Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 743 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The project objective is to establish an effective and innovative model for sustainable social and economic integration of people from the vulnerable groups in Haskovo Municipality. This  model aims at improving the quality of life, reducing poverty and stopping poverty transmitted through generations. Our concept is based on a cross-sector approach and a set of complementary activities targeting the existing problems of people and families from the vulnerable groups. These activities are combined with an individual approach which takes into account the requirements and  the  preferences of the target groups. The project includes a number  of activities  for sustainable  integration on the labour market including measures for activation, motivational and vocational training, provision of subsidized employment as well as promotion of entrepreneurship and self-employment. Integrated community-based social and health services wil  be provided.  These services wil provide for health promotion, better quality of life and care for the elderly and people with disabilities from the marginalized groups. Sustainable integration requires activities for overcoming negative stereotypes towards the Roma community and promotion of the cultural identity of the Roma as an integral part of the civil society in Haskovo and in Bulgaria.  Social and economic  integration is a process which requires lasting and targeted efforts in support of children and families. It is  necessary to reduce the share of drop-outs and to work with parents for their active participation including through "school for parents". The project includes a wide variety of complementary activities for students in risk of dropping-out, organized transport for students from the vulnerable groups, improvement of the educational environment in their schools and kinder gardens. Measures for career consulting are also envisaged in support of the transition from education to employment.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
Допълнително обучение по български език за децата и учениците, за които българският език не е майчин: Един от основните проблеми за успешната образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства е липсата на достатъчно добри познания по български език. Това възпрепятства пълноценното включване на деца и ученици, за които българския език не е майчин, както в предучилищното, така и в началния етап от училищното образование. В резултат те често постигат образователни резултати, които са по-ниски от реалните им възможности, както и изостават, понякога трайно от своите връстници. Целта на тази дейност е справянето с този проблем, който изисква целенасочени усилия от възможно най-ранен етап на включването на детето в образователната система. За постигането на тези цел ще бъдат провеждани допълнителни занимания по български език с всички деца от детските градини и ученици от начален етап (I-ви - IV-ти клас) от включените по проекта училища, за които българския език не е майчин. Заниманията ще се провеждат от учители, които имат опит и желание да работят с деца и ученици от етническите малцинства и познават трудностите, с които децата-билингви се сблъскват в образователния процес. Децата от различните етноси възприемат българския език през призмата на майчиния си език. Това поражда грешките им в българската реч. Много често децата билингви постъпват в училище със съвсем ограничен лексикален запас от български език и това създава редица трудности при обучението им. Компетентностите за възрастовите и физиологичните особености, както и за спецификата на културата, към която принадлежат билингвите, също са задължителни. Само тогава може да се оценят слабостите и проблемите на учениците, за да се ръководи правилно образователно-възпитателният процес. Осигуряването на по-ефективна система на обучение налага да се търсят подходящи стратегии и техники, да се прилагат адекватни принципи, методи и подходи за повишаване на мотивацията. Тези усилия имат за цел преодоляване на затрудненията при усвояването на нови знания и умения, адаптиране на учебното съдържание към опита, интересите и потребностите на учениците, създаване на по-добра организация на тяхната учебна дейност и подготовка. Допълнителните занимания по български език ще бъдат организирани индивидуално от всяка детска градина/училище в съответствие с броя на децата/учениците и техните потребности. Тези занимания ще бъдат включени в учебните планове и програми на съответните образователни институции без да се засяга нормалното протичане на образователния процес и съдържанието на учебната програма съгласно Държавните образователни стандарти. Във включените училища, в които е въведена целодневна организация на учебния ден за допълнителните занимания по български език ще се използват част от времето в часовете по интереси на учениците. За децата в детските градини от I-ва и II-ра групи ще се използват интерактивни и игрови подходи при обучението в контекста на методика за ранно обучение за деца, за които българския език не е майчин. За децата от III-та и IV-та група заниманията ще са фокусирани преимуществено към подготовката им за училище. Планът за организацията и провеждането на допълнителните занимания в училищата ще следва утвърдените от МОН учебни програми по Български език и литература за съответния клас от общото образование. Фокусът на работата ще бъде върху подкрепа за учениците за справяне с трудностите, които срещат и наваксване на изоставането. На база индивидуалните резултати и потребности на учениците в отделните училища ще има възможност да се формират отделни групи от един випуск. В IV-ти клас ще се поставя и допълнителен акцент на подготвката за явяването на децата на Националното външно оценяване. 126 144.00 82 675.23
Допълнителни занимания със застрашени от отпадане от училище ученици от етническите малцинства и подкрепа за продължаване на образованието в гимназиалния етап и за успешно завършване на средно образование: С цел намаляване риска от преждевременно отпадане от образование и подкрепа за деца и ученици, реинтегрирани в образователната система ще се организират и провеждат допълнителни занимания с ученици от етническите малцинства в шест училища - партньори по проекта. Допълнителните занимания ще се насочени към по-доброто усвояване на учебния материал и стимулиране на интереса на децата към ученето. По този начин ще се повишат резултатите на учениците и ще се улесни преминаването им в по-горен клас и степен на образование. Ще бъде обърнато специално внимание върху подготовката на учениците по математика, тъй като голяма част от учениците от рисковите групи срещат затруднения при усвояването на материала. Липсата на добри познания в тази област води на свой ред до слабо представяне на учениците в точните науки и невъзможност за усвояване на STEM умения, които са изключително важни за тяхната бъдеща реализация. Поради това в рамките на дейността ще бъдат организирани допълнителни занимания по математика за 950 ученици от начален, прогимназиален и първи гимназиален етап. Учениците ще бъдат разделени на групи спрямо нивото на усвояване на материала и трудностите, които срещат. За всяка група преподавателите ще изготвят индивидуална програма в зависимост от потребностите. В начален и прогимназиален етап допълнителните занимания ще се провеждат в часовете за занимания по интереси в рамките на целодневната организация на учебния ден. В допълнение за учениците от VII-ми клас ще бъде организирана и допълнителна подготовка за явяване на националното външно оценяване с цел повишаване на резултатите на изпитите и по-лесно преминаване в гимназиален етап. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 50 ученика. За учениците от XI-ти и XII-ти клас ще бъдат провеждани и допълнителни занимания - подготовка за явяване на държавни зрелостни изпити, а за останалите класове (VII, IX и X клас) ще се сформират групи и по други предмети, в това число и английски език. Предвижда се в тази част от дейността да бъдат обхванати най-малко 70 ученика. С тях ще се провеждат занимания по български език и литература, както и занимания по втори предмет съобразно избора на учениците . Разпределението на часовете за подготовка за ДЗИ и по други предмети по други класове ще се осъществява индивидуално от ПГТАТ "Никола Йонков Вапцаров" без да се нарушават приетите учебни програми. Допълнителните занимания ще бъдат провеждани от учители - с опит отговарящ на заложените ставки в Стандартна таблица за допустимия размер на почасовото възнаграждение на лицата, наети във връзка с изпълнението на проекти, съфинансирани от Европейския социален фонд по приоритетни оси 2, 3 и 5 на Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. 72 000.00 59 890.19
Осигуряване на психологическа подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства: Дейностите на психолозите са ключови за създаването, реализирането и развиването на училищни политики за подкрепа и ангажиране с деца и ученици, както за превенцията, така и за интервенции при затруднения в обучението, психично-здравни проблеми, отношения с връстници и трудно поведение, включително интервенции при ситуации, които изискват отговор на цялата училищна общност със сътрудничеството на родителите и на институциите и службите в общността, както и принос в изграждането на позитивен психологически климат и отношения в училището и детската градина. Децата и учениците от етническите малцинствени групи често срещат специфични проблеми, както в детската градина/училището, така и в семейната среда, особено когато в семейството съществуват рискови фактори. Осъзнаването на факта, че етническите и културни различия не са пречка, а допълнително предимство, на възприемането на образованието като ценност, на собствените сили и възможности е важна предпоставка за успеха на тези деца и ученици, както в образователен, така и в житейски план. В този контекст дейността има за цел да осигури подходяща индивидуална и/или групова подкрепа за децата и учениците от етническите малцинства за тяхното успешно интегриране в образователната система, превенция и справяне с рисковите фактори, пред които са изправени. За тази цел в детските градини и училищата, които са партньори по проекта, ще бъдат осигурени психолози, които са компетентни за работа с деца и ученици от такава среда. Тези психолози ще работят съвместно с и в подкрепа на наетите в съответните училища и детски градини психолози и педагогически съветници. Предвижда се да се работи както групово с децата, така и по отделни случаи. В началото на дейността ще бъде извършен анализ на различните рискови фактори, които засягат децата и учениците. Ще бъдат идентифицирани тези от тях, които имат най-съществена нужда от психологическо подпомагане и с тях ще се работи по индивидуална програма. Особено внимание ще бъде обърнато на учениците в тийнейджърска възраст, при които рисковете от преждевременно отпадане от образование са най-големи. Ще се работи за превенция на ранните бракове, различните зависимости, проблеми с поведението. С изпълнението на дейността се цели също така у децата и учениците да бъде изградено трайно доверие към психолога, като личност от която те могат да получат внимание, съвет и подкрепа в момент на нужда. Ефективната психологическа подкрепа ще спомогне за това децата и учениците да приемат детската градина/училището, като собствена среда, в която имат своето място. 16 128.00 7 340.42
Подобряване на образователната среда в шест училища и две детски градини: Мерките за подобр. на образ.среда са важни, тъй като спомагат уч-щата и ДГ да стават все по-привлек.място за децата и уч-ците, позволяват използв. на много по-широк кръг образ.ресурси чрез ефект.въвеждане на съвр.ИКТ. Концепцията на Об Хасково и нейните партньори- уч-ща и ДГ е, че постигането на целите за образ.интеграция на децата и уч-ците от етн.малцинства би било най-ефект. ч-з повече и по-задълб.работа с тях и техн.р-ли. В тази вр. и в унисон с остан.д-сти по проекта мерките за подобр. на образ.среда ще са насоч. към осиг. на достъп до ИКТ в уч-щата и ДГ, в които децата и уч-ците от етн.малцинства се обуч. интегрирано, посредством закуп. на необх. за целта оборуд. Гол. част от децата и уч-ците от уязв.групи нямат достъп до такива техн-гии в дома поради липса на фин.възможности на сем. и/или липса на комп-сти от стр. на род-лите да си служат с тях. Същеврем. включ. в проекта у-ща и ДГ разполагат с огран.възможности за осиг. на необх.оборуд. Тази д-ст ще се изп. в доп. и към вече предпр. мерки от стр. на МОН за осиг. на такива възм-сти за уч-ците от уязв.групи в контекста на кризата с COVID-19. За ДГ Щурче: 4 лаптопи;1 мултим.дъска;1 видеопроектор;1 прожекц.екран;1 мултифункц. устр-во;7 Кн. Поведенчески проблем при аутизма;8 игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;8 игри и упр-ния за по-добра кон-ция;7 Логопед.карти и забавни образ.игри;8 Игра светът и история;1 Шредер; За ДГ Вихрогонче:12 лаптопи и 12 мултифункц. устр-ва;7 Кн. Поведенчески проблем при аутизма;8 игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;8 игри и упр-ния за по-добра концентрация;7 Логопед. карти и забавни образов.игри; 8 Игра светът и история; 1 Шредер; За ОУ Христо Ботев-Долно Големанци: 1 лаптоп;1 мултифункц. устр-во;1 таблет;8 Кн. Поведенчески проблем при аутизма;7 игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;7 игри и упр-ния за по-добра концентрация;8 Логопед. карти и забавни образов. игри;7 Игра светът и история; За ОУ Христо Ботев-Войводово: 6 лаптопи;1 мултим. дъска;1 видеопроектор;1 прожекц. екран;3 мултифункц. устр-ва;7 Кн. Поведенчески проблем при аутизма;8 игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;8 игри и упр-ния за по-добра концентрация;7 Логопед.карти и забавни образов. игри;8 Игра светът и история; За ОУ Христо Ботев-Динево: 7 лаптопи;1 мултим. дъска;1 видеопроектор;1 прожекц.екран;7 Книга Поведенчески проблем при аутизма;8 игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;8 бр. игри и упр-ния за по-добра концентрация;7 бр. Логопед. карти и забавни образов. игри;8 бр. Игра светът и история; За ОУ Кирил и Методий-Конуш: 4 бр. лаптопи;1 бр. мултим. дъска;2 бр. видеопроектор;2 бр. прожекц. екран;2 бр. мултифункц. устр-ва;7 бр. Книга Поведенчески проблем при аутизма;8 бр. игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;8 бр. игри и упр-ния за по-добра концентрация;7 бр. Логопед. карти и забавни образов. игри;8 бр. Игра светът и история; За ОУ Св.св. Кирил и Методий-Малево: 4 бр. лаптопи;1 бр. мултим.дъска;2 бр. видеопроектор;2 бр. прожекц. екран;2 бр. мултифункц. устр-ва;7 бр. Книга Поведенчески проблем при аутизма;8 бр. игри и упр-ния, които засилват самоувереността на децата;8 бр. игри и упр-ния за по-добра концентрация;7 бр. Логопед. карти и забавни образов. игри;8 бр. Игра светът и история; За ПГТАТ Никола Йонков Вапцаров: 5 бр. лаптопи;2 бр. мултим.дъски;4 бр. видеопроектор; 2 бр. мултифункц.устр-ва. Закуп. оборудване ще бъде използвано при обучението на децата и уч-ците от етн.малцинства със сл.цели: -запознаване на децата в ранна възраст със съврем.ИКТ и техните възм-сти; -развитие на интереса в децата и уч-ците към тези технологии и възможностите, които предоставят, както в образованието, така и за бъд.проф.реализация; -достъп и използване в образ.процес до много по-голям кръг образ.ресурси, вкл. мултимедийни и интерактивни, което ще го направи много по-занимателен и интересен за децата; -използване на закупената техника в случай на дистанц.обучение. 79 439.00 79 439.00
Насърчаване участието на родителите в образователния процес и работа с родителите от етническите малцинства за превенция на отпадането от училище: Ролята на родителите за успешното участие на децата и учениците в образователния процес е изключително важна. Сред маргинализираните групи често има родители, които не осигуряват необходимата подкрепа на своите деца и дори самите те ги спират от посещение на училище. Това е една от основните причини за ранното отпадане от образование и бедността, предава през поколения. От друга страна са чести и случаите, в които родители от български произход имат резерви децата им да посещават образователни институции, в които се обучават интегрирано деца от етническите малцинства. Общината и нейните партньори оценяват тези рискови фактори и считат, че работата с родителите е ключва предпоставка за успеха на мерките за образователна интеграция. Настоящата дейност има за цел да подкрепи процесите на образователна интеграция, да намали броя на преждевременно отпадналите от образование и да предотврати сегрегацията в училищата и детските градини в Община Хасково чрез активна работа с родителите. Дейността ще се изпълнява в две основни направления: Първото направление е създаване на "Училище за родители" за родители от маргинализираните общности и други рискови групи. Тази част от дейността ще се изпълнява от Сдружение "Шанс и закрила". Дейността е насочена към изграждане на компетентности за пълноценна грижа и подкрепа на децата им за пълноценно участие в учебния процес. Цели се промяна на нагласите у такива родители, възприемането на образованието като ценност, разбиране на нуждите на децата, които посещават детска градина или училище, изграждане на хигиенни навици, грижа за здравословното състояние и справяне с поведенческите проблеми при подрастващите. В дейността ще бъдат обхванати най-малко 260 родители от уязвимите групи, включително всички родители на деца и ученици, които са настанени в социалните жилища, ремонтирани с финансовата подкрепа на Оперативна програма "Региони в растеж". Обучението ще се провежда от мултидисциплинарен екип от психолог и експерт, образователни дейности. Предвижда се в "Училище за родители" да бъдат включени различни подходи, включително лекционна част, дискусии с участниците, различни ролеви и други. Тази част от дейността следва като логика установени модели за обучения за отговорно родителство, но с фокус към специфичните проблеми, с които се сблъскват родителите на деца в детски градини и училища. Дейността ще се провежда в помещения, осигурени от училищата и детските градини. Второто направление е ориентирано към широко разясняване на ползите от образователната интеграция и приемането на различията от деца, ученици и родители. Тази част от дейността ще се изпълнява от съответното училище или детска градина, като са планирани по две такива обществени дискусии в рамките на проекта (по една на учебен срок). В рамките на тези дискусии ще бъдат канени лица с обществен авторитет, които са ангажирани с проблемите на образователната интеграция, експерти в различни области, роми, постигнали успехи в различни сфери. Ще се насърчава диалога и изграждането на контакти между родителите от различни етноси и ангажирането им, като част от голямата училищна общност. 33 860.00 22 187.01
Кариерно ориентиране на учениците в шест училища в Община Хасково: Целта на тази дейност е да развие интереса на учениците към различните сфери на човешката дейност и пътищата за професионална реализация, както и да помогне на всеки от тях при избора на бъдещо образование и/или възможности за започване на работа. Осигуряването на плавен и бърз преход от образование към заетост ключова предпоставка както за ограничаването на младежката безработица, така и за намаляването на дела на млдите хора, които не са нито в заетост, нито в образование (NEETs). Екипът на училището е с убеждението, че запознаването на учениците от ранна възраст с различните професии, ролята и важността на труда, както и своевременното кариерно ориентиране съобразено с техните желания, нагласи и възможности ще им даде по-добри шансове за професионална реализация и бъдещо развитие. В тази връзка с реализацията на тази дейност ще бъдат постигнати следни цели за учениците в отделните етапи от училищното образование: 1. Учениците в начален етап ще бъдат запознати със света на професиите. У тях ще бъде формирано разбиране на мястото на работата в човешкия живот, на необходимостта от труда и на ползата от различните професии. Ще бъдат проведени 10 събития "Ден на професията" (по 2 във всяко основно училище), насочени към най-малките ученици с изложби, викторини и представяне на често срещани професии. В допълнение ще бъдат проведени и 16 презентации (във всяка паралелка) от експерти по кариерно ориентиране, в които учениците ще имат възможност да задават въпроси, да представят своите желания за бъдеща професия, да научат повече за различните сфери на човешка дейност. 2. За учениците от прогимназиален етап акцентът на работата ще бъде върху търсене на съответствието между индивидуалните интереси и изискванията за успешна реализация в съответната професия. Ще се обяснява важността на правилния избор на гимназиално образование за последващото обучение във висше училище и/или намиране на подходящата работа. Ще бъдат проведени шет събития "Панорама на труда" (по 1 във всяко основно училище) за всички ученици от прогимназиален етап. В рамките на тези събития от една страна ще бъдат направено задълбочено представяне на професиите, които представляват най-голям интерес за учениците. За целта преди организацията на мероприятията ще бъдат проведени анкети сред тях. Ще се организират и състезания за училищни проекти с награди, които ще бъдат връчвани в рамките на събитията. Както за начален, така и за прогимназиален етап ще бъдат проведени 13 презентации (във всяка паралелка) от експерти по кариерно ориентиране под формата на семинари за ориентиране с фокус към набелязване на индивидуална "кариерна пътека" за всеки от учениците. 3. Работата с учениците от гимназиален етап ще бъде по-интензивна и насочена към правилното професионално самоопределяне, планиране на индивидуални цели и стъпките за тяхното постигане и подходящия избор на висше образование и/или работа след завършване на гимназия. Ще се организират 14 семинара за ориентиране (по един за всяка паралелка), на които целевите групи ще бъдат обучавани за правилното кариерно планиране, трудовите и социалните им права, рисковете при търсене и започване на работа. За учениците от втори гимназиален етап ще бъдат организирани и три срещи с работодатели (по една на учебен срок), на които ще се запознаят с възможностите, условията и изискванията за започване на работа, потенциални свободни работни места. Работодателите ще представят предложения за стажове и свободни работни места. За всички ученици от гимназиален етап ще бъде осигурена възможност за индивидуални срещи с кариерни консултанти и разработване на планове за кариерно развитие. Срещите с работодатели ще бъдат организирани от външния изпълнител в подходяща зала в училището, като поканените работодатели ще бъдат съгласувани от екипа на училищата. Те ще бъдат предварително разгласявани най-малко една седмица по-рано чрез подходящи комуникационни канали. 40 320.00 48 384.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).