Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 57 343 TREES
Български

Programme: Regions in Growth

Planning region: All

Description

The implementation of the project will contribute to improving the quality, inclusiveness and effectiveness of vocational education and training. The implementation of the planned activities will support the development of the vocational education and training using modern teaching methods and digital educational materials on professional training with digital and interactive educational content.
The project proposal envisages the implementation of activities for: development and application of a new List of Professions for Vocational Education and Training (LPVET) and new educational content; introduction and implementation of flexible learning pathways, micro credentials and credits in VET; improvement of the skills and competences of vocational teachers and students; elaboration and introduction of educational materials with innovative digital learning content; introduction of mentoring and tutoring; conducting student practices in a real working environment, increasing the attractiveness of vocational education and training among students and parents.
The activities will be implemented by applying sectoral approach to achieve a closer connection between VET and the real needs of the labor market and a faster adaptation of VET to the dynamics of the labor market. The inclusion of new technologies in training, as well as the different organization of the training process (mixed training, training in a different physical environment) will contribute to greater attractiveness of VET and will attract more candidates to enroll in vocational education and training. The foreseen measures aim at improving the professional competences and qualifications of vocational teachers and the skills of students, so that they can meet the needs of the labor market. Providing additional financial support in the form of scholarships for students and introducing flexible learning pathways will reduce the risk of early school leaving.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
1 Разработване и прилагане на нов Списък на професиите за професионално образование и обучение (СППОО), Държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми, национални изпитни програми вкл. междусекторни, по определени сектори и др., чрез използване на Секторни съвети на уменията за съвместна работа между училища и други доставчици на ПОО, бизнеса и др.: В рамките на дейност 1 е предвидено да се реализира последователна (по сектори) реформа в ПОО, чрез използване на Секторните съвети на уменията (ССУ) за съвместна работа между училища и работодателски организации, организации на работниците и служителите от даден сектор, бизнеса, асоциации на професионални гимназии в съответния сектор, висши училища и др. Предвидената реформа предвижда актуализиране на СППОО, разработване/актуализиране на държавни образователни стандарти (ДОС), учебни планове и програми вкл. за обща професионална подготовка и национални изпитни програми по професии по определени сектор. В тази връзка след стартиране на дейността ще бъдат определени пилотните сектори. СППОО, който включва 47 професионални направления, 247 професии и приблизително 600 специалности е основен документ за организацията на професионалното ориентиране, професионалното образование и обучение. Той има задължителен характер за всички институции, в които се извършва професионално образование и обучение за придобиване на професионална квалификация – професионални гимназии, професионални колежи, центрове за професионално обучение. Сега действащият СППОО не отразява развитието на професиите в различните професионални направления, поради което някои от съдържащите се в него професии са остарели, неуместни или несъществуващи на съвременния пазар на труда и се нуждае от рационализация и промяна. В реализацията на дейност 1 ще се включат ССУ. ССУ ще бъдат изградени на приобщаващ принцип и ще представляват всички заинтересовани страни - работодателски организации, организации на работниците и служителите от даден сектор, бизнеса, асоциации на професионални гимназии в съответния сектор, други доставчици на ПОО, висши училища и др. Чрез ССУ и прилагането на секторния подход ще се осигури съответствие между квалификациите и търсените на пазара на труда умения. ССУ ще изпълнява следните дейности: - разработва предложенията за новия СППОО като в хода на тази дейност те взаимодействат с други заинтересовани страни, отчитайки потребностите на пазара на труда; - извършва преглед и одобрение на разработеното учебно съдържание и представянето му в МОН за утвърждаването му по нормативно установения ред. - разработва компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка /ПП/ по специфични за професията умения; - извършва преглед и одобрение на създаденото дигитално учебно съдържание /ДУС/; - разработва програми за модулно обучение за учители по ПП; - разработва инструментариум за въвеждане на кредити и микроквалификации в ПОО; - разработва учебни програми за обща ПП; - разработва програми за микроквалификации; НАПОО ще сформира работни екипи към ССУ за разработване/актуализиране на нови ДОС и НИП. МОН чрез професионалните гимназии сформират работни екипи към ССУ за разработване/актуализиране на учебни планове и учебни програми. Новото учебно съдържание ще обхваща минимум 10 професионални направления (ПН), които приоритетно ще са от сектори свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0 и тематичните области на ИСИС. Съставът и функциите на ССУ и на работните групи ще бъдат подробно описани в заповедите за създаването им. 9 563 765.00 933 800.00
2 Въвеждане на компетентностни профили на учители и преподаватели по професионална подготовка и обучението им по специфични за професията умения.: В рамките на дейността от ССУ ще се разработят компетентностни профили на учителите/преподавателите по професионална подготовка от актуализирания СППОО. Тези профили ще бъдат разработени по подобие на професионалните профили на педагогическите специалисти, които определят необходимите компетентности като съвкупност от знания, умения и отношения с акцент върху академичната компетентност. Компетентностният профил ще включва необходимите професионални компетентности, които следва да бъдат усвоени от преподавателите, за да могат да преподават по актуализираните учебни програми с цел постигане на заложените резултати от ученето в държавните образователни стандарти, разработени в рамките на Дейност 1, а така също и компетентности, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС, използвани в процеса на преподаване на виртуална реалност, изкуствен интелект и др. съвременни техники на преподаване. Компетентностният профил се утвърждава от министъра на образованието и науката. В рамките на дейността ще бъде проведено проучване сред учителите/преподавателите по професионална подготовка от училищата, включени в изпълнението на дейностите по проекта относно притежаваните от тях компетентности. Въз основа на резултатите от проучването ще се изготви анализ на нуждите от придобиване или надграждане на необходимите компетентности, заложени в компетентностния профил за определените професионални направления от СППОО. Вследствие на анализа на нуждите ще се определят темите, които да се включат в учебните програми на предвидените в поддейност 5.3 модулни обучения за учители/преподаватели по професионална подготовка. 223 300.00 0.00
3 Въвеждане на гъвкави пътеки, микро-квалификации и кредити в ПОО с цел мобилност и проходимост между професии, сектори и образователни нива.: Дейността е насочена към изготвяне и въвеждане на гъвкави пътеки, като под гъвкави пътеки следва да се разбира прилагането на интервенции с гъвкави възможности във всички форми на обучение и учене, вкл. апробирани в рамките на национални програми и европейски и международни проекти. Друга основна цел е с тези гъвкави пътеки да се изгради проходимост между професии, сектори и образователни нива с оглед на това, че те са предвидени за първи и втори гимназиален етап на образованието. Чрез ССУ ще се подкрепят ефективното сътрудничество, управление и партньорствата на МОН с образователни институции/организации за ПОО; социалните партньори; работодатели, неправителствени организации и др. Това сътрудничество, управление и партньорство ще идентифицира нуждите, съвместното разработване и актуализирането на микро-квалификациите (микроудостоверенията) и кредитите в първи и втори гимназиален етап на ПОО. Въвеждането на микро-квалификации (микроудостоверения) в системата на ПОО ще осигури използването им на училищно ниво. Дейността е съставена от 3 поддейности: Поддейност 3.1. Дейността предвижда изготвяне на инструментариумът за присъждане и трансфер на кредити и цели да подпомогне въвеждането на кредитна система в ПОО и отчитането на единици резултати от ученето. Поддейност 3.2. Дейността предвижда изготвяне на инструментариум за прилагане на гъвкави пътеки за отпаднали от образователната система ученици и учениците в риск от отпадане. Прилагането на тези пътеки е за преодоляване на риска от отпадане от училище на учениците, включително и от маргинализираните групи, като роми, за ангажиране или повторно включване в ПОО, съвместно с работодателите. Основната цел е увеличаване на броя и интензивността на защита и подкрепа, които могат да смекчат неблагоприятния ефект от излагането на риск, чрез прилагането на наставничество (менторинг), психологическа подкрепа и развитие на културата на тюторинг (включително подкрепа от страна на ученици от по-горните класове (а учениците в 12 клас – от ученици, които също са в 12 клас), под наблюдението на педагогически специалисти и осигуряване на разнообразни и гъвкави образователни пътеки, за достъп до алтернативно и/или повторно включване в образованието. В рамките на гъвкавите пътеки за повторно включване ще бъдат организирани допълнителни обучения за учениците отпаднали от образователната система и тези в риск от отпадане. Поддейност 3.3 Дейността е насочена към изграждане на гъвкави пътеки за въвеждане и прилагане на натрупване и трансфер на кредити в ПОО, проходимост между професии, сектори и образователни нива. Въвеждането им в ПОО ще подобри възможностите за натрупването, признаването и трансфера на оценени индивидуални учебни резултати от ученето на ученици, обучаващи се в процеса за придобиване на професионална квалификация. Това налага осигуряването на единен подход и насоки за разработване, изпитване и прилагане на кредити на национално, регионално и секторно равнище. В тази връзка планираните проектни дейности водят до въвеждането на национален подход и инструменти, свързани с: • прилагане на подход, ориентиран към “резултати от учене” в ДОС; • определяне на тежест в точки на резултатите от ученето за присъждане на кредити; • процедури за присъждане на кредити за придобити и оценени единици резултати от учене; • определяне на обучение за придобиване на микроквалификация (микроудостоверения); • гъвкави пътеки за преодоляване на риска от отпадане на учениците от училище. В резултат от изпълнението на тази дейност ще се създаде образователна среда, отговаряща на гъвкавите възможности за натрупване и трансфер на резултати от придобити умения и компетентности. В рамките на гъвкавите и кратки пътеки за придобиване или повишаване на професионалните умения ще бъдат организирани допълнителни обучения за учениците. 8 788 817.09 0.00
4 Съвместно разработване и въвеждане на образователни материали по професионална подготовка за важни за икономиката на региона и пазара на труда сектори с иновативно цифрово учебно съдържание, използване на изкуствен интелект, виртуална реалност и смесено обучение (blended learning).: Дейността предвижда прилагане на подход на смесено обучение в професионалните училища, който да е достатъчно гъвкав, за да позволява адаптиране спрямо нуждите на учениците и да осигури свобода за учителите/преподавателите да прилагат повече от един подход в учебния процес, а именно: • съчетаване на училищна среда и други физически среди далеч от училищната сграда; • съчетаване на различни инструменти за обучение, които могат да бъдат цифрови (включително виртуална реалност, изкуствен интелект и др.) и нецифрови. Ще бъдат разработени, използвани и споделяни дигитални образователни материали по професионална подготовка с цифрово и интерактивно учебно съдържание, отворени образователни ресурси, виртуална реалност, електронно обучение, смесено обучение (blended learning) за формиране на грамотност и култура за работа с цифрови учебни ресурси. Създаденото дигитално учебно съдържание по професионална подготовка ще включва интерактивни и мултимедийни уроци, учебни помагала, тестове и др. учебни ресурси и ще бъде публикувано онлайн за публично ползване в платформа за образователни услуги и съдържание на МОН. Новото дигитално учебно съдържание по професионална подготовка ще бъде разработено за най-малко 10 професионални направления от новия СППОО. Предвижда се и иновативно обучение на ученици чрез използване на дигиталното учебно съдържание по професионална подготовка и прилагане на подхода на смесено обучение (blended learning) съобразно спецификите на съответния сектор на икономиката. При подхода на смесено обучение на ученици ще се прилага: – съчетаване на ученето в училището и ученето в друга физическа среда, извън училищната (или с присъствието на учител/обучител или, при дистанционното обучение, с разделение по отношение на мястото и/или времето); – съчетаване на различни инструменти за обучение, които могат да бъдат цифрови (включително онлайн) и нецифрови. 3 039 600.00 0.00
5 Участие в обучения на преподаватели по професионална подготовка, включително от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор за включването им в ПОО.: В рамките на дейност 5 ще бъдат привлечени като учители/преподаватели по професионална подготовка представители от бизнеса, науката, публичния и неправителствения сектор в занимания по професионална подготовка,с перспектива да се включат в редовния учебен процес впоследствие. Целта е привлечените преподаватели от бизнеса, научните среди, публичния и неправителствения сектор да се включат в редовния учебен процес, т.к. през последните години кризата със застаряването на педагогическия състав, заемащ длъжностите учители и преподаватели по професионална подготовка (ПП) и липсата на млади учители по ПП все повече се задълбочава. Изборът им ще бъде извършен по открит,прозрачен и публичен и недискриминационен начин. Поддейност 5.1 Ще се провеждат допълнителни практически занятия за учениците от II гимназиален етап на образование, под формата на допълнителна подготовка, която е извън предвидената по учебен план с продължителност, в зависимост от предварителните знания на учениците, качеството и темпа на усвояване на материала. За провеждането им ще бъдат привлечени преподаватели от научните среди, бизнеса, публичния и неправителствения сектор. Новопривлечените преподаватели ще са преминали менторско обучение по поддейност 5.2. Те ще запознават учениците с най-новите технологии в съответния сектор и актуалните тенденции в развитието на професията, по която се обучават, новите умения, необходими за практикуването й, като ще им провеждат обучения и демонстрации за работа с тези технологии или ще им предоставят възможност под тяхно наставничество да работят по конкретен проект на организацията, която представляват. Занятията ще протичат както в учебна, така и в друга физическа среда (в предприятия, в научни лаборатории), виртуална среда, индустриални зони и други. Поддейност 5.2. Заложените менторски обучения ще са за придобиване на педагогически и методически умения от привлечените преподаватели от научните среди, бизнеса, публичния и неправителствения сектор. Учителите, които ще са ментори, следва да имат богат опит и знания в сферата, в която ще осъществяват менторството. Обученията ще се провеждат по предварително изготвена програма, която ще представя темите на обучение и знанията, които трябва да се придобият след преминаването й. Програмата ще се разработи по указания на МОН от учителите, които ще са ментори. Менторските обучения завършват с получаване на сертификат от участващите в тях. В рамките на поддейност 5.2 едно лице може да участва в повече от едно менторско обучение за придобиване на педагогически и методически умения, но на различна тема. Поддейност 5.3. С цел предлагане на качествено преподаване по учебните програми, актуализирани в Дейност 1, за учителите и преподавателите по професионална подготовка от училищата, включени в изпълнението на дейностите по проекта, вкл. новопостъпилите учители, ще се проведат модулни обучения за въвеждане в новите техники и технологии в съвременните производства, а така също и за придобиване на необходимите компетентности за преподаване и усъвършенстване на уменията, заложени в компетентностния профил, разработен в рамките на Дейност 2. Модулните обучения ще се провеждат по програма, разработена от ССУ. Ще бъдат разработени общо 20 модулни програми (по 2 за всяко от 10-те приоритетни професионални направления). Модулните обучения ще се провеждат в производствени условия, осигурени от предприятията. Всеки успешно преминал модулни обучения учител/преподавател по ПП ще получи удостоверение за преминато обучение. В рамките на поддейност 5.3 едно лице може да участва в повече от едно модулно (индикативно е предвидено всеки да участва в две обучения) обучение за придобиване на професионални и секторни умения, но на различна тема. 7 555 284.00 0.00
6 Квалификация на учители по професионална подготовка чрез специализирани обучения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, ИСИС: В рамките на дейността ще се проведат специализирани обучения за учителите/преподавателите по професионална подготовка. Целта на обученията е повишаване на дигиталните умения за създаване и използване на съвременни цифрови технологии, вкл. умения за интерактивни техники за преподаване и други умения, свързани с прехода към цифрова и зелена икономика, синия растеж, индустрия 5.0, Иновационната стратегия за интелигентна специализация. В рамките на дейността ще бъдат проведени обучения за повишаване на квалификацията, за които се присъждат квалификационни кредити. Дейността ще подкрепи квалификацията на учителите и преподавателите по професионалната подготовка в професионалните училища и ще се изпълнява при спазване на нормативната уредба, уреждаща професионалното израстване и развитие на професионалните умения на педагогически специалисти. Специализираните обучения са в подкрепа за професионално израстване и развитие на професионалните умения на преподавателите/учителите по професионална подготовка. 1 226 519.80 0.00
7 Подобряване на трансверсалните и ключовите компетентности по професионална подготовка на учениците, предприемачески умения, социално предприемачество и др. с участие на работодатели.: Дейността ще подпомогне развитието на умения, които съпътстват професионалните компетентности и подобряват пригодността за заетост. Предвиждат се допълнителни занимания за учениците от училищата включени в проекта за развиване на практически умения, като работа в екип, откриване и създаване на практически решения на проблеми от реалния живот, включване в образователни програми по финансова грамотност, проактивна и предприемаческа нагласа и поведение, управление на личните финанси и др. 6 673 920.00 0.00
8 Допълнителна професионална подготовка чрез подкрепа за учебни предприятия и допълнителни практики в реална работна среда.: Дейността е насочена към учениците навършили 16 год., на които ще бъде предоставена възможността за участие/провеждане на допълнителни практики в реална среда. Практическото обучение на ученици чрез допълнителни практики в реална работна насърчава развитието на практическите умения, свързани с професията и в допълнение трансверсални умения, свързани с управление на времето, организация на работното място, работа в екип и пр. От друга страна тези обучения ще подпомогнат бъдещата реализация на пазара на труда на учениците, вкл. и на местата, на които са провеждани практиките при желание от страна на работодателя. Допълнителната практика в реална работна среда е допустима еднократно за един ученик в рамките на проекта. 17 276 160.00 0.00
9 Информационни дейности и кампании за повишаване привлекателността на ПОО и засилване връзката ученици/родители-работодатели-училище-местна власт, вкл. с цел кариерно и професионално ориентиране на ученици: Информационни кампании ще бъдат организирани на национално, секторно и училищно ниво с участието на представители от бизнеса, социалните партньори, работодатели, висши училища, научни и изследователски организации и други. В националните кампании ще се включат и представителите на ССУ с цел популяризиране на реформените процеси и представяне на резултатите от дейностите по проекта. Конкретният бенефициент в партньорство с представители от бизнеса, социалните партньори, работодатели, висши училища, научни и изследователски организации и други, във връзка с осъществяване на дейността ще организира информационни кампании за всяка година от изпълнението на проекта. Представителите на бизнеса ще споделят предизвикателства и идеи за преодоляването им, както и добри практики за подобряване на нормативната уредба и инициативи за повишаване на привлекателността на ПОО. Ще бъдат изготвени информационни материали за представяне на секторния подход в реформените процеси в ПОО, както и изработени и излъчени индикативно 20 видео материала. Ще бъдат организирани информационни кампании на секторно ниво за популяризиране на ПОО и предстоящите реформи, чрез включването на широк кръг заинтересовани страни. Кампаниите ще включват и събития тип информационни срещи, дни на професионалното образование и обучение, дни на отворените врати вкл. за кариерно и професионално ориентиране, събития за демонстриране на професионалните умения в училищата включени в проекта. Чрез информационните събития ще се популяризира ПОО, в т.ч. и реформените процеси сред родителите за предимствата, ползите и възможностите за реализация на завършващите на пазара на труда. Кампаниите ще бъдат съобразени с графика за план-приема, за да привлекат възможно най-много ученици за включване в обучение по актуализираните учебни програми и модернизираното ПОО. Училищата ще изготвят и разпространят информационни материали за професиите, по които предоставят обучения, партньорствата с фирмите, постиженията на учениците и др. Чрез различните форми на осъществяване на дейността, ще се акцентира на укрепване на връзката "ученик – училище – родител - работодател". 7 840 154.76 171 578.75

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).