Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 743 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

This project proposal amplifies and develops the ongoing Grant operation BG051PO001-3.3.07-0002 Internships for university students within the scope of Human Resources Development Operational Programme 2007-2013. The achieved results were more than 70 000 successfully finished internships.  
Till 2017 will be used, developed and approved the procedures, the pool of experts, the web-platform, the control systems and mechanisms for implementation of internships in the universities which were built between 2013 and 2015. 
The project proposal is inline with the context of the national and European goal for strengthening the relations between higher education and labour market, since there is a discrepancy between the human capital coming out of the universities and the labour market. The Partnership agreement between Bulgaria and the European commission which is the frame for the implementation of the Structural Funds for 2014-2020, strongly addresses the problem of higher education in Bulgaria that gives a very slow answer to the changes in the qualification, motivational and professional needs of the human capital. 
In the Strategy for development of higher education, adopted by the National Assembly in 2015 as a main challenge is placed the realization of the specialists with higher education which in almost 50 % of the cases is not inline with the majors received in the universities. Other key challenge which is taking place in the document is the lack of connection between the higher education and the needs of the business and the public sector. The project proposal is inline with the Strategy which is setting out the measures for building a sustainable and effective relation between the universities and the labour market. The project “Internships for University students” is an example for a successful approach in fostering further strategic cooperation between the higher education institutions, business and research sector.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Подготвителни и организационни дейности: Изпълнението на подготвителните и организационните дейности са необходимата предпоставка за реализацията на студентските практики в хода на проекта. Във връзка с това се предвижда: - Организиране и провеждане на срещи и обучения с представители на висшите училища – партньори по проекта (ВУ), и обучаващите организации – работодатели. За нуждите на проектното предложение по-нататък ще използваме названието „работодатели“. - Създаване на Консултативен съвет (КС) като представителен орган за подкрепа и популяризиране на проекта. В КС участват: работодателски и браншови организации, представителни организации от системата на висшето образование, представители на държавна и общинска администрация, на неправителствени организации и др. - Изготвяне и сключване на договори за партньорство с висшите училища. - Актуализиране на Инструкцията за реда и условията за изпълнение на дейностите по проекта (наричана по-надолу „Инструкцията“), изготвена в рамките на изпълнението на проект „Студентски практики“ в предходния програмен период по Оперативна програма “Развитие на човешките ресурси 2007-2013” (ОП РЧР). - Създаване на самостоятелни индикативни бюджети за всяко от висшите училища – партньори, за реализация на проектните дейности. - Поддържане и обновяване на базата данни за регистрираните в информационната система на проект “Студентски практики” по ОП РЧР работодатели, ментори, преподаватели, студенти и експерти от ВУ. Във връзка с това се използват поддържаните от МОН регистри – Регистъра на всички действащи и прекъснали студенти и докторанти и Регистъра на академичния състав на висшите училища в Република България. - Изготвяне на списък с описание на необходимите промени и подобрения на функционалностите, архитектурата и дизайна в съществуващата уеб система, създадена по проект „Студентски практики“, изпълняван в рамките на ОП РЧР. - Актуализиране и опростяване на процедурата за сключване на задължителна застраховка „Злополука“ на студентите за времето на практическото обучение. - Подготовка на процедури за външно възлагане за: актуализация на уеб системата, застраховане на студенти, изработване на рекламни материали, логистика, счетоводни услуги и др., посочени в т. 10 “План за външно възлагане” от Формуляра за кандидатстване. Дейностите по счетоводното обслужване на проекта и изготвянето на периодични финансови отчети и справки ще се извършват от външен изпълнител на счетоводни услуги, избран чрез процедура за възлагане на обществена поръчка. Външният изпълнител ще извършва текущо изплащане и осчетоводяване на всички разходи по проекта. 260 145.00 191 257.45
Дейности, свързани с осъществяване на студентските практики: За реализиране на практическото обучение на студенти в реална работна среда се осъществява следното: - Участието на 46 000 студенти в практическо обучение в реална работна среда и успешното приключване на минимум 40 020 практики предполага непрекъснато включване на активни работодатели, които приемат да обучават студентите. Допустими работодатели по проекта могат да бъдат: стопански и нестопански организации, държавна и общинска администрация, училища и обучителни организации, работодателски организации и други юридически лица. Привличането им ще осигури възможност за по-пряко участие на бизнеса в процеса на подготовката на бъдещите специалисти с висше образование. Създадената база данни в информационната система на проект “Студентски практики”, реализиран по ОП РЧР в периода 2012-2015 г., ще бъде използвана и актуализирана при изпълнението на настоящото проектно предложение. Тази информационна база ще продължи да се обновява. Допълнително се предвижда изготвяне и текущо поддържане на списък с работодатели, за които е установено, че не предлагат практическо обучение в съответствие с изискванията на висшите училища и/или с правилата на проекта. - Надграждане на създадената информационна уеб система за координация и отчитане на проектните дейности. - Създаване на експертни екипи във ВУ - партньори по проекта, и текущото им обновяване при необходимост и по инициатива на партньора. - Осъществяване на студентските практики: кандидатстване, одобряване на студенти от страна на работодателите, определяне на ментори и академични наставници, наемането им от ВУ с договор по ЗЗД при ставки, определени в бюджета на проекта, извършване на практическото обучение в реална работна среда, отчитане и удостоверяване на проведеното обучение. 34 838 074.37 35 072 147.67
Текущо наблюдение с цел координация и контрол на провежданите практики и осъществяване на външен мониторинг : В рамките на дейността ще се осъществява текущ мониторинг, който включва наблюдение и проверка на извършваните действия от страна на участниците и наличните документи в уеб системата на проекта. Свободният достъп до уеб системата и прозрачността на действията на всеки един от участниците в процеса – работодатели, студенти, академични наставници, ментори, експерти от ВУ, екип на проекта, позволява взаимен контрол и подпомага постигането на висока степен на истинност на подадената информация. С цел осигуряване на допълнителен контрол на провежданите практики се предвижда и осъществяване на външен мониторинг. Проверки „на място“ ще се извършват на извадков принцип на действащите практики към конкретен период по предварително зададени критерии или подадени сигнали. Външният мониторинг ще се извършва след проведен избор на изпълнител. 149 040.00 84 598.22
Мултипликация на дейностите по проекта: С цел осигуряване на обективна и достоверна информация за ефекта от провежданите по проекта студентски практики ще се осъществят следните задачи: - Събиране на информация за добри практики от висшите училища и работодателите и тяхното обобщаване. - Публикуване на информация за добри практики и постижения в различни информационни източници: информационния модул на уеб системата, информационни бюлетини, сайтове на кариерните центрове във висшите училища, социални мрежи, медии и др. - Преглед на обективни данни и анализ на постигнатите резултати. Осигуряване на данните и анализите от реализацията на практиките за нуждите на политиките на МОН в сферата на висшето образование, на МТСП в сферата на пазара на труда, на Управляващия орган на ОП НОИР при планиране на следващи интервенции в рамките на приоритетна ос 2, инвестиционен приоритет 10iv, специфична цел 2. Основната употреба на тези данни ще бъде свързана с oказването на подкрепа на висшите училища и работодателите по региони за създаване на трайни партньорства, които да продължат и след изпълнението на проекта и да подпомагат, от една страна, развиването на практически умения на студентите по време на обучението им за придобиване на висше образование, по-успешната им реализация на пазара на труда след завършването, от друга – да утвърдят разбирането за необходимостта от увеличаване дела на практическото обучение като неизменна част от обучението във висшите училища. 0.00 0.00
Дейности по информиране и публичност: Дейностите по информиране и публичност са текущи за целия период на изпълнение на проекта. При реализацията на проект “Студентски практики” 2012-2015 г. по ОП РЧР е натрупан значителен опит и затова в настоящия етап се предвижда осъществяването на дейности, показали ефективност по отношение достигането на информация до по-голям брой представители на целевата група, на висшите училища и работодателите. При текущото изпълнение се предвижда: - Подготовка и изработване на материали за осигуряване публичност на проекта – банери за публични събития, печатни и други материали с визуализация на донорската помощ и популяризиране на проекта и др. - Организация на специални събития за популяризиране дейностите по проекта – срещи на Консултативния съвет, една начална пресконференция и една заключителна конференция, провеждане на текущи срещи – дискусии с представители на академичните среди, студентите и работодателите, организиране и провеждане на информационни дни във висшите училища и срещи с работодателите и др. - Отразяване на дейностите по проекта в национални и регионални печатни и/или електронни медии, социални мрежи и блогове. - Проследяване на медийното отразяване на проекта. 33 056.80 28 144.80
Дейности за организация и управление на проекта: Основна задача при изпълнението на проектните дейности е организирането и контролирането на процеса по реализация на студентските практики, включително и чрез координация и контрол над дейността на екипите от експерти във висшите училища – партньори. Дейността се извършва от екипа за организация и управление на проекта, чиито отговорности включват организация, подпомагане, наблюдение и контрол на дейностите на висшите училища и работодателите на национално ниво, организиране и провеждане на информационни събития, кампании, обучения и др. Предвижда се членовете на ЕОУП да провеждат работни срещи за организация на изпълнението на предвидените дейности. Предвижда се още: - Създаване на механизъм за работата на екипа за организация и управление: създаване и актуализиране на необходими документи, описание на стандартни процедури, поддържане на документален и електронен архив, техническо и финансово отчитане и др. - Осъществяване на избор на външни изпълнители за предвидените външни услуги, включени в т.10 „План за външно възлагане“ от Формуляра за кандидатстване; Осъществяване на текуща отчетност – по проект “Студентски практики” по ОП РЧР 2007-2013 г. е създадена добра практика за регулярно техническо и финансово отчитане на напредъка на проекта. Това повишава качеството на изпълнението, подобрява дисциплината на разплащане и отчитане сред партньорите от ВУ, което от своя страна намалява риска от загуба на средства по оперативната програма. В рамките на дейност 6 този механизъм на отчетност ще бъде актуализиран съвместно с Управляващия орган на ОП НОИР ГД СФМОП. При реализацията на проекта ще продължи да се използва изградената уеб базирана информационна система. Чрез нея ще бъде обслужвано управлението на проекта и отчетността на техническата и финансовата дейност от страна на екипа на проекта и висшите училища. Въведената информация и документите в уеб-системата ще се потвърждават по електронен път от членовете на екипа на проекта, изпълнителите на счетоводни услуги, служители на УО и др. В рамките на разходите за организация и управление на проекта ще бъдат закупени и обновявани на годишен принцип електронни подписи за работа в различни информационни системи. В рамките на разходите за организация и управление на проекта ще бъдат осигурени и необходимите канцеларски материали за нуждите на екипа за управление на проекта и за експертния персонал от висшите училища, ангажирани с преките дейности по проекта. Изборът на доставчик на канцеларски материали ще се извърши чрез процедура по възлагане на обществена поръчка. 541 055.21 562 670.24

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).