Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 332 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

The project “Artistic Workshop” addresses the needs of the Municipality of Radomir to create an ethnically tolerant environment for the development and promotion of cultural initiatives of the Roma minority, using culture and art as a means for developing skills and as a path to education. This will be achieved through the creation of 3 artistic ateliers in the Youth Center of the municipality, where local artists - professionals and amateurs, will be trained in modern techniques in the arts of theatre and dance, and the basics of scenography. A minor renovation will be carried out in the Youth Center itself and new stage equipment will be purchased. Initiatives for exchange of experience and local capacity building will be implemented with the participation of the project partners - KIOPA Institute (Bulgaria) and Artepunkt Scandinavia (Norway).

The focus of the project is to promote Roma culture and attract new audiences, which will enhance cultural exchange between communities, social cohesion and overcoming stereotypes. For this purpose, with the help of the partners, an educational campaign will be conducted with an emphasis on Roma culture and a stage performance will be created to follow the journey and cultural development of the Roma ethnic group as well as its influence on the Bulgarian and European culture. Through a synthesis of arts - theatre, singing, dancing, etc., key Roma values, traditions and beliefs will be presented. The project will wind up with a performance tour in the town of Radomir and 4 other peripheral settlements from the administrative districts of Pernik, Blagoevgrad and Kyustendil.

The project will be implemented within 14 months with a total budget of BGN 145,790.76.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Управление на проекта: Тази дейност е от съществено значение за успешното изпълнение на проекта, тъй като поставя рамката и инструментите, с които той ще бъде управляван. Дейността ще започне с назначаването на екип от 5 специалисти, чиято структурата на организация и управление, както и квалификацията и отговорностите на всеки от членовете на управленския екип, са представени по-долу: 1) Ръководител на проекта - Ръководи екипа, - Организира срещи на екипа, - Изготвя графика и финансовия план на проекта, прави промени по тях при необходимост в съответствие с настъпили промени в изпълнението или контекстната обстановка, - Изготвя и подава техническите и финансови отчети и исканията за възстановяване на средства към ПО, - Извършва комуникацията с ПО от името на бенефициера и партньорите, - Актуализира Комуникационния план. 2) Координатор на проекта - Следи за текущото изпълнение на поставените по проекта задачи, - Следи за своевременното и качествено изпълнение на мерките за публичност и информация, - Събира информация и документи от бенефициера и партньорите във връзка с изготвянето на техническите и финансови отчети. 3) Координатор на терен - Поддържа текущ контакт с целевите групи, - Организира и мотивира участниците в проектните дейности, - Дава обратна връзка за нагласите на целевите групи и статуса на изпълнение на поставените задачи, 4) Счетоводител - Счетоводна отчетност на проекта съгласно изискванията на Програмата 5) Координатор „нови медии“ - Изгражда и реализира стратегията за популяризиране на дейностите на проекта чрез т.нар. нови медии, - Разпространи резултатите от проекта он-лайн. Това е ключово, предвид че вследствие на COVID-19 пътуванията и концертите в чужбина са ограничени и практически почти невъзможни, - Актуализира Комуникационния план. Всички членове на екипа ще получават задачите си от Ръководителя на екипа и ще се отчитат пред него. В духа на колаборация и екипност всички членове на екипа ще си сътрудничат при изпълнението на задачите. При първата/ите среща/и на екипа ще се утвърдят правилата и процедурите за изпълнение на проектните дейности, механизмите за вътрешна оценка и контрол. За всяка среща на екипа ще се изготвя дневен ред, а след всяка среща ще се изготвя паметна записка, която ще се изпраща на членовете на екипа. Ще се изготви и разпространи списък с имена и контакти на всички членове на екипа и ключови лица. Ще се създаде и график (GANTT chart) и финансов план на проекта, които текущо ще се актуализират. Ще бъдат уточнени поредността на действия при отчитане на дейности и разходи към Програмния оператор и изплащането на възстановените суми, съгласно инструкциите за изпълнение на проекти и подписаното партньорско споразумение. Мониторинг на напредъка по проекта ще е извършва на регулярни срещи на екипа, на които ще се разглеждат: - Статуса на текущите задачи, - Идентифицираните проблеми (реални и потенциални), - Необходимостта от корективни действия (превантивни и митигиращи), - Сесия „Научени уроци“, - Следващите стъпки. При възлагането по реда на ЗОП и ПМС 189/2014 ще се съблюдават законовите изисквания за избор на изпълнител и сключване на договор. Преди приемане на работата на изпълнителя съответният партньор-възложител ще има ангажимента да провери дали предметът на договора е изпълнен съгласно условията му и да изиска от изпълнителя съответните корекции, ако това не е така. След това, като второ ниво на вътрешен контрол, всички документи ще бъдат предоставени в сканиран вариант на управленския екип за проверка и подготовка за отчитане към Програмния оператор. Заради COVID-19 срещите на екипа ще се провеждат виртуално чрез Skype, Viber или аналогични средства за комуникация. За обмен на документи ще се ползват електронни копия, като оригиналите ще е съхраняват от съответния партньор. По тази причина не е предвиждат разходи за командировки във връзка с управлението на проекта. 17 982.48 10 472.99
Осигуряване на материално-техническа база: Младежкият център към община Радомир разполага с много добра база за провеждане на различни занимания и представления в сферата на културата и изкуството. Тя включва открита цена, закрита сцена със салон за посетители, репетиционна зала, склад, сервизни и офисни помещения. Базата се поддържа в сравнително добро състояние, като през 2022 година предстои да се санира по проект BG06RDNP001-19.358-0003, финансиран по Мярка 7.2. „Инвестиции в създаването, подобряването или разширяването на всички видове малка по мащаби инфраструктура“ от СВОМР на СНЦ „МИГ-Радомир-Земен“. По тази причина Младежкият център е избран за мястото, на което община Радомир да създаде модерен център за развитие на изкуството и опазване на нематериалното културно наследство на общината (вкл. ромската култура). Тук ще се създадат условия за работа както с деца в училищна възраст, така и с младежи от самодейни групи, вкл. от малцинствата, които към момента нямат подходящо място за провеждане на заниманията си. На това място предвиждаме да се изпълняват основите дейности по изпълнението на настоящия проект, а именно – работа с целевите групи в артистични ателиета, провеждане на репетиции и спектакли. За съжаление, обаче, тази материална база не може да бъде непълноценно използвана, тъй като театралната зала не разполага с необходимото оборудване за поставяне на спектакли. Липсва каквото и да било сценично осветление и озвучаване, както и сценични завеси, за да може едно представление да бъде представено пред публика с необходимия ефект. В тази връзка предвиждаме да се закупи следното оборудване: - сценични завеси (централна, задна и странични) с необходимата инсталация (чиги), - осветление – 1 централен прожектор над сцената, 2 странични прожектора на сцената и 2 прожектора пред сцената с необходимата инсталация - Закупуване и монтаж на оборудване - озвучаване Допълнително, за да може да се посрещне публика в залата, ще се извърши освежителен ремонт на помещението. Община Радомир ще подмени подовата настилка, което е включено в бюджета на проекта, но също така ще направи и допълнителни ремонтни дейности по стените за своя сметка 23 727.60 9 211.80
Подготовка на представлението: Дейността ще започне със сформиране на основния творчески екип, включващ режисьор, художествен директор/ментор, сценарист и преподавател по актьорско майсторство и хореограф и преподавател по танци. Тяхната основна роля в рамките на дейността ще бъде да разработят сценария, хореографията и концепция за сценографията на спектакъла, който увенчава артистичните занимания по проекта в Дейност 5. Освен със значимостта си в цялостната логика и постройка на проекта, тази дейност е важна като инициатива за международно културно сътрудничество и укрепване на отношенията между Кралство Норвегия и Република България. Спектакълът ще представя съвременна интерпретация на традиционни теми от ромската история и обичаи, като ще поддържа постоянна връзката между съвремието и миналото. За разлика от други спектакли, които просто представят уникалната ромска самобитност, тук ще се търсят препратки към исторически традиционни мотиви, но винаги ще се комбинират с елемент от настоящето. Този принцип ще е заложен в самата сюжетна линия, която, от една страна, проследява историческото развитие (разселване, Египет, Пораймос и пр.), а от друга – борбата за щастие на двама влюбени, която е тук и сега, непреходна във вековете, позволяваща на всеки от зрителите да съпреживее историята. По този начин, на втори план, се изгражда метафоричният образ на ромския народ, който по уникален начин се е съхранил с болката и радостта си от живота. Също така, при концептуализирането на спектакъла ще се търсят иновативни артистични решения, които да позволят той да е играе „от всеки и навсякъде“ с минимално отежнени декор и костюми. Това няма да бъде за сметка на качеството на постановката, а, напротив, ще се доближава до модерните течения в сценичното изкуство, които умишлено търсят по-близък контакт с публиката и усещането за непринуденост на самодейните трупи. Тази целенасочена гъвкавост на спектакъла ще позволи представлението лесно да се адаптира към всякакви пространства – дори да се постави изцяло на открито на някоя улица, каквито са разглежданите опции в случай на пандемични ограничения по време на турнето на спектакъла. От гледна точна на целите и устойчивостта на проекта това също е изключително важно, защото ще позволи спектакъла да се играе и в отдалечени райони и райони с лош достъп. За качествената подготовка на концептуалната рамка на спектакъла ще бъде необходимо да се събере фактологическа информация за сценария - пътят на ромите. За тази цел ще се възложи на външен изпълнител да се проведе проучване на ромската култура в област Перник и приноса й към местната и национална история и култура. Това проучване също така ще бъде ползвано като основа за разработване на материалите за образователната кампания в Дейност 6. За сценографията на спектакъла се предвижда голяма част от костюмите и всички декори да бъдат изработени от участниците в проекта в артистичното ателие за изобразително изкуство и сценография в Дейност 4. Независимо от това малка част от костюмите, тези, които изискват повече етно орнаментика и професионален подход, ще бъдат поръчани за изработка и доставка от външен изпълнител. 25 129.08 25 120.56
Занимания в артистични ателиета: Заниманията в тази дейност са от голямо значение за постигане на проектните цели и дългосрочната устойчивост на резултатите от проекта. Ще се сформират артистични ателиета, където ученици и младежи, самодейци и професионални артисти, от ромски и неромски произход, ще бъдат ангажирани в културни проекти. В ателиета ще се предоставят уроци от преподаватели по актьорско майсторство и пантомима, изобразително изкуство и сценография, танцово изкуство. Това ще бъде пилотна инициатива за културно-образователна дейност за популяризиране на култура и изкуства на етнически и културни малцинства, която, ако намери очаквания интерес от целевите групи, след края на проекта може да бъде разширена и с други дейности като музика, пеене, фокуси и др. Първоначално занятията в ателиетата ще имат общообразователен характер в основите на сценичното изкуство, добри практики и пр. Целта ще бъде да се натрупат познания и практика в изпълнение на определи роли и задачи в съответното творческо направление. След това занятията ще преминат към подготовка на спектакъла: ще бъде проведен кастинг на участниците, ще се провеждат репетиции в ателиетата по актьорско майсторство и танцово изкуство, а в ателието по изобразително изкуство и сценография ще се подготвят сценичните декори и костюми. Необходимите материали за работата в ателието по изобразително изкуство и сценография ще бъдат осигурени от бенефициера – община Радомир, извън бюджетните средства по проекта. За провеждане на занятията ще бъдат ангажирани местни специалисти, които да отговарят за оперативната работа с участниците. Те ще работят в тясно сътрудничество с основния творчески екип (без художествения директор/ментор). Те заедно ще провеждат голяма част от заниманията, като ще отделят време за методически напътствия и анализ на ситуации. Това е част от заложеното в проекта надграждане на местния капацитет и трансфер на знания от партньора Институт КИОПА към бенефициера община Радомир. 9 550.08 840.00
Поставяне на представлението: Поставянето на спектакъла е върховата точка в изпълнението на проекта, където всички усилия, положени от участниците в проекта (както по подготовката на спектакъла в Дейности 3 и 4, така и по надграждане на местния капацитет и привличане на публики в Дейности 6,7 и 8 ), намират своята изява и признание пред публика. Това е финалното, най-мащабно артистично събитие в проекта, което концентрира в себе си най-пълноценно изпълнението и на трите цели на Резултат 3. Спектакълът ще бъде организиран като пътуващо събитие/турне в 5 локации - 1 в гр. Радомир и 4 в малки населени места в отдалечени райони и/или райони с лош достъп в 3 административни области, които са извън градския център: 1) обл. Перник, общ. Радомир, с. Дрен - НЧ "Благой Попов - 1927" 2) обл. Перник, общ. Радомир, с. Извор - НЧ "Отец Паисий - 1927" 3) обл. Благоевград, с. Микрево - НЧ "Братя Миладинови - 1936" 4) обл. Кюстендил, с. Горна Гращица - НЧ "Светило - 1927" 5) обл. Перник, общ. Радомир, Радомир Това ще се осъществи чрез ползването на мрежата от читалища по места, за което е налице подкрепа и желание за сътрудничество и няма да бъде таксувано ползването на зала. Причината за това се корени, от една страна, в установените добри отношения с културните институции по места, а от друга страна – с общите цели, които имаме, за популяризиране на изкуството и културата в малките населени места като път към подобряване на положението на местното население (вкл. ромите). Умишлено за турнето са избрани предимно малки периферни населени места, за да се може да се спомогне за подобряване достъпа им до културния живот. Всички избрани са места със смесено (вкл. ромско население) и с поставянето на спектакъла ще се търси повишаване на ангажираността, както на мнозинството, така и на малцинството, като двустранен процес за подобрено взаимно разбиране и приобщаване. Завършващият спектакъл ще бъде в гр. Радомир, седалището на бенефициера, където ще се отпразнува успешно свършената работа като част от Дейност 8. Турнето се предвижда да бъде организирано в почивни дни, за да може да се осигури по-голяма посещаемост, а също така и за да може да се ползва училищен общински автобус за транспорт на участниците. Допълнително ще се търсят възможности за участие във фестивали с културна и етно насоченост. Те не са включени в бюджета на проекта, тъй като основните разходи, свързан с привличане на публики и организация на събитията, се поемат от организаторите. В турнето ще вземе участие пълният творчески екип (без художествения директор/ментор) – основен, помощен и участниците в спектакъла. Докато за помощния екип и участниците се предвижда ангажираност в рамките на един ден за всяка постановка, ангажиментът на основния творчески екип ще включва и предварителен оглед на локацията и адаптиране на спектакъла при нужда. 6 111.84 0.00
Образователна кампания с акцент върху културата на малцинствата : Образователната кампания, която ще се реализира в рамките на тази дейност, е част от предвидените в проекта мерки за привличане на нови публики и ангажиране на мнозинството и малцинствените групи (с фокус върху роми) в култури проекти. Тя е важа инициатива за подобряване на взаимното разбиране между двете обществени прослойки като двустранен процес. Целта й е да запълни празнината от липсата на задълбочена информираност относно ромските порядки и традиции, като даде примери и обяснения за културата и изкуството на ромския етнос. Ще покаже огромния път на сближаване, който е изминат и от мнозинството, и от малцинствените групи и ще стане предпоставка за съвместно ангажиране в културни дейности и преодоляване на антиромските стереотипи. Кампанията ще представлява поредица от 4 образователни събития с акцент върху ромската културата в област Перник и приноса й към местната и национална история и култура: - 2 събития в Младежкия център в гр. Радомир, - 1 събитие в с. Дрен, - 1 събитие в с. Извор. Това ще се осъществи чрез ползването на мрежата от читалища по места, за което е налице подкрепа и желание за сътрудничество. По тази причина няма да бъде таксувано ползването на зала. Презентационните материали ще бъдат изготвени на база на доклада от проучването, проведено в Дейност 3, както и други източници, ако е необходимо. За по-голям ефект и излизане от стереотипа на сухите презентационни събития, ще се разчита и на по-интерактивен подход при работата с аудиторията. За да не бъде просо поредната презентация, която често не оставя трайна следа в зрителите, във втората част на всяко събитие се предвижда по-неформална комуникация, а защо не и игрови подход, за обсъждане на разглежданите теми. Разбира се, в края на всяко събитие публиката ще бъде призована да присъства на спектакъла, който ще се представи в Дейност 5. Освен образователен компонент, тази кампания ще има и подготвителен ефект за предстоящото поставяне на спектакъла. Избраните локации за провеждане на образователната кампания са микс от град и периферни населени места в сравнително отдалечени райони и по-консервативен мироглед. Целта е да се достигне до различен тип аудитория и да се вземе обратна връзка за следващите инициативи по проекта и извън него, както и да се противодейства на стереотипното мислене. За организиране и провеждане на събитията ще бъде ангажиран външен изпълнител с опит в подобни прояви. Той ще подготви необходимите презентационни и печатни материали, които ще се раздадат на присъстващите. Ще се осигури подходящ презентатор, който да води събитието и да представи образователното съдържание. Ще се осигури помощен персонал за попълване на данните на участниците, настаняване, кетъринг, съблюдаване на реда и спазването на COVID мерките. Фестивният елемент е изключително важен за успешното реализиране на кампанията. В ромската култура да предложиш почерпка на госта, а той да я приеме, е форма на изразяване на уважение, което предразполага. Същевременно, всеки позитивен повод следва да бъде отпразнуван. Затова за всяко събитие е предвиден кетъринг и скромна украса 17 280.00 8 482.05
Работилница за развитие на местния капацитет: Предвидената в тази дейност работилница за развитие на местния капацитет е ключов за проекта момент в няколко отношения и неслучайно е предвидено да се случи преди началото на същинските репетиции за спектакъла. От една страна, това ще бъде събитие за обмяна на опит между професионални и непрофесионални артисти (роми и не-роми), което ще даде възможност на участниците да споделят и научат добри практики. Така ще се поощри и развитието на ромските творци като равнопоставени участници в този проект. От друга страна, ще се стимулира културното сътрудничество както на национално, така и на международно ниво, тъй като събитието ще бъде организирано и проведено от норвежкия партньор по проект – Артепунк Скандинавия. Работилницата ще представлява двудневен уъркшоп за творчески обмен, който ще се проведе в МКИЦ „Европа“. Концепцията и плана за провеждането му ще бъдат разработени от художествения директор/ментор, който е представител на норвежкия партньор и има значителен опит в сценичните изкуства в международен план. Събитието ще бъде тип „отворени врати“. На него ще бъдат поканени всички участници в проекта, други творци от ромски и не-ромски произход, както и всички лица, интересуващи се от култура и изкуства и с желание за задълбочаване на отношения между представителите на българската култура и тези от страните-донори по Програмата. Обучението ще бъде ръководено от художествения директор/ментор. Той ще пристигне в България за 4 дни с 3 нощувки, за което са предвидени командировъчни разходи. Посещението е планирано така, че първия и последен ден да са за пътуване и настаняване и да се осигурят 2 пълни работни дни в работилницата. За организиране на събитието ще бъде ангажиран външен изпълнител с опит в подобни прояви. Той ще подготви/адаптира необходимите презентационни и печатни материали на български език, които ще се раздадат на присъстващите. Ще се осигурят преводачи и помощен персонал за попълване на данните на участниците, настаняване, кетъринг, съблюдаване на реда и спазването на COVID мерките. Фестивният елемент е изключително важен за успешното реализиране на събитието. В ромската култура да предложиш почерпка на госта, а той да я приеме, е форма на изразяване на уважение, което предразполага. Същевременно, всеки позитивен повод следва да бъде отпразнуван. Затова за събитието е предвиден кетъринг. 13 967.80 0.00
Публичност и информация: Тази дейност представлява задължителен компонент в структурата на проекта за популяризиране на целите и дейностите на проекта, както и финансовия принос на ФМ на ЕИП. Освен това, обаче, тя има и съществена роля за постигане на целите на проекта, а именно – привличане на участници за проектните дейности и нови публики. В този смисъл основните цели на дейността са: 1) Да осигури информираност на широката публика за целите и дейностите на проекта, както и финансовия принос на ФМ на ЕИП; 2) Да се привлекат нови публики, както сред широката общественост, така и в отдалечени райони и/или райони с лош достъп, които често остават извън обхвата на културния живот. 3) Да се привлекат участници в артистичните ателиета и спектакъла сред аматьори и професионалисти артисти от ромски и не-ромски произход За достигане до първата целева група - широката общественост, ще се заложи на широко обхватни методи като пресконференции, публикуване на прессъобщения и платени материали в електронни медии, управление и генериране на съдържание на сайта на проекта и на страница във Фейсбук, разпространение във виртуална среда на заснетия по проекта видеоклип, чрез които бързо и ефективно да може да се да достигнат до голяма аудитория. Допълнително ще е поставят 3 бр. информационни табели на видни места в офисите на бенефициера и партньорите (по 1 бр. за всеки), както и ще се поставят информационни стикери на придобитото оборудване и материали. Целта ще е възможно най-голям брой хора да разберат за съществуването на проекта и по-конкретно за публичните събития, които предстои да се проведат в рамките на неговото изпълнение. В тази връзка ще се използва засилващата се тенденция на хората в активна възраст да търсят интересни и обогатяващи изживявания в провинциалните местности. Ще се популяризират предстоящите спектакли във ФБ и форуми с препратки към уебсайта на проекта За достигане до втората целева група – хората в малки, отдалечени населени места, ще се заложи на по-консервативни канали за комуникация, като разпространението на печатни материали. Този подход взима предвид по-ниското ниво на проникване на интернет и информационните технологии в тях, както и улегналия начин на живот на местното население. В рамките на дейността ще се проведат информационни кампании (за привличане на участници в Артистичните ателиета в Дейност 4 и привличане на публика за турнето в Дейност 5) чрез поставяне на плакати на ключови местни локации и раздаване на информационни брошури. Това ще позволи разнасянето на материалите от врата на врата и ще гарантира почти 100%-во покритие на потенциалната аудитория. Фестивният елемент е изключително важен за успешното реализиране на информационни кампании и събития в ромска среда. В ромската култура да предложиш почерпка на госта, а той да я приеме, е форма на изразяване на уважение, което предразполага. Същевременно, всеки позитивен повод следва да бъде отпразнуван. Затова за събитията е предвиден кетъринг, а за подобаващ финал на турнето в Дейност 5 и успешно свършената работа по проекта ще се организира закриващо тържество. Всички предвидени дейности ще бъдат съобразен с критериите, разписани в Наръчника за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство и Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 и с тези, заложени в Регламента за изпълнение на ФМ на ЕИП 2014-2021 г. 23 244.00 9 127.95

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).