Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 600 TREES
Български

Programme: Home Affairs

Planning region: All

Description

The main objective of the project proposal is to increase the capacity and to improve the mechanism of interaction between national institutions and non-governmental and international organizations working in the field of asylum and migration (with a focus on working with unaccompanied minors). 

The accomplishment of the objectives and expected results is planned to be achieved through a set of complex and well-balanced activities:

- development of analytical reports with foreign practices in the field of asylum and migration; 
- development of profile of unaccompanied minors (UAMs) in Bulgaria; 
- development of recommendations for improvement of the mechanism for cooperation and interaction of the competent institutions in the management of activities with UAMs that will be systematized in a separate legal act. 
- stakeholder consultation meetings; 
- creation of a manual and training materials with guidelines in the field of asylum and migration, with a focus on working with UAMs; 
- conducting 8 two-day trainings for stakeholder capacity building;
- developing a web-based innovative tool. 

In addition to these activities, project management and information and publicity activities are planned. 
The scheduled measures are expected to cover directly at least 200 representatives of the target group - employees of national institutions and non-governmental organizations working in the field of asylum and migration, and through dissemination and publicity activities, as well as through planned multiplication and sustainability measures, an additional 10,000 people (including unaccompanied minors) will be reached directly and indirectly. The planned duration of the project is 24 months.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Организация и управление проекта : Дейността има за цел да осигури ефективно и безпроблемно управление на проекта, което включва съгласуване на общи насоки за управлението, ранно идентифициране на възможни рискове и стратегия за преодоляването им, изготвяне на междинни и крайни отчети и др. Съществен принос за успешното изпълнение на проекта и постигане на заложените цели/индикатори ще има екипът за управление: ръководител на проекта, координатор и финансов експерт. Сформираният екип на проекта има дългогодишен опит в управлението на проекти (включително в големи международни консорциуми) и е достатъчно компетентен, за да предотврати евентуални слабости при изпълнението. Предвидените дейности и времевият график за тяхното изпълнение позволяват реална подготовка и изпълнение на всички дейности от страна на екипа. В зависимост от спецификата на дейностите, екипът ще бъде подпомаган от външните експерти. Външните експерти бяха избрани предварително чрез провеждането на прозрачна процецура, при спазването на принципите на равнопоставеност и недискриминация. Подборът бе осъществен от комисия, която съобрази спецификата на съответните проектни дейности с опита и квалификацията на експертите, заявили желание за участие. Екипът ще осигурява постоянен вътрешен контрол (ще бъдат провеждани редовни координационни срещи относно напредъка, планиране на ключови дейности и оценка и контрол на качеството на изпълнение) и ще бъде в непрекъсната комуникация с ангажираните външни експерти, както и с Програмния оператор. 35 892.48 46 889.79
Препоръки за подобряване на механизма за сътрудничество и взаимодействие на компетентните институции при работа с непридружени малолетни и непълнолетни лица: Дейността включва следните поддейности: 2.1. Добри чуждестранни практики в областта на убежището и миграцията, с фокус работата с НМНЛ Ще бъде разработен аналитичен доклад с добри практики и конкретни казуси в областта на убежището и миграцията от други страни (напр. страни-членки на ЕС, Норвегия и/или други страни от ЕИП). Специален фокус ще бъде поставен върху работата с НМНЛ. Разглеждането на установени практики на работа на други национални системи ще спомогне за повишаване на капацитета на българските служби/организации, работещи в сферата. Ще бъдат разгледани добри чуждестранни примери за механизми на взаимодействие на отговорни институции, стандартни оперативни процедури при идентификация, насочване, закрила, подпомагане и социално включване, гарантиране на сигурността и др. 2.2. Анализ на профила на НМНЛ в България Ще бъде разработен аналитичен доклад, включващ опит за идентификация и профилиране на НМНЛ. Ще бъде направена оценка на реалната ситуация, в която се намира тази група, дефиниран профилът им, техните потребности, както и практиката, създадена от административните органи. Ще бъдат направени и оценка на риска за интеграция и идентифицирани и анализирани съществуващи и потенциални проблеми, отделни аспекти в процедурите, изискващи особено внимание и засилена координация на компетентните институции, при ясно разграничаване на ролите и отговорностите, в работата им по осигуряване на правата и интересите на тази уязвима група. 2.3. Препоръки за подобряване на механизма за сътрудничество и взаимодействие на компетентните институции при управление на дейности с НМНЛ Ще бъде изготвено проектопредложение с препоръки за нормативен акт, с който да се подобри взаимодействието на отговорните институции и същевременно да се даде реална правна възможност за управление на процесите и уеднаквяване на дейностите при работа с НМНЛ. Предложението ще включва мерки за засилване на сътрудничеството и разграничаване на отговорностите на институциите при оказване на подкрепа на НМНЛ. Въпреки че част от органите имат разписани правила, липсва механизъм на национално ниво, който да задължава институциите да провеждат съвместно политиките по взаимодействие и подкрепа. Предложението ще включва препоръки за въвеждане на централизирана информационна система, която да позволява мониторинг на целия процес на работа с НМНЛ от момента на влизане на територията на Р България. Ще бъдат включени препоръки за ясно разграничаване на правомощията на институциите в отделните фази (най-вече от влизането, насочването, до настаняването в защитена среда), обективна оценка за нуждата от финансиране на дейностите по сътрудничество, логистиката на отделните мерки и др. Важен елемент ще е определяне на национално отговорен орган, който да координира сътрудничеството, както и формиране на допълнителни структури с правомощия в сферата. Проектопредложението с препоръки ще бъде предоставено на компетентните институции с цел реформиране/допълване на съществуващата нормативна уредба, гарантиращо допълнително развитие на политиката и правната рамка в разглежданата сфера. 2.4. Консултативни срещи със заинтересованите страни Ще бъдат проведени 2 срещи с представители на заинтересованите страни с цел обсъждане на съществуващи слабости в нормативната уредба в сферата на убежището и миграцията (с фокус работата с НМНЛ) и събиране на обратна връзка и предложения за допълване на препоръките, изготвени по 2.3. Ще бъдат разгледани фактори, които възпрепятстват прилагането на наличната нормативна уредба и обсъдена необходимостта от конкретни нови подзаконови актове, които да подобрят рамката за сътрудничество, чрез която институциите изпълняват задълженията си по отношение на грижата за НМНЛ, като координират усилията си в стратегическо партньорство с НПО и международни организации. Участие в едната среща ще вземат служители на компетентни институции (най-вече ДАБ, МВР, МТСП, ДАЗД), а в другата – представители на НПО, РУО, директори на училища и др. 79 707.99 75 820.30
Изграждане на капацитет на заинтересованите страни в областта на убежището и миграцията: Дейността включва изпълнението на следните поддейности: 3.1 Проучване на нуждите от обучение Ще бъде проведено проучване и оценка на нивото на знания и на специфичните нужди от обучение на служители на компетентните институции и заинтересовани страни в сферата на миграцията и убежището (напр: ДАБ при МС, ГД „Гранична полиция“, ГД „Национална полиция“ и Дирекция „Миграция“ на МВР, ДАЗД, АСП, Националната и местните комисии за борба с трафика на хора, неправителствени и международни организации и др.). Ще бъде проведено онлайн анкетно проучване с представители от съответните институции/организации, като получените резултати ще бъдат анализирани и обобщени в доклад. Въз основа на резултатите ще бъдат определени потенциални участници, които да бъдат включени в планираните обучения. Разработеният доклад ще включва и методическа рамка за обучения (включваща например: цели и съдържание на обучението, специфични нужди на участниците, дидактически подход, обучителни материали, оценка на ефективността на обучението). 3.2 Разработване на обучителни материали На базата на разработения доклад по 3.1. ще бъдат съставени програмата за планираните обучения и материалите за обучение – презентации, практически казуси и задачи, тестове и др. 3.3 Разработване на наръчник с насоки в областта на убежището и миграцията, с фокус работата с НМНЛ Ще бъде разработен наръчник с насоки в областта на убежището и миграцията, с фокус върху работата с НМНЛ. Наръчникът ще включва анализ на международната и национална правна рамка, конкретни успешни примери от българската и чуждестранна практика, препоръки и процедури за работа с НМНЛ, казуси и тестове за самоподготовка и др. и ще отразява резултатите от проведеното проучване на нуждите от обучение. Посочените в наръчника насоки за мерки ще имат за цел допълване и улесняване на работата на заинтересованите страни за осигуряване на безопасна и защитена среда за НМНЛ. Наръчникът ще служи като основен референтен инструмент за планираните обучения и бъдещо ръководство за всички заинтересовани страни. За постигане на по-добра устойчивост и мултиплициращ ефект наръчникът ще бъде издаден в тираж 1000 бр. и ще бъде достъпен свободно онлайн на сайта на Европейския институт. 3.4. Провеждане на обучения в областта на убежището и миграцията, с фокус върху работата с НМНЛ Ще бъдат проведени 8 двудневни обучeния в областта на убежището и миграцията, с фокус върху работата с НМНЛ, насочени към заинтересованите страни. Обученията ще имат за цел повишаване на знанията, експертизата и управленските умения на персонала на заинтересованите страни за оказване на подкрепа и защита на НМНЛ при засилено сътрудничество и ясно разграничаване на отговорностите. Обученията ще се проведат в локации, които позволяват отделяне от градската и трудова среда. В обучителните семинари ще участват представители на компетентните институции и на неправителствени и международни организации, работещи в сферата (напр. ДАБ при МС и съответните РПЦ, МВР, органи на местната власт, министерство на образованието и науката, министерство на здравеопазването, министерство на труда и социалната политика/Агенция за социално подпомагане, ДАЗД, Комисия за борба с трафика на хора, УНИЦЕФ, БЧК, Каритас, Международна организация по миграция, Български съвет за бежанци и мигранти, Български хелзинкски комитет и др.). Обученията ще бъдат водени от екип от доказани експерти в областта на убежището и миграцията (представители на български и международни организации и институции). По време на обученията ще бъдат засегнати теми като: - Процедури за определяне възрастта на НМНЛ; - Защита правата и законните интереси на НМНЛ; - Гарантиране на сигурността на НМНЛ; - Модели и добри практики за взаимодействие между институциите на централно и регионално ниво; Ролята на НПО в процеса на работа с непридружени деца; - Проблеми и предизвикателства пред интеграцията на уязвими групи (с фокус НМНЛ); - Интеграцията на НМНЛ в образователната система и др. 199 802.69 124 399.59
Уеб-базиран иновативен инструмент : В рамките на уеб сайта на проекта (изработен по Дейност 5) ще бъде разработен и интегриран уеб-базиран иновативен инструмент в областта на убежището и миграцията (с акцент работата с НМНЛ), който ще служи за практическо ръководство на всички заинтересовани страни. Инструментът ще представлява „пътна карта“, действаща на базата на определен алгоритъм, който ще отразява различни хипотетични ситуации при работата с НМНЛ. Алгоритъмът ще включва инструкции за действие на различни заинтересовани страни при различни сценарии с мигранти и лица, търсещи убежище (най-вече уязвими групи - предимно НМНЛ). Тази своеобразна матрица ще отразява координацията и комуникацията на различните участници в процеса, механизмът за взаимодействие между институциите и организациите при случаи на непридружени деца, намиращи се на територията на Р България, включително децата, търсещи и/или получили международна закрила. Въвеждайки определени данни, потребителите на инструмента (напр. служители на МВР, на приемателните центрове, социални работници, социални медиатори, представители на НПО, местни власти, представители на приемащото общество и т.н.) ще имат възможността да получат поредица от инструкции/ описание на процедурата, която трябва да предприемат, стъпка по стъпка, в зависимост от конкретния казус. Добавената стойност на този продукт, освен неговия опростен интерфейс, ще бъде възможността „на едно гише“ и стъпвайки на цялата налична информация, нормативна уредба и общи принципи и стандарти, той да предоставя едновременно информация и съвет на различните заинтересовани страни, така че те да бъдат максимално полезни за уязвимите целеви групи, с които работят. Този инструмент не само ще скъсява пътя и времето за реакция, но, с помощта на алгоритъма, на базата на който е създаден, ще намали в максимална степен всички възможни грешки, които даден орган би могъл да допусне в работата с НМНЛ. Алгоритъмът ще работи на базата на предварителен анализ на съществуващата нормативна уредба и утвърдени процедури, отразяващи специалните потребности на НМНЛ и принципа на висшия интерес на детето, както и на базата на натрупаната в рамките на другите дейности по проекта експертиза (проучени добри практики, разработени наръчник и препоръки за подобряване на механизма за сътрудничество и взаимодействие на компетентните институции, събрани данни и обратна връзка, проведени обучения). Допълнителна функционалност на инструмента ще бъде функцията „свържи се с…“, която ще даде възможност на потребителите (експерти, работещи в областта на миграцията и убежището), да се свържат по най-бързия и ефективен начин със свои колеги, които биха могли да им дадат нужната подкрепа и съвет, в случай, че инструментът не може да ги отведе до търсения от тях отговор. По този начин ще се създаде възможност работата на софтуера да бъде допълнена от експертна помощ. Разработеният иновативен инструмент ще гарантира допълнително устойчивостта на резултатите от проекта, предоставяйки възможността да се използва и след приключването на дейностите. За да бъде максимално устойчив, изследователската работа, на база на която ще е разработен алгоритъмът, следва да отчита и възможността за бъдеща актуализация на рамката. 44 092.04 0.00
Информация и публичност: Дейностите по информация и публичност ще включват използването на традиционни и онлайн медии (национални и регионални), социални медии, информационни събития, разпространение на информация чрез партньорски мрежи/структури и специализирани организации, разпространение на информация чрез предвидените в рамките на Дейност 3 обучения, информационни и промоционални материали. Ще бъдат проведени откриващо събитие за представяне на проекта и финално събитие за представяне на постигнатите резултати. Ще бъде разработена уебстраница (на бълг. и англ. език), на която редовно ще се публикува информация за напредъка по изпълнение (включително снимки и други аудио-визуални материали). ЕИ има изградени контакти с различни местни и национални медии, интернет медии, вестници, радиостанции, телевизии. Изградените и ефективно работещи през годините медийни партньорства ще спомогнат за качеството и навременно отразяване на всички дейности. Те ще са от важно значение и за разпространението на информация относно целите и ролята на Норвежкия финансов механизъм 2014-2021. Сред основните медии, с които ЕИ работи традиционно, са: България Он Еър, „Bloomberg TV Bulgaria“, в-к „Сега”, Дневник.bg, MEDIAPOOL, БНТ, Българското национално радио (БНР), регионалните станции на Дарик радио и др. Експертите, ангажирани по проекта, ще дават интервюта при покана относно актуални теми, свързани с националната политика в сферата на миграцията и относно предстоящи инициативи по проекта. Дейностите ще бъдат популяризирани в максимална степен чрез публикуване на съобщения до медиите и покани за събития, репортажи, интервюта и други журналистически форми. За осъществяване на комуникационните дейности, на сайтовете, поддържани от ЕИ, редовно ще се публикуват новини, свързани с темата и дейностите на проекта. За достигане на по-широк кръг от заинтересовани лица, ще бъдат използвани активно и страниците в социалните медии на ЕИ (Фейсбук страниците на ЕИ към настоящия момент имат повече от 8000 потребители). Ще се разпространява и информация за приоритетите на националната политика в областта на миграцията. Ще бъдат споделяни и новини, свързани с политиката на ЕС в тази област. В рамките на проекта ще бъдат изработени: рекламен банер на проекта (1 бр.), информационна брошура (300 бр.) и комплект промоционални материали (включващ напр. чанта, тефтер, химикал) (300 бр.) Върху всички печатни, електронни и други материали ще бъдат поставени името и логото на финансиращия орган, както и всички форми за идентификация, съгласно Наръчника за изпълнение на проекти на Оператора и Ръководството за комуникация и дизайн на Финансовия механизъм на ЕИО и Норвегия. По този начин Европейският институт ще подчертае ролята на Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 и ще се гарантира, че помощта от механизма е прозрачна. Европейски институт широко и ефективно ще разпространява пред обществеността информация относно Норвежкия финансов механизъм 2014-2021 и проекта, като използва инструменти и средства за комуникация на подходящото ниво. Мерките за информация и комуникация ще се изпълняват в съответствие с Регламента и изискванията за информация и комуникация в Анекс 3 към Регламента. Европейки институт включва Комуникационен план в Проектното предложение, с цел да се създаде информираност за съществуването, целите, всяко двустранно сътрудничество с държавни субекти донори, изпълнението и въздействието от подкрепата от финансовия механизъм за проекта. ЕИ е разработил и Комуникационен план в рамките на т. 11. Допълнителна информация необходима за оценка на проектното предложение, в съответствие с Комуникационния план на Програмата “Вътрешни работи” в България 2014-2020 г., Анекс 3 към Регламента и документите за изисквания за информация и публичност. ЕИ гарантира, че мерките за информация и публичност ще се изпълняват в съответствие с Комуникационния план, и че участниците в проекта ще са информирани за финансирането от Програмата и финансовия механизъм. 26 938.94 24 837.21

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).