Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 550 TREES
Български

Programme: Environment

Planning region: All

Description

Development of River Basin Management Plans (RBMPs) for the period 2022-2027 involves carrying out studies, assessments, analysis and development of documents such as methodologies, approaches and criteria to meet the requirements of national and EU legislation, filling gaps and complying with EC recommendations made in the assessment of the first and second RBMPs, incl.:
Updating characteristics of surface and groundwater bodies and protected areas;
Economic analysis of water uses;
Updating assessment of pressure, impact and risk on water bodies and and protected areas;
Assessing the status of water bodies and and protected areas, including assessment of the effect of measures implemented, designing monitoring networks and programs, setting objectives and exemptions;
Assessing the impact of climate change, including on ecosystems and protected areas; environmental objectives, exemptions from achieving them and programs of measures;
Updating the catalogue of measures and estimating the costs of new measures;
Updating the programs of measures, economic analysis of their effectiveness and development of national programs for their implementation;
Elaborating methodologies, approaches and supporting means for the development of RBMPs and water management, including models;
Developing draft RBMPs;
Carrying out Environmental Assessment (EA) of the draft RBMPs 2022-2027;
Transboundary coordination with neighbouring countries  for RBMPs development;
Consultations with stakeholders and the general public at each stage of RBMPs development (timetable and work program for the development of RBMPs; interim overview of the significant water management issues and a draft of the RBMPs) and during the EA procedure;
Amendments to reflect proposals or justification for non-acceptance of proposals resulting from consultations carried out and preparation of RBMPs for adoption by the Council of Ministers.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Дейност 1.Подготовка на проектно предложение: Включва изпълнението на дейности, необходими за подготовка на проектното предложение, като разработване на концепция за проектно предложение; подготвяне на проектното предложение, съгласно сроковете определени от УО на ОП „Околна среда 2014-2020“; изготвяне на документи, заповеди, договори и др. свързани с подготовката на проекта, подготовка на структура за организация и управление при изпълнението на проекта; мерки за координация и комуникация и дейности необходими за подготовка изпълнението на проекта като цяло. Подготовката на проектното предложение е изпълнена от Бенефициента и партньорите – басейновите дирекции. За изпълнението на тази дейност е сформиран екип за подготовка на проектно предложение със заповед № РД-547/14.09.2018 г. На сформираният екип е възложено: - изпълнение на дейности свързани с извършване на анализ за определяне на конкретните задачи на всяка една от страните (четирите басейнови дирекции (БД) към МОСВ: БД „Дунавски район“, БД „Черноморски район“, БД „Източнобеломорски район“ и БД „Западнобеломорски район“ и дирекция УВ) във връзка с подготовката и подаването на проектното предложение, планирането, управлението и изпълнението на ЗБФП и дейностите по проекта, както и начина на определяне на екипа за управление и финансовите ангажименти на всяка една от страните, във връзка с изпълнението на Проекта и подготовка на заповед съгласно насоките за кандидатстване по процедурата; - изготвяне на финансови обосновки на остойностените дейности придружени от анализ и финансовите ангажименти на всяка от страните във връзка с изпълнението на проекта; - начисляване и изплащане на възнаграждения, данъци и осигурителни вноски по подготовка на проекта, вкл. изготвянето на необходимите справки във връзка с възнагражденията по подготовка на проекта; - определяне вида на процедурите за обществените поръчки на дейностите по т.2.6 от горецитираната заповед, вкл. разработване на документация за обществени поръчки, анализ и обосновка на сроковете за предвидените в проектното предложение обществени поръчки до сключване на договор за изпълнение; - изпълнение на дейности по проучване, анализ и остойностяване, необходими за проекта в съответствие с изискванията посочени в Насоки за кандидатстване по процедурата; изготвяне на отговори при постъпили въпроси по време на оценката и необходимост от преработка на проекта. Изпълнението на тази дейност завършва с одобряване на настоящото проектно предложение. Разходите по изпълнението на тази дейност са 7 247,62 лв. Прогнозна дата за издаване на ЗБФП е ноември 2018 г. 7 247.62 7 247.62
Дейност 2: Организация и управление на проекта. Мерки за информация и комуникация: Поддейност 1. Организация и управление на проекта: Управлението на проекта ще се осъществява според нормативната уредба за безвъзмездна финансова помощ по ОП „Околна среда 2014-2020 г. Изпълнява се за срока на реализация на проекта и включва цялостното оперативно, финансово и техническо управление на изпълнението на проекта, вкл. специфични аспекти на изпълнението и отчитането на проекти, финансирани по ОПОС 2014-2020; подготовка на тръжни документи за обществени поръчки, координация между изпълнители, бенефициент и партньори, както и други институции; мониторинг на текущото изпълнение на дейностите в проекта и докладването; организиране на обществени поръчки и избиране на изпълнители; администрирането на документооборота, публичността и комуникацията със заинтересованите страни и обществеността. Сформира се Екип за управление на проекта (ЕУП), който включва 10 експерта – 1) ръководител, 2) координатор, 3) юрист и експерт по обществени поръчки, 4) финансист, 5) счетоводител, 6) технически експерт 1, 7) технически експерт 2, 8) експерт мониторинг и докладване, 9) експерт съхранение на документи по проекта и 10) експерт информация и комуникация. В процеса на управление на проекта ЕУП ще взаимодейства и приема становищата на експертните групи по дейност 3. ЕУП ще изготвя кратки доклади и ще запознава УК по Споразумението с МБВР периодично с процеса на изпълнение на проекта от гледна точка на достигане на стратегическата му цел, което ще осигури устойчивост. Функциите и отговорностите на ръководителя и членовете на ЕУП подпобно са описани в т.9 "Екип" на формуляра за кандидатстване. Поддейност 2: Мерки за информация и комуникация: Дейността включва организация, подготовка и осъществяване на дейности за осигуряване на публичност и обществено признание за съфинансирането, предоставяно от Европейския съюз по ОП „Околна среда“ 2014-2020 г., както и информиране на обществеността в четирите РБУ относно подготовката и разработване на трети цикъл планове за управление на речните басейни за периода 2022-2027 г. (ПУРБ 2022-2027), начинът на работа и процедурите за информиране. Поддейност 2.1: Дейността включва публикуване на интернет страницата на бенефициента на подробна информация за проекта с поставяне на хипервъзка към интернет страницата на ОПОС 2014-2020 г. Последващо актуализиране на информация за изпълнението на проекта, насочено към потребителите на интернет страницата на бенефицента и широката общественост. Поддейност 2.2. Изготвяне и изпълнение на комуникационен план за осигуряване на публичност и информиране. Планът съдържа: 1) Информационна кампания – 2 бр. конференции (откриваща и закриваща); 1 бр. пресконференция (за представяне на резултатите по проекта); 4 бр.конференции в четирите РБУ, 5 бр. семинара за заинтересовани страни за популяризиране дейностите по проекта; изготвянето и публикуването на прессъобщения за всяко от събитията и разпространението им до медиите; информационно отразяване на проекта – рекламни карета в печатни издания; 2) Печатни и рекламни материали - дизайн, предпечатната подготовка и печат; 3) Дизайн и печат на банер по проекта – 10 бр.; 4) Дизайн, печат и поставяне на плакат по проекта – 5 бр. Общо дейност 2: 562 987.77 лв 353 794.65 351 009.76
Дейност 3. Осигуряване на координация и съгласуваност на изпълнението на дейностите от проекта: Целта на тази дейност е да се постигне пълното и качествено изпълнение на дейностите по проекта. За целта се създават: Управляващ комитет (УК) и Техническа Консултативна Група (ТКГ) към Споразумение за предоставяне на консултантски услуги в подкрепа на изготвянето на ПУРБ и ПУРН между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие, обн.ДВ, бр.64/3.8.2018 г. (Споразумението), и Експертна работна група за изпълнение на проекта (ЕРГ), която ще подпомага ЕУП. - Основни задължения на УК: следи за напредъка по изпълнение на Споразумението; обсъжда и одобрява предложения за промени в Споразумението; разглежда и приема докладите за напредъка по изпълнение на Споразумението, като при необходимост изисква тяхното допълване и коригиране; одобрява и следи изпълнението на услугите по Споразумението; разглежда и взема решения по въпроси, свързани с изпълнение на Споразумението; подпомага МБВР в процеса на предоставяне на необходимите данни и информация, необходими за изпълнение на дейностите; получава консултации от МБВР при избор на възможни варианти за изпълнение на дейности по проекта извън обхвата на Споразумението; приоритизира дейностите, които следва да се изпълняват по Споразумението; приема подробния годишен работен план по изпълнението на дейностите, включени в Споразумението; получава информация от МБВР и екипа за управление на проекта за напредъка на ключовите етапи от изпълнението му и постигнатите междинни резултати; при необходимост, предлага корективни мерки за цялостно постигане на планираните цели на Споразумението; при необходимост, одобрява изменението на плана за изпълнение на услугите по Споразумението и неговия бюджет. В състава на УК ще се включат представители на МОСВ, включително Дирекция УВ и четирите БД на ръководно ниво и външни експерти. Наемането на външните експерти и разходите за заплащане на изпълнените от тях дейности, ще бъде осъществено извън обхвата на настоящия проект. - ТКГ– основен механизъм за комуникация и взаимодействие между МБВР и МОСВ на техническо ниво, основни задължения: осъществява постоянно взаимодействие между МБВР и МОСВ на техническо ниво; събира, обобщава и предоставя на МБВР информация; обсъжда напредъка, търси и предлага решения за преодоляване на трудностите при изпълнение на дейностите от Споразумението; обменя информация за напредъка по дейностите, съгласно графика за изпълнение за следващия месец; уведомява Ръководителят на ЕУП за възникнали въпроси по отношение на срещани трудности; уведомява писмено, чрез ръководителя на проекта, МБВР за събития, които се очаква да имат съществено значение и/или отражение върху изпълнението на дейностите; - Основни задължения на ЕРГ: дава становище по всеки доклад, представен от МБВР, в изпълнение на Споразумението с МОСВ; при необходимост, дава становище по коментарите на заинтересованите страни и външните експерти, част от УК; участва в приемане изпълнението на отделните етапи от сключените договори за обществени поръчки, свързани с проекта; представителите на всяка БД в ЕРГ участват в организирането и провеждането на обществените консултации на всеки етап от разработването на ПУРБ за съответния район за басейново управление; регистриране на постъпилите предложения от обществените консултации на всеки един етап от тяхното провеждане и становище за тяхното съответствие с целите на ПУРБ; осигурява съгласуваност на изпълнението по отношение обхват, структура и формат на информацията между всички дейности от проекта, вкл.резултатите от изпълнението на обществени поръчки. И двете групи ще осигуряват и съгласуваност с изискванията на Ръководствата от Общата стратегия за прилгане на Рамковата директива за водите (ОСПРДВ) за докладване, проследяване отразяването на становищата от обществените консултации, вкл.консултациите по ЕО и други дейности свързани със съгласуваността при разработването на всеки един от етапите на ПУРБ 2022-2027 г. за всеки РБУ. 244 875.42 234 214.95
Дейност 4. Изготвяне на Плановете за управление на речните басейни за периода 2022-2027 г.: Дейността включва изпълнеието на 13 поддейности, детайлно описани в приложение - Annex_D4, за изпълнение на ратифицираното от Народното събрание споразумение между МОСВ и Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) за разработване на Плановете за управление на речните басейни (ПУРБ) за Дунавския, Черноморския, Източнобеломорския и Западнобеломорския райони за басейново управление на водите, включително: - преглед на прилагането на европейското законодателство по водите в досега разработваните ПУРБ, идентифициране на пропуските и непълното или неправилно прилагане на изискванията, вкл.съобразно оценките на Европейската комисия и изготвяне на подробен работен план и технически спецификации за дейностите за разработване на проектите за ПУРБ 2022-2027; - разработване или актуализиране на методики, подходи и критерии за прилагане на изискванията на европейското законодателство в областта на политиката за управление на водите иразработването на ПУРБ; - събиране на информация и извършване на проучвания и теренни изследвания за осигуряване на необходимите данни за разработване на съответните методики, за извършване на характеризирането на водните тела; за оценките на натиска и въздействието на човешката дейност върху тях, на риска за влошаване на състоянието им от настоящи и бъдещи дейности и на състоянието им при съществуващия натиск; - икономически анализ на водоползването, включително анализ на текущите нива на възстановяване на разходите за водни услуги и прогноза за целевите нива на възстановяване на разходите към 2027 г.; - оценка на състоянието на повърхностните и на подземните водни тела; - разработване и прилагане на модели за оценка на замърсяването на водните тела и за воден баланс; - разработване на проекти на ПУРБ 2022-2027; - консултации с обществеността на всеки етап от разработването на ПУРБ 2022-2027; - отразяване или мотивиране на предложенията от консултациите с обществеността и изготвяне на окончателни проекти на ПУРБ 2022-2027. 17 404 764.00 17 300 000.00
Дейност 5: Трансгранична координация на дейностите по разработване на ПУРБ със съседни държави: Целта на изпълнението на тази дейност е да се постигне прилагане изискванията на РДВ по отношение на трансграничаната координация и съгласуване на всеки отделен етап от изготвянето на Плановете за управление на речните басейни. Директива 2000/60/ЕС (Рамкова Директива за водите - РДВ) поставя изискване за координация на усилията на страните членки при постигане на целите на Директивата в международните речни басейни/райони за басейново управление, вкл. и за тези части от тях, които се простират извън границите на общността -чл.3 (4) и (5)), както и съответствие с приетите принципи на управлението на водите, залегнали в Конвенцията за опазване и използване на трансграничните водни течения и международните езера и в други международни документи и инициативи. В Р. България голяма част от реките са трансгранични водни течения, които са част от трансграничен речен басейн. България, съвместно със съседните страни предприе действия за координация в съответствие с изискванията, заложени в РДВ, още през първия цикъл на планиране. Подписани са двустранни споразумения/декларации в областта на водите със съседните страни (Р.Турция, Р. Гърция, Румъния), а със страните, с които нямаме такива– се предприети действия за подготовката им (Р. Сърбия и Р.Македония). По силата на двустранно споразумение за сътрудничество при управление на водите между България и Румъния, подписано през ноември 2004 г. е създадена Съвместна комисия за управление на водите. Двустранните договорености, подписани през първите два етапа на прилагане на РДВ, създават добра основа за осъществяване на трансграничната координация. Установените механизми за сътрудничество и натрупаният опит в трансграничната координация следва да бъдат запазени, продължени и доразвити (особено по отношение на Сърбия и Македония) при разработването на ПУРБ 2022-2027. • За третия цикъл на планиране следва още на най-ранен етап да се предприемат действия за съгласуване на работна програма за координиране и сътрудничество със съответната страна , вкл. етапите и видове дейности за координиране на подходите, методиките, оценките и мерките за изпълнение изискванията на директивите и достигане на добро състояние на водите в международните речни басейни. • Установяване на по-тясно двустранно сътрудничество със съседните страни, чрез което да се постигне съгласуваност и координираност на необходимите действия, като за всеки един етап да се определят съответните елементи, данни и информация. • Осигуряване на обмен на актуална информация между съответните компетентни органи за целите на координацията на всеки етап от прилагане на РДВ в третия цикъл, в това число програмите от мерки за управление на съответния речен басейн. За закупуване на самолетни билети, хотелско настаняване, застраховки и др. ще бъдат използвани избраните изпълнители за МОСВ. Не се предвижда предвижда избор на външни изпълнители за осигуряване на тези услуги специално за настоящия проект. 9 025.61 9 025.61
Дейност 6. Екологична оценка на проектите на ПУРБ 2022-2027 г. : С изпълнението на тази дейност ще се осигури съотвествие на плановете за управление на речните басейни със Закона за опазване на околната среда, чрез извършване на екологична оценка и със Закона за биологичното разнообразие, чрез извършване на оценка на съвместимост. С изпълнението на тази дейност ще бъдат направени съответните оценки и предложени мерки, които да бъдат съобразени в ПУРБ, за да се осигури опазване на околната среда. Дейността ще допринесе за изпълнение на нормативните изисквания и осигуряване на необходимите документи за приемане на ПУРБ от Министерския съвет и включва: 1. Анализ на вероятността и степента на въздействие на ПУРБ 2022-2027 на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони върху компонентите на околната среда, в т.ч. вторични, кумулативни, едновременни, краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, постоянни и временни, положителни и отрицателни последствия от тяхното прилагане, в т.ч. и по отношение на територията на други държави с цел съобразяване с необходимостта от провеждане и на процедура по ЕО в трансграничен контекст като се: • вземат предвид целите, териториалния обхват и степента им на подробност; • разгледа развитието на компонентите и факторите на околната среда без прилагането на плановете; • предложат при необходимост мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно компенсиране на неблагоприятните последствия от предвижданията на плановете върху околната среда. Мерките следва да бъдат мотивирани, в т.ч. и по отношение на очакваното положително въздействие; • предложат мерки за наблюдение и контрол на въздействията върху околната среда от прилагането на плановете, включително и индикатори за наблюдение. 2. Анализиране на вероятните значителни въздействия на плановете върху предмета и целите на опазване на защитени зони, попадащи в техния териториален обхват. Отделните етапи на изпълнение на дейността са: 1. Изготвяне на схеми за провеждане на консултации; задания за обхват и съдържание на Докладите за Екологична оценка и оценка на съвместимост на проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони, както и уведомления по чл.10 от Наредбата за ОС; 2. Изготвяне на доклади за оценка за съвместимост, доклади за екологичната оценка, в т.ч. и нетехническо резюме към тях за всеки един от проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони; 3. консултации по докладите за ЕО и ОС на проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони: 3.1. Провеждане на консултации по докладите за ЕО и ОС по реда и сроковете на чл. 20 и чл. 21 от Наредбата за условията и реда за извършване на ЕО на планове и програми. 3.2. Отразяване на резултатите от обществените консултации в ЕО и ОС и изготвяне на документация за резултатите от консултациите с обществеността и със заинтересованите страни; 4. Подпомагане на басейновите дирекции при осъществяване на последващи действия и изготвяне на SWOT анализ на проектите на ПУРБ: 4.1 Окомплектоване и внасяне на документация по ЕО в МОСВ с искане за издаване на Становище по ЕО – съгласно чл. 23 от Наредбата за условията и реда за извършване на ЕО на планове и програми за всеки един ПУРБ. 4.2 Участие в заседание/заседания на Междуведомствена комисия (МК) - специализиран състав на ВЕЕС към МОСВ, на които се разглежда документацията по ЕО на всеки един ПУРБ. 4.3 Доработване/преработване на всеки един от докладите за ЕО, в случай на такова решение от МК. 4.4 Изготвяне на обобщени справки по чл. 29 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми за ПУРБ с обосновки на съответните мотиви за включване на мерки в ПУРБ; 4.5 Изготвяне на SWOT анализ на Проектите на ПУРБ на Дунавски, Черноморски, Източнобеломорски и Западнобеломорски райони. Дата за сключване на договора за обществената поръчка - октомври 2022 г. 23 820.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).