The project aims to implement a comprehensive programme for socio-economic inclusion of vulnerable groups in the Municipality of Plovdiv by providing improved access to education, employment and health.
The subsidized employment will reduce the level of poverty in ethnic minority communities while providing access to the labor market for low skill workers. The trainings to be carried out under the project aim to improve the motivation and competencies of the people from the target group as well as to increase their employability by upgrading their professional skills.
The project also aims to support the social inclusion of children from ethnic minorities by increasing their motivation and participation in educational, cultural and sport activities, improving their Bulgarian language proficiency, enhancing their learning environment, stimulating their artistic and sport achievements. Work with parents is another important aspect of the project that will support group educational activities involving both children and parents.
Activities
Activity
Contracted Amount
Reported Amount
ПРЕВЕНЦИЯ НА РАННОТО ОТПАДАНЕ ОТ УЧИЛИЩЕ ЧРЕЗ ИЗВЪНКЛАСНИ ДЕЙНОСТИ ЗА ПОДОБРЯВАНЕ НА ВЛАДЕЕНЕТО НА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК ОТ ДЕЦА-БИЛИНГВИ : Слабото владеене на български език в етническите квартали на Пловдив затруднява образователната интеграция на децата от етническите малцинства. Проблемите с българския език водят до частична или пълна демотивация и дезинтересираност от учебния процес, формално посещение на учебните занятия и последващо ранно отпадане от училище с всички свързани с това негативни последици. По този начин включването в пазара на труда на млади хора с ниско образование от етническите малцинства е много проблематично и дори невъзможно.
Добрите езикови умения на децата от етническите малцинства са от решаващо значение за тяхната цялостна социална интеграция. Това е още по-важно за децата от един етнически капсулиран квартал като Столипиново, тъй като само при добро овладяване на българския език те биха имали шанс за пълноценно образование и повишаване на тяхната мотивация за активно участие в учебния процес.
Дейността има за цел подобряване на езиковите умения на децата от етническите малцинства чрез реализиране на редица извънкласни дейности, които активират творческия потенциал на децата и по този начин стимулират усвояването на езика по един неформален начин. Процесът на интеграция ще бъде улеснен посредством ангажирането на децата за участие в разнообразни художествени и спортни извънучилищни дейности, които ще разширят техните възможности за творческа изява и ще повишат участие им в образователния процес.
Заниманията по художествени дейности и спорт ще играят роля за подобряване на езиковите възможности на ромските деца чрез упражняване на българския език в реални житейски ситуации. По време на творческите работилници по рисуване и приложни изкуства децата ще бъдат насърчавани да говорят за своите творби. Заниманията с изкуство и спорт като цяло съдействат за изграждането на по-добро самочувствие и за постигането на по-добрата социализация, което е пряко свързано и с подобряване на езиковите умения. Рисуването, приложното творчество и заниманията със спорт помагат на децата да подобрят своята координация, подвижността и силата на ръцете, дланите и пръстите, а е известно, че развитието на речта и интелекта са в пряка зависимост от развитието на фината моторика. Така се стимулира и мисленето на децата, което е нагледно-образно.
С цел да се подобрят езиковите умения на децата от целевата група в рамките на извънкласни занимания ще бъдат организирани игри с думи и викторини. Чрез използване на игри и игрови упражнения в езиковото обучение ще бъдат разучавани нови думи и изрази. Занятията ще се провеждат и чрез дигитални технологии, които ще улеснят учениците в моделиране на думи, звукове и изречения. Закупените по проекта лаптопи ще бъдат използвани за учене, за гледане на филми, клипове, онлайн телевизия и слушане на песни на български език с цел обогатяване на речниковия запас. Учениците от училищата ще бъдат обучавани да използват български език за търсене на информация в интернет, като по този начин развитието на дигитални умения ще бъде използвано като средство за активно участие в образователния процес.
Поне веднъж месечно в заниманията ще бъдат включвани родителите с цел, първо да се презентира напредъка на децата, и второ, за да се стимулира заинтересоваността на родителите от образователния процес.
269 591.40
240 538.60
ИНТЕГРАЦИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ ОТ ЕТНИЧЕСКИТЕ КВАРТАЛИ НА ПЛОВДИВ ЧРЕЗ УЧАСТИЕ В КУЛТУРНИ СЪБИТИЯ И ОБРАЗОВАТЕЛНА МЕДИАЦИЯ: Дейността за интеграцията и реинтеграцията на деца от етническите малцинства, застрашени от отпадане, ще бъде свързана с две под-дейности, които ще таргетират различни аспекти от проблема с ранното отпадане от образователната система.
Първата под-дейност „Интеграция чрез култура“ е насочена към разрешаване на проблема за дезинтересирането и демотивирането на децата от етническите малцинства да участват в образователния процес и в живота извън гетото като цяло. Чрез тази под-дейност различните културни институции в Пловдив ще бъдат превърнати в притегателен център за деца от етническите малцинства и техните семейства, като по този начин ще се повишат шансовете за интеграция и реинтеграция в учебния процес на деца и ученици, застрашени от отпадане.
Привличането на децата към участие в културния живот на града ще разшири техния кръгозора и ще съдейства за постепенното им извеждане извън етнически сегрегираната общност. Интеграцията чрез култура е и начин за повишаване на заинтересоваността от учебния процес и превенция на ранното отпадане от образователната система. Община Пловдив има добър опит по проекти в областта на културното приобщаване на деца от етническите малцинства чрез участие в културния живот на града. Сходни дейности бяха реализирани с деца от етнически малцинства във вече приключили проекти като „Растем заедно“ на ОП НОИР и проект на Българо-швейцарската програма за сътрудничество. Успехът на дейностите по посочените два проекта, проявил се чрез активното включване на родители и деца в посещенията на културни институции и културни събития, е гаранция за това, че тази добра практика може да бъде продължена и по настоящия проект, вече и с включването на нови учебни заведения.
Напредъкът по български език по предходната дейност ще бъде пряко свързан и с извеждането на ромските деца извън етнически сегрегираната общност. Ще бъдат организирани регулярни посещения на театър, опера, концерти, музеи и художествени галерии, като след всяко подобно посещение ще бъде отделено време за дискусии и учене на нови и непознати думи и понятия, свързани с посетените събития или места.
Под-дейност „Интеграция чрез култура“ има за цел също така да направи културните институции в града достъпни както за ромските деца, така и за техните родители, които също ще бъдат привлечени за участие в част от дейностите. Така ромските родители ще повишат своето доверие в образователната система и самите те ще бъдат насърчени да излязат извън сегрегираните квартали.
Преподаватели и образователни медиатори ще съдействат логистично за осъществяване на посещенията, като образователният експерт ще отговаря за цялостно разработване на културната програма и организиране на връзката с културните институции и координиране на визитите.
Ще бъде осигурен транспорт за децата при посещение на културните институции.
В рамките на втората под-дейност „Образователна интеграция чрез образователна медиация“ наетите по проекта образователни медиатори ще работят на терен в етническите квартали с деца и ученици, отпаднали или застрашени от отпадане от образователната система, както и с техните родители.
Според кратографиране на кв. Столипиново, проведено по проект на Българо-швейцарската програма, повечето документирани случаи на отпадащи деца са свързани със семейства с вътрешни проблеми –самотни майки и бащи, липсващи родители, фамилни конфликти. Следователно, работата със семействата в риск е особено важна за предотвратяване на ранното отпадане от образователната система. Картографирането на Столипиново показва също така, че малко родители работят с децата си вкъщи по училищните им задължения. Семействата възприемат училищното знание като външно, което трябва да се даде от учителите в училището или детската градина. В тази връзка, образователните медиатори ще имат за задача да привлекат родителите към участие в извънкласни занимания с техните деца, като по този начин се повиши доверието на общността като цяло в образователната система.
83 175.00
67 527.00
Notes:
Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN