Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 969 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The Embracing Diversity project is based on a model for professional qualification and support to educational specialists, which guarantees that every student and their family are included, respected and valued in a shared process of reaching the educational goals. 

The starting point of the model is the assessment and analysis of the existing capacity and resources to work in a multicultural environment. This allows each educational institution to plan its future steps to refine the capacity of its specialists to work in a diverse setting. Such an assessment and planning cycle becomes an integral part of the functioning of the educational institution and allows for progress monitoring, continuous updating of the measures to achieve the desired outcomes and improvement of educational practices. 

The next stage of the model involves three interconnected trainings. During the first one, the focus is on the competencies of the teachers themselves, their individual role and importance in the process of sustaining an educational environment where diversity is regarded as a valuable resource and the entire educational process is organized through this perspective. 

The attention of the second training is directed at the whole community of specialists, because diversity is not encapsulated only within the playroom or the classroom – it is a characteristic of the entire educational institution and reflected in the physical environment, as well as in the teaching process and the interactions between all stakeholders. 

The final training for pedagogical specialists and other experts focuses on the articulation and implementation of a framework of quality indicators in key areas of the pedagogical practice (pedagogical approach, family and community, professional development) through a diversity and inclusion perspective.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Разработване на стратегия и план за установяване на качествена педагогическа практика в мултикултурна среда в партниращите учебни заведения: Целта на тази дейност е на първо място да създаде възможност и условия всяко учебно заведение да разгледа и преосмисли работата си в среда, която се характеризира с все по-висока степен на етническо, религиозно, културно и езиково многообразие. Тази стъпка на отваряне на темата за дискусия в рамките на екипа на учебното заведение е последвана от разработването (или актуализирането) на подходящи документи, в които екипите от педагогически и непедагогически специалисти оформят визията си за желаното въздействие от работата си в мултикултурна среда и набелязват стъпките за трансформиране на средата (където това е необходимо), усъвършенстване на процесите на обучение и грижа и повишаване на капацитета на всички ключови възрастни, които имат отношение към развитието на учениците. Проектът, и в частност изпълнението на първата дейност, лежат върху убеждението, че всяко дете има право да получи максимална подкрепа, за да развитие пълния си потенциал като този процес е съобразен с индивидуалните му нужди и ресурси и протича в тясно сътрудничество между професионалистите, семействата и общността. В своята работа в областта на детското развитие и образование ТСА възприема рамка от седем области на качество на педагогическата практика, разработени от Международна асоциация „Стъпка по стъпка“: 1. взаимодействия 2. семейство и общност 3. приобщаване, многообразие и ценности на демокрацията 4. оценка и планиране 5. стратегии за преподаване 6. учебна среда 7. професионално развитие В контекста на проектното предложение фокусът ще е върху областта „Приобщаване, многообразие и ценности на демокрацията“. Тук разбирането за качество е наличието на среда, в която всяко дете и семейство се чувстват приобщени, уважавани и ценени, а в сърцето на образователния процес е самото дете като активен и равноправен участник. Това убеждение се споделя от образователните специалисти, за които ученето и грижите се осъществяват чрез непрекъснато взаимодействие както със самите деца, така и с техните родители и общности. ТСА ще предложи на партньорите си единен модел за разработване на стратегия и план за работа в мултикултурна среда, базиран на следните стъпки: - инструментариум за самооценка на нагласи и практики на специалистите в учебното заведение и оценка на текущия институционален капацитет да отговори адекватно на обстоятелствата, характерни за една мултикултурна среда, в центъра на която е детето/ученикът; - процес на анализ на получените данни от прилагането на различните инструменти, за който в контекста на проекта ТСА ще възприеме активна роля; - процес на съвместно разработване (или актуализиране там, където вече съществува) на стратегически документ със средносрочен хоризонт на приложение, който се възприема от мнозинството като пътна карта на посоката и начините, които образователната институция избира да следва по отношение на работата си в мултикултурна среда; - процес на съвместно разработване (или актуализиране там, където вече съществува) на годишен оперативен план, чрез който екипът да фокусира вниманието и усилията си в конкретна област/тема от стратегическия документ и върху който да работи в продължение на текущата учебна година. Хоризонталните области, които ще бъдат отразени както в инструментариума, така и в последващите документи, са нагласи, знания, умения, процеси и образователна (физическа) среда. С проектното предложение, ТСА ще съдейства на всеки партньор да адресира нагласите, знанията и уменията на ключовите специалисти. Въз основа на този първоначален опит, учебните заведения се очаква да имат готовността и интереса да разглеждат и включат и останалите области (процеси и среда) в контекста на бъдещите си планове за работа в мултикултурна среда. 20 088.00 20 088.00
2а. Обучение „Готови за многообразие - Заедно към многообразието", завършващо с присъждане на квалификационни кредити: Обучителната програма „Готови за многообразие“ е много повече от обучение, тя води до лична трансформация, която помага на преподавателите в предучилищното/училищното образование да осъзнаят отговорностите, които носят и капацитета, който притежават за осъществяване на промяна към общество, основано на социална сплотеност и приобщеност. Обучителната програма се основава на ресурсите и експертните познания, разработени в рамките на мрежата на Международна асоциация „Стъпка по стъпка“, за която Фондация „Тръст за социална алтернатива“ притежава лиценз за разпространение в България от 2017 г. За създаването на по-справедливи общества, където разнообразието се оценява, уважава и защитава, трябва да се научим не само да разпознаваме предразсъдъците, но и да променим начина, по който се отнасяме един към друг във всички нива на обществото. Обучението ще помогне на педагогическите специалисти да предприемат стъпки за осъществяване на тази промяна. „Готови за многообразие“ си поставя три основни цели: от една страна тя е програма за обучение, тъй като има за цел да обогати учебните програми и начините за работа с деца; от друга страна, тя е също така образователна, защото цели повишаване нивото на знание и разбиране относно въпроси като социална справедливост и многообразие, като същевременно оправомощи и мобилизира преподавателите и останалите участници да се застъпват за правата на децата и да се противопоставят на всяка форма на дискриминация и изключване; и не на последно място, това е програма за развитие, тъй като води до промяна в нагласите и поведението на участниците, като изследва и предлага нови решения на съществуващи проблеми. Обучителната програма предоставя възможност за: - преглед на понятията, свързани многообразието, равнопоставеността и социалната справедливост; - изграждане на критично съзнание чрез: - назоваване на реалността по ясен и точен начин, както и идентифициране на същинските проблеми в обществото; - открито и без страх изразяване на позиция във връзка с въпроси, идеи и чувства, които засягат личния и професионалния живот на хората; - привличане на съюзници - придобиване на умения, необходими за работа в рамките на различни контексти чрез насърчаване на уважението спрямо различието и многообразието, и интегриране на принципите на равнопоставеност в ежедневната работа 91 924.00 83 951.00
2б. Обучениe „Цялостен подход към многообразието“, завършващо без присъждане на квалификационни кредити: Проучвания показват, че само обучението без подкрепяща среда на ниво институция, което включва ясно дефинирани визия и мисия на институцията, насърчаващи справедливостта и зачитането на многообразието, води до ограничени във времето резултати. Образователните институции се нуждаят от компетентности и цялостни подходи спрямо многообразието, приобщаването и справедливостта. Убеждението ни е, че средата и взаимоотношенията в детската градина/училището трябва да насърчават развиването на чувство за принадлежност и свързаност у децата, като това е явно както в образователните занимания, така и в процеса на грижа и възпитание. Специалистите възприемат различните идентичности по положителен начин, а многообразието се разглежда като нещо нормално и ценно. Една всеобхватна култура в детските градини/училищата изисква работа в екип и партньорство с различните заинтересовани страни, особено с родителите, както и лидерство и добро управление. Необходимо е да бъдат налице следните условия, за да може всички да учат и да преуспяват в гостоприемен и приобщаващ контекст: - развиване на обща визия за приобщаване и многообразие, която се подкрепя от ръководството на учебното заведение и споделя от екипа; - високи очаквания и високи постижения от всички, като се набляга на увеличаване и използване на ресурсите, с които образователната институция вече разполага; - положителна реакция спрямо многообразието – оценяват се всички видове многообразие, които съществуват в рамките на институцията и общността, като това е отразено както във физическата среда, процесите и взаимоотношенията, и учебната програма; - насърчаване на иновациите и промяната, чрез които учебното заведение да отговори на нуждите на многообразието, което съществува; - ангажимент към непрекъснато професионално развитие на всички служители на образователната институция. Обучението „Готови за многообразие“ насърчава участниците да разгледат себе си като личности, да осмислят многообразието и приемането на другостта през своята индивидуална призма и уникален житейски опит. Промяна се търси основно чрез процес на лична трансформация. Логичното продължение на този първи етап се осъществява в обучението „Цялостен подход към многообразието“, където всъщност се включват и по-широк кръг специалисти (образователни медиатори) и образователния процес се разглежда на системно ниво. Основните теми, които участниците разглеждат по време на това обучение, включват: - значението на принадлежността на децата към приобщаваща общност и изграждане на такава сред децата и семействата, с които учебното заведение работи; - възможни и изпълними адаптации на учебната програма, които да подпомогнат ефективното включване на всички деца; - необходимостта от тясно и активно сътрудничество с всички значими за детето възрастни и конкретни примери как може да се постигне това; - разбиране, че подходът „един размер подхожда на всички“ не е работещ в мултикултурната среда и какъв е възможният път към индивидуализиран подход; - идентифициране и привличане на съюзници, с които да се осъществи необходимата промяна на ниво образователна институция. По време на това обучение обучителят ще обърне внимание на участниците на стратегическия документ и план, разработени в първата дейност – мотивът за това е дискусиите в обучителните сесии, заключенията, до които участниците стигат и заложените цели в документите да съвпадат като визия, обхват и възможни мерки за изпълнение. 39 390.00 36 075.00
2в. Обучение „Компетентни образователни специалисти в среда на многообразие“, завършващо без присъждане на квалификационни кредити: Последното обучение в проекта надгражда резултатите, постигнати в рамките на Дейности 2 и 3, като запознава участниците със стандартите за качество на педагогическата практика с акцент върху работата в среда на многообразие. (Тези стандарти са част от цялостната програма, разработена от Международна организация „Стъпка по стъпка“, за която ТСА има лиценз за разпространение. Обучението предоставя на участниците знания и практически умения за рефлексия върху силните страни и предизвикателствата в педагогическата практика, както и за нейното усъвършенстване. Организирани в седем основни области (взаимодействия; семейство и общност; включване, многообразие и демократични ценности; оценка и планиране; педагогически подходи; учебна среда; и професионално развитие) стандартите са насочени към подпомагане на практикуващите, педагогически специалисти и образователни медиатори в процеса на подобряване на ежедневната им работа. Идеята, върху която са основани стандартите, е ориентирана към учащите, интерактивна педагогика, развиване на умения за учене през целия живот и сътрудничество със семействата и общността. Преподавателят и другите значими възрастни по отношение на образователните постижения на децата следва да служат като модел и да гарантират, че чрез ежедневните си преживявания децата се научават да ценят и уважават многообразието. Тези специалисти следва да умеят ефективно да насърчават признаването на различни потребности, сътрудничеството за постигане на общи цели и зачитането на специалните интереси и потребности на определени деца или групи. В началото участниците ще се запознаят с философията и същността на рамката от области и стандарти, което логично ще ги отведе към детайлна работа с измерението „Включване, многообразие и демократични ценности“. Ще им бъдат представени трите ключови теми в това измерение, а именно: - предоставяне на равни възможности на всяко дете и семейство да се учат и участват в учебния процес; - помагане на децата да разберат, приемат и оценят многообразието; - изграждане на разбирането на децата за ценностите на гражданското общество и уменията, необходими за участие. На следващо място участниците ще се запознаят и с конкретни примери и практики, насочени към изграждане на умения за ежедневното прилагане в практиката на горепосочените аспекти на качеството: - умения за оценяване и включване в преподаването на многообразието, което съществува сред децата, семействата и в общността; - умения за привличане на вниманието на децата към многообразието, което съществува извън училището по уважителен начин; - умения за подпомагане на децата да разберат как стереотипите и предразсъдъците могат да повлияят на техните нагласи и поведение; - насърчаване децата да се отнасят към другите на базата на равнопоставеност, уважение и достойнство и да очакват същото от тях. Междувременно участниците ще разполагат и с възможност да разгледат в екипа си разработените документи за установяване на качествена педагогическа практика в мултикултурна среда в тяхното учебно заведение. Те ще могат чрез работа в група и фасилитирано обсъждане да анализират тези стратегически документи през призмата на индикаторите за качеството в измерението „Включване, многообразие и демократични ценности“, както и при необходимост да ги допълнят и доразвият. Този елемент от обучението ще създаде допълнителна устойчивост и усещане за принос на педагогическия екип в прилагането на документите в бъдеще, а това е гарант за тяхната ефективност. Обучението ще завърши със сесия във формат „призоваване към действие“, в рамките на която всеки участник ще очертае за себе си една или няколко ключови стъпки, които ще направи в своята практика, като начален етап на прилагане на наученото. 64 034.00 58 942.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).