място) и докладване; Процедури за администриране и докладване на нередности; Процедури за съхранение на документи. 10 956.75 10 101.89
Информация и публичност на проекта.: Изпълнението на тази дейност е свързано с изискванията и правилата на Европейския съюз за информация и комуникация на всеки проект, финансиран със средства от европейските фондове, като ще се предприемат всички необходими действия за популяризиране на факта, че проектът се съфинансира от Кохезионния фонд на Европейския съюз, по Оперативна програма "Околна среда 2014- 2020 г". Мерките за осигуряване на информация и публичност ще бъдат изцяло съобразени с изискванията на ОП "Околна среда 2014- 2020 г" и Единния наръчник на бенефициента за прилагане на правилата за информация и комуникация 2014-2020 и ще гарантират популяризирането и представянето на проекта пред широк кръг лица. Част от изпълнението на дейностите по информация и публичност на проекта ще се извършат от ЕУП, който ще изготви Инструкция за осигуряване на информация и публичност, съдържаща всички изисквания за задължителната визуализация по проекта. Инструкцията ще бъде предоставена на всички изпълнители по дейностите на проекта и ще бъде задължителна за спазване от тях. Във всеки един документ, свързан с изпълнението на проекта, ще се посочва, че проектът се финансира по ОП "Околна среда 2014-2020 г. и съфинансиран от Кохезионния фонд. След сключване на ДБФП Координатора на проекта ще подготви подробна информация за проекта, която ще се публикува на подходящо място на интернет страницата на общината, включваща: емблемата на ЕС и упоменаването "Европейски съюз; наименованието на съфинансиращия фонд; общото лого за програмен период 2014-2020 г., с наименованието на финансиращата програма; наименованието на проекта и главната му цел; общата стойност на проекта, както и размера на европейското и националното съфинансиране. Предвидени са и дейности по информация и публичност на проекта, които ще бъдат възложени на външен изпълнител: Подготовката и изработването на 1 бр. плакат, с минимален формат А3 с информация за проекта, който ще бъде поставен на видно място на входа на община Враца. Плакатът ще съдържа следната текстова и визуална информация: емблемата на ЕС и упоменаването "Европейски съюз; наименованието на съфинансиращия фонд; общото лого за програмен период 2014-2020 г., с наименованието на финансиращата програма; наименованието на проекта и главната му цел; общата стойност на проекта, както и размера на европейското и националното съфинансиране; начина и крайна дата на изпълнение на проекта. Предвижда се подготовка и разпространение на печатни информационни материали - листовки с цел популяризиране на проекта. Листовките ще бъдат поставени на видно място в сградата на общината, където гражданите да могат да се информират. Предвидени са два броя Прессъобщения (ПР публикации), които ще бъдат подготвени и публикувани в местните медии при стартирането на проекта и при неговото приключване. Мерките за информация и публичност ще обхващат целия период на изпълнение на проекта. В рамките на тази дейност ще бъдат осъществявани дейности по популяризиране на целите, ползите и резултатите от изпълнението на проекта, както и приноса на Общността при реализацията на проекта и предоставената БФП. 1 041.60 876.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).