Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 969 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The project „New Beginning“ is an initiative that will contribute for the creation of a new community in our school. A new community of parents who are self-confident and work actively for building a better future for themselves and their children.
The main goal for participation in this project proposal is to improve the quality of life of our parents and our students. A survey  among the parents from our school showed that a large part of them are on the list of those who have not completed their primary education, primary and lower secondary school.
These are young people who, due to the lack of literacy and basic knowledge and skills, are not  realized on the labor market. They do not know how to communicate with their children appropriately and help them in school activities, even if they have the desire  to do this.  By including them in the learning process, in educational activities through which they will acquire basic knowledge and skills, the parents, involved in this project will gain confidence in their abilities, and conviction in the need for education for them and their children .
Ensuring access to education and creating an appropriate environment to compensate for literacy problems will support the process of their realization on the labor market and overcoming poverty. By educating the parents of our students and their loved ones, we will change their worldview by showing them that education is a value and a necessity for both -  them and their children.
The activities in this project will be related to the creation of groups of persons over 16 years old, mainly our parents, their relatives and people from the neighborhood, who will participate in the learning process for literacy and acquisition of knowledge and skills from primary to junior high school. This will be a "new beginning" for a new community of literate parents who have been given a chance to change their lives again.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Реинтегриране в образователната система на лица, навършили 16 години, отпаднали от училище и/или без основно образование, чрез дейности за образователна медиация.: Дейността ще се реализира чрез популяризиране на необходимостта от повишаване и насърчаване на грамотността и привличане на общественото внимание към ползите от повишаване на грамотността и провеждане на информационни събития за мотивиране на неграмотни възрастни да участват в обучение. Изпълнението на дейността по реинтеграция на лицата, навършили 16 години, /включително роми/ и отпаднали от системата на образованието е свързана с идентифицирането на лицата и мотивирането им да продължат образованието си. В Обединено училище "Св. Климент Охридски" - кв. Рудник се обучават 190 ученици, на възраст от 6 до 16 години. От направено проучване на класните ръководители по паралелки, се оказа, че една голяма част от родителите са с незавършено основно образование, а някои от тях нямат и завършен начален етап. Родителите на нашите ученици, които са предимно от ромски произход, лица от уязвими групи, със затруднено финансово състояние и нисък социален статус, нискограмотни. Реинтеграцията им в образователната система ще се осъществи чрез: ограмотяването им и усвояването на учебното съдържание от прогимназиален етап, което от своя страна ще подобри качеството им на живот и по-лесно реализиране на пазара на труда. Част от тези родители са регистрирани в Агенция по труда като безработни лица, между тях има млади родители, които под въздействието на традициите в общността са създали семейства и са на възраст между 16 и 24 години. Те нямат завършен начален етап, друга част са само с начален или започнат и незавършен прогимназиален етап. Включването им в дейности по реинтеграция ще допринесе за изпълнението на задължителния индикатор за И3213 „Лица над 16 години (включително роми), включени в курсове по ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование по ОП“ и съставните му: И3213-1. Лица навършили 16 години, регистрирани в Дирекции „Бюро по труда“, включени в курсове по ограмотяване и/или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. И3213-2. Лица навършили 16 години, включени в курсове по ограмотяване. И3213-3. Лица навършили 16 години, включени в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. И3213-4. Лица от 16 до 24 навършени години, включени в курсове за ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. 14 003.00 0.00
поддейност 1.1. идентифициране на лица от целевите групи чрез проучвания (вкл. на терен, обработка на налични данни по места, вкл. от НСИ), комуникация и координация с отговорни институции (като Агенцията за социално подпомагане, Дирекции „Бюро по труда“ към Агенцията по заетостта, общини, Регионални управления на образованието (РУО), Държавната агенция за бежанците и др.).: Чрез комуникация и координация на дейностите с Дирекция "Бюро по труда" към Агенция по заетостта, ще се идентифицират живеещите в района, които са регистрирани като безработни лица от дълго време с невъзможност да се реализират на пазара на труда, поради липса или ниско ниво на образованост. С получената информация за идентифицираните безработни лица, ще се работи на терен, за да се установи причината за ниското ниво на образованост, ще се проучи кой завършен клас имат лицата и в кое училище са учили. В района на квартал Рудник има едно училище и почти всички живеещи в района са завършили нашето училище, което улеснява работата ни да бъдат открити в книгите за подлежащи, където да се установи завършен клас, получени удостоверения и период на обучение. Останалите идентифицирани лица ще бъдат проучени чрез Единния информационен регистър на училищата и чрез комуникация с РУО и останалите училища, от където ще получим необходимата информация. Една не малка част от безработните лица в квартала не са регистрирани в Бюрата по труда. Освен чрез Дирекция "Бюро по труда" информация за лицата навършили 16 години, които са безработни и необразовани или незавършили основно образование, ще се извлече информация и от Информационната училищна система Админпро, където са налични данни за характеристика на средата на нашите ученици и има информация за образованието на родителите. Образователните медиатори и учителите също ще се включат активно, чрез индивидуални и групови срещи с живеещите в квартала родители и жители. Дейността по идентифициране на лицата от целевите групи ще допринесе за изпълнението на задължителния индикатор за И3213 „Лица над 16 години (включително роми), включени в курсове по ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование по ОП“ и съставните му: И3213-1. Лица навършили 16 години, регистрирани в Дирекции „Бюро по труда“, включени в курсове по ограмотяване и/или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. И3213-2. Лица навършили 16 години, включени в курсове по ограмотяване. И3213-3. Лица навършили 16 години, включени в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. И3213-4. Лица от 16 до 24 навършени години, включени в курсове за ограмотяване или в курсове за усвояване на учебно съдържание, предвидено за изучаване в класове от прогимназиалния етап на основното образование. В квартал Рудник живеят около 3800 души, предимно лица от ромски произход и нискообразовани, които са или безработни, или са временно ангажирани през летния сезон. Дейността по идентифицирането им като необразовани или незавършили основно образование ще допринесе мотивирането им за включване в обучение и подпомагане процеса на интеграция на жителите на квартал Рудник и възможността за повишаване качеството им на живот. Ще са необходими средства за: 1. Възнаграждения за медиатори за идентифициране на лицата. 2. Разходи за командировки. Медиаторите ще водят регистри за идентифицираните лица, в които ще се описват имената на лицата, в каква възрастова група са, кой клас са завършили, коя година и в кое училище. Ще се спазва стриктно Закона за защита на личните данни! 2 340.00 1 610.00
поддейност 1.2. мотивация на идентифицираните лица от целеви групи за включване в курсове по ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основно образование.: Образователните медиатори и учителите ще имат задачата да проведат редица дейности с идентифицираните лица от дейност 1.1, по време на които да ги убедят в ползите от наличие на образование. Голяма част от родителите на нашите ученици са неграмотни или слабограмотни, това възпроизвеждане на неграмотността от едно поколение в следващо я прави устойчива и създава култура на необразованост. Тази опасност трябва да бъде преодоляна с нашите мотивирани срещи и разговори с лицата, за да получим съгласието им да се приобщят към една съвременна образователна среда и да извършат действия, които ще им помогнат за по-добър живот на тях и техните деца. Първо учителите, с които всички родители имат пряк ежедневен контакт, ще проведат разговори и срещи с идентифицираните лица, за да убедят семействата и да ги подкрепят в начинанието да наваксат пропуските си, да придобият знания и умения, които ще им помогнат в отглеждането и подпомагане на децата. Учителят е човекът на когото те всеки ден поверяват детето си, това е лицето, което може да ги убеди, че участието им в проекта ще подобри начинът им на живот, достъпът и на децата и учениците от етническите малцинства до образование, ще се улесни социалното им включване и в крайна сметка ще повиши качеството на живот на цялото семейство. Грамотните хора са можещите и вземащите решения хора. Колкото по-добро образование и професионални умения получат, толкова по-правилни решения ще взимат и колкото по-рано се осъзнае това, толкова по-успешно ще се реализират и ще могат да разчитат на по-добър, пълноценен и щастлив живот. Ще се проведат информационни кампании с рекламна и мотивираща цел, ще се организират срещи с обществеността, ще се разпространят рекламни материали. Разяснителната кампания ще бъде насочена с позитивна нагласа за ползите и добрите страни на обучителния процес, за бъдещите перспективи пред човекът със сертифицирани знания, за добрия пример пред бъдещото поколение. Ще се обърне специално внимание и на превенцията на евентиални посегателства над личните им данни, за негламентирани и противозаконни действия, за административната тежест при попадането в някоя неблагоприятна ситуация или опасността от трафик на хора. За опасностите пред един неграмотен човек, податлив на влияние от недоброжелателни лица, които могат да се възползват от това, с цел теглене на банкови кредити, прехвърляне на задлъжнели и банкрутирали фирми и други подобни, незаконни действия, в които могат да попаднат, предоставяйки си личните данни. 11 663.00 7 420.00
Дейност 2. Курсове за ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование за лица, навършили 16 години: Съгласно чл. 169, ал.2 от ЗПУО обучението в курсове за ограмотяване и в курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап за лица навършили 16 години, се извършва по програми, утвърдени от министъра на образованието и науката, ориентирани към резултатите от обучението определени с държавния образователен стандарт за общообразователната подготовка за начален и прогимназиален етап. Ще се приложат разработените в рамките на проект BG05M2OP001-3.004-0001 „Нов шанс за успех“ и утвърдени от МОН учебни планове и учебни програми, адаптирани за възрастни, ще се използва актуализираната и адаптирана цялостна методология за ограмотяване и обучение на възрастни, актуализирана в частта си за обучение на възрастни за придобиване на компетентности за класовете в прогимназиалния етап и съответните методически материали – работни листове за обучаемите. За оценяване на резултатите ще се прилагат специфичните методи и форми на оценяване съгласно използваните учебни програми, като при подготовка на изпитните тестове ще се ползват като образец разработения инструментариум (изпитни задачи, изпитни материали и др.) по проект „Нов шанс за успех“ на МОН по ОПНОИР 2014 – 2020 г. Организацията за провеждането на курсовете ще да бъде в съответствие с добрите практики по проект „Нов шанс за успех". В рамките на дейност 2 едно лице от целевата група ще може да се включи в курс по ограмотяване и след успешното му завършване, да бъде включено в курс за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап. По дейност 2 ще се извършат и следните поддейности: 2.1. организиране и провеждане на курсове за ограмотяване; 2.2. организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование; 2.3. оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове. 264 923.00 0.00
Поддейност 2.1. организиране и провеждане на курсове за ограмотяване: Курс за ограмотяване – продължителност 5 месеца или 600 учебни часа, което се равнява на 300 астрономически часа. Към тях се добавят и 50 астрономически часа за административна работа и самоподготовка. Учебните часове се провеждат в блок от два последователни учебни часа, всеки от които по 30 минути и с обща продължителност на блока 60 минути, с почивка от 15 минути между блоковете. Курсовете се организират в групи от 10 до 15 лица от целевата група. Ще се използват учебните програми за ограмотяване на възрастни, по учебните предмети български език и литература, математика, човекът и природата и човекът и обществото, утвърдени от Министъра на образованието. В тях е структурирано учебното съдържание за началния етап, към успешното усвояване на което е насочено и обучението на целевата група възрастни. Освен това те са синхронизирани с учебните програми за задължителната подготовка в началния образователен етап и осигуряват приемственост с учебните програми в V клас. Съобразени са с характерните особености на овладяването на учебното съдържание по отделните учебни предмети и процеса на обучение по тези предмети. Отчетени са спецификата на съдържанието, логиката на структурирането му, вътрешно-предметните и междупредметните връзки, принципите, методите и средствата на обучение. Обучението в курсовете са ограмотяване ще се извършва с учебни средства, съобразени с особеностите на целевата група или с адаптирани към потребностите на възрастните лица учебни материали за ученици. Обучението може да се осъществява диференцирано, т.е. в зависимост от показаните умения при изпълнението на теста за входно равнище. Курсът за обучение на възрастни в модул „ограмотяване” ще включва: 1. 336 учебни часа за изучаване на учебния предмет Български език и литература. 2. 180 часа за обучението по Математика. 3. 42 учебни часа за изучаване на учебния предмет Човекът и природата. 4. 42 учебни часа за учебният предмет Човекът и обществото. Учебно-възпитателният процес по български език и литература ще бъде организиран така, че в максимално кратко време обучаваните да овладеят четенето и писането като основни речеви дейности. Имайки предвид факта, че се обучават възрастни, при които равнището на възприемане е значително по-високо в сравнение с малките ученици от І-ІV клас, следва самостоятелната работа да намира по-голямо място в образователния процес. Важно място в процеса на обучението заема формирането на умения за речеви изказ в устна и писмена форма, като се спазват установените книжовни норми на българския език. Обучението по математика ще се организира на практическа основа, свързана с бита и житейския опит на обучаваните, осигуряваща условия за включване в различни видове дейности. С оглед възрастовите особености на обучаваните, въвеждането на мерните единици е особено подходящо да бъде свързано с конкретни житейски ситуации. Интегралният характер на учебното съдържание по учебните предмети “Човекът и обществото” и "Човекът и природата" допуска използването на такива съчетания от методи и похвати на обучение, които да позволят пълноценно разкриване на социалния опит и знания на обучаемите, както и на личностното развитие. С оглед възрастовите особености на обучаваните лица, (очаква се, че техният значителен социален опит и социална зрялост благоприятстват осъзнаването и конкретизирането на учебното съдържание) е важно активно да се използва личният им опит, личните наблюдения и житейски знания. 79 050.00 21 700.00
Поддейност 2.2. Организиране и провеждане на курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование.: Курсът за придобиване на компетентности (5-7 клас) е с продължителност за един клас 3 месеца или 360 учебни часа, които се равняват на 180 астрономически часа. Към тях се добавят и 50 астрономически часа за административна работа и самоподготовка. Учебните часове се провеждат в блок от два последователни учебни часа, всеки от които по 30 минути и с обща продължителност на блока 60 минути, с почивка от 15 минути между блоковете. Курсовете ще се организират в групи от 10 до 15 лица от целевата група. Ще се използват Адаптираните учебни програми за обучение на възрастни в курсове за придобиване на компетентности за всички класове от прогимназиален етап на основната степен на образование в училищата в системата на предучилищното и училищното образование, утвърдени със Заповед № РД09-5572/31.10.2017 г. V клас Адаптираната учебна програма по български език и литература в е предназначена за обучение на лица, навършили 16 години, които не са ученици. Тя е синхронизирана по отношение на теми, на компетентности като очаквани резултати от обучението и на нови понятия с учебната програма за общообразователната подготовка по български език. Съобразена е с утвърдения адаптиран учебен план, според който обучението е 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по български език и литература е 9 часа – общо 108 часа. Разпределение на седмичния брой часове между двата компонента на учебния предмет: български език – 6 часа седмично; литература – 3 часа седмично. Учебната програма по математика ще бъде организирана в областите на компетентности: „Числа. Алгебра”, „Фигури и тела”, „Функции. Измерване”, „Логически знания” „Елементи от вероятности и статистика” и „Моделиране” и др. Тя ще се реализира в рамките на 72 часа. Обучението на възрастни по английски език се осъществява в 36 учебни часа и е насочено към овладяване на основни знания, умения и отношения, свързани с изграждането на комуникативни компетентности на обучаемия. Учебната програма е предназначена за обучение на възрастни, които започват изучаване на английски език и в края на VII клас придобиват компетентности от ниво А2 по Общата европейска езикова рамка. Човекът и природата е в рамките на 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по човекът и природата е 4 часа – общо 48 часа. Предметът География и икономика клас е 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по география и икономика е 1,5 часа - общо 18 часа. Учебната програма по история и цивилизации е предвидена да бъде 18 учебни часа за осигуряване постигането на очакваните резултати. Обучението по информационни технологии е насочено към овладяване на базисни знания, умения и отношения, свързани с учебния предмет, с изграждането на дигитални компетентности на ученика и с приложението им в различни предметни области - общо 12 часа. Учебната програма по технологии и предприемачество е с хорариум от 48 учебни часа. VI клас Български език и литература 12 учебни седмици, а седмичният брой - 9 часа – общо 108 часа. Математика - 72 часа. Английски език в VI клас се осъществява в 36 учебни часа. Човекът и природата - обучението е 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по е 4 часа – общо 48 часа. История - 24 учебни часа. География и икономика е 2 часа - общо 24 часа. Информационни технологии - 12 часа. Технологии и предприемачество - хорариумът от учебни часове е 36. VII клас Български език и литература - 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по български език и литература е 9 часа – общо 108 часа. Математика - 72 часа Английски език - 36 учебни часа Биология и здравно образование - 24 часа Физика и астрономия - 12 часа География и икономика - 12 учебни седмици, а седмичният брой часове по география и икономика е 2 часа - общо 24 часа Химия и опазване на околната среда - 12 часа История и цивилизации - 24 учебни часа Информационни технологии - 12 часа Технологии и предприемачество - 36 часа 76 300.00 75 657.50
поддейност 2.3. Оценяване и сертифициране на резултатите от проведените курсове: Успешното приключване на курсове за ограмотяване и курсове за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основното образование за лица, навършили 16 години ще бъде финализирано с оценяване на резултатите от проведените курсове и сертифициране на тези резултати. За оценяването ще се проведат 4 изпита за успешно преминали курса за ограмотяване, 8 изпита за курсовете в V и VI клас и 10 успешно издържани изпита за сертифициране на резултатите в VII клас. Оценяването в курса за ограмотяване по български език и литература ще се формира с една комплексна оценка, ще включва показаните резултати от формираните умения на всеки обучаван да си служи с езиковите единици при писмена и устна форма на общуване. Оценката по математика ще се оформи чрез решаването на тест, наличието на брой точки на всяка решена задача и достигането на необходим брой точки за количествена оценка по шестобалната система. Изпитите по Човекът и природата и Човекът и обществото ще бъдат под формата на тест със затворени въпроси, които имат само по един верен отговор. Курсовете за V и VI ще приключат с 8 изпита по следните изучавани учебни предмети: Български език и литература, Математика, Английски език, Човекът и природата, География и икономика, История и цивилизации, Информационни технологии и Технологии и предприемачество. Изпитите в VII клас са предвидени по учебно съдържание за следните учебни предмети: Български език и литература, Математика, Английски език, География и икономика, История и цивилизации, Биология и здравно образование, Химия и опазване на околната среда, Физика и астрономия, Информационни технологии и Технологии и предприемачество. Изпитите ще бъдат организирани под формата на тестове със затворени отговори и с наличието на само един верен. По математика ще има решаване на задачи и намиране на верния отговор. Сертифицирането на резултатите ще се изразява в издаването на удостоверение за валидиране на компетентности за начален етап на основната степен на образование, което дава право за продължаване в следващ етап на училищното образование или за обучение за придобиване на професионална квалификация, съгласно чл.168, ал.1, т. 4 от ЗПУО, след успешното полагане на всички изпити. Участниците и успешно преминали изпитите в курсовете от прогимназиален етап ще получат съответно, за V и VI - удостоверение за валидиране на компетентности за клас от основната степен на образование, което дава право за продължаване в следващ клас или за обучение за придобиване на професионална квалификация, съгласно чл.168, ал.1, т. 3 от ЗПУО и VII клас - удостоверение за валидиране на компетентности за основна степен на образование, което дава право за продължаване в средната степен на образование или за обучение за придобиване на професионална квалификация, съгласно чл.168, ал.1, т. 5 от ЗПУО - след успешното полагане на всички изпити. Провеждането на изпита се удостоверява с представяне на протокол на квесторите за проведен изпит с поименен списък на присъстващи участници, след което има заповед, издадена от директора, в която фигурира комисия за проверка и оценяване на резултатите. 9 460.00 9 020.00
Предоставяне на стипендии за участие и стипендии за успех. : Стипендията за участие покрива текущите разходи на лицето за участие в обучението. Стипендия за участие ще се предоставя на лицата, участващи в минимум 80% от учебните часове на курса. За едно лице от целевата група може да бъдат възстановени най-много 5 месечни стипендии за участие в курс за ограмотяване. За едно лице от целевата група може да бъдат възстановени най-много 3 месечни стипендии за участие в един курс за придобиване на компетентности от прогимназиалния етап на основно образование. Стипендиите за успех се предоставят само на лицата, които успешно са положили изпитите от курсовете за ограмотяване и от курсовете за придобиване на компетенции от прогимназиалния етап и са получили удостоверение за завършен етап/клас/степен на основно образование съгласно чл.168, ал.1, т.3, т.4 и т.5 от ЗПУО. За целта ще се създаде необходимата организация за потвърждаване на минимум 80 % от присъствие на участниците и регистър на издадените удостоверения за успешно преминалите всички изпити. 100 113.00 42 500.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).