Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 602 TREES
Български

Programme: Renewable Energy, Energy Efficiency, Energy Security

Planning region: All

Description

The project will provide basic data on major water supply schemes in Bulgaria, which are expected to have the potential to combine water supply with hydropower production, by replacing reducing valves in the main pipelines from reservoirs to hydropower turbines. A database will be created after the project is completed. including hydrology in the catchment areas for determining the inflow, the consumption of water from the reservoirs to the reservoirs for distribution of water supply, the average annual distribution of water electricity and the potential surplus of water for additional energy production. The project is based on sustainable hydropower, through modern environmental and social know-how, using the optimum available hydropower resource with the lowest negative impacts. The scope of the project activities provides for an in-depth review of current policies, legal and regulatory frameworks related to hydropower in water supply schemes; review of existing pre-investment surveys of water and sewerage companies in the Ministry of Regional Development and Public Works; exchange of experience and good practices with representatives of the Norwegian Water and Energy Directorate; conducting trainings to enhance the qualification of hydropower experts and promote the results through an information campaign. In order to ensure the successful implementation of the envisaged project activities, a team of Sustainable Energy Development Agency /SEDA/ experts has been formed, with the necessary experience and qualifications.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Преглед на настоящата политика, правна и регулаторна рамка в сектора на хидроенергетиката: Използването на хидроенергията във водоснабдителните системи, като възобнояем енергоизточник, е свързано със специфични процедури, които покриват разнородни изисквания на закони и нормативи, издадени от различни ведомства и институции - Министерство на енергетиката, Министерство на регионалното развитие и благоустройство, Министерство на околната среда и водите, Комисия за енергийно и водно регулиране, Общинска администрация и други. За да се осигури максимално облекчен режим за внедряване и експлоатация на малки комбинирани системи за производство на хидроенергия, ще бъдат анализирани съществуващите политически, правни и регулаторни рамки свързани с хидроенергията във водоснабдителните системи. Въз основа на подробния анализ ще бъде изготвен доклад, включващ идентифициране на предизвикателствата при достъпа до мрежата и как енергията се използва за захранване на мрежата, и собствено потребление вътре в схемата за водоснабдяване. Въз основа, както на националния опит от вече съществуващи проекти за хидроенергия във водоснабдителните схеми, така и чрез проучване на европейския и в частност опита на Норвегия в тази област, ще бъдат предложени при необходимост мотивирани изменения в действащата нормативна уредба. Като всички потенциални изменения ще бъдат изцяло съобразени с факта, че водоснабдяването има първото право на вода. 3 781.79 0.00
Преглед на съществуващите в МРРБ прединвестиционни проучвания /ПИП/ на дружествата за водоснабдяване и канализация: В обхвата на дейността ще бъдат изискани от МРРБ съществуващите прединвестиционни проучвания на дружествата за водоснабдяване и канализация с оглед дефинирането на параметрите и данните, които ще бъдат предмет на проектното предложение. Прегледът ще включва най-малко: 1.Данни за водосборната зона за вливане в язовирите и свързаната с тях хидрология: -преглед на хидроложки данни, съсредоточени върху възможните въздействия от изменението на климата и известното управление на потреблението на вода; -местоположение на редуцирвентилите в тръбопровода между главното водохранилище и резервоарите за ежедневно разпределение. 2.Документация за тръбата от язовира до редуцирвентила. Определяне на необходимостта от посещения на обекта от ангажирания консултант за установяване на: -подземни или отворени конструкции; -диаметър, дължина и всички завои; -вид на използвания материал (GRP, стомана, желязо). 3.Данни за изменението на водния поток през годината поради потреблението на вода 4.Документация за консумацията на вода през годината 5.Нетни изчисления на напора, включително загуба на напор, поради триенето 6.Планове за разширяване на консумацията на вода. 7.Алтернативни варианти за повече вода за ВЕЦ: -оценка на последствията за тръбопровода от резервоара; -оценка на възможността за изпускане на допълнителната вода обратно в коритото на реката. 8.Данни за съществуващи водноелектрически централи /преглед на турбината, генератора, разпределителната уредба по възраст и мощност/ 9.Опции за свързване към мрежата и локализиране на трансформатори Получените данни ще бъдат внимателно прегледани и проверени, и оценена тяхната пълнота, с оглед допълването им, чрез допълнителни измервания на място, които се предвиждат да бъдат изпълнявани като част от проекта. 1 906.84 1 471.49
Събиране на данни от ВиК дружествата в страната според идентифицирания контролен списък: В резултат от изпълнението на дейност 1 и дейност 2 от проектното предложение са индентифицирани държавните и общински ВиК дружества отговарящи на минимални критерии за използване на наличния хидроенергиен потенциал. За идентифициране и прецизиране на дружествата с най-голям потенциал ще бъдат събрани допълнителни данни от тях. Обхвата на данните ще покрива минималните критерии определени от дейност 2. 3 755.00 1 121.59
Проучвателно посещение в Норвегия : Норвегия има дългогодишен опит с разработването на проекти, свързани с нови схеми за водоснабдяване, чрез комбинирането им с малки хидроелектрически схеми.При тях дългосрочното производство на електрическа енергия се използва за намалено закупуване на електроенергия от външен доставчик и освобождаване на средства за поддръжка на водоснабдителната система. Познанията от норвежките примери за прилагане на ресурса в съществуващи съоръжения, където водноелектрическите централи заместват използването на редуцирвентили осигуряват най-ефикасното оползотворяване и на най-малкия възможен ресурс, без вредно въздействие върху околната среда. За да бъде предаден този ценен опит на българските експерти се предвижда проучвателно посещение в Норвегия. По време на посещението ще бъдат разгледани съоръжения, съчетаващи водоснабдяване и производство на хидроенергия. 48 703.15 12 141.48
Събиране на данни, включително от измервания на място : Събирането на данни, включително чрез измервания на място, ще се изпълнява от избран подизпълнител, след сключване на договор с АУЕР. Извършването на измервания и събирането на данни, чрез посещения на място на ВиК дружествата, ще включва следната информация: 1.Водосборен басейн - карта на регулирани и нерегулирани водни тела във водосбора; прием в резервоара; годишен дебит на прием; възможност за увеличаване на капацитета на съществуващите резервоари и др.приложими; 2.Техническа информация в случай, че водопроводът от главния водовземен отвор завършва или не завършва във водохранилище с денонощна регулировка - вид, размер и налягане в тръбопровода; дължина на трубата от приемния до редукционния клапан/водохранилището/ пречиствателната станция и други приложими; 3.Друга информация, когато е приложимо. 176 415.87 113 597.81
Обработка на събраните данни от дейности 2, 3 и 5 : Получените данни по дейност 2, дейност 3 и дейност 5 ще бъдат обработени и разпределени в различни категории, обхващащи минимум: - хидрология; - начини на управление на потреблението на вода; - влияние на изменението на климата; - местоположение на редуцирвентилите; - технически характеристики на съоръженията, включително напор и загуба на напор, габаритни размери на тръбопроводите, състояние и качество на оборудването, възраст и мощност; - съществуващи схеми на свързване към електрическата мрежа; - динамика на изменение на водния поток; - места с идентифициран потенциал за използване на хидроенергийния потенциал за генериране на електроенергия. Обхвата и съдържанието на категориите ще бъде допълнен след фактическото приключване на дейности 2, 3, и 5. 4 647.74 2 782.01
Анализи на събраните данни от установяването на факти, включително идентифициране на видове/размери на възможните проекти : На базата на събраните и обработени данни по дейност 6 се предвижда да бъде осъществен подробен анализ от НДВРЕ, съвместно с АУЕР и който да провери: 1.Достоверността на получените данни, установените факти и направените изводи; 2.Съответствието със заложените параметри и цели на финансовия механизъм /ФМ/; 3.Изведеният възможен потенциал за използване на хидроенергията, като възобновяем източник на енергия; 4.Жизнеспособността на потенциалните проекти, включително технико-икономическа обосновка; 5.Обхвата и размера на възможните проекти; 6.Обективността на минимални технико-икономически критерии, които да насърчат операторите на схеми за водоснабдяване да кандидатстват за помощ от ЕИП за безвъзмездни средства, за да реализират някои от възможностите за производство на енергия; 7.Устойчивостта на потенциалните проекти, за използването на хидроенергийния ресурс с най-ниските отрицателни въздействия. 92 256.21 50 735.56
Изготвяне на доклад до програмния оператор /ПО/ : Изготвя се доклад до Програмния оператор /ПО/, който ще включва подробни анализи за потенциала за използване на хидроенергията, като възобновяем източник на енергия в съществуващи схеми за водоснабдяване. Докладът ще включва обосновка за възможните схеми за бъдещо финансиране на проекти във ВиК дружествата с технико-икономически анализ за всяка схема. Предвижда се включването на изведените технико-икономически критерии за устойчивост и жизноспособност на проектите. Основната цел е да бъде подпомогнат Програмния оператор при отваряне на покана към потенциалните бенефициенти. 43 839.78 1 045.27
Превод на всички документи от проекта на английски и български език : Всички документи от изпълнението на проектните дейности и резултатите от тях ще бъдат преведени на български език (ако идват от НДВРЕ) и на английски език (ако идват от АУЕР). 28 500.35 4 743.06
Информационна кампания за популяризиране на резултатите от проекта : След стартиране на процедурата за обществена поръчка и избран изпълнител, ще се сключи договор с АУЕР. На изпълнителя ще му бъде възложено изработването на информационна табела /съдържаща името на проекта, основната цел и участието на партньор/ съгласно Наръчник за комуникация и дизайн по ФМ на ЕИП 2014-2021г. Ще се подготвят 2 публикации в специализирани печатни издания /1 за стартиране на проекта след подписване на договора и 1 в края на проекта с основните резултати/. На изпълнителя ще му бъдат предоставени получените резултати и направените анализи от изпълнението на дейностите по проекта и той ще започне подготовката на печатните материали, след одобрението от АУЕР, на по 500 листовки с резюме на основните дейности по проекта и резултатите /вкл. он-лайн версия/ на български и английски език, както и подготовка на семинар за представяне на основните констатации на проекта. Ще бъдат поканени до 35 участници - представители на МИ, МРРБ, водоснабдителни дружества, енергийни одитори, общински администрации и други заинтересовани страни. През целия период на изпълнение на дейността изпълнителя ще подготви минимум 2 публикации в интернет страници със специализирана информация /Енергетика; ВиК/. Представители на НДВРЕ ще вземат участие в организирания семинар. 42 318.95 15 962.95
Подготовка на курсове за експерти по хидроенергия по приложими ВЕИ технологии в сектора на ВиК : В проектното предложение е заложено провеждането на 2 полудневни курса за обучение на експерти от идентифицираните ВиК дружества. Обхвата на предвидените теми покрива: 1.Възможности за безвъзмездно финансиране от ЕИП на проекти, свързани с реализирането на хидроенергийния потенциал в съществуващи системи за водоснабдяване; 2.Видове възобновяеми източници на енергия, съчетаващи водоснабдяване и производство на хидроенергия, приложими в Р.България; 3.Представяне на резултатите от направените анализи и идентифицирания потенциал за реализация на проекти; 4.Минимални критерии за идентифициране и подбор на проектни предложения; 5.Необходими предварителни дейности за подготовка на проектите. 14 081.98 344.04
Външен одит на разходите : Одитът е необходим за нуждите на заявяване на проверката и възстановяване на разходите от Оператора на проекта - Министерство на енергетиката и е приложим към окончателния отчет на проекта. 6 845.41 5 400.00
Организация и управление на проекта : За целите на ефективното управление на проекта се предвижда сформиране на екип за организация и управление на проекта в състав: ръководител на проекта; зам.-ръководител на проекта; счетоводител на проекта; юрист на проекта; координатор на проекта; финансов експерт; технически експерт анализи и технически експерт данни и проучвания. Експертите са служители на Агенция за устойчиво енергийно развитие и са определени със Заповед на изпълнителния директор на АУЕР. Целта е управление на проекта, координиране на работата на екипа за управление на проекта, както и постоянно отчитане реализацията на дейностите. Всички предвидени длъжности по проекта, са резултат от преценката на Бенефициента за нуждите му спрямо характера и мащабите на проектното предложеие. Предвидените длъжности не се дублират по никакъв начин, като за всеки член на екипа са планирани различни и специфични задължения и отговорности. Работата на всеки представител на екипа ще допринесе за постигане на общите и специфични цели по проекта, както и за достигане на предвидените индикатори. През цялото времетраене на проекта екипът по проекта ще провежда екипни срещи, на които ще се обсъжда текущото изпълнение, евентуални трудности и проблеми при реализация на дейността. Ще подготвя доклади по проекта /съгласно изискванията на ПО/, като следи за постигане на заложените индикатори. Екипът ще изготвя междинни технически и финансови отчети, а в края на проекта ще бъдат изготвени окончателен технически и финансов отчет. Екипът ще следи за прецизното оформяне на всички приложими документи, съгласно указанията, и ще работят съвместно с представителите на партньора НДВРЕ. 39 141.56 28 629.65

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).