Saved trees
UMIS AND ITS USERS CONTRIBUTED TO SAVING 54 743 TREES
Български

Programme: Science and Education for Smart Growth

Planning region: All

Description

The main goal of the project proposal of TU-Sofia and partners (4 universities, 3 associate partners and 2 employers' organizations) is quality higher education and compliance with the labour market, through the implementation of competency models, interdisciplinary approach to training and total digital transformation in all fields of education, science and research.
The aim is a significant leap in the attractiveness and international competitiveness of engineering education in our country using innovative pedagogical and didactic methods, tools and actualized training content. Specific objectives of the project are:
• Modernization of the curricula and introduction of digital educational content, electronic resources and cloud based technologies in the educational process of TU-Sofia and Partners.
• Professional development of the teachers and improvement of their skills in innovative educational Technologies, innovative didactic Methods and Tools, problem-oriented and case-based teaching Process.
• Internationalization of TU-Sofia and partners through participation in International Educational and Research Networks.
• Encouraging a new generation of Teachers, Scientists and Students, able to cooperate and work within International Universities, in different languages ​​and locations in Bulgaria and in EU.
• Professional orientation of The Students through shared  Common Career Centre of the participating universities and by organizing and providing Career Fairs and other joint events between the Universities and Employers.
• Providing feedback  and  monitoring of the realization of graduates in the first year after graduation and in long term progress.
The project will be implemented on the territory of the Republic of Bulgaria and the Member States of the European Union, including the participation of Associated Partners - foreign Universities to promote International activity in the educational process and the visibility of our Universities.
Activities
Activity Contracted Amount Reported Amount
WP1.1. Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите висши училища, с издаване на общи дипломи - Бакалавърска програма „Интелигентни системи и изкуствен интелект“ в ПН 5.13„Общо инженерство“ (ТУ-София), ПН 5.1 „Машинно инженерство“ (ТУ-Габрово), ПН 5.2 „Електротехника, електроника и автоматика“ (ХТМУ) и ПН 5.13 „Общо инженерство“ (МГУ) (Д1.1.1.): Съвместната мултидисциплинарна бакалавърската програма „Интелигентни системи и изкуствен интелект“ има за цел подготовката на ново поколение инженери информатици, ориентирано към икономиката на знанието и интелигентните системи и производства (Industry 4.0) от ново поколение. Програмата е основана на солидни теоретични и фундаментални знания в информатиката и компютърните науки, машинното инженерство и дигиталните технологии, базирани на интердисциплинарност и креативна компетентност. Програмата ще завършват инженери-информатици със задълбочена подготовка в областта на фундаменталните математически дисциплини, които създават знания, умения и нагласи за аналитично и логическо мислене, през основите на компютърните науки като компютърни архитектури и системи, езици, среди и средства за програмиране, операционни системи и системи за управление на бази данни, до обобщаващи дисциплини като софтуерни архитектури и технологии, индустриални процеси и технологии, както и задълбочена фундаментална и приложна подготовка с насоченост към съвременните интелигентни технологии и изкуствения интелект, приложението им в различни индустриални и обществени области в перспективата на глобалната, базирана на знания икономика. Програмата е насочена към въвеждане на профил на компетентност и хибридни дисциплини, изградени на основата на проучване на образователните и изследователските програми на водещи европейски университети в Англия, Германия, Франция и др., на анализа на перспективите за наемане на специалисти във вискотехнологичния сектор в България и Европейския съюз, които включват преподаватели от различни области, вкл. от практиката, и същевременно поставят акцент върху интердисциплинарния подход, както следва: 1. Компетентностен профил, пряко насочен към актуалните технологии на информационните процеси, индустриалните интелигентни системи и процеси, дигиталните технологии, методите и технологичните възможности на съвременните интелигентни системи; 2. Интердисциплинарни компетентности към средствата и технологиите на моделиране, виртуалното инженерство и големите обеми данни; 3. Дисциплини с профил на знанията за управление на инженерните и инженеринговите процеси чрез интелигентни системи в разпределена среда; 4. Знания за развитието и приложенията на невронни мрежи, deep learning, machine learning и елементи на системите с изкуствен интелект; 5. Умения за интегриране на информационните технологии, методите и средствата за обработване на информационни потоци посредством компютърни технологии и индустриални комуникации и мрежи; 6. Знания в областта на софтуерното развитие, индустриалните мрежи и комуникациите; 7. Практически умения в областта на езиците за програмиране, мултимедийни, облачни (Cloud) и WEB технологии. Изброените компетентности дефинират интердисциплинарност на професионалната квалификация и комплекс от знания и умения, изграждайки мост между инженеринговата дейност, която се формира в ПН 5.1 и ПН 5.2 с развитието и приложенията на невронни мрежи, deep learning, machine learning и изкуствен интелект, характерни за ПН 5.13. За изграждане на компетентностния профил е необходимо да се обединят експертизата, научният капацитет и образователният ресурс на ПН 5.13 (ТУ-София и МГУ), ПН 5.1 (ТУ-Габрово), ПН 5.2 (ХТМУ). Необходимостта от мултидисциплинарност се предопределя от информационния базис на изгражданата програма, от прилагане на инженеринговите процеси и системните процесни технологии, добре развити в ТУ-София ПН 5.13., ТУ-Габрово в ПН 5.1 и в ХТМУ в ПН 5.2, наличието на изследователски капацитет в тези направления, вкл. в областта на експертните системи, невронните мрежи, алгоритмите и др., както и от универсалния характер на приложимост на интелигентните системи в различни области, развити в ПН 5.13 в МГУ. Тези аргументи мотивират избраните участници като един допълващ се мултидисциплинарен екип. Координатори: гл. ас. д-р Златина Ценова (ТУ-София) и проф. д-р Идилия Бачкова (ХТМУ). 147 670.85 0.00
WP1.1.Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите висши училища, с издаване на общи дипломи - Магистърска учебна програма „Технологично предприемачество“ в ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ТУ-София, ХТМУ, РУ и МГУ (Д 1.1.2.) : Съвместната магистърската програма по „Технологично предприемачество“ има за цел подготовката на ново поколение инженери-предприемачи, които съчетават технологична и бизнес култура и са високо квалифицирани в областта на стартирането и управлението на иновативни, технологични предприятия в различните сектори на икономиката с висока добавена стойност. Тя създава връзката между технологичните познания и необходимите бизнес и предприемачески умения. Комбинирането на придобитите в различни области компетентности от бакалавърските степени на обучение със съвременните концепции и модели за стартиране и управление на бизнеса, създава млади специалисти с иновативно мислене и предприемачески дух, които са бъдещите създатели на стартиращи предприятия, инвеститори, работодатели и служители във високотехнологичните предприятия. Програмата е основана на солидни теоретични, фундаментални знания в инженерните науки, подсилени с дисциплини, които подтикват инженерите към предприемаческа дейност. Програмата завършват специалисти със задълбочена базова подготовка в областта на мениджмънта, в това число иновационен, продуктов, маркетингов, финансов и стратегически, изцяло ориентиран към предприемаческия тип бизнес. В резултат на обучението студентите получават приложни познания за прилагане на иновативни бизнес модели, развиват своя предприемачески дух, креативно мислене и инициатива. Завършилите магистърската програма могат да работят като: вътрешни предприемачи в предприятия с технологичен предмет на дейност на позиции като изпълнителен директор, ръководител цех/отдел и други длъжности с инициативни задължения и предприемачи със собствен бизнес, в който технологичният процес се надгражда с бизнес умения за успешно развитие на собствена фирма. Програмата е насочена към въвеждане на профил на компетентност и хибридни дисциплини, изградени на основата на проучване на образователните и изследователските програми на водещи европейски университети, на анализа на перспективите за наемане на специалисти във високотехнологичния сектор в България и Европейския съюз, които включват преподаватели от различни области, вкл. от практиката, и същевременно поставят акцент върху интердисциплинарния подход. Завършилите придобиват: • Знания за нови производствени технологии; нови форми на организация на материално производство; задържане и завладяване на пазари, чрез притежаване на права върху интелектуална собственост; изграждане на партньорски мрежи; • Умения да стартират технологично базирани производства; да изготвят количествено стойностна оценка на предлаганите продукти; • Компетентности да търсят информация за нови технологични разработки и нови пазарни възможности; да представят пред заинтересовани лица бизнес оценка на предприетата технологична дейност; да адаптират технико-икономическата дейността на фирмата към променящата се среда; да привличат нови клиенти. Изброените компетентности дефинират интердисциплинарност на професионалната квалификация и комплекс от знания и умения, изграждайки мост между инженеринговата и предприемаческата дейност, която се формира в ПН 5.13 „Общо инженерство“. За изграждане на компетентностния профил на мултидисциплинарната програма е необходимо да се обединят експертизата, научният капацитет и образователният ресурс на професионално направление 5.13, акредитирано в ТУ - София, МГУ, ХТМУ и РУ. Необходимостта от мултидисциплинарност се предопределя от спецификата на изгражданата програма, налагаща съвместното прилагане на управленски и инженерингови процеси, добре развити в партниращите си университети, наличието на изследователски капацитет в това направление, както и от универсалния характер на приложимост на предприемаческия подход, развити в партниращите университети. Тези аргументи мотивират избраните участници като един допълващ се мултидисциплинарен екип. Координатори: доц. д-р Лидия Гълъбова (ТУ-София), проф. д-р Димитър Тенчев (ХТМУ), доц. д-р Павел Витлиемов (РУ) и доц. д-р Мариана Трифонова (МГУ). 84 923.85 0.00
WP1.1.Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите висши училища, с издаване на общи дипломи - Магистърска мултидисциплинарна учебна програма „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ в ПН 5.4 „Енергетика“ за ТУ-София и ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ХТМУ (Д 1.1.3.) : Актуалност: Създаването на специалността „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници” е в отговор на националните и Европейски директиви, относно непрекъснато повишаващите се изисквания по отношение на използването на енергия, произведена от ВЕИ. Необходимостта от висококвалифицирани кадри в тази област се диктува от динамично развитие на технологиите и системите за оползотворяване на енергията от възобновяеми енергийни източници. Тя ще осигури кадри с възможност за широкопрофилна реализация, като: предпроектно проучване на потенциала и възможностите за използване на даден възобновяем енергиен източник според локалните специфични особености; проектиране на системи за оползотворяване, съхранение и преобразуване на енергия от възобновяеми енергийни източници; разработване на бизнес планове; разработване на екологични оценки и анализ на влиянието върху околната среда. Обосновка за избор на партньор: Мултидисциплинарният характер на програма по „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ се осигурява от обединението на научния и образователен капацитет на преподаватели – експерти в областта на енергопреобразуващите технологии за оползотворяване на различни видове възобновяема енергия (ВЕ), съхранение на енергия, моделиране и числено симулиране на процеси. Програмата ще бъде разработена от колектив, включващ компетентни преподаватели - експерти от ЕМФ при ТУ-София и ХТМУ в областта на топлинните и електрически слънчеви системи, ветроенергийни системи и ВЕЦ, технологии за оползотворяване на енергията на околната среда и геотермална енергия, водородните технологии и горивни клетки, системи за акумулиране на енергия, екологичните биотехнологии, електротехническата част на системите за ВЕ, изчислителната хидродинамика и топлообмен. За обучението ще бъде използвана материалната база на двата университета, която включва: - съвременни лабораторни стендове за топлинни слънчеви инсталации, вятърни генератори, фотоволтаични инсталации, акумулатори на топлина и термопомпени системи на територията на ТУ-София; ­- демонстрационен стенд за получаване, съхранение на водород и изгарянето му в горивни елементи (Център по водородни технологии), инсталация за газификация на биомаса и газов анализ на биогаза (катедра Биотехнологии), зала за математично моделиране и компютърни симулации (Център по математично моделиране и компютърни симулации) на ХТМУ. Работата в партньорство ще даде възможност в програмата да бъдат обхванати всички актуални технологии за оползотворяване на ВЕ и съвременни методи за анализ и оценка на тяхната ефективност и съответно рентабилност. Целта на магистърската програма по „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ е да подготви инженерни кадри умеещи да разработват, проектират, управляват, анализират и оценяват системи за оползотворяване на енергията на слънцето, вятъра, околната среда, на дпочвените води, геотермалната енергия и биомасата предвид последните иновации в тези области. По този начин програмата навременно ще обезпечи потребността от специалисти, необходими за инженеринговата дейност за Справедлив преход към зелена, декабонизирана и кръгова икономика. Програмата включва компетентностни профили, основаващи се на: ­- интердисциплинарни компетентности относно топлотехнически, електрически, химични и биохимични процеси в системите за възобновяема енергия; ­- мултидисциплинарни умения за използване на национални и световни изчислителни методики за проектиране и анализ на енергийната, екологичната ефективност и рентабилността на системи за ВЕ; ­- умения за използване на информационните технологии и съвременни софтуерни продукти за изчисления, проектиране, компютърно моделиране, web базиран мониторинг и контрол. Изброените компетентности дефинират интердисциплинарност на професионалната квалификация и комплекс от знания и умения за инженеринговата дейност в областта на зелената енергетика. 35 792.85 0.00
WP1.1.Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми с партниращите висши училища, с издаване на общи дипломи-Магистърска мултидисциплинарна учебна програма Повърхностно обработване на инженерни материали(Surface Engineering) в ПН5.6 Материали и материалознание с водеща организация ТУ-Габрово и партньори ХТМУ(ПН 5.6 Материали и материалознание) и ТУ-София(ПН5.1 Машинно инженерство)(Д1.1.4.): Магистърската програма се създава, за да отговори на нарастващите потребности на обществото у нас и в света от високо квалифицирани специалисти в областта на инженерните технологии и по-специално към интелигентните материали и специалното материалознание. Програмата е насочена към получаване на задълбочени знания относно традиционни и авангардни методи и технологии за модифициране, характеризиране и изпитване на повърхностните слоеве на инженерни материали. Обучението ще обхваща аспектите на обработката на повърхността, с оглед фундаменталното разбиране реакцията на материалите, което ще позволи избор на повърхност за физични контакти при определени условия. Ще бъдат разгледани редица повърхностни обработки и усъвършенствани покрития, които са проектирани да минимизират износването, триенето и окисляването/корозията на повърхността. Акцентът ще бъде върху експлоатационните качества на повърхностно проектираните материали и получените на тяхна база конструкционни и машинни елементи, посредством управление на комплекса от свойства на повърхностните слоеве, известен като Surface Integrity (SI). ТУ-Габрово разполага със съвременна материална база за обучение и научни изследвания в областта на Surface Engineering, квалифицирани специалисти в областта и традиционно ползотворно сътрудничество с фирми от промишлеността. ХТМУ е единственият университет в България, глобално профилиран в областта на инженерните технологии, материали и материалознание, разполага с богата материална база и широк кръг от специалисти с експертиза по отношение на всички групи инженерни материали (метални, силикатни, полимерни, полупроводникови материали, интелигентни материали, биоматериали и специално материалознание). Необходимостта от мултидисциплинарност се предопределя от прилагане на инженеринговите процеси и системните процесни технологии, добре развити в партниращите университети, наличието на изследователски капацитет в областта на инженерните материали и материалознанието, както и от високия изследователски капацитет и универсалния характер на приложимост в различни области на инженерните материали с цялото си многообразие от структури, свойства и приложимост. Тези аргументи мотивират избраните участници като един допълващ се мултидисциплинарен екип. Програмата е насочена към въвеждане на следните компетентности: • компетентностни профили, насочени към актуалните технологии при обработка на повърхността и в областта на системите за управление на качеството, оптимизиране на технологичните процеси в материалообработването; • интердисциплинарни компетентности за разрешаване на сложни и абстрактни проблеми и разработване на творчески решения чрез прилагане на богат набор от практически и познавателни умения и подходи в областта на материалообработването; • знания за свободно прилагане на иновативни методи и инструменти при решаване на сложни задачи и проблеми в сферата на материалообработването в ситуации с непълна или ограничена информация; • знания за интегрирането на знания от нови или интердисциплинарни области и генериране на нови знания и процедури, свързани с провеждането на научни изследвания и въвеждане на иновации; • високоспециализирани практически и теоретични знания, които са база за разработване и прилагане на нови оригинални идеи и решения, свързани с обработката и приложението на инженерните материали; • знания в областта на свойствата на инженерните материалите и връзките между различните изучавани технологии за обработване. Изброените компетентности дефинират интердисциплинарност и комплекс от знания и умения, изграждайки мост между инженеринговата дейност, която се формира в ПН 5.1 с развитието и приложението на нови и авангардни материали за индустрията на бъдещето в ПН 5.6, заедно с развитието и приложенията на нови и разнообразни умения за анализ и обработване на инженерните материали. 71 257.25 5 173.20
WP1.2. Разработване и въвеждане на съвместна учебна програма за обучение на чужд език с асоциираните партньори - Бакалавърска мултидисциплинарна програма за обучение на английски език „Интелигентни системи и изкуствен интелект“ в ПН 4.6 (ТУ-София), ПН 5.1 (ТУ-София и ТУ-Габрово), ПН 5.2 (ХТМУ) и асоциираните партньори TUD, UTT, TUCN (Д 1.2.1.): В България и региона липсват квалифицирани специалисти, способни да отговорят на предизвикателствата на Четвъртата индустриална революция, свързана с дигиталната трансформация и навлизането на изкуствения интелект и интелигентните системи във всички сфери на индустрията и обществения живот. Мултидисциплинарната програма „Интелигентни системи и изкуствен интелект” на английски език е насочена към подготовка на специалисти за работа в мултинационална среда и екипи, както и привлимане на вниманието на студенти от чужбина. Най-добрите практики на водещи европейски университети са насочени към подготовка на специалисти, които да се реализират като изследователи, разработчици, проектанти или специалисти по поддръжка на съвременни интелигентни системи, базирани на технологиите на изкуствения интелект. Това позволява на студентите да получат знания от всички основни области на изкуствения интелект, да оценяват най-добрите практики и постижения и да ги прилагат непосредствено в инженерната си дейност, заемайки ръководна или изпълнителска позиция в различни приложни области – инженерна информатика, машинно инженерство, автоматизация и индустриален мениджмънт. Завършилите специалността могат да се включват в състава и ръководят мултинационални екипи и проекти в областта на дигиталната трансформация и да прилагат методите и технологиите на изкуствения интелект и интелигентните системи в практиката. Обучението се базира на разширено и задълбочено усвояване на методите, техниките и средствата на изкуствения интелект и интелигентните системи, свързани с изучаването на фундаментални и специализиращи дисциплини от следните области: компютинг, данни, изкуствен интелект, машинно обучение и специфични области като киберфизически системи, киберсигурност, етика на системите с изкуствен интелект и др. Цел на програмата е подготовката на инженер-информатици, притежаващи знания, умения и компетентност за подпомагане на дигиталната трансформация на съществуващите организации и фирми чрез разработка, вграждане, внедряване, използване и поддръжка на интелигентни системи и изкуствен интелект в иновативни, ефективни и конкурентноспособни организации и компании на бъдещето. Програмата е мултидисциплинарна, включваща както специализации в различни инженерни области, като (1) инженерна (индустриална) информатика, (2) машинно инженерство, (3) електротехника, електроника и автоматика и (4) общо инженерство, така и множество интердисциплинарни дисциплини, базирани на знания от различни фундаментални и специализиращи дисциплини в приложната област: инженерна информатика, машиностроене, автоматизация, индустриален мениджмънт. Основен фокус на обучението ще бъде решаване на различни задачи на базата на „Big Data“, Deep Learning, моделиране, оптимизация при условия на голяма сложност, неопределеност и висока размерност в динамични системи. Студентите ще бъдат подготвени да използват съвременни софтуерни инструменти, платформи и алгоритми на машинното обучение. Те ще бъдат обучавани в духа на най-съвременни педагогически насоки, в които строгите научни подходи (например оптимизация, анализ на данни) се комбинират с елементи на експертен опит (например моделиране) и се подкрепят от интуиция, следващи основни принципи на човешкото мислене на нивото на сегашното ни познание за него. Обучението в ще се различава съществено от традиционния подход на инженерно образование с привличане на най-новите педагогически достижения, базирани на когнитивната психология и невронауките на мозъка. Изброените компетентности обуславят мултидисциплинарността и интердисциплинарността на професионалната квалификация и комплекса от знания и умения, изграждайки мост между инженеринговата дейност, типична за ПН 5.1, ПН 5.2, ПН 5.13 и приложението на методите и средствата на изкуствения интелект, машинното обучение и анализа на данни, които са във фундамента на ПН 4.6. Координатори по изпълнението на дейността: гл. ас. д-р Златина Ценова (ТУ-София) и проф. д-р Идилия Бачкова (ХТМУ). 84 325.65 0.00
WP1.2. Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми за обучение на чужд език с асоциираните партньори - Магистърска учебна програма за обучение на английски език „Технологично предприемачество“ в ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ТУ-София, ХТМУ, РУ и асоциирани партньори - Technological University Dublin, University of Technology of Troyes и Technical University of Cluj-Napoca (Д1.2.2.) : Актуалността на съвместната магистърската програма по „Технологично предприемачество“ се обосновава от нарастващата, в световен мащаб, необходимост от специалисти с иновативно мислене и предприемачески умения, които да отговарят на потребностите на съвременния бизнес. Целта и е подготовката на ново поколение инженери-предприемачи, които съчетават технологичната и бизнес култура и са високо квалифицирани в областта на стартирането и управлението на иновативни, технологични предприятия в различните сектори на икономиката, както на национално, така и на международно ниво. Съвместена магистърска програма ще бъде съгласувана по съдържание, качество и формат с учебните програми по същата или близка специалност в асоциираните партньори - Technological University Dublin, Ирландия University of Technology of Troyes, Франция и Technical University of Cluj-Napoca, Румъния. Това ще осигури на студентите практически и теоретични основи, необходими за бъдещата им реализация в сложна и развиваща се среда, с високи компетенции и конкурентноспособност на пазара на труда. Програмата завършват специалисти със задълбочена базова подготовка в областта на мениджмънта, в това число иновационен, продуктов, маркетингов, финансов и стратегически, изцяло ориентиран към предприемаческия тип бизнес. В резултат на обучението студентите получават приложни познания за прилагане на иновативни бизнес модели, развиват своя предприемачески дух, креативно мислене и инициатива. Завършилите магистърската програма могат да работят като: вътрешни предприемачи в предприятия с технологичен предмет на дейност на позиции като изпълнителен директор, ръководител цех/отдел и други длъжности с инициативни задължения и предприемачи със собствен бизнес, в който технологичният процес се надгражда с бизнес умения за успешно развитие на собствена фирма. Програмата е насочена към въвеждане на профил на компетентност и хибридни дисциплини, които да осигурят на студентите практически и теоретични основи, необходими за бъдещата им реализация в сложна и развиваща се среда, с високи компетенции и конкурентноспособност на пазара на труда. Това е начин за участващите в проекта университети да започнат сътрудничество около уникална визия за пълно привеждане в съответствие на всяка от нашите институции, като се поставя акцент върху интердисциплинарния подход. За Европейския съюз това е ключов етап към по-добра интеграция на висшето образование. За студентите е важно признание за тяхната европейска идентичност. Завършилите специалисти придобиват: • Знания за нови производствени технологии; нови форми на организация на материално производство; задържане и завладяване на пазари, чрез притежаване на права върху интелектуална собственост; изграждане на партньорски мрежи; • Умения да стартират технологично базирани производства; да изготвят количествено стойностна оценка на предлаганите продукти; • Компетентности да търсят информация за нови технологични разработки и нови пазарни възможности; да представят пред заинтересовани лица бизнес оценка на предприетата технологична дейност; да адаптират технико-икономическата дейността на фирмата към променящата се среда; да привличат нови клиенти. Изброените компетентности дефинират интердисциплинарност на професионалната квалификация и комплекс от знания и умения, изграждайки мост между инженеринговата и предприемаческата дейност, която се формира в ПН 5.13 „Общо инженерство“. За изграждане на компетентностния профил на мултидисциплинарна програма „Технологично предприемачество“ е необходимо да се обединят експертизата, научният капацитет и образователният ресурс на ПН 5.13, акредитирано в ТУ - София (вкл. ФМУ-Пловдив и ИПФ-Сливен), ХТМУ и РУ и асоциираните партньори. Необходимостта от мултидисциплинарност се предопределя от спецификата на изгражданата програма, налагаща съвместното прилагане на управленски и инженерингови процеси. Тези аргументи мотивират избраните участници като един допълващ се мултидисциплинарен и интернационален екип. 35 565.85 0.00
WP1.2. Разработване и въвеждане на съвместни учебни програми за обучение на чужд език с асоциираните партньори - Магистърска учебна програма за обучение на английски език „Инженерна екология“ в ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ТУ-София, ХТМУ, РУ, МГУ и асоциираните партньори - Technological University Dublin, University of Technology of Troyes и Technical University of Cluj-Napoca (Д 1.2.3.): Нарастващата потребност от еколози в държавната и местна администрация, публичния и частния сектори в областта на индустрията, науката, неправителствени организации и др., определя профила на Магистърската програма ”Инженерна екология”. Тя дава както солидна и задълбочена подготовка в основни дисциплини, касаещи баланса във взаимоотношенията между природните ресурси и използваните в промишлеността технологии, така и в областта на индустриалното замърсяване и въздействието на инвестиционните намерения върху околната среда, възобновяемите източници на енергия, моделиране поведението на замърсителите, екологичните технологии и управление, с цел запазване на равновесието в околната среда за неограничен период от време, при действаща и свързана с нея промишленост и градска среда, при спазване принципите на устойчивото им развитие. Програмата включва компетентностни профили, пряко насочени към актуалните познания за: • Принципите на устойчивото развитие, начините и средствата за запазване на равновесието в околната среда за неограничен период от време при работеща и развиваща се индустрия. • Индустриално замърсяване и влияние на промишлените технологии върху функционирането и равновесието на екосистемите. • Основните технологии за третиране на отпадъчни води и прахово-газови смеси, както и технологиите за обработка и депониране на битови и промишлени отпадъци. • Оценяването на физичните фактори, свързани с шумовото замърсяване, нейонизиращите и йонизиращите лъчения, електромагнитното и радиоактивното замърсяване. • Принципите, реализирането и прилагането на алтернативни (възобновяеми) източници на енергия. • Разработване на подходи за анализ, както прилагане на програмни продукти за симулиране и моделиране, поведението на замърсителите в околната среда. • Законодателството по опазване на околната среда, с акцент върху процедурите за оценка въздействието върху околната среда и комплексните разрешителни, свързани с управлението на бъдещи и съществуващи промишлени обекти. За разработването и въвеждането на интердисциплинарна програма по „Инженерна екология“ на английски език ще се обединят експертизата, научният капацитет и образователният ресурс на професионалното направление ПН 5.13 „Общо инженерство“, акредитирано в ТУ - София, ХТМУ, РУ и МГУ, както и на асоциираните партньори- Technological University Dublin, Ирландия University of Technology of Troyes, Франция и Technical University of Cluj-Napoca, Румъния. Тази необходимост се предопределя от спецификата на програмата, свързана с технологиите за опазване на околната среда, индустриалното замърсяване и въздействието на инвестиционните намерения върху околната среда, възобновяемите източници на енергия, моделиране поведението на замърсителите, екологичните технологии и управление. Високият изследователски капацитет и универсалния характер на приложимост на инженерната екология в различни области, добре развити в ПН 5.13 „Общо инженерство“ в ХТМУ, РУ и МГУ, както и на асоциираните партньори - Technological University Dublin, Ирландия University of Technology of Troyes, Франция и Technical University of Cluj-Napoca, Румъния, мотивират избраните участници като един допълващ се интердисциплинарен екип. Учебната програма ще бъде съгласувана по съдържание, качество и формат с учебните програми на близка специалност в асоциираните партньори - Technological University Dublin, Ирландия University of Technology of Troyes, Франция и Technical University of Cluj-Napoca, Румъния. Това ще осигури на студентите практически и теоретични основи, необходими за бъдещата им реализация в сложна и развиваща се среда, с високи компетенции и конкурентноспособност на пазара на труда. Програмата ще бъде напълно хармонизирана между партньорските институции, за да се постигне хомогенна структура и разпределение на дисциплините, управлявани от всеки университет и да се осигури систематичен европейски опит чрез входяща мобилност на преподаватели с цел преподаване. 32 989.85 0.00
WP1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение - Бакалавърска учебна програма "Топлоенергетика и ядрена енергетика" в ПН 5.4 "Енергетика" за ТУ-София (Д 1.3.1.) : В основата на предвидената за разработване програма с дигитално съдържание, е учебният план на специалност „Топлоенергетика и ядрена енергетика“, за ОКС „бакалавър“. Тази специалност е уникална за българското висше образование и единственият университет, в който се подготвят такива специалисти е ТУ-София. Ролята и значението на специалистите, завършили тази специалност е константно значима за българската икономика, независимо от периодичната поява на специалности с висок рейтинг сред кандидат студентите. Завършилите специалисти тази специалност, се радват на широки възможности за реализация. Основно те започват своята реализация в някои от големите енергогенериращи предприятия на България – ТЕЦ „Марица Изток 2“; АЕЦ „Козлодуй“, ЕЙ И ЕС 3С Марица Изток 1; Контур Глобал Марица Изток 2; множество инженерингови фирми и др. Обучението по специалността се осъществява от хронологично и балансирано подредени задължителни фундаментални дисциплини с теоретичен, инженерен характер и дисциплини със специализиращи и надграждащи знания и умения в областта на термодинамиката, горивните технологии, ядрените реактори, паротурбинните инсталации, спомагателните топлоенергийни съоръжения, както и в областта на автоматизацията на технологичните процеси. Завършилият специалността “Топлоенергетика и ядрена енергетика ” с образователно-квалификационна степен БАКАЛАВЪР притежава следните умения, отнесени към обектите на съответното направление:  поставя и самостоятелно решава задачи, прилагайки в своята практика придобитите теоретични познания, осъществява комплексен технико-икономически подход и прилага съвременни компютърни методи и средства при решаване на различно инженерни задачи;  оперативно управление и експлоатация на технологични процеси и съоръжения в топлоелектрически централи, ядреноелектрически централи, индустриални топлоенергийни системи, топлоснабдителни и газоснабдителни системи;  проектиране, конструиране, монтаж, настройка и подготовка за експлоатация на машини, агрегати и системи в енергетиката (конвенционална, ядрена, индустриална), топлоснабдяването, газоснабдяването и енергомашиностроенето;  анализ и търсене на нови технически решения за енергоефективно и екологосъобразно оползотворяване на ядрените, конвенционалните и възобновяемите енергийни ресурси, както и за повишаване на надеждността и ядрената безопасност при експлоатацията на енергийните обекти.  управлява сложен технологичен процес, чийто продукт е с изключително значение за обществения живот на страната;  организира производството и управлява дейността на производствените звена, организира използването, поддържането и ремонта на съответните видове обекти;  контролира качеството на документация, изделия и процеси;  работи като мениджър или член на колектив, организира мероприятия по охрана на труда и околната среда. Необходимостта от изграждане на дигитално съдържание по програмата "Топлоенергетика и ядрена енергетика " се обуславя от съвременните тенденции за повсеместна дигитализация на процесите, в т. ч и образователните такива, а също така и предвид предизвикателствата, пред които е изправена образователната система, в настоящата пандемична обстановка в България и света. Изграждането на програми с дигитално съдържание е възможност за обезпечаване на образователния процес и осъществяване на качествено обучение. 29 115.85 0.00
WP1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение - Магистърска учебна програма „Инженерна екология“ в ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ТУ-София, ХТМУ и РУ (Д1.3.2.) : Нарастващата потребност от еколози в държавната и местна администрация, публичния и частния сектори в областта на индустрията, науката, неправителствени организации и др., определя профила на Магистърската програма ”Инженерна екология”. Тя дава както солидна и задълбочена подготовка в основни дисциплини, касаещи баланса във взаимоотношенията между природните ресурси и използваните в промишлеността технологии, така и в областта на индустриалното замърсяване и въздействието на инвестиционните намерения върху околната среда, възобновяемите източници на енергия, моделиране поведението на замърсителите, екологичните технологии и управление, с цел запазване на равновесието в околната среда за неограничен период от време, при действаща и свързана с нея промишленост и градска среда, при спазване принципите на устойчивото им развитие. Програмата включва компетентностни профили, пряко насочени към актуалните познания за: • Принципите на устойчивото развитие, начините и средствата за запазване на равновесието в околната среда за неограничен период от време при работеща и развиваща се индустрия. • Индустриално замърсяване и влияние на промишлените технологии върху функционирането и равновесието на екосистемите. • Основните технологии за третиране на отпадъчни води и прахово-газови смеси, както и технологиите за обработка и депониране на битови и промишлени отпадъци. • Оценяването на физичните фактори, свързани с шумовото замърсяване, нейонизиращите и йонизиращите лъчения, електромагнитното и радиоактивното замърсяване. • Принципите, реализирането и прилагането на алтернативни (възобновяеми) източници на енергия. • Разработване на подходи за анализ, както прилагане на програмни продукти за симулиране и моделиране, поведението на замърсителите в околната среда. • Законодателството по опазване на околната среда, с акцент върху процедурите за оценка въздействието върху околната среда и комплексните разрешителни, свързани с управлението на бъдещи и съществуващи промишлени обекти. За разработването и въвеждането на интердисциплинарна програма по „Инженерна екология“ с дигитално образователно съдържание на английски език ще се обединят експертизата, научният капацитет и образователният ресурс на професионалното направление ПН 5.13 „Общо инженерство“, акредитирано в ТУ - София, ХТМУ и РУ, както и на асоциираните партньори- Technological University Dublin, Ирландия University of Technology of Troyes, Франция и Technical University of Cluj-Napoca, Румъния. Това се предопределя от спецификата на програмата, свързана с технологиите за опазване на околната среда, индустриалното замърсяване и въздействието на инвестиционните намерения върху околната среда, възобновяемите източници на енергия, моделиране поведението на замърсителите, екологичните технологии и управление. Високият изследователски капацитет и универсалния характер на приложимост на инженерната екология в различни области, добре развити в ПН 5.13 „Общо инженерство“ в ХТМУ и РУ, както и на асоциираните партньори - Technological University Dublin, Ирландия University of Technology of Troyes, Франция и Technical University of Cluj-Napoca, Румъния, мотивират избраните участници като един допълващ се интердисциплинарен екип. Учебната програма ще бъде съгласувана по съдържание, качество и формат с учебните програми на близка специалност в асоциираните партньори. Това ще осигури на студентите практически и теоретични основи, необходими за бъдещата им реализация в сложна и развиваща се среда, с високи компетенции и конкурентноспособност на пазара на труда. Програмата ще бъде напълно хармонизирана между партньорските институции, за да се постигне хомогенна структура и разпределение на дисциплините, управлявани от всеки университет и да се осигури систематичен европейски опит. 21 433.84 0.00
WP1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение - Магистърска мултидисциплинарна учебна програма „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ в ПН 5.4 „Енергетика“ за ТУ-София и ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ХТМУ (Д 1.3.3.): Актуалност: Създаването на специалността „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници” е в отговор на националните и Европейски директиви, относно непрекъснато повишаващите се изисквания по отношение на използването на енергия, произведена от ВЕИ. Необходимостта от висококвалифицирани кадри в тази област се диктува от динамично развитие на технологиите и системите за оползотворяване на енергията от възобновяеми енергийни източници. Тя ще осигури кадри с възможност за широкопрофилна реализация, като: предпроектно проучване на потенциала и възможностите за използване на даден възобновяем енергиен източник според локалните специфични особености; проектиране на системи за оползотворяване, съхранение и преобразуване на енергия от възобновяеми енергийни източници; разработване на бизнес планове; разработване на екологични оценки и анализ на влиянието върху околната среда. Обосновка за избор на партньор: Мултидисциплинарния характер на програма по „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ се осигурява от обединението на научния и образователен капацитет на преподаватели – експерти в областта на енергопреобразуващите технологии за оползотворяване на различни видове възобновяема енергия (ВЕ), съхранение на енергия, моделиране и числено симулиране на процеси. Програмата ще бъде разработена от колектив, включващ компетентни преподаватели - експерти от ЕМФ при ТУ-София и ХТМУ в областта на топлинните и електрически слънчеви системи, ветроенергийни системи и ВЕЦ, технологии за оползотворяване на енергията на околната среда и геотермална енергия, водородните технологии и горивни клетки, системи за акумулиране на енергия, екологичните биотехнологии, електротехническата част на системите за ВЕ, изчислителната хидродинамика и топлообмен. За обучението ще бъде използвана материалната база на двата университета, която включва: - съвременни лабораторни стендове за топлинни слънчеви инсталации, вятърни генератори, фотоволтаични инсталации, акумулатори на топлина и термопомпени системи на територията на ТУ-София; ­- демонстрационен стенд за получаване, съхранение на водород и изгарянето му в горивни елементи (Център по водородни технологии), инсталация за газификация на биомаса и газов анализ на биогаза (катедра Биотехнологии), зала за математично моделиране и компютърни симулации (Център по математично моделиране и компютърни симулации) на ХТМУ. Работата в партньорство ще даде възможност в програмата да бъдат обхванати всички актуални технологии за оползотворяване на ВЕ и съвременни методи за анализ и оценка на тяхната ефективност и съответно рентабилност. Целта на магистърската програма по „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ е да подготви инженерни кадри умеещи да разработват, проектират, управляват, анализират и оценяват системи за оползотворяване на енергията на слънцето, вятъра, околната среда, на дпочвените води, геотермалната енергия и биомасата предвид последните иновации в тези области. По този начин програмата навременно ще обезпечи потребността от специалисти, необходими за инженеринговата дейност за Справедлив преход към зелена, декабонизирана и кръгова икономика. Програмата включва компетентностни профили, основаващи се на: ­- интердисциплинарни компетентности относно топлотехнически, електрически, химични и биохимични процеси в системите за възобновяема енергия; ­- мултидисциплинарни умения за използване на национални и световни изчислителни методики за проектиране и анализ на енергийната, екологичната ефективност и рентабилността на системи за ВЕ; ­-умения за използване на информационните технологии и съвременни софтуерни продукти за изчисления, проектиране, компютърно моделиране, web базиран мониторинг и контрол. Изброените компетентности дефинират интердисциплинарност на професионалната квалификация и комплекс от знания и умения за инженеринговата дейност в областта на зелената енергетика. 16 033.84 0.00
WP1.3.4 Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение - Бакалавърска учебна програма "Мехатроника" в ПН 5.1 „Машинно инженерство“ за ТУ-София и ТУ-Габрово (Д1.3.4) : Учебната програма за специалността "Мехатроника" с дигитално образователно съдържание се създава с цел подготовка на висококвалифицирани и широкопрофилни специалисти за потребностите на индустриалните предприятия, имащи солидна общотехническа подготовка и задълбочени знания в областта на машиностроенето, компютърното управление и автоматизацията на технологични процеси, мехатронни системи и на информационни технологии в инженерната практика. Програмата по "Мехатроника" осигурява възможност за реализация по специалността на различни средни ръководни и изпълнителски длъжности в производствената сфера на мехатрониката, машиностроенето и уредостроенето. Освен това, Програма 2020 за развитието на българската икономика извежда като приоритети новите технологии и индустрии, което осигурява големи възможности за професионална реализация на бъдещите инженери. Обучението по специалността се осъществява от хронологично и балансирано подредени задължителни фундаментални дисциплини с теоретичен, инженерен характер и дисциплини със специализиращи и надграждащи знания и умения в областта на компютърното управление и автоматизацията на технологични процеси. Бакалавърската учебна програма по "Мехатроника" с дигитално образователно съдържание има за цел подготовката на съвременни инженери, изграждащи интелигентните производствени системи от ново поколение. Базовата инженерна подготовка дава разширени и задълбочени теоретични и фактологични знания в областите: машиностроене, уредостроене, електротехника, електроника, информационно- изчислителна и системна техника и др. с цел създаване, внедряване и експлоатация на мехатронни системи. Завършилият специалността “Мехатроника” с образователно-квалификационна степен БАКАЛАВЪР притежава следните умения, отнесени към обектите на съответното направление: - поставя и самостоятелно решава задачи, прилагайки в своята практика придобитите теоретични познания, осъществява комплексен технико-икономически подход и прилага съвременни компютърни методи и средства при решаване на инженерни задачи; - проектира и конструира елементи, устройства, приспособления, машини и мехатронни системи и разработва съответна техническа документация; - организира производството и управлява дейността на производствените звена, организира използването, поддържането и ремонта на съответните видове обекти; - контролира качеството на документация, изделия и процеси; - работи като мениджър или член на колектив, организира мероприятия по охрана на труда и околната среда. За изграждане на дигиталното съдържание на програмата по "Мехатроника" е необходимо да се обединят експертизата, научния капацитет и образователният ресурс на университети, които са утвърдени и акредитирани в професионално направление 5.1, като ТУ-София (с най-високата рейтингова оценка в България), ТУ ИПФ Сливен, ТУ ФМУ Пловдив и ТУ Габрово. Необходимостта от изграждане на дигитално съдържание по програмата "Мехатроника" се обуславя от съвременните тенденции за повсеместна дигитализация на процесите, в т. ч и образователните такива, а също така и предвид предизвикателствата, пред който е изправена образователната система, в настоящата пандемична обстановка в България и света. Изграждането на програми с дигитално съдържание е възможност за обезпечаване на образователния процес и осъществяване на качествено обучение. 71 115.84 0.00
WP1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение - Бакалавърска учебна програма „Индустриален менижмънт“ в ПН 5.13 „Общо инженерство“ за ТУ-София, ФМУ - Пловдив, ИПФ - Сливен, РУ и ХТМУ. (Д1.3.5.): Учебната програма за специалността „Индустриален мениджмънт” с дигитално образователно съдържание се създава с цел подготовка на управленски специалисти за потребностите на индустриалните предприятия, които притежават необходимия спектър от инженерни и управленски знания и умения, значителни познания за съвременните индустриални технологии и засилена квалификация в използването на информационни технологии в управленската и инженерната практика. Програмата по „Индустриален мениджмънт“ осигурява възможност за реализация в една интересна и привлекателна професия, тази на „Инженер-мениджър". Освен това, Програма 2020 за развитието на българската икономика извежда като приоритети новите технологии и индустрии, което осигурява големи възможности за професионална реализация на бъдещите инженер-мениджъри. Обучението по специалността се осъществява от хронологично, балансирано и логически подредени задължителни фундаментални дисциплини с общотеоретичен, инженерен и мениджърски характер и дисциплини със специализиращи и надграждащи знания и умения в областта на индустриалния мениджмънт и е съобразено с най-съвременните средства и дигитални технологии в индустрията, както и с образователните и изследователските програми на водещи европейски университети в Англия, Германия, САЩ и др. Бакалавърската учебна програма по „Индустриален мениджмънт“ с дигитално образователно съдържание има за цел подготовката на ново поколение инженер-мениджъри, ориентирано към икономиката на знанието и изграждането на интелигентните системи и производства от ново поколение. Базовата инженерна подготовка дава солидни познания за технологичните процеси в електрониката, информационните технологии, електротехниката и машиностроенето. Върху тях се надгражда специализирана икономико-управленска подготовка. Програмата завършват инженер-мениджъри с базова математическа подготовка с оглед използването на математически модели в индустриалния мениджмънт, солидни инженерна подготовка в областта на индустриалните технологии и инженеринга, комплексна управленска и задълбочена икономическа подготовка, засилена компютърна подготовка за приложение на програмни продукти и съвременни информационни технологии в оперативното управление на производството и в решаването на управленски задачи, разширена правна, езикова и специализирана хуманитарна подготовка. Програмата е насочена към въвеждане на профил на компетентност и с оглед постигане на баланс между различни видове компетентности, въвеждане на хибридни дисциплини, които включват преподаватели от различни области и професионални направления, вкл. от практиката, и същевременно поставят акцент върху интердисциплинарния подход в процеса на подготовка на учебната програма. Дигиталното съдържание на програмата по „Индустриален мениджмънт“ ще обхване дисциплини от областта на мениджмънта, икономиката, ИТ, инженеринга и правните и хумани тарни науки. За изграждане на дигиталното съдържание на програмата по „Индустриален мениджмънт“ е необходимо да се обединят експертизата, научния капацитет и образователният ресурс на университети, които са утвърдени и акредитирани в професионално направление 5.13, като ТУ-София (с най-високата рейтингова оценка в България), ФМУ - Пловдив, ИПФ - Сливен, ХТМУ и РУ (с акредитация за провеждане на дистанционно обучение). Необходимостта от изграждане на дигитално съдържание по програмата „Индустриален мениджмънт“ се обуславя от съвременните тенденции за повсеместна дигитализация на процесите, в т. ч и образователните такива, а също така и предвид предизвикателствата, пред който е изправена образователната система, в настоящата пандемична обстановка в България и света. Изграждането на програми с дигитално съдържание е възможност за обезпечаване на образователния процес и осъществяване на качествено обучение. 53 528.24 26 659.08
WP1.3. Разработване и въвеждане на програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение - Учебна програма за професионален бакалавър „Промишлена топлоенергетика“ в ПН 5.4 "Енергетика" за ТУ-София - Колеж по електроника и енергетика (Д1.3.6.): Развитието на промишлеността в България през последното десетилетие и очакваният прираст в изграждането на нови индустриални структури обуславят необходимостта от подготвени кадри, които да обезпечат процесите по проектиране, експлоатация и извеждане от експлоатация на енергийни стопанства, обслужващи технологичните нужди в различни отрасли. Обучението на студентите по специалността “Промишлена топлоенергетика” за придобиване на ОКС „професионален бакалавър“ е с продължителност три години и е насочено към подготовката именно на такива кадри, като обучението се реализира в три групи дисциплини: фундаментални; специализиращи дисциплини в областта на конвенционалната енергетика, ядрената енергетика и алтернативните източници на първични енергия; дисциплини с практическа насоченост, свързани с разработването на самостоятелни практически казуси. Предвидените курсове за дигитализация обхващат учебни дисциплини от последните две категории и обхващат всички етапи, описващи целите и средствата за осигуряване на кръгова икономика в областта на енергетиката. Предвижда се дигитализирането на поне осем учебни курса от ОКС „Професионален бакалавър“ в ПН 5.4 Енергетика с общ хорариум около 600 часа и 20 броя кредити по ECTS, като фокусът е насочен към разработване на проблемно-ориентирани лекционни курсове. Характерно за обучението в ОКС „Професионален бакалавър“ е широко застъпената практическа подготовка, което ще бъде отразено чрез специфично дигитализиране на учебното съдържание. Предвижда се разработването на практически ориентирани курсове, които да включват решаване на реални инженерни проблеми с помощта на съвременни компютърни средства, решаване на казуси и упражнения върху прилагането и използването на съвременно национално и европейско законодателство в областта на енергетиката. При създаването на дигиталното съдържание ще бъде използван опитът на бивши възпитаници на Технически университет – София, доказали своите опит и експертиза. Учебните курсове ще бъдат разработвани в съответствие с нуждите на основните потребители на кадри, като големите енергогенериращи предприятия, топлофикационни дружества в страната, предприятия от газовата индустрия и промишлени производители на енергия от алтернативни източници. В учебната програма е заложено създаването на компетентностен профил на обучаемите в областта на проектирането и експлоатацията на енергийни обекти, включващи както основното оборудване, така и технологичните процеси в базовите и върхови мощности, осигуряващи производството на електрическа и топлинна енергия. • Част от учебните курсове предвиждат изграждане на компетентности в областта на графичното моделиране на обекти, подлежащи на машинно производство. • Предвидена е дигитализацията на курсове, обхващащи дейностите по изграждане и управление на енергийни предприятия. • Учебните курсове, които подлежат на дигитализация са с интердисциплинарен характер и обхващат области като материалознание, химия, машинно инженерство, екология, електроника и автоматика. • Предвидените за дигитализиране учебни курсове позволяват създаване на компетентностен профил с широк обхват, който позволява вземането на адекватни риск-информирани решения в областта на конвенционалната и възобновяемата енергетика. • Част от предвидените учебни материали за дигитализация са свързани с дейностите, провеждани при извеждане от експлоатация на ядрени енергийни блокове, които се характеризират едновременно с хибридни технологични решения и интердисциплинарна теоретична постановка на процесите. Посочените компетентности са основополагащи за придобиването на интердисциплинарно образования, основавайки се на хибридни методи на преподаване и широко застъпена практическа подготовка. 19 019.64 16 976.60
WP1.4. Разработване на дигитално образователно съдържание и среда. Дейността обхваща разработване на дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и приложение на облачни технологии в собствена облачна среда за обучение по учебни дисциплини от разработените в рамките на проекта учебни програми. : Дейността е свързана със създаване на дигитална среда с възможност за непрекъсната интелектуална стимулация и възможности за електронно дистанционно обучение на база отворен код. Необходими са процедури по избор на доставчик за изграждане, адаптация, персонификация, инсталация и внедряване на облачно базирана платформа за управление на учебно съдържание. Планираният капацитет трябва да се разпредели пропорционално между потребителите, според техните нужди. За целта ще бъде дефинирана йерархия от минимум 4 категории потребители според техните потребности и отговорности – студент, асистент, водещ преподавател и администратор. Изграждането на система за обработка на дигитално мултимедийно образователно съдържание включва осигуряването на необходимите за целта апаратни и програмни средства за създаване, обработка и структуриране/монтаж на мултимедийни образователни ресурси; Своевременно, ще започне концепиране на система за информационно обслужване на процесите по формиране, верифициране и одобряване на дигитално образователно съдържание – от оторизирания за това персонал и на база автоматизирани предварително заложени в системата гъвкави модули за логически контрол; Разработването и публикуване на дигитално образователно съдържание ще се извърши съобразно предложените учебни програми от техните автори и екип, където съществува такъв. Поради голямото си разнообразие, разработваните дигитални образователни ресурси се категоризират най-общо като-видео и аудио дигитални учебни ресурси, мултимедийни и други електронни учебни ресурси. За подпомагане на дейността на ангажираните с дейността преподаватели по проекта е предвидено да име осигурят преносими платформи за дигитализация на учебно съдържание. Също така ще започне и концепиране на напълно дигитализирана среда за информационно обслужване на процесите по инициилизиране, формиране, валидиране и одобряване на учебната документация ( учебни програми от катедири и факултети, учебни планове от учебни комисии и академични съвети). Дейностите се осъществяват от оторизирания за това персонал и на база автоматизирани предварително заложени в системата гъвкави модули за управление на работните потоци, времеви графици, нотификация на участниците и създаване на типови "роли" на участниците с пълен контрол на достъпа. Тази дигитална среда ще подобри същественно гъвкавостта и динамизацията на управление на учебните планове и програми в съответствие с потребностите на бизнеса и интересите на обучаемите; 10 000.00 0.00
WP1.5. Внедряване на дигитално образователно съдържание чрез изграждане на собствена модулно скалируема облачна платформа за образователния процес: Дейността е насочена към внедряване на дигитално образователно съдържание, включващо мултимедийни и конвенционални дигитални образователни ресурси. Това се постига чрез изграждане на собствена модулно скалируема софтуерна сървърна платформа за нуждите на образователния процес, базирана на мощна хардуерна сървърна платформа, получена чрез надграждане на вече съществуваща такава в ТУ-София. За постигане на целта ще бъде внедрен новопридобит системен облачен софтуер. Ще бъдат изградени: дигитална среда за създаване на ново дигитално съдържание, дигитална среда за електронно сътрудничество, възможности за комуникация чрез мобилни приложения за мобилни платформи. Ще бъде направен анализ и интерпретация на натрупаните данни в платформата. За изграждането на тези дигитални ресурси е предвидено изграждането и интегрирането на дигитална среда за изготвяне на дигитално съдържание – за целта на преподавателите, изготвящи подобно съдържание ще бъдат осигурени компютърни конфигурации и необходимото програмно осигуряване. Ще бъде осигурено и едно работно място за монтаж и обработка на дигитални видео и аудио образователни материали. За целите на виртуалните зали и групови занимания се предвижда използването на софтуерни сървъри, в които да се създават "стаи" за гуповите занимания. Виртуалните зали ще имат дъски и ще се споделя съдържание, включително 3D модели, които да позволят по-добро изследване например на машина, модел, сглобена единица. Предвижда се да се направи тестово внедряване на виртуални зали и виртуални лаборатории за някои от дисциплините, които да използват виртуална реалност, чрез които ще може да се изследва дали използването на виртуална реалност води до подобряване на резултатите от учебния процес и ако да в бъдеще да се предвиди включване на повече учебен материал, използващ виртуална реалност. Виртуалната реалност ще позволи по-реалистично представяне на материала и особено на упражнения във виртуална лаборатория, по-добро възприемане на околната среда / симулираната ситуация и взаимодействие по естествен начин с виртуалната среда и обектите в нея. Дейността обхваща прилагането на разработеното в рамките на дейност WP1.4 дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии в обучението по учебни дисциплини от разработените в рамките на проекта учебни програми и включва: създаване на виртуален университет с онлайн учебни материали, с възможност за моделиране на образователни курсове и среда за онлайн комуникация и сътрудничество, с възможност за аудио и видео конференции и групова онлайн работа на студенти за целите на образователния процес; създаване на виртуална лаборатория; създаване на виртуални учебни зали; създаване на виртуална библиотека с образователно съдържание на разработените нови учебни програми с дигитално осъдържание, вкл. за дистанционно обучение. Спектърът на режимите на обучение във виртуалното образование включва курсове, базирани на хипертекст, видео, аудио, тримерни модели, анимации и интерактивни симулации, електронна поща и видеоконференции. Разработените дигитално образователно съдържание, електронни ресурси и облачни технологии ще се приложат в обучението по учебни дисциплини от новите учебни програми с дигитално образователно съдържание, вкл. за дистанционно обучение: 1. Бакалавърска учебна програма "Топлоенергетика и ядрена енергетика" (Д 1.3.1.), координатор: проф. д-р Тотьо Тотев 2. Магистърска учебна програма „Инженерна екология“ (Д1.3.2.), координатор: доц. д-р яна Стоянова 3. Магистърска мултидисциплинарна учебна програма „Технологии за оползотворяване на възобновяеми енергийни източници“ (Д 1.3.3.), координатор: проф. д-р Тотьо Тотев 4. Бакалавърска учебна програма "Мехатроника" (Д1.3.4), координатор: проф. д-р Панчо Томов 5. Бакалавърска учебна програма „Индустриален менижмънт“ (Д1.3.5.), координатор: проф. д-р Огнян Андреев 6. Учебна програма за професионален бакалавър „Промишлена топлоенергетика“ (Д1.3.6.), координатор: гл. ас. д-р Деница Згурева 40 000.00 0.00
WP1.6. Доставка на софтуер и/или ИКТ оборудване за разработване и въвеждане на дигитално образователно съдържание и програми и внедряването на облачни технологии в образователния процес: В ТУ – София има наличен изчислителен ресурс, които е значителен, но не е достатъчен за реализиране на собствени облачни технологии в образователния процес. Поради тази причина, към дадения момент една част от облачните услуги, използвани в ТУ-София се осигуряват от външни компании. За целите на проекта обаче, този подход не е приложим, поради спецификата на предвидените дейности, което прави невъзможно осигуряването на цялата желана функционалност на работните процеси и създаването и съхранението на дигитално учебно съдържание, и съпътстващата го цифрова документация. Както софтуерното осигуряване и така и хардуерните му възможности имат нужда не просто от значително подобрение, но и от концептуално усъвършенстване. За създаване на подходяща частна облачна структура е необходимо той да бъде надграден с допълнителни изчислителни модули, модули за съхранение, които да бъдат интегрирани в нова, по-съвършена облачна платформа. По този начин ще се удовлетворят нуждите на дигиталните образователни изисквания на ТУ – София и партньорите му по проекта за прилагане на дигитално образователно съдържание и електронни ресурси, и чрез използване на облачни технологии в собствена облачна среда за обучение по учебни дисциплини от разработените в рамките на проекта учебни програми. В рамките на дейността се планира създаване и внедряване на система за дигитализиране на учебната документация само за нуждите на ТУ-София, която ще способства за систематизиране на процесите по създаване на дигитално образователно съдържание, подобряване на контрола върху учебните процеси по дигитално модернизираните специалности, на възможностите за неговото планиране и организиране. Повишава се и вероятността за по-висока удовлетвореност на студентите и работодателите от качеството на учебния процес и на преподавания учебен материал. За да стане възможна обаче тази дигитализация, освен сървърен хардуер са необходими също и апаратни и програмни средства, с които да стане възможно генерирането на модернизираното дигитално съдържание. Затова и са предвидени мобилни работни места за генериране на дигитално образователно съдържание. Предвижда се също така изградената облачна платформа да послужи като предпоставка за изпълнението на задачите свързани с кариерната реализация на работещите студенти и абсолвенти. Поради тази причина, тя трябва да отговори на съществуващата необходимост от създаване и внедряване на виртуални кариерни центрове и системи за проследяване на кариерното развитие на завършилите студенти. Описаните дейности са от съществено значение за издигане престижа и качеството на обучение и довеждането му до съвременно ниво както в ТУ - София така и при партниращите му университети, за да се утвърдят като водещи висши учебни заведения в България и ЕС. С висока доза сигурност може да се твърди, че това би довело до по-голяма разпознаваемост на тези университети и извън рамките на страната и ЕС. Описаните дейности създават условия за изпълнението на дейности от 8 до 13. Те са от ключова необходимост за успешното внедряване на разработените по проекта учебни програми с дигитално образователно съдържание. 1 005 207.40 124 096.32
WP2. Професионално развитие на преподавателите: Обучението на преподаватели в България, насочено към придобиване и усъвършенстване на чуждоезикови умения, включително и в областта на професионалната терминология, е важна цел, част от общата мисия на проектното предложение, посветена на модернизацията на учебния процес, повишаване на неговото качество и създаване на трайни компетенции. В този контекст и в условията на интернационализация на образованието и постигането на максималната му съвместимост с европейските системи за висше образование, съответно и заемането на достойно място в Европейското пространство за висше образование, повишаването на езиковите компетенции се явява ключов фактор. Като допълнителен положителен ефект, свързан с повишаването на квалификацията на преподавателите, подобрената чуждоезикова подготовка ще доведе и до осъществяване на по-интензивен научен обмен с чуждестранни висши учебни заведения. Непрекъснатото усъвършенстване на преподавателския състав не само в конкретните професионални области, но и по отношение на чуждоезиковите умения е от съществена важност за поддържане на високото ниво на образователния процес, осъществяван от висшите учебни заведения. През последните години в световен мащаб се наблюдава тенденция към понижаване на интереса у младите хора по отношение на специалности и професии в областта на точните науки. Един от идентифицираните проблеми е свързан с непрекъснато нарастване на дигитализацията в ежедневието, като характерно за нея е леснодостъпния способ на предаване на информация сред широка аудитория. От своя страна обучението в точните науки, в това число и инженерните специалности притежава донякъде консервативен характер, обоснован от спецификите на изучаваните материи. Различните темпове и най-вече различните посоки, в които се развиват двете направления водят до все по-големи затруднения, свързани с предаването както на явните, така и на скритите познания от преподавателите във висшите училища към обучаващите се млади бъдещи специалисти. Това обуславя необходимостта от модернизиране на методите, използвани в образователния процес, чрез разширяване на приложенията на ИКТ-базираните иновационни технологии. Предвижда се провеждане на обучения на преподавателите за придобиване и усъвършенстване на дигитални умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии, което ще спомогне за пълноценното реализиране на тези подходи. Повишаването на качеството на академичния състав на висшите училища и насърчаването на споделеността на човешките ресурси включва изпълнението на редица дейности за професионално развитие на преподавателите, една от които е провеждането на краткосрочни специализации в асоциираните партньори чуждестранни висши училища. Целите, поставени пред предвидените краткосрочни специализации на преподаватели, са насочени към обмяна и добиване на опит, както и към повишаване на квалификациите в следните направления: въвеждане на иновативни методи на преподаване; усъвършенстване на дидактически знания и умения; усъвършенстване на чуждоезиковите умения, в т.ч. професионална терминология; усъвършенстване на дигиталните умения, включително използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии; обмяна на опит в областта на интегрирането на предприемачество във висшето образование; развиване на социална и етична отговорност; обмяна на опит в областта на „проблемно базираното“ преподаване. Предвижда се споделянето на преподавателски капацитет между висшите училища партньори в проектното предложение, което в условията на динамично развиващото се съвремие е предпоставка за съществено повишаване в качеството на обучителните процеси във висшето образование, изразено не само в обмяна на опит и компетенции сред преподавателите, но и във възможностите за предаване на мултидисцплинарни знания и умения, потенциални възможности за предаване на неявни знания, засилено проблемноориентирано обучение и пренасяне на добри практики от партньорските висши училища и асоциираните партньори в чужбина. 495 199.00 163 580.00
WP3.1-5. Кариерно ориентиране на студенти и мобилност: WP3.1. Кариерно консултиране и ориентиране на студенти Дейността предвижда провеждане на кариерни борси. Кариерните борси са важна предпоставка за по-висока успеваемост на пазара на труда, адекватна на получената квалификация и знания. Те предоставят възможност за среща на работодатели с голям брой потенциални кандидати и да получат бърза представа за техните компетентности и комуникационни умения. Борсите са основна връзка на студентите с бизнеса, затова в дейноста се прадвижа и участието на патньора АИКБ. Ще бъде изградена и система за проследяване на кариерното развитие на студентите през първата им година след дипломирането. Тя ще даде възможност за системно събиране, обработка, анализ и поддържка на бази данни за 4 основни компонента : студенти, работодатели, образователно съдържание и кариерна реализация. WP3.2. Създаване на мрежи от кариерни центрове в партниращите български висши училища(Дигитален кариерен център) ДКЦ е взаимосвързана със Системата за проследяване на студентите, като ще осигури също връзка и с външни системи за подбор на персонал. Това ще даде възможност за допълнителни входни данни, нужни за анализите, описани по-долу в изложението. Разработените системи и създадените бази данни и анализи ще позволят на ВУ да правят оценка на нивото на пазарната ориентираност на разработените учебни програми, възможности за подобрения в обучителния процес и др. Те ще осигурят среда за ефективна комуникация между бизнеса, ВУ и студентите - трите основни участника в процеса на подготовка и реализация на кадри на пазара на труда. Това ще доведе до: - намаляване на безработицата на завършилите студенти, - създаване на иновативен канал за комуникация между заинтересованите страни в академичния, бизнес и административния сектор, - повишаване на качеството на обучение с цел доближаване до европейските стандарти в съответния сектор, вкл. подобряване на практическото обучение на студентите на база партньорство с бизнеса, - по-ефективна адаптация на новозавършилите студенти в реалния пазар на труда, отговаряща на реалните им знания, компетенции и очаквания. При създаването на интерфейса на системата ще се обърне и специално внимание на създаването на дигитална образователна идентичност на партньорите по проекта, чрез възможности за подържане на напр. : профили в социални мрежи, блогове и др. WP3.3. Студентски клубове за развитие на предприемачески умения, презентационни умения и дигитална креативност Идеята е студентите да придобият дигитални и креативни умения, за да взимат активно участие в различни научно-изследователски проекти, конференции, семинари и др. Това ще подобри и възможностите им за последваща реализация на пазара на труда. WP3.4. Организиране на презентациони ид р. събития: Предвижда се да се провеждат събеседвания и дискусии между студентите и работодателски организации. Ще бъдат представяни условията на работа и организация на работните процеси в различни предприятия. По време на тези събития ще се представят и новите технологични решения в съответната област. Предвижда се студентите да се запознаят с начина на провеждане на различни интервюта за започване на работа с работодателски организации, както и за подготвяне на мотивационни писма, свързани с конкретната позиция, която студентът желае да кандидатства. WP3.5. Дейностите по обезпечаване на изходяща мобилност на студенти, докторанти, млади учени и др. са ключови за осигуряване на интердисциплинарност на обучението, както и за мултиплициране на резултатите от разработените новипрограми. Дейността се реализира в тясно сътрудничество с посочените асоциирани партньори по проекта, удостоени с харта за висше образование „Еразъм“ Изходящата мобилност за обучение може да покрива всяка тематична област/академична дисциплина от учебната програма на студента/докторанта, като включва една или комбинация от следните дейности: • обучение и обмяна на опит; • преподаване; • изпълнение на научноизследователски задачи. 2 025 110.60 279 776.00
WP3.6. Входяща мобилност за преподаване, осъществявана чрез привличане на чуждестранни преподаватели от асоциираните по проектното предложение партньори с цел провеждане на занятия по учебни курсове от програмите, обект на модернизацията, както и обмен на опит между български и чуждестранни учени.: Непрекъснатият стремеж за поддържане и повишаване на качество на образователния процес във висшите училища е неизменно свързан с развитието на академичния състав и насърчаването на споделеността на човешките ресурси, включително и изпълнението на редица дейности за професионално развитие на преподавателите, една от които е споделянето на научен и образователен капацитет. Обмяната на опит чрез привличане на чуждестранни преподаватели е доказан успешен подход от световната практика, отнасящ се до интернационализацията и интеграцията на иновативни образователни подходи. Асоциираните партньори по проектното предложение Université de technologie de Troyes (Франция), Технологичен университет Дъблин (Ирландия) и Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca (Румъния) са доказани висши учебни заведения, провеждащи обучение и интензивна научна дейност в областта на техническите науки. Необходимостта от взаимодействие с асоциираните партньори, а и с всяко доказано висше учебно заведение, е постоянна величина, свързана с модернизирането, въвеждането и поддържането на иновационни подходи в образователните структури. Предвидените дейности, свързани с реализирането на входяща мобилност, са насочени пряко към процесите на предаване и възприемане на нови знания посредством осъществяването на преподавателска дейност от преподаватели, развиващи своята образователна и научно-изследователска дейност в структурите на асоциираните партньори. Споделянето на конкретни знания и опит, не само в областите на научните направления, обект на настоящото предложение, а и на специфични компетенции и умения, свързани с модерното образование и прилагането на дигитални умения, включително и използване на ИКТ-базирани иновационни образователни технологии, е основополагащо за едновременното постигане на отделните цели, поставени в основата на модернизацията на висшите учебни заведения. Ключов елемент при споделянето на знания е възможността за извличане на т.нар. неявни знания от техния носител – проблем, идентифициран в световен мащаб и засягащ най-вече областта на инженерните науки. Актуалността на тематиката е залегнала в основните мисия и цели на Технически университет – София, като през последните години активно се работи върху идентифицирания проблем както в научен, така и в приложен аспект. Една от целите, поставени пред осъществяването на дейностите по входяща мобилност, е именно прилагане на разработените методи и подходи в ТУ-София и едновременното им прилагане от другите партньори в предложението за извличане на неявните знания от техния носител – преподавател и изследовател от асоцииран партньор с експертиза в някое от направленията: 4.6 Информатика и компютърни науки, 5.1 Машинно инженерство, 5.4 Енергетика, 5.6 Материалознание и 5.13 Общо инженерство. Поддържането на високо ниво на образователния процес в рамките на висшите училища е пряко свързано с актуалността на развиваната научно-изследователска дейност от преподавателските колективи. По своята същност входящата мобилност е двустранен процес на обмяна на опит и знания от участващите страни, като съществен принос за успешната реализация имат не само вербалната комуникация между гост преподавателите, българските преподаватели и студентите, а и практическите дейности по изследователски задачи. В този контекст се предвижда сътрудничество с асоциираните партньори в областите на научни дейности, развивани в структурите на партньорите по проектното предложение и в съответните професионални направления в рамките на дейностите по входяща мобилност. 238 350.00 0.00

Notes:

Elements in light blue allow detailed view when selected
All amounts are in Bulgarian lev (BGN) / 1 EUR = 1,95583 BGN
The project is financed by the Operational Programme "Technical Assistance" and co-financed by the European Union through the European Regional Development Fund.
In implementing the project № 0115-CCU-2.1 "Information system for management and monitoring of EU funds in 2014-2020 - UMIS 2020" (BG161PO002-2.1.01-0007-C0001).