1 Разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), Държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми, национални изпитни програми вкл. междусекторни, по определени сектори и др., чрез използване на Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др.: В рамките на дейност 1 е предвидено да се реализира последователна (по сектори) реформа в ПОО, чрез използване на Секторните съвети на уменията (ССУ) за съвместна работа между училища и работодателски организации, организации на работниците и служителите от даден сектор, бизнеса, асоциации на професионални гимназии в съответния сектор, висши училища и др. Предвидената реформа предвижда актуализиране на СППОО, разработване/актуализиране на държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми вкл. за обща професионална подготовка и национални изпитни програми по професии по определени сектор. В тази връзка след стартиране на дейността ще бъдат определени пилотните сектори.
СППОО, който включва 47 професионални направления, 247 професии и приблизително 600 специалности е основен документ за организацията на професионалното ориентиране, професионалното образование и обучение. Той има задължителен характер за всички институции, в които се извършва професионално образование и обучение за придобиване на професионална квалификация – професионални гимназии, професионални колежи, центрове за професионално обучение. Сега действащият СППОО не отразява развитието на професиите в различните професионални направления, поради което някои от съдържащите се в него професии са остарели, неуместни или несъществуващи на съвременния пазар на труда и се нуждае от рационализация и промяна. В реализацията на дейност 1 ще се включат ССУ. ССУ ще бъдат изградени на приобщаващ принцип и ще представляват всички заинтересовани страни - работодателски организации, организации на работниците и служителите от даден сектор, бизнеса, асоциации на професионални гимназии в съответния сектор, други доставчици на ПОО, висши училища и др. Чрез ССУ и прилагането на секторния подход ще се осигури съответствие между квалификациите и търсените на пазара на труда умения.
ССУ ще изпълнява следните дейности:
- разработва предложенията за новия СППОО като в хода на тази дейност те взаимодействат с други заинтересовани страни, отчитайки потребностите на пазара на труда;
- извършва преглед и одобрение на разработеното учебно съдържание и представянето му в МОН за утвърждаването му по нормативно установения ред.
- разработва компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка /ПП/ по специфични за професията умения;
- извършва преглед и одобрение на създаденото дигитално учебно съдържание /ДУС/;
- разработва програми за модулно обучение за учители по ПП;
- разработва инструментариум за въвеждане на кредити и микроквалификации в ПОО;
- разработва учебни програми за обща ПП;
- разработва програми за микроквалификации;
НАПОО ще сформира работни екипи към ССУ за разработване/актуализиране на нови ДОС и НИП.
МОН чрез професионалните гимназии сформират работни екипи към ССУ за разработване/актуализиране на учебни планове и учебни програми.
Новото учебно съдържание ще обхваща минимум 10 професионални направления (ПН), които приоритетно ще са от сектори свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0 и тематичните области на ИСИС.
Съставът и функциите на ССУ и на работните групи ще бъдат подробно описани в заповедите за създаването им. |
9 563 765.00
|
933 800.00
|
2 Въвеждане на компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка и обучението им по специфични за професията умения.: В рамките на дейността от ССУ ще се разработят компетентностни профили на учителите/преподавателите по професионална подготовка от актуализирания СППОО. Тези профили ще бъдат разработени по подобие на професионалните профили на педагогическите специалисти, които определят необходимите компетентности като съвкупност от знания, умения и отношения с акцент върху академичната компетентност.
Компетентностният профил ще включва необходимите професионални компетентности, които следва да бъдат усвоени от преподавателите, за да могат да преподават по актуализираните учебни програми с цел постигане на заложените резултати от ученето в държавните образователни стандарти, разработени в рамките на Дейност 1, а така също и компетентности, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС, използвани в процеса на преподаване на виртуална реалност, изкуствен интелект и др. съвременни техники на преподаване. Компетентностният профил се утвърждава от министъра на образованието и науката. В рамките на дейността ще бъде проведено проучване сред учителите/преподавателите по професионална подготовка от училищата, включени в изпълнението на дейностите по проекта относно притежаваните от тях компетентности. Въз основа на резултатите от проучването ще се изготви анализ на нуждите от придобиване или надграждане на необходимите компетентности, заложени в компетентностния профил за определените професионални направления от СППОО. Вследствие на анализа на нуждите ще се определят темите, които да се включат в учебните програми на предвидените в поддейност 5.3 модулни обучения за учители/преподаватели по професионална подготовка. |
223 300.00
|
0.00
|
3 Въвеждане на гъвкави пътеки, микро-квалификации и кредити в ПОО с цел мобилност и проходимост между професии, сектори и образователни нива.: Дейността е насочена към изготвяне и въвеждане на гъвкави пътеки, като под гъвкави пътеки следва да се разбира прилагането на интервенции с гъвкави възможности във всички форми на обучение и учене, вкл. апробирани в рамките на национални програми и европейски и международни проекти. Друга основна цел е с тези гъвкави пътеки да се изгради проходимост между професии, сектори и образователни нива с оглед на това, че те са предвидени за първи и втори гимназиален етап на образованието. Чрез ССУ ще се подкрепят ефективното сътрудничество, управление и партньорствата на МОН с образователни институции/организации за ПОО; социалните партньори; работодатели, неправителствени организации и др. Това сътрудничество, управление и партньорство ще идентифицира нуждите, съвместното разработване и актуализирането на микро-квалификациите (микроудостоверенията) и кредитите в първи и втори гимназиален етап на ПОО. Въвеждането на микро-квалификации (микроудостоверения) в системата на ПОО ще осигури използването им на училищно ниво.
Дейността е съставена от 3 поддейности:
Поддейност 3.1.
Дейността предвижда изготвяне на инструментариумът за присъждане и трансфер на кредити и цели да подпомогне въвеждането на кредитна система в ПОО и отчитането на единици резултати от ученето.
Поддейност 3.2.
Дейността предвижда изготвяне на инструментариум за прилагане на гъвкави пътеки за отпаднали от образователната система ученици и учениците в риск от отпадане.
Прилагането на тези пътеки е за преодоляване на риска от отпадане от училище на учениците, включително и от маргинализираните групи, като роми, за ангажиране или повторно включване в ПОО, съвместно с работодателите. Основната цел е увеличаване на броя и интензивността на защита и подкрепа, които могат да смекчат неблагоприятния ефект от излагането на риск, чрез прилагането на наставничество (менторинг), психологическа подкрепа и развитие на културата на тюторинг (включително подкрепа от страна на ученици от по-горните класове (а учениците в 12 клас – от ученици, които също са в 12 клас), под наблюдението на педагогически специалисти и осигуряване на разнообразни и гъвкави образователни пътеки, за достъп до алтернативно и/или повторно включване в образованието. В рамките на гъвкавите пътеки за повторно включване ще бъдат организирани допълнителни обучения за учениците отпаднали от образователната система и тези в риск от отпадане.
Поддейност 3.3
Дейността е насочена към изграждане на гъвкави пътеки за въвеждане и прилагане на натрупване и трансфер на кредити в ПОО, проходимост между професии, сектори и образователни нива. Въвеждането им в ПОО ще подобри възможностите за натрупването, признаването и трансфера на оценени индивидуални учебни резултати от ученето на ученици, обучаващи се в процеса за придобиване на професионална квалификация.
Това налага осигуряването на единен подход и насоки за разработване, изпитване и прилагане на кредити на национално, регионално и секторно равнище. В тази връзка планираните проектни дейности водят до въвеждането на национален подход и инструменти, свързани с:
• прилагане на подход, ориентиран към “резултати от учене” в ДОС;
• определяне на тежест в точки на резултатите от ученето за присъждане на кредити;
• процедури за присъждане на кредити за придобити и оценени единици резултати от учене;
• определяне на обучение за придобиване на микроквалификация (микроудостоверения);
• гъвкави пътеки за преодоляване на риска от отпадане на учениците от училище.
В резултат от изпълнението на тази дейност ще се създаде образователна среда, отговаряща на гъвкавите възможности за натрупване и трансфер на резултати от придобити умения и компетентности.
В рамките на гъвкавите и кратки пътеки за придобиване или повишаване на професионалните умения ще бъдат организирани допълнителни обучения за учениците. |
8 788 817.09
|
0.00
|
4 Съвместно разработване и въвеждане на образователни материали по професионална подготовка за важни за икономиката на региона и пазара на труда сектори с иновативно цифрово учебно съдържание, използване на изкуствен интелект, виртуална реалност и смесено обучение (blended learning).: Дейността предвижда прилагане на подход на смесено обучение в професионалните училища, който да е достатъчно гъвкав, за да позволява адаптиране спрямо нуждите на учениците и да осигури свобода за учителите/преподавателите да прилагат повече от един подход в учебния процес, а именно:
• съчетаване на училищна среда и други физически среди далеч от училищната сграда;
• съчетаване на различни инструменти за обучение, които могат да бъдат цифрови (включително виртуална реалност, изкуствен интелект и др.) и нецифрови.
Ще бъдат разработени, използвани и споделяни дигитални образователни материали по професионална подготовка с цифрово и интерактивно учебно съдържание, отворени образователни ресурси, виртуална реалност, електронно обучение, смесено обучение (blended learning) за формиране на грамотност и култура за работа с цифрови учебни ресурси.
Създаденото дигитално учебно съдържание по професионална подготовка ще включва интерактивни и мултимедийни уроци, учебни помагала, тестове и др. учебни ресурси и ще бъде публикувано онлайн за публично ползване в платформа за образователни услуги и съдържание на МОН.
Новото дигитално учебно съдържание по професионална подготовка ще бъде разработено за най-малко 10 професионални направления от новия СППОО. Предвижда се и иновативно обучение на ученици чрез използване на дигиталното учебно съдържание по професионална подготовка и прилагане на подхода на смесено обучение (blended learning) съобразно спецификите на съответния сектор на икономиката.
При подхода на смесено обучение на ученици ще се прилага:
– съчетаване на ученето в училището и ученето в друга физическа среда, извън училищната (или с присъствието на учител/обучител или, при дистанционното обучение, с разделение по отношение на мястото и/или времето);
– съчетаване на различни инструменти за обучение, които могат да бъдат цифрови (включително онлайн) и нецифрови. |
3 039 600.00
|
0.00
|
5 Участие в обучения на преподаватели по професионална подготовка, включително от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор за включването им в ПОО.: В рамките на дейност 5 ще бъдат привлечени като учители/преподаватели по професионална подготовка представители от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор в занимания по професионална подготовка,с перспектива да се включат в редовния учебен процес впоследствие. Целта е привлечените преподаватели от бизнеса, научните среди, публичния и неправителствения сектор да се включат в редовния учебен процес, т.к. през последните години кризата със застаряването на педагогическия състав, заемащ длъжностите учители и преподаватели по професионална подготовка (ПП) и липсата на млади учители по ПП все повече се задълбочава. Изборът им ще бъде извършен по открит,прозрачен и публичен и недискриминационен начин.
Поддейност 5.1
Ще се провеждат допълнителни практически занятия за учениците от II гимназиален етап на образование, под формата на допълнителна подготовка, която е извън предвидената по учебен план с продължителност, в зависимост от предварителните знания на учениците, качеството и темпа на усвояване на материала. За провеждането им ще бъдат привлечени преподаватели от научните среди, бизнеса, публичния и неправителствения сектор. Новопривлечените преподаватели ще са преминали менторско обучение по поддейност 5.2. Те ще запознават учениците с най-новите технологии в съответния сектор и актуалните тенденции в развитието на професията, по която се обучават, новите умения, необходими за практикуването й, като ще им провеждат обучения и демонстрации за работа с тези технологии или ще им предоставят възможност под тяхно наставничество да работят по конкретен проект на организацията, която представляват. Занятията ще протичат както в учебна, така и в друга физическа среда (в предприятия, в научни лаборатории), виртуална среда, индустриални зони и други.
Поддейност 5.2.
Заложените менторски обучения ще са за придобиване на педагогически и методически умения от привлечените преподаватели от научните среди, бизнеса, публичния и неправителствения сектор. Учителите, които ще са ментори, следва да имат богат опит и знания в сферата, в която ще осъществяват менторството. Обученията ще се провеждат по предварително изготвена програма, която ще представя темите на обучение и знанията, които трябва да се придобият след преминаването й. Програмата ще се разработи по указания на МОН от учителите, които ще са ментори. Менторските обучения завършват с получаване на сертификат от участващите в тях. В рамките на поддейност 5.2 едно лице може да участва в повече от едно менторско обучение за придобиване на педагогически и методически умения, но на различна тема.
Поддейност 5.3.
С цел предлагане на качествено преподаване по учебните програми, актуализирани в Дейност 1, за учителите и преподавателите по професионална подготовка от училищата, включени в изпълнението на дейностите по проекта, вкл. новопостъпилите учители, ще се проведат модулни обучения за въвеждане в новите техники и технологии в съвременните производства, а така също и за придобиване на необходимите компетентности за преподаване и усъвършенстване на уменията, заложени в компетентностния профил, разработен в рамките на Дейност 2. Модулните обучения ще се провеждат по програма, разработена от ССУ. Ще бъдат разработени общо 20 модулни програми (по 2 за всяко от 10-те приоритетни професионални направления). Модулните обучения ще се провеждат в производствени условия, осигурени от предприятията. Всеки успешно преминал модулни обучения учител/преподавател по ПП ще получи удостоверение за преминато обучение. В рамките на поддейност 5.3 едно лице може да участва в повече от едно модулно (индикативно е предвидено всеки да участва в две обучения) обучение за придобиване на професионални и секторни умения, но на различна тема. |
7 555 284.00
|
0.00
|
6 Квалификация на учители по професионална подготовка чрез специализирани обучения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС: В рамките на дейността ще се проведат специализирани обучения за учителите/преподавателите по професионална подготовка. Целта на обученията е повишаване на дигиталните умения за създаване и използване на съвременни цифрови технологии, вкл. умения за интерактивни техники за преподаване и други умения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, Иновационната стратегия за интелигентна специализация. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения за повишаване на квалификацията, за които се присъждат квалификационни кредити. Дейността ще подкрепи квалификацията на учителите и преподавателите по професионалната подготовка в професионалните училища и ще се изпълнява при спазване на нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогически специалисти. Специализираните обучения са в подкрепа за професионално израстване и развитие на професионалните умения на преподавателите/учителите по професионална подготовка. |
1 226 519.80
|
0.00
|
7 Подобряване на трансверсалните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците, предприемачески умения, социално предприемачество и др. с участие на работодатели.: Дейността ще подпомогне развитието на умения, които съпътстват професионалните компетентности и подобряват пригодността за заетост.
Предвиждат се допълнителни занимания за учениците от училищата включени в проекта за развиване на практически умения, като работа в екип, откриване и създаване на практически решения на проблеми от реалния живот, включване в образователни програми по финансова грамотност, проактивна и предприемаческа нагласа и поведение, управление на личните финанси и др. |
6 673 920.00
|
0.00
|
8 Допълнителна професионална подготовка чрез подкрепа за учебни предприятия и допълнителни практики в реална работна среда.: Дейността е насочена към учениците навършили 16 год., на които ще бъде предоставена възможността за участие/провеждане на допълнителни практики в реална среда.
Практическото обучение на ученици чрез допълнителни практики в реална работна насърчава развитието на практическите умения, свързани с професията и в допълнение трансверсални умения, свързани с управление на времето, организация на работното място, работа в екип и пр. От друга страна тези обучения ще подпомогнат бъдещата реализация на пазара на труда на учениците, вкл. и на местата, на които са провеждани практиките при желание от страна на работодателя.
Допълнителната практика в реална работна среда е допустима еднократно за един ученик в рамките на проекта. |
17 276 160.00
|
0.00
|
9 Информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители-работодатели-училище-местна власт, вкл. с цел кариерно и професионално ориентиране на ученици: Информационни кампании ще бъдат организирани на национално, секторно и училищно ниво с участието на представители от бизнеса, социалните партньори, работодатели, висши училища, научни и изследователски организации и други.
В националните кампании ще се включат и представителите на ССУ с цел популяризиране на реформените процеси и представяне на резултатите от дейностите по проекта. Конкретният бенефициент в партньорство с представители от бизнеса, социалните партньори, работодатели, висши училища, научни и изследователски организации и други, във връзка с осъществяване на дейността ще организира информационни кампании за всяка година от изпълнението на проекта. Представителите на бизнеса ще споделят предизвикателства и идеи за преодоляването им, както и добри практики за подобряване на нормативната уредба и инициативи за повишаване на привлекателността на ПОО. Ще бъдат изготвени информационни материали за представяне на секторния подход в реформените процеси в ПОО, както и изработени и излъчени индикативно 20 видео материала.
Ще бъдат организирани информационни кампании на секторно ниво за популяризиране на ПОО и предстоящите реформи, чрез включването на широк кръг заинтересовани страни.
Кампаниите ще включват и събития тип информационни срещи, дни на професионалното образование и обучение, дни на отворените врати вкл. за кариерно и професионално ориентиране, събития за демонстриране на професионалните умения в училищата включени в проекта. Чрез информационните събития ще се популяризира ПОО, в т.ч. и реформените процеси сред родителите за предимствата, ползите и възможностите за реализация на завършващите на пазара на труда. Кампаниите ще бъдат съобразени с графика за план-приема, за да привлекат възможно най-много ученици за включване в обучение по актуализираните учебни програми и модернизираното ПОО. Училищата ще изготвят и разпространят информационни материали за професиите, по които предоставят обучения, партньорствата с фирмите, постиженията на учениците и др.
Чрез различните форми на осъществяване на дейността, ще се акцентира на укрепване на връзката "ученик – училище – родител - работодател". |
7 840 154.76
|
171 578.75
|